er zo over nieuwe leidsche courant okel zaterdag 12 december 1953 Eenheid der Kerken jlet belangstelling heb ik kennis geno- sn van het stuk van dr F. L. Bos in ifnieheid des geloofs", overgenomen in rubriek Kerkelijke Pers op 7 Decem- r |n de n.l.C. Waarom zouden wij od suggestie van deze predikant, inzake n soort super-synode, eventueel ge- jjiigd, niet ingaan? Dr Bos maakt aan eind de opmerking, dat, als er een iquête zou worden gehouden, de over- ite meerderheid van het gewone kerk je een dergelijk plan zou toejuichen, velen zullen het daarmee eens zijn. Wordt het niet hoog tijd, dat de Chris- abeid ontwaakt en de hand aan de ploeg Dat er iets wordt gedaan, waar- er wat uitgaat van de Christenen? e hun plicht gaan verstaan, waar- velen worden getrokken, die nu overeenkomst kunnen ontdekken i onze verscheurde Kerken en u er een kracht kunnen uitgaan eensgezinde Christenheid in een ereld, verstikt in prqblemen. Laten wij problemen, zoals dansen en bio- jopbezoek, dan maar gerust wat op de htergrond schuiven, en ons ten volle aan de grote problemen, er een onhoudbare vloedgolf ont- waartegen geen Kerkdijken en ijkivachters bestand zijn. Onmogelijk? ten, wanneer we allen willen, zal het beuren. De krachten zijn aanwezig, arvan is ondergetekende overtuigd. Mag ik hier een suggestie aan verbin- d? Ligt hier niet een grote en zegen- te taak voor de Chr. pers? Men zou voorbeeld adhaesiebetuigingen in ont- ngst kunnen nemen en doorzenden iar de respectieve synoden. De bal Is het rollen gebracht. Laat die nu orrollen. Wie weet T. VERBOON, «rdwijk-Binnen, Jan Kloosstraat 14 Bidden om te geloven in hereniging der Kerken Het artikel van prof. dr G. C. van „Versplintering van de Ge formeerde Gezindte" was voor een aanleiding om naar de pen te i en een lezenswaardig artikeltje ichrijven. Dit artikeltje, voorkomende in de LC. van Zaterdag 5 December, heb driemaal gelezen en in stilte dankte God, dat het de laatste tijd meer en «r duidelijk wordt, dat er onder het Dik der Reformatie velen zijn, die van kerkelijke verdeeldheid niets moeten ben en reikhalzend uitzien naar de waarop hereniging van de Kerken Reformatie een feit wordt, lat het aantal voorstanders van her- Lglng zich de laatste tijd uitbreidt, mag blijken uit de vele pennevruchten de pers, uit verschillende redevoerin- toespraken, maar ook uit de ge- rekken, die ik met anderen hierover ocht hebben. Wanneer zal die dag van hereniging Kerken aanbreken? In verband hier- le mag ik wijzen op het antwoord, ds K. H. E. Gravemeijer, voorheen !d. Herv. predikant te 's-Gravenhage. geveer 25 jaar geleden gaf op een tot gestelde vraag. Dat antwoord luid- „Ik geloof zeker in hereniging van Kerken der Reformatie, doch o p ds tijd." i Gods tijd, zeker, maar hiermede zijn malen de truc met het touw gezien. Het werd omhoog gegooid, de kleine jongen klom erin enverdween. Daarna zocht de fakir hem overal, ook in de tovermand, die hij aan alle kanten met een scherpe sabel doorstak. De jongen werd niet zoals ik al eens eerder gelezen heb in stukken ge hakt, maar hij kwam levend en wel van achter het publiek weer opduiken. Waar hij zich bevond tussen het ogenblik van verdwijnen in het touw, en het weer opduiken, mag Joost weten Maar we zagen het allemaal, ik evengoed als mijn ouders. Zegt U nu niet: „Je was maar een Een kind zou immers suggestibel zijn Aangenomen echter, dit het zo is, er werd totaal niet met het woord gesug gereerd. Niemand verstond n.L het ge mompel van de fakir. Hij zei ook niet wat hij ging doen. Hij d e ed alleen maar. tot grote verbazing van het pu bliek, dat vaak uit tien of twintig sen bestond. Deze suggestie zou dus door de gedachte alleen zijn ingegeven, niet door het gesproken woord. Want ln tegenstelling met zijn Europese collega goochelaar. gebruikte de Indiër geen hocuspocus-woorden. Zijn gemompel was nauwelijks verstaanbaar. Niemand heeft dus zijn suggestie kunnen beredene ren. Wij zagen alleen maar, zonder het te beredeneren. Massa hypnose, niets anders. En niet eenmaal, maar vele malen. Daarom begrijp ik niet. schrijver van bovenbedoeld stukje nooit iemand heeft kunnen vinden, die de truc in werkelijkheid heeft gezien. Me dunkt er zullen er onder de Indische gerepatri- eerden toch wel zijn, die. net als ik. in die tijd slangenbezweerders van nabij Er is over deze truc heel veel geschre ven. en m.l. staan de cynici er helemaal naast. Tenslotte z ij n die Indiërs tot meer in staat dan een nuchtere Wester ling zelfs maar beseffen kan. En er cynisch tegenover te staan, zonder dat e wezen reden voor ié. lijkt mij helemaal verkeerd. Wij kunnen altijd nog wel iets leren, en heus niet alleen via de nuch tere, keiharde wetenschap, die niets ge looft zonder het gezien te hébben. In dit geval zijn er dus mensen ge weest. nl. velen met mij, die alleen maai hebben gezien en het