(A RGENTIJNSE HACIËNDA'S SAMBO en JOCKO zijn enorme bedrijven LUCAS DOOR G. TH. ROTMAN ^Vermakelijke streken van een leeuw en een aap 1 1. Van Sambo zullen wij hier horen Een echte leeuw, geducht van aard Hij was in de woestijn geboren Hij had een kwastje aan zijn staart; Zijn oog was fel. zijn vacht was rood, Zijn eetlust en zijn spierkracht groot. 2. Helaas, een leven zonder zorgen Is hier voor niemand weggelegd, Zo kwam dan ook op ze'kre morgen Sam in'een dierentuin terecht Ha!" dacht hij. „had ik jullie maar, Bk vrat je op met huid en haar!" 3. Na dagenlang gezucht was Sambo Wat met zijn droevig lot verzoend. Totdat op ze'kre na-de-middag Zijn hok moest worden uilgebocnd; Een kar kwam tegen 't hok te staan En daar moest Sanvbo binnengaan. 4 Maar Sambo. slecht geluimd die dag. Had niet terug van dat gesol; Hij sloeg opeens verwoed aan 't brullen. En "t paard ging van de schrik op hol; Het nam met kar en al de vlucht, En jongens, nu begint de klucht! 5. Sambo rent weg met grote sprongen, Zijn leeuwenogen schieten vuur; De consternatie is geweldig Op 't drukke zomermiddaguur; Men gilt, men vlucht naar links en En elk denkt aan zich zelve slechts! 6. Maar is het mensdom ook zelfzuch tig. Niet allen zijn ze even zwart: Ziet Vader Jansen: in zijn boezem Klopt fier het trouwe vaderhart; Hij redt, te midden van 't kabaal. Zijn tweelingparen allemaal! 7. Een boomtak kan een uitkomst wezen Als 't op de grond niet veilig is. Daarom hangt in een ommezientje Aan elke boom een hele ris! Al had je 't klimmen nooit geleerd, 't Gaat als j'in nood zit, als gesmeerd. 8. Een prachtig middel vindt vriend Die, met zijn hoed voor zijn gezicht. Zijn paraplu als staart gebruikend. Woest grommend op zijn knieën ligt; Het werkt probaat, da's buiten kijf! Sam krijgt de stuipen op zijn lijf! 9. Meneer Van Krieken daarentegen. Zoekt redding bij het apenhok, Maar krijgt, tot overmaat van rampen. Het met de apen aan de stok; Z n strooien hoed, z'n snor, z'n haar, 't Gespuis plukt alles uit elkaar! 10. Weer anders doet het Neef Van Stra- Hij ziet een hek en klimt erop. Hij denkt: Ik laat m'er over zakken. En Sambo heeft een reuzestrop! Maar ach. de man had niet bedacht. Wat aan de and're kant hem wacht 11. Een grote bison, woest en dreigend Vliegt uit zijn hok op Neeflief toe! Neef staat te beven op zijn benen. Hij zegt van schrik geen ba of boe! Hij hapt en hikt, zijn kaak klapt neer; Zijn tong wordt droog en taai als leer. 12. Van schrik verlamd laat neef zich vallen En ziet, dit redt hem uit de nood, Daar nu de bison met zijn horens Precies op Sambo's neusbeen stoot. Vriend Sam, van pijn en schrik half dol. Gaat woedend brullend weer op hol. De buurman woont minstens op vijftig kilometer afstand IJ ET eerste boek heb ik geschreven, Theofilus, over het levenswerk van Jezus voor Zyn duur gekochte kerk, het heil, door God aan ons gegeven. Beginnend bij Zijn komst op aarde, verhaalde ik nauwkeurig van Zijn tooht, hoe Hij steeds weer de zoekende bezocht, de vragende Gods woord verklaarde. Nu zend ilk u, Theofilus, mijn vriend, het tweede boek, de Handelingen van hen, die als Zijn volgelingen de Meester in hun werk hebben gediend. Hij maakte Zelf hun blinde ogen ziend. Hij deed hun mond Zyn werk bezingen. ANTHONIE STOLK het Argentijnse boerenbedrijf voor het overige deel van de wereld in cijfers weergeven, dan zien wc dat daaraan jaarlijks gemiddeld 3 millioen ton tar we, 14 millioen ton lijnzaad, 7 mil lioen ton maïs, 300.000 ton haver, DE Argentijnse boerderij, een