Nette Meisjes Overwinning van het nulpunt voor mens zonder tehuis Confrontatie met het Niets, dat plaats van God innam De Nieuwe Leidscheeen gezellige krant Gieter Cannegieter „Hallo" KUNST EN LETTEREN NHtVWL LEIDSCHE COURANT 6 MAANDAG 9 JUNI 1952 LETTERKUNDE IN DUITSLAND (DOOR J. H. SCHOUTEN) T"\IEGENEN VAN MIJN LEZERS, wier jeugd zoals bij schrijver dezes, -L' vóór de eerste wereldoorlog ligt, zullen '-t met me eens zijn, dat die periode een volkomen ander karakter droeg dan de tegenwoordige. We zouden haar de tijd van de zekerheden kunnen noemen. Alles ging vol gens vaste wetten. De kronen waren nog op de hoofden van de vorsten vastgegroeid. Als die elkaar bezochten, wisselden ze omarmingen, ere tekenen en verzekeringen van eeuwige vriendschap. En we gelóófden nog aan de waarde van een keizer- of koningswoord. Er was een zekere sociale stabiliteit (wat niet betekent: rechtvaardigheid)Wie z'n best deed en vooruit wilde komen, kreeg werk, kon bescheiden leven, mits in zijn stand, en slechts een enkele kwam daarboven uit. Wie arm was en leven moest van publieke liefdadigheid, met of zonder eigen schuld, had zich daarnaar te gedragen. De Amsterdamse weeskinderen waren gekleed in hun zart-rode uniform, dus in de stadskleuren, zodat ieder kon zien, welke overheid voor hen zorgde. Als onze dominee ik kom uit het Utrechtse polderland op Nieuwjaarsdag de diakenen in hun ambt be vestigde en in het formulier aan de passage kwam, waar de armen ver maand worden, wendde hij zich naar de banken met vrije plaatsen, waar diegenen zaten, die niets in het kerkzakje deden, (de rijke boeren „offer den" steeds hun kerkcent). Armen en rijken heeft de Heer gemaakt: nu dan, de armen zullen het wéten ook. Toen ik later als kostschoolleerling de stad met de klas een middag vrij kreeg om een vliegmachine te zien op stijgen (Olieslagers, „de Antwerpse dui vel", zou dit waagstuk presteren) was e overal enthousiasme om de geweldige vooruitgang van onze wereld. De vlieg machine zou de afstand tussen de vol keren doen verdwijnen, zou het middel zijn tot algemene broederschap. De domi nee deelde in de algemene geestdrift ei preekte Zondags daarop over Jesaja 40: zij zullen opvaren met vleugelen gelijk de arenden. Men vergeve mij deze jeugdherinne ringen: ze zijn misschien typisch tijd. Wat is er van ons cultuuroptimisme overgebleven? Denken we niet bij elke nieuwe uitvinding aan de onheilen, die daarin besloten kunnen liggen? Heeft de mens, evenals de leerling van de tove naar in Goethes bekende ballade (L' ap- prenti sorcier!) geen krachten opgeroe pen, die hij niet kan beheersen? Ik noemde hier uiterlijke dingen. Maar ook in het denken was voor de grote massa tenminste een zekere sta biliteit. De grondslagen van onze samen leving werden zoal niet behartigd, dan toch theoretisch erkend wie er mee in conflict kwam, had ongelijk. En nu is het principiële verschil tussen de 19de eeuw (die m.i. geestelijk tot 1914 duurt) en ónze tijd, dat dit levensgevoel is verdwe nen. Alles is dubieus geworden we er kennen niet meer de grondwaarheden, waar de vorige generatie op rustte of al thans méénde te rusten. Had deze lutie in het denken zich dan niet gekondigd? Ongetwijfeld. Voorgangers in 19e eeuw Ik herinner aan het beroemde begin van het communistisch manifest van Karl Marx: „Een spook waart rond in Europa". Veel duidelijker is Nietzsche, op wie ik iets uitvoeriger wil ingaan, omdat zijn invloed op onze tijd zo buitengewoon Hebt u niet. zo vraagt Nietzoche in „Die fröhliche Wissenschaft", van die dolle mens gehoord, die op een lichte morgen een lantaarn aanstak, naar de markt lie® en onophoudelijk schreeuwde: „Ik zoek God! Ik zoek God!" Daar hier juist velen bij elkaar stonden, die niet aan God geloofden, veroorzaakte hij een geweldig gelach. Is Ivy dan verloren geraakt? zei de een. Is (hij verdwaald als een (kind? vroeg de ander. Of houdt todj zich verborgen? Is hij bang voor ons? Is hij op een schip gegaan, geëmigreerd? zo schreeuwden