NOVAK
wiw/v
WARME - LUCHT-
VERWARMINGEN
J. SCHEEPERS
HYPOTHEKEN
k Geloot er geen zier van
8
ZONDAGSBLAD 11 MAART 1950
Maar de niwin wacht niet»
Die gaat alles doen, wat even kan,
om de mannen op te monteren. De
laatste loodjes hóéven niet zwaar te
zijn. Eén beroep op U, het laatste,
is toch voldoende Uw bijdrage aan
de Niwin geeft hun nieuwe moed
en maakt dat wachten korter!
Geef de Niwin nog één laatste gift
Maak hun /aatste loodjes n^ter!
Stort een bedrag op giro 51L000I
Nü doen!
GIRO 511.000
Band Nederl.-Indonesië
Thuisfront Humanitas
Limburgs Thuisfront Prot Interkerk- Thuisfr. U-V.V.
SAMENWERKEND IN NI WIN-VERB AND
BURGER
WOONHUIS
Te koop aangeboden aan de
Vcurseweg nabij tramhalte
Gouden Leeuw, Voorschoten
ruim huis op schitterende
atand. Br. no 3317 bur. blad.
AUTO'S EN
MOTORRIJWIELEN
J. C. V. d. VELDE, Lijn).-
kade 13, Den Haag. Telefoon
11.29.2».
De verwarming in de
TOEKOMST
H.H. Architecten en zij, die plannen hebben
om te bouwen, vraagt vóórdat U bouwt btf
ons inlichtingen betreffende onze gepaten-
Ned. Octr. No. 17467—45357
Belg. Octr. No. 405868
Deze zfjn niet alleen zeer geschikt voor
KERKEN, doch eveneens ideaal voor
WOONHUIZEN, SCHOLEN, KANTOOR
GEBOUWEN, FABRIEKEN, HALLEN enz.
Wy geven volledige garantie.
1 aangename temperatuur
2 lange levensduur
3 zeer voordelig in brandstoffengebrulk
4 geen radiatoren en buizen
5 vlugge en gelijkmatige verwarming
6 gemakkelijke bediening
7 goedkoop in aanschaffing
Offerten en ingenleursbezoek kosteloos.
TECHNISCH BUREAU
HEERLEN (L.)
CORIOVALLUMSTRAAT 36 TEL. 321»
WIKKEL
INRICHTING
KUNSTGEBIT
Gebroken, gescheurd of tan
den gebroken. Reparaties
vanaf f 2.- in enkele uren
gereed.
ENKR1, Hogewoerd 88a
Leiden Telefoon 23970
VERKOOPMIDDAG in
..HET
DIAKONESSENHUIS"
LEIDEN
De overgebleven goederen
van de bazar van het Diako-
nessenhuis worden uitver
kocht as. WOENSDAG 15
MAART, 's middags tl
2 en 4 uur.
Gelegenheid tot theedrinken.
AANVANG
MOEDERCURSUS
Prov. Ver. v. Gezondheids-
„HET GROENE KRUIS"
te Leiden
op Maandag 13 Maart a.s. te
2 uur 30 in Gebouw Noma-
teg, le Binnenvestgracht 21.
EVANGELISATIE
SAMENKOMST
KOOIKAPEL
ZONDAG 12 MAART 1950
Onderwerp: „HERSTEL"
Aanvang 7 uur Toegang vrij.
Amerikaanse doctoren constateerden 1
Goediger
iHnri&ri/
bij 2 van de 3 vrouwen
ADVERTEER IN DIT BLAD
GLAS In LOOD
IN ELKE UITVOERING
GLASBEWERKING
ri AS WEPÉN
r-(jüv}-7 Qias
VERZILVERD
Qebr 9)uUuart
AUTO
LEIDEN
QEHARO
V «ms
Nabm5TRAAT3IEL;!'.K:
WIE HELPT ambtenaar
S.E.F, die wil huwen aan
WOON
GELEGENHEID
Br. Morsweg 30a, Leiden.