dus ook geloven, zonder het ooit beredeneerd te hebben. Want wij kwamen er toch nooit achter. Die fakirs uit mijn jeugd hadden nog wat meer ir. hun mars. Wat zegt de stukjesschrijver wel van de truc „groeiende manco-pit" De fakir r mango-pit. welke iedereen in de hand mocht nemen. Die pit werd eerst „bezwo ren" en dan onder een doekje gelegd. Na nog meer geprevel werd er een klein kuiltje gegraven en de pit erin gelegd. Zij werd besproeid met een beetje en de doek ging er weer over. Onder het geprevel van de Indiër zag men de doek langzaam omhoog rijzen, totdat de oorzaak hiervan zichtbaar werd. Uit het gat in de grond (of uit de mango-pit, als U wilt) was een klein mango-boompje gegroeid. Ja, eet boom, die ook iedereen in de hand mocht houden. U kent wellicht kiemde pit met een kieln spruitend uit de zijkanten. Gooit IT i eens een pit in een Indische tuin, en kijk er na een poosje weer eens naar Het resultaat is hetzelfde. Was dit ook geen massa-hypnose? We zagen het toch allemaal, en niemand klaar.' wë"hebben ook "teïetten ?nai5te fr 'ets var.. Waar had die kerel tekenen in het kerkelijk gebeuren zijn lendendoek dat boompje vandaan 4flQ de huidige dag. Slaan we hierop acht. kunnen we constateren, dat er ten Mien van het hier bedoelde thema inde is, n.l. dat de Heer der Kerk de tot de hereniging reeds gegeven eft. Ik geloof dat Gods tijd is aange- bken. Laten we het teken goed het niet in de wind slaan, door denken of te zeggen: „De meeste pre- tanten zwijgen er over, laten ook wij nu maar in berusten. De inzender zegt in zijn stukje: jidden om geloof!" Hiermede bedoelt m.i., dat we moeten bidden, geloof in de mogelijkheid ilging der Kerken. Er zijn Hen onder ons, die de eenwording der erken wel wensen, doch er geen gat daarom ook niet in kunnen loven. Ook hier geldt het Bijbelwoord: ïcn ks Heren arm is niet verkort' dat geloof! Maar ook van ston- breken met het dogmatisch ■Beredeneer. Laten we bidden bezit van Hem, Wiens wil het j, 0.^ a"en die Hem toebehoren, één zij: la ook Hij één is met de Vader; opdat wereld hieruit het bewijs moge put- goei d, dat Jezus Christus door de Vader gezonden in deze wereld en alzo ook Heer der Wereld is! Wat .Joh. 17 is een stuk Evangelie, dc®pristu8 ons de hand toereikt. Deze hand i we, ja moeten we, vastgrijpen, die hand is de overbrugging tot de •llteit van de hereniging. Ik stipte reeds n, dat ik de laatste tijd zo hier en daar Vichillende mensen had gepolst eenwording van de Kerken der Re- rmatie. Hierbij werd het mij duidelijk, vele Jongeren de eenheid van de Pi ■tantse Christenen als vanzelfsprekend "lchouwen. Onder de ouderen treft aan die erg terughoudend zijn «rne neerleggen bij de bestaande ker- lijke toestanden. Waarom??? Mag ik idetC1 antwoord hierop aan anderen toe- "ptrouwen? Maar dan met een koud d en met een hart, dat niettemin n klopt voor de Heer der Kerk! V. Ik heb het zelf gezien stukje over het „Touw _jj5 'kir" in uw rubriek „Toch is het -30 te*t mijn aandacht getrokken t schrijver ervan willen toeroepen: U zoekt Iemand, die het in werkelijk- e'd gezien heeft; welnu, hier is er één Het verwondert mij, dat men, speciaal |Zj Mr dat doel ln landen als Birma, Ma li Ja, India en Ceylon reizende, nooit ge- genheid heeft gehad zoiets in persona 'oe te maken. Me dunkt, Ln het Oosten 81 l"et zoiets schering en Inslag zijn. Fa- 'n? irs te over, die krasse stukjes uithalen, laar enfin, het is de meneer in kwestie gelukt. Laat ik cehaald? Uit onze suggestie misschien' Ik vind deze truc even kras "als die met het touw. En wij waren in die tijd niet wetenschappelijk genoeg om ze te bere deneren. We zagen alleen maar. Maar wie zal beweren, dat alles „waar is wat je ziet", en dat alles „gelogen is wat je niet ziet". Zelfs Hamlet heeft er zich nooit aan gewaagd! Maar het is wel wenselijk Hamlet in gedachten te houden wanneer dergelijke onderwerpen aansnijdt, ij n meer dingen tussen hemel en aardedan de kille wetenschap bere deneren kan. MEJ. CARèL SCHOGGERS Den Haag Beeklaan 431. P.S. Als de camera geen „touw in de lucht zag", is dat m.i. het duide lijkste bewijs, dat dit een kwestie van massa-hyDnose ls. En dan ben ik er een slachtoffer van geweest! De zaak-Fonteyn De gehele zaak-Fonteyn is door mij waarschijnlijk door een groot deel van het Nederlandse volk met grote belang stelling gevolgd. Wat mij daarom zo trof is, dat er in de bladen in het geheel geen reacties zijn gevolgd. Het is toch zonne klaar, dat het aan de heer Fonteyn ge geven ontslag, op grond van bronchiale asthma, volkomen ongemotiveerd Dit blijkt voldoende uit de medische rap porten. Waarom nu niet ruiterlijk toege geven, dat er een fout is gemaakt? Uit ondervinding weet ik, dat er meer var zulke gevallen bestaan, en dat het vech ten is tegen de bierkaai wanneer mer probeert van sommige instanties recht gedaan te