VREDESTEIN □□HU STUDEERT INSTITUUT STEEHOUWER Wij mogen de dood geen handje helpen r ZONDAGSBLAD 18 MAART 1950 1 Waar U ook bent, Wat U ook doet: Vergeet niet, dat VS U altijd voldoet! VS - de pepermunt die iedereen véél lekkerder vindt! c?rf* 2 5 En. heeft U de g leer Uzelf maar vlug! 5. 5. 18. 20. Dit goede cijfer. Op aanvraag Kenden wij U afdrukken van vo dres: N.V. Vredestein Enschedé. AUTOBANDEN itudlelelder. leraar M.O. Paedagogiek. TALENi Nederlands. BOEKHOUDEN. BIOSCOOP -OPERA- BIJ RADIOTECHNIEK deUare^°E*ve),r rad,0( SCHRIFTELIJK ONDERWIJS ROTTERDAM VRAAO NOO HEDEN ONZE UITVOERIGE STUDIEGIDS! HEEMRAADSSINGEL 110, TIL. SOW Gevestigd sedert 1918. Erkend door de Inspectie van het SchrlftelUk Onderwijs- Directie: G. NIEMEIJER. Leraar M.O. Paedagogiek. OPL. DOKTERS-ASSISTENTE C«rste Neef. Opleiding, wettig ingeschreven onder no. 13711. Inl. en prospectus Academie v. Para-Medische beroepen, Galvanistraet 9, Amsterdam (O). Tel. 52711. Opleiding door geheel Nederland. Opleiding wordt te Den Haag gegeven. EPE- - HOTEL „JAGTLUST" - Pension Telefoon 440 i Uw KAMERS weekends Beleefd aanbevelend, Fam. DE JONG. Ned. Toeristenverbond „NATURA" ▼acantiercfzcn Binnen- en Buitenland. Goed en goed koop. Vraagt gratia prosp. Alg. Secr. Moerbeiplein 2, Den Haag Tel- 33.9521 DRENTHE. Pension ..'t Eser- veld", Odoorn. Prijzen v.a. f 5 per dag. Veel bos en hei. Rustige sfeer. De maanden Mei, Juni. Juli, Aug. en Sept. gemeub. te GEDEELTE VAN EEN WONING bestaande uit 3 slaapkamers, woonkamer, keuken, geheel vrU te bewonen, per week, per maand of langer. J. Mulder, Chris Lanooyweg C 4511. Epc (Gld.). I»E STEEG. Pension „Hallef- Wegh" t o. kerk en bushalte f 5 i f 8. Pr. keuken, str water. Bos en heide. GEMEENTE NOORDWIJK ONTEIGENING VAN GRONDEN IN HET BELANG VAN DE VOLKS HUISVESTING Het Hoofd van het gemeen tebestuur van Noordwijk brengt ter algemene kennis dat van en met 20 Maart tot en met 11 April 1950 op de gemeente-secretarie voor een ieder ter inzage is ge legd het besluit van de raad van voormelde gemeente van 13 Maart 1950 tot ont eigening in het belang der volkshuisvesting, ter uitvoe ring van het goedgekeurde plan van uitbreiding de aanleg van wegen en ue bouw van woningen, ten name der gemeente Noord- wijk van de percelen of ge deelten daarvan en erf dienstbaarheden, vermeld op de twee bij dit besluit be horende staten, aangewezen op de bij dit besluit beho rende kaart en grondteke- ning, gelegen tussen de Goo- weg en de Van Panhuijs- straat en onder meer be grensd door de St. Jeroens- weg, Boerenburgerweg. Eg- monderstraat en Wetering kade. Noordwijk, 17 Maart 1950. Het Hoofd van het ge meentebestuur voornoemd.1 G. F. W. VAN BERCKEL. APART MEUBILAIR Waarbij chique gecapition- neerd bankstel. half rond model met losse kussens en Franse bekl. f 750. Zeer aparte gothieke eetkamer met velours antique bc- kloed f 850. Rijk gebeeldh. Engelse rietsalon, compleet f 650. 2 chique damesfau teuils p. st. f 125. Exclusieve gothieke boekenkast f 550 Smyrna salonkarpet, grote maat f 350. Verder verschil lende kleinmeubels. Te zien tot Donderdag. Mevr. Bos. Stadhouderslaan 55. Den Haag. Tel. 551221. Notaris J. FUHRI SNETH- LAGE te Leiden, is voorne- 5 op Vrijdagen 24 en 31 Maart a s. om 7 uur in het Notarishuis te Leiden bij op. bod en afslag te verkopen: De perc. te LEIDEN: 1. Hufs en erf met pad Gcrrit Dcrustraat 95, gr. 3.24 A.; huur f 8 p.w. 2. Huis en erf Geeregracht 22, gr. 60 ca; huur f 4 p.w. l.m. 6. 4 Huizen en erven Utr. Jaagpad 102, 103, 104 en 105, elk gr. 1.01 A huur resp. f 4.25, f 3.66. f 4.25 en f 4.25 p.w. en 8. 2 Huizen en erven Korte Langestraat 2 en 4/6, resp. gr. 35 en 61 ca: huur f 3.25 en f 4 p.w. en 10. 