NIEUWE LSIDSCHE COURANT
ZATERDAG 23 JULI 1949
Een antivoord aan dr Van Doornik
Carnaval of Bijltjesdag? Maar dat
is 't dilemma niet.
Rome kan de „afvallige" de hem toekomende
plaats nu eenmaal niet geven
n o
Ziet u, het gelijk van Trente staat vast.
Het gesprek is van te voren al in zijn
uitkomst vast te leggen. Rome heeft a
priori gelijk. Ondanks dit zou ik toch het
gesprek niet willen ontlopen. Ik zou de
belijdenis der Kerk (dat is niet hetzelfde
als het boekje van Hellenbroek of Land-
wehr), in de catechismus willen blijven
belijden.
Rome: BU u gaat het niet om het geloof
alleen, de genade alleen, het Woord
alleen! En zo word ik gedrongen
bezinning en nieuwe beleving van het
eigen geloofsbezit. Ik zou telkens weer
ten aanzien van de leer van het onbloe
dig herhaalde offer van Golgotha in de
mis de nadruk willen leggen op de He
breeënbrief. op dat ééns eenmaal!
In deze crisis, waarin ik moet ant
woorden als Rome mij de onfeilbaar
heid van zijn kerkelijk leergezag voor
legt. als het mij wil doen knielen bij het
misoffer en van mij Mariaverering
vraagt, in deze crisis komt het tot
dilemma.
Dr W. H. v. d. Pol, een tot de Roomse
kerk bekeerde Protestant, die thans
de R. K. universiteit te Nijmegen
hoogleraarszetel bezet, schreef: „Het
Christelijk Dilemma: Katholieke kerk-
Reformatie". In dit boek komt de Room
se hoogleraar tot de conclusie, dat het
Protestantisme als positief andere vorm
van christendom, naast de Roomse kerk
staat. En nu zou het mij t<
in te gaan op de discussie, die hierover
onstond met de andere Roomse bekeer
ling, Prof. dr de Vogel, n.a.v. de gepo
neerde tegenstelling: Woordopenbaring
Werkelijkheidsopenbaring. Maar wij mo
gen vaststellen dat dr v. d. Pol zegt, dat
de gelovige christen voor de keuze staat:
Reformatie of Rome, als twee verschil
lende vormen van Christendom. Men
moet dus óf de Reformatie afwijzen óf
Rome afwijzen.
Welnu, dit dilemma kent ook de Hel-
delbergse Catechismus en kan dus niet.
op verzoek van Dr v- Doornik, verlost
worden van wat hij noemt „anti-katho
lieke tendentie", evenmin als uw ca
techismus kan verlost worden van anti
protestantse tendentie.
Het dilemma is waarachtig niet: Carna
val of bijltjesdag en wij behoeven elkaar
niet openlijk of bedekt verwijten te doen.
Uw eigen schrijvers verwerpen de inqui
sitie in haar gewelddadige methoden, on
der excuus van een nog niet volgroeid
katholicisme.
Hoe de Roomse kerk met een beroep
op het „compelle intrare" (dwing ze in te
gaan) door haar potestas indirecta (indi
rect gezag) door de Staat de Donastis-
ten heeft behandeld, is bekend en het
geeft niet veel moed voor de toekomst.
bloei van Rome's kerk. de burgerrechten
van niet-Roomsen nader te omschrijven
Is het zo te verwonderen, dat wij hier
wantrouwen hebben? Is het te verwon
deren, dat ook naar deze politieke kant
van het vraagstuk een dilemma opstaat?
Wij dwalen te goeder trouw. soit. Zal
de Roomse overheid ten overstaan van
par. 48 van bovengenoemde encycliek nu
het onderwijs steunen, dat wij aan onze
te goeder trouw dwalende kinderen wil
len geven op onze christelijke scholen'
niet brengen tot het verbieden daarvan'.
U zult dit Apostolaat, deze missionnaire
actie, deze propaganda van wat in
oog dwalingen zijn, moeten afwijzen
de staat tot verbieden moeten brengen
en dan komt het conflict. Dan botst het
tegen elkaar: wat Rome meent om Gods
wil te moeten doen en wat de Reforma-
tie meent te moeten antwoorden. Wij be
geren dit conflict in geen enkel opzicht,
maar men zal niet kunnen vragen, dat
wij iets zullen doen, dat tegen ons gewe
ten ingaat. En Prof. Miskotte zóu gelijk
kunnen krijgen: Wat overblijft, is het
land te verlaten of het land te verdedi
gen. Deze situatie is benauwend, dat wi
ik heel goed en zo eenvoudig als dr
Doornik het stelt, met een beroep op
1 Cor. 13 is het zeker niet.
Als. ja èls de Roomse kerk zelf de mo
gelijkheid- van vrije en onbeknotte ont
wikkeling van het Protestantisme
oeding en cultuur zou erkennen, zonder
igrijpen door indirecte macht, ji
laar dat is het grote „als". Als
Zal het. als Rome over 50 jaar naar dei Christelijke school, de radio, de Evan-
droom van dr v. Doornik heeft geze
gevierd. geoorloofd zijn propaganda te
maken voor ons geloof? (Vergeef mij die
lelijke uitdrukking). Zal geduld worden,
dat het Protestantisme zijn Apostolische
opdracht vervult en zending, ook inwen
dige zending bedrijft? Zullen wij open
luchtsamenkomsten blijven houden? En
zullen wij onze Protestantse radio-kerk
diensten, waarin ook de Heidelbergse Ca
techismus wordt behandeld, voort mogen
zetten? Want dit is de ons van God op
gelegde plicht. Of moet de Roomse kerk
de Roomse overheid van over 50 jaar
gelisatie, het Apostolaat zou laten
maar zegt u eens: Zult u. zal uw kerk
uw staatkundige en kerkelijke overheid
dat doen? En dat niet als een vriendelijk
heid, waarop men eigenlijk geen recht
heeft, maar als wezensuiting van uw
eigen geloof?
Zal Rome ooit kunnen afstappen van
het absolute en totalitaire? Ik meen, dat
het n i e t kan, zelfs niet al spreekt u
van de liefde uit 1 Cor. 13.
Den Haag Ds H. J .Groenewegen
(I Stond in ons blad van 18 Juli).
Wanneer de klokke roept ter Kerke
Men kan wel zeggen: de kerk heeft
haar eigen orde de staat heeft
eigen orde. Maar het is goed „Katholiek",
dan alzo te redeneren: De Staat ligt op
het gebied der natuurlijke dingen, daar
heeft hij zijn taak en de Roomse Over
heid zal als vanzelfsprekend aan de
Roomse kerk als de ware kerk alle mo
gelijkheden tot ontplooiing van haar bo
vennatuurlijke werkzaamheid openstel
len en het is haar taak niet, de gewe
tensvrijheid van andersdenkende onder
danen te beknotten. Kerk noch Staat zijn
verplicht de ontwikkeling van niet-ka-
tholieke bevolkingsgroepen door politieke
macht te belemmeren. Neen, niet
plicht! Maar wenselijk misschien?