krijgen. C. VERMEER, Kon. Wilh. Boulevard 19 Noordwijk aan Zee. Het tragische auto-ongeluk te Waddinxveen I Toen ik door uw geëerd blad kennis had genomen van het tragische auto ongeluk te ^Taddinxveen, waar j.l. Zon dag 6 mensen verdronken, kwam op nieuw de gedachte by me op: waarom wordt toch niet aan elke auto de eis ge- gesteld, dat er een schuifdak in aange bracht is? Zulk een dak acht ik zeker zo belangrijk als goed functionerende ach terlichten e.d. LEZER. Het tragische auto-ongeluk te Waddinxveen II Ofschoon ik geen technicus ben zou ik hier toch aan constructeurs c.s. het denk beeld willen voorleggen van een weg schietend dak. Zou het niet mogelijk zijn onder 't dak van 'n auto permanente klei springladingen aan te brengen die bij fikse druk op een noodknop het dak de lucht in laten vliegen. Zo'n knop zowel vóór als achter in de auto moeten worden gemonteerd, terwijl de bedoelde springladingen uiteraard belet moet wor den door bepantsering b.v. in be nedenwaartse richting onheil te stichten. Dat in dit geval ook het auto-dak zo danig moet worden gebouwd, dat het vrij gemakkelijk wordt weggeslagen spreekt vanzelf. Wie neemt de proef? (Ingezonden stukken) Waar lag Atlantis? Enige lijd geleden werden een paar onderstellingen gepubliceerd in de N.L.C. betreffende bovenstaande vraag. De daar bij aangevoerde argumenten waren m.i. weinig overtuigend. Ik moge daarom een andere, misschien meer waarschijnlijke, onderstelling opperen. omtrekken van Zuid-Amerika, Afrika en Australië (met Tasmanlë) ver tonen een wel zéér opvallende gelijkvor migheid. Men kan ook enige (niet zó op vallende!) gelijkheid ontdekken ln de Zuidrand van Europa en Azië: het stompt Spanje en Arabië, het scherp toe lopende van Italië en Voor-Indië, het in archipel eindigen van Balkan en Achter-Indië. Zelfs kén men ook de Zuidrand van Noord-Amerika daarbij be trekken, bedenkende de mogelijkheid, dat stomp gevormd land ontbreekt (ver dwenen?), dat de scherpe vorm zou lig gen in het met Zuid-Amerika verbonden Centraal-Amerika, maar dat de archipel- éér duidelijk aanwezig is. Een en ander kan tot de vraag of de conclusie leiden, dat mogelijk bij de geboorte van aarde titanische krachten van onbe kend geweld op de kokende baaierd van de chaos hebben Ingewerkt, zodat con tinenten van opvallende gelijkvormigheid ontstonden. Men denke hierbij ook aar de tamelijk symmetrisch verlopende bar sten ln een ruit, die door een kogel door boord ls en aan de vrijwel volmaakt symmetrieke figuren, die in een dunne laag zand op een glazen plaat die plaat met een strijkstok tn trilling wordt gebracht. Denkt men dar de ligging van grote eilanden, Mada gascar en Nieuw-Zeeland, tegenover de Z.O.-kusten van Afrika en Australië, ter wijl een dergelijk eiland tegenover de Z.O.-kust van Zuid-Amerika ontbreekt, dan ls de onderstelling misschien niet vreemd, dat dóór, tegenover die kust v Zuid-Amerika, het legendarische Atlantis gelegen kèn hebben. H. KERREMANS, Lt.-kol. Art. K.N.I.L. b.d. Breda. Seeligsingel 14. Verlaging college gelden IV Helaas dwingt de heer J. M. mij, een noodzakelijke critiek te schrijven op het stukje van vorige week onder hetzelfde opschrift. 1) Dat er inderdaad meisjes studeren, die later hun studie niet in practijk bren gen, wil ik niet ontkennen, i heeft dit er eigenlijk mee te maken? Daar moet u maar eens een ander stukje schrijven want dit is juist de gorie, voor wie het collegegeld minst bezwaarlijk is. 2) Het grote aantal werkstudenten ls ook al een bewijs, dat zelfs deze groep zich niet door het collegegeld laat af schrikken. Wat bezwaar oplevert? Wel, denkt u maar eens aan de kosten van studie en levensonderhoud, die toch ten minste het tienvoud bedragen. 3) Natuurlijk blijf ik, met u, dezelfde mening toegedaan; deze verlaging irreëel. Wilt u eigenlijk beweren, dat helemaal geen selectie bestaat tijdens de studie Wat is het eindexamen bijvoorbeeld gymnasium of H.B.S. anders dan reeds een selectie van dege- die gaan studeren En oefenen de academische examens tijdens de studie hun selecterende invloed uit? Boven dien vergt de studie zulke financiële of fers. dat, na een paar jaar studie zonder resultaat, de betrokkene wel moet op houden. Als het er om gaat in aanmerking komen voor een beurs, dan schrijf ik w u s t, en wel uit e c o n oogpunt: „gebleken begaafdheid", met de nadruk op begaafdheid. Want denkt u dat het Rijk dit geld wil riskeren? En ge looft u, dat het economisch is, iemand eer beurs van 15 mille te schenken met de vlotte kans, dat hij (zij) na voltooiing der studie direct in dienst van h land treedt (Ik bedoel i het werken buiten Nederland Dit werkelijk een-slechte investering zijn. Leiden H. E. DER WEDUWEN Fooien afschaffen? Naar ik onlangs in de N.L.C. las. wil de Internat. Federatie van Hotelpersoneel het woord „fooi" afschaffen. Ik vrees