Haar wij denken er zó over
Predikbeurten voor Leiden en omgeving
Er bloedde een beeld van
Anna, Maria's moeder
„Zuid-Hollandsch Landschap"
wil publiek wakker schudden
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
4
ZATERDAG 9 JANUARI 1954
Alles
goed
en wel
„HedeR"-daagse taal
Naast mijn schrijfmachine ligt op het
ogenblik een op geel papier gedrukt
schrijven van de directie der stedelijke
fabrieken van gas- en electriciteit. ge
richt aan „haar afnemers". Dit schrijven
vond ik een dezer dagen in mijn brieven
bus, betgeen op zichzelf geen bijzonder
heid genoemd kan worden, al moet mij
van het hart, dat de „cllëntele" van de
S. L. F. nu niet bepaald verwend worden
op het gebied van schriftelijke voorlich
ting. Dit laatste moet natuurlijk onafhan
kelijk gezien worden van de bekende re
clame, die vermeldt, dat koken op gas zo
rein en ras is.
Hoe dan ook, ik zette mij in mijn ge
makkelijke stoel bij de haard om eens met
belangstelling kennis te gaan nemen van
hetgeen de directie van de S. L. F. aan
„haar afnemers" te vertellen had.
Maar, och arme, reeds na enkele ogen
blikken zat lk met m'n handen in m'n
haar en kreeg lk een leeg gevoel in m'n
hoofd. Aan hetgeen lk daar las was wer
kelijk geen touw vast te knopen en aan
het eind van mijn moeizame lees-arbeld
wiste lk mij het zweet van het gelaat en
rweefde mij maar één woord voor de
ogen: „HEDEN". Welgeteld vijf maal het
woord „heden" in een circulaire
geen vijf-en-dertig regels, waarbij zelfs
éénmaal een cursief gedrukt „heden".
Om in m'n eigen gevoelens niet dom te
lijken, heb ik mij ten tweede male aan
het lezen van de circulaire gezet en zelfs
bracht ik de moed op, mij nog een der
de maal aan het epistel te wagen, maar
toen kon lk niet meer. Betekent dat
„heden" op alle vijf de plaatsen nu in
derdaad „heden" of kent men bij de S.LJ.
nog meer „hedens" dan heden? Of gaat
bet er tenslotte slechts om de „afnemers"
met al die „hedens" een beetje in de knoei
te brengen en hen daardoor alléén uit de
circulaire te laten begrijpen, dat ze voor
taan hun gas- en electrlciteitsverbruik
vooruit moeten gaan betalen? Want
slechts dat laatste is mij enigszins duide
lijk geworden en ook is mij duidelijk ge
worden, dat je je vooruitbetaalde geld
pas terugkrijgt als Je naar een andere
stad vertrekt (en zie dan ln vredesnaam
afnemers van een andere S. L. F. te
Worden) of als Je overlijdt, want welke
van de afnemers der S.L.F. te Lelden
houdt ooit om andere reden op, „afne
mer" van gas en electra te zijn?
Indien deze circulaire moet dienen tot
Voorlichting van het gehele cllëntele-
rayon van de stedelijke fabrieken van
gas en electriciteit te Leiden, dan heeft
de opsteller er van naar mijn mening al
leen bereikt, dat vele „afnemers" mèt mij
alleen van het lézen van deze onbegrijpe
lijke „heden"-daagse taal grijze haren
hebben gekregen en thans nog niet weten
waar zij aan toe zijn.
Mag ik U, redactie, verzoeken boven
staande regels op te nemen ln uw rubriek
„Maar wij denken er zó over"? Ik dank
U hiervoor reeds „heden".
Lelden D. Vogelenzang,
Hoge Rijndijk 270 A.
Géén vooruitbetaling
Met een zekere verbazing heb ik de cir
culaire van de lichtfabrieken doorgelezen
en d&aruit kunnen opmaken, dat: óf
moet via het enorme aantal afnemers i
behoorlijk reserve worden gekweekt, óf
de heren ontwerpers zijn nog niet ten vol
le er van doordrongen, dat de doorsnee
arbeider een voor hen behoorlijk bedrag
wordt afhandig gemaakt, dat zij dan al
leen terugontvangen, indien zij geen gas
en electriciteit meer betrekken.
