ROME: ruisende fonteinen, machtige bouwwerken DE KMONING IN KLEUMEN De Waldenzen strijden nog voor hun vrijheid NIEUWE LEIDSCHE COURANT 5 WOENSDAG 10 IUNI 1953 Men herkent er twintig eeuwen cultuurgeschiedenis (Van een onzer redacteuren) T~\E TREIN DENDERT door de Italiaanse bergen. En alle reizigers AJ schudden mee in de monotone cadans van de schommelende wagons. Moeizaam zeult de locomotief de lange sleep tegen de hellingen op en puffend tracht zij af te remmen, wanneer het weer bergafwaarts gaat. De Italianen in de coupé zyn in slaap gezakt. Smakkend hebben zij hun kleine broodjes gegeten en de wrange rode wijn gedronken. Met stille toewijding hebben ze met tandestokers, naar 's lands wijs, hun gebit schoongepeuterd- en nu slapen ze weer. De beste manier om gedurende de lange treinreizen in Italië de uren door te brengen. Buiten schiet het landschap voorbij. Popperig-kleine dorpjes boven op de bergen, een zame boerderijen op de hellingen. Snelle bergbeekjes blikkeren in het zonlicht. Vanachter zijn golvende kudde staart een herder de voortrazende trein peinzend na. Langs de weg die naar het dal leidt, daalt langzaam een boerenkar af. De ossen stappen bedachtzaam, tred voor tred. Soms. door de trein minutenlang i stikdonkere tunnel is gereden e» het plotseling de coupé binnenflitsen- de zonlicht iedereen een ogenblik dreigt te verblinden, heeft men een onverwach te doorkijk in de valleien. De bergbeek jes zijn hier uitgezakt tot ondiepe er trage, bruine modderstromen. De hoge bruggen, met hun bijna drooggevallen peilers, staan er, als versteende reigers, verdwaasd bij. In de brede winterbedding spelen kin deren met het grint op de drooggevallen zandplaten. De cypressen en olijfbomen staan roer loos. Geen zuchtje wind. In de coupé is het drukkend heet. Italianen hebben blijkbaar een hekel aan frisse lucht, want de ramen worden angstvallig dicht gehouden. En de trein raast maar door ROME! Alle reizigers slaken zucht van verlichting. De moderne flat gebouwen in de buitenwijken var stad flitsen aan het raam voorbij en even later staat de trein hijgend stil aan der talrijke perrons van het hyper- móderne station Termini. Trots vertellen de Italianen, dat dit het grootste station van Europa is. Het is een prachtig staaltje van hedendaagse bouwkunst. Blijkbaar heeft men n'et met ruimte-gebrek te kampen gehad: onder de enorme overkapping heeft mén zelfs een royale winkelstraat aangelegd! Buiten het station raast het drukke Romeinse verkeer. Men moge dan wel eens klagen over verkeersmoeilijkheden in sommige grote Nederl. steden, in Ro me is het levensgevaarlijk. De duizenden scooters, een geliefkoosd Italiaans ver voermiddel, schieten tussen de auto's door met een snelheid, of de dood hun op de hielen zit. Dit is dan ook vaak het geval, want het aantal aanrijdingen is schrikbarend. De grote pleinen hebben geen vlucht heuvels en iedereen rijdt hier maar kris kras. De voetganger is bijna geneigd de grond te kussen, wanneer hi; schichtig en hijgend de overkartt ongedeerd heeft weten te bereiken. Maimer en fonteinen Rome is de stad de fonteinen en van kolossale bouwwer ken. Het verhaal gaat. dat. toen koning Alarik I aan het hoofd van zijn West- gothische legerscharen omstreeks het jaar 400 plunderend door Italië trok Rome bezette, er in de stad meer m mer:n paarden waren dan deze vorst aan levende in zijn leger had. Nu kan men dit verhaal waarschijnlijk beter ge loven dan navragen, maar ook nu is het aantal beelden in de eeuwige stad zc groot, dat het verhaal wel zeer geloof waardig wordt. Voor een Italiaan is een brug blijk baar geen brug als zij niet is versierd met een aantal levensgrote beelden. En wat zou een gebouw zijn zonder deze opluistering? Door de eeuwen heen is het de beeld houwkunst geweest, die Rome heeft ge maakt tot de stad der steden. Zelfs op het oude Romeinse Forum, schamele maar nog steeds indrukwekkende rest van een