echter, dat zulks nooit een feit zal wor den zolang er nog mensen blijven be staan die fooien aannemen. De gasten var de bonafide Horecaf-bedrijven zijn intus sen die fooien zeker niet minder zat d het personeel. Want de aardigheid is af sinds de fooi verplicht werd gesteld iam „bedieningsgeld" kreeg. Met pogingen om het woord „fooi" af te schaffen komt men echter niet verder. Er is slechts één oplossing, n.l. het bereke- de lonen van het personeel in de prijzen en een streng verbod te geven. Ook in kapperszaken e.d. zou kunnen handelen. held van de bonden in gevaar zouden Dankbaar Nederland 1953 brengen. Hieraan is echter het grote gevaar ver- I Kort geleden veroordeelde de Krijgs- bonden, dat wanneer men gedurende een raad te Velde-West de thans 28-jarige zeker aantal jaren gebruik heeft gemaakt verzetsstrijder L. W. R. B. wegens mis- de subsidie, deze onontbeerlijk zal handeling, de dood ten gevolge hebbende, blijken te zijn voor de voortzetting van tot een voorwaardelijke gevangenisstraf het jeugdwerk en dat men dan zo zalmet een proeftijd van een jaar. B. had gaan plooien en schikken dat het schijnt, op 10 Januari 1945 in het Slop van Wil- alsof de zelfstandigheid en vrijheid toch lem Kleyn, de eigenaar van de zaak. in gevaar komen. J. Tol, neergeschoten, toen deze zich De vraag dringt zich bij mij almeer zette, op, of wij onze eigen verantwoordelijk- In de overwegingen, die tot het heid nog wel kennen en die aankunnen, nis leidden, zegt de Krijgsraad de Zijn we dan niet meer bereid offers te clusie te volgen van de landelijke Ere- brengen voor het jeugdwerk? Kunnen raad voor de illegaliteit, die deze stunt we dit zelf niet meer financieren of isals noodzakelijk erkende. Volgens de subsidie eenvoudiger en gemakkelijker? Krijgsraad faalt het beroep van nood- Zou dit laatste het geval zijn, dan Is Weer van B. echter, daar de overvallen mijn vraag geen vraag meer, doch een winkelier bij het zien van de maskers, conclusie. die de overvallers droegen, niet anders 6. Dat de Geref. J.V.-bond en de daar- kon denken, dan met een troep ojy buit bij aangesloten verenigingen metterdaadbeluste misdadigers te doeii te hebben, niet meer gèheel op de oude basis staan. Naar de mening van de ..^Krijgsraad blijkt alleen al uit het feit, dat op de had B., die zelf geen masker droeg aangesloten verenigingen leden worden zijn mannen bevel had gegeven ook geep geduld, die openlijk propaganda makenmasker op te zetten, als commandant de P.v.d.A. Bestuursleden van demaatregelen moeten treffen die waar- bond zijn van deze gang van zaken op de borgden, dat de order werd opgevolgd, hoogte en op protest van enige leden Volgens de Krijgsraad had de troep zich werd niet gereageerd. Dit laatste heeft ijlings kunnen terugtrekken, toen er ondergetekende, zelf oud-J.V.-er, per-1 alarm werd gemaakt. Jeugdorganisaties en overheidssubsidies III In deze rubriek zijn nu twee stukken verschenen onder bovenstaand opschrift. Hoewel het aanvankelijk niet in mijn be doeling lag, hierop in te gaan wil ik thans toch het volgende opmerken: l. De bedoeling van de opmerking i schrijver van het eerste artikel, d-t de koers van de Geref. jeugdorganisaties eranderd is en dat de samensmelting v&n de drie bonden wordt voorbereid, ij niet geheel duidelijk. Is het de be doeling van de schrijver er op te wijzen, dat de besturen gehouden zijn tot andere taakstelling bij het jeugdwerk, dat daarvoor geld nodig is? De heer C. B. te V. valt in zijn tikel de onbekende eerste inzender wijze, die ik niet kan waarderen, int namelijk direct te moeten J. R- Kunnen of behoeven wij ons niet meer te schamen? Als langjarige trouwe lezeres van Uw blad moet mij het volgende van hét hart. Vroeger leerden wij: Alvorens te doen, eerst goed na denken. De consequenties onzer daden moedig, standvastig en volledig onder de ogen zien en aanvaarden, koste wat het kosten moge. 2. Regeren is vooruitzien. 3. De rechten van de mens respecteren. 4. De Christelijke moraal hooghouden. Nu leren wij: 1. Eerst doen, dan (misschien) naden ken. De consequenties ontlopen en ont duiken, de waarheid onder een stroom mooie woorden uit de weg gaan, verdraaien of verdoezelen. Niet vooruitzien, maar regeren-op- hoop-van-zegen. Zie de Ronde Tafel overeenkomst, toonbeeld van gebrek aar visie, evenwel beheerst door angst, er eerder gericht op de bescherming var eigen Interne partijbelangen dan op de toekomst van Nederland c.q. het Neder landse volk. 3. De rechten van de mens vertrap pen. Zie de practijk der Ronde Tafel overeenkomst. Waar is de plechtig be krachtigde federalistische staat Indonesië gebleven en waar het zelfbeschlkkings- :ht der volkeren, waarover ook door ze regering zo hoog van de toren wordt geblazen? De Christelijke moraal verwerpen >t een aanfluiting maken voor ieder weldenkend mens. Getuige de schande lijke