WINKELJUFFROUW
GEVRAAGD voor spoedig
WINKELJUFFROUW
voor meubelzaak in Katwijk
Voorkeur voor iemand met
ervaring. Br. onder no 3315
bur. van dit blad.
EERSTE EN TWEEDE
op courante onderpanden. Billijke voorwaarden.
BUREAU INTERMEDIAIR
DEN HAAG - REGENTESSELAAN 201 - TEL. 332870
In Amerika hebben 36 bekende huidartsen de
volgende Palmolive Schoonheidskuur bij 1285
vrouwen van vijftien tot vijftig jaar toegepast:
Was Uw gezicht met Palmolive Zeep.. Masseer
Uw huid slechts één minuut met het weldadig-
zachte Palmolive-schuim. Daarna afspoelen. Doe
dit 3 keer per dag. Twee weken lang. Bij twee
van de drie vrouwen constateerden de artsen
binnen 14 dagen een jeugdiger teint en huid.
Door deze Palmolive Schoonheidskuur zal ook
Uw huid gaver en gezonder worden.
Alléén een N0VAK-T0ESTEL
schenkt U het ware radio-genott
en Ben 't öa,n ook met mijn &qenöA
helem&a,L niet eens
TFANDAAG komt mijn geliefde en
trouwe agenda zo waar al weer
aandragen met een spreuk, die me Je
dorste en sikkeneurigste zedepreken
in gedachten roept: ..Het is niet zo
belangrijk, hoe lang wij leven, maar
hoe wij leven." Om je de waarheid te
zeggen, ik geloof daar geen zier van.
Natuurlijk, zo oppervlakkig be
schouwd, klinkt het wel aannemelijk
en ik kan me voorstellen dat je er op
het eerste gezicht even inloopt: het is
toch stukken beter om op je veertig
ste na een welbesteed leven heen te
gaan en eventueel met een schat van
bloemen en toespraken ter aarde be
steld te worden, dan op je tachtigste
door mogelijke nabe
staanden meit een
zuchl van verlich
ting uitgedragen te
worden, omdat deze
danKbaar zijn dat ze
tenslotte van die el
lendige nerel op een
nette manier af ko
men. Vromer gespro
ken: het is toch beter kort te
leven in de vreze des Heren dan
lang in ongehoorzaamheid en onge
loof. Beter kort maar krachtig, dan
lang en futloos. Liever een kleine tijd
beminnelijk en bemind, dan vele
jaren hatelijk en gehaat. Als buiten
persoonlijke stelling doet de spreuk
het ontegenzeglijk.
En toch geloof ik het niet. In geen
geval zodra ik niet meer in het alge
meen over leven en sterven spreek,
maar mijn eigen geval neem. Het
maakt daarbij nauwelijks onderscheid
of ik als ongelovige dan wel gelovige
spreek. De heiden kan zeggen en
hij weerlegt met zijn eigen hart de
wijze spreuk „Je hebt mooi praten
maar ik blijf toch maar liever gezond.
Veertig jaar en daarna kransen en lof
redes klink wel aardig, maar je hebt
er zelf zo bitter weinig plezier van:
je leeft maar één keer en dat is gauw
genoeg voorbij...." Na welke uit
spraak mijn agenda zoetsappig begint
te grijnzen en zegt: „O maar mijn
wijsheid is ook niet naar uw boze
heidense hartDoch. ziet, daar
springt de gelovige óók op en zegt:
„Uw wijsheid is evenmin naar het hart
der Schriften. Overal in de bijbel
wordt de lof gezongen van het lange
leven, dat één der hoogste goederen is
waarmee God de mens zégent. Denk
alleen maar aan dat andere Spreu-
kenboek, waarin zo hartstochtelijk
verkondigd wordt dat het houden van
Gods geboden langheid van jaren en
dagen van leven en vrede vermeerdert.