Deze voorstelling vind ik op z'n minst j Ons blad (zo is hït toch!) bevatte 17
genomen erg naïef, want wie zal nu zon-(Dcc. een objectief bericht van wat de
der gas en electriciteit een huis bewonen?]Russische „vertaling" van het Kerstge-
Toch zeker niemand! Dus dat geld komt|^euren fs. Zo ook 14 Dcc. over een we-
dan alleen terug (zonder rente) als de ge-|n®nt* Madonnabeeld. Alleen het bijschrift
bruiker de stad van zijn Inwoning verlaat, j bisschoppen trekken het niet in
Vinden de heren uitvinders van dit voorl twijfel...." doet gedachten opkomen, en
het bedrijf prachtige systeem, dit nu vol- J,.du* .,et^at subjectief. Dat aandachts-
komen juist? Me dunkt van niet. Jü? Vr*gf»i.,1 «?at, mo«e,«Jk? of"
Al, l.d.r, lakerunan to handelde, tou^.0,'
hij zijn zaak binnen de kortst mogelijke j OnmerkeliiV i« dat »„iir ,»i
"M ,„„d. rtchUa. Doch di^V^SrSXenje,
men een machts-j voorkomen. Zou dat samenhangen met
zeker monopolie de mentaliteit van het Zuidelijk tempe-
rament? Rustend op een ondergrond
andere hoogste toppen in de Andes om
streeks 6000 m, alle dus wel zowat éen
duizendste van de aardstraaL Stellen we
een volkomen natuurgetrouwe copie
de aarde voor als een bal met een
straal van één m. dan zouden al die
hoge toppen en gebergten worden voor
gesteld door rimpeltjes en pukkeltjes
één mm of minder. De Andes op
die schaal zouden een rimpeltje zyn,
dat niet wordt opgemerkt Een reus. die
'n bal of een super-reus, die onze
eigen aarde in de hand nam. zou voe
len dat hij een geheel gladde bal
had gepakt. Natuurlijk: er is, zuiver
mathematisch gesproken, geèn sprake
van gelijkvormigheid der continenten,
noch in horizontale, noch in verticale
maar in philosofische (sit venia
verbo!) zin bestaat die gelijkvormigheid
wel degelijk, omdat voor d i e redene
ring de Andes, de Alpen, de Himalaya
enz. enz. niet bestaan tenzij als rimpel
tjes, die niet bet minste gewicht in de
schaal leggen.
En dus: de aanwezigheid van hoge en
uitgebreide berg-complexen in slechts
enkele delen der drie continenten be
hoeft m.i. geen bezwaar te zijn voor het
aanvaarden der meermalen genoemde
hypothese.
H. KERREMANS.
Luit.-kol. art. KNIL. b.d.
Breda. Seeligsingel 14.
Geestelijke eenheid II
De heer N. te Noordwijk meende mij
een terechtwijzing te moeten geven op
mijn Ingezonden stuk van 19 December
over de eenheid der Kerken. Hij meent,
dat ik tot de ouderen behoor en daarom
vastzit aan vooroordelen met betrekking
tot recht- en' vrijzinnig. Ik zou daar van
af moeten.
Ik mag toch wel veronderstellen, dat
de heer N. het verschil kent tussen deze
geloofsovertuigingen? Er bestaan drie
verschillende geloofsovertuigingen, name
lijk de Rooms-Katholieke, de Reforma
torische en de Vrijzinnige. Onder deze
drie kunnen wij alle richtingen onder
brengen. Wat de hoofdzaken van het ge
loof betreft. Is de kloof tussen de R.K. en
de Reformatorischen minder diep dan de
kloof met de Vrijzinnigen.
De Rooms-Katholiek belijdt ook, dat
Jezus Christus het vlees geworden woord
G°ds_ is, en hij verwerpt niet de heilige
Drieëenheid. De Vrijzinnigen achten
Jezus een voortreffelijk mens.
Het gaat hier juist om het kardinale
punt in het Christelijk geloof. De ene
belijdt, dat Christus voor al de zonden
van de wereld geleden heeft en aan Gods
recht heeft voldaan, terwijl de ander dat
beslist afwijst als in strijd met Gods
liefde. Laatsgenoemde meent, dat dit ge
loof berust op een heidense mythe. Nu
wil de heer N. dat stuk belijdenis verdoe
zelen en ouderwets verklaren. Neen. mijn
heer N.. als u ernst had gemaakt met wat
de Bijbel hierover duidelijk zegt, zou u
op mijn vraag anders hebben geantwoord.
Het gaat niet om bijkomstigheden, maar
om de hoofdzaak van het Christelijk ge
loof. O zeker, wij kunnen daarover wel
met elkaar praten, over eenheid, maar
voorwaarde is, dat wij over de hoofdzaak
gelijk denken. Onder de Reformatorische
christenen is ook wel verschil in dogma,
en allen beroepen zich op Gods Woord.
Mijn vraag is nog. hoe deze kloof kan
worden overbrugd. Het ls mijn bedoeling
niet geweest, etiketten op te plakken,
doch wel het zoeken van de ware een
heid in Christus' Kerk. Dat zag ik graag
komen in de tijd. dat ik nog leef,
daarom bid ik. Ik hoop van harte, dat u
dat ook doet.
Leiden- I. T. de M.
Een Madonna-beeld weent
leen mogelijk,
positie inneemt
bezit. Dan kan men met d« klanten (af
nemers) naar eigen believen omspringen,
zonder hen te vragen hoe of zij er wel
Verder vraag ik mij af, of deze maat
regel voor alle afnemers geldt, dus ook
voor de groot-industrie. Dan zullen de
heren industriëlen toch ook wel op t'n
minst een verbaasd gezicht zetten, want
zij kunnen zo leta van hun cllëntele toch
niet verlangen.
Tenslotte begrijp lk volkomen, dat er
toch niets meer aan te tillen valt, want
het zal wel zijn: „Wilt U het niet, nu dan
fluiten wij af. Doch op een dergelijke
„service", die wij van de overheid krijgen,
meende Ik toch een tegenwerping te moe
ten maken. Wellicht zou het anders ge
beuren, als deze stunt volkomen lukte,
dat de heren uitvinders of ontdekkers
over enkele jaren met haf nuchtere voor
stel kwamen van leverantie bij betaling
van een jaar vooruit en terugbetaling van
dit jaar bij geen afname of anderzins.
Mij dunkt, als alle afnemers en bloc
weigerden, deze maatregel ta accepteren,
dat de heren toch wel eens leta ander
zouden denken.
