Protestanten in Vaals des Zondags rond dezelfde kansel biieen WAAR BEN JE DAN GEWEEST? BIJ SARAH OP HET FEEST! NADRUK WORDT VOORAL GELEGD OP PERSOONLIJK GETUIGENIS Op bezoek bij Katwijks oudste inwoonster Melkhandel moet economischer gaan werken NIEUWE LEIDSOHE COURANT 5 ZATERDAG 23 OCTOBER 19® Waar Rome sterk is Niet ver van het kruispunt, waar in Vaals de Viergrenzenweg begint, welke eindigt op het hoogste punt van Nederland, staat een oude gryze toren. Achter deze toren, die uit de dertiende eeuw dateert en eigendom is van de gemeente, Vaals, staat een eenvoudig kerkgebouw, waar iedere Zondag het Protestantse volksdeel uit deze gemeente tweemaal samenkomt om de Protestantse eredienst by te wonen- Neder lands-Hervormden, Gereformeerden en Evangelisch-Luthersen rond dezelfde kansel Dat in deze Roomse streek een Protestants kerkgebouw staat, dankt de Ned- Herv. gemeente van Vaals, die eigenaresse is van het kerkgebouw, aan de ge loofsmoed, het geloofsvertrouwen en de grote offervaardigheid van hen, die in dc zeventiende eeuw de vaan van het protestantisme hebben hoog gehouden! de Gereformeerden in Vaals bezoeken trouw de Ned. Herv. kerk, zodat met enig recht in Vaals gesproken kan wor den van De Protestantse kerk. Door de nood gedrongen, zoeken de Protestanten in deze uithoek van ons land elkaar op en zitten eendrachtig onder het gehoor van ds J. H. Chr. Israël, die vorig' jaar zijn rustige gemeente Zoelen in de Be tuwe verwiselde voor Vaals, teneinde er een zware taak op zich te nemen. De Hervormde gemeente telt met in begrip van de leden, die in Vijlen en Mabelis woonachtig zijn, 133 leden. Het Kerkgebouw dateert uit 1671 Aan de Oostelijke zijde van de to ren staat de oorspronkelijke kerk, waar vroeger de Rooms-Katholieken en Pro testanten om beurten hun ere-diensten hielden. Dit gaf evenwel dikwijls aanlei ding tot conflicten en daar toen reeds de Rooms-Katholieke parochie wat zielental betreft, veel groter was dan de Neder lands-Hervormde gemeente, moesten, de Protestanten dikwijls het onderspit merendeel der Gereformeerden delven. Door deze ten er erg naar, 'n eigen kerkgebouw te bezitten en in 1671 werd het be- slui-t genomen om een kerk te bou wen. Dat men er geen gras over liet groeien, blijkt uit het feit, dat nog datzelfde jaar be- gonnèq» werd met de bouw. De kerk zou aan de Noord zijde van de ge meentetoren ge plaatst worden, haaks op de Rooms-Katholie- ke kerk. Behalve door de grote offers van de Vaalse pro. testanten, werd de bouw mogelijk gemaakt door een vorstelijke gift van de Duitse la kenwevers Cler mont uit Aken. De lakenweverij heeft Vaals tot bloei ge bracht en deze in dustrie was gerui me tijd de kurk, waarop Vaals di*eef. De heren Clermont hadden vot deelte protestants personeel in dienst. Behalve dat zij de Ned. Hervormde ge meente in Vaals financieel steunden, bouwden zij ook ten behoeve van de Evangelisch-Lutherse gemeente te Vaals, waartoe zij zelf behoorden, een kerk. Het Clermontplein waarop de Evang. Lutherse kerk staat, houdt de herinne ring levendig aan deze Duitse Christen- werkgevers. Zowel het kerkgebquw van de Ned. Herv. gemeente als dat van de Evang.- Luth. gemeente staat thans op de lyst van Monumentenzorg. Oorlog. In de loop der jaren is de Evang.-Luth. gemeente tot 12 leden teruggelopen. En kele malen per jaar komt de Evang.- Lutherse predikant uit Heerlen in Vaals dienst houden. Tijdens de Zondagen ech ter, waarop de Evang.Luth. kerk geslo ten blijft, zitten de Lutheranen naast hun Hervormde broeders en zusters- in Herv. kerk. En dit is niet alleen het Val met de Evang.-Luthersen, want ook het overgrote Uit de pers Piet Bakker contra ds Buskes Uit „Nieuw Nederland": In plaats van twee namen van personen hadden wy ook twee begripsaanduidingen hier boven kunnen plaatsen: realiteit contra phantastische onzin of onzinnige phantasie. In Elsevier schrijft Piet Bakker, de oude S.D.A.P.