Denk er aan hoe er geen groter nood
in de psalmen wordt uitgeklaagd dan
deze dat de gelovigen sterven zouden
voor hun dag óm is...." Ja. de ge
lovige moet tekeer gaan tegen deze
burgerlijke agenda-wijsheid, die zo
totaal verschillende grootheden als
Het Lange Leven dat Gods zégen is
en onze levenswijze die ónze zón
de is in een vergelijking samenbun
delt. Men kan enkel soortgelijke groot
heden met elkaar vergelijken: thee
met thee, en koffie met koffiesurro-
gaat, en korte rokken met keurig-ge-
dragen rokken. Maar nooit in één adem
noemen: lang leven én wat wij ervan
„TJET is niet zo belangrijk hoe laflg
**wy levenIk laat me dat niet
zeggen. Ik dank God dat ik leven mag;
dat God me dat wonderlijke verschijn
sel dat we „leven" noemen gegund
heeft. Je kent de gelijkenis van de
Verloren Zoon. Je weet dat daar in het
begin dat korte zinnetje staat „De
Vader deelde hun het goed". Wat je
mogelyk niet weet is dit. dat het
Grieks voor „goed" hetzelfde woord
benut, dat ook voor „leven" gebruiki
wordt. Aan het begin van ons bestaan
is dat alleronbegrijpelijkste moment
gesteld waarop de Vadar sprak: „Wel-
IN DE GROTE
VRAAG
aan, ik schenk jou het leven als het
beste dat ik te geven heb". En nu wil
iemand me wijs maken dat het niet
belangrijk is om lang te leven en dat
de dood dus feitelijk zo erg niet is?
Kom nu, niets belangrijker dan het
leven; niets schoner, niets liefelijker.
Wat zegt daar iemand? Dat het toch
maar een akelig naar leventje is waar
in we terecht kwamen? Dat het geen
lolletje is? Ik ken die opvatting; ook
die staat in de bijbel, zij het dan dat
er daar een sierlijker uitdrukking voor
gekozen wordt. Ik heb Job en Jeremia
uit één mond horen klagen: „De dag
verga, waarin ik geboren ben en de
nacht, waarin men zeide: Een knechtje
is ontvangen. Die
dag zij duisternis:
dat God niet naar
hem vrage van
boven en dat geen
glans over hem
schijne; dat wolken
geet één ding niet
daarbij: dat zy deze woorden sta
melden toen hun eigen leven dodelijk
bedreigd werd. Zo wonderbaarlijk lief
was hen het lange leven, dat zij in de
vertwijfeling over het dreigend verlies
ervan, wensten het nimmer ontvangen
te hebben. Want erger dan nooit iets
schoons bezeten te hebben is het om
het gekregen schone te moeten af
staan. Zo zijn uit angst voor de dood
ZWAAR DEBAT IN 7 MAARTSE ZONNETJE
mensen tot zelfmoord gekomen en hun
laatste rauwe kreet stemde op een
vreemde wijze in met het lied van de
geredde: „De levende, de levende zal
U loven, gelijk ik heden ten dage doe"
en heel in de verte kwam de echo
van Jacqueline van der Waals (die
weet dat ze niet lang leven zal; wie
het zo juist is aangezegd dat de dood
nadert en die dan zachtjes fluistert:)
„Het dennebosje geurde en de rozen,
en 'k had het leven nooit zo lief ge
had
TUTAAR dat andere dan? Dat het be-
langrijk is HOE we leven? Ach,
is het niet volkomen overbodig om
dat nog te constateren, wanneer we
ook maar eenmaal door verbazing be
vangen worden over het wonder dat
we leven mógen. Kan men een on
betaalbaar, onvervangbaar geschenk
krijgen en zich dan niet afvragen wat
we ermee mogen doen?
Zo blijft er slechts één vraag over:
of we ons eigen leven erkennen ala
geschenk van God. Wie zich daarop
bezint met schrik voor het eerst be
zint kan niet anders doen dan sta
melen met de woorden van een mid
deleeuws kerklied: „Den tijd heb ik
verloren dien Gij mij hebt verleend..
Of zich met de verloren zoon op
maken om de resterende jaren zyna
levens kind des Vaders te zijn.