Stel u voor een door de Roomse Over
heid ingestelde ereraad, die naar de sug
gestie van dr v. Doornik ook onze Ca
techismus beoordelen moet, b.v. of het
niet op het stuk van de heiligen-verering
en van de mis nodeloos kwetsend is
anderen, die onze Belijdenisgeschriften
testen moet .Begrijpt u, wat de uitspraak
van de ereraad zal zijn?
Neen, niet verplicht! Maar ligt het
niet helemaal in het wezen der Roomse
kerk, die zichzelf als bij uitsluiting het
lichaam van Christus noemt en daardoor
aan de Wereldraad der kerken niet wens
te mee te doen?
Ligt het niet in het wezen dier totali
taire kerkgedachte ad majorem Dei glo-
riam, de afvallige de hem toekomende
plaats niet te kunnen geven?
Paus Leo XIII heeft in een encycliek
de verhouding van kerk en staat uiteen
gezet. Heel klaar is par. 48 uit Libertas
1888: de Staat moet dus één godsdienst
belijden, die de enig ware is en die voor
al in katholieke staten niet moeilijk te
herkennen is, daar in hem als het ware
in het oog lopende kenmerken van waar
heid zichbaar zijn. Die godsdienst moeten
de overheden in stand houden, die moe
ten zij beschermen, als zij tenminste, zoals
hun plicht is. de belangen van de gemeen
schap met wijsheid en goed gevolg wil
len behartigen. Hier is dus geen schei
ding tussen Staat en kerk. hier heeft de
Staat te erkennen absolute binding aan
de kerk Om practische redenen wordt
van dit ideaal in sommige landen afge
weken.
De Roomse overheid heeft dus de be
voegdheid, met het oog gericht op de
LEIDEN: Ned. Herv. Gemeente. 10
ds De Wit: 7 uur ds Swijnenburg; Hoogl.
kerk, 8.30 u. ds Lens, Appelscha; 10.30 ui
ds Geursen; Wo. 7.30 uur Avondstilte;
Oosterkerk, 10 uur ds Knottnerus. Oude
Nieuwe Wetering; 5 uur ds Kelder;
Marekerk, 10 u. ds v. Achterberg (H.D.);
Kooikapel, 10 uur ds Kelder; Morsweg-
lokaal, 10 uur ds Lens; Jeugdkerk (aula
Gymnasium), 10 u. dienst; Geref. Minne
huis, Do. 7 uur dhr De Groot; Eglise Wal-
lonne, 10.30 uur ds Hoyois, Brussel; Acad.
Ziekenhuis, 10.30 u. ds Kuilman; Geref.
Kerk, Zuiderkerk, 10 uur ds Honig; 5 uur
ds Maaskant; Hefengracht, 10 u. ds Bre-
derveld, Mechelen; 5 u. ds Hajer; Oude
Vest, 10 u. ds Maaskant; 4.30 u. ds Honig;
Morsweg, 10 u. ds Hajer; 5 u. ds Breder-
veld; Geref. Kerk, art. 31, 10 u. „Prediker"
5 u. Doopsgez. Kerk, ds Keizer; Chr.
Geref. Gem., 10 en 5 u. ds Jansen; Geref.
Gem., 10 en 5 uur ds Rijksen; Evang.
Luth, Gem., 10.30 uur ds Simon, Velsen;
Remonstr. Gem., 10.30 uur ds Van Wijn
gaarden; Doopsgez. Gem., 10.30 uur ds
Snaayer; Ver. van Vrijz. Herv., 10.30 uur
ds Van Wijk, Alkmaar; Evang. Chr. Ge
meenschap, 10 en 5.30 uur dhr Pereboom,
Ede; Za. 8 uur openl. samenk. (Vrouwen
kerkhof); Stads-evar.gelisatie „Jeruel", 10
dhr Schouten; Di. 8 u. bijbel-
bespreking; Wo. 8 uur jeugdsamenkomst;
u. bidstond; Leger des Heils, heden
avond 7 uur bidstond; 8 u. openl. samen
komst; Zo. 10 uur heiligingsdienst; 6.45 u.
openl. samenk.; 7.30 u. Verlossingsdienst;
Di. 7.30 uur soldatensamenkDo. 7."
heiligingsdienst; Oud-Kath. Kerk, 10.30 u.
gez. H. Mis.
ABBENES: Ned. Herv. Gem., 9.30
ds De Jong (H.A.); 6.30 u. ds Breeuwsma
(H.A. en dankz).
ALPHEN AAN DEN RIJN: Ned. Herv.
Gem., Julianastraat, 9 uur ds Tuinstra,
Koudekerk a. d. Rijn; 10.30 uur ds Bate
laan, Utrecht; 6.30 u. ds Lambour; „Jona
than", 10 uur ds Stehouwer; Kapel Gouw-
sluis, 6.30 uur ds Stehouwer; Oudsh.weg,
10 uur ds Veenendaal; 6.30 uur dhr Van
Oosterom, Nieuweroord; Hooftstr., 10 uur
de heer Van Oosterom; Martha-Stichting,
10.30 uur ds Meyer; Geref. Kerk, Zuider
kerk, 10 u. ds Ploeger. Goor; 6.30 i
Wijnbeek, Neede, Noorderkerk, 10
Wijma; 6.30 u. ds Ploeger; Chr. Lyceum,
ds Wijnbeek; 6.30 uur ds Wijma;
Oudshoorn, 10 en 6.80 uur ds Van Kapel,
Rhoon; Geref. Kerk, art. 31, 9 en 7 uur
de heer Drost, Nieuw-Buinen; Chr. Geref.
Gem., 10 en 6 uur leesdienst; Oud-Geref.
Gem., 9.30 en 4 uur leesdienst.
BENTHUIZEN: Ned. Herv. Gem., 9.
6 uur ds De Heer; Geref. Gem., n. be
BENTHUIZEN: Geref. Gem. 9.30 i
6 u. stud. Van Gilst, Den Haag.
HAZERSWOUDE: Ned. Herv. Gem.,
30 en 6 30 uur ds v. d Leedeir (H.A. en
Dankz.); Geref. Kerk, 9.30 en 6.30 uur
ds Oussoren.
HILLEGOM: Ned. Herv. Gem.. 10 u.
ds Poort, Den Haag; 5 u. ds mr Alma.