en lachten zij door elkaar. De dolle mens sprong midden onder hen en doorboor de hen met z'n blikken. „Waar is God naar toe?" riep hij ik zal het jullie zeggen. Wij hebben hem gedood jullie en ik. Wij zijn allen zijn moordenaars! Maar hoe hebben wij dit gedaan? Hoe konden wij de zee leegdrinken? Wie gaf ons de spons, om de hele horizon uit te wissen? Wat deden wij. toen wij deze aarde van haar zon losmaakten? Waar gaat ze nu naar toe? Waar gaan w ij naar toe? Weg van alle zonnen? Vallen wy niet voortdurend? En achteruit, op zij, naar voren, naar alle kanten? Is er nog een Boven en Beneden? Dwalen wij niet als door een oneindig Niets? Gaapt de lege ruimte ons niet tegemoet? Is het kouder geworden? Komt niet steeds de nacht en weer de nacht? God is dood God blijft dood en wij hebben hem vermoord! Hoe troosten wij on6, de moordenaars van alle moordenaars? Het heiligste en machtigste, wat de wereld totnogtoe bezat, is onder onze mensen doodgebloed wie wist het 'bloed van ons af? Met welk water zouden wij ons kunnen reinigen? Men vertelt, zo ein digt Nietzsche, dat deze waanzinnige mens op diezelfde dag verschillende ker ken is binnengedrongen en daarin zijn Requiem aeternam deo heeft aangeheven. Toen men hem ter verant woording riep, zei hij steeds: „Wat zijn dan deze kerken nog,- als zij niet de gra ven en graftekenen van God zijn?" Tot zover Nietzsdhe. Nauwelijks één denker heeft zó duidelijk de weg ge zien. welke een mensheid zonder God moet inslaan, een weg. die uitloopt in bet Niets. Aardverschuiving We hebben in de laatste 40 jaren een politieke, sociale en culturele aardver schuiving beleefd, die bijna enig is in de geestesgeschiedenis. De beide wereld oorlogen, de Russische revolutie, ont staan, bloei en ondergang van de fascis tische systemen, de ineenstorting en ver deling van Duitsland, de grote machts veranderingen in de wereldpolitiek, de staatkundige degradering van Europa dit alles vormt de achtergrond van ons geestelijk leven. De geesteshouding van onze vaderen komt velpn onzer naïef voor. Mede door Nietzsche heeft de Westerse geest zich losgemaakt van het oude geloof en het hele complex van overlevering, dat daarmee samenhangt- En wat is het gevolg van deze ont troning van God? Nietzsche heeft het voorspeld: de mens staat dan voor het Niets. Reeds Jean Paul had gezegd: „Neem God uit het heelal, dan is alles vernietigd, elke hogere geestelijke vreugde, elke liefde en alleen de wens van een geestelijke zelfmoord zou over blijven en alleen de duivel en het dier zouden nog kunnen verlangen te be staan". Wat bij hem uitsluitend een mogelijk heid van de fantasie blijft, dat wordt in onze tijd bij talrijke geesten van de eerste rang tot echt belevenis van onge loof en Godverlatenheid. Vanwaar de zwaarmoedigheid van onze tijd? Dat het Niets dreigt te treden in do plaats van God. Iedereen kent nu de namen van Sartre en Camus en weet, dat het Existentialisme in de tegenwoor dige vorm teruggaat op Heideggers „SeinundZeit" (1926 en K a r 1 J a s- pers (1932). Maar wat toen een vraagpunt voor kleine, filosofisch gerijpte kringen was, is nu. na de geweldige schokken van de tweede wereldoorlog en de dreiging van een derde, een hartstocht van de lezende en discussiërende massa's geworden en wordt door toneel, film en roman onde> de aandacht van het grote publiek ge tracht Wat blijft dan over voor de mens, die op deze wereld „geworpen" is? Al leen de walging (vgl. Sartre: La Nausée) m met Camus te spreken, het Ab surde. CJeraus herinnert aan de mythe van Sisyphus, 't verhaal van de mens, die onder inspanning van alle kracht een ontzaglijk zwaar rotsblok de berg op schuift en daarbij weet, dat dit altijd naar beneden zal rollen. En toch geeft hij 't niet op. Als hij op de top staat en de rollende steen nakijkt, wordt ich bewust, dat hij vrijwillig steeds weer het zinloze op zich neemt „L'hom- me absurde dit oui et son effort n'aura plus de cesse", zegt hij in La Preste (de absurde mens zegt ja en