m Künnen wij meedoen? EEN WARM VEST, I ZONDAGSBLAD 4 OCTOBER 1952 <Sp (Vervolff van pagina 2) an/e ontboden zelfs zonder te weten wie het gold. door dat zijn naam hun niet werd genoemd, spraken zij „recht" op bevel, overeen komstig de wil van Alva. De veroor deelde moest onthoofd, zijn hoofd „hoog verheven en in het openbaar" ten toon {esteld en zijn goederen verbeurd ver- laard ten bate van de Kroon. Met dit laatste ging Philips van har te accoord, maar openbaarheid wilde hij volstrekt niet. Dus hij besliste, dat Montigny ogenschijnlijk moest sterven aan een ziekte. De pacificatie van de Nederlanden was voltooid, dank zij de strategische talenten van de Hertug van Alva, die als blijk van waardering voor zijn op treden en de executering van de Gra ven van Egmond en Hoornc, door de Paus begiftigd werd met de onderschei dingen van Zwaard en Hoed. symbo len van tijdelijke macht en Goddelijke bescherming. Deze vrede mocht niet in gevaar ge bracht door een sensationele terecht stelling. Dus Philips nam zijn maatregelen. Een voorstel tot vergiftiging wees hij af, want aan een doodvonnis moést dc beul te pas komen. Philips had ook trouwplannen. Zijn krankzinnige zoon Don Carlos was be stemd voor prinses Anna van Oosten rijk. Maar Philips besloot, zelf haar te aanvaarden als zijn vierde echtgenote. Zijn bruiloft wilde hij vieren in het Al cazar van Segovia, waar Montigny ge vangen zat. dus daar wilde hij geen doodvonnis doen voltrekken. Daarom gaf hij last. Montigny „in een wagen te zetten" en onder gewapend geleide te doen vervoeren ..naar ons kasteel te Simancas De slotvoogd van Simancas, vol dienst ijver. liet De Montigny aan de voeten geboeid met twee ijzeren ringen door een stang verbonden, bewaakt door met haakbussen bewapende soldaten, gewa pende cipiers en gerechtsdienaren, over brengen naar zijn nieuw gevang. Montigny trok zich dit zo aan, dat hij ziek en zwaarmoedig werd. Dit kwam prachtig gelegen. En de slotvoogd maakte hiervan han dig gebruik. Af en toe haalde hij de ge vangene uit zijn cel, ging met hem wan delen in een gaanderij of zaal, waar dc zon scheen, en liet zelfs geneesheren komen. Alles schijnbaar uit zorg voor de gezondheid vnn de gevangene, maar in werkelijkheid om bij dc buitenwe reld een indruk van zorgelijkheid van diens toestand te vestigen, waartoe ook de geruchten die hij liet verspreiden, dat de zieke gestadig achteruit ging. moesten meewerken. Zo werd alles langzaam en voorzich tig voorbereid. Montigny was weer volkomen ge zond. Toch werd herhaaldelijk een dok- h op bot kaftte! ontbodep Uit Val ladolid werden medici.fhcn gehaald ter bestrijding van kwaadaardige koortsen. Het gerucht werd verspreid, dat de ziekte een ernstiger wending had geno men. Heel de stad sprak er van met meewarig hoofdschudden. Uit het stadje Tordesillas werd een tweede dokter ontboden, die langs dc openbare weg een afstand van zestien kilometer moest afleggen en niemand minder was dan de geneesheer, die de waanzinnige koningin Johanna, groot moeder van Philips, gedurende haar laat ste levensjaren nad verzorgd. Dit alles kon geen twijfel laten om trent de ernst van de ziekte en de uit muntende verzorging, die dc patiënt ge noot van de zijde der verantwoordelijke autoriteiten. Het werd trouwens hoog tijd. De bruid van Philips. Anna van Oos tenrijk. reisde