-er, die zich in de bur gerlijke P. v. d. A. maar niet thuis kan gevoelen en die bovenal realist is, zijn Indische ervaringen. Hij tekent de tegenstelling tussen de gebieden Republikeinse en aan de Nederlandse zijde der demarcatielijn: repoebliek soesah, kompenie senang. Hij kap het niet nalaten onze soldaten te huldigen alS pacificators van de ge zondste soort. Harde, kranige „jongens". Hij voelt ook de ergernis in zich opkomen als hij de zware strijd van onze jongens meemaakt en op de achtergrond de phan tastische schimmen ziet van de woorden van ds Buskes, indertijd in een kerk uitge sproken en nog steeds niet herroepen. Dan schrijft hij: „Ds Buskes heeft eens gesproken over „de afgebrande dessa's van Spoor", die hij op één lijn stelde met de knoet der Russen en de gesel der tirannen. Ds Buskes moest eens de moed hebben, om dit schandelijke beeld te gebruiken bij een plukje Nederlandse soldaten ergens op een voorpost in het oerwoud. Zelfs zyn kerkgenoten zouden hem met ver achting overladen en hem dwingen om drie maanden mee op patrouille te gaan om te zien, hoe het volk van Java beschermd wordt tegen de ban dietenbenden, die de dessa's van dit volk afbranden". Ds Buskes zal hierop wel niet antwoor den of alleen smalend in één der blaad- jes, waarin hij schrijft, iets opmerken laatdunkend over een aanklacht of een vermaning van hogerhand. Daarom roept Bakker de Nederlandse jongens zelf tot getuige en hij slingert hun beschuldiging in het gelaat der aanklagers-op-een-af- ',,Er wordt door een deel van de Nederlandse pers bewust gelogen, in dien men de voorstelling wekt, alsof Djokja de zetel is van het heil dezer eilanden. Alsof Nederland door vuig eigen belang gedreven wordt om tegen de wil der inheemsen in met bloed en vuur de aandelen van H.V.A. en Shell veilig te stellen. Het is die verleugende voorstelling van zaken die ds Buskes van „Spopr's afgebrande dessa's" deed spreken. De waarheid eist de verklaring, dat pl nhlsv i vulling de drijfveer is der ik Blanda' Er. ioldat De oude grijze toren van Vaals met daarachter het kerkgebouw van de Ned.- Hervormde gemeente. Rechts van de toren begint de oude Rooms-Katholieke kerk, die aan het einde van de negen tiende eeuw, toen een nieuwe Rooms- Katholieke kerk in gebruik werd geno men als patronaat werd ingericht. port" en wordt gevonden onder Konink lijke Marechaussee en douane, die ii Vaals gedetacheerd zijn. Een gemakkelijke tijd beleeft de Her vormde gemeente in Vaals evenwel niét. Sinds het uitbreken van de oorlog gemeente noodlijdend, doch gelukkig heeft de Hervormde Synode de laatste tijd meer oog kregen voor de kleine gemeenten in het Zuiden van ons land. Voor de oorlog zat het kerkgebouw iedere Zondag stampvol. Vele Duitsers uit Aken waarvan het centrum slechts op drie kilometer afstand ligt en welke stad op 150 meter van het kerkgebouw begint, het z.g. Vaalser kwartier Aken woonden regelmatig de gods dienstoefeningen bij. Vele Duitse op schriften in de kerk herinneren nog de tijd, toen er nog zo goed als geen Nederlands in Vaals werd gesproken. Zelfs werd nog tot 1942 om de andere Zondag in de Duitse taal gepreekt in dit Nederlandse kerkgebouw. Niemand zal ontkennen, dat veel veranderd is bij de Ned. Herv. ge meente te Vaals, doch de Bijbel, die in 1671 op de kansel van het nieuwe kerk gebouw werd gelegd, ligt er nog, nu de muren reeds sporen van ouderdom gaan vertonen. Trouwe kerkgangers bleven als gevolg van het uitbreken van de oorlog weg; andere, niet-Hervormde Protestanten namen hun plaatsen slechts voor een klein gedeelte in, doch het Protestantse volksdeel van Vaals blijft iedere Zondag trouw naar het bedehuis komen. In deze overwegend Roomse plaats hebben zij zich de woorden van de Heilige Schrift eigen gemaakt: „Waar twee of drie ver gaderd zijn in Mijn Naam Viseiwitten als vervangings middel voor eieren Succesvolle proeven voor vis-verwerkende industrie In Engeland hebben Britse onderzoe kers rapporten gepubliceerd betreffende het vrijmaken van eiwitten uit vis, die het eiwit uit eieren kunnen vervangen. Volgens „Fishing News", was dit proces al in 1934 in Duitsland bekend, maar het werd geheim gehouden. Als vervangingsmiddel voor eieren bij 't bereiden van voedsel, voor mayonnaise en consumptie-ijs, voor gebakjes en cus- tardpoeder, voor pharmaceutische pro ducten, de 1 eer-industrie, synthetische harsen, schuimblussers en wasserijen, is