Mount Everest In Epe genieten suikerzieke kinderen van vacantie Bijster ZONDAGSBLAD 1 SEPTEMBER 1951 Maar één klacht: het huis is te klein (Van onze §-redacteur) „Onze Jan heeft suikerziekte" vertelt Jan's moeder aan iedereen die het de enige „weg des levens". Wat e i'hasQfeking Voorhoeve, Den Haag? '1'^r F. Het werk, dat Gerdes en De Liefde be gonnen zijn, heeft de schrijver van dit menigmaal zo aangrijpende boekje in de Amsterdamse Jordaan voortgezet. Hij is reeds jarenlang directeur van ,,'t Heil des Volks" aldaar en vertelt van de mensen en gewoonten, temidden waarvan hij en de zijnen hup evangeliserende en helpen de taak vinden. De Jordaanbewoners, soms ruw en vuil, maar ook met harten goud, die ver zijn afgedwaald van enige „weg des levens". Wat een echte horen wil. Waar Jan bij is, geeft se bijzonderheden over de graad van de kwaal, de geringe omvang van het dieet, dat „de stakker" hebben mag en zijn geloof oprecht belijdt en beleeft, van de zorg, die zij zelf met de permanent zieke zoon heeft. Tot slot schrijft de heer Stroethoff een A Al ct, i» „ïo zeer ernstig woord over de volkomen oud gedaan. Al sta je als zedelijke verwildering van het meren- 'e* even te griezelen als deei der jeugd in donker Amsterdam, onder alle je zo'n dreumes de scherpe injectienaald Het is deze vroeg-rijpe jeugd, die redde- u mao nnnit !n z'n arm of been ziet prikken. loos verloren is, de toekomstige vaders Natuurlijk gebeurt dat allemaal onder en moeders van over vijf, zes jaren al. moeder medisch toezicht. Er zijn: een permanente Gezinnen vormend, waar de rioolgasseri medische staf bestaande uit dokter L. M. van morele verwording een mens misse van Putten uit Leiden, dokter J. A. de lijk maken. Nochtans vechten mannen en at Vries uit Groningen en mej. dokter J. J. vrouwen van „Tot Heil des Volks", en Dijk. Voorts zijn er een semi-arts, piet zonder succes, dagelijks om deze verpleegster en een aantal kinder- ieu6d- H. L. Drs D. Fokkema. De project- Jan is daardoor zichzelf gaan beschou- jong geleerd, wen als een unicum onder z'n broertjes en zusjes niet alleen, kinderen uit de buurt ook. Hij mag nooit wat. Niet zwemmen en hardlopen. •lecht voor je suiker", zegt dan. Niet met vacantie gaan. mand die zo voor hem zorgen kan als Ik", zegt moeder. En hij krijgt nóóit, anderen thuis wèl krijgen. „Het zoi dood kunnen wezen" zegt moeder. Jan's moeder kan dus nooit uitgaan, verzorgsters. „Geen dag en geen uur", zegt ze. Wie moet Jan z'n insulinespuitje geven als rij er niet is? En wie let op het kind als i moeder uit zou zijn? Zorg dag en nacht de Nederlandse Vereniging van suiker- giycaemie en dan is medisch ingrijpen zieken, meldend, dat er in de Bijster bosch te Epe een vacantiehuis van het Centraal Genootschap voor Kinder- en Herstellingskolonies gedurende drie perioden van zeventien dagen een kamp voor diabetische kinderen zou worden wajvr gehouden. Voor ƒ8.05 per dag kon Jan alle bedden daar een onbezorgde vacantie beleven. direct nodig. Dat brengt ook mee, dat des nachts een voortdurende contróle uitgeoefend moet worden. Iedere methode. Een vorm van activi teitsonder wijs. (Ohr. Paedago- gisch Studiecentrum, Den Haag. 23 blz.). Deze negende brochure van het C.P.S. behandelt een belangrijke methode, die in deze tijd van vernieuwing en verfris sing aandacht zal trekken. Het geschrift is de weergave van inleidingen van drs Fokkema e.a. op een verfrissingscursus van het centrum. De methode wordt theoretisoh benaderd en met voorbeelden Een nieuwe Barth Tj^EN van de belangrijkste gebéurlën'rs- sen van de laatste tijd op kerkelijk gebied is de verschijning van het nieuw ste deel van Barths dogmatiek, de z.g. Kerkelijke Dogmatiek III-4. Dit is dan het achtste deel in de