SNEEUWWIT bevat iets EDER I SNEEUWWIT ZEEPPOEDER HAKEN en BREIEN- bij'LIBELLE' f sr "O H PONTSCHOOL STEENSCHUUR 3 SPAARBANK DE GROOT BEHANGER ...DRIE GEVALLEN VAN MISHANDELING DENEMARKEN 8 ZONDAGSBLAD 14 JANUARI 1950 TRACTEER UW CASTEN op een heeriyk kopje koffie De PERCO-FILTER compleet kost thans f 17.50 Fa van der STOK BREESTRAAT, levert uit voorraad ook alle losse onderdelen. Waar wij lang op gewacht hebben, voldoende voorraad logse TWISTED MAT 91 c.m. breed f 3.80 p. M. In blank en bruin jaspé Ook voldoende BALATUM in voorraad, 183 en 200 c.m. breed. Een extra voordelige aanbieding 1 PERS. DIVAN en SLEE LEDIKANTEN niet prima spiraalmatras sen f 26.80 en f 27.90. Maar kom eens kijken, wy hebben nog veel meer, en als 9teeds voor aantrekkelijke prijzen. .DE DRIE EEIVEN" Haarlemmerstraat 111 Telefoon 23867 Plaats een Koerier - 't is dè manier! AUTO'S EN MOTORRIJWIELEN J. C. v. d. VELDEN, Fynje- kade 13, Den Haag;. Telefoon 11.29.22. DEKKLEDEN TE KOOP TE HUUR H. R. TROOST. Haven 14 Tel. 21664 Opleiding Dokters- en Tandartsassistente Ier leiding van artsen door een n Schriftelijke Cursus. •gewenst met aanslul- td praetlseh gedeelte. I. Me. Vo. lm. de Ruytcrwcg 215 Amsterdam-W ONZE ZOUTE-gt KAASBOLLEN »UKVE MARKING Sneeuwwit dóet ook tets wonderlijks! De was wordt er wttter-telkens-nóg- witter van! Dat komt door Sporex. Een nieuw element, dal alleen in Sneeuwwit zit. Daardoor blijft de was zo wit, als U altijd verlangde. Met minder moeite. Houd daar rekening mee. Zet op Uw boodschappenlijst: SNEEUWWIT ZEEPPOEDER' Steeds meer vrouwen vragen het! 28 ct- SNEEUWWIT V bevat Sporex tegen geelzucht der was. Een surprise waar al meer dan 500.000 abonnó's van profiteren Voortaan wordt aon elke abonné van Libelle zonder extro-kosten het frooie maandblad Haken en Breien toegezonden. Dit betekent een belang rijke vermeerdering van hel aantal haak- en brei- modellen. Het enthousiasme is dan ook zeer groot. Een ideale combinatie Libelle en Haken en Breien vorr 64 pagina's en geeft week in, w jf. vrouw interesseert. Hoken en Brei handwerkmodellen. En dit alles Ook voor U i een ideole combinatie. Libelle telt nu' k uit voorlichting op elk terrein dot de vult dit nog aon met 32 pagina's fraaie r 20 cent per week. dames^ Gratis proefnummers D,„ bon ingevuld ,n „n on, op- BON 20 ear J 2 60 p a BEESTEN MARK1 7 DEZE MAAND BEGINNEN NIEUWE CURSUSSEN STENO TYPEN BOEKHOUDEN TALEN MIDDENSTAND Hl ALGEM. ONTWIKKELING Tel. 21219 Vraagt vrijbl. Studie-advies! COÖPERATIEVE BOERENLEENBANK Rapenburg 63 Leiden DE SPAARBANK VOOR IEDEREEN Rentevergoeding 2.40 tot een maximum van f 10.000. Speciale Trouwauto's Garage BEESTENMARKT 3 Telefoon 23300 KUNSTGEBIT Gebroken, gescheurd of tan den gebroken. Reparaties vanaf f 2.- in enkele gereed. Volkomen bekend met wo ning-stofferen.. kan geplaatst worden bij Joh. van Weeren. Langebrug 65. Mevr. Treep. Prinses Marie- laan 8. Wassenaar. Tel. 3810, raagt voor direct of later NET MEISJE Gevraagd voor direct NET MEISJE in gezin m. 3 kl. kind. Zelfst. k koken en werken. Goede getuigen. Aanmelden Mevr Witkam. Rapenburg 21, Lei den. Tel. 26923. IETS VOOR U EN UW JONCENS SCHOENREP AR ATI ES MET RUBBER 3 maal zo sterk als leder. KINDERZOLEN EN HAKKEN vanaf 1.70 ALLES IN EEN DAG GEREED. TEL. 21954 N.V. ZILVERFABRIEK „VOORSCHOTEN" biedt plaatsing voor GEREEDSCHAPMAKERS DRAAIERS en FRAISER-SCHAVER Zonder goede getuigen onnodig te solliciteren. i de afd. Leerling-Verpleegsters en -Verplegers (ongehuwd) ter opleiding voor het Rijksdiploma Zieken verpleging B. Mulo-diploma thans niet vereist. Leeftijd 1830 jaar. Salaris leerlingen van f 1480.