De illegale pers heeft grote kapitalen uit Londen nodig Kalendertje 3 ZATERDAG 8 JANUARI 1949 Ik was geheim agent in oorlogstijd (13) George van Triest brengt me zéér goed nieuws van de overkant (Van Kort na mün^erste bezoek aa mtf terloops vroegen in Londe ;en speciale medewerker) i Amsterdam (waar de mensen van de illegale pers 60.000 gulden te bestellen) krüg ik een vage anti- is alleen maar om hen te vertellen, dat ik aan het werk ben." ..Prima! Ik heb je toch gezegd, dat je je weg wel zou vinden." buldert hij en neemt het papiertje aan, waarop ik de vorige avond het bericht getypt heb. Hij leest het hardop voor. Van i HQ stop heb c ti bij v ik ii pathie tegen Bram van Oord. de daar bevalt me maar matig. Dit is ongetwijfeld onder anderen groeiend verlangen naar onafhankelijkheid, een verlangen on leiden, zelf voor een onderduikadres te zorgen en alleen die die ik per se zien wil. Algemeen gesproken ben ik in het huis ker en hoewel hij me meer dan eens met grote omhaal vai heeft, dat ik zijn beste vriend ben, dat alleen mijn opdracht ei 't leven in zijn huis en zijn organisatie uitsluitend om mij en mijn werk draait, wordt het me steeds duidelijker, dat er van al deze verzekeringen," hoe goed ze ook be doeld zijn, niet veel verwezenlijkt worden". De hele organisatie gevolg van mijn i mijn eigen leven te mensen te ontmoeten van Bram een bezoe- i woorden verzekerd r op aan komt en dat Behalve de organisatie van Bram en lijn vroegere leerlingen, is er in Doorn igeen enkele groep die mij kan bijstaan. Goed. Dick is er natuurlijk, de adjudant en Henk, de chef van de technische staf en Peter de telegrafist, maar hun werk bestaat slechts uit het treffen van voor bereidingen om de een of andere baan voor hun rekening te nemen, wanneer er ooit een organisatie gesticht mocht wor- En tóch verwacht Bram van mij dat ik de verhalen over zijn arsenaal dat hij uit veiligheidsoverwegingen verborgen zou hebben onder het huis van een N. SB.'er geloof. Ik moet óók geloven de verhalen over de acht en dertig organi saties, waarmee hij reeds contact heeft en wier werkzaamheden hij coördineer de. Ik moet het verhaal geloven van zijn overval op een gevangenentransport om één van zijn mannen te bevrijden. Ik moet nog véél meer geloven. Het maakt allemaal geen indruk op me en hij merkt dat Een paar dagen later heb ik in Am sterdam een onderhoud met v. Heuven' Goedhart, die optreedt namens een ille gaal blad. Hij vertelt me, dat de onder grondse pers honderdduizend gulden uit Londen heeft ontvangen in biljetten van duizend. Maar juist in die tijd werden de biljetten van duizend door de Duit sers uit de circulatie genomen, waardoor driekwart van het geld waardeloos werd. Van Heuven Goedhart die met me praat over duizend-en-één dingen, dringt er bij mij op aan, dat ik Engeland om een beduidende geldsom zal vragen. Ik beloof hem dat. „En wat je ook kunt doen is om een Kerstboodschap van de Koningin voor 'het Nederlandse volk verzoeken." „Ik betwijfel of dit nog wel op tijd aankomt", werp ik tegen, „en zolang ik geen eigen zender heb wil ik in ieder geval mijn berichten tot een minimum beperken." „Je hebt groot gelijk. Je kpnt niet Voorzichtig genoeg zijn!" „Wat voor ervaringen heb jij opge daan?" vraag ik Van Heuven Goedhart, wiens laatste opmerking mijn nieuws gierigheid gewekt heeft. Met Pieter 't Hoen, de oprichter van „Het Parool", heb ik een poosje in het concentratiekamp Vught gezeten, maai we zijn er uitgekomen vraag me niet hoe en zijn een poosje ondergedoken. Ik moest echter weer te voorschijn ko men. Nietsdoen zou mijn dood geweest „Maar kijken ze niet naar je uit?" Hij knikt met in zijn ogen die stille glimlach, die ik al eerder gezien heb. „We beschouwen ons zeer vereerd" mompelt hij. „Er staat een aardige prijs op ons hoofd. Dood of levend of zoiets. We zijn vogelvrijen, maar