z'n pogin gen houden nooit op). Kasach Ik herinner aan de onlangs verschenen roman van Kasach: „De stad achter de stroom". Deze moderne grote stad ligt „achter de stroom", n.l. de Styx, de grensrivier, die levenden en doden scheidt, ze wordt bewoond door schim men. Deze worden echter aangedreven tot een ontzaglijke activiteit: ze moeten werken in twee fabrieken, die aan ver schillende kanten van de stad liggen en waarin kunststenen in grote massa's wor den gefabriceerd. De ene fabriek produceert steenstof, dat voor die kunststenen gebruikt wordt. Waar komt dit atomisch fijne poeder van daan? Het blijkt, dat de kunststenen van de „constructieve" fabriek naar de „des tructieve" fabriek teruggeleverd worden, waar men ze weer tot stof vermaalt, eveneens met de grootste snelheid en steeds opgevoerde rationalisatie van de methode en zo tol in 't oneindige. De massa blijft dezelfde. Dit boek is niet alleen een indrukwekkende satire van ons moderne bedrijf, het wil ook de zin loosheid van het menselijk leven uit beelden. Waar de auteur probeert, een positieve oplossing te geven, laat hij ons echter in de steek. Zó zinloos is ons mensenleven. Is het dan niet begijpelijk, dat in dit geeste lijk vacuum politieke ideologieën een voe dingsbodem kunnen vinden? Maar een mens, die zich op een politiek systeem wil baseren, is als een redenaar, die van af een roltrap een toespraak wil hou den de jongste gebeurtenissen hebben ons dit duidelijk geleerd. Overwinning van nulpunt Het is de verdienste van Hans Egon Holthusen, die verleden jaar enkele lezingen in ons land heeft gehouden, dal hij met grote scherpte deze vragen voot onze ogen plaatst. In zijn bundel essays, die onder de titel: „Der unbehauste Mensch" Uitg. Piper München. zijn samengevat, behandelt hij motieven en problemen van de moderne literatuur, waarbij de Angelsaksische letterkunde, speciaal T. S. Eliot en Auden. een grote plaats innemen. Ook aan 't stuk van Thornton Wilder; „The Skin o 1 süeeld onder de titel: „Met de hakken over de sloot") worden uitnemende bladzijden ge wijd. Niet al leen als essayist ook als lyricus heeft Holthu- voortrefi'e- lijke bladzijden geschreven, we vinden ze in zijn gedichten bundel: „Hier i n d e r Z e i t" Hier treedt ons - een volkomen H°"5 e0°" HoltHusen. modern mens tegemoet, worstelend met de problemen van onze nihilistische eeuw en vast overtuigd, dat rust en draagkracht alleen in het geloof te vin den zijn. Het is een levenskwestie voor de en keling in de gemeenschap, het nulpunt te overwinnen. Hier staan wij, moderne mensen, drijfhout van een stukgegane civilisatie. De machten van Christen dom en humanisme, die zo lang de sig natuur van onze cultuur bepaalden, heb ben hun geldigheid voor de meesten verloren. Wat nu? Het gaat niet om bij zaken, het gaat om „het alfabet van ons leven", om de grondwaarheden, om de meest elementaire dingen. Wie wérke lijk deel heeft aan de centrale en eigen lijke problematiek van onze tijd, moet door het nulpunt heen, om weer in de wereld vaste voet te kunnen krijgen. Wie, zoals Ernst Jünger om dat absurde nulpunt heen filosofeert., zal het verlossende woord niet kunnen spreken, evenmin als Gottfried Benn, voor wie het nihilisme niet een probleem is. maar het uitgangspunt van al zijn werk. De laatste stap is geen kwestie meet van logische bewijsvoering of discussie, maar van geloof. De essayist H a e c k e r schreef in 1940: „Ik heb moeilijkheden en leef onder een wolk. maar ik heb een onfeilbare methode: als de moeilijkhe den te groot worden, dan stort ik mij in de onbegrijpelijkheid van God". Zulk een mens. die de noodsprong van het geloof waagt, heeft dan zijn tehuis ge vonden. Tweehonderd jaar geleden zei Goethes jeugdvriend Jung Stilling: „.Zalig zijn, die heimwee hebben, want zij zullen thuis komen". En daarom wilde ik niet eindigen met Een berg papieren moest te voorschijn komen,, toen Johan Bodegraven en Coos Kamphuis met hun bromfietsen de eerste grens op hun tocht door