En op de achtergrond van dit alles
staat het Kruis van Hem, die zéér kort
leefde en die leeft in eeuwigheid; die
ons het lange leven en het opnieuw
leven schenkt.
nOaar ^Cltler
een koelltuió van wilde maken
...daarin wonen nu 110 gezinnen
tt een ge-
Men is ge
neigd, als men die massieve, hoog bo
ven de doorschoten huizen uitstekende
betonmassa ziet, te denken aan een
gevangenis. Maar het is geen gevan-.
genis, want er spelen kinderen voor
de deur en er gaan vrouwen
De
dik.
Dit is één van de bunkers, die over
al in Duitsland werden gebouwd, om
de burgers te beschermen tegen lucht
aanvallen. Van de grootte van één
zo'n bunker kan men zich enigszins
een voorstelling maken, als men weet,
dat er 20 000 mensen en méér dekking
zochten tegen het oorlogsgevaar. Bij
luchtalarm stonden de inwoners van
Ruhrort, onder wie vele Nederlanders,
schouder aan schouder, op de trappen,
in de gangen, in de nissen van deze
bunker Deze bunkers gaven afdoende
bescherming. Want op de grote bun
ker van Ruhrort viel in de oorlog een
zware bom, die echter niemand kwaad
deed, zo absoluut veilig waren de
mensen onder de beton-lagen.
Dit bolwerk is nu een woonplaai.s
voor 110 Duitse gezinnen, samen 310
mensen, die Hun woning verloren, of
die gevlucht zijn uit de Russische zone
van Duitsland. Zij „wonen" daar in
tamelijk ruime kamers, maar dat
wonen houdt voor ons gevoel op bij
de gedachte, dat zij onderdak hebben,
want nimmer dringt in deze kolos van
cement en beton één spiertje daglicht
naar binnen, om de bunker wat op te
fleuren. Zó, als men de bunker be
treedt, komt men onder de zware
beklemming van de duisternis. Zeker,
er branden hier en daar op de gangen
lichtjes, maar verder werkt niets mee,
om de bunker van binnen ook maar
enigszins aantrekkelijk te maken. De
muren zijn grauw, er dwalen etens-
luchtjes uit de open deuren, kinderen
spelen op de donkere trappen. Arme
paupers, met geplakte haartjes en
kleverige handjes Zij zijn een beetje
schuw tegen vreemden. Een schuw
heid, die gevoed wordt uit de donkere
gaten en nissen om hen heen. Trou
wens, van alle mensen in dit scheme
rige gezinnen-pakhuis blijven slechts
gestalten over. En toch is, ondanks
de troosteloze gedachte, dat deze stak
kers slechts daglicht zien, als zij naar
buiten gaan, deze bunker een uit
tip di
i« Jpe.
komst. Hitler had er garages en koel
huizen van willen maken na de oor
log, maar het zijn doorgangshuizen,
geworden voor mensen, die opgejaagd
zijn door het oorlogsgeweld. Ze moe
ten voor hun „woning" betalen. Vijf
tien mark per maand is echter maar
een kleinigheid, want daarmee is nog
lang niet het electrisch licht betaald.
De rest legt de gemeente bij.
Op de vyfde verdieping van deze
woonbunker haalt men wat vryer
adem. Daar zijn gaten in de muur ge
maakt. Er spelen kinderen en voor
hen heeft men frisse lucht het meest
accuut gevonden. In de herfst zal men
in het hele gebouw gaten boren, maar
dat kost tijd en geld. Tot zolang zijn
110 gezinnen gedoemd, altijd bij elec
trisch licht te zitten. Jonggehuwden:
kyk vanavond maar eens naar uw
kamertje van vier bij drie en kom
dan even in gedachten hier, in Ruhrort,
in de Bolwerk-Bunker. U zult, bij de
aandacht, die U voor uw kleinbehuisd
gezinnetje nodig heeft, tóch nog mede
lijden vinden voor de mensen, die hot
nóg slechter hebben dan U