Eerste herstel kerk kost Hooglandse f700.000 Minister keurt plan en begroting en geeft f430.000 goed jjlarkant gothisch bouwwerk voor totaal verval (dus: ondergang) behoed Winkels in Haagwegkwartier gisteren geopend „DE KRANTENMAN" MEÜWE 1ETOSCHE COURANT DONDERDAG 10 DECEMBER 1953 het koor zijn in de loop der jaren ontel bare ruitjes gesneqveld, hetgeen de tocht i de kerk aanmerkelijk bevorderde. De oorzaak is gemakkelijk te raden; zijn blijkbaar jongens in Leiden, die een „sport" van maken deze ruitjes kapot te mikken. Onlangs nog moest in ramen aan de orgelzijde van de Pieterskerk een grote hoeveelheid glas worden ingezet; en de restauratie van deze kerk is toch pas klaar gekomen. Met ouderdom heeft dit dus niets to maken. Dat dit de kerkvoogdij op niet geringe kosten jaagt, is te begrijpen. Dak Het tweede belangrijke onderdeel van het restauratieplan betreft het dak. Het moet gebleken zijn, dat met plaatselijke herstellingen hiervan niet kan worden volstaan. Voor wie de Hooglandse kerk op regen dagen bezoekt, is dit duidelijk; men hoeft maar naar de grond te kijken te weten, dat het dak op sommige plek ken niet méér dan een zeef is. Onlangs zijn wij getuige geweest van eei druppelswedloop nabij het orgel! Wat het plan aan kleine bijzonderheden bevat is ons niet bekend. Het is, dat men een restauratie begint, ook lijk te zeggen, wat er precies moet ge béuren. Bovendien is het onjuist, het ge hele werk in dit ene plan te zie gevat. Als dak en ramen eenmaal klaar zijn, ligt er wellicht een volgende lijst noodzakelijke herstellingen gereed, zoals het meestal bij dergelijke onoverzichti lijke werken gaat Histoiie Ten slotte enige historische gegev Het Rijneiland, waarop de kerk werd gebouwd, behoorde oorspronkelijk, zowel burgerlijk als kerkelijk, tot Leiderdorp. Toen de nederzetting zich uitbreidde, ontstond het bezwaar, dat de parochianen zo ver van de parochiekerk verwijderd In 1314 gaf bisschop Guido van Avesnes vergunning tot de bouw van een kapel op het eiland. Hierbij werd uitdrukkelijk bepaald, dat de te bouwen k; appendix zou zijn van de Leiderdorpse parochiekerk. De eerste kapel was zeer eenvoudig. In September 1315 werd de kerk gewijd en opgedragen aan de heilige martelaar Pancratius. Spoedig (1355) werd de kapel JAAR WIJ van bevoegde zijde uit Den Haag vernemen, heeft de minis- ter van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen thans zijn definitieve gt ledkeuring gehecht aan het plan en de begroting voor gedeeltelijke id itauratie van de Hooglandse kerk. Dat betekent, dat binnen afzienbare d met de herstelwerkzaamheden kan worden begonnen. Na vele jaren n onderhandelen, plannen maken en wachten I "a,a! ins werd meegedeeld, dat de begro- twi ie dit partiële herstel f 700.000 te zien geeft minister had zich dn principe reeds eid verklaard voor 1954 een subsidie te kennen. Nu heeft hij bepaald, dat subsidie van het ryk zestig procent raagt. Dat is dus een bedrag van eveer f 430.000. Voor 1954 zal een nnig gedeelte van dit bedrag ter be- Ikking worden gesteld, dat de werk- mheden in snel tempo kunnen begin- i en worden voortgezet. ragen de provincie en de burgerlijke j. icente naar aanleiding van deze mi- hted eriële 'beslissing elk vijftien procent lede 'e kosten bij de normale subsidie- is! houding dan dient de kerkelijke ie; neente de resterende tien procent op de;1 te nemen, een bedrag dus van on- f 70.000. - Het is nog niet met erheid te zeggen, hoe deze percenta- precies zullen zijn. maar deze drie liften in ieder geval de overige veertig udei tent voor hun rekening nemen. ;f et restauratieplan werd samengesteld assinjr het architectenbureau Dekker en Sterre te Hazerswoude VIaki h( dus achterwege