- tot f 1720.-, bij het behalen van het diploma f 1900.tot f 2800. aftrek Internaat f 900.Drie weken vac&ntle per jaar. Eerste verstrekking van dienstkleding van stichtings- wege. Sollicitanten moeten zyn van positief-christe- lyke beginselen en kunnen zich schriftelijk melden by de Geneesheer-Directeur. BADEN - GEYSERS - GASFORNUIZEN SANITAIRE INSTALLATIES CORN. HUNDERSMARCK ZN LOODGIETERSBEDRIJF GEDIPLOMEERD EN ERKEND INSTALLATEUR Leiden Amaliaatraat 6 Telefoon 25262. in 6e qROte vraag DE Bijbel blijft toch maar het boek der boeken. De Bijbel blijft toch maar onveranderlijk in circulatie. Neen, dit is geen waarheid als een koe; dit is niet minder dan een won der. Ik heb allerlei ervaringen opge daan omtrent dit punt en ik wil iets daarvan vertellen. De grootste verras sing welke ik in dit opzicht beleefde is de volgende: het Kerkvolk kan soms vreemd met die Bij Del omgaan, maar wanneer het dat doet, bemerkt men dat buiten de Kerk grote scharen opeens weer naar dat boek grijpen gaan en het in letterlijke zin „opeten". Zoals dat trouwens ook behoort: denk maar aan die engel uit de Openbaring van Johannes die de apostel beveelt om de boekrol te verslinden: „Ede vo lumen" dat is „eet het boekske op". Om in nadere bijzonderheden te treden: men moet eens aan predikan ten vragen welke rare ervaringen ze soms met bijbels opdoen. Daar komt een gemeentelid naar de pastorie wan delen met een volledig door „mot en roest" verteerde bijbel en biedt het zijn herder en leraar aan. Die weet nauwelijks wat hij daarmee beginnen moet en op een dag zegt hij: „Ja, wei- bedankt, maar waarom krijg ik dat van u?" De vrijgevige broeder of zus ter kijkt eerst stom verbaasd en zegt: „Nou, er is toch zo'n gebrek aan bij bels en nu dacht ik dat U deze v/el aan zo'n gezin zoudt kunnen ge ven, dat er graag een wilde hebben?" Zo'n antwoord stemt de predikant grimmig en hij antwoordt: „Hoe kan ik nu toch bij iemand komen aanzet ten met zo'n verschimmeld, uit de band geweekt exemplaar? Wanneer je nu nog een prachtige editie was ko men brengen of een heel ouderwets museumstuk, dan zou ik er vrede mee hebben, maar je zet je gasten toch oojc geen afgekloven botjes voor?" Gewoonlijk komt dan het hoge woord er bij de bezoeker uit: dat hij nu eenmaal dit versleten boek bij de schoonmaak vond en dat hij er geen raad mee wist: „Want je kunt een Bij bel toch niet in de asbak of in het vuur gooien, wel?" Vandaar dat men op sommige pastoriezolders een hele verzameling van zulke restanten aan treft. van geslacht tot geslacht daar opgeslagen en een bron van motten - vreugde voor de diertjes zelf doch te gelijk een bron van mottenleed voor de pastoriebewoners. Men zou dit de „bijgelovige" bijbelbehandeling kun nen noemen. Het boek als zodanig gaat eerbied cn ontzag eisen, maar dat betekent niet dat do inhoud ge ëerbiedigd wordt: zelfs niet dat deze inhoud gekend wordt. EEN andere ervaring. Op de markt staat een boekenkraampje en er komt een boer of een schipper aan wandelen. Hij verlangt een Bijbel. Maar hij eist daarbij een bepaalde uitgave: ,Het moet een poetenbijbel zijn", de creteert hy. De stadsmens hoort van dit verlangen vreemd op. heeft die weet wat „poeten" voor dingen zijn? Maar laat me de wens nader vorkla ren. In Handelingen 7 houdt Paulus zijn rede op de Areonngus en daarin haalt hij ondermeer ëén van de Griek se dichters aan vers 28 die ge zegd heeft hoe wij van Gods geslacht ziin. Nu staat In oudere uitgaven in plaats van dat ..dichters" het ouder wetse woord ..poëten", dat we ook nog kennen van de ..Poësie-albums" dat laatste woord wordt trouwens ook halsstarrig verkeerd uitgesproken als of er geen stippeltjes boven de ston den en het klinkt dan alsof het album niet met verzen maar met katten te maken heeft. Vraagt dus een koper om een ..Poetenbijbel" hij pleegt dat woord ook gewoonlijk verkeerd uit te spreken dan hebben we ren mens voor ons. die alleen mnar een oudor- afco editi" rtrniM t hii voor- keur zelfs een uitgave met dat lastig- leesbare oud-Hollandse of Gotische schrift. Het komt deze koper voor, dat een oude bijbel als zodanig een betere bijbel is. Dat is natuurlijk volstrekt niet waar. We hebben allen kunnen lezen hoe onlangs in Palestina handschriften van de Bijbel gevonden zijn, die veel en veel verder terug gaan dan de hand schriften waarover de Statenvertalers in de jaren 1618—1630 beschikten, zo dat een nieuwe vertaling ons juist dichter bij de oorspronkelijke tekst brengt. Maar er zit nog een gevaar in die vreemde krulletters: menigeen raakt daardoor het spoor bijster. Daar is het beroemde verhaal van twee oefe naars die in hetzelfde dorp stonden en als de een over een bepaalde tekst had gesproken, haastte de ander zich om dat ook en liefst beter te doen. Op een dag het verhaal speelt omstreeks 1910 preekte de eerste over de* tekst „Hij verkwikt mijne ziel", maar dat stond in zijn- bijbel geschreven als „hij verquickt". De brave man vergiste zich met die q en las daarvoor een p, zodat hij een ove rigens toch weer bijbelse verhan deling hield over „God maakt onze ziel puik". Zyn collega en helaas concurrent merkte de fout en wist toch ook weer niet goed weg met die q. Hij legde uit en weer bleef het bij alle fouten een bijbelse verkondi ging „God verkuikt mijne ziel, God maakt mij tot oen kuikentje, dat in alle gevaar z'n toe/lucht zoekt bij de kloek". Hier hebben we dus een twee- TNENEMARKEN is een land, dat veel L' overeenkomst vertoont met ons land. Men vindt er windmolens en pol ders, duinen, heidevelden, glooiende heuvels en meren; dorpjes rond de stoere kerk en steden langs de water kant; voorts bruggen, fietsers, vissers en boeren. De vrouwen hebben er ech- Um Deem !:n,U,-hnP hmit velé tdjUuJlC ylïl.JV4, de bijbelbehandeling- de voorliefde voor de oude vorm. Ze is me heel wat sympathieker dan de eerste, maar ze doet al weer de inhoud zelf geen recht. •PENSLOTTE is er nog een derde vorm van Bijbelmishandeling. Die komt voor in het gezin waar de Bijbel wel een ereplaats krijgt, maar zonder geopend te worden. Daarover zyn ont stellende feiten bekend geworden. Het aantal hervormde cn gereformeerde gezinnen, waar de Bijbel niet meer recht gebruikt wordt, is benauwend groot. En toch moeten we vaststellen dat alleen een dagelijkse omgang met dat boek der boeken ons de weg kan wijzen door een leven vol vragen en noden. De volgende maal zal ik daar ter een grotere stem in het kapittel dan die in Nederland. Dat wisten de Amerikanen ook en ze hebben het in de oren geknoopt. De eerste ambassa drice, die de Ver. 