bejegening der Ambonnezen en dei Indische Nederlanders. Concluderend meen ik te mogen vast stellen, dat wij ons als volk diep hebben te schamen en wij óns zeker geen radio praatjes of pagina's druk kunnen ve: loven over „beschaving". „Christelijke cultuur en moraal", „onschendbare men selijke rechten" of synoniemen en deri vatieven daarvan waarmede wij heder ten dage overstroomd worden, zelfs op partijdagen, congressen enz. Èn als mens èn als Nederlandse schóóm ik mij en naar ik meen velen mèt mij. Is het spreekwoord „Wien de goden verderven willen slaan zij met blind heid" op ons volk van toepassing? Zijn wij niet bezig te worden een lafhartig, Immoreel en amoreel volk, uitsluitend uit ieel gewin? LEZERES. Als dank voor de diensten, het va derland bewezen, krijgt B. dus een ver oordeling, waarvan hij misschien nog wel :ens veel last kan ondervinden, omdat :ij op zijn strafregister komt. Al heeft hij dan de Nederlandse wet overtreden, hij heeft getoond, dat hij ln- de tijd van sadistische terreur en onderdrukking een goed Nederlander ls geweest en zijn leven voor vaderland vorstin heeft veil gehad. Niet alleen met zijn daadwerkelijke v zet in de oorlog, maar ook met deze ov val op de levensmiddelenzaak, ls veroordeeld. Niemand zal ont kennen, dat er in de ondergrondse fou ten zijn gemaakt. B. had het misschien ook anders kunnen aanleggen. Maar lk acht het voor de eer van het voormalige maar dat die in het dansen gezocht moet worden, wil er bU mij niet in, juist om dat wjj geen engelen zijn, maar mensen vlees en bloed, die. naar het Avond- maalsformulior. elke dag te strijden hebben tegen de boze lusten van het vlees, die volgens het Onze Vader te bid den hebben: „Leid ons niet in verzoe king, maar verlos ons van de boze". De parendans van tegenwoordig, bege leid door opwindende en soms zwoele muziek, trekt de mens neer en heft hem niet op. Waarbij nog komt het dansen met het meisje of de vrouw van een an der. De ellendige gevolgen daarvan zijn algemeen bekend Als er één terrein ls. waar de duivel het meest aansluiting heeft aan het zondige begeren van her mensenhart, dan is het dit wel. Het dan sen in besloten kring neft deze bezwaren niet op. En het waarschuwend woord, dat door velen tegen hert dansen wordt ingebracht, komt niet voort uit een zekere wereld- mijding en ook niet uit een farizeeïsche houding, maar uit het diepe besef, dat de mens zwak van krachten is en daar om alles moet mijden, wat hem in ver zoeking brengen kap Rijnsburg. C. KROMHOUT, Vinkenweg 1L Tijdsverbeuzeling Dat jongelui willen leren dansen, kan ik begrijpen, maar toch geloof ik. dat Christelijke jonge mensen zich wel met iets anders en beters kunnen bezig hou den. Man, er is zoveel, waarvoor je Je nuttig kunt maken. Verbeuzel je kostbare tijd toch niet ln een of ander dansinsti tuut. Zet je in voor je medemens en denk niet in de eerste plaats aan jezelf. Er Is op allerlei terrein nog veel te dc bij de hulp van Jonge mensen dankbaar aanvaard zal worden. Christelijke jong< lui kunnen elkaar nog wel elders ont moeten dan in een danstent. Ook een jongeman (geen „Christelijke"). dat U danst om het genot van die beweging zelf Zo ja. waarom is bet dan om 't even of U met Uw eigen, dan wel met het andere geslacht danst Toen ik dit eens als argument aanvoer de, merkte mijn opponent op: „Maar dat is toch onnatuurlijk!" Hij verried meteen, aan het dansen als iets bijkomstigs (ik hoop het!) zijn bekoring bezorgt. Lelden. L- Dansen op Nonnenkoor Wie betaalt de B.B.? II Nederlandse verzet, op zijn zachtst uit gedrukt, een nadelig symptoom, dat B. voor deze verzetsdaad, welke toch is ont- j Ook ik wilde (het was kort sproten uit zuiver vaderlandslievende ge- i0g) dansen leren. We vormden een club- voelens, als verdachte terecht moet je en werden bij een dansinstituut ln staan. Hier wordt ook de eer aangetast grotere groep ingedeeld. Het was zelfs Het onderwerp, dat door de heer Stroo! van onze verzetsslachtoffers en hun na- Zo. dat ik tegelijkertijd, op belijdenis- in zijn ingezonden stuk werd aangesne-bestaanden. Deze gebeurtenis doet lands- catechisatie zat. Ik zag er geen kwaad den, is ook voor andere gemeenten van j verraderlijke en andere, het verzet totdat God mij dit kwaad deed zien. zoveel betekenis, dat ik daarover graag kwaadgezlnde, elementen in hun vuistje een lesavond dansten we gezellig en nog iets zou willen schrijven. lachen en schenkt hen leedvermaak. pianist speelde een potpourri, waarin Volgens art. 26 van de Wet Bescherming Ik weet, dat vele oud-verzetsmensen nota bene voorkwam het Nonnenkoor: Burgerbevolking worden bij Algemene en nabestaanden van het verzet het hart „Wij die zijn mensen klein, knielen vi Maatregel van Besluui regelen gesteid. i ineenkrimpt en dat velen de vertwijfe- Uw aanschijn neder". Hier echter werd volgens welke aan de