Lisse; Geref. Kerk, 10 en 5 u. ds Siertse-
a, Haarlem; Geref. Kerk, art. 31, 9 en
u. ds Verleur. Lisse; Chr. Geref. Gem..
i en 5 u, ds Sluiter.
HOOGMADE: Ned. Herv. Gem., 10 u.
ds De Jong.
DE KAAG: Ned. Herv. Gem., 10 uur
dhr Drijver, Den Haag; 7 u. dr Oppen-
heimer. Leiden.
KATWIJK AAN ZEE: Ned. Herv. Gem.,
Nieuwe kerk, 10 uur ds Van der Krift;
ds Walvaart, Doorn (H.D.); Oude
kerk, 8.30 uur ds Swijnenburg, Leiden;
ds Bouman; 6.30 u. ds v. Ieperen;
Kapel, 10 uur ds Jongeboer, Lisse; Geref.
Kerk, 8.30 en 10.30 uur ds Van Boeyen;
ds De Leeuw, Sneek; Chr.
Geref. Gem., 10 en 5 uur ds De Bruyne,
Hilversum; Geref. Gem. (Remisestraat),
leesdienst.
KENT UW PLICHT!
Het „Zuiderkruis" werpt straks het anker
In Nederlandse haven uit,
Hetgeen voor heel wat militairen
Het einde van de dienst beduidt.
Weer wordt een deel van onze jongens
Naar 't Vaderland terug gebracht,
Doch aan hen knaagt de bange twijfel
Of hier een kans op arbeid wacht.
Zij gingen heen met de belofte
(Wellicht wat dl te snel gedaan)
Dat bi) terugkomst een betrekking
Voor elk van hen zou openstaan.
Hoe zullen wij vereff'ning vinden
Voor die enorme credit-post?
De ere-schuld aan deze jongens
Die coilte que coiite dient ingelost.
De beste jaren van hun leven.
De tijd waarin de jeugd verwacht
Zich voor de toekomst te bekwamen,
Zijn in de tropen doorgebracht.
Dus, vraagt U binnenkort zo'n jongen
Om werk, er is geen enk'le dwang,
Mnor wil bedenken, vóór gij antwoordt:
Jhj deed zijn plicht in 't landsbelang"!
KATWIJK AAN DEN RIJN: Ned. Herv.
Gem., 9 30 en 5.30 uur ds Goverts (H.A.
en Dankz.); Geref. Kerk, 9.30 en 5 uur
ds De Valk.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Ned
Herv. Gem., 10 en 7 uur ds Poort (v.m
voorber. H.A Geref. Kerk, 10 en 6.30 u.
ds Eringa, Oeg9tgeest.
LEIDERDORP: Ned. Herv. Gem., 10 en
6.30 uur ds Honnef; Geref. Kerk, 10 en
6.30 uur ds Dijk.
LEIMUIDEN: Ned. Herv. Gem., n. be
kend; Geref. Kerk, 9.30 en 6.30 u. ds Bol,
Enumatil.
LIS9E: Ned. Herv. Gem., 10 u. ds mr
Alma; 5 uur ds Jongeboer; Geref. Kerk,
10 en 5 uur ds Ten Brink, Den Haag-
Loosduinen; Geref. Kerk, art. 31, 10.30 er
4.30 uur ds Verleur; Chr. Geref. Gem.
10 en 4 uur ds Eerland; Oud-Geref. Gem..
9.30 en 3 uur leesdienst; Ned. Prot. Bond,
geen dienst.
NOORDWLJKERHOUT: Ned. Herv.
Gem.,10 uur ds Siddré, Noordwijk
OEGSTGEEST: Ned. Herv. Gemeente,
Groene kerk, 10.15 u. ds Visser; Paulus-
kerk, 10 uur ds Jansen Schoonhoven; 7 u.
ds Van Achterberg; Hoge Mors, 9 uui
ds Visser; Geref. Kerk. 10 en 5 u. ds Brus-
saard; Mors-Rijndijk, 10.30 u. ds Toorn
vliet, Leiden; 3 uur ds v. d. Linde, Rijns
burg (voorber. H.A.); Ned. Prot. Bond.
W. de Zwijgerkerk, 10.30 uur ds Van der
Brugh, Den Haag.
OUDE EN NIEUWE WETERING: Ned.
Herv. Gem., 10 uur dhr Dekker, Alphen
aan den Rijn; Geref. Kerk, 9.30 en 6.30 u.
ds Van den Bos.
RIJNSBURG: Ned. Herv. Gem., Grote
kerk, 10 uur ds Bonting; 5 uur prof. dr
Van Niftrik; Kleine kerk, 10 uur prof. dr
Van Niftrik; 5 uur ds Bonting; Geref.
Kerk, Rapenburg, 9 uur ds Toornvliet,
Leiden; 10 30 en 5 uur ds Van der Linde;
6.30 uur ds Post; Voorh.weg, 10 u. ds Post;
5 uur ds Toornvliet; Geref. Kerk ,art. 31,
10 en 5.30 uur ds De Wal; Chr. Geref.
Gem., 10 en 5 uur ds Brandsma.
RUNSATERJWOUDE: Ned. Herv. Gem.,
9.30 uur ds Van Sinderen, Woerden.
TER AAR: Ned. Herv. Gem., 9.30
ds Jonker. Bodegraven; 6.30 uur de heer
Prinsen, Amsterdam; Geref. Kerk, 10
30 uur ds Van Nes, Den Haag-Oost.
VALKENBURG: Ned. Herv. Gem.. 10
1 6.30 u. ds Baas; Geref. Kerk, 10 u.
ds de Leeuw, Sneek; 5 u. ds van Boeyen,
Katwijk aan Zee; Geref. Kerk, art. 31.
1.45 en 3 u. ds Boersema.
VOORHOUT: Ned. Herv. Gem., 10 uur
ds Eggink.
VOORSCHOTEN: Ned. Herv. Gem.,
Dorp, 10 uur ds Willekes, Rijswijk; 5 uur
de heer Van den Berg, Valkenburg; Rijn
dijk, 10 uur dhr Van den Berg, Valken
burg; Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Den
Boer; Geref. Kerk, art. 31, 10 en 5 uur
ds Van der Jagt.
WARMOND: Ned. Herv. Gem., 10 en
7 uur dr Zandee (H.A. en Dankz.).
WOUBRUGGE: Ned. Herv. Gem., 9.30
ur ds Lambour, Alphen aan den Rijn
(H.A.); 6.30 uur ds De Leeuw, Boskoop
(Dankz. H.A.); Geref. Kerk. 9.30 en 6.30
ar drs v. d. Horst, Heteren-Randwijk.
ZOETERWOUDE: Ned. Herv. Gem., 10
ar dr Honders, Wassenaar.