het albumen (de eiwitstof) var uiterst belangrijk. In vrijgemaakte toe stand is een pond van dit vis-product aequivalent met het wit van meer 250 eieren. In Duitsland liep de productie ir honderden tonnen; een enkele fabriek produceerde reeds meer dan 300 ton vis- eiwitstof per maand een hoeveelheid die overeenkomt met vijftien millioen Proeven waren succesvol. Vitamin Oils Ltd., een concern te Kaapstad, dat een gedeelte van het on derzoekingswerk op dit gebied in han den heeft, heeft opdracht gegeven tot de bouw van een proef-bedrijf, dat wellicht de eerste fabriek zal zijn van een lange reeks. Proeven met plaatselijke vissoor ten, die men reeds genomen heeft, had den alle een succesrijk resultaat. Men ontdekte ook, dat deze vis-albu- len in sommige opzichten boven het ge bruik van eieren te verkiezen is. Het nieuwe eiwit wordt gemakkelijker stijf door kloppen en heeft minder de neiging tot samenklonten bij grote hitte dan het it van eieren. Van het gewicht van verse vis kan ïertien procent aan eiwit gewonnen worden, bij gedroogde vis is dit percen tage 50 procent. Sommige zeedieren, zoals garnalen, bestaan voor 75 gewichts procenten uit eiwitten. Beneden-de-maatse stokvis. Vooral de Zuid-Afrikaanse stokvis is ;n goede grondstof voor de eiwit-be reiding. Het zou echter niet nodig zijn hiervoor speciale vangsten te doen, daar de beneden-maatse stokvis, die door de trawlers wordt gevangen, uitstekend kan worden gebruikt, evenals trouwens het meeste aan „kleingoed" van andere vis soorten, dat de schappers nu niet kun- en gebruiken. Het procédé voor het vrijmaken van de eiwitstof is, heel in het kort, het volgende: de filets van de vis worden eerst behandeld met chemicaliën om er alle onzuiverheden uit te verwijderen. Vervolgens wordt het product zelf ook oplosbaar gemaakt, waarna de substantie wordt utgespreid en ingedroogd, waar door een fijn, licht roomkleurig poeder ontstaat, klopt men dit weer met water, dan ontstaat een prachtig egaal, schuim- achtig mengsel, vrij van elke visgeur. De proeffabriek van Vitamin Oils Ltd. zal voorlopig ongeveer 10 pond eiwit stof per dag bereiden. Een fabriek die een capaciteit bezit van circa anderhalve per dafe, zal waarschijnlijk rond f600.000 kosten. PRINS BERNHARD BIJ THOMSEN'S HAVENBEDRIJF. In tegenwoordigheid van Prins Bern- hard heeft minister in t Veld de nieuwe installaties van Thomsen's havenbedrijf N.V., aan de Lekhaven, te Rotterdam, geopend. Na afloop maakte de Prins met de minister en enkele andere autoriteiten rondvaart Op 25 October z benoemd tot gewoon gelijkende physiologie aanvaarden. dr Sven Dijkgraaf, iogleraar in de ver- i Utrecht, zijn ambt De tuin ligt verlaten Een verborgen wereld opent zich te Buitenzorg Een beetje verlegen is Sarah met de brief voor de dag gekomen. Nerveus lachend heeft zij hem overhandigd de Toeans de soldaten vóór wi elke dag de was doet. Terwijl wij het keurige potlopdschrift op het afge scheurde blaadje papier lezen, kijkt zij gespannen toe en het is alsof zij ons de ogen dwingen wil, te begrijpen. Dit valt echter niet mee, oordeel zelf maar: Buitenzorg, 15/9-'48 Z. O.Z. Mijne Heeren, Bij deze berichten wij U, dat ons heden dd. 22-23 in deze maand Sep tember 1948 dat S ar ah. Willen ze feestmaken. Zo spoedig mogelijk aan ons vrij gaan. Hoogachtend, mij Sarah. Als zij onze verbaasde blikken ziet. haast zy zich te zeggen: „Pesta besar. Toean mestie datang" tGroot feest. Mijn heer moet komen.) Wij hebben toen niet lang geaarzeld. Een weigering zou immers een beledi ging betekenen. Bovendien waren nieuwsgierig. Als je in Buitenzorg ligt, ken je wel de kota (binnenstad), de villa wijken. de pasar en de handelsstraat, maar wat er zich afspeelt in die onder het groen weggedoken kampongs bezij den de hoofdwegen, verstopt achter de huizenrij, daarvan heb je geen idee. We vragen Sarah wat er aan de hand is en het blijkt, dat haar jongste zoon zal worden besneden. Zowel Sarah als haar man werken bij de militairen. Zij doet de was, hij is onder-mandoer (baas) over het personeel. Zij hebben dus een plan netje gemaakt en de brief laten schrijven, door iemand, die „heel knap" in het Ne