ik geloof niet dat het ons hindert." Brrfm van Oord en ik zitten half De cember 1943 in, hotel Terminus in Utrecht op George van Triest te wach ten. Terwijl we ons kopje surrogaat zon der suiker en melk drinken, komt de dikke man door de draaideur; hij zwaait met zijn benen en hijgt alsof hij zich ge haast heeft. „Ha, kerels", schreeuwt hij. „Blij jullie te zien, blij jullie te zien. En hoe gaat het met mijn kleine konijntje?" Hij pakt me van achteren in mijn nek en schudt me hardhandig door elkaar, 't gebrui kelijke bewijs van zijn vriendschap. ..Ik heb een heleboel goed nieuws voor je!" zegt hij, wenkt de kellner en bestelt een cognac, die ons een paar minuten ge leden geweigerd is. „Kijk hier eens." Hij haalt een stuk papier te voorschijn en ik voel onmiddellijk dat dit het ant woord uit Londen op mijn telegram moet zijn. Hoogst opgewonden lees en herlees ik het tamelijk koele bericht, te zeer ver heugd met dit stukje goed oud-Engeland om enige teleurstelling te voelen door het betrekkelijk geringe nieuws dat het be vat. „Ze sturen zo gauw mogelijk een toe stel en geld", vertel ik Bram, die me blijk baar onder indruk van dit voorval aan kijkt. „Dat is tamelijk vlug hè?" zegt Van Oord en deelt onmiddellijk in mijn vreugde. „Zo gauw je dat hebt, kun je aan het werk. Ik heb er een prachtig plaatsje voor." „En dan heb ik nog wat anders" ver volgt George. „Je moet de groeten heb ben van je vriend Pluto!" „Wat? Is hij er ook? Dat is fijn. Hoe is het met hem?" „Best. Hij is een rare vent. Als je hem zo ziet, denk je dat hij een hopeloze ke rel is. Maar hij is zo sluw als een vos. En eten! In mijn hele leven heb ik nog nooit iemand zó zien eten". Die laatste opmerking is voor my de beste identifi catie die ik kan wensen. Want Pluto kan „Wat is er met hem gebeurd, nadat we uit elkaar gegaan zijn?" „Tegen het aanbreken van de morgen zag hij in, dat het te riskant zou zijn om naar Brussel te gaan en toen is hij een boer om onderdak gaan vragen. De man heeft hem in het varkenshok verstopt en daar heeft hij een hele week op water en brood gezeten. En daarvoor vroeg die goede vaderlander „slechts" drie dui zend francs, de vuile schoft!" „Wanneer breng je hem naar Holland?" ,Hij zegt. dat het geen zin heeft om verder te gaan. Hij had inderdaad een heleboel geld bij zich. Ik wist het wel!" Geor§e toont een glimlach van alwetend heid. „Hij heeft een bericht naar Lon den gestuurd en gevraagd om te mogen terugkeren. Binnenkort zal ik hem wel naar Engeland loodsen." Een poosje zitten we druk te babbelen en dan moet George weer haastig weg. Hij gaat terug naar Brussel om te zien of t compleet toestel en geld stop dit is drin- „Ik zie, dat je je codewoord weer ge bruikt", zegt George, „O best, dat is in orde. Ik zal het zo gauw mogelijk ver zenden en zodra ik antwoord heb zien we elkaar wel weer." Even later verdwijnt hij door de draai deur, precies zoals hij gekomen is, met fladderende, openhangende jas en iende benen, na een joviale groet de kellner, die eerbiedig met buiging afscheid neemt. De verrader George Ridderhof, de agent van de S.D., mijn contanen met Londen onder houdt. Maar in December 1943 weet ik van niets. En ik heb geen enkele moge lijkheid om zelfstandig te opereren. Het onheil grijnst me tegen, terwijl ik nog in het gelukkige besef goed werk te doen als geheim agent in oorlogstijd nog meer nieuw „Neem dit bericht zeg ik. „Het Oude en moderne muziek in nieuwe uitgaven Orgelwerken, liederen en paedagogische studies Het laatste jaar is er op muziekgebied weer heel wat uitgekomen. Weliswa. niet alles even belangrijk, doch het bewijst toch, dat men op dit terrein niet stil zit. De grote toevloed van romans onder al niet dan niet verleidelijke titels maakte wel eens angstig over de papiertoewijzing voor muziek, doch het resultaat was toch nog niet co ongunstig, al