VISSERIJGOLF
Op de „Lofoten" na en die komt
nu ook gauw, als de voortekenen niet
bedriegen heeft Holland zijn Hol-
land-klassers nu in goede staat vast
ln handen. Wie de historie van dit
drama heeft meegemaakt, kan zich
voorstellen, dat de mensen van de
afdeling Visserijen van het departe
ment een zucht van verlichting heb
ben geslaakt, toen de Sch. 93 giste
ren aan de rederij „Petten" werd
overgedragen na een laatste onge
lukje in de Vlaardingse haven, dat
een klein plezierjacht bijna het broze
leven kostte.
Na alle „ongelukjes" is dit laatste
waarschijnlijk als een symbolische
afsluiting van een vrU droef ver
haal over ongelukkige kleinzielig,
held bedoeld, waar de heren Drost.
Thurmer en Casimier zeer zeker
boekdelen over vol kunnen schrij
ven (als ze dat tenminste al niet ge
daan hebben).
Maar genoeg over dit stukje bit
tere geschiedenis.
Nu het financieringsplan voor de
vissersvloot nog niet in het stadium
is gekomen waarin de drie trawlers
zonder meer kunnen worden toege
wezen aan degene, die er het meeste
recht op heeft, maar er ook geen
schepen kunnen worden toegewezen,
die niet vooraf onder de Nederland
se schepenwet zijn gebracht, moest de
staat de restftutietrawlers wel in
„bare boat charter" beschikbaar stel
len voor rederijen, die tot de meest
gedupeerde moeten worden gere
kend, al zou op dit punt de toewij
zing van een der knapen aan een
Vlaardingse haringreder op zijn
minst aanvechtbaar genoemd kunnen
worden.
In elk geval: de daartoe van rege
ringswege gesohikt geachte onderne
mingen hebben de schepen voor 6 mnd.
in charter genomen en na verscheidene
(soms felle) besprekingen kreeg een
Vlaardingse werf het zaakje op te
knappen: opleveren in de week van
1523 Juli. In die tussentijd is er
niet alleen op de werf hard gewerkt,
maar ook achter de telefoons, die
meermalen de woorden „stoomwezen,
comptabiliteit, dokken, lopend want
controleren" en wat al niet meer te
verstouwen hebben gekregen.
Maar de zaak is nu gezond en de
haringvisserij kan met het klaver
blad beginnen.
Het haringseizoen, dat eigenlijk al
in volle gang is, wanneer de IJmui-
dense halvloer een betrouwbare
graadmeter is, brengt ook dit jaar
zijn speciale spanning mee. De prij
zen zijn zeker niet ongunstig, maar
zij zijn heel erg gevoelig op het
punt van kwaliteit: dat is dezer da
gen wel duidelijk uitgekomen. Waar
aan te zien is. dat de drang naar ver
zorging en nog eens verzorging steeds
sterker moet worden, willen haring
en vis hun plaats behouden. F.
Zijn wij werkelijk zo laf, dat wii ons
willen afzonderen
Een antwoord aan hen, die alle chr. organisaties
overbodig vinden
Een van de beschuldigingen, die van del maar hebben wjj in het geloof in Hem
zijde van de z.g. „doorbraak"-Christenen( eenvoudig al die gevaren het hoofd te
onophoudelijk aan het adres van ons als bieden en al die risico's te trotseren.
Gereformeerden worden gericht, is wel. Maar betekent dat, dat alle beveiliging
dat wij met ons „iolement" feitelijk op]als zodanig alleen maar zelfzucht kan
niets dan op geestelijke zelfbeveiligingjzijn? Tegen die beschouwing, al wordt
bedacht zijn en dat deze zelfbeveiliging
een duidelijk symptoom is van zelfzucht.
Het lijkt ons wel de moeite waard de
gegrondheid van deze beschuldiging nog
eens serieus te bezien, aldus prof. dr G.
Brillenburgh Wurth in het Geref. Week
blad van heden.
Dat geeft ons meteen aanleiding ons
eens te bezinnen op in het algemeen de
betekenis van het veiligheidsmoment Ln
is Christelijk leven.
Daar zijn ef in onze dagen, die van die
veiligheidsgedachte niets willen weten.
Het „safety first", „veiligheid vóór alles",
mag een voortreffelijke leuze zijn voor de
K.L.M., ze heeft met echt Christelijke ge-
loofs- en levenshouding niets te maken.
Het echte Christen-zijn zal veel meer
altijd een waagstuk moeten blijven. Het
geloof is „een abrahamitische tocht". Het
„gaat uit zonder te weten, waar men
komen zal". Het heeft aan geen garantie
behoefte. Het heeft veeleer de moed tot
wat Nietzsche genoemd heeft, „gevaarlijk
leven".
Veiligheid, dat is het ideaal van de bur
ger. Maar wat is voor het echte Christen
dom schadelijker en bedenkelijker dan
juist de burgerlijkheid.
En daarom weg met dat krampachtige
pogen om op allerlei manier door eigen
Christelijke instellingen en organisaties
en partijen ons zelf, onze kinderen, „onze
mensen", veilig te stellen! In het geloof
verlaten wij het veilige schip en gaan
wij ons storten met Christus midden in
de woelige, onveilige zee van het be
wogen mensenleven.
Is dat juist? Laten wij ook hier weer wel
onderscheiden. Inderdaad heeft Christus
ons, die Hem willen volgen, nooit boven
al een veilig en gevaarloos leven beloofd.
Hij heeft tegen Zijn jongeren gezegd, dat
Hij ze uitzond als schapen temidden van
de wolven.
dus nogal tamelijk onveilig en
nogal behoorlijk riskant. En het zou heel
verkeerd zijn, als wij in zelfzuchtige
angst en angstige zelfzucht zouden zeg
gen: „Ja, maar Heere, dat durven wij
liever maar in de veilige beslo
tenheid van onze eigen vertrouwde kring
ons zouden blijven terugtrekken.
Er is een wereld in nood, die geholpen
moet worden. En wanneer Christus met
de opdracht daartoe ons in die wereld
uitzendt, met al de gevaren en risico's,
die daar nu eenmaal aan verbonden zijn.
Bollenexporteurs op Engeland zitten
in de penarie
Geslaagd dank zij.
RESA - HILVERSUM
(Bekende Schriftelijke Cursus)
Vraagt ons prospectus
Staatsexamen A en B, Mulo diploma,
Onderw. akte. H.B.S. A en B,
Hoofdakte.
(Adv.)
Raadselachtige departementale beslissing
(Van onze bijzondere medewerker)
Wel, wel, daar is dan zo maar iets be
kend geworden uit een vergadering van
bollenexporteurs. En dat is wat! Want de
exporteurs plegen altijd te vergaderen
achter imitatie-IJzeren-Gordijnen.