2 Huizen en erven Voorste Zandstraat 11 en 13, resp. gr. 36 en 42 ca; huur f 3.10 en f 3.50 p.w. 11 t.ra. 14. 4 Huizen en erven Baatstraat 17. 19, 21 en 23, resp. gr. 38, 38, 38 en 32 ca; huur f 3. f 3, f 2.85 en f 3 p.w. Betaling 1 Mei 1950. Bezich tiging als gebr. InL Turf markt 4. Tel. 21917. ADVERTEER IN DIT BLAD TE KOOP GEVRAAGD: alle soorten en merken AUTO'S EN MOTORRIJWIELEN J. C. v. d. VELDE, Fgjnje* kade 13, Den Haag. Telefoon 1129.22. De Stofzuiger Specialist VERKOOP REPARATIE WIKKELINRICHTING voor electro-motoren, Boormachl- TECHN. BUR. |AC. ABSPOEL Ktfreva.irslr. 16 TeL E0166 KUNSTGEBIT Gebroken, gescheurd of tan den gebroken. Reparaties vanpf f 2- in enkele uren gereed ENKRL Hogeworrd 88a Leiden. Telefoon 23970 met opslagruimte in directe omgeving van Leiden. On middellijk te aanvaarden. Wonftig niet direct beschik baar. Omzet ca f 30.000 per jaar. Brieven onder no 3372 bur. van dit blad. AANGEB. te Den Haag (Be- zuidenhout), gunstig gele gen, vrij benedenhuis, bev. 4 kamers keuken en tuin. Huurprijs f 400 per Jaar. GEVR. gelijksoortige woning te Leiden of onmidd. omgev. Brieven R. L. Lodder, Stuy- vesantstraat 101, Den Haag. DE DUIVEL ALS ENGEL DES LICHTS WANNEER de duivel onze voordeur niet binnen l.an komen, probeert hij het via de achterdeur; als hij niet slaagde in de gedaante van een werke lijk baarlijke duivel, doet hy zich voor als een engel des lichts. Dat staat al in de bijbel en we kunnen het in de wereld om ons heen elk ogenblik óók ontdekken. Hoe ik aan die uitspraak kom? Je hebt enkele weken geleden natuurlijk ook gelezen over die Amerikaanse arts, die een bepaalde ten dode gedoemde zieko door een injectie van 10 kubieke centimeter lucht „uit haar ïyden ver loste." Deze Dr. H. Sander heeft onder tussen reeds school gemaakt: een even eens Amerikaans meisje, enige dochter, heeft haar ongenees- lijk zieke en zwaar lijdende vader door een revolverschot me nen te moeten hel pen. En dat zijn dan de twee gevallen van „euthanasie", of wel van de „goede dood", die sindsdien vele ge moederen bezighouden. Niet dat de ge dachte zelf zo nieuw is; reeds enkele jaren bestaan in Engeland en Amerika genootschappen, die nadrukkeiyk de eis stellen, dat men aan hopeloze patiënten het recht moet gunnen van een genadige dood. Als het lijden te zwaar, te ondra gelijk wordt, behoren zy daarvan vrij gemaakt te worden: de dood is dan Im mers verkieseiyker dan het leven? Naar men zegt, tellen de betreffende vereni gingen ondermeer honderden predikan ten en rabbijnen en dat zal wel waar zijn: in Amerika zon vele dingen moge- lijk. Ondertussen zijn al die voorstan ders het volkomen eens op dit punt, dat zy de lydende mens helpen willen; zy besparen hem nodeloos leed. En dat lijkt toch wel erg mooi, nietwaar? Het vreemde is, dat we in de oor logsjaren met precies dezelfde mentali teit in aanraking kwamen. De Nazi's waren ook overtuigde voorstanders van het doden der lydenden. Hitier en de zynen hebben heel wat ongenecsiyke patiënten en krankzinnigen uit de weg geruimd, en zy lieten niet na ook daar menslievende argumenten voor te laten klinken. Weliswaar nadden zij minder het leed der patiënten op het oog. zy vonden dat het belang van de gemeen schap nu eenmaal boven dat van de en keling gaat en concludeerden dus dat het beter was dat tien gezonden het voedsel en de kleding van tien invaliden konden gebruiken. In het verlengde van die redenering lag meteen de millloenen- moord op weerloze Joden, Russen, Polen en Zigeuners. Dat waren tenslotte immers ook maar „stumperds", mensen van „lager ras", die voor eigen en an- derer bestwil beter het veld konden ruimen? Maar zodra de Nazi's Iets te berde brachten, voelden we ons gewaar schuwd en onderkenden de duivel, hoe vriendeiyk hy ook trachtte te