1 VREDESTEIN □OH U HUISHOUDKOELKASTEN COMMISSARIS RADIO v. d. BIJL V STUDEERT INSTITUUT STEEHDUWER BOZE GEESTEN raj ZONDAGSBLAD 4 FEBRUARI 1950 V Is een Erdal product, dus poed! Dit is Uw glansmerkl Huisvrouwen van Nederland... hier ia de ideale wrijf was PELI WRIJF- WASMet extra werkingWant naast een zorgvuldige combinatie van edele wassoorten bevat Peli wrtJfwaa ook VLIDOSOL 't doeltreffende middel tegen houtworm en an dere schadelijke insecten! Weet U dat hout worm jaarlijks kapitalen aan hout verslindt T Nieuwe meubelen kunnen reeds aangetast zijn. Pak de bestrijding radicaal aan door Uwmeubiialr te behandelen metPeli wrijf, was. In geval aantasting door houtworm reeds een feit is, dan ook de onbe schermde delen - als achter- en onderzijde - der meubelen wrijven. verdelging mmmt Levering van merk Radio toestellen met Visserijband. Speciale reparatie inrich ting. COMMANDEURSLAAN 33 KatwUk aan den Rijn Tel. 2844 GLAS In LOOD GEBRANDSCHILDERD qiAS VOOR" GEDENK-** JUBILEUM- RAMEN RESTAURATIE LEIDEN VRAAGT VR'JBL'JVEND ONTWERP NaRM STRAAT 5 TEL-Sit'. Kent li reeds AA.UVSchocolade ?j Die rakkers wel, en óf ze het lusten zo'n lekker stuk De Stofzuiger Specialist VERKOOP REPARATIE WIKKELINRICHTING voor electro-motoren, Boormachi- TECHN. BUR. |AC. ABSPOEL Karevaarstr. 16 Tel. 20164 ADVERTEER IN DIT BLAD C E L D Leningen vanaf f 1.500. met en zonder borg. 1ste en 2de Hypotheken. Financie ringen. Bureau INTERMEDIAIR, Hrj;enti-sselaan 201, Den Haag Tel. 33.28.70. AUTO'S EN MOTORRIJWIELEN J. C. v. d. VELDEN. Fijnje- kade 13, Den Haag. Telefoon 11.29.22. KUNSTGEBIT Gebroken, gescheurd of tan den gebroken Reparatie? vanaf f 2.- in enkele uren gereed. ENKR1, Horewoerd 88a Leiden. Telefoon 23970 HENNEN EN EENDEN Witte Legh. br. "49 a. en de leg f 6 p st. Andere ra sen f 6.50 p. st W. Legh. br. •48 f 4 50 p. st. Alle rassen Eenden f 4 p. st. Niet goed in volle 8 dagen retour zen den. Erk. Pluimveeh. (No 1101» Mulderslaan 12, Vee- nendaal. AUTOBANDEN aarborRt dl* I. M.O. Paedagoglel BOEKHOUDEN. BIOSBOOP - OPERA- ELECTRO TECHNIEK (Adsplra RADIOTECHNIEK SIJ xSïrsrir - SCHRIFTELIJK ONDERWIJS - ROTTERDAM VRAAO NOO IIKDKN ONZE UITVOERIGE STUDIEGIDS! Inspectie van bat Schriftelijk iderwUi. rectie. O. NIEMEIJER, Leraar ONS INSTITUUT LEIDT OP VOOR: I MIDDENSTANDSDIPLOMA PRAKTIJKDIPLOMA BOEKHOUDEN DIPLOMA MOD. BEDRIJFSADM. (M.B.A.) KTAATSPRAKTIJK DIPLOMA AKTE BOEKHOUDEN M O. A en B. Leslokalen ta het centrum der ttad. Vraagt prospectua. Inschrijving heden opengesteld. Lessen op elk gewenst uur van de dag. Examenopleiding Ph. C. L. v. d. Reyden RIJN- EN 8CHIEKADE 91 - TEL. 21379 - LEIDEN Waar U ook bent, Wat U ook doet: Vergeet niet, dat VS U altijd voldoet! VS - de pepermunt die iedereen véél lekkerder vindtl oJU 9^ N StOOKI als goud! B. VAN SETERS Staatsbevoegd Heilgymnast-masseur Rijnsburgerweg 95. Leiden. Telefoon 25050 Spreekuur: Ma. Woe. Vrij. van 11.30 uur Thans ook praktijk Noordwijkerweg 64, Katwijk a. d. Rijn Spreekuur Di. Do. 12—1 uur. ENGELS FABRIKAAT PRESTCULD. Vooroorlogse kwaliteit 5 jaar garantie Direct leverbaar in diverse afmetingen. ALLBENVERKOOP LEIDEN-OM.STREKEN Kocltechnisch Install. Bureau Koeltex OPLEIDING voor MEUBEL- en WONINGSTOFFEREN Voor deze vakken zal PER 1 MAART 1950 een opleiding worden gegeven