gemeenten dan wel i ling nabij zijn, door de vele miskennin-i niet geknield, maar gedanst. Ik geloof aan de kringen een bijdrage uit 's Rijks j gen en achteruitzettingen. Het ware te niet. dat ik hieraan nog lets m ter beschikking wordt gesteld teri wensen, dat thans eens een vlammend voegen. Alleen nog dit: Jongi Bezinning Het probleem dansen is de laatste tijd niet van de lucht. Christelijk dansen en onchristelijk dansen. Dnnsen als zingenot en een dansen, waarbij van zinstreling geen sprake is. Er wordt tegenwoordig ontzettend veel met 't woord Christelijk geschermd, terwijl men in feite heel wat anders be doelt. Een beschaafde opvoeding is nog geen Christelijke opvoeding. Al wórdt er nog zoveel zorg aan besteed. deze wereld is er voor Christus geen plaats. Willen wü Christenen rijn en Christelijk leven, dan ls er voor ons even min plaats. Wij blijven pelgrims, op weg ïar een 'oeter Vaderland. Kan Christus, bii het zogenaamde Christelijke dansen tegenwoordig zijn? niet Wil men waarlijk Christen zijn, dan niet langer gepraat, dan moet er urt het geloof geleefd wor den. Laten we vooral eerst beseffen, wat Christus in ons leven betekent. Dienen onszelf, de wereld pf Hem Er is naar mijn bescheiden mening voor ons vandaag andere taak weggelegd. Lisse." T. Het leven in stukken Naar aanleiding van het interessante insgespreik in dit blad zou ik graag een opmerking willen maken. Niet over het dansen zelf, maar over het feit, dat er toch zoveel mensen zijn. die tegen de „gespletenheid van het leven" als tegen een hoog ideaal eerbiedig opzien. Op dit stukje van je 'even is het alleen maar mogelijk God te dienen met uit sluiting van al het andere en op dat stuk m o-e t je beslist op je knieën voo- de duivel liggen, of je wilt of niét, want God komt daar doodeenvoudig niet. In sommige ingezonden stukken heb ik treffende tegenstrijdigheden aangetrof fen, die een uitermate gevaarlijke betwe terij verraden. Iemand verwachtte Alles God, meende een bescheiden mening te hebben en stelde direct daaraanvolgen de toch maar prinsheerlijk vast, dat men tegelijk kan dansen en God dienen. Zoiets als: niet tegelijk een film zien en God dienen, niet tegelijk ln een schouw burg zitten en God dienen. Als deze man dan tenslotte nog beweert, dat er voor God in deze wereld geen plaats ls, dan ik met recht te kunnen zeggen, dat h ij daaraan prictisch eveneens schul dig IS. Want hij wil God alleen maar op die plaatsen zien, die hi(j sympathiek vindt. Wij, onnozele mensen, gaan dus vaststellen, waar God Zich in deze we reld mag- bevinden en waar niet. i, zo wordt dan' het leven, dat wjj als onderdeel geheel u-,t Gods hand heb ben ontvangen, in stukken gerétên. Het ls dus niet meer mogelijk God óók te dienen in je ontspanning, toevallig nog wél in een schaak partijtje of in een spel letje „Mens, erger niet", maar net niet meer in het dansen, of net niet meer b\J de film- Da* is een leven, dat voor God te min is. Het is te hopen, dat al die schrijvers met hun onmogelijke onbijbelse en to taal onchristelijke voorstelling van za ken op het komende kerstfeest er Iets zullen zien, dat Christus ons aan spreekt en wil verlos^n in onze t o t a 1 i- it. Niet een stukje hier en een stukje daar, maar geheel. Dansen kan een bron \an zonde zijn. Maar het gehele leven is dat, zelfs het godsdienstige leven in al zijn uitingen. Het gaat er maar om, dat w ij gelukkig niet in staat zijn, bepaalde terreinen voor God en voor Christus te reserveren en de rest van het leven voor hem af te sluiten. Laten we vooral dan niet den ken, dat God dat dan nog doet ook. WU kunnen de prachtigste ingezonden stukken schrijven, maar Hif gaat toch a tw r__._ alle gees- tegemoetkoming in of van hun kosten terzake van de bescher ming van de bevolking. Dat dit geen dode letter is, blijkt uit de memorie van antwoord van de minis ter aan de Eerste Kamer, tijdens de be handeling van het wetsontwerp. Hier schrijft de minister: In het beleid van de regering ten aanzien van de aan gemeen ten toe te kennen vergoedingen ls geen wijziging gekomen. Van meet af aan heeft het in het voornemen gelegen, de voor de gemeenten uit de bescherming bevol king voortvloeiende extra-kosten van wezenlijke betekenis door een normver goeding ten laste van 't Rijk te brengen. Aan de hand van het bovenstaande meen lk, dat het door mij in de raad verdedigde principe, dat de kosten van de B.B. door het Rijk behoren te worden gedragen, juist is geweest. Er bestaat echter nog onzekerheid over wat zal wor den verstaan onder extra-kosten van we zenlijke betekenis. Waarom zouden hier onder alleen maar de grote kosten wor den gebracht, zoals die voor de bouw var schuilkelders en niet de kosten voor hei uitrusten van de blokploegen? Is er som: een principieel verschil tussen de mid delen, waarmee de bevolking beschermd zal worden? Nu