Europa passeerden. Even later reden ze België in over de klinkers naar een doel, dat ook ons nog niet bekend is, want een fotograaf stuurde ons van morgen deze plaat, maar van Johan en Goos hoorden we taal noch teken. In de loop van deze week zal hun eerste verhaal echter wel loskomen HOE DE SCHEPEN REILEN EN ZEILEN GROTE VAART. ABBEKERK v R'dam 5' te Melbourne. AK- KRUMDIJK n R'dam p 6 Belearen. ALBI- REO n B. Aires p 6 Las Palmas ALCHIBA n R"dam 7 te Victoria. ALDABI verm. 8 van B. Aires n R'dam ALHENA n B. Aires 10 ALNATI v R"dam 6 t 6 Sciliys"" ALTAÏS" n R'dam 6 v L. Palmas". AMSTELSTAD n A'dam p 9 Tkidjang. AM- STELDIJK n N-York p 6 Kp Race AMSTEL- VAART n St. Laurens 6 v A'dam ARENDS- DIJK n B. Aires p v Curacao ARKELDIJK n Terneuzen p 6 Startpoint ARUI-ÏDO n Ned p 6 Kp Race BALI n B Papan 7 v A'dam BENNEKOM n Valpar - BILLITON n I— BLIJDENDTJK aan H. v H. vw. BLOMMÊRSDLJK" n R'c p 6 Sable ell. (via Madeira) BOSCHFON TEIN verm. 13 v A'dam a Georgetown BOSCHFONTEIN n A'dam 7 te Marseille BOSKOOP n Hu; Paramaribo CRONENBURGH n Bilbao p 6 Dungeness DALERDIJK n Packust p 6 Scil- ly. DANAE n Leixoes 6 v R'dam DELFT n Valparaiso 6 te Callao DRACO n A'dam p 6 Ouessant EENDR. n Patras p 7 Kp Finister- re. ELM1NA n R'dam 6 Juni v Luando FRIESLAND v Antw 7 te Safl. GAASTER- LAND n Hamburg 6 v A'dam. GAASTER- KERK n Sydney p 5 Casquets GAROET v Baltimore 7 te Houston verw. GRAVELA.ND n B. Aires 6 v Recife HAULERWIJK n Que bec p 6 Scilly. HECTOR n Tunis p 6 Oues sant HEEMSKERK v Sydney 6 te R'dam HERA v A'dam 7 te Curacao. HERCULES v Izmir tc A dam HOOGKERK n Beira p 6 r HLDRA n Barranquilla 7 v A'dam RSUM n Europa 6 v Montreal JAGERS FONTEIN n A'dam 7 te Southampton JA PARA KRL n N-York p 6 Kreta. KEDOE n Sorong p 6 Guardaful. KERTOSONO n R"dam P 6 Kp Tencz KIELDRECHT n R'dam p 6 Minlkoy KOTA INTEN n R'dam 7 te Pro- bolingo LARENBERG n A'dam LANRENS- KERK r. Perz Golf p 6 Str v Messin,- 6 v Tj Priok LEMSTER- WAK KERK n Basrah p 6 Gibraltar LINDEKERK LOMBOK n Lor. ■ah p 6 Gi ;s 7 bij Panamakl verw. LUNA drië 6 te Algiers LUTTERKERK naar 6 v Rastanura. MAASKERK n West- Afrika 6 v Dakar MAASLAND n B. Aires 6 v A dam MADOERA n A'dam p 6 Guardaful MAPIA v Soerabaja 7 te B Papan MATA- RAM n Penang p 6 Port de Galle (Ceylon) MEERKERK n Bombay 6 v Suez MENTOR •anhoopskreet van „den unbehausten Menschen", maar met het eenvoudige en oneindig diepe woord van Novalis de jongeling, die met het argeloos vertrou- n van een vriendelijk kind in schoon diep optimisme door de wereld ging, die niet thuis was op de aarde en toch gelukkig daarop. Een jongeling, die al het aardse met het hemelse wist te ver binden, maar wiens lichte voeten niet het stof kleefden. Met de bezonken van een wijsgeer, het blinde ver trouwen van een kind en in overgave God heeft hij zijn diepste overtui ging misschien wel in het simpele woord uitgesproken: „Wo gehn wir denn hin? Immer nach Hause!" n Izmir 6 v Mersina. MERWEDE n Houston 6 te Jackville. NESTOR v Georgetown 6 v Funchal ORANJEFONTEIN n Beira 6 van A'dam ORESTES n Atlam 7 v Santiago. ORION v Istanbul 6 te Izmir. PR J W FRISO v Quebec n R'dam p 6 Sciliys PR MAURITS n R'dam v Chicago. PR WILLEM IIJ n; R'dam p 6 Landsend. PR WILLEM V Hamburg 7 te Antw. REMPANG n A'dan te Makassar. RIDDERKERK v East Lone 6 te Durban ROEBIAH v Makassar 6 te York ROEPAT v A'dam 6 rede Semara ROSSUM IJmuiden p 6 Gibraltar. RIJ LAND n A'dam 7 te Cabadello. RIJNDAM 7 te R'dam SALATIGA n Djak. 6 te Aden. SAPAROEA n R'dam 6 v Pt Said SLAMAT N-York 7 te Singapore SOESTDIJK n Ne York 6 v Belawan. STAD ARNHEM te A"da 7 v Safi. STAD DORDRECHT n Vlaard. p Ouessantè STAD LEIDEN v Ned. p 6 Scl lys STAD MAASTRICHT v R"dam 7 te C; sablanca STAD SCHIEDAM n Narvik 6 V£ Vlaardingen. STAD VLAARD. v Nordenha 10 te Wabana verw. STRAAT MAKASSAR n R. de Janeiro 7 Lor. Marques STRAAT SOENDA n Kaapstad 6 v Pt Elizabeth verv TELAMON v Pto Plata 6 te Philadelphli TOMINI v Semarang 7 te Soerabaja TROM PENBERG n Houston p 6 Key West. UTR