groots verleden, voelt men nog duidelijk, welk een overheersende plaats de beelden in het Rome van meer dar twintig eeuwen terug moeten hebben in genomen. Te bedenken, dat over dt grote plavuizen van deze tempelruïnes eens de roemruchte Romeinse keizers geschreden hebben! Men treft hier nog de triomfboog keizer Titus aan, aan de binnenzijde rijk versierd met de afbeeldingen van zijn heldendaden. Hij was de man, die in 70 onwetend Christus' voorspelling ten uit voer legde: de verwoesting van Jëru- zalem. Op de boog staat hij dan ook afgebeeld temidden van zijn zegevierende soldaten, die trots de uit Jeruzalem geplunderde schattèn met zich voeren. Een van hen draagt de zevenarmige gouden kan delaar. De beeldhouwer, die de afbeel ding van dit heilig voorwerp uit het marmer beitelde, zal destijds wel niet geweten hebben, dat hij daarmee het nageslacht de enige authentieke af beelding van deze kandelaar naliet Colosseum Achter Titus' triomfboog doemt het ge weldige Colosseum op, door hem keizer Vespasianus gebouwd. Welk eert bouwwerk, dat zelfs nu nog in zijn ont luisterde staat imponeert! Dit enorme ovale amphitheater bood plaats aan tien duizenden toeschouwers. De knappe constructie verschafte allen een goed ge zicht op de arena en maakte het mogelijk het gebouw in korte tijd te ontruimen. Hier vonden de gladiatoren-gevechten plaats en organiseerde men complete jachten op wilde dieren, die men uit de onder de arena aangebrachte hokken en stallen te voorschijn liet komen. „Brood en spelen" was de eis van het Romeinse proletariaat uit die dagen dieren. Hoe moeten de toejuichingen of de kreten van afkeuring van het duizend koppige publiek in deze geweldige open lucht-schouwburg geklonken hebben! Oorspronkelijk was het Colosseum ge heel met marmer bekleed, maar in de loop der tijden heeft men het van zijn kostbare mantel ontdaan. Veel van het Colosseum-tfnarmer is ge bruikt voor de bouw van kerken. Wie graag kerken bezichtigt kan in Rome zijn hart ophalen: er zijn er ruim 450. Wie zou de schoonheid van deze ker ken kunnen beschrijven? Wie zou kun nen uitmaken, welke de mooiste is? Is het de imposante S. Giovanni in Lattero, de moederkerk der Christenheid, met de prachtige doopkapel? Of is het de S. Maria Magiore op de Mons Esquilinus, een kerk met een heilige deur, die alleen in een Heilig Jaar door de paus geopend mag worden? De ene kerk schijnt de andere in schoonheid naar de kroon te steken. Majestueuze marmerpaleizen, mozaïeken, fresco's, beeldengroepen en gebrandschil derd glas. Toch spreekt er uit deze gods huizen een waardigheid en rust, die niet nalaten zelfs op buiten-kerkelijken een diepe indruk te maken. Victoiianum het kollossale en indrukwekkende terug. Hoe pompeuzer, hoe mooier. Het enorme Victorianum, opgericht ter ere van Vic tor Emanuel H, is er een voorbeeld Deze vorst bewerkte de éénwording van het Italiaanse schiereiland en dankbare volk stichtte in 1911 dit ge weldige monument. Langs meters-brede marmeren trappen klimt de bezoeker op naar de zuilengaanderij, die de achter grond vormt van het bronzen ruiter beeld van Victor Emanuel. Van hieraf heeft men een prachtig uitzicht over de stad. Het standbeeld van onze koning Wil lem II op het Buitenhof in Den Haag steekt wel schrieltjes af bij deze natio nale tempel, die de Italianen voor hun tweede vorst bouwden. Vlak vóór faèt Victorianum op het Venetië-plein, bevindt zich het Pallazzo Venezia. Een lelijk, rechthoekig gebouw, waarvan de eentonigheid van de gevel slechts gebroken wordt door een klein en onogelijk balkonnetje. In de jongste historie heeft dit balkonnetje echter grote rol gespeeld. Van hieraf sprak Mus solini de schare toe. Vanaf dit balkon had de dictator het uitzicht op het Vic torianum. Heeft hij hieraan zijn hoge aspiraties ontleend? Heeft het „Altaar des Vaderlands", de rustplaats van Onbekende Soldaat onder het standbeeld van Victor Emanuël, hem nooit tot