de desbetreffende Rijksregeling nog niet is verschenen, staan de gemeenten ten opzichte van het Rijk ln een positie van onderhandelaars. De gemeenten wil len graag volledige vergoeding kosten; het Rijk wil ook wel iets op de gemeenten laten drukken. Waar de grens zal komen, weet ik niet. Wel vind ik het onjuist, dat de gemeente Woubrugge, door vooruit te lopen op de te verwachten Rijksregeling, de positie van andere ge meenten mogelijkerwijs verzwakt. Bo vendien bestaat er een kans dat de uit gaven, die straks in Woubrugge worden gedaan, niet voor vergoeding ln merking zullen komen. Dit houdt overigens niet ln, dat lk tegenstander van de B.B. zou zijn. Zoals uit de raadsverslagen kan blijken, heb ik steeds gepleit voor de verbetering één der belangrijkste onderdelen va B.B., de brandweer. De brandspuit Woubrugge is in goede stateren, dat deze oud-J.V.-er wel erg I Hoogmade echter niet. Hoogmade bezit oud moet zijn. Aan het eind van zijn geen trekker voor de spuit; ln Woubrugge betoog vraagt de heer C. B. zich zelfs af, I is een trekker ruim 15 jaar geleden ge- hoe de eerste inzender zich nog oud-J.V.-1 kocht, naar mij verteld werd, voor d« durft te noemen. som van f 200. (met 10 liter benzine k zou hem willen vragen hoe oud hij cadeau). Tijdens een onlangs gehouden eigenlijk zelf is, daar hij blijkbaar is ver- I oefening bleek de motor van de trekker geten, hoe de leden der J.V.'s plegen te met geen mogelijkheid op gang te krij- debatteren. Een dergelijk antwoord aan gen! Verder zijn sommige sloten In Wou- bet adres van een oud-„vriend" vind ik brugge dermate vervuild, dat de spuit grof, ook al kan C. B. het niet eens zijn daar geen water kan pompen met wat (foutief) werd opgemerkt. enkele wegen zo smal. dat vele panden 3. De heer C. B. merkt op, dat slechts i over land niet bereikt kunnen worden, gestemd is over het al of niet aanvragen Volgens mij was het daarom beter ge- van subsidie. Dit aanvragen Impliceert i weest, dat de gemeente eerst gezorgd had echter m.i. het ook aanvaarden van deze voor goed brandweermaterieei. schont subsidie op de gestelde voorwaarden. sloten en betere wegen. Misschien 4. De studiecommissie inzake het sub- dan inmiddels sidlevraagstuk heeft opgemerkt, dat ver- verschenen vc dere subsidiëring beslist zal worden af- blokploegen. gewezen, wanneer de overheid protest werd gehoord van de duizenden, zoeken jullie gelegenheid om andei eertijds door de illegaliteit werden geholpen. JANTJE, oud-K.P.-er. Help ook deze nood lenigen kennen? Er zijn toch Christelijke verenigingen en clubs plenty? C.J.M.V., sport-, schaak- en damclubs enz., kortom gelegenheid te over. J. B. Waar gaan wij heen? II door! Dat is de enige troost i teljjke verwarring! Gr. Russische regering zijn bezet, worden ge- het dansen, bedoeld als antwoord op de brek en ontbering geleden in gevangenis- reacties op zijn eerste stuk, gelezen en kampen, waarin politieke gevan- herlezen. Hij schrijft nu wel iets anders genen zijn opgesloten. Hieronder bevinden dan de eerste keer, maar ik wil graag zich politieke gevangenen, die ver voor op het volgende de aandacht vestigen: de strijd tegen het fascisme hebben Ik bedoelde met mijn opmerking „en nog gevoerd en daarom heel wat meer jaren wel lid van het C.J.M.V." zeker niet, dat dan wij reeds in de Duitse concentratie- wij engeltjes zouden zijn, verre van daar. kampen hebben gezeten. Van velen is de Maar, als wij als jeugd van Christus, of gezondheid gruwelijk aangetast, waarom als leiders van deze jeugd, een verant- de Ned. Vereniging van Politieke Gevan- woordelijke taak hebben, moeten wij da genen uit de Bezettingtijd ln samenwer- gelijks aan de wereld ons vaste beginsel, king met het Nationaal Comité ter Be- gegrondvest op Gods Woord, tonen, strijding van het Concentratiekamp- Als onze ogen dan zijn geopend voor systeem, gelden tracht in te zamelen om wat de wereld met de schreeuwende re- Ia in West-Berlijn gevestigde organisa- clames heden aanbiedt, zoals bioscoop, les, maar onder contróle van de Senaat ballet, nachtpartijen, dansclubs, moet dan West-Berlijn, de gevangenen pakket- niet elke minuut van de dag en de nacht ten te bezorgen via hun verwanten zorgen voor medicamenten. Daarin delen ook de familieleden, die achtergebleven zijn, waarvan velen op aanvulling van het rantsoen en medicamenten zijn aan gewezen. Enige weken geleden zijn door ons de eerste 15 kisten medicamenten verzon den en door ontvangstbewijzen van reeds eerder verzonden goederen hebben wij de zekerheid, dat hetgeen wij voordien ge stuurd hebben, in de juiste handen ls terechtgekomen. Nu Kerstmis en de Jaarwisseling aan breken, willen wij vooral getuigen, dat wij degenen, die zoals wijzelf ln de Jaren 19401945 hebben geda^.. voor de vrijheid en democratie hebben gestre den en daardoor het slachtoffer zijn, niet vergeten. Wij doen een ernstig beroep op het Nederlandse volk orr"»eoor dit bijzondere doel naar draagkrac.