Kapitein v. d. Laan vraagt begrip voor
opvarenden „Kota Baroe
Wankelbaar
evenwicht
NIEUWE LETOSCHE COURANT
Als de jongens van 14 R.I. weer thuis zullen zijn.
Al deze terugkerende O.V.W.-ers hebben
een tikje demobilisatievrees
(Van een onzer verslaggevers.)
„Hoe ik over de jongens van 14 R.I. denk?", vraagt kapitein v. d. Laan, „nou dat
ls gauw gezegd. Ze zijn alelmaal Oké, vooral de Hagenaars uit Spoorwjjk en de
Leidenaars, dat zijn echte „moordkerels". Midden tussen de toffe Westlanders zaten
ie in, maar het boterde altijd en je hoefde maar te kikken of ze begrepen waar
het om ging." Van een interview is eigenlijk geen sprake, want de kapitein vertelt
achter elkaar enthousiast over het bataljon.
„Kijk" zegt hij verder, „nu ik de ge
legenheid heb. kom ik om begrip pleiten
voor de militairen, want eigenlijk heb
ben ze stuk voor stuk een beetje demo
bilisatie-vrees. De lichamelijk, maar
vooral ook de geestelijke inspanning in
Indië is behoorlijk zwaar geweest. We
waren practisch tot vlak voor het ver
trek ingedeeld. De jongens zijn uiteraard
vermoeid, met een groot verlangen weer
thuis te zijn. Daar staat echter tegen
over dat ze in Indië iets achter laten.
Ze hebben daar bijna drie jaar rondge-
trokkenu, de bevolking leren kennen cn
het land leren waarderen. Zo zijn er
17 achter gebleven, die daar een betrek-
Waren m'n collega's even jaloers, toen
ik alvast per vliegtuig vooruit mocht
gaan", zegt kapitein W. P. v. d. Laan,
van 2—1—4 R.I., die nu al in Den Haag
ls, om als verbindingsofficier van de
afd. Soc. Diensten van „Oorlog" de komst
van de .JCota Baroevoor te bereiden.
Wij troffen hem tijdens een vrij half
uurtje achter een echt Hollands borreltje
en natuurlijk kon hij honderduit vertellen
over de vrijwilligers uit Den Haag, Lei
den en omstreken.
king hebben gevonden bij maatschappijen
of cultures.
Die echter thans op de boot zitten, heb
ben geleerd de kleinigheden, waar in
Holland zo'n bombarie over gemaakt
wordt, van zich af te schudden. Vrijer
en flinker zijn ze geworden en weten
in moeilijke situaties aan te pakken.
Daarom weten ze eigenlijk niet goed,
hoe het weer in het keuslijf van de Ne
derlandse burgermaatschappij zal zijn.
Bovendien hebben ze bijna drie jaar prac-
tijk gemist, die weer ingehaald moeten
worden. Ik hoop van ganscher harte dat
de bedrijven en instellingen, die zo'n
Kota Baroe-man in dienst willen nemen,
hier rekening mee houden.
Van goede wil zijn de mannen echter,
om zich weer zo gauw mogelijk aan te
passen."
„Wat er alzo voor beroepen onder 14
R.I. vertegenwoordigd zijn vraagt U?"
„Kijk, het merendeel is agrarisch, af
komstig uit het Westland en Leiden
omgeving, maar ook bij Boskoop
Aalsmeer vandaan, de bollenstreken t
Dan is er een kwantum, dat indertijd
de ambachtsschool afliep, veel hebben
Mulo-diploma's en er lopen administra
tief onderlegden tussen. Die moeten aar
de slag. als ze terug zijn. Ik hoop dat ei
voor allen een plaatsje zal zijn. De leef
tijd varieert van 20 tot ongeveer 40 jaar."
NEW LOOK
De mouwen haten tirannie
Maar dat is enkel theorie.
Want eigenwillig bukken zij
Voor t juk der mode-slavernij;
Zij offren zonder vrezen
De charme van hun wezen.
Ja, bijna niemand durft het aan
Op de „ncw look" geen acht te slac
Men zucht, doch buigt gelaten 't
De puntenkaart wordt leeggeroofd;
Al kan de beurs 't niet dragen,
't Is mode, dus: niet klagenl
Da rokken lang en vrees'lijk wijd
En op de heup zelfs uitgedijd,
Met nog een extra draperie
Wat 'k als textlel-verkwisting zie;
De bakvis en het Grootje,
Ze dragen elk hun schootje.
War
r ik 1
j het uit met dit
Wie zulk een modestrop ere
Werd gauw door mij gearr
Neen. lach nu niet, want
i had
Gré Kempen-Sterkenburg
„Ik herinner me, hoe vlak voor hel
vertrek zich twee jonge knapen aanmel
den, nog geen 18, maar ze hadden ge
matst met hun persoonsbewijs. Bij keu
ring werd er één afgewezen wegens plat
voeten, de andere zag niet goed. Ze wil
den echter mee en vroegen herkeuring
u Jrompt verwisselden ze hun kwa
lenbriefjes en de dokter keurde ze beiden
goed. Die, met platvoeten had geen
slechte ogen en die met slechte ogen had
geen platvoeten meer."