Leiden. M. C. Broers.
Herensingel 34.
Zoals w\j Donderdag uitvoerig hebben
uiteengezet, is er van vooruitbetaling of
dubbele betaling geen sprake. Toegegeven
vxoet u-orden, dat de circulaire aan duide
l\jkheid veel te wensen overlaat. Mis
schien heeft het artikel ran Donderdag
tvat verheldering gebracht. Red. NLC)
Atlantis
Naar aanleiding van mUn opmerking
over de ligging van Atlantis ontving i*
van verschillende zijden de tegenwer
ping, dat er wel is waar enige overeen
komst bestaat tussen de omtrekken van
Z. Amerika, Afrika, en Australië, docfi
dat dit geenszins het geval is met de
verticale bouw dier werelddelen.
juistheid van die tegenwerping valt niet
te ontkennen: echter is de vraag,
daardoor de Juistheid der gestelde hypo
these omtrent het ontstaan der continen
ten wordt aangetast Qit nu is m.l. geens
zins het gevaL Inderdaad: een geweldig
hargen-complex als de Andes ontbreekt
ten enenmale ln Afrika en Australië.
Evenseens heeft Afrika de Atla» en b.v. de
Kilimandsjaro. terwijl overeenkomstige
formaties op overeenkomstige punten ln
Z Amerika en Australië niet voorkomen.
Echter: de straal der aarde is pl m. 6500
kilometer; een berg moet al een héle
baas zijn. wil hU hoger dan 6500 meter
-komen: de Mount Everest de allerhoog
ste berg. is 8600 m hoog,
trouwde Mont Blanc slechts 4700, de
luiimandsjaro 6000, Chimbarazzo
(Ingezonden stukken)
grote profijt dat de Christenheid
zal hebben, als zij zich ontdoet van
alle heilige en religieuze voorwerpen,
welke zich bevinden zowel in Italië als
Frankrijk. Duitsland. Spanje en andere
koninkrijken en landen".
Rome heeft het „ïeest aanstotelijke
opgeruimd, maar de zaak zelve behou
den t.b.v. „de volksdevotie".
Al dat schijnbaar wijs gekietcl
in de „volksdevotie" door vie ook
hij zij paus of bisschop is dwaas,
gezond, dus afkeurenswaardig. En ..de
woorden der wtfren, die zijn als prikke
en de verzamelingen daarvan als
ingeslagen nagelen, gegeven door één
Herder (Pred. 12:11), Jezus Christus
niet de Paus), doen Rome geen pijn."
H. V.
Kapitaalvorming door de
staat
Naar aanleiding van bet artikel van mr
dr H. D. M. Knol in de N.L.C. van 24 De
cember zou lk gaarne opheldering willen
hebben over de laatste alinea, waarin
lezen staat: „Tenslotte heeft de staat
o.i. geheel strijdig met een Juiste be-
grotingspoiitiek ontzaglijke
in kapitaal gevormd".
Welk Kamerlid zal deze zaak willen
(durven) aanpakken? Of zullen politieke
verwegingen hem doen zwijgen? Het ge
hele artikel heb ik nauwkeurig gelezen,
maar het laatste deel vooral geeft mij
te denken over de tegenwoordige
politiek van de democratische dictatuur.
Of is de schrijver onmachtig deze dingen
uit de doeken te doen?
H. SLEGTENHORST,
Leiden. Lindestraat 9.
Naschrift mr dr Knol:
Naar aanleiding van het bovenstaande
het volgende:
Voorheen was de begrotingspolitiek,
dat zoveel belasting werd geheven als
nodig was om de gewone uitgaven
kunnen dekken. Na de bevrijding is t
andere politiek gevolgd, waarop in de
economische en financiële pers bij her
haling de nadruk is gelegd. Uit de be
lastinginkomsten zijn kapitaaluitgaven
gedaan, zoals het aanleggen van kostba
werken en buitengewone aflossingen op
de schuld. Deze uitgaven mogen volgens
een juiste begrotingspolitiek niet uit
gewone inkomsten worden bestreden.
Wat de kwestie van het aanpakken
de zaak betreft, deze is in het stuk
helder naar voren gebracht. Men schenke
aandacht aan wat is gezegd over het n-
de ogen zien van de kiezers.
Ondergetekende meent, dat hij
het scherp gestelde stuk heeft blijk ge
geven, niet onmachtig te zijn „om deze
dingen uit de doeken te doen".
K.
Ambon 1
Ruim 4 jaren zijn verstreken sinds die
fatale 27e December, toen ln het paleis
op de Dam de souvereiniteit van Indone-
een feit werd.
De gevolgen hiervan zijn ons volk ho
pelijk zo langzamerhand wel duidelijk
geworden. Nederlanders zijn bij tiental
len vennoord, kampongs platgebrand.
Rampokkers vieren hoogtij.
Ook hier zien wij de „gevolgen" dage
lijks. Duizenden Indische Nederlanders
bevolken onze straten. Maar duizenden
Ambonnezen wachten achter prikkel
draad. Waarop?
Op het moment dat Nederland zijn
woord gestand zal doen. Dat het de
eeuwenoude trouw zal beantwoorden.
Voorlopig lijkt het daar echter nog niet
op.
In Zaandam liep de „Adrl II" van sta
pel. Een nieuw troepentransportschip
voor Indonesië. Kon de K.P.M. het troe
penvervoer naar Ambon niet meer aan?
