Winchester ONS VOLK OVER 25 JAAR GEEN ECHTE NATIE MEER? ..IEDER CHRISTEN STRIJDE ER VOOR GEEN MASSAMENS TE WORDEN" Jeugdwerk vraagt om leiders Prof. dr K. Schilder over de Gemeenschap der heiligen We moeten de Chr. sociale gedachten uitdragen I Vaart der Stilte KAMPEER-RADIO VRIJDAG 19 MEI 1950 En nu 7500 C.J.M.V.-eis in Zwolle (Van een onzer verslaggevers) Zwolle was gisteren de trekpleister van het Christelijk Jongemannenver- bond. Van heinde en ver waren de bondsdagbezoekers per trein of autobus naar Overijssels hoofdstad gekomen Vijfenzeventighonderd CJMV-ers namen deel aan deze groots opgezette bondsdag, die in de beste geest en harmonie verliep, ondanks het feit, dat het weer niet al te best was. Hoewel Donderdag de hoofdschotel van dit jaarlijks appèl werd opgediend, was Woensdag reeds een aantrekkelijk voorgerecht geserveerd. Om elf uur wa ren de sectievergaderingen begonnen. De arbeid in de steden, op het platte land, het jongenswerk, de zending en drankbestrijding door geheelonthouding waren de onderwerpen waaruit een keuze gemaakt kon worden. Toen tegen twee uur in de Buitensociëteit die dag onder voorzitterschap van dr G. P. Itterzon de huishoudelijke vergadering een aanvang nam, bleken reeds 700 C.J. M.V.-afgevaardigden uit het gehele land aanwezig te zijn. Het jaarverslag, dat werd goedgekeurd. liet naast vele moedgevende geluiden, ook enige pes simistische klanken horen. Het totaal ledental was met ongeveer 2600 gedaald en bedroeg ultimo vorig jaar 21.433 le den. ondergebracht in 905 afdelingen en 22 993 leden van 875 jongensclubs; 14 af delingen en 14 jongensclubs waren in 1949 toegetreden. 4 afdelingen en 4 jon gensclubs uitgetreden, terwijl '..et werk van 26 afdelingen en 29 clubs tijdelijk gestaakt moest worden wegens te ge ringe belangstelling. De bondssecretaris J. Sparreboom uit Amsterdam, die zich niet herkiesbaar had gesteld werd ver vangen door drs G. Kriste uit Amster dam. De heer Sparreboom en ds F. A. van Maanen uit Hoenderloo, die 18 jaar de bijbelbespreking in het orgaan had verzorgd, werden resp. tot ere-bestuurs- lid en ere-lid benoemd. De drang naar de bondsdag was bij vele C.J.M.V.-ers zo sterk, dat de grote zaal van de Buitensociëteit Woensdag avond geheel gevuld was toen de ont spanningsavond een aanvang nam. Toen Donderdag tegen negen uur de korte kerkdiensten voor de CJMV-leden begonnen, was de Grote Kerk bijna ge vuld en de Broederkerk en de Bethlehem- kerk overvol. 3000 Jongens luisterden naar het Hemelvaartevangelie, dat door drie Zwolse Herv. Predikanten werd ver kondigd. Onderwijl arriveerden nog vele autobussen en treinen met honderden jongeren. En toen om half elf de morgen bijeenkomsten begonnen, hadden allen een plaatsje in een van de drie grote tenten op het Veemarktterrein bemach tigd. Uit 7500 monden klonk het „Lof zij de Heer"- Nadat in de hoofdtent de gasten wel kom waren geheten Co.a. waren aa: zig namens de Generale Synode va Herv. Kerk ds Poldervaart, namen synodale commissie voor de jeugdraad ds Steenbeek en namens het CNV de heer P. Tjeerdsma) hield de bondsvoorzitter, dr G. P. van Itterzon, een rede, waarin hij wees op de verschuivingen die zich de laatste jaren alom in de wereld hebben voorgedaan. Het probleem van de dis placed persons, de emigratie en d« dustrialisatie zijn hiervan tekenen, i ook in de Ned- Herv. .Kerk, die na slaap van enkele eeuwen wakker ge schrokken is, vinden verschuivingen plaats, evenals binnen CJMV-verband, waar de gemiddelde leeftijd van de leden dalende is- Waar blijven de leiders die hun schouders onder het CJMV-werk willen zetten? vroeg dr van Itterzon, die opwekte met pit en enthousiasme te wer ken, opdat het antwoord op de vraag: is de techniek de dood voor de godsdienst? ondubbelzinnig kan worden gegeven. De wereldbondsecretaris, de heer C- von Prosch uit Genève. sprekende over de toekomst van Europa, betoogde, dat het al of niet bestaan van Europa zal afhangen van het al of niet Christelijk zijn van ons werelddeel. Europa is geen geografisch begrip, maar een uitloper van het grote Aziatische land. Nadat de inwendige mens ^yersterkt was, kwam men nog eenmaal fl \ie ten ten voor een korte middagvéf%adenng bijeen. In twee tenten behandelden twee inleiders het onderwerp: „Vlag en la ding". waarin zij naar voren brachten dat de levenswandel van de C.J.M.V.