wil ik direct toegeven, dat er nog veel belangrijks in portefeuille moest blijven. Van de ontvangen muziekuitgaven wil ik allereerst noemen de Vier Psalmvoor spelen van Ernest W. Mulder (uitg. H. J Paris, Amsterdam). Mulder is op dit ge bied geen onbekende meer. Zijn eerste serie „Enige koraalvoorspelen en een koraalfuga voor orgel" heeft reeds veel sympathie gewekt en zijn tweedelige Harmonieleer kan als een standaardwerk worden beschouwd. Deze Psalmvoorspe len zijn in tegenstelling met de vorige in de oude kerktoonsoorten geschre ven met vermijding van alle accidenties. De voorspelen zijn zeer transparant ge houden; vooral als ze geregistreerd wor den zoals Mulder aangeeft zal dit karak ter goed tot zijn recht komen. Niet alleen harmonisch en contrapuntisch, maar ook rhythmisch zijn deze voorspelen zeer interessant en kunnen door elke kerk organist worden gebruikt. Het zijn de Psalmen 96. 102, 126 en 6. Direct hierna noem ik twee uitgaven van „Harmonia" te Hilversum, n.l. Oude meesters (2e aflevering) en Fuga's van W. Fr. Bach. De band met orgelcompo sities der oude meesters is verzorgd door S. Schuitema, die de werken voorzag van vingerzetting, fraseringstekens, enz. Naast twee dansjes van Baustetter en Fiocco, zijn de andere composities alle voor kerkelijk gebruik geschikt, speciaal wel de prachtige Partita „Jesu meine Freude" van Walther en Pachelbel's „Was mein Gott will". Hans Brandts Buys verzorgde ook de tweede band met orgelcomposities van Bach's zoon Wil helm Fiedemann. Het zijn 7 fuga's, waar van één Manualiter. Toegegeven dat Wil helm Friedemann niet zo'n groot meester was als zijn vader, deze fuga's tonen toch wel zijn grote capaciteiten op het gebied der polyphone kunst. Het is zeker van belang deze werken eens door te spelen, maar dan op het orgel met heldere, ge prononceerde stemmen, zoals de bewer ker terecht aangeeft. Van de Amersfoortse organist en de kerkmuziekdocent aan de Utrechtse Uni versiteit Adr. C. Schuurman kwamen bij J. N. Voorhoeve te Den Haag 24 Paas- liederen uit, geschreven voor een zang stem met pianobegeleiding. Het zijn zo wel oude als nieuwe Paasliederen, waar van de laatste geschreven is voor koor en gemeente, gemaakt 'naar 1 Cor. 15. Harmonisch is weliswaar niet alles even sterk, maar men behoeft bij deze be kwame musicus heus geen erge mis grepen te verwachten. De Wassenaarse componist mr B. Roest Crollius schreef 6 liederen voor mc sopraan op teksten van Boutens, Donker Rilke (uitg. Albersen, Den Haag). Het zijn pretentieloze liederen, compositorisch niet zo erg sterk, maar eerlijk en zeker met overtuiging geschreven, geheel sfeer van het gedicht eerbiedigend. Op pag. 3 moeten twee bas-sleutels in G- sleutels worden veranderd. In de serie Volksliederen (voor koor) gaf „Harmonia" te Hilversum een bundel Volksliederen uit vreemde landen uit. Het is voor de eerste maal dat Ned. com ponisten (Badings, Koetsier, Krelage, Oskam en Brandts Buys) buitenlandse volksliederen voor gemengd koor a pella bewerkten en het resultaat is verheugend. De bewerkers hebben de meersterfimigheid behouden, d. w. z melodie ligt niet altijd alleen ir sopraanpartij. Alles is modern en kundig geharmoniseerd. Bij P. Noordhoff te Groningen ver scheen de 6e druk van „Allerhande' (deel I) voor beginnende pianospelers. Een voldoende bekend en gewaardeerd bundeltje van Bouman en Veldkamp. De volgorde der stukjes kan misschien bij een volgende uitgave, gezien de moeilijk heidsgraad, wat gewijzigd worden. Bijzonder instructief is de „Lagenlehre für Streichinstrumente" van Walter Ho ward, zoals Irmgard Auras die 'bewerkte in een eigen uitgave (Nwe Molenweg 17, Wemim bij Apeldoorn). Hier wordt een zeer duidelijk beeld gegeven van de mogelijkheden en de moeilijkheden der strijkinstrumenten. Op paedagogisch ge bied verscheen verder bij de Centrale