Zoals gebruikelijk met Uzeren Gordijnen
druppelde er wel eens het een en an
der door, maar véél naam mocht dat
toch niet hebben. De vaderlandse expor
teurs wisten het spreekwoord: „Spreken
lis zilver, maar zwijgen is goud" op de
juiste waarde te schatten. Er wordt zelfs
gefluisterd, dat ze niet eens hun eigen
vrouw in vertrouwen mogen nemen
De vakpers vormt een uitzondering.
Voor haar wordt namelijk op gezette tij
den een persconferentie opgevoerd en
daar krijgen de penneridders dan te ho
rn wat de exporteurs kwijt willen
Maar toen in de afgelopen week de
groep Engelse exporteurs de koppen bij
elkaar stak, bleek al gauw, dat
keer geen achter-de-schermen bij
Integendeel! Iedereen zei maar tegen
iedereen, dat die Engelse exporteurs nu
toch de sigaar waren.
Wat was er aan de hand?
Daar was namelijk bekend gemaakt,
dat iedere exporteur, die zijn klanten
uitsluitend in Engeland heeft zitten, zijn
pakkisten gerust naar de vendu kan bren
gen, want die was exporteur-af! Niets
meer en niets minder. En als u nu weet.
dat er de nodige zaken zijn, die zich
juist op een Engelse handel gespeciali
seerd hebben en dat er vooral de laatste
jaren met de export op Engeland zéér
vriendelijke inkomens te verdienen vie
len, dan kunt u zich wel voorstellen, hoe
veel trammelant daar gemaakt is.
Tot nu toe was het zo, dat iedere as
pirant-exporteur, die voor een uitvoer
vergunning naar Engeland in aanmerking
wilde komen, moest kunnen aantonen,
dat hij in andere landen al resultaten
geboekt had. Het aantal gegadigden voor
een Engelse handel was namelijk zó
groot, dat. als die allemaal op John Buil
werden losgelaten, er bij wijze van spre
ken hotels te kort zouden zijn. Het ge
volg zou zijn dat de soep bar waterig
zou worden en. dat was de bedoeling
niet. Bovendien hadden de Engelsen la
ten weten, dat ze de toestanden van voor
de oorlog, toen alles en iedereen maar
naar Engeland trok om daar bollen te
gaan verkopen tegen prijzen, waar de
Engelse kwekers een kwaal van kregen
absoluut niet meer terug wensten
zien. De voor-oorlogse exporteurs had
den van die bepaling natuurlijk geen
cent last. totdat de laatste bepaling af
kwam. Meteen stond de hele Engelse ex
port op zijn achterste benen.
In de eerste plaats kwam die bepaling
aor de goede gang van zaken wel een
beetje laat- Want om deze tijd zitten
alle reizigers weer rustig bij moeder de
vrouw. De orders zijn reeds geboekt, de
inkoop is voor een gedeelte gedekt
te laat om nog hals over kop
het buitenland te trekken en daar nog
paar ordertjes in de wacht te slepen.
Sommigen schijnen daar nog inderdaad
kans toe gezien te hebben en anderen
hebben doodgewoon een paar orders
bevriende collega opgekocht, zegt
Het mooiste van de grap is. dat het
departement tot nu toe geen enkele
tivering voor deze bepaling wist te
den of althans niet bekend maakte. De
Bond van bloembollenhandelaren heeft
i deze maatregel geprotesteerd, ter
wijl de groep Engelse exporteurs ook eer
minder vriendelijk briefje naar Der
Haag heeft gezonden.
Er wordt beweerd, dat het aantal fir-
a's, dat door deze maatregel gedupeerd
iu worden, zo om en nabij de honderd
bedraagt!
is er in de bepaling nog sprake
richtlijnen, Hoe die richtlijnen zullen zijn,
nog geen sterveling. Het zal daarom
interessant zijn, te vernemen, wat
reaucratius nu precies van plan is.
yCfippprscfiepen
jaaen naar
jonden
SSS JOHN MASEFIELD
71
„Niet het minste, het is mij een
raadsel."
„Als ik het zeggen mag, mijnheer
dan zou ik geen tijd verliezen om het
op koers te brengen. Dit schip en de
Blackgauntlet lagen stellig vooraan,
maar de anderen zullen wel vlakbij
zijn, mijnheer, als ik het zo zeggen
mag".
„Ja, dat zal gebeuren, zodra ik een
bestek gemaakt heb". Hij liep naar
Kapitein Miderden's kaartenkamer,
vlag achter de bezaansmast. De deur
stond open op een haak en een paar
laden van een kast waren ver uitge
trokken en overhoop gehaald. Sextant
en barometer waren verdwenen, het
contrólekompas was van het plafond
verdwenen. Kruiser merkte, dat zowel
barometer als kompas losgeschroefd
waren, alsof men het verlaten van
het schip had verwacht en op zijn ge
mak had voorbereid. Het logboek,
meteorologisch log en uittreksel, en
de scheepspapieren waren verdwenen,
evenals alle kaarten. Het raam op
schuivend, greep hij het logbord, dat
buiten hing. Met forse zeemanshand
had iemand erop geschreven: D.R. 2
Veranderlijke wind licht N.O. Buien.
Er stond geen datum boven, zodat het
evengoed op een reis met de ark had
kunnen slaan.
Alle aantekeningen en kladboeken,
alle tafels en logarithmen, die de dag
tevoren in die kamer gebruikt waren
om de positie van het schip te bepa
len, waren weggenomen. Kruiser be
hielp zich met wat hij in de boot ge
had had en maakte haastig een be
stek, dat zou kunnen dienen, tot hy
het door observaties kon controleren;
en, nadat hy een koers had bepaald,
maakte hij zich gereed aan het dek
te gaan. Toen hij op het punt stond
de kaartenkamer te verlaten, viel hem
een kleine lade op onderin het maho
niehouten kastje, waar de waterkaraf
in stond; hij trok de lade open,
denkende dat ze misschien enkele
aantekeningen over de positie van het
schip zou bevatten. Die lagen er niet
in, maar wel een revolver met vijf
patronen geladen. Hij stak die in zijn
zak en ging aan dek. „Man aan het
roer", zei hij. „Alle hens aantreden".
Op zijn bevelen zwaaiden en bolden
de grote zeilen, het schip, dat zo lang
doelloos heen en weer geslingerd had,
hield even in, helde wat over, helde
nog sterker, viel iets terug en gleed
toen vooruit, zodat een golf hoogop-
spatte aan de boeg, naar achteren
het middendek overspoelde en in licht-
§roene bellen uitliep over het achter-
ek. Het schip lag op koers en vervolg
de. weer zijn weg.