-ers in overeenstemming moet zyn met hetgeen het C.J.M.V.-embleem tot uitdrukking brengt: geestelijke, verstandelijke en lichamelijke vorming. In de hoofdtent voerde de heer E. A. Schuttenhelm als vertegenwoordiger van de minister van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen het woord. Een collecte voor de inter nationale bond, waarbij het C.J.M.V. is aangesloten, bracht f 2394 op. Sport en spel. Inmiddels was het twee uur geworden i aangezien de vooruitzichten van het eer naar omstandigheden gunstig wa ren, werd besloten de sportdemonstraties doorgang te doen vinden, nadat een mars door de stad zou zyn gemaakt. En zo zag Zwolle een drie km lange C.J.M.V.- Vierduizend jonge mannen in Utrechtse Beatrixhal (Van een onzer verslaggevers) Ruim vierduizend jonge mensen waren gisteren te Utrecht in de Beatrix hal verzameld op de gecombineerde bondsdag van de Ned. Herv. Jonge- lings- en meisjesverenigingen op Gereformeerde Grondslag. Terwijl buiten de regen in stromen op het Vreeburg neerviel, klonken binnen de met en thousiasme gezongen bondsliederen en werd daar met aandacht geluisterd naar de referaten en toespraken. De 84-jarige luit.-generaal b.d. L. F. Duy- maer van Twist was der traditie getrouw weer op de bondsdag aanwezig en ook richtte hij het woord tot de jonge mensen, die hij opriep tot trouw aan het Gereformeerde vaandel. stoet door de straten trekken. Vele vlag' gen werden meegevoerd, terwijl het tamboer- en pijperscorps Jubal uit Dor drecht en de tamboers en hoornblazers van C.J.M.V. Rustenburg ('s-Graven- hage) en enkele muziekkorpsen voor marsmuziek zorgden. De C.J.M.V.-mili- tairen hadden een groep gevormd en toen het hun beurt was voor het bonds- bestuur te defileren, ging er een harte lijk applaus op. Hen einddoel van de stoet, die langs het hele parcours veel bekijks had. was het gemeentelijk sport park, waar na enkele pittige marsen turndemonstraties werden gegeven. Ver der werd er een voetbalwedstrijd ge speeld. De uitslagen deden er minder het ging immers om het spel en niet de knikkers. Veertig jaar Chr. Geref. J.V.-werk in Zuid-Holland Beginselstudie (toen, nu en straks) een eerste eis De jubilerende Zuidhollandse afdeling van de bond van Chr. Geref. J.V. heeft gisteren zijn toogdag gehouden in Dor drecht. Het weer mocht dan niet erg lokkelijk zyn, het heeft de Chr- Geref. jongelui niet weerhouden om in drom men naar Dordt te trekken en zich daar met ds M. W. Nieuwenhuyze te bezin nen op de „Plaatsbepaling van ons werk". Des avonds spande ds B. van Sm de aandacht met een rede over Priesterschap". De voorzitter, de heer H. J. van der Meiden, memoreerde in zijn openings woord de moeizame, maar zegenrijke arbeid welke in de afgelopen 40 jaar werd verricht. Nadat ds Nieuwenhuijze uit Den Haag- C., de bondsvoorzitter, de gelukwensen van het bondsbestuur l.ad overgebracht, wees hij erop, dat het verenigingsleven in een crisis verkeert, zodat de vraag op komt, of de J.V. nog wel reden van staan heeft. Veertig jaar geleden w< het schuchtere begin onder leiding ds H. Janssen. Men zag toen de J.V. als een oefenschool voor het leven, waar aan principiële vorming volle aandacht werd besteed. Vergeleken met toen is er op verscheidene plaatsen lauwheid te con stateren Men voelt niet meer voor de J- V. Hieraan moge de structuur van de mo derne maatschappij schuldig staan, toch heeft ook de invloed van de tijdgeest op de jeugd nadelig gewerkt. Wie evenwel de tekenen der tijden verstaat, zal zien dat principiële vorming ten zeerste noodzakelijk is, juist omdat de strijd der geesten steeds feller zal worden. Het boek Openbaringen laat ons dat duidelijk zien. De J.V. moet daarom blijven in de oude bondsidee: beginselstudie! 