aan de AMBACHTSSCHOOL Tainboerstraat 9 te ROTTERDAM. De cursusduur ia 2 Jaar, terwijl het schoolgeld laag is, al naar gelang van de financiële draagkracht van de ouders. AANGIFTE VOOR 17 FEBR. 1950 AAN DE SCHOOL. In gerenommeerde oud-gevestigde BOEKHANDEL (N.V.) vaceert een plaats als Deelname in het aandelen kapitaal 7.000. Uitstekend rendement verzekerd. Brieven onder no. 19883, aan Dagblad De Rotterdammer, Postbus 948, Rotterdam. s I 1L J 3 Bijlage van de «Nieuwe Leidsche Courant" van Zaterdag 4 Februari 1950 t*N dan is er de vraag van het leed, waar we allemaal vroeg of laat mee te maken krijgen; van het leed in één van de ontelbare schakeringen waarii het zich bij ons binnendringt: in rouw, of in ziekte, of in tegenslag, of och waarom het op te sommen? Ieder vult zijn eigen geval wel in. Het is heel moeilijk om daarover te praten, «I heeft iedereen, die met het leed ken nismaakte, ook wel bemerkt dat er merkwaardig veel mensen bestaan, die dat maar al te goed kunnen. Ze komen al in het Obde Testament voor en daar "fcrengen ze de grote lijder Job bijkans tot wanhoop. Eigenlijk zijn diens verschil lende vrienden met al hun goede bedoe lingen voor Job een nog stekender pro bleem dan alle sla gen, die hem troffen. Hebben ze feitelijk wel goede bedoelingen? En hebben die mensen, die zo royaal en dik in hun woorden zitten bij ons eigen leed wel goede be doelingen? Zijn ze niet bezit om alleen maar zichzelf te zoeken, zonder een moment te verstaan, dat ze alleen maar tegenover deze lijder gesteld worden cm te troosten? Ze krijgen van God de kans om hun naaste lief te hebben en de deugden des Heren te verkondigen. Het enige waai ze het toe brengen is, dat men erkennen moet dat ze buiten gewoon goed praten xunnen, maar noch de naaste noch God wordt er mee gediend. Ge weet toch wat ze al zo beweren? De een komt aan met de stellige ver zekering, dat het toch Jobs eigen schuld moe' wezn, dat hem zoveel smarten t. effen. De hele vraag berust voor hen op een eenvoudig redeneer- sommetje. Eerste stelling: waren er geen zonden, dan waren er geen won den. Tweede stelling: er zijn diepe wonden geslagen. Gevolg: er moeten dus ook bijzonoer-erge zonder aanwe zig zijn geweest, want anders zou dit ontzettende nimmer gebeurd zijn. Klaar is Kees Men kan er zelfs diverse bijbelteksten bij aanhalen, en dat is dan he'. einde van alle tegenspraak. Het verontrustende is alleen, dat èn de bijbel zelf èn de lijder Job ronduit ontkennen dat zulke vreselijke zonden door de getroffene begaan waren. Nu is dat meestal geen bezwaar voor dit soort vertroosters: zij zijn direct be reid om bepaalde levensgedragingen als zonden aan te merken. Weliswaar bedrijven ze de-_- misdaad niet tegen over Job, maar we kunnen toch wel benaderen wat ze in zulk een geval zouden kunnen zeggen. Zou het zo vreemd zijn, wanneer ze bijvoorbeeld Job zijn vroegere rijkdom en voorspoed tot zonde gerekend zouden hebben? Ik hoor he* hen al zeggen: die Job had vroeger .och maar heel wat praats; aan zijn schatten zal hi, wel niet op een rechte wijze gekomen zijn, en wat was hij trots op die zoons en dochters. Misschien zijn ze wel bereid om het feit, dat Job een ruim en geriefe lijk huis bewoonde en dat hij zoveel knechten had, onmiddellijk als laak bare schuld