door de Nederlanden en vandaar naar Spanje. Daarvan maakte de moeder van De Montigny gebruik. Zijn jonge vrouw had reeds eerder een ontroerende brief aan Philips geschreven waarin ze voor h iar man smeekte om genade en vrijlating. Die brief bleef onbeantwoord. Daarom wendde zijn moeder zich tot de bruid des konings. Deze beloofde ig, dat haar eerste verzoek aan koninklijke gemaal zou zijn de van de dode. Er moest een grafteken worden aangebracht. Dodenmissen moes ten gelezen en gezongen voor de ziele- rust van de dode. Comedie tot het gruwzame einde. Het uur van middernacht was voorbij. De Montigny zat in zijn cel in ge zelschap van de monnik, die hem de biecht had afgenomen en de laatste sa cramenten bediend. Zij zwegen en wachtten. De monnik las in zijn gebedenboek, zijn hoofd gebogen. De stoere schaduw van zijn mannelijk profiel viel groot en donker op de witte muur, waartegen Dc Montigny met hoofd en schouder rustte, lichamelijk en geestelijk uitge put, weggezonken in een soort verdo ving. Met onbeweeglijk strakke blik staarde hij in de donkere hoek tegen- Er klonk enig gestommel van de wacht. Geruisloos trad de beul met zijn gezelschap binnen. Enige handelingen. Een stoel Een gekluisterd lichaam. Een Baron de Montigny, vastgesnoerd op een beduimelde zetel. Een worgtouw. Een monnik met geheven crusifix. Een open gesperde mond, uitpuilende ogen. be nauwd gerochel, kreunen. Een pijnlijk delijk een slap neerhangen warme ledematen. Het was twee uur in de nacht. De volgende morgen lag Dc Montigny het hoofd. Een christelijke hulde, in schijn. In wezen een handig bedenksel, om hals en aangezicht, ge schonden met de tekenen van een ge welddadige dood, voor mensenogen te verbergen. Hij bereikte de leeftijd van drie en veertig jaar. Na vier jaar gevangenschap eindelijk bevrijd. In de kerk te Simancas volgde de uitvaart met grote staatsie. De tragedie was ten einde. Neen. nog een klein naspel. Toen Anna van Oos tenrijk haar bruidegom ontmoette, gold haar eerste verzoek de Baron de Mon tigny. Maar de koning antwoordde met mee warige hoffelijkheid, dat hij haar onmo gelijk een verzoek zou kunnen weigeren, doch helaas niet bij machte was deze gunst te verlenen, aangezien de gevan gene juist dezer dagen aan een hard nekkige ziekte overleden was. Toen volgde, na de wrede comedie, de meedogenloze werkelijkheid, het ge weld in zijn ware gedaante. De goede ren van de Baron werden verbeurd ver klaard. De jonge, eertijds zo vrolijke Barones, nu een bezitloze weduwe in rouwgewaad, werd uit haar huis ver jaagd en moest onderdak ontvangen bij liefdadige mensen. Haar dochtertje, enig kind van haar vermoorde echtgenoot, stierf. Heel het land kreunde onder de zwa re druk der vreemde overheersing.. Maar anderhalf jaar later brak plot seling door dit akelig donker een krach tige lichtbundel van de dageraad der bevrijding. Kijkje in Delft, de oude Prinsenstad. plechtig, haar kor Toen Philips dit hoorde begreep hij, I II |D\A/CDI^ Uit de geschiedenis van het UUKVVLKN langer tc dralen Zaterdag veertien October, 'a avonds tussen negen en tien uur. traden een rechter en een griffier de torencel bin nen De gevangene lag reeds te bed. Het doodvonnis en de bijbehorende stukken werden hem voorgelezen. Overrompeld bleef de veroordeelde een korte tijd zwijgen. Toen verzocht hij geestelijke bijstand Een monnik, die buiten de deur stond werd binnen ge roepen en de nnderen gingen .