„Hoe was de start van het bataljon'
vragen wij verder.
„We zijn, zoals U weet, ontstaan ii
1945 uit de B.S. We begonnen op klompen
en hadden Duitse geweren en onze
dropte wapens. In Engeland kregen
een tropenuitrusting, maar in Indië heb
ben we er het nodige bij georganiseerd.
Er was practisch geen vervoersmiddel,
maar in dumpen van de Jappen haalden
we bergen „oud roest" weg, die een paar
handige knapen aan het lopen kregen.
Toen we vertrokken, na drie jaar, liep
de „eigen teelt" nog. Er is bij vertrek
zoveel ingeleverd, dat er een hele bri
gade mee voorzien had kunnenn worden.
De eerste brengun-carrier, die op Java
liep, was van 1—4 R.I."
Gen. Spoor: soldaten-generaal
Al pratend komt kapitein Van der
Laan op generaal Spoor, die door de
jongens in Indië op handen gedragen
„Hij wordt de „soldaten-generaal" ge
noemd, wist U dat?
Een paar knapen van 14 R.I. hadden
verlof en dat moesten ze doorbrengen
te Bandoeng, in eqn speciaal centrum.
Maar de lieverds liften stiekum naar
Batavia. Toen de honger begon te kna
gen, klopten ze bij een daar gelegerd on
derdeel aan. „Niks met jullie te maken",
zei daar de menagemeester. „En als je
dat niet bevalt ga je maar naar generaal
Spoor je beklag doen."
„Dank je voor de raad, sergeant" zeiden
onze uitknijpers en gingen naar Spoor.
Die vond het gezellig dat ze eens in
Batavia waren komen kijken en gaf ze
een briefje mee voor een paar dagen
voeding en onderdak. Zo is generaal
Spoor!"
Kapitein Van der Laan zou uren wil
len doorgaan
„Ik heb de jongens, vlak voor ik in
't vliegtuig stapte deze raad gegeven"
besluit hij: „blijf jezelf, blijf zoals je
geworden benti Stel geen eisen als je
terug bent met een air van: ik was vrij
williger, nu moeten ze voor me zorgen.
Probeer zelf aan de slag te komen, maar
weet dat er toch velen zijn die jullie
zullen steunen."
En dat hebben ze me beloofd.—..
DEPORTATIE VIT OOST-DUITSLAND
EEN DOCUMENT, dat een felle
aanklacht vormt
Er is een Brits rapport verschenen over de terreur der communisten in de
.Sowjet-zone van Duitslandde eerste officiële onthulling over de zware
druk, die in Oost-Duitsland wordt uitgeoefend op de bevolking, de knech
ting der democratie, waarbij Gestapo-manieren van lichamelijke mishan
deling niet worden versmaad. Onthullingen over hetgeen geschiedt achter
hermetisch afgesloten terrein.
KreispolizeUmt
Auf Anordtraag der sua aelleo die eeobeteheodeo Fereoneo au«1 ander un<5
Steetenloee) ble zuo 15-3-19*3 necb Rueeleod uageeledlet eeroen-
1.) t e 1 e e 1 g, Qebrlel *ea 139? lete steatenloe)
ln1 DeutscbleoO eelt 19*3» «ehobeft to WenoloAbeff Leeolngetr.»21
2.) Z e X e e 1 >eldeaer «eb. 109* Zete eteeteolee)
ln Deuteohleoó eelt 19*3» eehnbeft ln Ven»lngbeff
3.1 Z e 1 e e 1 e Lelde geb 191© tete eteetenloe)
ln Deuteehlood eelt 19*3 ©ohuhaft la «ertalngeff
p«l «enanr.teo Pereooeo eerden 15-3«19*3 me U«er 256 Do b» i 1
gebracht. Seeben fcönnen die Pereeaeo ■Itoebüeo eovlel sle «Hei.
renptnle-genooo-en:
Leiter dor G«b. Gen. III
Over aard en omvang van de deporta
ties van Duitsers en van in de Oostzone
verblijf houdende vreemdelingen, naar
Rusland, doet het Britse rapport geen
nadere mededelingen. Toch is deze de
portatie een van de ernstigste verschijn
selen van de communistische terreur in
Oost-Duitsland De meeste pressie die uit
geoefend wordt op burgers, wier gezind
heid nog gericht is op de democratische
vrijheden van het Westen, eindigt in
wegvoering naar de kampen voor slaven
arbeid in Rusland.
Dit slavendrijverswerk vereist admi-
nistatie verzorging met behulp van de
Duitse politie en soms blijft zo'n depor
tatie-document in de handen van hen, die
tijdig de vlucht konden nemen. Hier
boven vindt men zo'n stuk afgebeeld,
betrekking hebbende op de deportatie
vreemdelingen en statenlozen, en is
uitgegeven door het politiebureau te Ho-
gerswerda in Oost-Duitsland op 12 Maart
'48. ondertekend door de chef van het
derde departement, commissaris Simon.