Het duurde ruim een half uur voor
dat iemand wat kon uitblazen; maar
toen het tuig in orde was, verzamelde
zich een troepje ontevredenen achter
uit bij de kampagriedeur in afwachting,
dat Kruiser hen zou opmerken. Hij
had hen wel gezien en eigenlijk wel
verwacht ook, maar toch nam hij de
eerste ogenblikken geen notitie van
hen. Het waren Efans als belhamel, en
Stratton als zijn adjudant, Jacobson
was ook van de partij, omdat hij nu
eenmaal niet goed wijs was, en Bauer,
omdat het allicht een verzetje bete
kende. Zij kwamen achteruit „om de
kapitein te spreken" volgens aloude
trant. De rest van de bemanning voel
de niets voor hun optreden en onder
steunde ze op generlei manier, maar
het was duidelyk, dat iedereen wist,
wat er op til was. Zij slabakten niet,
ze schenen zelfs verdacht ijverig en
toch hield iedereen een oogje op het
groepje en op de kapitein.
„Hier zijn onze bekende mopperaars
om u te spreken, mijnheer", legde Fair-
ford uit,
„Ik zal ze later wel te woord staan,
stuurman", zei Kruiser en liep achter
uit om op het kompas te kijken. Daar
bleef hij even staan, keek nu eens op
de kaart en dan weer naar het bezaans-
zeil, dat bol en strak in de wind stond.
„Hoe loopt ze, Edgeworth". vroeg hy
de roerganger.
„Je hebt er geen kind aan, mijn
heer".
„Het water in het ruim remt haar
nog".
„Ja mynheer, ze is nog niet in haar
gewone doen-"
„Maar een vooruitgang by die boot,
hè??"
„Nou mijnheer", zei Edgeworth. „re
ken maar."
Hij keek naar de stand van de zeilen
en, een blik werpend op het kielzog,
berekende hij, dat ze ongeveer zeven
knopen liepen en in staat waren er
nog wat meer uit te halen. Het gaf een
tintelend gevoel het schip zo vooruit
te zien schieten: na de boot was het
een onbeschrijfelijke opluchting. Toch
durfde hij niet aan uitbundige vreug
de toe te geven, want achter zijn blijd
schap doemde nog steeds het spook
beeld: dit is een schip, dat ze in aller
ijl verlaten hebben. De dood heeft er
zijn stempel op gezet en ieder ogen
blik kan het zinken als een baksteen.
Kalm liep hij naar de reling van de
kampagne en keek neer op het troepje
ontevredenen. „Wat is er?" vroeg hij.
„Dat schip, ziet u mijnheer", zei
Efans, „het is niet richtig, mijnheer,
om arme kerels de dood in te jagen.
Dat schip is verlaten, ziet u, en vol wa
ter. We gaan niet aan het werk, mijn
heer, als u niet naar Fayal koers zet.
We willen geen natte dood sterven,
mijnheer, dat is niet richtig."
„Neen, mijnheer", zei Stratton. „We
gaan niet aan het werk, als u het schip
niet naar Fayal brengt om daar te
dokken." Hij stootte Bauer en Jacob
son aan. Jacobson zei niets. Bauer zei:
„Een ferfloekte schande om so men
senlevens in gefaar te bringen."
„Als dat schip zo lekt", zei Kruiser,
„dat het in gevaar is, dan zal ik het
naar de dichtsbijzijnde haven brengen,
zo niet, dan blijft het de koers lopen,
die ik aangegeven heb. En als jullie
weigert mijn bevelen op te volgen,
schiet ik jullie een voor een neer". Hij
trok de revolver uit zijn zak, zodat ze
konden zien, dat hij er een had.
„Laat ik van geen van jullie ooit
meer een woord horen van niet
willen werken. En nu aan het werk.
Water in de boot brengen. Ingerukt".
Ze rukten in; Kruiser smaakte het ge
noegen, Efans te horen zeggen: „Strat
ton, man. ik had er geen idee van, dat
hij zo'n groot pistool had, voor de
drommel nee".
vaak gepropageerd, willen wij ernstig
waarschuwen.'
Er is een zoeken naar beveiliging uit
ongelovige angst, die in wezen egoïstisch
is. Maar dat mag ons niet blind ervoor
maken, dat er ook een schijn-gelovige
•ermoed is, die reële gevaren over hef
hoofd ziet. Wij leven in een wereld, waar
in de saecularisatie van het leven al be
angstigender afmetingen aanneemt.
Wij had'den in de laatste tijd meer
malen gesprekken met Christenen, die uit
andere landen afkomstig warep of daar
veel hadden gereisd en die diep ontroerd
waren door het verregaande geestelijke
verval dat men daar aantreft en de
uiterst geringe invloed, die daar van
Kerk en Christendom meer uitgaat.
zou het zeker volkomen mis
plaatst zijn, wanneer wij als Nederlandse
gereformeerde Christenen daartegenover
gingen verhovaardigen op onze eigen
christelijke verworvenheden of kramp
achtig ons nu maar in eigen kring gingen
opsluiten om zelf toch in elk geval
zoveel mogelijk dat gevaar van de afval
te ontgaan.
Maar wat zeker niet misplaatst is,
wij veeleer met grote ernst op willen
aandringen, is, dat wij, op dat verontrus
tende verval elders lettende, ons bewust
gaan worden onze heilige verantwoorde
lijkheid om te bewaren, wat wij hebben.
Inderdaad, het is geestelijk in de
reld, als waarin wij in deze tijd leven, in
de hoogste mate onveilig. Onze meest
waardevolle geestelijke goederen worden
dag uit van allerlei zijden op het
ernstigst bedreigd. Het echt Christelijke
gezinsleven staat aan alle mogelijke ge-
bloot. De waarachtige Christelijke
opvoeding niet minder.
Elders, in het buitenland, zijn alle
mogelijke Christelijke tradities,
lange tijd een grote conserverende in
vloed is uitgegaan, volledig weggevallen,
hen wij het ook onder
meer die richting uitgaan? Maar
brengt dat niet mee, dat, waar in onze
kringen dat verval door Gods genade nog
niet in die mate is voortgeschreden, wij
wel met al wat in ons is ons hebben te
beijveren om datgene, wat wij nog
zitten, veilig te bewaren? Natuurlijk, dat
mag nooit ten koste van onze aansprake
lijkheid voor onze omgeving. En daarom
n zelfgekozen afzondering uit vrees
gevaren, die ons anders zouden be
dreigen, uit den boze.
als God ons roept, moeten wij
ook bereid zijn onze veiligheid ten offer
te brengen en maar al de gevaren, die
m het volbrengen van onze roeping v<
bonden zijn, gelovig tegemoet te gaan.