Muziekschool, Spoorsingel 71, Rotterdam een „Theoretische en praktische methode voor piano-accordeon" (deel 1) van P. J. van der Valk. Na een zeer goed theore- tisoh gedeelte en enkele oefeningen (o.a. verplaatsen der vingers, syncopen, dub- belgrepen, e.d.) volgen wat eenvoudiger voordrachtsstukjes. Tenslotte gaf het Alphons Diepen- brockfonds bij G. Alsbach en Co te Am sterdam klavieruittreksels uit van twee werken van Diepenbrock, n.l. „Im gros sen Schweigen" (naar een aphorisme var Nietzsche) en Lydische Nacht (naar B Verhage) voor bariton, declamatie er orkest. Het is overbodig deze werken nader aan te kondigen; de naam Diepen brock spreekt voor zichzelf en de kla- vieruittreksels zijn zeer kundig. Corn. Basoski. OVERPEINZING „Principe is een kostlijk woord, Dat men in veel nuances hoort; Het heeft zo vaak al dienst gedaan, Want, staat je dit of dat niet aan, Dan zeg je, als een brave Piet: ,flat doe ik uit principe niet"! Je speelt zo'n beetje schuilevink En vindt jezelf verbazend flink; Al ben je directeur of knecht, Je kunt er altijd mee terecht. Vergeet je iets, je zegt subiet: „Ik deed dat uit principe niet" Ik dacht eens na of het wel klopt Dat men zich achter 't woord verstopt, Want in mijn dierbaar woordenboek Is de verklaring „schuilplaats" zoek, En waar 't begrip te kort in schiet, Dat strookt met mijn principe niet. Wie waarlijk een principe heeft, En dus naar vaste stelling leeft, Gebruikt te pas of onpas nooit Een woord dat hem in schijn slechts Daar hij de juiste waarde ziet; Hij doet dat uit principe niet! DE C. 97, EEN NIEUWE REUS OP DE BERLIJNSE LUCHTBRUG Weegt geladen 60.000 kg - en vliegt dan nog gemakkelijk 480 km per uur Zoals gemeld zal binnenkort de C-97 gaan vliegen in de luchtbrug naar en va: Beriyn. Het zal velen weinig zeggen: C-97, De DC-3, DC-4, en DC-6 zyn al z Ingeburgerd, dat menigeen weet, welke vliegtuigen met deze letters en cyfers worden bedoeld. De techniek staat echter niet stil en, steeds komen er nieuwe typen vliegtuigen in de markt. De C-97 is daar één van en met dit teken duidt de Amerikaanse luchtmacht een harer nieuwe transporttoestellen De C-97. een product van de Boeing Vliegtuigenfabriek te Seattle in de staat Washington, is als transport-vliegtuig ontwikkeld uit de bekende vier-motorige bommenwerper B-29 „Superfortress". Dit transportvliegtuig (door de fabriek mo del 367 genoemd) heeft dezelfde vleugels, staartvlakken en landingsgestel als het superfort, maar heeft een romp die twee maal meer inhoud heeft en bijna vier meter langer is. Het opmerkelijke van de C-97 is. dat romp van boven naar beneden de >rm heeft van een omgekeerde „8", het kleinste cirkeltje van de acht ligt be neden, het grootste er bovenop. In wer kelijkheid is de romp ook in tweeën ge deeld: het onderste heeft dezelfde dia- r als de Superfort-romp en daar bovenop heeft men een grotere romp gebouwd, die een breedte heeft van 3.35 C-97 heeft twee dekken. Het on derste heeft twee afzonderlijke cabines, het bovenste is de hoofd-cabine, die een lengte heeft van bijna vier en twintig meter. In de achter-onderzijde van het toestel (de achter-onderzijde maakt een hoek van naar schatting twintig a dertig graden met de bodem, wanneer het toe stel op de grond staat) bevinden zich grote laad-deuren en een laad-klep. Daardoor is het mogelijk voertuigen aar, boord ,te nemen. Een electrische takel inrichting, die, over bijna de gehele lengte van de romp (ruim drie en dertig meter) verreden kan worden, kan goe deren aan en van boord helpen brengen. Drie volgeladen vrachtauto's van an derhalve ton of twee lichte tanks kun- in de romp een plaats vinden. De ïes kunnen ook zodanig worden in gericht, dat de C-97 honderd vier en dertig volledig uitgeruste manschappen vervoeren. Ook kan het vliegtuig worden gebruikt voor het verplaatsen drie en tachtig gewonden, die op