ïeen. Montigny had de kerk van binnen uit willen zuiveren, maar niet haar veria- ton. En hij begeerde het sacrament der stervenden Alleen weigerde hii beslist, vergiffenis te aanvaarden voor hetgeen liii mt ri.-Yi ii'i'imde koning omdol hii overtuigd wns. op dit punt nooit iets misdreven te hebben. De volgende dag. Zondag vijftien Oc tober. in hot nikdnnker van dc late avond, verlieten drie personen heimelijk do stad Valladolid De burgers moch ten van hun vertrek niets weten. Voor hot aanlichten van de dageraad moesten re weer In hun hulzen zijn, zodat niemand Iets kon vermoeden van hun nachtelijke tocht Het waren de beul van Valladolid, een rechter en een griffier. vilei was perfect geregeld, zelfs de begrafenis. Het lijk „Gebruik de tijd Eer hij ontvliedt. Hij is uw vriend Verdrijf hem niet." Wat behelst het begrip „tijd" eigen lijk? Het is moeilijk om daarvan een definitie te geven. Sommigen omschreven dit begrip -als een aan eenschakeling van ogenblikken en gebeurtenissen, waaronder alle voor vallen van het menselijk leven sa mengevat kunnen worden. Rousseau zei: Tijd is het beweeg lijke beeld der onbeweeglijke eeuwig heid. Van de schepping af bestond er, door de zekere regelmaat, waarmede dag en nacht wisselden, een tijds indeling. Om de tijd nauwkeuriger tc kunnen bepalen, zocht de mens naar andere middelen. Als eerste kunstmatige tijdmeter gebruikte hij de gnomon: een verticaal in de grond geplaatste stang, die zijn scha duw op de aarde wierp. De Egypte naar verving de stang door de vier zijdige obelisk. Met deze primitieve middelen wis ten de oude volkeren reeds door op de lengte van de schaduw der „zuilen" te letten, de duur van een jaar te bepalen, wat toch wel van vernuft en genialiteit getuigt! In meer ontwikkelde vorm vinden wij- in de zonnewijzer de oude gno mon terug. Thans vervult deze in onze parken meer een decoratieve functie. Genoemde instrumenten waren ech ter alleen te gebruiken, wanneer de zon scheen. Voor nauwkeurige tijdmeting vond men het wateruurwerk meer geschikt: een met water gevuld vat, met kleine openingen in de bodem, waar door druppelsgewijs de vloeistof wegsiepert. Daardoor komt een wij zer in beweging, die verbonden is aan een op de wateroppervlakte drijvende vlotter. Karei de Grote ontving van Haroen al Raschid een bronzen wateruur werk ten geschenke. Bij elk uur vielen er zilveren kogels in een schaal en men behoefde slechts deze metalen ballen te tellen, om te weten, hoe laat het was. Zeer primitief was de tijdmeting door middel van een kaars met 0)UZZLE v-' van de week Horizontaal: 1. Adellijke titel; 5. vijl- wcrktulg; 8. karakter; 9. bejaard; 10 dier; 12. vaartuigje; 14. titel; 15. onderwereld; 3. zeer vuil; 30 voe dos; 32. deel van 40. pret; 4lï orlinei 44. kledingstuk; gang; 2 bedriegl verfplankje. Verticaal: I hoeftlg; 4. 1 haal; 6. Ind. réde; 11. in Oos- turwapen; 29. vissoort; 30. 33. ouderwetse piano; 35. vuld; 39. aangewassen grond; een model; 43. gezond; 44. 46. rondhout. aart uiterlijk Don- lerdagmorgen as. aan het bureau van lit blad In de linkerbovenhoek H- Oplossing Kiuiswoord1- raadlsel 27 Sept. Horizontaal: 1. Mossel; 6. hap; 9. Eros; 10 opera; 11. nes; 12. Po; 13. kin; 14. el; 15. bode; 1(1 Aa; 17. vals; gans; 20 diva; 22 hark; 23. gala; 24. aker; 2a lóss; 2b. fret; 27. Vlot: 2H. moet; 30. m.l 32. wees; 33 Ra; 34. elk; 3c. er; 37 dop: 38 ulaan; 39 tuba; ^VerUcaalV l^Mcnen; 2 Orel; 3 S.