'Staten uitzonden, was bestemd voor Denemarken. Nu is een vrouwelijke ambassadeur geen „nieuwtje" aan het diplomatieke fir mament, want wij hebben in ons land reeds enige jaren een geachte Chileen se gezante. Maar toch is de benoeming van de Amerikaanse mevrouw Ander son niet zonder betekenis. Vele jaren hebben de Deense vrou wen gestreden voor gelijkstelling; ze hebben het gewonnen, want in 1915 kwam ze bij de nieuwe grondwet tot stand. Het voor onze begrippen eigen aardige geval doet zich dan ook voor, dat gehuwde vrouwen vaak haar meisjesnaam blijven gebruiken. Ook combineert men beide namen tot een dubbele naam vooral wanneer die van de vrouw mooier is. De kinderen voeren die naam eveneens en zo'n naam (door een streepje gescheiden), is nog geenszins een teken, dat de draagster er van gehuwd is. De huidige bevoorrechte positie van de vrouw heeft haar schaduwzijde, met name in de ontbinding van het gezins leven. Vrouwen werken veelal bui tenshuis. De verhouding der geslach ten nadert steeds meer die van kame raadschap, waardoor er geen ruimte overblijft voor de opvatting van het huwelijk als een heilige Goddelijke in stelling. De pijnlijkste kant van deze dingen is, dat het volk als geheel er geen aanstoot meer aan neemt. Kin derbeperking wordt openbaar gepre dikt en buitenechtelijke kinderen val len onder staatszorg, wanneer dat no dig is. Het vult niet Ut veiwonduca, verder op ingaan, maar nu moet ik al« vast dit zeggen: de Bijbel is niet on verteerbaar, ook niet voor jonge men sen. Er is geen sprake van wat sommigen beweren dat de Bijbel onbegrijpelijk is. Alleen: de Bijbel wil rustig gelezen worden. Onder rustig versta ik daarbij: je neemt dit boek in handen wanneer niemand of niets kan afleiden en je begint met God tij vragen of Hij je door dat wat je leest wil helpen. Daarna lees je een niet te groot gedeelte en overdenkt wat je las. Zullen we vandaag een begin daarmee maken? Ik stel voor: we be ginnen bij Mattheus 4. En ik ben over tuigd dat elke lezer dan meteen ont dekt waarom ik deze keer dit vraag stuk heb aangeroerd. dat in Denemarken procentsgewijze d® meeste echtscheidingen voorkomen. Het huiselijke leven is er niet lan ger de allesbeheersende, algemeen er kende kern van de samenleving, dia bij ons gelukkig nog zo sterk is. Vele mannen en vrouwen gaan uit elkaar, wanneer zij zich tot een ander meer aangetrokken voelen: zij blijven ech ter goede vrienden. Daardoor werd het gezinsleven vlakker en meer aan getast door de drang naar levensgenie ting. Het valt zeer te betreuren, dat de levensnormen uit de grote stad meer en meer hun weg vinden naar het ingetogener en zuiverder platte land een voorbeeld van averechts® cultuuroverdracht. Men maakt zich ook losser van het Christendom. Het vrije individu is het einddoel van de populare evolutie-ge dachte. Het klinkt dan ook schraal, wanneer men beweert, dat het zede lijk normbesef van het Deense volk nog wortelt in het Christendom. In Denemarken kon het Protestan tisme zonder veel strijd woeden 'inge voerd. De Evangelische Lutherse kerk is de Deense staatskerk, waartoe ook de koning moet behoren. Uit het vorenstaande zal men be grepen hebben, dat de toestand in de Deense eenheidskerk niet rooskleurig is. Men zoekt wel naar een religieus levenshouvast, maar niet in kerkelijk- dogmatische zin. De Deen huivert voor werkelijk diepe bezinning. Het ge moedsleven zoekt meer een uitweg in het materiële dan in het religieuze; merkwaardig is, dat melancholie d® meest voorkomende ziekte is. Er ko men dan ook vele gevallen van zelf moord voor. Kaj Munk stelde tegenover de strijd Individunlisme-collectivisme de strijd tussen God en de wereld. Aanvankelijk meende hij, dat de massa's slechts doo* een sterke persoonlijkheid konden worden bedwongen. Hij had all® kracht van hot Christendom nodig om „neen" te kunnen zeggen tegen het nationaal-soclalisma. liiht |t»w vuwU WÜ- Q, Waar de vrouw een stem in het kapittel heeft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1950 | | pagina 7