draagbaren kunnen worden vervoerd, verplegers. normale bemanning bestaat piloot, tweede piloot, boord-werktuig- kundige, marconist en navigator. Behalve het gedeelte in de staart gehele romp „presurised", d.w.z. d zittenden zullen geen last hebben luchtdrukverschillen, welke vooral op treden bij het vliegen op grote hoogte. De C-97 heeft een vleugelspanning van 43 1 meter, een lengte van 33.64 m en een hoogte van 11.6 m. Het toestel weegt ledig 31.780 kilogram en geladen 61.290 kilogram. De maximum-snelheid be draagt 560 kilometer per uur, de kruis snelheid 480 kilometer per uur, de reik wijdte 5600 kilometer en de normale vlieghoogte 6625 meter. De afmetingen en prestaties van de C-97 spreken nog m ■ergelijkt met die der Douglas „Sky master", die thans door de Amerikanen hoofdzakelijk voor de luchtbrug worden gebruikt. De DC-4 „Skymaster". of. zoals de Amerikaanse luchtmacht dit toeste! aanduidt, de C-54. heeft een vleugel wijdte van 35.8 meter, een lengte van .6 meter en een hoogte van 8.4 meter Ledig gewicht: 16.526 kilogram, ge laden 28.150 kg. Maximum snelheid 438 kilometer per uur op 4279 meter hoogte, kruissnelheid 382 kilometer op 4640 Uit de militaire C-97 (C duidt „cargo" of „transport" is ontwikkeld de YC-97b, of, zoals de fabriek haai kondigde, model 377 „stratocruiser". De „stratocruiser" is besteld door de „Pan American World Airlinies", „Nordth- west Airlines", „United Air Lines", „American Overseas Airlines". „Scandi- an Airlines System" en „British Overseas Airways". eerste „Stratocruiser" vloog op 8 Juli 1947. De afmetingen en prestaties erschillen enigszins van de C-97. Zo eegt het toestel ledig 35.830 kilogram, ét is er op berekend 25.375 kilogram Al is dan de burger-uitvoering C-97 nog niet afgeleverd, de militaire voorloper zal binnenkort in Europa te zien zijn. Van deze mili taire voorloper zjjn inmiddels verschei dene versies uitgevoerd. De Amerikaanse luchtmacht heeft thans o.a. de C-97. A. B en C in gebruik. ONZE SCHILDERIJEN-GALERIJ SCHILDEK der SCHOONHEID Antoon van Dijck uit Antwerpen naar Italië vertrok. Gezeten op een prachtige schimmel, die zijn leermeester Rubens hem in ruil voor schilderijen had ge schonken, kon Van Dijck volop genieten van het zeldzame weer. terwijl hij daar naast zeer onderhoudend werd bezig gehouden door de Venetiaanse kavalier Nani. Vanzelfsprekend moest in verschil lende plaatsen worden overnacht (de reis duurde lVz maand en op 20 Nov. kwam Antoon van Dijck in Genua aan). Ook het dorpje Saventhem in de nabijheid van Brussel bood aan de jonge, maar niettemin reeds beroemde schilder, logies. En wel een heel prettig logies, want hier raakte Antoon verstrikt in de netten van een beeldschoon boerinnetje, Isabella van Ophem. een dochter van de „drossaert der banderije van Saven- them". Deze werd door de schilder, „ten houwelyck versocht", helaas tevergeefs. Rubens' rechtstreekse tussenkomst moest er bij te pas komen om de reis Italië te doen voortzetten. Uit liefde voor het schone meiske schilderde Antoon een Heilige Martinus (de schuts patroon der parochie) voor de dorpskerk, een groots Barok-schilderij, vol beweging (zie afbeelding). Het verhaal gaat. dat hij tijdens het oponthoud te Saventl\pm dit schilderij heeft vervaardigd, doch dit kan rustig aan de vele legenden, die over het leven van Antoon van Dyck de ronde deden doen, worden toegevoegd. Dat Antoon op het boerinnetje verliefd is geworden kan echter, gezien zijn natuur, wel worden aangenomen. Van zijn geboorte op 22 Maart 1599 af had Vap Dyck een vry I onbezorgd leven achter de rug. Een zekere weelde had hem, de zoon van een rijke handelaar, steeds omringd, hetgeen op zijn karaktervorming zeker invloed heeft gehad. Antoon was zeer aristocra tisch ingesteld, droeg prachtige gewa den met kostbare edelgesteenten en hield ervan te schitteren. Hij was een