en wordt alle aandacht geconcentreerd op die plaatsen in de kerk, die het zwakst zijn en die zowel oor de kerk als voor de mensen ge sar opleveren. Ramen Een leek op dit gebied kan vaststellen, dat de ramen een belangrijk onderdeel an het plan uitmaken. De twee grote ramen in het dwarsschip zijn zeventien meter hoog, de andere hebben 'n gemiddelde lengte van acht en •n halve meter. De lichtbeuken hebben l ramen en beneden zijn er nog eens 35, i totaal dus niet minder dan 66. Naast de verticale natuurstenen stijlen worden alle ramen door horizontale ijzeren staven versterkt. Als men nu weet, dat bij elke staaf stukken natuursteen uit de stijlen zijn gesprongen, dan is het duidelijk, dat er van de soliditeit maar weinig is overgebleven. Vele stijlen lijken nder leiding van dit architectenbu- zijn reeds verscheidene grote kerk- auraties met uitnemend resultaat levoerd. Wat de omgeving van Leiden wij de Hervormde ker- Hazerswoude en Woubrugge. in Zoeterwoude is al geruime in restauratie en binnenkort hopen 'eren Dekker en Van der Sterre ook p beginnen met een grondig herstel van °l Groene Kerkje te Oegstgeest. Beperking f eerste vraag die nu aan de orde 0 ut, betreft vanzelfsprekend de om- Ul g van de restauratie. Uit het eind- ®laal er van f 700.000 is al af te leiden, dat LOO zich bij het maken van de plannen 't moeten beperken. Want was er ike geweest van een totaal herstel. de begroting een eindbe- g van wel enige millioenen te zien ten gegeven. fet gaat er nu in de eerste plaats de kerk in stand te houden, te do» loeden voor algeheel verval. Is in Nederland al meermalen ge- fd, dat het verval van historische aii v ten zo radicaal was. dat men inplaats oor^ tot herstel tot afbraak moest beslis- Ook hebben mecrn-clen instortingen hjjj gevonden. Dat dit betreurens- l0! frdige lot de Hooglandse kerk, die tot markante gothische bouwwerken in land behoort, niet treft, stemt tot ikbaarheid. de komende restauratie blijven ver leringen en bijzondere verfraaiingen De imponerende gevel van het Zuidertransept van de Hoog landse kerk. Het zeventien me- hoge raam in deze ge met zijn afgebrokkelde natuur- stenen spijlen toont wel het duidelijkst, in welk een verval len toestand zich de ramen van de kerk (66!) bevinden. Het herstel er van is een van de hoofdpunten van het plan. Foto N. van der Horst op gekartelde randen. De stukken steen vielen plotseling naar beneden of werden, als het gevaar te groot bleek, verwijderd. Het grote raam in de gevel i MiddelwegNieuwstraat toont wel het duidelijkst, hoe de situatie is. Brons In de regel dringt de rijksdienst de monumentenzorg er op aan, bij het herstel bronzen staven te gebruiken. Deze zijn bestand tegen kalk- en water- invloeden. Dat de toestand der ramer hoofdzakelijk aan het ijzer te wijten is blijkt ook hieruit, dat de versieringen in de raamtoppen, waar deze staven niet zijn, zich althans oppervlakkig be schouwd nog in goede staat bevinden Tocht I Driemaal een gelukkige negen De winkelgalerij in het Haagwegkwartier, waarvan wy in ons blad van gisteren foto plaatsten, is gistermiddag onder grote belangstelling geopend, eerst met toespraken in het clubhuis van de speeltuinvereniging Westerkwartier aan de Ten Katestraat en later met acht sleutels, waarmee wethouder Jongelecn de deuren de panden opende. ook met de wensen van de winkeliers rekening kon worden gehouden. We heb ben hier een winkelgalerij gekregen, aldus de heer Nooteboom, die gezien mag worden. In het clubhuis waren o.a. tegenwoordig wethouder Jongeleen, de heer Van Duin. secretaris van de commissie voor open bare werken, ir Boogerd, directeur van gemeentewerken, de architect van het plan, de heer Gouwetor, de heer