Of is dit het gevolg van „het diep ge
schokt zijn" van het Nederlandse volk?
Nog steeds wordt er gevochten in de ber
gen op Ceram. Nog steeds sterven Am
bonnezen door Nederlandse wapens aan
Indonesië geleverd.
Nog steeds moet ir Manusama zijn mond
houden, hij, de strijder zonder wapenen,
want zijn staat is immers niet erkend
door de Nederlandse regering.
Nederland, wanneer zullen uw ogen
opengaan en zult gij recht doen weder
varen aan deze wapenbroeders"
analphabetisme en wat nog erger is.
analphabetisme betreffende de kennis van
de Heilige Schrift? Dat Woord zegt toch
heel duidelijk van de beelden (Ps. 115):
„Ze hebben een mond, maar spreken niet,
zij hebben ogen. maar zien niet". Dat
houdt óók in: zij hebben ogen en wenen
niet.
Nu vermeldt de H.S. van Jezus twee
maal, dat Hij weent. Maar zij bericht ner
gens. dat de discipelen die tranen be
waarden. Ook niet. dat Jezus hun die
tranen schenkt. Van Maria staat nergens
in de H.S., dat ze weende. Zij zal dat
zeker bij gelegenheden gedaan hebben.
Maar of er tranen van haar of van een
beeld van haar bewaard zijn is mij niet
bekend. Dan zouden deze tranen op
Sicilië de eerste wezen, die Maria
„de gelovigen" schenkt.
Maar van Jezus zijn wél tranen
waard. Want in 1543 gaf Calvijn eer.
schrift uit „Het Tractaat der Reliquieën".
Daarin behandelt hij vele reliquieën. af
komstig van Jezus, Joh. de Doper. Ma
ria. de apostelen, enz. Hij schrijft: „het
geen ik opgesomd heb, is niet te verge
lijken met wat er nog meer is. Zelfs
heeft men mij. toen dit boekje gedrukt
werd. verwittigd van een derde voorhuid
van onze Here, die vertoond wordt te
Hildesheim en waarvan ik niets afweet'
(de andere twee waren toentertijd in de
abdU van Charroux, diocese Poitiers,
te Rome in de Saint Jean de Latran).
Maar om terug te komen op die
tranen van Jezus. Daarvan schrijft Cal-
vyn, dat het hem bekend is, dat er éér
traan te Vendóme, één te Trier, één te
St Maximim, één in de St Pieter lc Puel-
lier te Orléans aanwezig is, „behalve dan
die. waarvan lk niet weet. Sommigen zijn.
zoals zij zeggen echt; die te St Maximim
b.v., welke volgens hun kronieken
Here ontviel, toen H(j de voeten der dis
cipelen wies. Andere zijn onder buiten
gewone omstandigheden ontstaan. Alsof
het mogelijk was te geloven, dat de hou
ten kruisbeelden zó konden lijden, dat zij
weenden. Doch men moet hun deze mis
slag vergeven, want zij hebben zich
over geschaamd, dat hun namaak niet
veel beter was dan die van de heidenen.
De heidenen hebben gemeend, dat hun
afgoden soms weenden; zodat w(J het
ene bedrog wel bij het andere kunnen
zetten".
In ieder geval is er voor „de gelovigen"
een grote kans op een nieuw Maria-
genade-oord" op Sicilië, daar de bis
schoppen de wens geuit hebben, dat de
gebeurtenis de devotie tot het onbevlekte
hart van Maria zal aanmoedigen en dat
spoedig een helMgdom ter gedachtenis
van dit gebeuren gebouwd zal worden.
En om nog even op Calvijns „Trac
taat der Reliquieën" terug te komen: als
onderschrift bij de titel van dit boekje,
zette hij: „Zeer nuttige aankondiging
Het ei van Columbus
Herhaalde malen leest men van onge
lukken, die het gevolg zijn van het los
schieten van gasslangen. Hiertegen ls een
eenvoudig als probaat middel moge
lijk. Omwikkel het uiteinde van de gas-
met Isolatieband, waardoor het in
scheuren wordt voorkomen. Zet met het
zelfde band de slang aan de kraan vast
en van losschieten kan men geen slacht
offer meer worden. Duur is dit middel
ln geen geval I
LEZER.
Spontaneïteit zoek
Gaarne wil ik een kort commentaar le
veren op het hoofdartikel uit de N. L. C.
van 5 Januari: Spontaneïteit zoek. Toeval
ligerwijs heb ik ln het Deventer Dag
blad een verslag gelezen van de betrok
ken raadsvergadering. Nu moet het mij
het hart, dat uw artikel een mislei
dende voorstelling van zaken geeft.
U schrijft bijvoorbeeld, dat liberalen en
socialisten zich eensgezind tegen finan
ciële gelijkstelling van openbaar en bij
zonder kleuteronderwijs hebben ver
klaard. Zo is het bepaaldelijk niet.
De fracties van de V. V. D. en de P. v.
d. A. hebben slechts doen uitkomen, dat
het op dit moment geen zin had enige be
slissing te nemen, zolang niet bekend wai
boe de rijksregeling (waaraan dus ook C.
A. R. het hunne zullen hebben bij
gedragen) zou uitvallen, temeer, daar bin-
redelijke termijn deze regeling tege-
t kan worden gezien. Dus zuiver een
zakelijk motief.