derlands is. Met verheugde blik en snel maakt zij zich uit de voeten als een schoolkind, dat haar meester gevraagd heeft, op een tijtje te komen, en niets begrijpt van haar eigen moed. Dan komt de avond van het feest. De tocht er heen is al een avontuur. Eerst gaat het langs de hoofdweg, maar ni het centrum van de stad slaan we smal donker paadje in, dat tussen de hui zen omlaag gaat naar het dal, waar de kali stroomt. Het is een toer om zonder glij- en valpartijen in het pikkedonker de Kerkelijk leven in Amerika. (11) (Van onze Kerknieuws-redacteur) Behalve de strenge scheiding tussen Kerk en Staat kenmerkt het kerkelijk leven in Noord-Amerika zich hierdoor, dat in vele kringen een mindere belangstelling voor theologische vraagstukken aan de dag treedt dan b.v. in Nederland 't geval is en daarentegen meer de nadruk wordt gelegd op persoonlijk Christelijk leven. Tevens treft men er afkeer van gecentrali seerd kerkelijk leven aan en wenst men veel vrijheid te laten voor de zelf standigheid van de plaatselijke gemeenten. Wij zouden geneigd zijn te zeggen, I zeer gemengde bevolking van de Ver. dsat de Amerikanen vooral het „actieve" Staten. Het zou ons in Nederland toch Christendom op de voorgrond stellen, I zeer bevreemden, indien er scheiding zonder zich veelal te bekommeren overf' kwesties, die de theologie sdhrijving van de dogmata met zich meebrengt. Dat wil niet zeggen, dat deze geheel terzijde laat liggen. Trou- de verscheidenheid in het kerke- lyk leven wijst daar wel op. Maar alleen het verschil in belijdenis heeft deze verscheidenheid doen ontstaan, doch deze is voor een belangrijk deel voortgevloeid uit practische kwesties, het verschil in landaard en zoals wij reeds in ons vorig artikel opmerk ten, uit de drang naar vrijheid „De heilige eenvoud in haar verpersoonlijkt Zoals bekend, vierde Katwijks oudst woonster, Antje van der Plas, weduwe van J. Klok, wonende Dc Waal Malefijt- straat 150, onlangs haar 95ste verjaardag. Onze medewerker Envébé moest vanzelf sprekend een praatje met haar maken. Hij schrijft als volgt: Een van geluk stralend oud Moedertje, at ons met blijdschap ontvangt. De heilige eenvoud wordt in haar verpersoonlijkt. Van harte wordt zy ge lukgewenst en we moeten plaats nemen. Een geheugen van staal, een goede ge zondheid, een goed gehoor en een goed gezicht. Wat al onverdiende zegeningen. Ongekunsteld vertelt zij van vervlogen tijden. Toen ze tachtig jaar was, maakte God haar duidelijk, dat Hij nog jaren haar leven toe zou voegen. „Heere, moet ik dan nog oyder worden?" vroeg zij. „Ik ben nu al tachtig en ziedaar", vervolgt zij, „nuheeft de Heere er reeds vijftien jaren aan toegedaan." Of zij zich nog veel kan herinneren uit haar jeugd, vragen wij. „O ja", ant woordt ze. „Ik weet nog heel goed, dat ik op de bewaarschool ging". En tot onze grote verbazing zegt ze een versje op, e 89 jaar geleden op de bewaarschool heeft geleerd. Van de bewaarschool ging lar de school van meester Schuite maker achter de Oude Kerk, die des tijds bovenmeester, klokluider, doodgra- en voorlezer was. „Op deze school leerden we het a-b-c en schrijven met een ganzepen. die de bovenmeester voor ons een mesje sneed" En alsof dit nog genoeg is tekent ze ons de „goed keuring". minder goed" en de „afkeu- .ng" duidelijk voor. Op ruim acht-jarige leeftijd moest ik van school en aan 't werk. Van verder leren was geen sprake meer. Nog later ging ik dienen bij een reder, met als loon één gulden per week, terwijl ik boven den des Zaterdags tot 11 uur bleef. Dan werd altijd gort gegeten en moest ik nog laat de borden wassen, omdat dit 's Zon dags niet mocht plaats hebben. En hier voor kreeg ik als beloning een bordje gort waarmee ik wat blij was. Hoogtepunten van haar 95ste geboorte dag wafen, naast het bezoek van kinde ren, kleinkinderen, familie, buren en ken nissen, een gelukwens van H. K. H. Prinses Wilhelmina, in de vorm van een gelukstelegram, dat zij ons vol trots toont. Ook kwam de burgemeester haar persoonlijk gelukwensen. Deze moest 't telegram van Prinses Wilhelmina lezen, als onderscheiding moest hij in haar leuningstoel plaats nemen. „Ja burgemeester", zei ze