Ó.S.; 4. SS 5 loods; 0 nek; 7. aria; 8. Pan; 12 pols: 15. banket; 17. vr 35 kap; 37. 18. piloot; vast: 26. fameus; napal; 31. lila; 33. inkervingen. Daar men ui* ervaring wist, hoeveel „kaars" er per uur opbrandde, kon men door middel van deze insnijdingen bepalen hoeveel uren er reeds verstreken waren Het grote gebrek van alle uur werken was tot dusver, dat de regelmatige gang antbrak. Het was daarom een flinke stap vooruit, toen in de 15e eeuw de veer werd uitge vonden, terwijl door de „ontdekking" van de slinger door Christiaan Huy- gens een totale hervorming in de tijdaanwijzing tot stand kwam. Spoe dig werd nu ook het horloge popu lair, waarvan de uitvinding vermoe delijk aan de Neurenberger Peter Hcnlein moet worden toegeschreven (15e eeuw). Het polshorloge dateert uit de eerste Wereldoorlog (1914'18). Het stelde de piloot en de soldaat zonder omslag in staat te zien hoe laat het was. In het begin dezer eeuw werden wel miniatuur-horloges vervaardigd, die in ringen, wandelstokken enz. werden gezet. Geheel nieuw was deze idee niet, daar men in de Renais- sance-tijd eveneens reeds het Lilli- put-horloge kende en dat in broches, dasspelden e.d. werd gedragen. Als nieuwste snufje is op dc markt thans verschenen het armband-hor loge met ingebouwde wekker, doch ook hier geldt weer het: l'Histoire se répète. want in 1601 fabriceerde Jean Chais uit Gent reeds een hor loge met ratelapparaat. Zwitserland produceert In onze tijd ongeveer 75 pet. van alle kwali teitshorloges en gedurende de laatste 15 jaar verkocht er de uurwerk industrie bijna 250.000 horloges! Enkele getallen willen we hier noemen, als illustratie van de be langrijkheid der Zwitserse industrie. In 1948 fabriceerden 66 fabrikanten uitsluitend veren cn wijzers, 77 gla zen en wijzerplaten, 165 horloge- steentjes cn 150 horlogekasten! Zo goed als dc gehele productie wordt uitgevoerd. Het meest naar de Verenigde Staten. Engeland heeft ook wel uurwerkindustrie, doch geen horlogcfabricage, omdat het niet over voldoende vaklui beschikt. Ook in ons land is er gebrek aan fijn-instrumentmakers en horlogema kers. Om in deze behoefte enigszins te voorzien, overweegt de Rotter damse gemeenteraad een horloge- makersschool te stichten. ZONDAGSBLAD 4 OCTOBER 1952 VOOR öe VROUW N V Gereformeerde kerken mede aan de vrouwen het stem recht is verleend, nu ook de A.R.-partij zich spoedig zal uitspreken voor het passief kiesrecht der vrouw, nu steeds meer vrouwen op alle levensterrein haar plaats naast de nufn gaan in nemen, moeten wij ons ni i. ernstig bezinnen op de vraag: „K ti nne n wij meedoen?" Maardit staan naast de man in de levensstrijd brengt verplichtingen mee. En wel allereerst déze. dat wij ons ieder persoonlijk bewust zijn van het beginsel, waaruit wij leven. Daar naast dienen wij ons te oriënteren op de beginselen van andersdenkenden. En waar wij Christenvrouwen willen leven bij en uit het Woord van God, zullen we dddraan alle stromingen, die de tijd, waarin wij leven kenmerken, toetsen. O, we moeten in onze dagen zo op onze hoede, zo wakker zijn, nu Satan ons erf meermalen binnen sluipt van