betogen. Men zei: „Neen" en vele geesteiyken en artsen óók Duitse hebben dat „Neen" met hun eigen bloed ge- HOE anders gaat de Amerikaanse op vatting gekleed. Haar gewaad is dat vim louter liefde en meeiydendheid. Haar spraak ls bijna dlchteriyk. Men zou er Boutens' verzen weer by voor den dag halen: „Goede dood, wiens zuiver pypen door 't verstilde leven boort; die met glimlach van begrijpen alle goed en schoon bekoortEn dat doet ons dan meteen beseffen, hoe diep zulke gedachten in ons leven wor tel geschoten hebben, terwfll het ook Iets duldeiyk maakt van Boutens' haast onbegTypeiyke sympathie voor de bezet ters. Ik zou er btyna aan toevoegen: heb ben wy zelf soms ook niet lets van deze gedachtenwereld gevoeld, wanneer we by het schynbaar-zlnncloze lijden van een stervende stonden of wanneer we gecon fronteerd werden met de martelende angsten van de geesteszieken? Zelfs ons Nederlandse woord voor het gestorven *IJn: „over-iyden" suggereert immers, ït de dood het lijden gedaan ls? handje geholpen opdat hy iets eerder zijn prooi grijpt? Hierom niet: omdat allereerst het „ongeneeslijk" en „hopeloos" niet in Gods woordenboek voorkomen. Zelfs uit mijn eigen nog wcrkeiyk niet zo bijster lange praktijk ken ik voor beelden van volkomen opgegeven patiënten, die tegen aller uitspraak en verwachting in mochten herstellen. Nog onlangs kwam by onze redactie naar aanleiding van een andere rubriek de brief in van een schryfster, wier levens pad als het ware midden in de doods- Jordaan werd omgebogen, terug naar het land der levenden. De overtuiging eM-; .j f 11 ls m JiïMi iLr - Een op-en-top Hollands riviergezicht. i is, eh IN DE GROTE VRAAG i, die enkel rekent met ons schynbaar onfeilbaar doch m wezen wankelend in zicht, terwyl ze geen moment gelooft in wonderen Gods. Zè heeft een streep ge haald door het woord, dat by de Here uitkomsten zyn tegen dc dood. Maar er ls meer. Wy mogen de dood geen handje helpen, omdat de dood niet onze goede vriend maar onze laatste vyand is. De gelovige kan onmogelijk aanvaarden, dat de dood verlossing van smarten brengt. De gelovige kan geen gemene zaak maken met zyn grimmig ste tegenstander. Wanneer hij dat doet, spreekt ny daarmee uit dat hy een der eerste uitspraken van God ontkent: deze, dat de dood de bezoldiging van de zonde is. Hy doet als kinderen, die bang zyn voor de nacht en die daarom zichzelf voorhouden: „Nacht ls niet ondanks een veelheid van bloemen, en ondanks menig gestameld „Rust ER is nog een derde reden het leven niet zullen verkorten. Het leven is voor de gelovige een dienst der dankbaarheid op aarde. Ik herinner my een boerenvrouw, die onduldbare pijnen leed en desondanks daar door heen stamelde: „Voor elke dag mij hier gegeven, U reiner, hoger loflied toe". Zy geloofde in haar Heiland. Zij geloofde daarom ook ln de zin van haar schyn- baar doelloze ïyden. En ik herinner my ook een stadsmens, die ln even zware 6martcn glimlachend getuigde van alles wat hy niet behoefde te dragen omdat Christus voor hem gestorven was. Ten slotte herinner ik my. dat zó ook lang geleden door de Kerk het woord „euthanasie" is gebruikt. Het wees heen naar een „zalig sterven", dat ge leden kan worden in de zekerheid dat i^iii lotus voor ons gestorven is, en dat Hij met ons is, óók in de onbekende landen van het dal der schaduwen. Laat ik tenslotte één misverstand af snijden. Dit alles betekent niet, dat wij de lijdenden aan de folterende pynen moeten overlaten zonder hen enige ver lichting te geven. Ik weet dat er patiën ten geweest zyn en nog zijn die iedere verdoving afwyzen, gelijk een maal Christus weigerde de kruidenwijn te drinken, die ln een roes de smarten minder bewust doet ondergaan. Deze wens mag als laatste wilsbeschikking