Gal- jaard, chef van de gemeentelijke plant soenendienst, de heer Lardee. voorzitter van de speeltuinvereniging Westerkwar tier, de heer Oostveem voorzitter van de federatie van woningbouwverenigingen voor Leiden en omstreken, enkele ambte naren van gemeentewerken en de win- De heer Nooteboom, voorzitter van de bouwvereniging Ons Doel, herinnerde er aan, dat op 9 Mei 1952 de vlag op de in aanbouw zijnde 494 woningen werd ge hesen. Precies een jaar later werd de 2000ste nieuwe woning, na de oorlog ge bouwd, geopend. En nu. op 9 December 1 ?5ó, de opening van het winkelcentrum. ..Driemaal een gelukkige negen", zei de heer Nooteboom. Kii beklemtoonde, dat de openin- wel op zich heeft laten wachten, maar dat nu De heer Gouwetor dankte medewerkers en instanties; de heer Schrijvers (nestor) was de woordvoerder van de winkeliers. Hij bracht in het bijzonder het bestuur en de commissarissen van de bouwver eniging dank. Na de thee begaf het gezelschap zich naar de winkels, waar nog werd gespro ken door wethouder Jongeleen en de heer Oostveen. Ofschoon de wethouder niet als reclamemiddel wilde fungeren, wenste hy de winkeliers met hun nieuwe vestiging veel succes toe. De galerij bestaat uit een kruideniers een tabaks-, een groenten- en fruit-, eei vleeswaren- en een textielwinkel, eei melkhandel, een drogisterij en een kap salon. Boven de winkels bevinden zich de woningen, Velen hebben in de loop de dag de winkels bekeken en dn winke liers met een bezoek vereerd. tot parochiekerk verheven. Gegevens wijzen er op, dat de kerk toen een stenen kruiskerkje was. Bij de vergroting van 1377 heeft men de toren onaangeroerd gelaten; bij de ing in de vijftiende eeuw werd het westfront der kerk niet opgetrokken het gebouw door een noodmuur afge sloten. Hiérdoor bleef de bouw van een oren achterwege en werd dus de oude toren behouden. De bovenbouw van deze klokketoren moet dateren uit de zeventiende eeuw. Een beschrijver van de geschiedenis der Hooglandse kerk is van mening, dat met de bouw van de kerk zoals zij nt g is, pas in het laatst van de vijftiend! jw werd begonnen. Deze bouw werd de zestiende eeuw voltooid. De voor lopige toestand moest door gebrek aar geldmiddelen worden gehandhaafd. Vol- het oorspronkelijke plan had het schip langer moeten worden, echt slechts ongeveer vier meter. In 1885 werd de kerk inwendig ge restaureerd. Afscheid bij ambachts school Woensdag 23 December wordt in een lokaal van de Leidse ambachtsschool af scheid genomen van de heer W. F. Ver schoor, leraar in de vakken algemeen vormend onderwijs, en van de heer J. A. Vreeburg, administratief beambte ei klas aan de school. Beide heren hebben de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. f/ef ro/maa&fe krsf$esc6e»it- t>e vo/maaéfe bairc/ressïnj j Ptffomtrj Co. üd. Sno Groot enthousiasme Jeanne Marie Darré gat een jeugdconcert Het 39ste jeugdconcert, georganiseerd door de Mij voor Toonkunst te Lei den, dat wederom tweemaal achtereen gegeven moest worden daar de Stadsgehoorzaal niet meer alle jeugdige toehoorders tegelijk kan bergen, werd gegeven door de bekende Franse pianiste Jeanne Marie Darré, leer linge van Marguerite Long te Parijs. Daar zij niet alleen dit jeugdconcert tweemaal achtereen moest geven, doch 's avonds ook nog een zwaar pro gramma voor de boeg had in verband met het concert voor de leden der Mij voor Toonkunst, moet men wel onder de indruk komen van zoveel physieke en psychische kracht, die haar daartoe in staat stelde. Deze indruk van vooral physieke kracht werd door haar spel volkomen bevestigd: reeds dit middagrecital liet bij de impressie achter van een fabel achtige techniek en<van een bijna feilloze doordringende, doch veelal harde aan