ha cienda, overtreft alle Nederlandse begrippen wat de omvang betreft. Zelfs de bedrijven in de Noordoost- polder van ons vaderland zijn heel klein, vergeleken bij wat deze boer derijen omvatten. Die hacienda's zijn nederzettingen op zichzelf, in duizendtallen kriskras verspreid in de onmetelijke Argen tijnse steppen. Voor het merendeel wonen de eigenaars er van in Buenos Aires, het zijn bankiers, industriëlen, advocaten enz., die hun geld in der gelijke kapitale vee- of landbouwbe drijven hebben geïnvesteerd. Sommi ge eigenaars wonen zelf op hun ha cienda en voeren de leiding van zo'n autonome eenheid. Meestal bestaat de nederzetting uit een aantal woonverblijven voor de eigenaar of de bedrijfsleider met zijn personeel en hun gezinnen. Dezen zien slechts om de paar maanden de „be woonde" wereld en dan alleen om te fourageren, te kopen of te verkopen. Elke boerderij heeft grote stallen, graanschuren en voedselmagazijnen, haar eigen smederij, reparatiewerk plaats, melkerij, zuivelbereidingsin stallatie, slachtplaats, koelhuis, labo ratorium en vee-medicijnkast. Een bedrijf is naar Argentijnse be grippen nog maar klein als het enige duizenden hectaren land en maar vijf- of zeshonderd stuks vee omvat; dat is dan een keuterboertje. Een flinke boer ben je pas, als je in je sport- vliegtuig moet stappen om van de lucht uit het vee te tellen. Van het rundvee wordt slechts een deel ge molken; het andere dient alleen voor de vleesproductie. Vooral in de om geving van de grote steden wordt wat melkvee voor de melk-, boter- en kaasvoorziening aangehouden, maar verder in het binnenland melkt men alleen voor eigen gebruik. Vrijwel alle moderne hacienda's hebben een mechanische melkinstal- latie, gedreven door dieselmotoren omdat er over het algemeen geen electriciteit is vijf of meer trac toren, draglines, bulldozers, mecha nische ploegen, zaai- en oogstmachi- nes en andere snufjes op landbewer- kingsgebied. Men moet zich vooral niet voorstellen, dat de Argentijnse boer met een distel-pikker het onkruid uit zijn land wiedt, want dat land is soms zo groot als de hele provincie Utrecht, zo niet groter. Hij zal hoog stens één veld, vlak bij het huis, laten schoonhouden, waarop hij de koeien ^aagt, die door de opkopers van de vleesexportbedrijven worden aange kocht. C" LKE hacienda bezit enkele stieren, vaak door hun Friese of Holland se afkomst van zeer hoge waarde. In dien men de daarvoor vereiste enor me sommen niet ter beschikking heeft kan door middel van kunstmatige be vruchting de veestapel op peil worden gehouden. Liggen de hacienda's afgezonderd en dat liggen ze meestal, soms tien tallen kilometers van de verkeerswe gen en honderden kilometers van de steden verwijderd dan hebben de bedrijven nog jeeps voor de verbin ding met de buitenwereld. Liggen de boerderijen „naast" elkaar, dat wil zeggen soms nog vijftig kilometer van elkaar verwijderd, dan worden er op Zondagen gezamenlijke godsdienst oefeningen gehouden. Waar dat niet mogelijk is, reizen dominees en pas toors rond om geestelijke bijstand te verlenen en de nieuwgeborenen te do- Een zwembad, een kegelbaan of guitaarmuziek geeft meestal het ver tier aan de haciendabewoners. Op hoogtijdagen werden onderlinge paar denrennen gehouden of wordt een ro deo georganiseerd, waarbij het de kunst is op wilde paarden of stieren Een Argentijnse gaucho (cowboy) staat hier niet op de sierra, maar met een zelfgefokte stier op de jaarlijkse tentoonstelling in Buenos Aires, een nationaal evenement in Argentinië. 