7000 Geref. jongens zond de Oldehove (Van een onzer verslaggevers) De regelingscommissie voor dé bondsdag van de Vrijgemaakte Jongelings verenigingen op Geref. Grondslag had gisteren haar handen vol om de vele jongens en meisjes, die per trein of autobus naar de oude IJsselstad waren getrokken te herbergen. De Nieuwe Kerk en de Stadsgehoorzaal wa ren reeds meer dan vol toen nog tientallen autobussen Kampen binnenre den. Voor de laatkomers moest in allerijl nog vergaderruimte gezocht wor den. Gelukkig kreeg men de beschikking over de Broederkerk, zodat daar de vergadering van de Stadsgehoorzaal kon worden voortgezet. Bijkans 2500 jongens en meisjes hebben de bondsdag meegemaakt. Ongetwijfeld zullen ze er prachtige herinneringen hebben meegenomen, want de massale vergaderingen, waar volop is gezongen en indringende redevoeringen zijn gehouden, waren uitermate indrukwekkend. Volgend jaar zal de bondsdag op fees telijke wijze worden gevierd, want dan herdenkt de J.V.-bond het veertigjarig bestaan, terwijl bovendien de meisjes- bond het zilveren jubileum mag vieren. De morgenvergadering stond onder lei ding van de voorzitter van de jonge- lingsbond, ds J. Vermaas van Amers foort, die zijn hoorders in het openings woord wees op het feit van Hemelvaart, waarop al ons werk betrekking heeft. „Tyd en taak" was het onderwerp waarover ds J. Moll uit Waddinxveen sprak. De tijd is een maaksel Gods, inge steld opdat de mens hem tot Gods eer zou aanwenden. Maar dat gebeurt niet. want de mens maakt misbruik van de tijd, aldus spreker. De wereld wordt be heerst door de tijdgeest en ook de kerk ontkomt hier niet aan. Een symptoom hiervan is als we horen zeggen, dat de Kerk zich meer met de wereld vermen gen moet. Dat is een satanische ingeving. Niet alleen de satan echter, maar ook Christus werkt in de tijd. Omdat Hij daar werkt, staan ook wij daar en ons staan in de tijd geeft ons een taak, niet omdat de Heere het niet alleen afkan, het is ge nade dat God op de arbeid van zondaren in de tijd rekent 's Middags zwaaide mevrouw A. A. E. MulderRupke de scepter over de dui zendkoppige menigte. Dr W. L. Tukker uit Delft sprak over het weinige uitzicht dat onze tijd aan de jonge mensen biedt. Een vlucht in de wereld van de Kerk geeft ook geen baat, want gescheurdheid en gedeeldheid heeft haar innerlijk verzwakt. Moet ons woord dan zijn: er is geen uit zicht meer? Goddank neen, want door Zijn verlossend Woord heeft de God der herschepping ons een blijvend uitzicht gegeven. Christus, de ten hemel gevaren Koning, werkt voort naar Zijn gemaakt bestek en wij hebben uitzicht door de ge wisse belofte, dat Hij met ons blijft tot aan het einde der wereld. Ook ds C. A. Korevaar wees in een op wekkend woord op de uitzichtloosheid van deze tijd. Temidden van deze chaos soept Christus ons in het Hemelvaarts- 2 op, Zijn getuigen te zijn. Dat is een moeilijke taak en Christenen zijn dan ook vaak getuigen a charge van hun ge loof. Door hun liefdeloosheid, schijnheilig heid, egoïsme enz. Levende getuigen van Christus zijn, kunnen we niet in eigen kracht, maar alleen door de kracht van de Heilige Geest, Die in ons hart wil de stampvolle Nieuwe Kerk had de bondsvoorzitter de heer Jac. G. van Oord de leiding. Onder de titel „E Voto Dor- draceno" heeft hy een rede gehouden waarin hij de J.V.