slag. Dit wil niet zeggen, dat dit spel ge heel zonder bekoring zou zijn; zolang deze pianiste piano of pianissimo speelt. daarbij haar parelende virtuositeit kan doen schitteren, is haar spel soms betoverend mooi. Zo in de inzet van de eerste ballade van Chopin, in g; doch haar neiging om door middel van gepro nonceerde contrasten, zowel in. dyna- Tweede Toonkunstconceit Franse pianiste verbluite. doch overtuigde niet Ook 's avonds, tijdens het concert voor de leden der Mij voor Toonkunst, is Jeanne Marie Darré er niet in geslaagd ons geheel te bevredigen. Haar programma was thans veelzijdiger en belangwekkender dan 's middags, doch haar spel bleef overal dezelfde tekortkomingen vertonen: een fabel achtige virtuositeit en een zucht tot verrassende effecten in détails werden niet geëquilibreerd door innerlijke verdieping en verfijning; alles bleef te uiterlijk, men werd verbluft doch niet geroerd. geen dtoor een opgevoerd tempo en storm achtige forti werd gecamoufleerd, klonlk indrulk \v;erd nog verscherpt door het feit, dat de soliste begon met ernstige aestflietisdhe dwaling: Men kan het J.S. Bach en diens oudste zoon Wil helm Friedemann vergeven, dat zij con certen ven Italië's grootste barok-compo- nist Vivaldi voor het orgel bewerkten; zij leerden hiervan veel en bovendien leent het orgel zich vrij goedi tot derge lijke transcripties.. Dat men echter thans nog zulk een ongelbewerking, en dat nog wel een van Vivaldi's schoonste werken, het concerto grosso in dl, op d^ vleugel uitvoert en daarbij alle orgeleffecten door middel van het pedaal tracht na te boot- in, is toch wel vreemd!. Men forceert op die wijze geheel het intieme karakter van deze concerten te overgieten met een romantische overdadig, dat het eigen lijke wenk er in dreigt te verdrinken. Reeds in deze interpretatie kon men vast stellen, dat het forte en het fortissimo bij deze pianiste, zoals bij zovelen van tijd, wordt gechargeerd tot een don derend oergeweld zonder enige muzikale uitdrukkingskracht. Deze magie van het forte ligt als donkere schaduw op het gehele optreden deze pianiste; in de zes études Chopin, waarin stellig prachtige dingen bewonderen vielen. Gowam de slotcli- x steeds als een soort natuurramp stormen en vaagde aLle impressies Hoe ver waren we hier van de eigen lijke Chopin verwijderd, die naar getuigenis van. tijdgenoten zo zeldfen het forte gebruikte en wiens spel zo subtiel verstild' was, dat men hem in de grote concertzalen soms slechts met moeite hoorde. In Beethoven's sonate in C op. 53 bewonderden we de voortstuwing en de vaart van de finale, dooh het bleef een koude lawine van vaak zeer fraaie klan- Na de pauze ging het, zoals we wel ver achtten, iets beter in Debussy's suite Pour le piano en in Fauré's Impromptus deze stijl kan een veder lichte techniek en een bestudeerde kleu renmengeling veel vergoeden. In Ravel's Alborado del gracioso wordt echter meer geëist; zonder innerlijke spanning, het- Negentiende lustrum van Lugdunum Batavorum Zaterdag zal het studentengezelschap Lugdunum Batavorum het negentiende lustrum-feest vieren. Dit gezelschap om vat die leden van het Leidsch Studenten Corps, die niet alleen door hun studie maar ook door familiebanden aan de Sleutelstad verbonden zijn. Zaterdagmiddag wordt in De Bierben- ..