biet geweigerd worden, maar niet ieder is tot deze beslissing bekwaam. Talloos velen hebben met dankbaarheid iedere vermindering van pyn aanvaard. Maar zij deden zulks ln het weten, dat hun Heiland ook hierin hen de vruchten van Zijn kruisdood schonk. Geiyk die zieke, die by het ontvangen van een glas koud water glimlachend sprak: „Ik dank Hem. die riep „My dorst", opdat ik ge laafd mocht wordon ör. Lieuwe v&n &itzem& Een Friese Klaus Fuchs uit de zeventiende eeuw E'EN schok van verontwaardiging en *-* onrust beide ging door dc hele Westerse wereld, toen het verraad van dr. Klaus Fuchs bekend werd. Toch werd het grote rumoer, dat deze affaire veroorzaakte, meer te weeg gebracht door de ernstige gevolgen, die dit ver raad hebben kon. dan door het feit van het verraad zelf. Verraad en spionnage zijn in de buitenlandse politiek al aan de orde van dc dag sedert de oudste Ook ln onze eigen geschiedenis ken nen we een man, die de geheimen van zijn land aan een vijandelijke mogend heid verried. En hoewel de gevolgen niet zo ernstig waren, als ze in het ge- val-Fuchs wellicht zullen zijn. was het verraad op zich zelf eigenlijk nog ern stiger, want de man waarover wc hier schrijven pleegde zijn verraad niet alleen ten voordele van een land, dat het zijne hij bleef zelfs toen Holland al met dat land in oorlog was. De man, die dit landverraad van de ergste soort pleegde, was dr. Lieuwe van Aitzema, die op 19 November 1600 te Dokkum geboren werd. De jonge Lieuwe bleek over een uit stekend versland te beschikken en zijn ouders besloten dan ook. dat hij stude ren moest. Op 3 Mei 1617 werd hy in geschreven als „artium et linguarum studiosus" aan de Francker hogeschool. In 1622 promoveerde hij te Orleans tot doctor in de beide rechten en daar hij vele invloedrijke relaties bezat scheen het. ^dat een schitterende toekomst hem Het ging ook snel omhoog met Lieuwe. Hij werd advocaat in Leeuwarden en twee jaar later in Den Haag. Daar be gon hij de diplomatieke loopbaan, die hem veel voordeel en veel invloed brengen zou, maar hem tevens als land verrader in de historie zou doen steden in Den Haag. Hij dankte deze posten voor een groot deel aan de in vloed van zijn oom Foppc van Aitzema, i die dagen en die dan ook alleen in vrijheid gestorven is, omdat de com missaris van de Stalcn-Generaal hem niet arresteren kon. Als man met een diplomatieke functie was Van Aitzema ln zijn element. Hij kreeg contact met invloedryke personen 'schillende landen en was goed op die tyd afspeelde Hij wist steeds met grote slim heid en handigheid allerlei belangrijke officiële stukken te bemachtigen, die uiterst geheim waren en hij gebruikte deze op twee manieren: als bronnen voor zijn zeer belangrijke historische werken cn als materiaal om te intri geren en zijn beurs te spekken. Zijn historische werken bestaan voor namelijk uit de afdrukken van allerlei belangrijke documenten. verbonden door een tooelicntende tekst. Zij geven een getrouw cn voor historici zeer be langrijk beeld van de geschiedenis van zijn tijd en voornamelijk van de ver houdingen in onze gewesten tydens het eerste stadhouderloze tijdperk. Zijn hoofdwerk is de „Historie of verhacl van saken van artaet eifoorlogh in ende om trent de Vereenigde Nederlanden." De eerste druk verscheen In 12 delen te Den Haag van 1657 tot 1668. dc tweede druk werd later door de Staten van Friesland verboden. (Vervolg op pag. 6) O Zeeslag tussen Hollanders en Engelsen bij Ter Heide in 1653. Terwijl onze mannen hier sneuvelden en ook Maarten Harpensz. Tromp hier voor zijn land het leven liet, streek Van Aitzema het Engelse goud op, dat hij wet z\jn verraderswerk verdiend had.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1950 | | pagina 9