toen, „wijn bier of drank kan ik je niet aanbieden. Dat hebben we nooit in huis. Vroeger nog wel eens, bijv. als er een kleintje moest komen. Dan haalden we voor een stuivertje brandewijn voor 't kind z'n „hovetje". Een bakje koffie ken ik je nog wel presenteren". Zo keuvelt ze verder en ze is onuitput telijk als ze over 't verleden begint. Een lieve, eenvoudige Christin, een „Moeder in Israël", over wier hoofd veel stormen en wederwaardigheden des levens zijn heengegaan. Ze leeft uit Gods Hand en is ner beschaamd uitgekomen. Spiege ve ons allen aan haar! kwam in een kerk doordat men kwes ties kreeg over de al of niet toelaatbaar- heid van roken en drinken. In Amerika is dit echter wel eens aanleiding ge weest tot kerksplitsing. Men hecht er veel waarde aan wat wij zouden noemen de zendingsdrang of het naar buiten optreden der kerk. Na genoeg over de gehele wereld hebben de Amerikaanse kerken zendi-ngsposten uit gezet. Zo zijn er thans ongeveer 14.000 zendelingen in andere landen werkzaam dit werk te bekostigen worden enorme bedragen ingezameld. Activiteit „zendingsdrang" -toomt ook sterk tot uitdrukking in de vede kerkelijke uitzendingen, die Amerika kent. De ker ken hebben soms de beschikking eigen zenders, doch ook koopt men zend- de radiostations. Zo kan elke Zondag de diensten beluisteren de Reformed Church in Chicago en hier voor brengt deze gemeente 7500 per jaar bijeen. Het komt wel voor, dat'uit één stad vier kerkdiensten tegelyik wor den uitgezonden. Een andere zijde van deze activiteit der Amerikaanse kerken treedt naai de pogingen om het Christen- dom ook daadwerkelijk te doen mee spreken in het economische en politieke leven der natie .Ook daarbij wordt weer de nadruk gelegd op het persoonlijk ge tuigenis en gaat het er niet om massale invloed van bepaalde groepen of partijen te bewerkstelligen. Aan een Christelijke politieke partij denkt men in Amerika nog niet en de Christelijke vakbeweging staat nog in de kinderschoenen, evenals de Christelijke school. Er zijn thans nog maar ongeveer honderd Christelijke scholen in de V.S. en veelal kleine scho len, die zonder enige subsidie in stand worden gehouden. Men kan gerust zeg gen, dat 99 procent van de Christen ouders in Amerika hun kinderen het onderwijs aan openbare scholen laat volgen. „Men denkt in Holland te veel dog matisch en dat kunnen wy in Amerika niet gebruiken'.', zeide onlangs een or thodox Amerikaans predikant tegen ons. En hy voegde er aan toe, dat de Neder landers niet moeten denken, dat zij de toestanden in eigen land kunnen verge lijken met die in Holland, evenmin als Nederlandse „methoden" naar Amerika zou ikunnen overbrengen. weg te vinden. Links en rechts staan fer wel kamponghuisjes, maar alle bewoners zijn met de kippen op stok gegaan e brandt slechts hier en daar een enkel lampepitje. Vreemd idee eigenlijk, dat je hier in Buitenzorg bent en dat er hier Buitenzorgers wonen even goed als de villa's. Hier in kampong Lebak Kantin (laagte bij de kantine) dalen we steeds lager af, onder zware loofbomen door, daar zien we beneden ons een feest met vele lichtjes en dromerige gamelan klanken. Óm de vertoner van het wa jang Golek spel voor een onverwachte regenbui te behoeden, is er een soort tent gemaakt van bamboe en zeildoek. Hieronder zit het orkest 'en staat de lange tafel, waar ieder kan aanschuiven er waar hij bediend wordt met de gulle gast vrijheid van het Oostey. Daaromheen drommen de mensen en zien we de stal letjes van de handelaars in rookgerei er etenswaren (de warongs). Het is eer lange rij oliepitjes, die ons naar ons doel geleiden. Reeds komt de gastheer ons buigend en lachend tegemoet en hij baant ons een weg tussen de overige gasten om ons te geleiden naar de ereplaats op de voor galerij van zijn huis. Hiet zitten wij dus op een soort podium, recht tegenover het wajangspel. leder een mag meefeesten Een klein jongetje is besneden ei. gehele gemeenschap viért feest. Niet alleen de buren en naaste familie, i ieder is welkom en wordt met vreugde begroet. Op het trapje van de voorgalerij staat een massa sandalen en schoentjes van vrouwen en kinderen, die zich achter in het