gehele serie. En wanneer aan Barbh de tijd wordt gege ven, zullen er zeker nog een vijf k zes celen moeten volgen. Wanneer wij weten, dat geen enkel theologisch tijdschrift in Nederland het. aantal abonné's bereikt, waarop de Ker kelijke Dogmatiek van Barth alleen in Nederland al kan bogen, hebben we daarmee een klein bewijs gegeven van de grote belangstelling, die Barbh bij ons heeft. Men kan het over de gehele linie met hem eens zijn of over de gehele linie oneens zijn dogmatiek heeft een grote Y j-kenis. Het zojuist verschenen deel handelt over de „ethiek", d.i- over bij uitstek practisohe vragen. Ik noem er een paar: de viering van de Zondag, het belijden, het gebed: de verhouding van man en vrouw, het huwelijk; de verhou ding van ouders en kinderen; de dood straf, het oorlogsvraagstuk. moet zr P. Hartog, wier kamer tussen de toegelicht. Voor onderwijzers ter nadere jongens- en meisjesslaapzalen ïnligt, des bespreking! nachts wakker worden Zij doet dat gedurende i de ronde langs i goed voor hem gezorgd worden. zeventien dagen achter elkaar. Er is wei- Moeder kon het haast niet geloven, dat nig geiegenheid om overdag op verhaal het mogelijk was. Ze is er eens gaa te tornen, zodat wij zuster Hartog heftig kijken. Een vriendelyke Epenaar heeft beklaal,a hebben. Huimte tekort het dat i Paulus en de antieke cultuur wereld, door dr G. J. D. Aal- ders. Uitg. door J. H. Kok N.V., Kampen. Over het leven en het werk van de apostel Paulus is de laatste tijd veel ge- derde bordje verboden toegang lag". ,wee 2us(ers werkzaam 'Sn'Ü'et h^s ïs schreven, maar het boek Toen ze wegging wist ze, dat dat bordje Qok te klein yoor de ziektegevallen. Kin- kundige dr Aalders verdient wel bijzon- er stond voor ouders, die hun kinderen der d-e .Q een gtMt yan bewusteloos_ dere aandacht. Hij tekent in de eerste naar de Bysterbosch sturem Maar dat d rak gelegd worden. P^ats hoe het er in het begin van onze TL"* ^*2* doch de ziekenzaal ligt vlak onder zijn vrienden en vriendinnetjes worden er medisch beter verzorgd, Jan H vader en moeder het ooit zouden kun- jaartelling voorstond met de Joodse als zo'n kind eilt dringt het g°dsdienst in Palestina en de „diaspora". de hela Biifiterboach Daarna seeft hiï e™ ""voerig en gedo- de hele Bysterboscn cumenteerd overzicht van het ontstaan en de ontwikkeling van de Griekse en Romeinse gpdsdienst, om ten slotte in de geweld daarvan Er moet dus komen: een nieuw B. >1UIW Geen uitzondering tiehuis, dat het hele jaar door geopend is tw^Taatste"hoo'fdTtukk'en'paulus te' m°°' fronteren met de wijsbegeerte en de lite ratuur uit zijn dagen. Door dit boek zal De kinderen laten zich door die zorgen veel onduidelijks uit de brieven van der ouderen niet weerhouden veel ple- Paulus helderder worden. R. W. veel meer kinderen En wat héél belangrijk is: Jan ziet levensvreugd genieten kunnen. zichzelf niet meer als een uitzondering. - Er zijn duizend leerplichtige kinderen in Nederland, die er net zo aan toe zijn. Met vijf-en-twintig van hen is hij ge durende zeventien dagen samen. Hij ziet hoe er onder hen zijn, die zichzelf hel pen met de dagelijkse insuline-injecties. Hij gaat het ook leren. En hij krijgt zelfs na de kamptijd een diploma. Dan heeft hij moeder daarvoor niet meer nodig. Het allermooiste is: Jan heeft ontdekt dat de dokter, de kampleider of een van zijn helpsters, die ook diabetici zijn, maar twee boterhammen mogen eten. En hij kreeg er drie. „Stel je voor", denkt Jan, „nou krijg ik eens meer dan een ander!" Er gaat na zeventien dagen een heel andere Jan naar huis, dan er kwam! Gezondheid „Hier vindt de zieke jeugd, gezondheid, kracht en levensvreugd" staat er ergens in de gang te lezen. Het huls doet z'n best die belofte waar te