De tekst luidt:
Op bevel van S.M.A. moeten de volgen
de personen (vreemdelingen en staten-,
lozen) naar Rusland worden vervoerd op
15 Maart 1948:
1. Zeissig, Gabriël, geboren 1897, Est
(statenloos)in Duitsland sinds 1943, wo
nende te Werminghof, Lessingstr. 21.
2- Zeissig, Waldemar, geboren 1894, Est
(statenloos), in Duitsland sinds 1943, wo
nende te Werminghof.
3. Zeissig. Leida, geboren 1910, Est (sta
tenloos), in Duitsland sinds 1943, wonen
de te Werminghof.
Op 15 Maart 1948 zullen genoemde per
sonen gezonden worden naar kamp 256,
Döbln. Zij mogen zoveel goederen mee
nemen als zij willen.
Ook statenlozen staan onder strenge
contróle en onmogelijk is het uit Sowjet-
Estland naar West-Europa te komen. Een
uitzondering was Paul Keres, die echter,
toen hijinDenHaag kwam deelnemen
aan het wereldkampioenschap schaken,
„geschaduwd" werd door mannen va
Sowjet N.K.V.D., om ieder contact met
de Esten, die hier in ballingschap leven,
te voorkomen. De Est, Hubert Aumere.
door velen beschouwd als de beste violist
van Europa, mocht niet deelnemen
het internationaal festival. Esten
Duitsland staan bloot aan de ergste ter
reur. „The Continental Daily Mail" pu
bliceerde een brief van de Berlijnse bur
ger. Hans Levy.
„Wat de kwestie van de Sowj et-poli
tiek in de Baltische staten aangaat, kun
nen wij Duitsers niet begrijpen, waarom
het werd beschouwd als een misdaad,
wanneer de Duitsers Balten doodden,
terwijl het dat niet wordt als de Russen
het doen. De Duitse oorlogsmisdadigers
kregen hun straf in Neurenberg, mas
vervolgers waren Russen- Als dat een
voorbeeld is van democratie hebben wij
Duitsers er onze buik vol van."
Alles wijst er dus op, dat de Russen
het vreemdelingenprobleem in hun
op drastische wijze oplossen. En met stij
gende beklemming aldus de „Nieuwe
Eeuw" vraagt men zich af, dat
lot zal zijn van de vele Nederlanders, die
nimmer uit Duitsland zijn teruggekeerd,
en waarvan een deel zich moet bevinden
in de Russische zone van Duitsland.
Schakelt het Westland van de druif
op de perzik over?
Verleden jaar werden er al 12 millioen geproduceerd
Aan de Westlandse veilingen begint
zich thans een fleurig zomerbeeld te ont
plooien. Er komen druiven, hier en daar
al wat aalbessen, terwijl bijv. aan de
veiling in Poeldijk reeds duizenden per
ziken aangevoerd werden.
In het jaar 1938 leverde het Westland
ruim vijf millioen perziken; in 1940 be
droeg dit aantal bijna acht millioen, doch
in het afgelopen jaar waren het er meer
dan twaalf millioen.
De oorzaak hiervan is voornamelijk te
zoeken in de omstandigheid, dat de drui-
vencultuur belangrijk meer werk vraagt,
zodat 'vele kwekers die verwisseld heb
ben voor die van de perzik.
Voorts waren de financiële uitkomsten
in de laatste jaren nogal aanlokkelijk.
De druivencultuur is door dit alles terug
gelopen.
De exportkansen voor de perziken zijn
dit seizoen echter niet buitengewoon
groot; Engeland gaf toestemming voor
import van 100 ton perziken, doch men
vermoedt dat die hoeveelheid niet be-
Voor onze dammers
Alle correspondentie betreffende deze
rubriek te zenden aan W. Hoekstra,
Wildhoeflaan 7, Den Haag.
Oplossing vraagstuk no 54 Auteur J.
Brabers. Wit speelt 27—22, 29—24,
35x4, 4x27, 26x8 en wint.
Correcte oplossingen ontvangen van:
J. Apon, C. de Jong, S. Korpershoek, S.
Beekhuizen, H. Berghout, J. Oosterom,
Jac. Brauckman, P. Verwilligen, Joh.
Tol, C. P. de Wit (dank U), C. van Lin-
gen, F. A. Rieff, P. Mudde, Jac. Koele-
ijn (stand is mogelijk), C. Ros, H. J.
an Goudbeek, G. Klinkenberg, R. van
Duijn, (dank U), H. van Rooden, J. de
Koning, M. Kloor, D. Rietveld, A. de
Jongste Azn., J- Peusman, Sjaak van
Wijckhuijse. J. Lagas, C. F. Bosschaart,
Stolk, N. Korving, W. Nelis, Batavia
I en 50), W. J. van Voort, (dank U).
van Oostrom, J. van Herwijnen, W.