# te willen storten op de girorekening 42650 an de Hol- landsche Bank-Unie N.V., Amsterdam, met de toevoeging: „Voor Expogé-pak- ketten". Verantwoording hleryan wordt u toegezonden door het secretariaat, dat gevestigd ls te Scheveningen, Nieuwe Parklaan 133. Voor het hoofdbestuur, mr G. Ch. AALDERS. mr C. VAN RIJ. Voorzitters K. R. VAN STAAL, Secretaris Geen dansende engelen ABONNÉ. den stelt, die de vrijheid of zelfstandig-Woubrugge, Uit het tweede stukje van de heer Van L. heb ik begrepen, dat hü geen bezwaar heeft tegen het danser, als dit gebeurt ln i gunstige Rijksregeling besloten kring. HU voegt daaraan toe, het uitrusten van de dat wü geen engeltjes zijn, maar mensen Ien zal daarmee bedoelen, dat mensen ontspanning nodig hebben. Ontspanning heeft de mens nodig, deze Ijede oprijzen: „O God, geef mij toch alleen maar dit verlangen in het hart, U waarachtig te dienen; laat mij niet wor den meegezogen in de stroom van onge rechtigheid." Dan geloof ik niet, heer Van Leeuwen, dat wij werkelijk behoefte zullen krijgen te dansen, ook niet onder elkaar of in de hulskamer bij radio of graroofoon. Voor mij blijft dat hetzelfde. Al zou er bij u dan geen zingenot in het spel zijn, het kan er toch wel uit voortspruiten. Veeleer zullen wij, als wij God kennen in al Zijn liefde jegens ons, bezig zijn met de dingen des Geestes en met het onder zoek van Zijn Woord. Dan zult ge ook waarlijk dagelijks kunnen zingen: „Neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn aan Uw eer. Neem mijn handen, dat zij 't merk, dragen van Uw liefdewerk". Rijnsburg, Smidstraat Dansen geoorloofd Het hier besproken onderwerp ls der moeilijkste problemen van de ethiek en kan in enkele ingezonden stukjes niet tot in alle bijzonderheden wórden behan deld. Ik laat dus aan Vellenga over. een dissertatie te sthrijven over „Het Geoor loofde" en richt mij met enkele opmer kingen tot voor- en tegenstanders van het dansen. De tegenstanders beroepen zich niet op Gods Woord, kunnen dit niet, want de Bijbel zwijgt over dit onderwerp. Zij moeten zich dus behelpen met een on betrouwbaar geweten, of met het thea trale „Kunt gij vooraf de zegen vragen?" Zij kunnen niet „Christelijk dansen..' maar wel Christelijk roken. Christelijk borrelen, Christelijk bruiloft vieren met al wat er bij hoort, ook zonder vooraf gaand gebed. De voorstanders vrakg lk: is het" Wél Hoedje kostte 50 per uur Kapitein Werkman en zijn echtge note van hetstoomschip Bornrif heb ben in Londen enkele spannende uren doorgemaakt. Mevrouw Werkman had enkele uren voordat het schip moest uitvaren nog gauw enige in kopen gedaan. Onder andere had zij een hoedje gekocht, het opgezet, maar vergeten het - prijskaartje er af te halenZo rende z\j naar buiten. Een huisdetective, die het prijs kaartje zag, dacht aan diefstal en maakte de zaak aanhangig. De vrouw had de kwitantie niet meer en dus stond zij Donderdag voor de rechter. Deze wilde de zaak uitstellen opdat de echtgenoot een advocaat in de arm kon nemen, maar de kapitein ver klaarde: „Uitstel betekent straf voor mij, sir.- Elk uur, dat het schip hier blijft liggenkost me "üMg gulden. Tot nu toe heb ik al 600 «ulden ver speeld". De rechter liet daarop mevr. Werkman zelf haar verdediging voe ren, waarbij haar man aL tolk fun geerde. Glimlachend, na de detective de hand te hebben geschud, verliet het echtpaar het gerechtshof. Enkele uren later vertrok de boot. Haarlem besluit: Frans Hals gaat de deur niet meer uit De Haarlemse gemeenteraad beeft dezer dagen besloten dat de schilderijen van Frans Hals in het Frans Halsmuseum nooit meer buiten dit museum worden ten toon gesteld. Andere voorwerpen uit het museum mogen voortaan voor ten hoogste zes maanden worden uitgeleend. Volgend jaar radiocongres in Den Haag De „Union Radio Scientifique Interna tionale", waarvan het secretariaat-géne raal is gevestigd in Brussel, houdt van 23 Augustus tot 2 September 1954 een congres in het voormalige Paleis Noord einde in Den Haag De 200 congressisten, voor het meren deel buitenlanders. vertegenwoordigen drje en twintig landen De logeeraccom- modatie wordt gevonden in vijf Scheve- ningse hotels. Echtgenote van minister De Bruijn overleden De echtgeqote van de minister voor de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie, mevrouw G M. de BruUn-Van Hees, is dezer dagen op 62-jar:ge leeftijd in Utrecht overleden. De begtafenis heeft Maandag plaats op het R.K. kerkhof aan de Prinsesselaan te Utrecht. Ir vele delen van Engeland zUn de spoorwegarbeiders een langzaam- aan-actie. begonnen,, nadat de leiders der drie spoorwegvakvereniglnsen een loons verhoging ,^ls opvol^loe.ude hadden, ver worpen."' v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1953 | | pagina 7