een kant, waar we hem allerminst verwachten. Ik weet het wel, hóé druk wij het allen hebben in onze zenuwslopende t\jd en dat er onder u zullen zijn, die mij tegenwerpen: waar moet ik de tijd vandaan halen, om me te oriënteren op al die levensterreinen buiten mijn gezin? Ho! even. Die terreinen liggen niet buiten ons gezin, maar toy staan mét dat gezin er middenóp Wat vandaag in 's lands vergaderzalen besproken wordt, komt mórgen uw en mijn huis kamer binnenwandelen. Laten w\j onze kranten, óók de kamerverslagen, toch goed lezen en wat wij niet be grijpen, aan onze man, vader, broer of vriend vragen. Ook kunnen wij onder ons huis houdelijk werk dóór, zoveel leerzaams door de radio beluisteren. Zowel op politiek, maatschappelijk, cultureel en kerkelijk gebied geldt het: „Beproeft de geesten, of zij uit God zijn." Om nu maar één geestelijke stro ming, die alleszins sympathiek aan doet, maar in wezen anti-Christelijk is, te noemen: het Humanisme. Wie haar kranten goed gelezen heeft, zal gemerkt hebben, hoe het in 1946 opgericht Humanistisch Verbond op alle terrein breed zijn vleugels wil uitslaan en strijden voor de gelijk berechtigdheid naast de erkende gods diensten. Hoe zij, die de mens in het centrum van hun levens- en wereld beschouwing plaatsen, hun belang stelling laten uilgaan naar massa jeugdwerk, sexuele opvoeding, huis bezoekpensiontehuizen voor ouden van dagen, hoe zij een Stichting Mili taire Tehuizen op humanistische grond slag hebbenr enz. En ach, hóé arm is de boodschap, die zij te brengen hebben. Maar hoe nauw grenst die boodschap ogen schijnlijk aan Christus' tweede grote gebod: Hebt uw naaste lief als uzelf. Juist hiérom acht ik deze levens beschouwing. óók voor vele Christenen, zo gevaarlijk. Laten wij bedenken, dat waar wij het humanisme als onze evenknie zien, wij Christus verloochenen. U vindt dit waarschijnlijk te kras gezegd, M ijnhe er N. C. Sch. Dank voor uw vriendelijk schrijven, waar- mee ik het tóch niet ééns ben. Zéér begrijpelijk vind ik uw vraag, hoe het toch eigenlijk komt, dat het huwe lijks- en gezinsleven bij Christenen vaak zo slecht is en u voegt daaraan toe: „Is dat nu juist niet een gevolg van gebrek aan menselijkheid?" Ik zou hierop willen antwoorden: het is een gevolg van gebrek aan Christ el ij kheid en een tevéél willen handhaven van de (oude) hoewel zij schuld beleden en vergeving gevraagd heeft. Zij gaan haar zonder groeten voorbij. Ziet u mijnheer Sch., dat zijn evenals de door u bedoelde: na a m-Christenen, al zitten zij dui zendmaal met een vroom gezicht in de kerk Als wij onze broeder (zuster) niet van harte vergeven, hoe kunnen wij dan verwachten, dat God óns ver geeft? U schrijft (mhr. Sch.) dat God ons de opdracht heeft gegeven: Mens te zijn. Ik lees nergens in Zijn Woord dat dit een opdracht is. We zijn mens en de Enige, die waarach- t i g Mens geweest is, Christus, geeft hun, die Hem volgen willende op dracht: de Here onze God lief te hebben met geheel ons hart, ziel, kracht en verstand en onze naaste als onszèlf. En dan geeft Hij ons óók nog déze opdracht: Gaat heen in de gehele De Groningse bontwerkers Van Daal en Meyer hebben in Parijs eent groot succes behaald met hun ontwerpen, vooral in de nieuwe bontsoort Shoal Sealskin. Dit is zeehondenvel, dat op bijzondere wijze is uitgelaten en ver