J. Bats Sr., T. Jongkind, H- Kwakkel-
stein, M. Muis, P. van Vuuren, J. M.
Petri, G. C. 't Hooft, E. de Groot, C.
Meinema, B. Keus. J. Sladek, C. Vermeu
len, G. de Reus, P- de Boer, C. Roubos,
W. F. Bolle, H. Kuijt, T. Ouwerkerk,
„A", J. de Koning, Joh. Baarde wijk, Ch.
Visser, L. J. Manni. B. v. d. Bie en J.
Droste. Na loting werd een ex- van De
Damwereld toegekend aan Ch. Visser, J.
Oosterom, F. A. Rieff, J. Stolk, W. Nelis,
P. W. Pijpen en P. Nojtenius van Els-
Voor beginners.
Een „Coup de Mazette" van P. Sonier.
Speel de volgende opening: 1. 3430,
20—25; 2 40—34, 16—20; 3 44—40, 10—15;
4 50—44. 5—10; 5 32—28, 17—21; 6 37—32,
18—23: 7 31—27. 12—18; 8 33—29. 21—26?
Wit wint als volgt een schijf:
Wit: 27—31, 30—24, 28x19, 35x24, 34x21,
39x28, 32x21, 41—37 enz-
Zwart: 26x17, 19x30, 18x33, 20x29, 16x
27. 11—16, 16x27.
Indien zwart na 2721, 16x27 speelt
het vervolg duidelijk.
reikt zal worden, als gevolg van de hoge
prijzen. Toch is men in tuinbouwkringert
niet pessimistisch over deze cultuur, het
geen vooral dient toegeschreven aan dt
omstandigheid, dat de oogsttijd van d<
perziken verdeeld kan worden' ovei
pl.m. 5 maanden, en het binnenland de
laatste jaren stijgende
product toont.
Een damespyama als pa
troon nr. 16, met effen
pantalon, waarvan
garnering in dezelfde
kleur van het jasje
gehouden. Natuurlijk kan
het geheel ook naar eigen
^maak van effen of ge
bloemde stof worden ge
maakt. Het patroon is te
krijgen in de maten 42,
44, 46 en 48; desgewenst
maat 50 op bestelling.
Benodigde stof 2Vè meter
voor het jasje en 2"
voor de pantalon, v;
k 90 breed. Vóór 26 Juni
kunt U het tegen beta
ling van 0,35 afhalen
aan ons bureau Hoge-
woerd 103, Leiden.
Toezending per post
geschiedt na ontvangst
van ƒ0,50.
De taak der C.H. vrouw 'iVehemia's „schietgebed"
op
dit ogenblik
Geest van geloofsvertrouwen
en fierheid
Op de te Baam gehouden conferentie
an Christelijk Historische vrouwen heeft
ïevr. mr C. F. Mackay-Katz in een
rige rede. waarin zij er aan herinnerde
dat wij in een welhaast apocalyptische
tijd leven, gewezen op de geestelijke stro
mingen, welke tot het ontstaan heeft ge-
van de thans 40 jaar gewórden C. H.
Unie. Een vrouw was het, aan wier hand
Groen geleid werd naar de plaats dde hij
vervullen moest zijn vrouw en ook
zijn moeder heeft grote invloed op hem
gehad. Zoals Da Costa tegen de geest der
eeuw, protesteren de C H. tegen de geest
van deze tijd. Spr toonde aan dat de C.H.
gedachte en beweging veel ouder is
de in 1908 opgerichte Unie. In die 40 ja
ren daarna kwam de geest van Groen dui-
delijk tot uiting. De partij is niet conser
vatief, laat een eigen geluid horen en is zo
mogelijk gouvernementeel. Zij is sociaal
en kent een grote vrijheid van menings
uiting. Voor en tegenstanders van 1
vrouwenkiesrecht waren in de partij v<
enigd. In 1921 kwamen reeds vrouwen
de gemeentéraden, de Provinciale Staten
volgden en ook de Tweede Kamer. In 1933
werd een grote C.H. Vrouwendag gehou
den; in 1935 werd de Centrace van de C.H.
Vrouwengroepen opgericht en deze groe
pen zijn na de bevrijding herleefd. Hier
na vertelde spr over het werk der i
wen in de vertegenwoordigende lichamen,
de bijzondere wijze waarop zij de zaken
aanpakten en bezagen. Haar conclusie is.
dat het van grote waarde is geweest dat
er naast mannen ook vrouwen zijil, die
elkaar moeten aanvullen. Nu de verkie
zingen in het zicht zijn, moeten de vrou
wen vurig voor haar inzichten opkomen,
en nu de Vrede van Munster 300 jaar ge
leden Ls, moet men zich afvragen 1
dat geloofsvertrouwen is gebleven, v
uit die geest geboren wordt, welke vde
leidende figuren van 1648 zo fier heeft ge
maakt. Dit vertrouwen is er nog, maar hel
moet algemeen worden gemaakt. Weder
om moet het onze leiders bezielen. In ver
band met het regeringsjubileum riep spr
de vrouwen op om de band met Oranje
te versterken. Zij drong voorts aar
versterking van de banden tussen de bij
verschillende partijen aangesloten pro
testanten. Wat in de tijd van Reveil kon.
moet ook thans weer mogelijk zijn. Zij
eindigde met de hoop uit te spreken, dat
de geest van het Reveil hoog zou worden
gehouden, dat de" Heilige Geest bezieling
moge schenken en door Zijn licht moge
tonen, wat ieders persoonlijke taak is op
staatkundig terrein tot heil van Neder
land.