n Seattle 7 te Belawan. WAAL n Piraeus 6 v Malta. WATERLAND n B Aires 8 te M. WELTEVREDEN ZEELAND t Ader PASSAGIERSSCHEPEN. ZUIDERKRUIS n R'dam p 6 Malac NW AMSTERDAM n R'dam 6 v N- SIBAJAK n R"dam p 6 Le Havre. WATER MAN n N-York 6 v Halifax. WILLEM RUYS n Tj Priok p 6 Kreta. FAIRSEA n Soeraba ja 6 te Singapore 12 te Priok verw. JOH v OLDENB. n Sydney 6 rede Fremantle NOORDAM v N-York 16 R'dam verw ORAN JE v Tj. Priok 19 A'dam verw. SOMER SETSHIRE n A'dam verm 4/7 v T. F VEENDAM v R'dam 10 N-York verw. TERDAM v R'dam 7 n N-York. TANKVAART. ADINDA n Pladjoe 6 v Tjiiatjap AGATHA vSaigon 7 te Saigon. CALTEX DEN HAAG n R'dam p 6 Kreta CALTEX DELFT n Sidon p 6 Ouessant. CALTEX LEIDEN n Sidon Gibraltar. ERINNA 6 te B. Papan. ETREMA n Stanlow p 6 Oporto. FELIPES n Haiphont 6 v Pladjoe GADILA n Singapore p 6 Guar dafui MACUBA v Lyness 8 te R'dam verw MALEA n Gibraltar p 7 Bahrein MALVINA n Miri p 6 Kp Padaran MARISA n Auckland p 6 Torrestr. MONICA 6 te Ardrossan. MU- Palembang verw KUSTVAART. BARRACUDA v Delfzijl 7 te Londen. BER- NISSE 6 te N Castle. BONAIRE 6 te Leith BIRMINGHAM 6 te Dover CARPO 6 ti CELEBES 6 te Antw ELLEWOUTS ;y ESCAUT 6 te DIJK n Huil 7 deaux. EXPORT 6 t Antw. HAST IV 6 v Rouaan n Parijs HEEMSKERK v Grangemouth 6 te Methil HOFLAAN v Bordeaux 6 te Barrv. JAN KREUMER 6 te Antw LEUVEHAVEN naar R"dam p 6 Kiel LIBERTY 6 te Wismar. MARNE 6 te R"dam NELLY 6 te Goole ORANJEPOLDER 6 te R'dam PRINSENGR 6 te R'dam SPURT 6 te Fremington TON 6 te Swansea WALENBURGH f Kousenfabriek Joh. Parmenlier Gevraagd voor directe indiensttreding Reiskosten van buiten de stad worden vergoed. Aanmelden aan de fabriek Schelpenkade 14 A Leiden. KOERIERS Personeel gevraagd 0 Wegens huwelijk der te genwoordige gevraagd flink dagmeisje. Mevr. Hazenberg. Sandhorstlaan 71. Wasse naar. TeL 2573. Te koop aangeb. Te huur aangeb. 0 Een zolder te huur. Gez. Ouwehand. Baljuwstraat 53. Katwijk aan Zee. Diversen 0 Indonesiërs. Pidjct-be- handeling gevraagd, 1 of 2 maal per maand. Prijsop gaaf gaarne onder no 7292 bur. van dit blad. 0 Elke Heer stelt er prys op dat er voortdurende aan dacht wordt besteed aan zijn haar! Bezoekt daarom Kap salon de Morspoort! Ernest Langezaal. Gedfpl. Kapper. 1ste Binnenvestgracht 29, naast wijkgebouw. 0 Houthal restanten. Laat ste week. Prijzen om te wa tertanden. Zeldzaam voor Knutselaars. Latten, palen. Voor ieder wat. De Houthal staat klaar voor de knutse laar. Hogewoerd 99, Telefoon 22536/ Woningruil 0 Wie wil bouwvereniging huis, Malefijtstraat voor huis omgeving Varkevisserstraat of Randweg ruilen? Brieven Jac. v. Beelen, Annastr. 25, Katwijk aan Zee. 263. „Ik ben er zeker vlug!" zei de cipier nog. „Ze mogen ine hier niet missen, ik moet dus gauw weer terug zijn. Mijn zus ter Agatha woont 10 km hier vandaan". „U is er in 'n wip!" sprak Pieter bedaard. Hij stelde het kanon in, ontstak de lont en even later schoot de cipier reeds de gevangenispoort door en steeg daarna hoog boven de huizen. „Dat gaat goed!" lachte Pieter opgewekt „Nu gaan we naar de Generaal toe. De arme man zal wel rammelen van de honger!" Hij zocht alle sleutelbossen af, haalde de sleutel waarin no. 33 gekrast stond eraf en rende er, gevolgd door de officier de kale, ste nen trappen van het gebouw mee op. De generaal zat breed in de dure luie- stoel en riep vrolijk „Hallo" toen hy de vertrouwde puntmuts voor de celdeur zag en de sleutel in het slot hoorde knar sen. Er volgde een vrolijk weerzien. Pie ter, Karolus en de officier sohoven een stoel bij en toen werd er lang gepraat en gelachen over alles wat er was gebeurd. Vooral de officier deed een flinke duit in het zakje. „Het is me nog steeds een raadsel!" zei hij „Al mijn mooie meube len in de gevangenis!! Als je 't mij vraagt vind ik het hier nog gezelliger dan bij my thuis!" Gala-concert met „Merlijn" van Pijper Weer is er een symphonisch drama van Willem Pijper tot klinken gebracht en weer was het Eduard Flipsc. die het werk introduceerde. Na „Halewijn" is nu