-ers opwekte toch voor- i deze tijd vol van verwarring, studie Gods Woord en de daarop gegronde belijdenis te maken. Deze aansporing liet ook ds H. Vogel te Amsterdam horen, toen hij refereerde over het karakter van is werk en de roeping der leden. De gemeenschap der heiligen was het onderwerp waarover in de middagver gadering prof dr K. Schilder een rede hield. Een paar jaar geleden, aldus spr. was overal de leuze te lezen: een voor allen, allen voor een. Nooit kunnen wij als christenen dit woord aanvaarden wanneer het blijft spreken over mensen die uit de aarde aards zijn en die principieel niet van elkander verschillen. Spreken wij echter gelovig over het stuk van de gemeenschap der heiligen, dan krijgen deze woorden een gans ande- inhoud. Gemeenschap der heiligen komt op uit die Ene, die Immanuel heet en die Zich gemeente ten eeuwige leven verga- Deze gemeenschap is geen familiatie op sectarische manier maar een vergadering v/elke Jezus Christus zich sticht door Zijn Woord en Geest. Wanneer wij dan ook belijden te geloven een heilige algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen, dan slaat deze gemeenschap op de kerk die gemeenschap is er niet een, die uit ons gevoel, onze sympathie voor elkaar opkomt, of doordat we elkaar broeder noemen dan wel goede christe nen vinden, maar deze gemeenschap is gesticht door God: universeel en parti culier. Daarom heeft ieder gelovige, die Chris tus' schatten deelachtig is, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewillig en met vreugde aan te wenden. Dat God bezig is in het stichten van Zijn gemeenschap naar Zijn welbehagen verplicht ons tot medearbeid. Het sanctum par excellence is, dat mensen samengaan en samenkomen on der een en dezelfde Heer en Heiland. Wie in de kerkbouw en gemeenschapsvor ming zich houdt aan 't Woord van Hem is breed en universeel, ja cosmopoliet, juist wanneer hy dit werk verricht in de plaats zijner inwoning. Blijf daarom, jongelui, zo besloot prof Schilder zijn rede. bliif daarom in de kerk zonder kerkistisch te zijn. Oefen critiek overeenkomstig Gods Woord. Zeg den Here: ik moet alles van U horen om de kerk in vreze en beven te bouwen. Na deze indrukwekkende rede hebben verscheidene J. V.-ers nog vragen kun nen stellen, welke door prof Schilder in den brede werden beantwoord. In de vergadering in de Broederkerk •trad op als voorzitter J. A. Vink van Amersfoort. De heer H. van der Linden van Goes behandelde het onderwerp: Het karakter van ons werk en de roeping der leden. Ds G. Visee van Kampen sprak over de gemeenschap der heiligen. Ds Lindeboom en ds Bouwsma spraken een slotwoord. Zoals gebruikelijk werd een telegram met zegenbede gezonden aan H. M de Koningin. Bij de behandeling der huishoudelijke zaken besloot men het bondsorgaan we kelijks te laten verschijnen. Het voorstel Delft om hierin ingezon den stukken op te nemen waarmee het bondsbestuur en de redactiecommissie het niet eens zijn werd met grote meer derheid verworpen. Tot secretaris werd gekozen de heer J. Venderbos te Den Haag. (Van een onzer verslaggevers) Als ons volk niet ten goede verandert, is het binnen 25 jaar geen natie meer. Wel „een hoop zielen op een stuk land", vêrvlakte en gestandaardi seerde Europese mensen, maar geen Nederlanders. Ons volk schijnt een grauwe massa te worden zonder ideaal, zonder diepe vreugde, zonder sterke trouw. Het verkiest sensatie boven ontroering, het avontuur boven de plicht en gemak boven eer. Nederland verliest zijn eigen stijl, wanneer 'ftemdt van de Bijbel. Laten wij meewerken aan het leggen van een geestelijk fundament". Dit zei de heer H. Algra gistermorgen in de „Harmonie" te Leeuwarden tijdens de bondsdag van de Geref. Jongelings verenigingen. En elfhonderd jonge stemmen, gesteund dóór een koor ant woordden met het gebed van Psalm 85: „Gij hebt Uw land weleer Uw gunst betoond". In zes andere kerkgebouwen gaderzalen werd hetzelfde lied gezongen door een kleine zesduizend andere jon geren. Van alle windstreken waren zt bijeengekomen rond de stoere, scheve Oldehove, die als een wat gebogen