denken gestemd? Een brede weg loopt van het Victo rianum via de oude keizerlijke Fora het Colosseum. Mussolini heeft deze weg aangelegd, een weg die twintig eeuwen verbindt. Heeft de dictator er de ononder broken en eeuwigdurende grootheid van Italië mee willen aanduiden? Een grote groep burgers merkt overi gens niet veel van deze grootheid. Dat zijn de peukjeszoekers, de bedelaars en de sjacheraars, die u vulpennen en Ame rikaanse sigaretten te koop aanbieden. De vreemdeling is vernast door het grote aantal mensen van deze categorieën. De sociale toestanden in Italië laten nog veel te wensen over. Het commun' grijpt snel om zich heen In de restaurants doen de buitenlandse bezoekers zich te goed aan de producten van de voortreffelijke Italiaanse keuken. Grote lampen toveren de oude tempels en de ruïnes om tot sprookjespaleizen. Reusachtige fonteinen, een harmonisch samenspel van licht en water, bieden feërlek schouwspel: Rome, de bakermat van onze beschaving: Rome, zevenmaal verwoest en weer opgebouwd; Rome, de Eeuwige Stad (Van onze Londense correspondent) DE kroningsfilm, die Arthur Rank met zoveel fanfares op de markt heeft gebracht, heeft haar debuut in Londen gemaakt. Mannen als Sir Laurence Olivier (commentator) en Sir Malcolm Sargent (muzikaal adviseur) hebben er hun naam aan gegeven, terwijl Chris topher Fry de tekst schreef. Deze week zal de film „A Queen is Crowned" is haar naam haar prémière in Utrecht be leven. De tekst is dan in het Nederlands vertaald en zal worden uitgesproken door de Nederlandse Londenaar Albert Mil- hado. „A Queen is Crowned" is ongetwijfeld :n monumentale rolprent. Ze is bijna ;t zo lang als een gewone speelfilm, namelijk tachtig minuten, en laat door haar rijkdom aan kleuren een onverge telijke indruk achter. De kroningsdienst, de koninklijke processie door de Londen se straten, alles is er, uiteraard in ver korte vorm, in verwerkt. De enige on derdelen, welke zijn weggelaten, zijn de zalving de voorbereidingen er toe ziet men wel gedeeltelijk de communie de wijding, de zelfde onderdelen dus. welke ook niet op de televisie mochten verschijnen. Maar ondanks dit monumentale, dit indrukwekkende en dit vaak ontroeren de, moeten ons een paar woorden var critiek van 't hart. In de eerste plaats op de techniek der film; in de tweede plaats op het land- en mensverheerlijkènd element, dat hier en daar in sterk over dreven vorm naar voren wordt gebracht. De aanloop en ook de uitloop der film past in 't geheel niet bij het eigenlijke onderwerp, en is naar onze mening nog al kunstmatig. Men begint en eindigt beeldenreeks van het Engelse en om vooral de bewoners van het hoge Noorden niet te krenken ook het Schotse landschap, een beeldenreeks, welke bijna bedoeld schijnt te zijn om toeristen te trekken. Op zichzelf genomen zijn de plaatjes buitengewoon mooi, maar evenals de enigszins gekunstelde litteraire tekst zou men ze zo voor pro ducten van de Travel and Holidays As sociation kunnen verslijten. Arthur Rank, of beter gezegd: regis seur Castleton Knight, is er dan ook niet in geslaagd een film te brengen, die in werkelijkheid meer dan een „newsreel" is. Op zichzelf is dit natuurlijk helemaal niet erg, ware het niet. dat ,.A Queen is Crowned" met nogal wat pretenties is aangekondigd. Ons tweede punt van critiek: het over dreven land- en mensverheeriykende element dus, richt zich vooral tegen de climax van de film. Het verschijnen van de koningin en haar naaste familieleden op het balkon van Buckingham Palace een alleraardigst en zelfs ontroerend moment overigens zou het natuurlijk einde van de film moeten zijn. Maar neen, de regisseur vindt dit blijkbaar niet genoeg. Hij wil meer le veren dan de concurrerende filmmaat schappijen (in totaal komen er drie kro ningsfilms op de markt!) en plakt er dan een stuk film van twee jaar geleden aan vast, die de koningin als amazone bij „Trooping the Colour" (haar jaar