echte charmeur, een mo dieuze jongeling met een intelligent, maar vriendelijk passief gelaat. Doch dit is slechts uiterlijk; diep in hem was er een hartstochtelijke hunkering naar schoonheid, een weltschmerzlich verlan gen naar het onbereikbare. Hij puurde De Boeing AAF C-97 Stratofreighter, in x'n element! (Foto Boeing, Air Het Nieuwjaar is haast al weer te oud geworden om nu nog met een wel gemeend „Veel heil en zegen" te ko men aanzetten. Tenslotte hebben we vandaag ons zevende kalenderblaadje van 1949 afgescheurd en er is al meer dan genoeg narigheid geweest: ziekte en zorg en begrafenissen hield zich niet zo zeer met de mensen en hun geestelijke staat bezig dan wel met de veelheid van dieren, die een- verdriet. Ja, die kalenders maal de arke Noachs vulden zodat tachtig gepasseerd toch, die maken heel wat mee! Daar Opoetje voor het inslapen nog mijn wand de aanblik genoot i i kameleon of menwerking niettemin hun eigen kerk van harte trouw. Ik ken er die behalve de drie genoemde kerkformaties nog vier andere bezoeken en die met eendere vreugde 's Maandags op Heils- legerwortels en Vrijdags op Roomse stammen stoelen. En zoudt u dat mis schien ook niet doen, wanneer u de w dichtst- San Fran- exemplaar: de Maranathakalender, of n giraffe. Toen ik heel^deze machtige Honigdroppels, of de Hervormde Dag- ""j gj kalender, of Immanuel, of weet ik hoe ze allemaal heten mogen. Misschien leest u 'm elke dag trouw; misschii het eerst schouwde heb ik twee vragen gesteld. De eerste was hoe ze aan al deze zeer uiteenlopende kalenders kwam, want ook slaat u wel eens 'T'paasdagen heeft natuurlijk ook al gemerkt dat over, maar heeft u er wel eens aan gedacht dat van uw eigen exemplaar honderden, duizenden broertjes en zusjes hangen in geheel andere huizen en omstandigheden? U heeft bij voor beeld een goede kans dat precies het zelfde schild, dat uw kamer siert ook bij Opoetje op nommer 363, zes maal bellen, prijkt. Want dat Opoetje ver zamelt kalenders en gros: verleden klaring jaar had ze er vier. 's Morgens b\j het opstaan begon ze mt uit de Dauwdroppen INDRUKKEN UIT DE VOLKSWIJK Hervormd, de ander Gerefor- '.n de derde Baptist is. De ver- kort maar duidelijk: „O, heeft.' Af\jn andere vraag gold die buiten issige Amerikaanse kalender; waarom ze die nu juist 's avonds las of lie ver bekeek. Voor de nacht zou je toch ruimte geven aan 'n stichtelijk de beschouwing van 'n kangeroe. Maar haar antwoord was een nieuwe verrassing: „Ach dominee", zei ze, „Als je zo de hele dag Gods liefde hebt mogen ervaren en je kunt je ouwe hoofd zo gerust neerleggen dan is het zo fijn om naar al die lieve dieren te kijken en te weten dat onze lieve Heer daar nu ook voor zorgt, nadat Hij ie allemaal zo mooi gemaakt de kransen waar ik op ga; 'n overdenking elke krans krijg je 'n kalender; vroe- deed dat heel ger had ik er nog meer, maar tegen- i zocht zowel 't Bijbelgedeel- woordig ga ik 'i Nu moet u niet te als het aangegeven versje op besluiten met de lectuur va achterkant van het kalenderblaadje, walletjes eet, Bij de middagpot kwamen de Meel draden aan de beurt: opnieuw Schrift- talloze kerken lezing, lied, meditatie en achterzijde, ontdekt heeft dat Dan dommelde ze wat en dribbelde ze nen wat en daarna was het tijd voor de he id avondboterham en die werd genoten gen aan de hand van de Bloemkelken Toen ze dat zei, heb ik me stilletjes geschaamd over me zelf en over u, beste lezers. Kijk eens, wij hebben allemaal van de week de zeven kalen kwaaddenkend zijn en Vuuva ue *r' et je van verschillende derblacdjes o/oescheurd enwe hebbe, gedacht: „Weer 'n dag om" c honderden i armoe hun dagen doorbren- zolang ze niet gezorgd hebben dat deze oude stumperds dag aan dag kwamen versleten kerkboek ergens wat gezelligheid en wat warmte stukgelezen Bijbel ter tafel. Als krijgen, zullen ontelbare Opoe's en