Maar er is ook een beveiliging uit on
zelfzuchtige motieven. Juist ook terwille
van onze roeping tegenover de anderen
moeten wij alle geestelijke roekeloosheid
vermijden.
Er is allerlei, dat God ons nog gelaten
heeft en dat volop de moeite waard is
om er heilig zuinig op te zijn
zorgvuldig mogelijk te
maar alleen ter wille van ons zelf, maat
aak ten behoeve van de anderen.
En wij vrezen, dat in tal van kringen,
soms met de beste bedoelingen, dat ver
geten wordt. Men roept: „weg met de
antithese!" En men vindt het prachtig,
dat er tal van andere landen zijn, waar
men in de Christelijke Kerk noch van
het een, noch van het andere ooit gehoord
heeft. En men zou dat ook voor de Kerk
en de Christenheid in ons land tot een
voorbeeld willen stellen.
Ja, zouden wij daarmee werkelijk in de
goede richting gaan? Moet allerlei, wat
wij van daar vernemen, niet veeleer voor
ons een vuurbaak zijn?
Neen, a. u. b. geen Christendom, waar
voor het „Safety first!", het „veiligheid
vóór alles", het laatste woord is!
Maar evenmin een Christendom, dat de
geestelijke gevaren miskent en roekeloos
speelt met de risico's, die het bedreigen!
Neen, zo ooit dan willen wij nu heilig
waakzaam zijn en gelovig in veiligheid
stellen, alles wat God ons gegeven heeft
om daarmee heel het mensenleven ie
kunnen zegenen
Adeldom verplicht
En beeldt u niet in, dat gij bij
u zeiven kunt zeggen: Wij heb
ben Abraham tot een vader;
want ik zeg u, dat God bij
machte is uit deze stenen
Abraham kinderen te verwek
ken. Mattheüs 3:9.
Stel u het tafereel even voor de geest.
Daar staat Johannes de Doper bij da
Jordaan te evangeliseren en zijn gehoor
bestaat uit mensen van allerlei slag: vis-;
sers uit Galilea, Romeinse soldaten, ja
werkelijk, ook tollenaars. Een gemengd
gezelschap, mensen, waar letterlijk en fi-
guurlijk een „luchtje" aan is. En voor
elke groep en voor ieder afzonderlijk
heeft Johannes een speciaal woord, eez
woord als een pijl, die precies de roos
raakt
Maar daar, op een eerbiedige afstand
van die grote schare zondaren, staat nog
een kleine groep mannen: deftige Schrift
geleerden. vrome Farizeeën, die het ter
dege weten, dat zij, naar geboorte, stand
en bovenal voortreffelijkheid, zeer ver
verheven zijn boven die anderen. Doch
Johannes heeft ook voor hen een bood
schap en niet zo'n heel prettige. Hij bukt
zich, raapt een paar stenen op, die voor
zijn voeten liggen en onder het ^uitspre
ken van de 'woorden, die hier boven dit
stukje staan, heft hij ze als zichtbar#
tekenen hoog op.
Johannes wil zeggen: Gij vrome Joden,
die zo prat gaat op uw vleselijke afkomst,
die afstamming van Abraham zegt hele
maal niets, als ge ook met uw daden niet
toont kinderen van Abraham te zijn.
Dit kleine, illustre gezelschap heeft
vast niet vrolijk naar Johannes gekeken,
want die vleselijke afstamming beteken
de trotse Joden heel wat en 't ij
te begrijpen. Het is een grote zegen wan-
wij kunnen wijzen op een voorge
slacht, dat met naam en faam goed be
kend staat. Dat is een erfenis, die boven
goud en zilver uitgaat. Maar laten wij het
niet vergeten: adeldom verplicht! Een
koningszoon, die alleen maar de naam
van zijn geslacht draagt en door zijn ge
drag toont, dat de geestelijke band is ge
broken, is een ontaarde nakomeling.
De Joden zeiden in een gesprek tot
Jezus: wij hebben Abraham tot een vader.
Maar Jezus loochende de werkelijke af
stamming: Indien gij Abrahams kinderen
waart, zo zoudt gij de werken Abrahams
doen, maar nu zoekt gij Mij te doden,
een mens die u de waarheid gesproken
heeft, welke Ik van God gehoord heb;
dat deed Abraham niet!
Pochen op onze afkomst zonder meer
is een bewijs van geestelijke armoede.
Juist in het voornaamste weken de Joden
Abraham af: zij misten Abrahams
geloof. Er was geen geestelijke verbon
denheid; die was, ondanks alle waar
schuwingen, moedwillig verbroken. Van
daar dat de geestelijke band gelegd werd
met het heidendom, waaruit voor het
grootste deel het geestelijk zaad van
Abraham is voortgekomen.
Misschien hebben wij Godvrezend# j
ouders gehad; zij hebben ons laten
dopen en ons een opvoeding gegeven
daarmede in overeenstemming. Wij heb
ben belijdenis des geloofs afgelegd en
zijn waardige leden der Kerk geworden.
Alles prachtig, maar adeldom verplicht
't Is niet voldoende alleen maar te
spréken over ontvangen zegeningen; wij
moeten er ook uit leven! Wat noemt gij
my Here, Here, en doet niet hetgeen Ik
n ons wordt geëist afstand t#
doen van alle ongerechtigheid, ook van
vrome adeltrots, en waarachtig te
geloven in Hem, naar Wiens naam wij
zijn genoemd.
Dan kunnen wij ons verheugen ln onze
goede afkomst zonder ons te verheffen
boven de schare, die de wet niet kent
Dan hebben wij de genade ontvangen
niet alleen hoorders, maar ook daders des
fooras te zijn. Dan stemmen theorie en
ictiik waarlijk overeen en laten wij
ns licht schijnen voor de mensen in onze
•erken, tot verheerlijking Gods.
Leiden.
Joh. de Groot
ZEEPOST NAAR DE OVERZEESE
GEBIEDSDELEN.
Naar Indonesië vertrekt 30 Juli a.s. het
ii s. „Blitar". Met dit schip kan post
orden meegezonden, mits deze uiterlijk
28 dezer op de bus is gedaan.
Naar Suriname vertrekt 5 Aug. het s.J.
„Hersilia". Uiterlijk posten 3 Augustus.
WAT WENST U UIT DE AETHER?