ïl aan de Langebrug een vergadering gehouden waarin ojn. nieuwe leden wor den geïnaugureerd. Daarna is er een re ceptie, die om kwart over vier begint. Om half zeven maken de leden van Lugdunum een rondrit met het Glip- pertje. Daarby zal ook over de gedemp te Mare worden gereden, waarna eer. krans wordt gelegd bij het standbeeld van Van der Werff. De rondrit eindigt bij het stadhuis, waar aan het gemeente bestuur een reeds aangebrachte beschil dering van de schilden der leeuwen op de stadhuistrap zal worden aangeboden. Deze beschildering toont het stadswapen, twee rode sleutels tegen een zilveren achtergrond. In cortege wordt vervolgens naai ciëteit Minerva gelopen, waar een Leids diner wordt aangeboden. Na het diner gaat het gezels;hap in cortege naar Ami- citia, waar het op traditionele wijze wordt ontvangen. Het feest woidt op Mi nerva gesloten. diit meesterwerk 'koud, ja bijna wreed. Daarentegen is het brio van een grote virtuositeit voldoende om een oppervlak kig wenk als Saint-Saëns' étude en forme de Valse te doen slagen. De hierdoor op gewekte geestdrift der toehoorders lokte nog een toegift, Chopin's wals in Des. waarvan de briliante vertolking evenwel, na het bovenstaande, niet tot verdere uitweidingen inspireert. Wij kunnen niet ontkennen door dit optreden van een beroemd pianiste enigs zins teleurgesteld te zijn, Jeanne Marie Darré bezit alle technische mogelijkheden van een groot pianiste, dooh zij mist het temperament en het artistieke geweten, die een groot kunstenaar kenmerken. Uiterlijke effecten doen dit tenslotte niet vergeten. Dit spel boeit tijdelijk, doch vermoeit daarna en laat een leegte achter. ran der Veen. misch als in agogisch opzicht, effect ns te streven, bederft veel. Deze voordrachtsstijl is, wanneer hel gaat om de interpretatie van Chopin- werken, gevaarlijk en aanvechtbaar; wf konden dit constateren niet slechts ir. de ballade in g, doch ook in de drie walsen en de drie études, die daarna ge speeld werden. Wij komen hierop bij de bespreking van het Toonkunstconcert nader terug. Beter aanvaardbaar is deze stijl in ken. waarin de kleurschildering of de glans der virtuositeit overheersen, zoals de préludes van Rachmaninoff ii g, Debussy's „Clair de lune" uit de Suite bergamasque, Pierné's étude de concert op. 13 in c en in twee werkjes Sant-Saëns. Waarschijnlijk hebben de jeugdige toehoorders vooral het bril iante en impressionnante van dit spel bewonderd, en ook wel terecht. Wij misten teveel de innerlijke over tuiging. de psychische impuls, het artis tieke geweten dat dit fabelachtige spel moeten zuiveren en veredelen. De kunst bedient zich van technische en chanische middelen, zeker, doch haar doel ligt elders, en dit heeft Jeanne Marie Darré nog niet begrepen. De gespeelde werken werden ingeleid door Paul Niessing. voorwaar geen een voudige taak (wat verwacht men eigen van een inleider?), waarbij hy zich wel iets had kunnen beperken. Het enthousiasme der toehoorders was groot, de criticus voelde zich ietwat teleur gesteld. J. van der Veen. C.N.V.-avond in Leiden op 16 December De jaarlijkse propaganda-vergadering van de Leidse Ohr. besturenbond), die gewoonlijk in November wordt gehou den. heeft dit jaar plaats op Woensdag avond 16 December in de grote zaal van de Burcht Voor het Chr. Nationaal Vak verbond hoopt de secretaris de heer C. P. Hazenbosch aanwezig te zijn. Het Chr. toneel, en mand'oMnegezelschap Sempre Avantl zal medewerking verlenen, Ds J. van der Wiel, Hervormd predikant heeft zich bereid verklaard het slotwoord te spreken. „Wonder is hel „De getemde feeks" genoot een sublieme vertolking Het is wel begrijpelijk, dat rond „De getemde feeks", een hele discussie is ontstaan en allerlei vragen zijn opgeworpen, of Shakespeare dit stuk wel helemaal geschreven heeft. Hier is niet bedoeld de maag of Bacon de schrijver van Shakespeare's werken is, maar of dit stuk behalve door Shakespeare ook niet voor een groot gedeelte door één of meer anderen meegeschreven is. •ijst dan op de scènes tussen Pe- bleef waziger in haar spel, maar brak - toch vele malen goed doorheen en wist de feeks