huis ophouden. Het is tegen de adat, dat zy zich onder de mannen zou den mengen. Slechts Sarah komt naar voren en presenteert taarten, pisang, koffie, thee, en dat met de beleefde ver ontschuldiging. dat alles slechts „dari kampong" is (uit de kampong), alsof wij thuis dagelijks groter heerlijkheden den genieten. Inmiddels zyn de tientallen wajang poppen uit de kist gehaald en niet de man, die de collectie van de ene kam pong naar de andere draagt, maar onze hoofdmandoer, de chef van Sarah, blijkt tot onze verbazing de vertoner te zijn. We weten, dat de vertoning tot diep in de nacht zal doorgaan, uur na uur, maar niemand verstaat iets. De mandoer speelt voor zich zelf, vergeet alles zich heen en zit daar als een stralend blij kind, spreekt zacht en dwingend, als wil hij zijn geest in elk van de poppen overplanten. Zijn bewegelijk gezicht voegt zich naar het karakter van de pop- Lezers schrijven ons. is het een klein kunstje om het ver ban 1 of 2 tegenstanders de kop in te drukken Bah. ik zou nooit de onder gang van een collega op mijn geweten willen hebben. Ik heb zo'n idee. dat de gele en de stadstram ook heftig jtf geknikt hebben op het voorstel dit stuk in de krant te „Melkhandel moet economischer gaan werken", maar men is zijn vrijheid van handelen kwijt. In de Nieuwe Leidsche Courant las ik het stuk over die schrikkelijk oneconomisch werkende melkhandel. Ik dacht bij mezelf: begin nen nu ook de grote kranten al j schrijven? Verleden jaar had ik op 31 Mei ook al een klacht ingediend zetten. Ze hebben n.l. wel eens last van tegen het Bellamy-nieuws, uitgegeven slyterskarren in de Haarlemmerstraat en door de Internationale Vereniging Bel- op de Hogewoerd. Maar die straten zijn lamy. Die krant deed ook aan dit soort te smal voor een tram en verscheidene energie-verspilling: „We vinden het niet mensen willen die gele uit de Haarlem- nodig, dat er in een straatje van 15 hui-1 merstraat hebben. zen 3 bakkers- en 2 melkboerkarren1 Verder is het niet gewenst om de I.V.B. staan." En ook dat klanten van elkaar afpikken was een schande en alles bij elkaar zeer tijdrovend. Onder de I.V.B. zouden in alle plaatsen deze beroepen (en ook andere) in een soort kartel, trust of coöperatie worden verenigd, zodat elkaar niet meer zo in de weg liepen. Nu was het de I.V.B. gelukt in een of andere plaats de bakkers zo ver te krij gen- De Bellamy-krant vond het pracht van een overwinning. Vijf bakkers zetten 't zaakje op. Een zesde wilde niet meedoen. Die zou zijn eigen boon tjes wel doppen. Maar hij was na enige tijd uitgedopt. Men ziet hieraan wel. dat dit systeem iedereen dwingt zich bij zo iets aan te sluiten. Want no 6 wilde vrij blijven en nu dwingen ze hem, door hem failliet te concurreren, mee te doen. Het lijkt de N.S.B. wel. al schakelde die iets uit door te verbieden. Maar daar kon je je nog tegen verzetten. Aan dit geweld is een einde gemaakt en de bedrijvers zijn zwaar gestraft, zullen we hopen. Maar dat stille geweld laat Over de gefailleerde werd niet dacht. Die kon creperen- Dit lijkt zeker niet op de theorie: „Gelijkheid voor al len", die de I.V.B. als leus voert. En dit noemen ze in hun krant nog een st Het wordt tijd, dat deze practijken worden verboden. Aldus mijn klacht tegen de I.V.B. Hierboven hebt U voorbeeld van wat er met de onafhan kelijk gebleven melkboeren of bakkers gebeurt. Als ze vry willen blijven, den ze doodgeconcurreerd. Dat is het eerste nadeel van deze „verbetering". Een tweede kwestie is. dat men, vol gens de N.L.Caltijd op dezelfde twee melkbezorgers is aangewezen. De klant is dus ook al niet meer vrij, want als men nu bijv. melkbezorger A heeft men heeft die altijd gehad, zou men door die wijkindeling plotseling van een wild vreemde moeten gaan nemen. Enkel er alleen om die dictatuur te steunen. Waar om moet het nu ineens anders dan het al eeuwen lang is geweest? Vóór de oorlog ging het met het huidige systeem ook goed en na '14-'18 hoorde men ook niet van zoiets. En waar heeft het systeem het gewonnen? Alleen in kleine steden. Want Amsterdam, Den Haag, Rotterdam ziet men niet onder de door de N.L.C. genoemde plaatsen. Hier houden de vrij