De motie van de C. H. U. en de A. R. P.
kan slechts worden aangemerkt als een
propaganda-manoeuvre. Het is betreu
renswaardig, dat men van uit de kringen
der Christelijke partijen regelmatig der
gelijke voorvallen aangrijpt, om de ge-
man te suggereren, dat het met die
onderwijsgelijkstelling bij die P. v. d. A.
toch maar droevig gesteld is.
Voorschoten
J. Rotman.
Oranjekade 15.
(Op de landelijke wettelijke regeling
betreffende het kleuteronderwijs wordt
nu al jaren gewacht. Het is volkomen te
begrijpen, dat men in tal van plaatsen
ongeduldig wordt en graag zou zien, dat
van gemeentewege deze kwestie alvast
tot een oplossing wordt gebracht. Men
vraagt zich in gemoede af, of het de
socialisten in plaatsen als Deventer wer
kelijk ernst is met de financiële gelijk
stelling. Waarom anders gewacht op een
wettelijke regeling, die men zelf voor een
belangrijk deel in de hand heeft? 'Nog
maals: in afwachting van de wettelijke
regeling enige spontaneïteit betonen in
deze principiële aangelegenheid, daar
voor voelen de socialisten blijkbaar erg
weinig. Het is onlogisch, hier te spreken
van een zakelijk motief. Zulk een zake
lijk motief is er alléén voor de bijzondere
kleuterscholen. Van de zijde van de
P.v.d.A. en de V.V.D. mag in dezen
slechts hartelijke medewerking worden
verwacht. Red. N.L.C.).
Na meer dan 25 jaar krijgt de
overkapping van het station
Hollandse Spoor in Den Haag
eindelijk weer eens een „strijk
je" verf. Het wordt nu een fris,
lichtgroen geval, waaraan tien
schilders druk bezig zijn. En
omdat de beste schilder wel
eens een spatje laat vallenis
onder de schilders een groot
zeil aangebracht. Om er geen
zoekplaatje van te makenwijst
een tuit pijltje éen der schilders
aan.
Nieuw soort benzine op de
Nederlandse markt
Een aardoliebedrijf heeft in zyn labo
ratoria een nieuwe benzine samengesteld,
die binnenkort op de markt zal worden
gebracht. Aan deze benzine is een che
mische stof (ICA genaamd) toegevoegd,
welke voortijdige ontsteking en bougie
vervuiling voorkomt.
ker. 7 u ds De
ds Ottevanger; Egiise wallorme 1031» u ds
De Ru van Rotterdam; academiach zieken
huis 10 u d» Van Achterenberg; diacones-
senhuis 1030 u da Van Everdingen; jeugd-
kerk wijkgebouw Staalwijk 10 u jeugd-
Kerkdienst; jeugdkerk Noordetnde 40. 10 U
Jeugdkerkdienst; tehuis voor ouden van da
gen. Donderdag 7 u ds Van der Wiel; ver
eniging van vrljz. Hervormden Volkshuis
10.30 u ds Hubeek.
Geref. Kerk: Zuiderkerk 10 u dr Weste
rink (openbare geloofsbelijdenis). 5 u ds
Plomp: Herengracht 10 u ds Drunkert. 7 u
ds Toornvliet; Oude Vest 10 u ds Toornvliet.
5 u ds Eringa van Oegstgeest; Mors 10-30 u
ds Plomp. 5 u dr Westerink-
el Kerk art 31: 10 en 5 u da van Ron
gen-
Heel stil geworden...
i we, evenals verleden jaar, een
Kerstgedicht van ds Jager in het Kerstnr
van de N.L.C, lazen, dat niet in de ge
bruikelijke bewoordingen gesteld ls, ver
moed ik, dat er wel weer zeer uiteen
lopende commentaar zal worden geleverd.
Daarom wil ook ik openbaren, welke
indruk dit gedicht op mij gemaakt heeft.
Ein dan kan ik slechts zeggen: Ik ben
stil. heel stil van geworden. Dit ge
dicht heeft mij opnieuw doen begrijpen,
hoe ver wij Christenen beneden onze
stand (van het geloof, dat wij belijden)
leven
e van ons kan de laatste twee regels
ln blij geloof zo maar direct meejubelen?
Deze twee regels laten immers de ge-
loofswerkelijkheid in de rampen en het
leed van Gods kinderen zien.
Is de werkelijkheid niet zo, dat wij
allemaal meewarig meepraten en inner
lijk ook meelijden bij bijzondere rampen?
Waar is ons getuigenis t.o. de wereld,
zoals ds Jager het ons hier voortioudt?
Werpen deze twee regels ook niet een
duidelijk licht op de ..vreselijke" trein
ongelukken in Nieuw-Zeeland op Kerst
mis en ln Tsjechoslowakije? Waar is ons
geloof?
M. v. WOERDEN.
Evangeliste.
Eenrum (Gr.), Hoogstraat 1
Spuwslang
In het Zondagsblad van 19 December
komt in het interessante artikel over
slangen de zinsnede voor: „Een wel heel
eigenaardig dier is de in Af r ik a levende
Spuwslang, enz.". Of deze slang ln Afrika
leeft, is mij niet bekend. Wel weet ik,
dat in Indonesië dergelijke slangen voor
komen. Het is een soort brilslang welke
nauw verwant is aan de meer bekende
brilslang (cobra) van India en Ceylon.