lijkse verjaardagsparade) laat zien. Nog is het niet genoeg. Want als de film onder daverend applaus haar einde vindt, klinkt plotseling het „God save the Queen" op, gezongen door de Royal Choral Society. En niet één, niet twee, -- maar drie coupletten lang, staat elke gladiatoren en het gehuil der stervende man en vrouw in de zaal in de houding. De cameralieden van Arthur Rank, die kennelijk op de beste plaatsen langs de route en in de Westminster Abbey hebben gestaan, hebben schitterend werk verricht. Hun close-ups zijn studies op zichzelf: hun overzichtsfoto's bepaald in drukwekkend. De kleuren, vooral van de buitenopnamen, zijn iets te hard, maar het is nu .eenmaal nog steeds niet mo gelijk natuurlijke kleuren te fotograferen. Hier en daar is ook voor een vrolijke noot gezorgd. Het bedrukte gezicht van die admiraal op een steigerend paard lokt een oorverdovend gelach uit. En ook het uit de pas vallen van sommige leden van koloniale troepeneenheden werkt onweerstaanbaar op de lach spieren. Wat tevens de nodige vrolijkheid wekt, is, vreemd genoeg de handbeweging, welke door de koningin wordt gemaakt, nadat haar gemaal, de hertog van Edin burgh, haar de gebruikelijke hulde heeft betoond. Na ontvangst van een kus op de linkerwang grijpt de vorstin namelijk naar de zware St. Edward's kroon, welke Philip als bezegeling van zijn eed van trouw even heeft aangeraakt. De angst van de hofmaarschalk, dat één verkeerde handbeweging of gezichtsuitdrukking het meest verheven moment van de kroning tot een farce kan maken, is dus niet on gegrond geweest, en het is maar gelukkig VIA NAALD EN PLAAT Volksmuziek en symphonieën op de zwarte schijf Twee balletten van Strawinsky en De Falla rijke gramofoonplaten gemaakt en Philips Phonografische Industrie kan over resultaat zeker tevreden zijn. De gehele wereld kan nu de prestaties van dit prachtige ensemble beluisteren en tot he den is het succes bijzonder groot geweest. Philips heeft nu ook eens een opname van dit orkest later' maken onder een andere dirigent en wel de Hongaar Antal Dorati, die m ons land geen onbekende meer is. Op een langspeelplaat vertolkt het Res. Orkest met deze grote dirigent de 5e Symphonie (Neue Welt) van An- tonin Dvorak tA 00154 L) en hier wordt zo gaaf en zo warm gemusiceerd, dat het luisteren er naar de grootste voldoening geeft. Hoe vol spanning, warmbloedig en met gevoel voor de détails heeft Dorati gewerkt en hoe volkomen heeft hij zich het wezen van deze muziek eigen ge maakt. Het Res. Orkest is in topvorm en opname-technisch benadert deze plaat het ideaai. Een anoere uitzonderlijke opname maakte Philips van het Petrouchka- ballet van Igor Strawinsky, gespeeld door het Philh. Symph Orkest van New York o.l.v. de Griekse dirigent Dimitrl Mitro- poulos Er zijn wei eens bezwaren geuit tegen Mitropoulos ais zijnde, een show man en wie hem zag dirigeren zal mis schien ook tot die conclusie zijn geko men Maar men zal niet kunnen ontken nen dat Mitropoulos eer groot musicus ts en deze fantastische mooie en gespannen opname van een van Strawinsky's beste werken is er om dit te bewijzen. De folklore die net Nat. Danstheater van Joegoslavië vorig laar in ons land bracht in de vorm van volkslied en volksdans, was voor Philips aanlei ding enkeie opnamen van deze groep te maken en hiervan beluisterden we de normaalplaat (N 12049 G) met de werve lende Slavische volksdansen (met zang) en een fijngevoelig en door een der vrou welijke leGen met een verrukkelijke na tuurstem gezongen volkslied. Joegoslavië heeft wel een onuitputtelijke rijkdom aan volksmuziek en eigenlijk moeten we jaloers zijn op de vaart, de glans en het gezonde karakter van deze muziek. Een plaat om telkens weer te draaien. De Spaanse componist Manuel de Falla greep in zijn werken ook terug op de Remonstrantse vrouwen hielden in Den Haag hun Landdag Zusferenverbondenheid binnen de Broederschap volksmuziek en zowel