aan te duiden. En daarmee zijn ze dan waar ze wezen willen. ItfU. drieduizend jaar 'ater, kunnen we nog telkens zulke uitingen be luisteren. Ik denk aan die man, die volkomen uit omgang met Christus brak met een bepaalde kring en af wijkende meningen ging verkondigen. Hij liet de Heiland geenszins los, maar diende Hem in geloof en dankbaarheid anders dan zijn vrienden dat deden. Toen kwam plotseling het leed over hem. En temidden van allerlei condo leancebrieven vond hij er een, die on omwonden uitsprak: „Nu krijtf .Je je trekken thuis je hebt het er naar gemaakt. Ondertussen heeft Job nog meer vrienden: daar is ook de meneer, die niet over schuld meent te moeten pra ten, maar die vervuld is v„n wat in de Camera Obscura al heette „Het Nut der Tegenspoeden". God neemt Job op in Zijn lijdensklas en wil hem zo tot diepere godsvrucht brengen. Op nieuw kunnen we vaststellen, dat dit bijbelse gedachten zijn; heeft de psal mist al niet gezongen: „Het is mij goed verdrukt te zijn geweest?" Alleen maar jammer, dat je dat wel door die zanger gezegd wil horen, maar niet door het eigenwijs geval, dat je eens even Gods bedoelingen komt onthullen. En het zelfde is het geval met trooster num mer drie, die Job attent maakt op de ïiogelijkheid dat Jobs lijden feitelijk de hele wereld ten goe de komt. Het is wel niet duidelijk hoe dat precies moet ge beuren, maar tegen woordig zou men ook daar wel wat op weten. Herinnert u zich nog hoe kort vóór de oorlog in een onzer grote steden een muur in stortte, waardoor een aantal voorbij gangers we.d getroffen en gedood? Daar is toer heel wat over te doen geweest, maar de troost aan de nabe staanden culmineerde in dit wonder lijke betoog dat er nu dank zij dit ongeval voortaan een betere stede lijke bemoeienis zou komen op het punt van wrakke gevels en instortende huizen. Een kale troost, die nauwelijks een jaar later helemaal belachelijk werd omdat toen niet één enkel muur tje bezweek, maar hele steden bran dend ondergingen. Daarmee is ook dit goedbedoelde betoog van de baan. Misschien verwacht je nu van mij een beter antwoord op je persoonlijke DE handelingen van een zekere Brits- Indiër, de vorige week in Rot terdam. en die geleld hebben tot het uit wijzen uit ons land van deze ongewens te 'vreemdeling behoren lot de categorie der bezweringen. Het doel van deze bezweringen is het afweren of wel het uitbannen van de boze geesten. Van ouds is deze duivelbezwering exorcisme genoemd. Wanneer men de verslagen van deze moderne duiveluitbanning gelezen heeft, za! het de meestcn der lezers niet ver wonderd hebben dat een man, een vreemdeling nog wel die dergelijke mishandelingen pleegt met yoorbedach- vragen. Ik moet je daarin teleurstellen, want ik kan dat niet geven. Het enige wat ik doen kan is dit, dat ik een ver drietig mens tracht mee te nemen naar het kruis van Golgotha en hem wijs op de lijdende en stervende Heiland. Want daar zoek ik zelf het antwoord in mijn persoonlijke moeilijkheden. Daar hoor en zie ik dit: God heeft voor mij het lijden niet ontweken. En God weet Zelf wat het is. Hij heeft Zijn voetstap pen gezet op het pad dat ik zelf te gaan heb: Hij weet wat lijden, een zaamheid, pijn, rouw, sterven, dood- zijn is. Mij kan niets overkomen, dat God vreemd is en God heeft