heidslievende meltohandelaren het vol, omdat.. ..er te veel zijn, die zich tegen het coöperatieplan verzetten. Maar in een plaats als bijv. Meppel, waar de menser stuk voor stuk het hele dorp zowat ken- pen. Er zijn afzichtelijke lelijke, ook trotse en vermakelijke poppengezichten. De mandoer speelt uur na uur, de gasten leven mee zonder iets te horen, onder druk gepraat en gelach en het komen gaan van de buren. Er is geen wanklank, geen dronkenschap, geen geflirt. Ieder is beleefd en hoffelijk, de armste ei. rijkste. Bij het vertrek stopt elke gast schier ongemerkt wat geld in de hand van de gastheer, want de kosten worden gezamenlijk gedragen. Dit alles is Buitenzorg, maar een I tenzorg, dat we voorbijrijden, omdat zogenaamd in de kampongs niets te j ken hebben. Maar we hebben er veel te zoeken en kunnen er veel leren. Sarah wast weer en de ondermandoer voert zijn mensen aan, maar zij zijn ge groeid in onze ogen. \Li a Amerika prijst Nederlands herstel In de „Philadelpha Inquirer" scheen deze week het volgende hoofd artikel, waarin Nederland wordt gepre- Dm de na de oorlog gemaakte vor deringen met 's lands herstel: ,De spaarzaamheid, vasthoudendheid vlyt van het Nederlandse volk, welke opvallende wijze hebben bijgedragen tot het na-oorlogse herstel, kunnen als lichtend voorbeeld voor andere vol keren dienen en zelfs voor die landen, welke niet direct aan de vernietigingen de oorlog zijn blootgesteld geweest, t een verslag van het Nederlandse Inlichtingen-Bureau blijkt, dat de dustriële productie reeds de vooroorlogse overtreft, dat de export in geld uitge drukt een grotere omvang heeft en dat ook in andere opzichten de Nederlanders vorderingen hebben gemaakt bij het her- van hun vroegere welvarendheid. Veel van de bereikte resultaten is te danken aan de houding van de arbeiders, aan het werk zijn gebleven, inplaats de productie in het honderd te doen lopen door kostbare stakingen, zoals i de eerste wereldoorlog een normaal ver schijnsel was. In aanmerking nemende, dat het land 5 jaar lang door de Nazi-horde bezet en uitgeroofd werden en op barbaarse wijze opzettelijk onder water werd gezet, mag Nederland niet klagen over wat het in middels heeft bereikt. De Nederlanders mogen zich gelukkig prijzen, dat zy betrekkelijk verschoond zijn gebleven van onrustwekkende com munistische propaganda, waarvan som mige van de buurlanden zoveel te lijden hebben. De gestadige economische voor uitgang van het land geeft gegronde hoop, dat het voor deze bedreiging ge vrijwaard zal blijven. Het herstel is.geen lichte taak, noch voor de Nederlanders noch voor andere volkeren. Hulp van- buitenaf zal voor enkele jaren nodig zijn. doch de Neder landers zelf leveren de voornaamste bij drage door hun spaarzaamheid en werk lust, waardoor zij tegelijkertijd tot voor beeld kunnen dienen voor de rest van de wereld." in de hahd te werken. Hier zitten n.l. pa rasieten in en mensen, die onbereikbare idealen nastreven. De leden betalen maar contributie en bereiken er niets mee. Men werkt haar in de hand door die coöperaties op te richten Leiden. H. v. d. S. (Dus maar op de oude voet voortge- tobd, „omdat het al eeuwen lang zo ge weest ia". De door ons aangehaalde voor beelden van samenwerking berusten op een uryuiilHg de handen-inéén-slaan. Vooral ter wille van de economisch zwakken. En de voorbeelden bewijzen, dat allen er wèl bij varen. Dit is geen dictatuur, maar opbouw-van-onder-op, voordat men wordt doodgedrukt. Red. N.L.C.) Nederland géén goedkoop eiland Vergun mij naar aanleiding van Uw „Peperduur België" ^nkele opmerkingen te maken. Ik neein gaarne aan, dat het indexcijfer daar nu circa 400 bedraagt (Hoe zit het intussen met ons indexcijfer, dat vroeger geregeld werd gepubliceerd? Wil men daar zo min mogelijk openbaar heid aan geven?) Schat men ons index cijfer op ruim 200, dan is volgens Bartjes België nu nog goedkoper dan Nederland. Immers, ik heb er zelf geruime tijd ge woond en eigen menage gedaan. Voor de oorlog waren door elkaar genomen de kosten van levensonderhoud ongeveer 30 pet van de kosten hier. Ik kan U dit met huishoudboeken staven. 't Zelfde gold voor Engeland, waar men ongeveer. 