Ook deze Indonesische brilslang valt aan
of verdedigt zich door zich vertikaal op
zyn staart steunend omhoog te heffen en
kan op enige meters afstand zijn slacht
offer in het oog spuwen. Dit speeksel is
vrij gelatineus en enigszins rood gekleurd
Een van onze honden werd in onze
tegenwoordigheid in het oog getroffen.
Na 15 uur uitwassen met boorwater bleek
al het gif te zijn weggespoeld. De slang
beet op Büliton „Oelar toedoeng". op
Sumatra „Oelar beloedah" (letterlijk
spuwslang). Andere benamingen zijn
Oelar sendok (lepelslang), orai-sendok
of orai-babi in de Preanger.
TH. W.A DIETZ
Wassenaar. Deijlerweg 32.
Chr Gerei Kerk: 10 i
ds Van i
Doopsgezinde Gemeente: 10-30 u da Mj
;es-Zernike van R'dam-
Baptisten Gemeente' 10 u de heer Schc
en jr. 5 30 u de lieer De Waal Malei
Jmsdag 8 u Bübelbeapreklng. Vrijdag 8
bidstond
Oud Kath Gemeente: 9 45 u hoogmis. 7
espers. Donderdagmorgen 9 u heilige n
Evang Christengemeenschap: 10 en 5 u
eer Dikkes. Maandag 8 u jeugddier
Irisdag 8 u bidstond.
Herst apost Gemeente tn de eenheid
openluohtwerk. 7-30
;rlossingssamen-
Donderdag 8 u helllglngsdienst-
TER AAR: Herv Gemeente: geen opgave
Geref Kerk: 10 en 6 30 u ds Heiner.
A A RL AM DER VEENGeref Kerk: 10 u
leesdienst, 630 u ds van Hoek
Chr Geref Kerk: 930 en 630 u leesdienst.
ABBENES: Herv Gemeente: 9 30 u ds Don.
3 u ds Van Boven.
NIEUW-VENNEP: Herv Gemeente- 930
Geref. Kerk: 9 30 en 3 u ds Van der Ze»
Chr Geref Kerk: 9.30 en 3 u ds Floor.
ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv Gemeen
te: Julianastraat 9 u ds Lambour. 10-30 u ds
Groot van Schevenlngen. 6 30 u ds Lefeber:
kapel Gouwsluis 10 u ds Stehouwer; gebouw
i 6 30 u ds Kap-
ein van Amsterdam; aula 10 en 6 30 u ds
duider (alle diensten H Avondmaal);
>ud«hoorn 10 en 6 30 u ds Tom (idem).
Geref Kerk ar» 31: 11 en 3 45 u ds Van
^eeuwen van IJsselmuiden-Crafhorst.
Chr Geref Kerk: 10 en 6 u ds Baalj.
BENTHUIZEN: Herv Gem.
Geref Gemeente: 930 en
Maandag 7 u ds Vergunat
scheld).
HILLEGOM:
hard. 5 u ds Knottnenis
rel Kei"
Zeist (al-
Gemeente: 10 u ds Eer-
Krabbe.
Geref Kerk: 9 30 en 2 30 u ds Oussore
HOOGMADE: Herv Gemeente: 10 u dl
Jong.
KATWIJK AAN DEN RIJN; Herv
meente. 10 en 6 u ds Goverts-
Gerei Kerk: 10 en 5 u ds de Valk.
KATWIJK AAN ZEE: Herv Geroee
Nieuwe Kerk 10 u ds Monster. 6 u ds
Gosligo van Rijnsburg; Oude Kerk 10 i
Moerenhout. 6 u ds Monster; kapel 10 i
Bouman. 6 u ds Pras: zeehospitium, 7 i
s Bos.
Jong
E Gem
Geref Gemeente: 10 en 5 u lei
Geref Kerk art 31: 10-30 en 5 u ds
er Kwast.
KOUDEKERK AAN DEN RUN: Herv
ncente: 10 en 6 30 u ds Poort-
Geref Kerk. 10 en 6 30 u ds Hajer
.elden.
DE KAAG: Herv Gemeente: 10 «n 5 u
Gerei Kerk; 10 en 5 u ds Roos van
Chr Geref Kerk: 10 en 4 u ds Eerlar
Geref Gemeente: 10
Oud-Geref
4-30 u ds Var-
„."ISSS
LEIDERDORP: Herv Gemeente: 10 en 6 30
ds Honnef
Vereniging van vrijz Hervormden- 10
s Thomson van Utrecht.
Geref Kerk: 10 en 6 30 u ds Dijk.
LE1MUIDEN: Herv Gemeente: geen
Geref Kerk- 9 30 en 2-30 u
NOORDWIJKERHOUT: Her
ds Snel.
rv Gemeent»
srdlngen. 5
Geref Kerk: 9 30 en 5 u ds Wiersema.
OUDE EN' NIEUWE WETERING: Herv
Gemeente: 9 30 u ds Knottnerus. 230 u ds
Spruit van Amsterdam.
ref Kerk: 9 30 en 3 u ds Van Swlg-
OEGSTGEESTHerv
terk 1030 u ds Walv.
Geref Kerk: 10 u ds Erlnga. 5 u dr Dro
Ver v vrij: Hervormden: 10 30 i
van Delft.
RIJNSBURG: Herv Gemeente:
Kerk 10 u ds Groer.?\voud. 5 u d'
Lelden: Kleine Kerk 10 u ds
liga. 5 u ds Gro
Geref Kerk: Voorhoi
Chr Gere
RIJNSATERWOUDE' Her
i 4 30 u ds Pos
i Woerden. 6.30 v
VOORHOUT: Herv Gemeente: 10
Kalkman.