dat ten rade, zo spoedig mogelijk verwijderd wordt. Men verwondert zich wel over het merkwaardige feit dat zovele men sen zich vrijwillig aan de invloed van deze magiër uitleverden. En dat is m i. uit twee dingen te verklaren. Ten eer ste uit de zeer bijzondere gave die deze man had om zijn geest te doen zegevie ren over anderen; de gave om macht uit te oefenen met woord en. gebaar en houding en innerlijke zekerheid over andoren, die en dat is de tweede ver klaring, die innerlijke zekerheid ten enenmale missen, die geen houvast heb ben aan zich zelf; die ook geen moed hebben, maar angst, onbewuste angst voor aanvaard om mijnentwil. Aan die God kan ik verder alles overlaten. Ik be grijp er vaak niets niemendal van maar ik heb niet de minste reden om God te wantrouwen. Zou Hij, die Zijn eigen Zoon gegeven heeft, ons met Hem niet alle dingen schenken? Ik geloof dat wij alleen zó naar da verdrietige mensen toe kunnen gaan, heel gewoon en heel eerlijk en heel open. Misschien dat we hen dan een beetje helpen en in ieder geval zijn wij dan niet de beoordelaar, de hoogmoe dige buitenstaander. We zijn lotgenoten in gelijke beproevingen en in eenzelfde geloof. het niet gewetcne, het onbegrijpelijke, voor wat Rudolf Otto genoemd heeft het „numineuze", het eeuwige mysterie van het andere leven. Dit soort mensen is ten alle tijde zeer vatbaar voor sugges tie en voor hypnose en kunnen onder omstandigheden volkomen van hun eigen wilsfuncties worden beroofd. Menigeen zal wel eens een z.g. telepatische séanco hebben bijgewoond en tot zijn stomme verbazing hebben meegemaakt hoe ver scheiden mensen uit de zaal na enige suggererende woorden b.v. de gevouwen handen niet meer van elkaar los kon den krijgen. Tussen deze séances en die van de Rotterdamse duiveluitbanner is in wezen niet zo heel veel verschil. En tochN ook weer wel, want daar in Rotterdam kwam de ziekte in het ge ding en de uitbanning van de boze Beest had ten doel de ziekte te genezen Hier was dus kennelijk oen religieus ritueel aanwezig en de bedoeling om ziekte genezing en (bij)geloof. met elkaar in verband te brengen. Het is niet zo vreemd dal deze sa menhang opduikt Het is eigenlijk een verband dat bij alle volken van alle tijden is gezocht Bij de primitieve vol keren zien wij die mening steeds weer dat de ziekte er is doordat de boze geest er is en dat de ziekte geneest door het verjagen van die boze geest. Om dat te kunnen doen dat verjagen moet er een apart mens zijn, bekleed met een mysterieuze macht in de psychologie van Jung-Mana. genoemd. Die man, is de medicijnman: die met allerlei mid delen en toverspreuken niet de ziekte als zodanig bestrijdt, maar de boze geest die de oorzaak Ls verjaagt. Bij deze primitieven heerst het magische „Welt- bild" de magische opvatting van de Kosmos. De moderne mens uit onze dagen is veelal niet uit dit magische „Weltbild" uitgekomen. Hij klopt op ongeverfd hout: hij loopt niet onder een ladder door: hij wil niet de 13e man zijn; zoekt zijn lot te kennen uit astrologie en al lerhande tovernarlj. En alles uitelnde- (Voor vervolg pap. 3) IN DE GROTE VRAAG het uitBónnen v&n Exorcisme is alleen in Gods kracht te bestrijden ^lOaar dient Wet lijden voor?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1950 | | pagina 7