wachter uitkijkt over het wijde, pril- groene land. Nadat de gesneuvelde bondsvrienden aren herdacht begon de heer Algra met de woorden, die Potgieter schreef in 1844: „Stel U voor, dat Java ons niet langer zijn schatten in de schoot stort- Wij staan er thans veel slechter in in 1844, maar de grote meer derheid van ons volk wil het niet we ten. Dat is de Jan Saliegeest. Jan Salie geen kostganger, die je de deur kunt wijzen, maar een stuk van onszelf. Spr. sloot zich met warmte aan bij minister Drees, die gezegd heeft: Geen Jan Salie, maar Jan Kordaat! Onze militairen heb ben laten zien, dat een doodgewone jon- een kranige kerel kan zijn. Wordt leger een prooi van halfheid, dart zullen we een ander ministerie moeten hebben. Dat onze natie geen uitgedoofde vulkaan is, moet allereerst blijken uil 'e animo voor de Nationale Reserve. Geen mythe van de driekleur. Een kleine natie kan alleen een be langrijke rol spelen, wanneer de volkskracht drijft tot een bijna roe keloze activiteit. Vaak is het appèl op de driekleur niets anders dan ge loof aan een mythe. Een ontkerstend nationalisme is een gevaarlijke af goderij. Groen van Prinsterer had een boodschap, dieper dan die van Potgieter: Een natie ^al alleen jong en sterk zijn, wanneer zij bidt en wordt bezield door geloof. Ons volk stelt ons teleur, maar het blijft ons volk. We moeten bouwen aan de morele defensie. Het geld voor ka nonnen is weggegooid, wanneer we onze nationale plicht niet kennen. De jeugd moet de historie bestude ren en de schriftstudie ook zien als een voorbereiding tot de nationale roeping, aldus de heer Algra. Onder daverend applaus besloot men, telegrammen te zenden aan de Konin- Prinses Wilhelmina, alsmede Druilerig viel de regen, toen de zeven zalen na de ochtendvergaderingen leeg stroomden. Duizenden jongelui bestorm den de gereserveerde restaurants aan de Langemarkstraat, waar zy hun broodjes konden oppeuzelen. Anderen kochten by de kraampjes op het Zaailand een bloe metje voor hun gastvrouw en gingen eten bij gastvrije Leeuwardense familie. Er heerste een gezellige drukte op straat, want verscheidene Friese jongens troon den hun gasten mee naar alle beziens waardigheden van hun Ljouwert. Bij ae Oldehoven en op het Jacob Catsplein rijden zich de autobussen aaneen met nummerborden uit alle provinciën. Tegen tweeën dromden de jongens en meisjes veer naar de vergaderplaatsen. Nu was de sociale kwestie aan de orde. Wy hoorden in de Huizumerkerk prof. dr I. A. Diepenhorst uit Zeist spreken „Sociale vragen voor heden en toe komst". De maatschappelijke problemen liggen grotendeels op geestelijk terrein, aldus spr. Stoffelijk is er veel verbeterd, sedert honderd jaar geleden, toen de arbeiders in een fachel'oakkery te Franeker werk dagen van 20 uur maakten en de Maas trichtse glasblazers hoogstens dertig jaar werden. De machines hebben ontzaglijk veel geestdodend werk ovrgenomen, en maakten herleven tevens gecompliceerder. Dikwijls tast men in het duister omtrent de oorzaken van opbloei en verval. Niet alleen de economie, ook de politiek houdt nauw verband met het sociale le- Toen het socialisme verburgerlijkte, werd het zinkende vaandel gegrepen door de Russische bolsjewieken. De laat- e oorlog versterkte de economische ;acht van de politieke leiders In de strijd om de vrede werd, althans in En geland, „geleide economie" de tover- A. c de ereleden J. Schouten en mr J. Wilde. Felicitaties werdén 'tiitgesprok. door mr J. Algera, lid van Gedeputeerde Staten van Friesland, namens de Com missaris der Koningin, en burgemeester mr A. A. M. van der Meulen van Leeuwarden. Pastor Wülfing uit Oberhaus am Rhedn bracht de groeten van de Westduitse Jongemannenbond. die 70 000 leden telt, over. Een hartelijk welkom werd toe geroepen aan prof dr K. Dijk. oud-bonds voorzitter, prof. dr J. Waterink, lid van de commissie van