SASSENHEIM: Herv Gemeente: 9 en
u ds Van der Wiel van Leiden. 5 u ds
Chr Geref Ker
i Heil 10 u dienst.
Weer zo'n vreemd verhaal
De bisschop van Digne gelast een
diepgaand onderzoek
De Parijse correspondent van de Maas
bode schrijft: 4
Mgr Jorcin bisschop van Digne, heeft
:n inleidend onderzoek gelast naar de
gebeurtenissen, die zich in de afgelopen
week in een gemeente van zijn diocees.
Entrevaux in de Beneden-Alpen hebben
afgespeeld en die reeds van een wonder
doen spreken.
Entrevaux ligt 71 kilometer boven Nice
m de Var, op 473 meter hoogte op een
>ts en is het overblijfsel van een middel-
;uwse versterkte plaats.
De feiten zyn reeds gemeld: Op de late
avond van 27 op 28 December was de
eigenaar van een café-restaurant met
enige vrienden aan het kaarten, toen hij
met een achterwaartse beweging eer
beeld van Sint Anna omstootte. Daatbij
brak een vinger van het beeldje af. Met
„dat is wel te lijmen" zette hij het
beeld dat 50 cm hoog en 30 cm breed is,
op zijn plaats en men ging voort
met kaartspelen in gezelschap van de
Geref Kerk art 31:
an Zoutespul-
WASSENAAR: Her
Pop van Driebergen (Kerk
jeugddienst; Deylerhuis 9 u
Jeugdkerk. 1015 u ds Wlersmi
Geref Kerk: 10 en 5 u ds i
Fennga; Zuid
2 30 u student
ie] ds Van der
10.30 u dr
s Monster Katwijk Z.
WARMOND: Herv Gemeente- 10
Zande<
Geref Kerk: 9 30 en
ien Haag.
ZOETERMEER: Her
6 30 u ds Nawijn 1
0 en 6 30 u leesdienst
1 2.30 u ds "Zandt van
ZOETERWOUDE:
Ir Schoonheim van
Oegstgeest
Geref Kerk: 9 30
2 30 u ds Wager
Geref Kerk: 9 30 en 6 30
RADIO BLOEMENDAAL:
foole. 11.45 u ds Buittnk
kimjerkerk. 3-30 u
i ds Wynia-
9 en 10 30 t
an AmsterC
Voor natuurbescherming
in onze omgeving kan nog natuurschoon
worden gered
Het bezit van de stichting Het Zuid-Hollahdsch Landschap is in het afge
lopen jaar met 94 ha toegenomen. Daarbij bevond zich 37 ha van het land
goed Leeuwenhorst onder Noordwijkerhout. Het doel van de stichting is
het behoud, de ontwikkeling en het scheppen van natuur- en landschaps-
schoon voor recreatie. Zij acht nu de tijd gekomen dit werk in de algemene
publieke belangstelling te brengen.
los over nieuwe aankopen, maar het is
duidelijk, dat de bollenstreek zijn bij
zondere belangstelling heeft. Ieder weet,
dat met het oog op de deviezen grote
terreinen in de bollensteek zijn afgegra
ven. waardoor onvervangbaar natuur
schoon verloren is gegaan. Die schoon
heid komt niet meer terug, maar het is
toch wel zaak wat er dan nog is ook te
beschermen. Men zal wegbeplanting be
vorderen en op deze wijze de aantrek
kelijkheid van de bollen- en duinstreek
voor toeristen vergroten.
Bovendien zal het bestuur, wanneer
de particuliere bronnen goed vloeien, in
staat zijn beschikbaar komende terrei
nen direct aan te kopen, zonder dat een
lange, ambtelijke weg nodig is. Bij het
afleggen van die weg kan het immers
heel licht gebeuren, dat de beoogde ge
bieden toch nog verloren gaan door de
lange duur van die onderhandelingen.
Er zijn in onze provincie niet meer
dan vijftig objecten, die voor aankoop
ln aanmerking komen. Ieder jaar neemt
dat aantal af. Laat ieder, die er prijs op
stelt, zo nu en dan eens de woestenij
van de stad te ontvluchten, het werk
van de stichting steunen. Alleen dan iJ
er kans, dat in het dicht bevolkte Zuid-
Holland nog ruimte overblijft, waar men
vrij kan ademen.
Nu is de aankoop van dat grote deel
van de Leeuwenhorst wel een feit ge
worden, rfiank zij de medewerking van
Rijk en provincie, maar men moet nog
over een bedrag van f 5000 beschikken
voor onderhoud. Slechts een klein deel
van dat bedrag is aanwezig. Bovendien
zijn in de oorlog grote vernielingen in
het bos aangebracht. Mooie beuken zijn
blootgesteld aan de zeewind, want de
beschermende bomerijen zijn omgehakt.
Herbebossing zal op korte termijn nood
zakelijk zijn, en daarvoor is een bedrag
van tussen de 30 a 40.000 gulden nodig.
Tot op heden heeft de stichting Het
Zuid-Hollandsch Landschap gedreven op
Rijk. provincie en gemeenten. Maar zij
wil hieraan nu een vierde element toe
voegen. namelijk particuliere bedragen.