ook het onvoltooide drama „Merlijn" van Willem Pijper uitgevoerd, zij het dan in concertvorm. De dood belette Pijper dit werk te voltooien en daardoor bestaan er alleen het eerste en een deel van het tweede bedrijf. Op het gala-concert, dat Zaterdagavond in Rotterdam werd gege ven t.g.v. de 77ste jaarvergadering de afd. Rotterdam van de Kon. Ned. Toonkunstenaars Vereniging, kon voor het eerst dit in 1942 en 1943 ge maakte werk beluisteren. Op de „Hale wijn" heeft het Merlijn-drama i het een groter melodisch element bevat, maar dat lijkt ons dan ook het enige po sitieve. Pijper mag in de muziek dan heel erg symbolisch gedacht hebben en by de oorspronkelijk geconcipieerde 12 tafere len de 12 tekens van de dierenriem tot grondslag hebben genomen, de symboliek en de esoterische achtergrond zijn niet de enige factoren bij het scheppen ziek. Vermoedelijk besefte Pijper dit zelf ook, anders zou hij het werk niet een cahier vol aantekeningen hebben voorzien, waarin de metaphysische, astro logische en muziektechnische gezichts punten zyn toegelicht. Als dit nodig is, dan ontbreekt o.i. de muziek. Ongetwij feld is hier musicologisch heel wat inte ressants gegeven, maar het belangrijkste is toch nog altijd hoe het klinkende resul taat is. En dat is van een dergelijke ver moeiende grauwheid, dat het luisteren een zeer onaangename bezigheid wordt- Noch in het gebruik der instrumenten, noch in de behandeling der zangstem men. wist Pijper ook maar even te over tuigen. Dank zij de fantastische leiding van Flipse, die met zijn muzikantenhart er nog iets van wist te maken, kon men de uitvoering uitzitten. Ook door het uit stekende spel van het Rott. Philh. Orkest. En naast Flipse noemen we terstond de vertolker van de hoofdrol, de bariton Caspar Broecheler, die met zijn prachtige stem en een levende voordracht heel wat goed maakte. Ook de sopraan Corry Bijs ter leverde hier uitzonderlijk werk. Van de overige 12 solisten noemen we speciaal de tenor John van Resteren en de ba riton Anton Eldering. Na de pauze ging ir. een echt dynamische vertolking het „Te Deum Laudamus" van Diepenbrock, hier een echt Rooms-Katholieke Wagner. Ver geleken met de „Merlyn" is dit werk in ieder geval een stuk muziek. Corn. Basoskl. Tweede optreden van Jan de Hoog Jan de Hoog trad Zaterdagmiddag in Hilversum voor de tweede maal op in de serie ..Jonge dirigenten" van de Ned Radio Unie. Stond hij op 24 Mei j.l. voor het Omroep Kamerorkest, nu had hij het Radio Philh. Orkest te leiden in een twee tal werken: de Ouverture „Die Zauber- flöte" van Mozart en de Zesde Symphonic van Tschaikowsky. Konden we bij het eerste optreden in enthousiaste bewoor dingen schrijven, Zaterdag j.l. stelde Jan de Hoog ons ietwat teleur. We kunnen handhaven, dat hij een talentvol musicus is, maar het grote orkestapparaat en di grote partituur beheerste hij niet zo al: het Kamerorkest. De spanning en d< vaart van een ..Pathétique" van Tschai kowsky glijdt eigenlijk door z'n vingers heen en was zijn slagtechniek heel goed in de kleine transparante werkjes, hier was alles net iets te klein. Vermoedelijk is dit niet z'n fort en is hy meer inge steld op het intiemere musiceren. Hij stond nu niet geheel boven de materie al bleef er dan ook de waardering voor enkele mooie details, waaruit de muzika liteit van Jan de Hoog bleek. Ook in de „Zauberflöte"-ouverture werd niet aan de hoge verwachtingen voldaan. Werd het begin reeds wat vertraagd gegeven, het verloop van de ouverture werd té _einig persoonykheid getoond. Jan de Hoog beschikt over vele mogelijkheden maar vermoedelijk ligt zijn kracht niet in de leiding van een groot orkest. Corn. Basoskl Smokkel van goud naar Amsterdam ontdekt Zending van 60.000 dollar in New York vastgehouden De douane-a utori ;eiten van New York hebben een aantal dozen geopend die goud ter waarde van 60.000 dollar' ble ken te bevatten. De dozen waren voor zien va<n labels voor Amsterdam en he opschrift „metalen versiersels voor kle ding en dasspelden". Twee personen zyn voor ondervra ging aangehouden. Een douane-ambtenaar zei, dat de goudzenddng deel uitmaakt van een hoe veelheid goud ter waarde van 183 00 dollar, bestemd om uit het lend jesmok keld te worden. Faillissementen Rijksweg 1185. Glanerbrug. Cur. mr J de Jonge, Enschede; H Steenbergen, h.o. Hotel Twente", Molenstraat. Enschede. Cur mr monrt» S&- ?1«hede: Fa en Llng- monat, bingel 427 en vennoten M J Dootjes. Warmoesstraat 201 en L C Lingmondt. Dey- manstraat 4, Amsterdam. Cur Ihr mr P n eelaerts van Blokland. 