Opa's van krans tot ~krans en van avondje tot avondje steeds voortgaan om overal veel goede woorden, 'n en kel kopje thee en vooral meeleven te vinden. Zij vormen de meest werke- helemaal uit Amerika lijke Gemeenschap der Heiligen en gestuurd en dit wonderlijke exemplaar blijven onder deze interkerkelijke sa- het dan eindelijk bedtijd was gewor den, werd het laatste blaadje afge scheurd van de allerzeldzaamste ka lender die ik ooit zag en die u nu lek ker niet heeft want Opoetje' het geval. Maar lolaag nog geen der h€bt,e" Jd over cl die reke- - - - landie nm0,en» d,e 'os kwamen en over alle nieuwe narigheid van dit bitter oude jaar. Maar hebben wij ons hoofd dank baar neergelegd en ons stil verwon derd over al Gods goede werken? Heb- we ons verheugd over mussen, wor men, raven en beseft dat we die allen verre te bovengaan? Ach neen. Laat staan, dat we 's avonds gebeden heb ben voor de stumperds en stakkerds, oud en arm, die dezelfde kalender aan hun wand hebben hangen als wijDie 'm weliswaar moeizamer lezen, maar 'm soms stukken beter begrijpen. WIJKPRED1KANT. alles de schoonheid, reagerende psyche. Hij peilde zijn mo- dellen. doorzag hun innerlijk en de weergave hier- hem belangrijker dan de uiterlijke vorm. Het Welt- schmerzliche in zijn wezen heeft hem ongetwijfeld wel eens parten gespeeld en hem tot een zeer intie me omgang met schone vrouwen gebracht, teneinde ten volle de schijn bare schoonheid dergaan. Maar toch mag op deze ex cessen niet te veel nadruk worden gelegd, want ner gens getuigen zijn alisme, zoals dat in de kunst van Jordaens en soms ook van Rubens tot uiting komt. Antoon van Dyck was een fijnbe snaard kunstenaar, die graag Cupido's fakkel vasthield, doch hieraan niet ten onder ging. Tijdens zijn verblijf in Engeland werd hij met veel onderscheiding behandeld. I „principalle paynter in ordinary to their Majesties", kreeg een gouden ketting er een fraaie woning in Blackfriars en zijr atelier werd het centrum van de Lon- dense Society. Bellori vertelt zelfs, dat ef dienstknechten, karossen, paarden, zikanten, zangers en potsenmakers zijn dienst stonden Dit zijn zeker alle factoren geweest, die een sensibele natuur als Antoon van Dyck eerder kwaad dan goed deden. Zijn reis door Italië, waar hij de invloed van Titiaan en Caraveggio onderging, vorming zeer belangrijk geweest, getuige ook zijn schetsboek. Eerst in 1639 huwde hij met Lady Mary Ruthven 1 Dec. 1640 werd zijn dochtertje Justi- niana geboren. Een jaar later, op 9 Dec. 1641, stierf Van Dyck en zijn stoffelijk overschot werd bijgezet in de St. Pauls. Zijn werk is gebleven als bewijs van zijn onvermoeide werkkracht niet alleen maar ook van de adel van zijn geest. Hij, de eeuwig-verliefde, liet. zich altijd weer boeien door de schone schijn, maar het ideaal, dat hij zich vormde wist hij in gesublimeerde vr>rm vast te leggen. Socialisme en Communisme En een vraag in het C.-H. weekblad „Koningin Vaderland" schrijft F. G(oudzwaard): „De herinnering aan de gebeurtenissen van November 1918 heeft .Trouw' leid om een „diepe eenheid" te zoeken van „het revolutionnair beginsel, dat 1918 1948 verbindt". „Trouw" meent dan zijn November-artikeltje te moeten be sluiten met deze woorden: „Vandaag zien we, waar de beginselen ui het socialisme toe leiden. De lijn Troelstra tot Schermerhorn is, hoe ook gebogen, één lijn. Ze voert naar chaos moord. Ze uoert naar de ondergang". „Het Vrije Volk" zag in deze regels •n gegronde reden tot protest. We laten het P.v.d A -blad rustig protesteren. Om de opmerkingen van „Het Vrije Volk" gaat het ons nu niet. willen we „Trouw" waarschuwen. „Trouw" ook die mensen uit eigen kring, die o.i. al te rechtlijnig spreken rer de lijn van socialisme naar commu- sme, d.i. naar „moord en chaos". Zó simpel staat het niet! Wie zijn oor te luisteren legt in onze C.H.