voor zover mogelijk geloof waardig te maken. Ze deed in ieder geval erg feekserig, zodat we met Lucentlo zeg gen: „Wonder is het boven wonder, dat ze zoo zich temmen liet". (Vert. Burgers- dijk). Ko Arnold! en Johan Fiolet, als Gremio en Hortensio, de twee rivalen van Petru- chio typeerden goed en moesten ze het dan in de liefde afleggen tegen Petruchio, niet in hun spel, waarmee we niets slechts van het spel van Ben Aerden willen zeg gen. het was goed, maar wat vlak. Het geheel was een kleurrijk spel, dat >t aanzien ten volle waard was. truchio en Kathërina, die ook wat dialoog betreft, zo veel beter zijn dan andere ge deelten. Van de verschillende figuren komt alleen Petruchio goed uit de verf. Zelfs Kathërina is niet bijzonder gelukkig getekend als feeks. Ze doet wel als of, haar geloven als zodanig gaat toch lastig, evenals in haar omzwaai. Men heeft de indruk dat Shakespeare dit stuk korte tijd geschreven heeft met de be doeling de mensen gezellig te amuseren. en dit werk dan ook maar niet gaan vergelijken met ander werk, want dan komt het er niet zo best af. Slechts de typen uit het voorspel (dat in de opvoeringen van het R.T. geschrapt is), kunnen een vergelijking misschien doorstaan. En tochShakespeare heeft ook hier een kostelijk stuk toneel gegeven. In zijn opzet: de mensen amuseren, is hij voortreffelijk geslaagd. Zowel in de tijd van Elisabeth I als Elisabeth II heeft men met huwelijks perikelen altijd succes en zeker in een als Shakespeare het geeft. Dan be kommert men zich niet meer over psycho- geniet van het ^bruisende, sprankelende brok leven dat op het toneel is. De actualiteit van vele grappen ontgaat ons nu natuurlijk, maar aan de dwaasheid, die een zekere waarheid in zich'sluit, kan men zijn hart ophalen. Zo alleen is dit stuk naar onze mening ook nog aanvaardbaar. Het is daarom een verdienste bert van Dalsum, die dit stuk bij het Rotterdams Toneel regisseerde, dat hij het enigszins gebracht heett i de sfeer van de klucht. Toegegeven dat er voor ons gevoel nu in 1953 misschien iets van het Shakespeare aanse afgaat, maar aan de andere kant vragen we: Heeft Shakespeare het niet zo bedoeld? Het was een voortreffelijke opvoering. Ko van Dijk, een bruisende, onstuimige Petruchio. demons:r erde zijn veelzijdig kunstenaarschap uitstekend. Zijn tegen speelster Ellen de Thouars als Kathërina, Waarom nief Nu nog dit: Shakespeare is in de mode. Niet alleen in ons land, ook b.v. in Frank rijk, maar daar heeft men ook aan eigen klassieken een plaats Ingeruimd. Afgezien van de Gijsbrecht, die waarlijk niet tol Vondels beste werken gerekend kan wor den, speelt men in Nederland zijn klas sieken niet. We weten, dat er bezwaren aan het spelen verbonden zijn, maai vragen ons nu wel af: Wanneer men getemde feeks" speelt louter als air ment, waar we geen bezwaar tegen heb ben, waarom dan ook niet onze oude Hol landse schrijvers weer eens op de plan ken gezet. Wanneer men die stukken aan pakt zoals men het dit stuk deed, dan geloven we niet, dat men minder st heeft dan met Shakespeare. Zoals de toestand nu is vergeten dat onze cultuur iu het verleden stukken opgeleverd heeft die ook nu het spelen zeker waard zijn. In trjen het niet spe len van deze stukken hebben we wel be- Dezj opmerkinj wil in geen enkel op zicht critiek zijn op dt opvoering voor K. en O. gisteravond, het is alleen een ge dachte narr aanleiding van deze avond. 