STEMMEN IN VACANTIE-
STEMMING
Wellicht ten overvloede vestigen wij er
de aandacht op, dat degenen, die op 7
Juli ergens anders zijn dan in de plaats
hunner inwoning, in die andere gemeente
hun stem voor de Tweede Kamerverkie
zingen kunnen uitbrengen. Hiertoe dienen
zij zich, uiterlijk 14 dagen voor de dag
der stemming, in persoon, te vervoegen
ter gemeente-secretaris, afd. Verkiezin
gen in hun woonplaats, teneinde de nodige
formulieren te doen invullen.
Moeder van 7 kinderen sterft aan
zonnesteek.
Merv. Degraeve, uit Zwartberg, liep te
Gent een zonnesteekop en overleed
plots.
De vrouw was moeder van zeven kin
deren en had vorig jaar nog vier kin
deren opgenomen van haar overleden
zuster, aldus de „Gazet van Antwerpen."
Wanneer de klokke roept ter Kerke
LEIDEN: Ned. Herv. Kerk, Pieters
kerk, 10 uur ds Ottevanger, 7 u. ds Kuil
man (bijz. dienst); Hooglandse Kerk, 8.30
uur ds Koolhaas, Amersfoort; 10.30 uur
ds Spruyt; Wo. 7.30 u. avondstilte; Ooster-
kerk, 10 uur ds Kelder Jr; Marekerk, 10
uur ds De Wit (H.D.); 5 uur ds Swijnen-
burg; Morsweg, 10 u. ds Koolhaas; Jeugd-
kerk (aula gymnasium); 10 uur dienst;
Acad. Ziekenhuis, 10.30 u. ds Maaskant;
Geref. Minnehuis, 7 uur dhr de Groot;
Geref. Kerk, Zuiderkerk, 10 u. ds Dron-
kert; 5 uur dr Westerink; Herengracht,
10 uur ds Stam, Goes; 5 uur ds Maaskant;
Oude Vest, 10 uur dr Westerink; 4.30 u. ds
Stam; Morsweg, 10 uur ds Meyering; 5 u.
ds Dronkert; Geref. Kerk, art. 31, 10 en
5 uur ds Keizer; Chr. Geref. Kerk, 10 en
5 u. ds Jansen; Geref. Gem., 10 en 5 uur
ds Rijksen; Eglise Wallone, 10.30 uur ds
Forget; Evang. Luth. Gem., 9 uur ds Van
Leeuwen, Schiedam; 10.30 u. mej. Weste
rouwen van Meeteren; Remonstr. Gem.,
10.30 u. ds Luca; Doopsgez. Gem., 10.30 u.
ds Van Veen, Texel; Ver. van Vrijzinnig
Herv., 10.30 u. ds Boersema; Willem de
Zwijgerkerk 10.30 u. ds Zuurdeeg, Hil
versum; Evang. Chr. Gemeenschap, 10 u.
'dhr van der Horst; 5.30 u. dhr van den
Brink; Za. 8 uur openluchtsamenkomst
(Vrouwenkerkhof)Stads-evangelisatie
„Jeruël", 10 u. dhr Oostveen; 5.30 u. dhr
de Graaf; Di. 7.30 uur bijbelbespreking;
Do. 8 uur bidstond; Leger des Heils, 10 u.
heiligingsdienst; 6.45 u. openluchtsamen
komst (Gangetje); 7.30 u. openb. samen
komst; Do. 7.30 u. openbare samenkomst;
Oud-Katholieke Kerk, 10 uur Hoogmis;
Di. 7.30 uur H. Mis; Wo. 9 uur H. Mis.
Jan Stout
Stel: Je bent gewend om je wekelijkse
afwasbeurt in het schuurtje bij de geit
te doen, want dat is het enige hok waar
een knip op zit en je komt dan in zo'n
deftig huis, waar je zo maar onder zo'n
ding met gaartjes hoeft te staan om je dam
Lekker mat te laten spuiten. Neem van
haar maar gerust aam, dat iedereen zich
de eerste dagen aan dat wonder vergapen
Ze bleven staan voor een groot huis.
Mijn vdl'la, wees Jannechie.
Arie vond het een aardig tentje, spuwde
een kringetje op het trottoir en deed
het tuinhekje open, maar zijn gezicht
stond Jannechie een beetje te jolig en
overmoedig.
Arie. zei ze, haal nou geen gekke
streken overhoop, hoor.
Nee, Jannechie kon gerust zijn.