-kring. kan eenzelfde geluid opvan gen: socialisme slechts één schrede. Het het kind van het socialisme. Pas op, zc klinkt het dan, pas op voor de Fierlin- gers en de Nenni's. Men kent deze waar schuwing. Fierlinger, de Tsjechische ei Nenni, de' Italiaanse socialist, die op het kritieke ogenblik met de communisten mgingen. En dan redeneert rechtlijnig aldus: de Vorrinks en de Van der Goes van Naters zijn geen bolwer ken tegen het communisme; uiteindelijk gaan ze mee. Zie maar naar Italië, aar naar Tsjechoslowakije. Die rechtlijnigheid is o.i. onjuist. Men mag niet spreken van het s lisme dat onverbiddelijk voert naa naar moord en chaos. Er ialisme zijn. dat inderdaad deze weg ten einde toe loopt. Voor Nederland echter is de toestand anders. Het Nederlandse socialisme andere geaardheid dan b.v. 1 Franse socialisme. In ons land is óók het socialisme niet kunnen ontkomen invloed van do Reformatie. Wijlen Klee- •ekoper (de „Oproerige Krabbelaar' uit „Het Volk") wees er in zijn journa listieke hoogtijdagen reeds op. Daarom niet simpelweg zeggen: wat Fierlinger. wat Nenni deed, doen Vorrink en Van der Goes van Naters ook. We zullen deze vragen geval voor ge- •al moeten bekijken. Daarmede hebben we het socialisme van de P.v.d.A. niet geaccepteerd. In geen enkel opzicht. Onze bezwaren blijven bestaan. Maar er is een mogelijkheid tot gesprek gekomen tus- Men werpt de deur in het slot. wanneer men socialisme en rechtlijnig in eikaars ver lengde ziet. Ieder fatsoenlijk mens en ieder fat soenlijk dagblad heeft zich met walging afgekeerd van de hetze van „De Waar heid" tegen Koos Vorrink. Oppositie bladen als „Trouw" en „De Rotterdam- protesteerden tegen dit communis tisch vuil. Welnu, evenals Koos Vorrink c.^ zich et^ille kracht verzet hebben tegen het Nazisme, zullen zij zich verzetten tegen het communisme, indien een Sovjet-Rus sische bezetting ons deel zou worden". (Tot sover de heer Goudzwaard, wiens betoog we uit nationale overwegingen wel kunnen waarderen. Alaar toch één vraag: Die tienduizenden Nederlanders, die by de laatste verkiezingen de com munistische gelederen zo belangryk ver sterkten, kwamen zy uit de K.V.P., of de A R P., of de C.H.U., of uit het liberale kamp Red.). Drukkery Libertas, Drift 13, te Utrecht, is zeer origineel met haar twee-maande lijkse kalender. Een 6-tal tekeningen var Henk Doornekamp geven afwisselend een beeld van het drukkerijbedrijf onderwerp met bloemen, vogel U lebt dUXbt 'un, dit KONN1EN LIE2EN: dat hetoude jaar wan pret tig eindiqde als het rSauwz te- 9on: met aan moord op aan Egyptenaar in Cairo en een Egyptisch bombarde ment op jaruealcm; met het doven van de petro leumlampen in het Brabantse. Schyf en het oplaaien ven de eerste brand van 1949 in Me- demblikj met aan povere schaatswed - stryd in de Oudejaarswcek. en een hele- Nederlandse kanv pioen (.Aad de Woning) met hot ene millioendat voor klokslag twaalf aspirant - gok kers bijeenbrachtenom elkaar, in onze badplaatsenfinandeel om eeep te kunnen brengen <2,n Umbertq Marzfnidie een gokje met zgn laatste 50 Lire waagde en een millioen terug won. €n dat ïs nu de kunst Zoals het een kunst is,om iri volle zee zestig volle kisten sinaasappelen op te pikken en ze per „Patria" naar patriate brengenWaar het óók zo rus tig niet was. Webben niet 2oo, oliebollen etende, Amsterdammers^toer het jaar oxzn half uur oud was, de politie afgerost vanwege^- brandende kerstbomen 6n in Brunssum 6n riep Paul de Groot niet op tot stakenstaken en nog eens Staken Op aarsla raactie kwam van Viruly, dip terstond naar Indip vloog,om aan nieuwe lucht- route to vmdpnNao.in stakoncp- lovc/i noch dip 45 Dg ven- yjx tarslaqprs,diat2gp)yk '(O 25 jaar aan Óen worst- fabriek. 2yn an aan gou- ÖJ don horloge de man krijgen 5 noch karaf Links of 4*aidrikGr®ranl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1949 | | pagina 5