3 mr P R VERNIE-ncD: C V Wagenveer Machlne- Utrecht en enig beherend vennoot H Cool, Ai (Opgegeven door Van der Graaf Co.) UITGESPROKENCoöperatieve Penslon- luders-bakkerij „Ons Belang" U.A. Schul- mdiep 50. Groningen. Cur. mr W v" Vloten: Exploitatie van bakkerijen. iders-bakkerij ..Ons Belang" U.A.. NV li 'n Lennepkade 344? Amsterdam Cur nShr EI®Strlsche Meubelfabriek Gebr. Vis. Oude Amersfoortseweg 197. Hilver sum —-noten V Vis Jr en B Vis. Lin- i wiivêm,."3, b?ren en W Vls- Lijsterbeslaan 3. Hl vetsum Cur mr J J Bomeln. A'dam: ft van Rooijen. directeur van de NV Ote- „'Tpm e" F° ,Cu' mr J P M Hermans. 3SÏ™'..1K-"< van Hellen GEËINDIGD E Westbrock h.o. Delta, Am- erdam. J P Bruynen, Llsse. VERNIETIGD: J L van Dijk. Den Haag. SURSéANCE VAN BETALING: aan Mal- m Penl en vennoten P Niesen. Commelin- :raat 93, Amsterdam en J J Evers, Molen straat 58, Tilburg, voorlopig, bewindvoerder r F O Eschauzier. De Kersentuin van Tsjechow Het Holland-Festival heeft ook aan de toneelkunst een plaats in de manifestaties toegedacht en zo voerde de Haagse Co- medie Zaterdagavond in de Kon. Schouw burg Tsjechow's „De Kersentuin" op. De Russische litteratuur heeft altijd de mens en zijn doen en laten in het centrum der belangstelling gesteld en in de 19e eeuw zijn schrijvers als Tolstoi, Dostojewski, Gogolj en Tsjechow onovertroffen mees ters in de psychologisch-realistische uit beelding geweest. Zo ook dit stuk van Tsjechow, „De Kersentuin", in 1904 in het Moskouse Kunstenaars-theater opge voerd en nu hier door de Russische regis seur Peter Scharof, adept uit dit beroem de theater van Stanislawski, geleid. Een generatie, zonder enig verantwoor delijkheidsbesef. ook tegenover zichzelf, zonder enig positief gericht doel, zonder enig geloof, ook al slaat men. uit traditie, een kruis, een slappe, ruggegraatloze generatie, tot ondergang gedoemd, wordt erin geschilderd. En daarvan is de Ker senboomgaard, die de eigenares Ljoebow en haar broer Ljeonid zo hartstochtelijk en sentimenteel lief hebben, die voor hen het oude en vertrouwde betekent, maar die door hun besluiteloosheid en onzake lijkheid toch verkocht en dan omgehakt wordt, het symbool èn het slachtoffer. Tragisch symbool, voor wie de lijn der geschiedenis doortrekt en doordenkt. Het oude Rusland moest verdwijnen, maar. of Tjsechow beseft heeft, dat in de jon gere, critischer en minder sentimentele generatie, die hij in dit zelfde werk schildert als minder gehecht aan het nut teloos schone (de kersentuin) en vol hoop en illusie op een goede toekomst, de gees telijke voorbereiders van de Russische revolutie gescholen hebben? Wij weten het niet. Maar voor onze ogen leefde daar op het toneel een stuk oud Rusland, vol fijn geobserveerde trekjes, raak en zui ver van tekening en door Scharoff en de leden van de Haagse Comedie (Ida Was serman, Heieen Pimentel, Myra W*rd en Paul Steenbergen) meesterlijk verbeeld. De stad Linz heeft aan de villa, die de tenor Richard Tauber te Bad Ischl bewoonde, een gedenkteken aangebracht voor deze op 8 Jan. 1948 te Londen over leden zanger. Tauber werd 16 Mei 1892 te Linz geboren. Inge Barteis, een der danseressen van de Weense Staatsopera, promoveerde aan de Universiteit te Wenen tot doctor in de Wijsbegeerte op een dissertatie over „De balletteksten van Isaac de Bense- rade". In deze balletten van Benserade danste Lodewyk de Veertiende de hoofd- Bruno Walter, die thans in ons land het Concertgebouworkest