Ze maakten eerst een expeditie door
een doolhof van kamers en Arie en Wout
verbaasden zich kinderlijk over al die
weelde, die vast en zeker een aardig
kousje met losse oenten gekost moeten
hebben.
Arie raakte niet uitgepraat over dat
lekkere verende bed van de dokter en
hij kon zich best voorstellen, waarom
rijkelui over het algemeen Langslapers
zijn; als hij in zo'n deinend jacht mocht
slapen, zou hij de eerste dagen niet van
boord gaan en zich slechts laten storen
door het dienstmeisje, die hem haar glim
lach en zijn morgenthee met een beschuit
je moest brengen.
Wout zat intussen aan de piano te musi
ceren en hij probeerde Arie en zich
zelf wijs te maken, dat die dolle geluiden
de melodie van „had je me maar" moesten
verbeelden, waarna Arie deskundig vast
stelde. dat het een stuk van Beethoven
moest zijn, of van een ander natuurlijk,
maar dat het negermuziek was wist hij
En dait het voor de gezondheid van de
piano-beter was, dat Jannechie met een
kop thee een einde maakte aan het con
cert wist hij héél zeker, maar daarin gaf
alleen Jannechie hem gelijk
De thee was geurig en de krakelingen
lekker en Jenneohie mocht niet dienken
dat zij ondankbare honden waren, maar
per slot waren zij hongerige zwervers en
zo'n kop thee met een krakelinghet
was lekker, daar niet van. maar eerlijk
gezegdze hadden hogere verwachtin
gen van een dokterskeuken.
Toen kreeg Arie een lumineus idee.
Jannechie, zei, dat is waar ook.
jij maakte zo'n kouwe drukte over dat
ding met gaatjes.... laat ons dat ook
De douche, corrigeerde Jannechie
deftig, kom maar mee.
Nou, nou.
Dat was een aardig apparaat.
Het was compleet een wonder.
Hoe laat de dokter thuiskwam, wou
Arie weten?
Zes uur.
En zijn vrouw?
Ook om die tijd, zei Jannechie ver
baasd-
Dat noemde Arie boffen.
Hij duwde Jannechie uit de douchecel
en sloot de deur, hij wou die brandspuit
ook wel eens leren kennen.
Jannechie kermde dat het een gruwel
was en sloeg op de deur, waarna Arie
rugsnauwde, dat mevrouw een zonnebad
nam en de melkboer maar drie liter moest
Maar Jannechie stond handenwringend
aan de andere kant van de deur, want
tjonge, tjongenou moest mevrouw
eens onverwacht thuiskomen of die dokter,
o Wout, 0 Wout, 0 Wout, kon hij dan Arie
niet uit de oei krijgenkwam
iemand huis dan kon zij de laan uit
goede betrekkingen lagen niet voor 1
opscheppen
Houd er de moed maar Ln, brulde
Arie.
Wout toch. doe het dan, drong Jan
nechie smekend aan.
Maar .Wout had tegen zich zelf gezegd,
dat zij vandaag onder een douche zouden
komen en dan kwamen ze dat ook, waar
na Jannechie zo zenuwachtig werd dat zij
ieder ogenblik de bel meende te horen of
voetstappen in de gang. j
Zeg Jannechie, riep Arie. terwijl hij
helemaal ingezeept onder de waterval
ging staanhet is een best stukje zeep,
maar wat bijt dat spul in mijn ogen.
Fris als een hoentje kwam Arie de cel
uit, en omdat hij voor zenuwen geen be
ter recept wist dan een natte Hofmann-
smok van een verliefde jongeling, gaf hij
haar een zoen dat het klapte.
Daarna liet Wout de waterval over zich
heen gaan.
Toen ze weer door het stadje dwaal
den na van JaJnneohie de laatste krake
ling te hebben afgebedeld was het al diep
Ln de middag.
Arie stond opeens wezenloos van schrik
voor zich uit te kijken, zijn gezicht zag
spierwit, het klamme zweet brak hem
alle kanten uit.
Wacht hier, zij hij kortaf en hij 1
de weg.
Aan het eind van de straat liep een r.
Die man leek wel dronken, hij waggel
de als een eend.
Arie rende achter de man aam, hij haal
de hem in, hij had zich niet vergist: het
was Van Dongen.
Schipper, zei hij.
En hij kon er niets aan doen, ma;
sprongen tranen in zijn ogen en zijn
liep als de tram over wissels.
Van Dongen,wat was hij afgetakeld
en verschooierd.
De jukbeenderen staken door zijn gore
huid, zijn ogen stonden hok Hij rook naar
drank. (Wordt vervolgd)
ALPHEN AAN DEN RIJN: Ned. Herv,
Kerk, Julianastr., 9 uur ds Lefeber; 10.30
ds Sybrandy; 6.30 uur ds Vossers,
Leiden; „Jonathan", 10 uur ds Lambour;
Kapel Gouwsluis, 6.30 uur ds Lambour;
Oudshoornseweg, 10 u. dhr Boer, Leiden
(H.D.); 6.30 uur ds Remme, Amsterdam;
Hooftstraat, 9.30 u. ds Remme; Martha-
Stichting, 10.30 uur ds Meyer; Gereform.