in zijn pianower- Holland Festivai worden uitgevoerd) is er de Invloed van de Spaanse volks kunst Van het ballet „El Amor Brujo" (de liefde van de tovenaar) werd een concertsuite gemaakt voor orkest en mezzo-sopraan, een uit 11 delen bestaand werk, waartoe ook de befaamde „Danse rltuelle du feu'' behoort Ras-echte, rood gekleurde en meesterlijk geschreven mu ziek is het met elan en verve gespeeld door het Orchestre de la Société des Concerts du Conservatoire o.l.v. Ataullo Argenta en m.m v. de prachtige mezzo sopraan Ana Maria Iriarte. Het is een nieuwe langspeeiopname van Colum bia (C 1004), ae maatschappij die thans ook unieke platen van 45 toeren per mi nuut in de handel brengt De meer benoudende muziekliefheb bers zullen vreugde beleven aan een an dere langspeelplaat van Columbia, waarop zijn opgenomen de Symphonieën 92 (Oxford) en 101 (Klok) van Haydn, resp. gespeeld door het Cleveland Orkest o.l.v. Georg Szell en het Philadelphia Orkest o.J.v. Eugene Ormandy (CX 1028). Van de 104 symphonieën die Haydn Zuid-Afrika, een van de emi- gratielanden, van deze tijd, heeft nog steeds de aandacht van de Westerse wereld wegens de daar heersende rassenkwes ties. Toch zoeken velen nog hun bestaan in dit gebied, waar Jan van Riebeeck in 1653 als eerste Nederlander voet aan wal zette. De verbinding tussen Zuid- Afrika en Europa wordt thans voor een groot deel onderhou den door het luchtverkeer. Op de foto zien we een toestel van de lijn LondenZuid-Afrika na aankomst op het vliegveld van Johannesburg. schreef zijn dit wei de meest gespeelde ken, liederen en balletten als in zijn opera's (waarvan er twee tijdens het as en het zijn pracht.ge voorbeelden van d« klassieke symphon:e Hier is Haydn weei de charmante causeur naar wie te luiste ren vreugde verschaft, omdat de taal zc zuiver en kinderlijk blij is. Heel door zichtig worden ce beide werken op deze plaat gespee'a. Tot slot nog een Philips opname de twee Arabesques van Debussy (A 09715 S), kundig en muzikaal gespeeld door Hans Henkemans maar naar ons gevoel nog net iet- te nuchter. Doch dit is slechts een Kwestie van visie en aanbeveling kunnen we deze plaat zeker Corn. Basoski. (Van een onzer verslaggevers) Vijfhonderd Remonstrantse it èen groot deel van ons land kwamen gisteren naar Den Haag om de land dag in de kerk aan de Laan mee te ma ken. Door een dergelijke bijeenkomst wil men de zusterenverbondenheid dui delijk doen uitkomen, zoals mevrouw E. SchiffStork, die deze dag namens de commissie van voorbereiding inleidde, opmerkte. De spreekster meende, dat veel sterker zich persoonlijk geven die zusterverbondenheid binnen de Re monstrantse Broederschap kan bevorde ren. Zij wees daarbij op het samengaan van de vrouwen op de wekelijkse bij eenkomsten, waartoe zij in Den Haag het initiatief nam, en die zeer in de smaak blijken te vallen. Spr. aöhtte het voor de Remonstrantse vrouw van groot be lang om door deze vrouwenmdddagen elkaar, ondanks verschillen in maat schappelijke opvattingen en politieke richtingen, te vinden. In haar openings woord heette zij in het bijzonder welkom de 17 dames uit Sommelsdijk, die door hun komst ervan getuigen, dat ook de dames in het door de watersnood ge troffen gebied niet by de pakken neer zitten. Dr J. C. A. Fetter hield een korte ver handeling over ontstaan en ontwikkeling de Remonstrantsche Broederschap, de kerkelijke organisatie van hen, die in het begin van de 17e eeuw wegens afwijkende godsdienstige gevoelens vai. de Gereformeerde Kerk zijn gescheiden Dr Fetter stond daarbij uitvoerig stil bij leidslieden als Episcopius, Grevincho- ven en in het bijzonder bij de geestelijke vader van de Broederschap. Uitenbo- gaerdt. Ook vandaag wil de Remon strantsche Broederschap nog steeds zijn 'n geloofsgemeenschap getrouw aan haar beginsel van vrijheid en verdraagzaam heid, om daarin God te dienen. Arbeider tussen wagons doodgedrukt Op het bovengrondse bedrijf var. mijn Laura te Eygelshoven is Maandag avond de 38-jarige arbeider F. v. Deick uit Haanrade om het leven gekomen, doordat hij bij rangeerwerkzaamheden bekneld raakte tussen twee spoorweg wagons. Hij overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. Van Deick was gehuwd en had een kind. Gouverneur Van Baal naar Sorong Gisteren is de gouverneur van Nieuw- Guinea, dr J. van Baal, vanuit Hollandia naar Sorong vertrokken voor een kort bezoek aan het Westelijk deel van N.