1 Januari half 9 Begin nieuwe buslijn van de Eltax Het staat thans vast, dat de N.V. Eltax op 1 Januari haar nieuwe buslijn naar Mors- en Haagwegkwartier begint. Op de morgen van Nieuwjaarsdag wordt om half negen gestart by het viaduct aan de Morsweg. Het zal een enigszins plechtige eerste rit worden, voorzover dat moge lijk is op de eerste dag van het jaar. Zolang het nieuwe viaduct niet klaar is, kunnen de bussen nog niet het Mors- kwartier inrijden. Zoals men weet, is het daarna de bedoeling, de dienst uit te breiden tot de Jacob Catslaan. In het Haagwegkwartier wordt gereden tot de Willem Klooslaan (de Da Costa- straat heen en terug). Vervolgens via Noordeinde, Kort Rapenburg en Steen straat naar het station. Voorlopig wordt nog niet in omgekeer de volgorde gereden, maar wie weet wat er nog gaat gebeuren als de mogelijk heden er zijn. Zoals bekend is, zal op het Noordeindsplein gelegenheid bestaan tot het overstappen op de bestaande ringlijn. CHR. FILM ACTIE LEIDEN geheel nieuwe Fam. Film naar het gelijknamige boek van AAGE FALK HANSEN Ds TOORNVLIET zal weer een toe lichting geven. Bespreek deze keer vooral Uw plaatsen! Agenda voor Leiden Donderdag Marekerk, 8 u: Adventeappèl van de contactcommissie voor evangelisatiewerk; onderwerpen „Jezus is gekomen" en „Advent"; zamg van Maranathakoor. Stadsgehoorzaal 8 u.: Residentie-Orkest oJ.v. Willem van Otterloo, soliste Adrien- ne de Smet, viool. Schouwburg, 8 u.: K. en O.-voorstel ling „De getemde feeks" van Shakespeare door het R'dazns Toneel. Snouck-Hurgronjefbuis, 8 u.: alg. ver gadering statenkning Leiden der C.H.U.J spr.; S. H. van Eybergen te Katwijk aan Zee over „De taak der provincie t.av. de geestelijke volksgezondheid". Gulden Vlies, 8 u.: Expogé afd. Leiden; lezing door mevr. O. Ch. D. Idcnburg Siegenbeek van Heukelom over haar reis door Egypte. Casino, 7 en 9.15 uur: De Krantenman (Chr. Filmactie). Zomerzorg. 8 u.: Kynologenvereniging Rijnland, kienavond. Rehoboth, 8 uur: afdeling Leiden VERON. Vrijdag Collegezaal anatomisch laboratorium Wassenaarseweg, 8 uur: K. en O.-cyclus „Aspecten der moderne geneeskunde", mevrouw dr C. C. Kok-van Alphen over hoornvliestransplantatie. Schouwburg, 8 uur: K. en O. (groene- kaarthouders), Haagse Comedie met „Een feestelijke dag" van Andrew RosenthaL Kleine Burcht, 8 uur: Vereniging van Suikerzieken, dokter P. S. Blom over: „Waarom dieet?" Rehoboth, 8 uur: C. H. Jongerengroep, A. F. Zeelen over: „Openbare of Chris telijke school". Antonius-clubhuis, 8 uur: R. A. O. Koksschool, Kerstspel „Als de sterre stille staat" van Felix Timmermans door Haags ToneeL Clubhuis Oosterkwartier, 8 uur: Volks tuinvereniging Ons Genoegen, buiten gewone ledenvergadering. Schuttershof, 8 uur: Leidse smalfilmliga hervertoning van „Fatale Druppels". Lakenhal, 8 uur: Oud-Leiden, J. G. N. Renaud over de opgravingen in 1952 en 1953 naar de overblijfselen van kasteel Ter Does in Leiderdorp. Pieterskerk, 7.157.45 uur: Avondgebed. Oegstgeest, Oud-Poelgeest, 8 uur: Beweging van Europese Federalisten, mr A. W. Kist over: „Welke geesteshouding is voor de eenwording van Europa nodig?" Zaterdag Kleine stadszaal, half 3: A. R.kamer- kieskringcentrale, prof. mr P. S. Ger- brandy, politieke rondblik. Muziekschool Toonkunst, half 3: open bare les accordeonklassen. Stadsgehoorzaal 8 u.: damesgymnastiek vereniging Concordia, jubileumuitvoering (35 jazr). Burcht, 8 uur: toneelvereniging „Door Oefening Beter". Antoniusclubhuis, 8 uur: Accordeon vereniging D.V.V., jaaruitvoering. Tentoonstellingen Galgewater, tegenover Rotogravure: Contactgroep Opvoering Productiviteit, „alle hens aan dek" (t.m. 11 December). Nachtdienst apotheken Apotheek Bockwyt, Breestraat 74. teL •552. en de Haven-apotheek, Haven 18. il. 20085. Geslaagd voor coslumière Te Den Hiag zjjn voor het examen costumlèie van de H.C.V. geslaagd de dames R. Ouwerkerk en E. Jansen te L-iden en mevrouw A. Limburg-Spies ta Leiderdorp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1953 | | pagina 3