advies, de heren E. v. Ruller, die de Arjos vertegenwoordigde, Noteboom namens de studenten in Kam pen, G. Tibben van Pro Rege, Tjeerdsma van het C.N.V., Boer van de C.J.M.V., Stellingwerf van de Geref. Mannenbond, Barink van de Jongelingsbond in Bent- heim-Westfalen en mej. Miedema van de Geref. Meisjesbond. (Advertentie) Techniek helpt de Huisvrouwen Toenemend succes van opzienbarende vinding LABORATORIUM-METHODE NU VOOR IEDEREEN Dat de techniek ook voor de huis vrouw werkt, weten wjj allen. Op een Amerikaanse tentoonstelling moeten zelfs een automatisch dienstmeisje en een mechanische huisknecht te zien zijn geweest, die de vrouwen zo wat alle werk uit handen konden nemen. Dat bericht lijkt wat over- dreven. Maar hoe het zij, van tijd tot tjjd ontmoeten wij op huishoudelijk gebied werkelijk opzienbarende via dingen. Talloze vrouwen hebben in het laatste jaar kennis gemaakt met de verbluffende werking van het Actief Wit, dat is verwerkt ln Castella Zelf werkend Wasmiddel. Het goed wordt vele malen witter en helderder. Kleu ren hernemen hun luister, textiel- weefsels worden blijvend soepel en zacht. Actief Wit stelt de huisvrouw namelijk In staat tot het z.g. „optisch bleken" een methode, die tot voor kort alleen in chemische laboratoria kon worden toegepast. GO VERBURG I 44 De tijd in het ziekenhuis och, wat zijn veertien dagen in een mensen leven? was een prettige tijd. Het zou de prettigste tijd van Kareis leven geweest zijn als Marianne zich ook eens had laten zién bij al de tientallen bezoekers die hem bloemen, fruit en goede wensen brachten. Wel was er die fruitmand, met onbekende afzender, maar haar als de schenkster daarvan te aanvaarden was wel prettig maar even onzeker als haar houding tegen over hem. Notaris Wiekheuvel kwam tweemaal per week, zoals je doet bij een ernstige zieke en het leek Karei dat hij zichzelf dit ongeluk verweet. Toch wilde hij van geen ophouden weten en nu al praatte hij over de volgende opstijging die hij, volgens afspraak, mee zou ma ken. Karei plaagde hem er dan mee, dat het maar gelukkig was geweest, dat deze keer zijn plaats door de boeren dochter ingenomen was, maar de oude heer wilde*daar niet van horen. „Je hebt je laten dwingen tot die vaart.'' zei hij verwijtend. „Dat mag je nooit doen. Jij had baas moeten blijven van die tochten en niet een boer. Wat weet een boer tenslotte van dé ballonvaart? Denk je dat een boer zich laat dwingen om zijn koeien in 't land te doen wan neer het vriest? Je wist dat het geen weer was: dan moet je thuis blijven: beter tijd verspeeld dan je leven. Nee, dat moet je over doen, zo kan je je ballonvaarders-leven niet' besluiten: De mensen zouden ons uitlachen". Er zit iets in die woorden, begreep Karei, maar hij wilde toch bij zijn be sluit blijven, want hij vond de over winning op zichzelf belangrijker dan alle ballonvaarten samen, vooral nu hij één keer toegegeven had. Vorstermans, die één keer zijn vriend kwam bezoe ken lachte hem vierkant uit toen hij zijn besluit vertelde: „Dat is kinder praat", zei hij, „Zo mag een kerel niet redeneren. Ik ben even bij je ballon wezen kijken en dié is er best afgeko men: een paar scheurtjes, dat is alles. Er zal een nieuw net moeten komen, maar dat krijg je van mij. Hoe lang zei je dat je nog moest liggen? Anderhalve week? Goed, dan zal ik zorgen dat je binnen een maand weer in de lucht zit". „Spaar de moeite," weerde Karei af, „Ik vaar toch niet". Alsof die woorden ongezegd waren praatte Vorstermans vrolijk door over de vele vaarten, die hij nog met hern maken zou en over buitenlandse reizen die ze samen zouden ondernemen, 't Is dan moeilijk om onbewogen te blijven, want de rust in bed en de vriendelijk heid van de bezoekers gaven zelfs aan dit voorbije ongeluk een schijn van avontuurlijke voldoening. Als hij zich zwak voelde in de eigen beslissing verlangde hij ernaar dat