maken. Het heeft daarbij maar één gebrek: dat het veel te klein is. In de drie maal zeventien dagen kunnen er maar 75 kinderen komen. En er zijn duizend diabetische kinderen in ons land. Voor die vijf-en-zeventig is een polikliniek nodig. Want drie maal per dag moet de urine van alle kinderen onder zocht worden. Dan eist de samenstelling van het eten een dieetkeuken. Twee diëtistes maken daar dagelijks acht kampdiëeten gereed. Daarbij gaat men uit van het gezonde principe, dat de kinderen alles kunnen eten, als zij het maar krijgen in de voor hen juiste verhoudingen. Die worden op 'n weegschaal nauwkeurig afgemeten en zo is het zelfs mogelijk geweest pannekoeken voor de jongens en meisjes te bakken! „En we hebben snoep ook," zegt de heer J. D. Boks, die behalve kampleider ook alg. secretaris van de N.V.V.S. is, maar ze vragen er niet om. Gratis insuline Dat dit allemaal mogelijk ls, danken deze kinderen aan de vinding van de man wiens portret natuurlijk in het dagver blijf hangt: Charles H. Best, die met zijn collega en oudere medewerker Bantinger de insuline ontdekte. Die insuline staat vlak bij zijn portret in een kastje, waarin alle kinderen hun spuitje en hun blokje met insuline heb ben staan. Er zijn er, die voor f 1.50 per dag aan insuline moeten spuiten. Dat zou dus een zeer kostbare geschiedenis boven de kampprijs worden, als er niet een in- 8ulinefabriek in Nederland was, die het onmisbaar pracparaat gratis beschikbaar stelde. Daarmee volgend het voorbeeld van de vinders, die hun grootse ontdek king, die duizenden mensenlevens zou verlengen, voor één dollar aan de in dustrie verkochten. Zoals gezegd: de kinderen leren zich zelf helpen. Dat moeten zij later toch en Zo gaat dat in de Bijsterbosch: de jeugd leert er zich zelf helpen met de Insuline-injecties. Even een pijnlijk gezichtmaar je went het je gauw aan en jong geleerd is oud gedaan. (Foto Libelle) zier te maken. Wat zij thuis nooit doen, ondernemen zij hier: zwemmen, touwtrek ken, spelen naar hartelust. Het is er een heerlijk oord. Er zijn uitgestrekte bossen en wandelpaden zonder taL En wie ge wend ls des Zondags naar de kerk te gaan vindt een auto op hem wachten, om hem heen en terug te brengen. Dit is het tweede jaar, dat dit kamp wordt georganiseerd. Er was dit Jaar voor het eerst ook gelegenheid voor een groep Jongens en enkele meisjes, eveneens pa tiënten, om op het terrein van de Bijster bosch in tenten te kamperen. Die zorg den helemaal voor zichzelf. Behalve wat de warme maaltijd betrof. Die haalden zij in de dieet-keukcn van het huis. Het is een groot maatschappelijk werk, dat de Nederlandse Vereniging voor Sui kerzieken hier doet. Hopelijk vinden de bestuursleden spoe dig de rijkaard, die hen *n nieuw kolonie huis schenkt. Het zou een daad zijn. TV/TET deze ethische vragen zijn wij de -L'-*- laatste jaren op een geduchte wijze bezig. In de Synode der Hervormde Kerk is er al op aangedrongen, no ast Fundamenten en Perspectieven van Be lijden nu toch ook eens een practisch geschrift te geven over ebhiscne vragen. In de vergadering van Juli j.L werd een commissie daartoe benoemd Dezelfde Synode 'leeft zich gezet uot een verklar :.g over ;>et vraagstuk van oewaperung en ontwapening, haar vi-or- gelegd niet alleen door Kerk en Vrede, maar door heel onze gespannen situatie tussen Amerika en Rusland. Wat moeten we als Christenen doen? Van ganser harte meedoen met de bewapening, die ook wel eens de oorlog zou kunnen aan trekken? De Synode heeft voorlopig een strikt vertrouwelijk rondschrijven over deze zaak voorgelegd aan de Kerk in haar vergaderingen. Maar intussen komt Barth's Kerkelijke Dogmatiek met een uitvoerige verhandeling over het oorlogs vraagstuk, waarbij Barth de oorlog