werkt. Zeehondenbont is zeer sterk en heeft een prachtige glans. Deze wijde zwarte mantel is afgezet met een ronde kraag en manchetten van het zachte, lichtgrijze vison. wereld en predikt het evangelie aan alle volken. Wat uw laatste vraag betreft: in ons mens-zijn zit geen enkele verdienste. Daarop kunnen wij ons niet in 't minst beroemen tegenover God. Pas als we tot het: Jk niets Hij alles" gekomen zijn, zullen we mogen ver wachten, dat God met ons is. Plaatsruimte verhindert mij hier verder op in te gaan, maar nu ik éven déze stroming alleen maar wat nader belicht heb, zou ik het onze vrouwen allen wel willen toeroepen: „Waakt en oriënteert u. Zó alleen zullen wij actief mee kunnen strijden naast onze mannen en ichter de banier van onze Koning MARGARITHA. Tussen ^.omer en WINTER Het is net geen zomer meer en juist nog geen winter dus tijd om van de laatste zomergroenten te profiteren en nog even te wachten met de echte win- terkost Als de zomergroenten prijziger worden, kunnen we weinig ervan geven: of rauw verwerkt, of gekookt, met rau we groente er bij. Twee verschillende groenten staan ook nog aardig, als zij wel wat vroeg, toch komt de eerste hutspot van het seizoen in vele gezin nen al op 3 October op tafel. Dat is immers de datum, waarop in 1573 de Lcidenaren hun bevrijding van de Span jaarden vierden. Ook toen werd de be vrijding ingeluid met „voedselpakket ten": hutspot, haring en wittebrood Zouden wellicht onze kindskinderen la ter de bevrijding van 1945 herdenken eipoeder? met het eten van biscuits i OCTOBERMENU. Zondag: Vermicellisoep varkenslap jes. jus voor 2 dagen, aardappelen, bloemkool appelmoes. Maandag: Aardappelen. Chinese kool, rest jus havermoutpap. Dinsdag: Gestoofde makreel, boter saus. aardappelen, bieten (sla). Woensdag: Stamppot rauwe andijvie, (rookspek) karnemelkvla met be- Dondcrdag: Gebakken leverworst, aard appelen. koolraap, gebruinde boter of margarine, (droge gort met bessensap). Vrijdag: Klapstuk, hutspot peer. Zaterdag: Aardappelen, snijbonen en witte bonen, zure saus griesmeelpap. Zondag. Het vlees op een schaal of bord leg gen en gehalveerde gebakken tomaat jes er ($fh heen schikken. Bij wijze van variatie op de gewone saus door de bloemkoolsaus een lepel zeer fijn gesne den peterselie roeren. Appelmoes kan men bijzonder geurig maken door een sappige peer er in mee Maandag. Chinese kool slinkt sterker dan de vaste koolsoorten en is vlugger gaar. Voor 4 personen ongeveer 1 kg i Woensdag. Het spek uitbakken en de blokje* spek en het spekvet vlak voor het op doen door de stamppot roeren. Donderdag. Speciale bakleverworst gebruiken zie recept. Vrijdag. Naar verkiezing kan men vleesnat b.v. 4 1 bewaren om Zaterdags de bo nen in te koken of om de zure saus t« maken. Zaterdag. Verse snijbonen gebruiken. De witte bonen bijna gaar koken in het vleesnat van Vrijdag. (Dit dan grotendeels af gieten en er saus van maken). De verse snijbonen toevoegen en het ge heel nog plm. 20 minuten koken. Gebakken leverworst. In sommige streken is de baklever worst zo samengesteld, dat ze. alleen met een droog laagje bloem bedekt, ge bakken kan worden en daarbij heel blijft. Is dit niet het geval, dan als volgt tc werk gaan: 200 g of meer bakleverworst. in dik ke plakken gesneden. 60 g (bijna 7 eetl.) bloem of bakmeel. 