Kerk, Zuiderkerk 10 u. ds Mulder; 6.30 u.
ds Popma, A'dam; Noorderkerk, 10 uur
dsPopma; 6.30 u. ds Mulder (H.A.); Ouds
hoornseweg, 10 en 6.30 uur ds Van Enk,
Veenendaal; Geref. Kerk, art. 31, 10
leesdienst; 2.30 u. ds-de Wal; Chr. Geref.
Kerk, 10 en 6 uur ds Baay; Oud-Geref.
Gem., 9.30 en 4 uur leesdienst.
BENTHUIZEN: Ned. Herv. Kerk, 9.30
ur ds de Leeuw, Boskoop; 6 u. ds Hon-
nef, Leiderdorp.
BENTHUIZEN: Geref. Gem., 9.30 en
uur leesdienst.
HAZERSWOUDE: Ned. Herv. Kerk, 9,
10.30 en 6.30 u. ds Van der Leeden; Geref.
Kerk, 10 en 6.30 uur ds Oussoren.
HILLEGOM: Ned. Herv. Kerk, 10
ds Knottnerus; 7 uur ds mr Alma, Lisse;
Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Krabbe.
HOOGMADE: Ned. Herv. Kerk, 10
dhr de Groot, Leiden.
KATWIJK AAN DEN RIJN: Ned.
Herv. Kerk, 9.30 uur ds Cupedo, Noord-
wijk aan Zee; 5.30 uur de heer Van den
Berg Valkenburg; Geref. Kerk, 9.30
5 uur ds de Valk; Geref. Kerk (art. 31),
10.30 uur ds van Tongeren; 5.15
Boersema.
KATWIJK AAN ZEE: Ned. Herv.
Kerk, Nieuwe Kerk, 8.30 uur ds Burgy,
Rijnsburg (baddienst); 10 u. ds Bouman
(voorber. H.A.,)6.30 u. ds Spaling, Noord-
wykerhout; Oude Kerk, 10 uur ds Van
Ieperen (H.A.); 6.30 uur ds Roolhaas,
Amersfoort (Dankz. H.A.); Kapel, 10
ds Jellema (voorber. H.A.); Geref. Kerk,
10 en 5 uur ds Pijlman; Chr. Geref. Kerk,
10 en 5 uur ds Van der Bijl; Geref. Gem.
(Remisestr.), 10 en 5 u. leesdienst; Geref.
Kerk (art. 31), 10 uur ds Boersema; 5 uur
ds Van Tongeren (v.m. H.A.; n.m. dankz.)
KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Ned.
Herv. Kerk, 10 en 7 uur ds Van Bins-
bergen; Geref. Kerk, 10 en 6.31
Plomp, Leiden.
LEIDERDORP: Ned. IJerv. Kerk. 10 u.
ds Honnef; 6.30 uur de heer de Groot;
Geref. Kerk, 9, 10.45 en 6.30 uur ds Van
Rhyn (v.m. voorber. H.A.).
LEIMUIDEN: Ned. Herv. Kerk, 10
7 uur ds Van Veenen; Geref. Kerk, 9.30
en 6.30 uur ds Speelman, Nieuwveen.
LISSE: Ned. Herv. Kerk, 10 uur ds
Alma; 5 uur ds Hadders; Geref. Kerk, 10
en 5 uur dr Ruys Jr; Geref. Kerk, art. 31,
10.30 en 4.30 uur ds Verleur; Chr. Geref.
Kerk, 10 en 5 uur ds de Graaf, Dedems-
vaart; Geref. Gem., 10 en 4 uur ds Van
Neerbos, Katwijk; Oud-Geref. Gem., 9.30
en 3 uur leesdienst.
NOORDWIJK-BINNEN: Ned. Herv.
Kerk, 10 en 7 uur ds Meuzelaar; Geref.
Kerk, 10 uur ds Van Boeyen; 5 u. ds Pijl
man, beiden Katwijk aan Zee.
NOORDWIJK AAN ZEE: Ned. Herv.
Kerk, 10 uur ds Siddré; 5 uur ds Veld
kamp. Den Haag (jeugddienst); Geref.
Kerk, 10 en 5 uur ds Bouma.
NOORDWIJKERHOUT: Ned. Herv.
Kerk, 10 uur ds Spaling; 7 u. ds Jellema,!
I Katwijk.
Toen bad ik tot God 1
hemel en ik zeide tot de Ko
ning Neh. 2 4b, 5a.
Nehemia is in ballingschap geboren.
Aan 't Perzische hof wordt hij een in
vloedrijk persoon: opperschenker van
de Koning. Er zijn Schriftuitleggers, die
dat het zoveel betekent als mi
nister-president. Maar toch voelt Nehemia
't paleis van Artahsasta niet thui6.
Diep in zijn hart zingt het lied van Jeru
zalem, „de plaats der begrafenissen zijne?
vaderen". Naar Sion trekt zijn hart, om
dat hij Israels God liefheeft.