het aller-alleriaatste middel noemt, waartoe een 9taat kan overgaan; het pacifisme van Kerk en Vrede wordt afgewezen, er is immers de mogelijkheid van een „rechtvaardige oorlog": anderzijds zijn er zeer vele voorbeelden van een „on rechtvaardige oorlog", waarbij de onder danen gerechtigd, ja eigenlijk verplicht zijn tot ongehoorzaamheid t.o.v. hun overheid. In het algemeen zal de kerk de nuchtere instantie moeten blijven bennd- den van alle opwinding, zal de kerk er op moeten blijven aandringen, alle moge lijkheden voor de vrede te gebruiken- WAT de doodstraf betreft, Barbh wijst haar af. Alleen in zeer abnormale situaties acht hij het geoorloofd, d.i. ge boden, de doodstraf toe te passen. Daarbij noemt hij twee voorbeelden: de bestraf fing van landverraders en de tyrannen- moord (het doden van Hitler was, toen deze in November 1939 van plan was de Hollandse en Belgische neutraliteit te schenden, volgens hem vanuit het gebod Gods geoorloofd). Jammer genoeg heeft Barbh het Her derlijk Schrijven van de Herv. Synode over de doodstraf niet gelezen, althans, het wordt door hem niet besproken. De argumentatie van Barth is overigens hier zeer verschillend van die der Hervormde Synode. De „nieuwe Barth" zal vooral de aan dacht trekken door wat hij schrijft over het huwelijk. Verbazingwekkend is, dat hij het belangrijkste wat de laatste der tig jaar over sexuele vragen is voorge schreven. gelezen blijkt te hebben. Uit voerig gaat hij in op de verhouding van man en vrouw, een verhouding van voorgaan en volgen, wat evenwel niet wil zeggen, dat de vrouw dus de „min dere" zou zijn. .et „hoofd"-zijn van d man wordt echt-Bijbels uitgelegd als dienst: zoals Christus Zijn gemeente heeft gediend. Moeilijk en teer is het vraagstuk van de o, v, egeling; maar Barth ontwijkt cc. ''c vragen niet en geeft een uit voerig antwoord, waarbij hij ook gron dig op de hoogte blijkt te zijn met wat medici hier gezegd hebben en met de voorschriften van de R.K. kerk. Van de 800 bladzijden, dde het achtste deel van Barth's dogmatiek telt, zijn er maar eventjes 170 aan de huwelijksvragen gewijd! OP beslissende ogenblikken in de kerkgeschiedenis der laatste dertig jaar heeft Barth een belangrijke invloed uitgeoefend. Het verzet van de „Belij dende Kerk" in Duitsland tegen het net ionaal-socialisme sinds 1933 is zonder hem niet te denken- En nu verschijnt ln dk zomer van 1951, waarin een practische vraag als: bewapening of ontwapening? velen bezighoudt, waarin op een Her vormde Synode met nadruk om een „practisch" geschrift wordt gevraagd; juist dit deel van Barth's dogmatiek. Het zou ons niet verwonderen, wanneer over een paar maanden een hele discussie ont staan zou over die „nieuwe Barth". 'S WERELDS HOOGSTE BERG Nog nimmer werd de top door een mensenvoet betreden Zal de nieuwe poging slagen? IN onze eeuw heerst de mens schier onbeperkt. Hij duikt in de diepte der zeeën en davert met duizelingwek kende vaart door de ongemeten ruim ten der stratosfeer. Radio en televisie openden mogelijkheden, waarvan men bij de eeuwwisseling niet had kunnen dromen. En nog steeds gaat dat ont dekkingsproces voort. De jubel van de achtste psalm schijnt in onze tijd reeds volkomen in vervulling te zijn gegaan: „Gij doet hem heersen over het werk Uwer handen; Gy hebt alles onder zijn voeten gezet". De tocht naar boven. En toch nog nooit heeft een men senvoet de Mount Everest, 's werelds hoogste berg, betreden! Talrijke po gingen daartoe zijn reeds gedaan en meer dan eens leek 't, dat ook dit ge heim zou worden ontsluierd maar telkens weer moest de mens teleurge steld van zjjn tochten terugkeren en scheen deze 8840 m hoge reus de nie tige mens van zijn machtige flanken af te schuddèn. In de dagbladen heeft