- Guinea. Onder meer zullen bezocht wor den de olieterreinen van de Nederland- sche Nieuw-Guinea Petroleum Maat schappij. Voorts staan op het programma besprekingen met bestuursambtenaren de afdeling Westelijk Nieuw-Guinea. Ontmoefing van twee hazen CepyrtgM P I. B Boi 6 CoeW>» De Italiaanse protestanten (Van een onzer redacteuren) Stiefkinderen van het Christendom! Zo zijn de Waldenzen wel eens betiteld en wie zich verdiept in de geschiedenis van deze kleine Protestantse kerk in Italië begrijpt al spoedig, dat er in deze naam geen overdrijving schuilt. Roberto Comba, predikant van de Waldenzen-kerk te Rome, vertelde ons hiervan. Zijn kerk staat aan het Piazza Cavour, één der mooiste pleinen van Rome, slechts enkele minuten gaans van het Vaticaan. De afstand tussen deze twee kerken moge in de stad dan zeer klein zijn, tussen hun leerstellingen is deze echter hemelsbreed. Gezeten achter zijn bureau in zyn koele studeerkamer vertelt ds Comba ons de geschiedenis van zyn kerk. Een geschiedenis van bloed, zweet en tranen. Maar ook een geschie denis van geloof en Godsvertrouwen. De stichter van de Waldenzen-ge meenten was Petnis Waldus (Pierre Valdes), een rijk koopman die in de 12de eeuw in de Franse stad Lyon leefde. Het lezen van de Bijbel bracht hem tot de overtuiging, dat de ware Chris ten een leven van eenvoud en armoede diende te leven. Hij verkocht al wat hij had en trok predikend het land door Al spoedig werd hij door de R.K. kerk geëxcommuniceerd en zijn discipelen, naar hem Walden-zen genoemd, werden te vuur en te zwaar vervolgd. Zo sterk zelfs dat de Waldenzen uit Zuid-Frank rijk geheel verdwenen en hun toevlucht zochten in het woeste berglandschap Lombardije in Noord-Italië en in Bohe- men. Deze laatste groep sloot zich bij de Protestantse Christenen aldaar, de Hussieten, en verloor al spoedig geheel haar eigen karakter. Slechts in Lombardije bleven de Wal denzen als eigen groep bestaan. Maar ook hier lieten hun vervolgers hen niet met rust. In 1686 richtten dezen een waar bloedbad aan en dwongen de c levenden de wijk te nemen naar Zwit serland. Reeds drie jaar later echter keerden de verdrevenen met de wapens ln de vuist naar hun geliefd Lombardij' terug. De levendige ogen van ds Comba flikkeren van trots, wanneer hij me deze „glorierijke terugkeer" in Gods hulp volbracht, vertelt, en even iaat hij zijn blik glijden over het schilderij waarop een gedeelte van de bakermat in zijn kerk staat afgebeeld. Eerst in 1848 erkende koning Carlo Alberto het recht op gewetensvrijheid voor de Waldenzen en hielden de volgingen op. Dit wilde echter nog zeggen, dat de verkondiging van het Evangelie nu haar vrije loop zou heb ben. Binnen hun eigen gebied konden de Waldenzen het Woord Gods prediken eigen scholen oprichten. Hun stre- echter, hun geloof ook verder in Italië uit td dragen, stuitte op fel ver- de R.K. kerk en van de overheid, 'as Mussolini die*de vrijheid van geweten en godsdienst-oefening nog aanzienlijk beperkte. Weliswaar leg de de nieuwe grondwet na de oorlog het recht op volledige godsdienstvrijheid vast. maar deze constitutionele vrijheid is nog steeds niet nader wettelijk gere geld. Daardoor is de oude fascistische et nog van kracht. De huidige Italiaanse regering, die ier sterk onder invloed van het Vati caan staat, haast zich uiteraard ook niet, ïn deze toestand een eind te maken „Als de kat koning is over de muizen, hebben deze weinig goeds te