Marianne komen zou. Hij zou haar dan opnieuw beloven dat hij niet meer op zou stij gen. Er zou dan een beloning zijn als h\i het ook werkelijk naliet. Maar de da gen verliepen en Marianne kwam niet. Eerst hoopte hij nog steeds: ze zal komen, maar tenslotte werd hij krege lig om haar wegblijven en dezelfde plannen van vroeger kwamen steeds vaker bij hem op: ik zal door blijven gaan met mijn ballonvaarten en ik zal naam maken. Dan zal ik naar Marian- né gaan en haar heel de eer bieden voor haar liefdeZoals hij dat al zo dikwijls herhaald had, wanneer hij naar haar terugverlangde. Nee, Marianne kwam niet. Nelie wel, elke dag bijna kwam Nelie en ze bracht grote bossen bloemen en veel fruit mee, wanneer ze hinkend binnen kwam op de bezoek-uren. Wanneer ze alleen op bezoek was begon ze te pra ten over de gesprekken die ze in de ballon gehad hadden. Thuis had ze over die dingen gepraat en eerst waren haar ouders teleurgesteld geweest. Nu zagen ze wel in, dat het moeilijk anders kon en dat haar geluk hier lig gen zou. Er was zelfs bij haar vader een grimmig genoegen te bespeuren, dat hij nu op de deze manier het dorp weer tarten kon en zich vrij tonen van de vastgeroeste ideeën. Zelf was de vader naar zijn arbeider gegaan en hij had er over gesproken, dat hij zijn zoon als man voor zijn dochter begeer de. Nelie moest lachen, nu nog, nu ze het vertelde, om het stom-verbaasde gezicht van de man, toen hy hoorde hoe zijn zoon dan later boer zou wor den op de boerderij van Dirksland en sinds die dag nam hij zijn pet af als hij Nelie zag. Maar zij was gelukkig nu en als ze uitgepraat was over zichzelf, omdat hij ernaar gevraagd had, vroeg ze op haar beurt belangstellend naar het meisje dat in de bossen het eerst bij hem was. Hij schudde dan triest zijn hoofd en als aan een zuster vér- telde hij haar van zijn vergeefs wach ten. Zij bood aan om een boodschap aan Marianne te brengen en haar te vragen om hem te bezoeken, maar ver schrikt had hij dat geweigerd: „Als ze uit zichzelf niet komt moet ze maar wegblijven", zei hij bitter. „Ze weet toch dat ik hier lig! Alsof dat vanzelf sprak vertelde hij van zijn toekomstplannen, die hij in de stille uren uitdacht. Zijn voornemen om toch weer verder te gaan met het eens begonnen werk groeide door het denken en door het spreken over die gedachten tot zekerheid. Misschien was het ook om de zekerheid dat Marianne het toch niet zou kunnen laten de bal lon te volgen met haar auto. (Wordt vervolgd.) (Advertentie) spreuk. Onmiskenbaar hebben de feiten in die richting gestuwd, maar het ge vaar dreigt, dat de economische afhan kelijkheid ontaardt in politieke slavernij. Voor alles gaat het bij de sociale vra gen om de plaats van de arbeider. Klassetegenstellingen wil men niet meer, maar zal men het onderscheid hand haven? Hier blijkt, dat de sociale vraag stukken zedelijke problemen zijn. Geen Chr. sociale ethiek En dan moeten de aanhangers der Reformatie het hoofd buigen. Een weldoordachte Protestants- Christelijke sociale leer is er nog niet. Een sociale ethiek over het be zit ontbreekt bijvoorbeeld. We moe ten met de Christelijk sociale ideeën midden in het volk gaan staan. Voortdurend hebben we ons af te vragen, of we van de strijd niet zelf beter proberen te worden. De Kerk moet de leden ook in dit op zicht de Bijbelse waarheden op het hart binden. Niet wij, maar Gods Woord moet heersen over het sociale leven. Wat dit voor de toekomst inhoudt, kunnen we moeilijk zeggen. Willen we de greep op het volk behouden, dan moeten we de gerechtigheid zoeken. Het Evangelie heeft niet alleen een boodschap voor de ziel. maar ook voor het lichaam, zei prof. Diepenhorst. Onder leiding van prof. Waterink werd een leerzame bespreking gehouden. Een slotwoord werd in de Huizumerkerk ge sproken door ds A. Schippers uit Sib- Tydens de huishoudelijke vergadering, die Woensdagavond