men kunnen lezen, dat weer een poging zal worden gedaan om de Mount Everest te be stijgen. De expeditie zal onder leiding staan van Eric Shipton, de meest er varen bergbeklimmer van Engeland. Deze man is 43 jaar en heeft reeds vele moeilijke en gevaarlijke tochten op zijn naam staan. Hy is vol goede moed, maar geeft tevens blijk van menselijke bescheidenheid, die hier meer dan ooit past. In een persge- sprek zeide hij: „Eens zal de Mount Everest beklommen worden, daarover kan weinig twyfel bestaan. Het kan zjjn, dat de volgende poging slaagt het kan ook zijn, dat ons nog twintig mislukkingen te wachten staan". Zo spreekt alleen een man, die zich ten volle bewust is van de enorme inspan ning, die van hem zal geëist worden, al zal hy ongetwijfeld met echt-En gelse taaiheid en vastberadenheid trachten zijn doel te bereiken. Men kan er zeker van zjjn, dat wanneer Ship ton zijn tocht zal aanvangen, heel de wereld hem met intense belangstel ling zal volgen. De Mount Everest is de hoogste top van de Himalaja, het gebergte, dat Voor-Indië en westelijk Achter-Indië scheidt van het Tibetaanse hoogland. Dit gebergte het hoogste der aar de is 2400 km lang én 220 km breed. Het bestaat uit één centrale en twee voorketenen, een noordelijke en een zuidelijke. De kamlijn is 50005500 m hoog, enige toppen zijn hoger dan 7000 m. Van deze toppen zijn de Mount Eve rest, de Kantsjindsjanga (8588), de Dhawalagari (8176) en de Gaurisankar (7130) de hoogsten. De rivieren, zijri vieren van de Indus, benevens de Ganges met zyn zijrivieren ontsprin gen meestal tussen de beide hoofdkete nen van het gebergte en banen zich langs grote dwarsdalen een weg naar de vlakte. Dit geweldige gebergte geeft op vele punten schitterende panorama's. Want het natuurschoon is soms indrukwek kend. Tot op grote hoogte vindt men boomvarens, magnolia's, vijgen, eiken en kastanjebossen. Ook worden er graan, tarwe, gerst, mais en rijst ver bouwd. De dierenwereld is zeer in teressant en vol afwisseling. In de lagere delen van het gebergte leven tijgers, olifanten, apen, papegaaien en fazanten. De bevolking is het dichtst in de vruchtbare dalen tussen 1400 en 2400 meter. Daar liggen nog enkele steden van meer dan 5000 in woners. Op 6300 m hoogte van de Mount Everest houdt de plantengroei op en op 6700 m zijn ook de insecten ver dwenen. Verschillende kluizenaars wonen tegen de berg; op 5030 m hoog te staat een klooster. De berg dankt zijn naam aan Sir George Everest, destijds chef van de generale staf in Brits-Indië. De Tibe- tanen noemen de berg Chomolungma (d.i. dal der godin). In 1933 vlogen Fisher en Blacker op een hoogte van 11.500 m over de berg en maakten luchtfoto's van de top. Tussen de Himalaja en de Kwenlun ligt de bergketen Karakorum. Voor ons Nederlanders is dit een bekende naam, vooral omdat het echtpaar Vis serHooft verschillende expedities naar dit gletsjergebied ondernam en in menig geschrift een boeiende be schrijving er van heeft gegeven. ■fr De Mount Everest de hoogste berg der wereld, waarvan de top nog nooit door een mensenvoet werd be treden. 't Ligt voor de hand, dat vele ma len is getracht dit punt te bereiken. In 1841 werd de berg „ontdekt" door een Engelsman, die dit veelszins nog zo onbekende deel der wereld trachtte in kaart te brengen. Toch duurde 't 80 jaar eer dat men tot een ernstige po ging over ging. Van 19211938 zijn niet minder dan zeven expedities op pad gegaan. Dat deze tochten, ook al werd het eigen lijke doel niet bereikt, van groot be lang zijn geweest spreekt vanzelf. Want elke tocht leverde nieuwe gege vens op, waarmee een volgende expe ditie winst kon doen. Naar ervaren bergbeklimmers ons meedelen zijn vele bergen heel wat moeilijker te beklimmen dan de