Radioprogramma voor vanavond1 °rkest:
HILVERSUM I (301) KRO
Nieuws: 19.15 Vraaggesprek;
19.45 Voor de Ned. in Duitsland;
20.05 Reportage; 20.12 Gram.; 20.20 Licht-
i; 20 45 Gram.; 21.00 Orkest zondei
Naam: 21.45 Kruisklank-puzzle; 22.00 Om-
■porkest; 22.30 Wij luiden de Zondag in;
00 Nieuws: 23.20 Koor en orkest.
HILVERSUM n (415) VARA
19.00 Artistieke staalkaart; VPRO 19.30
am ontvangt; 20.00 Nieuws; VARA
20.05 Dingen van de dag. 20.12 Varia; 20.15
Metropole orkest; 20.45 Hoorspel: 21.45
ommentaar: 22.00 Vindobona
el'n; 2225 Hoorspel; 22 40 Orgel;
ieuws; 23.15 Sfeer en rhythme; 23.45
Wat de radio Zondag brengt
HILVERSUM I (301) KRO. 8.00 Nieuwt
8.15 Gram.; 8.30 Hoogmis. NCRV 9 30 Nieuw:
9.45 Gram.; 10.00 Kerkdienst; 11.30 Zang e
orgel: KRO 12.15 Apologie; 12.35 Gram 12 4
iconcert. 12.55 Zonnewijzer; 1.00 Nieuwt
1.20 Lunchconcert; 1.45 Uit 't boek der boe-
2.00 Trio. 2.30 Lezing; 2 40 Residentie
Orkest; 3.50 Gram.; 4v00 Sportreportage;
4.15 Gram.: 4.25 Vespers; IKOR. 5.00 Dienst
de Oud-Kath. Kerk: 6.00 Wijdingsdlenst;
NCRV 6.30 Regeringsuitzending; 7.00
Psalmen. 7.15 Kent gij Uw Bijbel; 7.30
Nieuws; KRO 7.45 Gram.; 7.50 In 't Boeck-
huys; 8.05 Gram.; 8.12 Uit en thuis; 10.3'
Actualiteiten. 10.45 Avondgebed; 11.0(
Nieuws; 11.15 Avondconcert.
HILVERSUM II (415) VARA. 8.00 Nieuws;
15 Postduivenberichten; 8 20 Gram.; 8.3(
Rusten zonder roesten; 8 40 De Merels; 9.IC
Postduivenberichten; 9.15 Men vraagt en wij
en; 9 45 Geestelijk leven: 10.00 Meester-
10 30 In de tuin der poëzie; 10.50 De
Flierefluiters; 11.15 Triangel: AVRO 12 00
Mil. Kapel; 12.30 De Zondagclub: 12.40
Orgel: 1.00 Nieuws: 1.15 Gram.; 1 20 De Hon
gaarse Zigeunerprimas; 1.50 Even afrekenen.
I; 2,00 Gram 2.30 Opera Manon; 4.00
Filmpraatje; 415 Gram.; 4.30 Sportrevue;
VARA 5.00 Meisjeskoor: 5.20 Accordeon; 5 40
Gram.; 6 00 Nieuws: VPRO 6.30 Amster-
ontvangt: IKOR Kinderdienst; 7 30
Bijbelvertelllngen; AVRO 8.00 Nieuws; 8.05
Reportage; 8 15 Opera Manon; 9.20 Actueel;
-ucienne Boyer; 9.55 Amusementsmu-
10.20 Kleinkunstprogramma; 11.00
Nieuws: 1115 Dansmuziek.
Wat de radio Maandag brengt
HILVERSUM I (301) NCRV 7.00 Nieuws;
7 15 Ochtendgymnastiek; 7.30 Reveille; 7 45
Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.15 Te
I Deum Laudamus; 8.45 Gram.; 9.15 Voor
10.30 Morgendienst: 11 00 Kamer
ast; 11.20 Oude en nieuwe schrijvers;
Piano; 12.10 Gram.; 12.30 Voor land-
tuinbouw; 12.33 Koor; 1.00 Nieuws; 1.15
idolinata; 1.45 Gram.; 2.00 De vacantia
nt; 2.35 Gram.; 3 30 Recital; 3.45 Or-
suite; 4.00 Bijbellezing; 4 45 Gram.; 5 00
5J5 Orgel; 5.45 Rege-
i-Orkest; 6.15
ringsuitzending: 6.0i
Ingsuitzer
tng;
9.00 Reisverhaal; 9 20 Gram.;
en plaat; 10.25 Kwartet: 10.45 Avondover
denking; 11.00 Nieuws; 11.15 Gram.
HILVERSUM n (415) VARA 7.00 Nieuws;
7 18 Gram.; 8 00 Nieuws: 8 18 Gevar progr.;
9 00 Symphonie orkest; VPRO 10 00 Voor
ouden dan dagen: 10 05 Morgenwijding:
VARA 10.20 Gram.; 10.30 Voor de vrouw;
10.45 De Regenboog: 11.20 Jonge Ned. kun
stenaars; 1145 Voordracht: 12 00 Accordeola; 1
12.30 Voor land- en tuinbouw; 1.00 Nieuws;
1.15 Kalender: 1.20 Metropole-orkest; 2.00
Clavecimbel en viool; 2.30 Lezing; 2 45
Gram.: 310 Hoorspel; 3.40 Ein deutsches
Requleum: 5.00 Voor de kleuters: 5.15 Va-
cantlevertellingen; 5.30 Orkest; 6 00 Nieuws;
6.15 Varia; 6.20 Stafmuzlek; 6.45 Parlemen-
overzicht;
Reportage; 7.30 Promenade-orkest; 8.05
ws; 8.10 Dingen van de dag; 8.20 Opera-
ert; 8.50 Reportage; 9.10 Actuele kant-
ringen; 9 45 Lezing; 10.00 Viool en
;el; 10.25 Kamerkoor: 10 45 Orgel: 11.00 i
Nieuws; 11.15 Dansmuziek.
VISSERIJGOLFJES
(Wordt vervolgd) 1 zieken; 9.30 Kussengevecht; 9.40 Utr. Sted,
De Vrouwe Jacoba (KW 122) was
gisteren met 24 last haring aan de IJmui-
dense afslag. Dit was een goed resultaat
ie eerste reis met trawlnetten, die de
Vrouwe Jaooba maakte. Bovendien loste
de logger nog 100 kisten verse vis uit.
Nieuwe Scheveninger. In de visssrs-
aven van IJmuiden is aangekomen de
SCH 160 (Onderneming II). Dit schip was
een zgn. „haringfiets". maar door een ver- I
bouwing is het een pracht van een logger
geworden. In IJmuiden wordt het schip
klaargemaakt voor de visserij.
Steurharing. De trawlers, die op ha
ring vissen, nemen alweer lege tonnen
op reis. In het begin van de tocht
wordt dan de gevangen haring verwerkt
tot steurharing.
Vandaag maakt minister Van der
Brink een tocht door Overijsel en bezocht
o.a Deventer, Hengelo, Enschedé en 01» j
denzaal. Morgen gaat de minister naar
de N.O.-hoek dezer provincie. I