dirigeert, zal omstreeks Nieuwjaar in New York bij 3 concerten optreden als begeleider van de Weense sopraan Irmgard Seefried met liederenrecitals. De schrijver Jan Mens vertoeft op het ogenblik in Huize „Betje Wolff" te Middenbeemster, waar hij zich voorbe reid op het schrijven van een roman over deze bekende 18e eeuwse schrijfster. Vier prinsesjes voor 't eerst op schilderij De vier prinsesjes zullen voor het eerst samen op een schilderij worden uitge beeld. Ren verzoek daarvoor van de stich ting Breda Oranjestad 1952 is ingewilligd. Theo Swagemakers krijgt de opdracht. MARKT- EN VIS SERI JBERICHTEN. TER AAR, 6 Juni. Groenteveiling. Peulen 590—980, idem B 370—550, doppers 360—470, Capdoppers 510—530, huinb. 370420 alles p. 21—29, idem stek 15. aardapp. 6—9. nieuwe aardapp. 19—24. idem kriel 14—18, postelein 1422, spitskool 1118, rabarber 9—12, spinazie 13—14. groene kool 8. alles per kg. sla I 690—12.00, Idem II 200—520. alles per 100 stuks, bloemkool I 34—41, idem II 20—26. Idem III 15—18. Idem stek 4—9. kom kommers 31—38 alles per stuk. bospeen 1541, Idem stek 4—8. sjalotten 15—21. peterselie 1—2, selderij 9—10. boskroten 10—13. bosprel 47 alles per bos. stoolsla 55 per kist. aard beien 22—15. ROTTERDAM. 9 Juni. Veemarkt Aanvoer kg: Vette koeien 13—3.20, 2 71 Prijzf per 270. Var Vette koeien aanvoer ruim. iets teruglopende prijzen. Var- r. aanvoer gewoon, handel ta melijk. prijzen even hoger. AAN ZEE. 9 Juni. Vangstber 144—1, 86—8. 83—14, 38—1, 18—1, L. 29—2. 49—3. 78—17. Groep Rhijnstroom-Ouwe hand Kw 15—2. 42—2. 43—1. 44—27. 85—5, 110- 4. 176—5. 173—1. Groep Parlevliet I Kw 130— 1. 151—10. 167—4 Griep Parlevliet II Kw 22— 451. 1271. Groep Sitop: niets gehoord, ïem vangsten: Vlaardingen 24 k. Schev. 14 k. Katwijk 6 k. SCHEVENINGEN, 9 Juni. Sch 87—40 k. Sch 200—20 k. Sch 245—4 k. Sch 246—50 k. "ch 254—27 k thst., Sch 341—7 k. Sch 412—60 Sch 159—6 k. Sch 229 naar huis. Sch 105— 20 k. Sch 3394 k thst. Sch 365—6 k. Sch 53—2 k. Sch 104—5 k. Sch 332—2 k. Sch 201— 16 k. Sch 264—6 k. Sch 57—2 k. Sch 181—1 k. Sch 199—3 k. Sch 32—10 k. Sch 40J8 k. Sch 48—6 k. Sch 49—21 k. Sch 133—5 k. Sch 189— k. Sch 233—6 k. Sch 247—8 k. Sch 262—11 Sch 8—4 k. Sch 19—6 k. Sch 30—2 k. Sch 3 k. Sch 37—3 k. Sch 45J4 k. Sch 69—2 k. Sch 210—3 k. Sch 248—2 1c. Sch 249—2 k. Cch 2503 k. Sch 297—2 k. Sch 310—4 k. Sch 20—8 k. Sch 225—8 k. Sch 314—10 k. Sch 141- 3 k. Sch 186—10 k. Sch 361—5 k. Sch 280—7 k Sch 46—17 k. Sch 50—45 k. Sch 63—1 k. Sch 64—1 k. Sch 66—37 k. Sch 8140 k. Sch 89— Sch 95—14 k. Sch 97—1 k. Sch 116—8 k. 140—1 k. Sch 160—4 k. Sch 180—20 k. Sch 242—1 k. Sch 5—15 k. Sch 21—8 k. Sch 110 3 k. Sch 118—7 k. Sch 325—8 k. VI, 29—48 k. VI 97J50 k. VI 114—45 k. VI 115—60 k. VI 142—20 k. VI 190J46 k. VI 196-60 k. VI 199— 45 k. linnen te Schevenlngen: Sch 223—16 last i 11 schepen. Sch 79—10 last van 9 sche- Sch 39—17 last van 6 schepen. Sch 15— last van 14 schepen. Sch 103—20 last van chepen. Sch 285—15 last van 8 schepen. Sch. 121—16 last van 7 sahepen. Sch 342—11 last van 6 schepen. t SCHEVENINGEN. 9 Juni. Visserljber Met in de haringvisserij VI 78 K. Pro 0 k -an 8 schepen. VI 71 P v Emden met 279 k van 5 schcDen, VI 112 A Bot met 320 k 'van 8CsChCn V' 197 C v d Lcdy met 369 IJMUIDEN. 9 Juni. Prijzen van Zaterdag :r kg: Heilbot 2 251.95. gr tong 2.40—2.14. m tong 1.141—126. kim tong 1,54—1.37. kl tong I 1 52—1.36. kl tong II 1 15—0.88, tarbot I 1.94—1.44: per 50 kg: tarbot II 58. III 51—41, tv ij Ig 27_; kl schol I 47—33. II 33-^-8. schar 21—8. bot u--'ng 27-21. makreel 22—16. gr. kim. 12—8. schelvis 33- schelvis 31—23, kl schelvis I 31—22. II 30—16^ ham 60—59. kim H5ke 57. kl id. I 37. II 21. kl Mf 41—34. poontjes 18—8. pieterman 27—25. nmen 20 50, kl koolvis zw 14—13. id. wit 9—25. kl rode poon II 12.50—8: gr kabelj. -er 125 kg 194J103. gr koolvis zw 33—30. ■it 66. gr leng 55. gr wolf 86J72 j. Aanvoer 4120 kisten, w.o. 80 haring en 1060 makreel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1952 | | pagina 6