Het publiek immers heeft het grootste
belang bij het behoud en uitbreiding
van recreatiegebied. Het bestuur is van
mening, dat tn onze dicht bevolkte pro
vincie nog wel mensen zijn te vinden,
die voor dit doel een minimale contri
butie van f 3 per jaar willen bijdragen,
waaruit allereerst een herbebossing van
de Leeuwenhorst tot stand kan komen.
Binnenkort worden in onze omgeving
folders verspreid, waarin gegevens staan
hoe men deze bijdrage kan leveren.
Het stichtingsbestuur laat niet veel
dokter van de plaats, de heer J- L. Mon*
Toen de eigenaar van het café, de heer
Salvadé, Maandagochtend het café op
ruimde, bemerkte hij, dat het beeldje bij
de afgebroken vinger bloeddruppels liet
vallen. Hij dacht eerst zich zelf bij het
omstoten verwond te hebben, maar ont
dekte zelfs geen schrammetje. Hevig ont
daan riep hy de dokter en de spelers van
de vorige avond die eveneens sprakeloos
verbazing bemerkten, dait als een
droppel bloed aan de afgebroken vinger
stolde, een volgende druppel zich ontwik
kelde en de vorige -deed vallen. Eerst
half twaalf in de ochtend hield het
bloeden op.
Echt bloed
Men had enkele druppels in een glas
opgevangen en de dokter, die wel meen-
aet bloe.d te doen te hebben, wilde
zekerheid verkrijgen, te meer waar de
mare van het vreemde gebeuren zich
door het plaatsje had verspreid en de
bevolking toestroomde. Hij zond daarom
een vertrouwd persoon met enkele drop
pels naag een apotheker van Puget-The-
oiers, op 9 km. afstands, voor analyse
en de overbrenger werd streng verbo
den iets aan de apotheker te zeggen,
's Avonds kwam het antwoord; men had
werkelijk met bloed te doen. Hij had
eveneens iets van het vocht naar Nice
doorgestuurd naar het gerechtelijk labo
ratorium en dat heeft nu ook medege
deeld, dat het mensenbloed betreft.
De toevloed van mensen was zo groot,
dat men de wacht om het beeld ging hou
den en het onder een stolp zette. De pas
toor was ook gewaarschuwd geworden,
doch deze antwoordde, dat hij eerst eens
een dag wilde nadenken, alvorens le ko
men. Ook uit de omtrek kwamen weldra
nieuwsgierigen toegevloeid en het geval
werd tenslotte bekend aan het bisdom.
F,en pater Capucijn kwam eens kijken,
doch daar de volgende nacht opnieuw
bloed gevonden werd in een glas dat bij
het beeld onder de stolp was geplaatst, en
de bevolking meer en meer van een mi
rakel begon te spreken, besloot mgr Jor
cin de abbés Bernard en Lunet naar En
trevaux te sturen.
Daar het beeld nog na Zondagavond
bloed had afgescheiden, maar niet in te
genwoordigheid van personen, die het
konden waarnemen, verzamelden deze
geestelijken enige gestolde bloeddroppels
om naar een laboratorium in Digne te
worden gezonden en lieten zij de stolp
over het beeld verzegelen. Een paar dui
zend mensen die reeds gekomen zijn om
het beeld te zien, wachten nu in span
ning wat er verder gebeuren zal. Intussen
zal het gerecht het beeld in beslag moe-
Heikomst
Het beeld was door een antiquair uit
Nice, Duitser van afkomst, in 1942 voor
50.000 francs uit een verzameling gekocht
en werd gehouden voor een werk uit om
streeks 1700. Terwijl hij bij de liquidatie
van zijn goederen ziek was, heeft hij de
verkoop van het beeld, waaraan hii zeer
gehecht was, zodat hij zelfs in zijn ver
zameling er een nis voor had doen ma
ken, niet tijdig kunnen beletten. Nu hij
weet waar het gebleven is heeft hij on
middellijk een klacht ingediend wegeni
wederrechtelijke verkoop en beloofd dat
als-hij dat proces wint en dus het beeld
terugkrijgt, hij het ten geschenke zal ge
ven aan de bisschop van Digne.
Het is duidelijk, dat de kaartspelers vaa
Zondagavond cn de personen die ver
der bij verplaatsingen van het beeldjt
betrokken zijn geweest, door de door d<
bisschop gezonden onderzoekers aan een
zeer streng verhoor zijn onderworpen ge.
worden. Pastoor Desdier gaat thans tus'
sen de toestromende mensen om ze M
zeggen: „Doe als ik, wacht kalm af". Waj
niet belet, dat reeds zieken worden aan
gedragen en geruchten omtrent genezin
gen de ronde doen. Het gewone verschijn
sel bij dergelijke gebeurtenissen, waar
voor de Kerk uitermate op Haar hoed(
's. aldus de Maasbode.
Bespreking over politieki
eenheid der R.K.
De eerste bijeenkomst tussen verte
genwoordigers van de Kath. Nat. Partij
de K.V.P. en de Kath. werkgemeenschaf
in de Partij van de Arbeid ter besprekinl
van het vraagstu-k van de politieke een
heid der Katholieken heeft thans ij
Den Haag plaats gehad Besloten weit
het beraad op korte termijn voort te zet
ten. De besprekingen zullen een vertroo
welijk karakter dragen.
Benoemd tot ridder in de orde v«
de Nederlandse Leeuw B. van Leer