Mount Everest. Ieder heeft wel die span nende verhalen gelezen van dappere kerels, die een of andere bergtop 't kosttte wat 't kost wilden bereiken. rOver enige maanden zal eon ïieuwe poging worden gedaan de i Mount Everest 's werelds hoogste berg, te bestijgen. Sinds 1921 heb ben vele expedities getracht 't uiterste punt van „het dak der wereld" te bereiken, maar nimmer mocht dit gelukken. De grote vraag is of de Engelsman Eric Shipton straks zal slagen. In dit artikel geven wij enige bijzonderheden over de Himalaja en de Mount Everest. Wat een inspanning vroeg 't om langs de steile gangen zich naar boven te werken. Alleen zeer lange oefening stelde daartoe in staat. En hielden we onze adem niet in wanneer we lazen hoe die onverschrokken mannen, door een touw aan elkaar verbonden, stap voor stap de afstand die hen scheidde van de bergtop wisten te overwin nen? Zo gaat 't vaak by tochten in de Alpen; en onwillekeurig denken we: de bestijging van de Mount Everest is nog veel en veel moeilijker. Toch is deze gedachte niet juist. De hoogste berg der wereld beschikt over heel andere middelen om 't de mensen on mogelijk te maken zijn kruin te berei- Luchtfoto van de top van de Mount Everest. ken. De kortste route, die dan ook tel kens genomen werd, is langs de Noordoostelijke rug van de berg. Deze rug is tamelijk steil, maar voor dat bezwaar schrikken echte bergbeklim mers nooit terug. Hoe hoger men ech ter komt hoe sterker de wind en fel ler de koude wordt. Daarbij komt nog, dat de sneeuw op de bergrug nooit vast is, zodat 't lopen schier onmoge lijk wordt. 't Zijn in hoofdzaak deze beide om standigheden, die belet hebben, dat fhen hoger dan 8600 m kon komen. Slechts de best getrainde klimmers wisten 't zo ver te brengen. En dan meestal nog met bevroren ledematen en zeer pijnlijke keelaandoeningen. Zij zagen het zo vurig begeerde doel vlakbij „slechts" een 240 m scheid de hen nog van de Everest-top. Maar zij konden niet verder, 't Was of die kolossus van sneeuw en ys hun met zijn stormstem tegen bulderde: Tot hier toe en niet verder! en tot he den moest elke expeditie terugtrek ken zonder het grote doel bereikt to hebben Men vertelt, dat twee onverschrok ken klimmers, Mallory en Irvine, in 1924 hoger zijn gekomen dan alle an dere expedities. Ook zij waren geste gen tot 8600 m en stonden gereed voor de laatste aanval. Vol moed ver trokken zy. Maar dat is dan ook 't laatste wat wij van hen .weten. Waar- schynlyk zijn zij door een sneeuw storm overvallen. In elk geval heeft niemand meer iets van hen gehoord. In Juli van dit jaar kon men in de bladen lezen, dat twee leden van een Franse expeditie, die trachtte de Hi- malajatop te bereiken, bij deze peging om 't leven zijn gekomen. Roger Du- plat en Ilbert Vigne wisten op te klim men tot een hoogte van 7816 m. Zij hadden een tent, koorden en haken meegenomen en 't laatste wat men van hen hoorde was, dat hun gezond heidstoestand uitstekend wasMaar meer weet men van hen niet en dus moet wel worden aangenomen, dat zij de dood hebben gevonden. De Himalaja en de Mount Everest geven het geheim, dat zij zo lang be waarden, niet zo maar prys Zal de poging van Eric Shipton sla gen? De bestijging zal in October be ginnen en vermoedelijk twee maan den vergen. Shipton zal nylonkoorden en laarzen met zolen van kunstrub ber gebruiken. Omdat de uitrusting zo licht mogelijk moet zijn, zal de expeditie geen radio meenemen. Ook zal de tocht thans niet langs de Noord oostelijke maar langs de Zuidelijk* flank gaan. Zal Eric Shipton slagen? De wereld wacht in spanning af...^ In 't gebied van de Himalaja. Rechts onder op de foto ziet men tenten van een expeditie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1951 | | pagina 7