1 dl (ruim een half kopje) melk (en/of water boter, of mar garine of vet (een appel). De bloem of het bakmeel met da melk en/of water tot een dik papje aanmengen. Het vet verhitten De plak ken leverworst door het papje halen, laten uitdruipen en vlug aan weerszij den bruin bakken. (De appel schoonma ken. in plakken snijden, aan één kant bakken en op elke plak leverworst een schijf appel leggen). Het vlees goed warm opdienen. Gesmoorde koolraap. 1 flinke koolraap, een klontje boter, margarine of spekvet, een stukje groe ne peper, laurierblad, zout. Dc koolraap in plakken snijden, schil len, wassen en in blokjes verdelen. Van de groene peper een stukje vruchtwand fijnsnijden. De boter of margarine of het vet smelten, maar niet donker la ten worden. De koolraap er in omschud den met zout, de groene peper en het laurierblad. De groente zachtjes een paar minuten smoren. Dan een klein scheutje water toevoegen en het gerecht gaar stoven. Het aardappelmeel aan mengen met iets koud water en het kooknat hiermee binden. Het laurier blad verwijderen voor het opdoen. Zure- of mosterdsaus. Vlees- of bonennat. zonodig met wa ter verdund tot Mr I (3 kopjes), 40 g. (3 eetl.) boter of margarine, 40 g (bij na 5 eetl.) bloem, azijn of mosterd naar smaak. De boter of margarine snrelten, do bloem er door roeren en bij scheutjes tegelijk het hete bonennat toevoegen. Telkens roeren totdat het scheutje vocht door de bloem is opgenomen. Dc saus een paar minuten zachtjes laten door koken en dan op smaak afmaken met ongeveer 3 eetlepels azijn of ongeveer een halve eetlepel mosterd. (Deze laat- niet laten meekoken). fl- Tl'RKSE ZEGWIJZEN dat de drager oeel plezier kan geoen 7 2Va cn hebben 500 gram wol nodig. 21 steker dit de gehele naald herhalen. 4de r 2 st. recht - 1 st. over., dit de gehele Opzetten 112 Is de lengte 37 cm. - 1 x 3 - 1 x 2 - 3 n de schouder in 4 Naam er door gesmaad wordt. Overi gens moeten wij wél even vaststellen dat er over de gehele linie, zowel bij Christenen als by ni et-Christenen slechte huwelijken en gezinslevens zijn. Waar dit bij eerstgenoemden voor komt is dit véél erger dan bü de laatsten. En tóch blijft dr. Groeger's uit spraak voor de volle 100% tvdar. (Zie Zondagsblad 13 Sept.) Als man cn vrouw werkelijk samen èn ieder per soonlijk uit en mét Christus leven, kunnen dlle kwade geesten, dllc moei lijkheden, botsingen enz. met Zijn hulp overwonnen worden. En nd zo'n crisis (die eigenlijk dóór zo'n gezin héén, een strijd is tussen God e.n Satan) wordt het in zo'n huwelijk mooier en heerlijker dan ooit tevoren. Maar... het is niet alles Christen, wat zich zo noemt. Helaas niet. Dr. Groeger sprak natuurlijk alleen over hèn, die het waarlijk zy n. Zo schrijft een lezeres my over zich Christen noemenden, vooraanstaanden in de kerk daar ter plaatse, die haar niet van harte vergeven kunnen, recht) In de volgende lot 75 steken Nu gror maal elke 6 cm. In de net voorpand 12 maal c 9 de 8 st ribbels. 1 land; In spiegelbeeld brc intcn. Is de lengte bet rechlcrpand. Hier i 5 cm hoger met eveneens 8 st. er tui L-m hoger Eveneens 10 st van de kant, i i 54 steken cn 7 t i tot de lengte 47 c st nfkanten Vervolgen» no^ejke ïd r de kop als volgt tal elke 4de naald -1x2-1x3- i. ft tX.iii. I i^g 'i'VvïJfe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1952 | | pagina 15