verwach ter", merkt ds Comba snedig op. Het zijn niet alleen de Waldenzen, rraar ook de Baptisien en Methodisten, met welke groepen zij nauw samenwer ken, die onder deze vrijheidsbeperking te lijden hebben. Nog maar enkele weken geleden beklaagden zich een groep Baptisten in Gravina, een plaatsje bij T rl. dat zij bij de agrarische hervor mingen systematisch worden geboycot, alleen omdat zij Protestant zyn. De verkiezingen Juist deze ervaringen "maakten het voor de Protestantse Italianen zo moei lijk, hun keus te bepalen voor de ver kiezingen. De stromingen in het Italiaanse poli tieke leven kan men ruwweg verdelen in fascistisch, clericaal en communistisch Van de neo-fascisten nóch van de com munisten hebben de Protestanten veel heil te verwachten. Maar ook de cleri cal!? regering van De Gasperi. heeft sinds het einde van de oorlog niets voor Zes arbeiders vielen van een steiger Zeven betonarbeiders stonden Maandag middag te Surhuisterveen op een steiger bij een in aanbouw zijnd gymnastiek lokaal. Plotseling zakte de steiger ineen en zes arbeiders stortten naar beneden, van een hoogte van vijf meter. Drie werden in bewusteloze toestand opgeno men. Eén van hen, W. L. uit Twijzel, liep een zware hersenschudding op, brak zijn linkerschouder en moest in een zieken huis worder opgenomen. De aannemer van het werk, D. v. d. M. uit Zwaagwest- einde, kreeg eveneens een hersenschud ding. maar kon naar huis worden ver voerd. De overige arbeiders kregen hoofdzakelijk schaafwonden, ook de zevende man. die niet van de steiger viel. maar een poging deed om een makker voor neerstorten te behoeden. Literator J. Tersteeg overleden Maandagmorgen is te 's-Gravenhage op 80-jarige leeftijd overleden de literator J. Tersteeg. De overledene ontving zijn op leiding aan de Kon. Militaire Academie en was van 1895 tot 1905 officier van de Infanterie. Daarna werd hij kunsthande laar en directeur der Leidse Uitgevers maatschappij. Zijn voornaamste werken zijn „De man van veertig jaar", „De weg Paul van Raet", „Liefdes veelvuldig heid" (alle onder pseudoniem van J. Eilkema de Roo), „Mensen en boeken" en „Mensen en manuscripten". Examen hoofdofficier van de luchtmacht Bij de Kon. Luchtmacht is een commis sie ingesteld om tweemaal jaarlijks in Januari en Juli (voor het eerst Jan. 1954) een examen voor hoofdofficier af te ne men. Dit examen is ingesteld overeen komstig de nieuwe bevorderingswet van de Luchtmacht. Na Januari a.s. kan men dus alleen hoofdofficier bij de luchtmacht worden, wanneer dit examen met goed gevolg is afgelegd. Vrijgesteld zijn slechts zij, die de Luchtmachtstafschool a>' een andere cursus voor hogere militaire vor ming hebben doorlopen. Er is een per manent secretariaat ingesteld voor dit uit twee delen bestaand examen. Dit secretariaat maakt de bronnen bekend welke dienen te worden bestudeerd en zorgt voor de toezending van die bron- voorzover die niet op andere wyze verkrijgbaar zijn. hen gedaan en zal dat in de toekomst ook zeker niet doen. Er zijn drie partijen, die de Walden- :n goedgezind zijn: de Republikeinen, de Liberalen en de Gematigde Socialis ten. De drie kleine partijen maken sa- de „balans" uit in het Italiaanse parlement. dus maar de vraag, met welke der grote partijen dit drietal der kleinen zich zal verbinden. Zouden zy samen gaan met de Democrazia Cristiana, de clericale partij van De Gasperi. dan zou deze daardoor zó vast in het zadel ko- te zitten, dat zij er niet het minste belang bij heeft, de gunst van de Pro testanten te winnen. In dat geval zal er •r vrijheid voor de Waldenzen, de Baptisten en Methodisten geen sprake is de kans zelfs groot, dat de te genwerking zal toenemen. De Waldenzen verwachten weinig van de verkiezingen en velen hunner hebben zich van stemming onthouden. Het blijft hun om het even. of ze van de hond of van de kat gebeten worden. Hun aantal is te gering om ook maar enige politieke invloed te