70 pet van de kosten van hier kon bere kenen. En ook du nog kan men. wanneer men uitkijkt, in België heel goed en goedkoop terecht. Maar men moet niet lukraak ergens binnenvallen, zoals vele landgenoten doen. Op prijzen moet wor den gelet Ik kan U voorbeelden noemen, waaruit duidelijk blijkt dat men in België op t ogenblik beter en goedkoper terecht kan dan hier, mits men dus de weg weet Het is dwaas om in de kranten te schrij ven, dat Nederland een goedkoop eiland zou zijn, ja systematische misleiding. Beter zou ongetwijfeld zijn eens de aandacht te vestigen op de moeilijke, schier hopeloze positie der vaste inko mens. Absoluut vaste bedoel ik dan, zo als die van lijfrenteniers. Ikzelf behoor daar toe en heb nu precies hetzelfde als vóór de oorlog (eerder nog iets minder) En dat terwijl het levensonderhoud zeker twee maal zo duur is als vroeger en nog steeds stijgende is. Katwijk aan Zee. K. T. J. Schwartz. Nogmaals: „Jager Peter" Dat „Jager Peter" zo veel stof zou doen opwaaien, had hij geenszins verwacht. Het vervelende is, dat, als men vol vuur aan het „vegen" slaat, men al gauw iets zwart gaat maken, wat helder had moe ten blijven. Zo ook met het bewuste artikel, d.d. 23 Augustus j.l. Verontschuldigingen wil ik niet gaan aanvoeren, wel is het my een behoefte, de zaak even recht te zeten. Allereerst dit: het gaat hier om een diepere zaak dan de vraag, of het jubileum-pakket ons, soldaten, al dan niet heeft voldaan. Het heeft voldaan! Logisch! Een geschenk, dat van het Ne derlandse volk is gekomen en dat ons met een hartelijk gebaar wordt aangeboden, wekt altijd onze dankbaarheid en tevre denheid. Het centraal NÏWIN-bureau schrijft ergens echter zelf (d.d. 23 Sept.): „Hansa- plast is even schaars als begerenswaar dig in de rimboe." Hetzelfde geldt voor veiligheidsspelden. Is het voor een leger te velde niet een ongunstige situatie, dat gebrek is aan deze artikelen? Is het niet erg, dat, als er kleine verwondingen zijn, hansaplast of iets dergelijks ont-' breekt? Zo nu en dan krijgen we in een pakketje datgene, waarvoor het leger zelf behoorde te zorgen! Dat zyn nu een paar voorbeelden. Wel werden er duizenden guldens uitgegeven versieringen e.d. bij de jubileum feesten in Nederland. Was dit soms een prestige-kwestie tegenover andere lan den? Dat de mannen, die het vaderland dienen, op de laatste plaats komen, valt toch wel buiten alle normale verhoudin gen. We zagen met de jubileumfeesten het volgende: geen extra sigaretje, geen toelage op het zakgeld, geen film (waar blijft de film: „Moeder des Lands?"). We hebben wel feest gevierd, maar alleen op eigen initiatief. Waar blijft ook de spe ciaal voor het leger vervaardigde kleu renfilm van de Inhuldigingsfeesten? Waar de Olympische film? Waar de hoog nodige ontspanning? Er is van dit alles ontzettend tekort. En dat ligt niet voornamelijk aan de NIWIN. De vraag: „Wat doet het leger zelf voor zijn sol daten" is hier aan de orde. De soldaat in Indonesië wordt op 't ogenblik met open ogen bedot! Het is uiterst gemakkelijk, een leger naar over sturen. Maar om het ook te ver zorgen, zoals het behoort, daar hebben ze in Nederland nog geen kaas van gegeten. Kamoerang (op Java) „Jager Peter." Vijftien jaar voor Lutkenhiis Het B.G. te Arnhem veroordeelde de gewezen „diensUeiter" van de S.D., te Zwolle. Erich A. Lutkenhiis. die een be langrijk persoonlijk aandeel had in het neerschieten van 20 Nederlanderste Zwolle en omgeving, tot 15 jaar gevan genisstraf. (Eis: levenslang.) Ex-burgemeester M. H. van den Brink van Wageningen en Barneveld, die drie de S.D. werkte, kreeg 7 jaar R-WJ. (Eis: 10 j.) BELGIË HET LAND DER GEDECOREERDEN. Van alle landen ter wereld, telt België de meeste gedecoreerden. Zestig procent der mannelijke inwoners boven de 35 jaar pronkt met een onderscheiding. ZEVENTIG PROCENT DER RUSSEN TEGEN STALIN De twee Sowjet-officieren, die, zoals gemeld is, met een vliegtuig uit Rusland aar de Amerikaanse zone van Oostenrijk luchtten, hebben verklaard, dat onge veer 70 pet van het Russische volk tegen het communistische regiem is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1948 | | pagina 5