in de Harmonie werd gehouden, kreeg het Bondsbestuur mach tiging, voor de Bondvdag in het Westen van het land te kiezen. Het ledental is blijkens het jaarverslag met 900 gedaald tot ruim 21.000. De heer Jacq. de Smit uit Goes werd gekozen in het Bondsbestuur. De penningmeester, de heer A. van Rijn. werden de versierselen ridder in de Orde van Oranje-Nassau op de borst gespeld. (Advertentie). (Advertentie) Inlichtingen en demonstratie: RADIO GOOR Vondelstraat 128 Den Haag - Telefoon 331120 Het lied der aethergolven HILVERSUM I (402 Nieuws Rergeringsuitzending HEDENAVOND. l) HILVERSUM II (298 m). 7.00 Denk om de bocht 7.15 Planoduo 7 45 Reportage 7.55 Berichten 8.00 Nieuws 8.05 Boekbespreking 10.40 VPRO Vandaag 10.45 Avondwijding 11.00 VARA Nieuws 11.15 Gram. PROGRAM ZATERDAG HILVERSUM I (402 KRO Nieuws G ramof oonmuziek Morgengebed Nieuws Gramofoonmuziek lofoonmuziek HILVERSUM n (298 m). 7.00 VARA Nieuws 7.15 Gymnastiek 7.30 Gram. 10.15 10.20 VARA Radlofeuillet. 10.35 Voor de arbeiders 12.33 Trio. 12.55 1.00 Nieuws 1.30 De rode tent 2.50 Toespraak 2.53 Gram. 3 00 Boekbespreking 4 15 Muziek 4.30 4 45 Sport 5.00 Gram. 5.30 Voor de Jeugd 6.00 Nieuws 6.15 Toespraak 6.20 Gram. 625 6 30 Strijdkrachten RADIO-CENTRALES. Programma 3. 7.00 Nieuws 7.05 Verzoekprogram 7.30 Kroniek 7.40 Gymnastiek. 7.50 Gram. 8.00 Nieuws 8.05 Concert. 9.00 Nieuws 9.10 Verzoekprogram 10.00 Orgel 10.30 „Regent Orch." 11.00 Orkest 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht 12.32 Orkest Ferrari. 1.00 Nieuws 1.15 Gram. 2.00 Verz. program 2.30 Zang. 4.00 Faust 8.00 Jazz. 6.30 Voor de soldaten. 8.00 Omroeporkest 9 00 Actualiteiten. 9.15 Jazz. 10.00 Nieuws 10.15 Verz.program. 11.00 Nieuws. 11.05 Jazz. Programma 4. 7.55 Weer. 8.00 Nieuws 8.10 Concert. 9.00 Nieuws 9.05 Casinoconcert 10.00 Musique 11.00 Welsh Orch. 12.00 Cubaans Rhythm, or 12.15 Variety Bandbox 12 55 Weerber. 1.00 Nieuws 1.35 Mijn' jrk. 2.05 Cricketuitsl. 2.10 Sandy Macpherson 2 40 ..Riders of Range" 3.10 Orkesten 5.15 Jazz. 6.00 Voor de soldaten. 7.25 Sport. 7.30 Revue orkest. 8.00 oncert. 9.45 Plano. 10.00 Nieuws 10.20 Slipper Club. Engeland. BBC Home Service 330 m. 12 00 Dansmuziek. 12.15 Gev. prograi 12.55 Weerberichten 1.00 Nieuws 1 10 Re- Gramofoonmuzi vue-orkest en solist. 1.35 Mijnwerkersork. Gramofoonmuzi 2 06 Sportuitslagen. 2.10 Orgelspel. 2 40 Radiodocument Hoorspel, met muziek. 3 10 Klassiek con- 4 CO Gramofoonr eert. 4 15 Hoorspel. 5 00 Voor de kinderen. Accordeonmuzie 5 55 Weerberichten. 6.00 Nieuws 615 zicht 6 00 Jbzztt Sportuitslagen. 7.25 Populaire muziek. 7 15 «en 7 00 Nleuw Interviews. 7 45 Parlcmentsoverzicht. 8.00 7.50 Vrije polith Gevarieerd programma. 9.00 Nieuws. 10.15 orkest en solist Hoorspel. 10.45 Avondgebeden. 1! Nieuws. 12.32 Lichte muzlék. 100 Nieu\ Gramofoonmuziek. 2.00 Causer Gramofoonmuziek. 2 30 Orgelcon. Radiodocumentaire. 3.30 Lichte dek. 6 30 Voor de solda- 7 30 Gramofoonmuziek Engel d. BBC Light Pro 247 en 1500 m. 12.00 Palementsoverzleht. 12 15 Lichte muziek. 12 45 Reportage. 1.34 Toespraak 2 00 Populair concert. 2 45 Reportage 3.15 Lichte muziek. 3.45 Reportage. 4 00 Dans muziek. 4 45 Reportage 5.15 Jazz muziek 6.00 Reportage. 6 35 Gram. 6 45 Causerie. 7.00 Nieuws. 7.25 Sport. 7.30 Gev, muziek. 8 00 Orkestconcert. 9.00 Gev. programma. 9 45 Pianospel. 10.00 Nieuws. 10.15 Voor dracht. 10420 Dansmuziek. 10.56—12.00 ziek. 10.00 Nieuws. 10.15 Verzoekprogram 11.00 Nieuws. 11.05 Jazzmuziek. 11.30 12.00 Gramofoonmuziek. BRUSSEL 484 m. 12.05 Gramofoonmuziek. 12.30 Lichte muziek. 1.00 Nieuws. 1.10 Gramofoonmuz 2 00 Verzoekprogramnia. 2-30 Gramofoon muziek. 330 Verzoekprogramma 4.3(1 Lichte muziek 6 30 Accordconmuzlek. 7.00 Kamermuziek. 7.40 Gram. 7.45 Nieuws 8.00 „Surcouf". opera. 9 02 Gramofoonmuz 10.10 Nie Nieuws. 1100 Gr, lofoonm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1950 | | pagina 9