kunnen uitoefenen. In totaal ongeveer 100.000 Protestanten in Italië, van wie de Waldenzen de helft uitmaken. Door emigratie zyn er in Zuid-Afrika en Uruguay óók Walden- :n-gemeenten ontstaan en in aantal rervleugelen zij de moederkerk reeds. Gestage groei Toch groeit ook in Italië deze kerk langzaam maar zeker, tegen de verdruk king in. Dertig Jaar geleden werd in Rome een tweede gemeente gesticht, de gemeente waarvan ds Comba nu predi kant is. In die tijd nam het ledenaantal e van 30 tot 330. De pastorie van ds Comba is onder gebracht in het luxueuze flat-gebouw, de achterzijde van de kerk. Van bui ten ziet zijn kerk er uiterst sober uit. laar het interieur is prachtig. In de ikenhouten preekstoel zijn o.a. de kop en van Luther en Calvijn uitgesneden i de schitterende gebrandschilderde ra ten. waarin symbolische voorstellingen i teksten uit de Heilige Schrift zijn aangebracht, scheppen een stemmige en gewijde sfeer. Een bewijs dat ook een eenvoudige Protestantse kerk toch mooi kan zijn. Driemaal in de week wordt er dienst gehouden, tweemaal 's Zondags en Woensdagsavonds nog een dienst. „Deze diensten zijn altijd vrij onrustig, omdat er steeds mensen van de straat binnen komen lopen en dan na enige minuten weggaan", vertelt ds Comba. „Dit ïensen, die menen in een RJC. kerk te zijn, waar zy hun dagelijkse gods dienstige plichten kunnen vervullen. JOp deze wyze hebben we echter vaak men- n onder de ban van Gods woord we ten tè brengen cn velen zijn thans lid van onze kerk". Twee Protestantse kerken in de ker- kenzee van Romeeen druppel aan een emmer? Maar onder Gods gunst kan wat nu nog klein is. groot worden. Sergeants lieten bij watersnood dijk in de steek Voor het Hoog Militair Gerechtshof hogere straffen geëist Voor het Hoog Militair Gerechtshof stonden gisteren drie militairen te recht, die zich tijdens de watersnood onttrokken aan het hulpverleningswerk. t.w. de tijdelijk sergeant L. v. d. G. uit Middelburg, de sergt. C. J. uit Souburg en sergt. J. K. uit Den Bosch. Zij had den op de Zondag van de ramp tot 's avonds 12 uur aan de dijkby Ritthem op Walcheren gewerkt en waren, toen zij vermoeid werden, zonder hun com mandant ervan op de hoogte te stellen. huis gegaan. De Krijgsraad te Velde-Zuid had hen resp. tot 5, 5 en 3 maanden gevangenisstraf veroordeeld, maar de auditeur tekende appèl aan. De advocaat-fiscaal bij het H.M.G., mr J. Zaaijer, vond de straffen ook te laag en eiste tegen De G. en J. 6 mnd. met ver laging tot de stand van soldaat en tegen K.. de jongste van het drietal. 3 mnd. met verlaging tot soldaat Mr Zaayer merkte op het bedroevend te vinden, dat onderofficieren bij een dergelijke ramp hun plicht niet besef fen. Men moet onder alle omstandighe den op militairen aan kunnen. De ver dediger van de drie beklaagden, de le luitenant W. G. Tibben, lichtte de moei lijke p«rtlcul*»re omstandigheden waarin de sergeanten zich toen, en nu nog, be vonden en wees op hun overigens uit stekende staat van dienst Hij vond de strafmaat veel te hoog en vroeg mili taire detentie ln plaats van gevangenis straf. alsmede ontslag uit het arrest, waarin het drietal zich sinds 5 maanden bevindt Uitspraak 23 Juni. Tendentieus en beledigend? De Haarlemse advocaat mr E J. M. Tonino heeft bij de officier van Justitie bij de Amsterdamse rechtbank een klacht ingediend tegen het Amsterdams dagblad De Telegraaf, wegens een volgens hem tendentieus en beledigend bericht inzake een van zijn cliënten. Het gaat hier over het bericht dat de kankerspecialist dr Samuels een aan klacht heeft ingediend tegen de inspec teur van de Volksgezondheid in Noord- Holland tegen de schorsing van dr Samuels. Volgens dit bericht was dr Samuels van oordeel, dat zijn schorsing was be werkstelligd als gevolg van een meineed door een Haarlemse monteur. Deze mon teur ls echter van meineed vrijge sproken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1953 | | pagina 5