400.000 ton gerst en 200.000 ton rogge worden geleverd, naast zeer aanzien lijke hoeveelheden bevroren of inge blikt vlees, huiden, wol en leer. Als het werk dat vordert, worden vele machines tegelijk in werking gesteld, al of niet gecombineerd met paardentrekkracht. te blijven zitten. Verder is er af en toe een groot bal, bijvoorbeeld bij hu welijksfeesten, waarbij muzikanten uit de steden met hun zang en gui- taarspel de vrolijke dansen begelei den. Dat is dan een unieke gelegen heid om de nieuwe gezichten te ver kennen en meestal heeft zo'n feest ve le bruiloften tot gevolg, 's Avonds houdt men de beroemde asado-maal- tijd, dat is een pic-nic, waarbij vlees aan het spit boven een kampvuur wordt geroosterd, daarna in grote stukken in de mond gestoken en met een scharp mes langs de lippen afgesneden worden. De boer en zijn personeel bewerken het land met tractoren of melken en inspecteren de koeien, die door de gaucho's Zuidamerikaanse cow boys op hun kwieke paarden naar de hacienda worden gedreven. Het is een prachtig gezicht, vier of vijf van die beweeglijke, schreeuwende kerels om honderden koeien te zien draven. Als vanggereedschap hebben zij een koord in de hand met drie vertakkin gen, aan ieder waarvan een zware bal zit; behendig werpen zij het koord met de ballen naar het ontvluchtende dier, het touw slingert zich om de po ten en brengt het beest ten val. Las so's worden in Argentinië zelden ge- Er is altijd werk genoeg op zo'n ha cienda en dat is gelukkig, want in de ze eentonige oneindigheid van de vlak te is arbeid dikwijls tevens ontspan ning. Men is in hoge mate op zichzelf en zijn medebewoners aangewezen. Soms treft men een waarlijk voorbeel dige kameraadschap aan tussen baas en personeel, een enkele maal hoort men dat meningsverschillen met het mes zijn beslecht. Het is een ruw maar eerlijk leven op zo'n boerderij, waar de vrouw van de baas soms te vens verpleegster en vroedvrouw is en het sociale werk leidt. De boer fun geert dikwijls ook als vee-arts Over het algemeen bemoeien de vrouwen zich weinig met het eigenlij ke bedryf. Kaas maken of boter berei den doen ze zelden. Wel verwerken zij het vlees van de slacht, dat onder meer in ontelbare worsten in rijen aan de zolder komt te hangen en zij naaien kleding van de grote lappen stof, die ze op hun jaarlijkse reis naar de stad hebben gekocht. Dut uitstapje" valt meestal samen met de jaarlijkse veetentoonstelling en -markt in Buenos Aires, die sinds vele jaren een grote traditie heeft. Daar ziet men niet alleen de hoge re geringsfunctionarissen en allen die bij 's lands agrarische leven betrokken zijn, maar men ziet er mannen en vrouwen uit alle rang en stand in hun mooiste kleren op de tribunes zitten om de bekroonde dieren te bewonde ren en de inzenders met een applaus te belonen. Wat de Derby voor Finge land is, is de „Rural-exposición" voor Argentinië. VOOR de Argentijnen met hun zon- verweerde gezichten, die een deel van de natuur zijn geworden, is het leven op de hacienda het beste leven, dat men zich denken kan. Na de oogst leveren de Argentijnse boeren bij dui zenden balen de granen af, de vrucht van hun arbeid, of zij leveren honder den stuks vet vee aan de talrijke vleesexportbedrijven en vriesinstalla- ties nf. Hacienda's zijn nijvere gemeen schappen, waar de mens een geheel eigen mentaliteit heeft verkregen en constant overwinningen behaalt op de gulle maar toch anderszins veeleisen-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1953 | | pagina 9