De Perzische Koningen waren de Jo
den genegen. Ongeveer een eeuw geleden
;en groep Joden onder Zerubbabel
het land <Jer vaderen vertrokken,
Voor 13 jaar een tweede groep onder
Met de herbouw van tempel en stad
nen een begin gemaakt. De Perzische
heersers hadden echter'verboden de mu»
van Jeruzalem op te bouwen. Zij wa-
bevreesd, dat de onderworpenen in
ommuurde stad, eerder in de verzoe
king zouden komen, om onder de Perzi
sche macht vandaan te komen.
Op zekere dag krijgt Nehemia bezoek
an een gezelschap uit Jeruzalem. Op
zijn informatie, hoe het met de weder
opbouw daar gaat, krijgt hij een heel
somber rapport. De situatie in Jeruzalem
desolaat. De stad is eigenlijk nog een
t_as zit Nehemia neer. Met
bidden brengt hij de tijd door.
Maar tegelijk voelt hij, dat hier een taak
r hemzelf. De gevouwen handen
ook wèrkzame handen zijn. Hij
zal de Koning vragen zelf de leiding te
mogen nemen bij de wederopbouw.
Het wordt een riskant verzoek. Immers,
hij wil ook proberen permissie te krijgen
tot restauratie van Jeruzalems muur.
Nehemia wacht op een geschikt ogen
blik, om met zijn vraag voor de dag te
1. Maar al enige maanden zijn ver
lopen en niet de minste gelegenheid doet
Het wordt Nehemia te machtig.
Zijn stemming is gedrukt. Als er een
feestmaaltijd is in 't paleis, voelt de Ko
ning, dat er iets aan hapert. En plotse
ling vraagt Artahsasta, wat hem hapert.
Nehemia wordt bang. Hij kent de wis
pelturigheid van Oosterse despoten. Maar
toch vindt hij de moed om te zeggen: „Hoe
zou mijn aangezicht niet treurig zijn, daar
de stad, de plaats der begrafenissen mij-
er Vaderen woest is, en haar poorten
iet vuur verteerd?"
Hierop komt de onverwachte vraag van
de Koning: „Wat verzoekt gij nu?" Plot
seling staat Nehemia voor een heel moei
lijke beslissing. Wat zal hij antwoorden?
Daar zal veel van afhangen. Misschien
zyn leven. In elk geval de wederopbouw
Jeruzalem. Een enkel misplaatst
woord en alles is voor goed verloren.
ondeelbaar kort ogenblik tussen
de vraag van de Koning en zijn eigen
onmiddellijk daarop volgend antwoord,
rijst zijn gebed tot God in de hemel op.
het „schietgebed" van Nehemia ge
weest. Het gebed, welks inhoud ons niet
vermeld wordt. Een roep omt hulp!
Niemand heeft er iets van gemerkt. Ne
hemia bad en zei: Er is geen hiaat.
De Heilige Geest geeft hem onmiddel
lijk het gepaste woord. En Nehemia vindt
by de wereldmonarch dadelijk een horend
oor. Zijn verzoek wordt toegestaan. En
't Koninklijk besluit, dat Jeruzalems muur
niet herbouwd mag worden, wordt een
voudig geannuleerd. God neigt het hart
van de Perzische vorst als waterbeken
Het „schietgebed" wordt opmerkelijk
verhoord; Het zit 'm dus niet in de lengte
en niet in de kortheid van het gebed God
ziet het hart aan.
Dat wil nu ook weer niet zeggen, dat
élk kort gebed God aangenaam is. Onze
korte, snelle gebeden zijn een bewijs, dat
we „zo vol van God" of ..zo leeg van God"
zijn. Dit laatste -is 't geval, wanneer we
in God alleen maar een noodhulp, een
nuttig gebruiksvoorwerp van het ogen
blik, zien. Als we in nood tot God haastig
roepen, maar Hem. als het gevaar voorbij
is, even mei vergeten. Dan is 't korte ge
bed te vergelijken met een parapluie. die
je alleen maar opzet als 't regent, geen
momenit langer.
Maar een kort, snel gebed kan ook een
■wijs van genade zijn. Bewijs,
dicht bij God1 leven. Gelijk bij Ne
hemia, die op het kritieke ogenblik zijn
S.O.S. naar boven zendt. Maar van deze
Nehemia weten we ook, dat hij langer
kon bidden.
Van hem hebben we het ..schietgebed"
hier, maar ook het doorwrochte, welover
wogen gebed van hoofdstuk I-
Wie in gemeenschap met God in Chris
tus leeft, kent het gebed met open ogen j
en ongevouwen handen en het gebed met
gesloten ogen en gevouwen handen.
Korter of langer, langer of korter, al
naar de omstandigheden zyn.
De Geest der gebeden lere ons zó te
bidden.
Noordwyk aan Zee. B. Bouma
OEGSTGEEST: Ned. Herv. Kerk,
Groene Kerk, 10.15 uur ds Visser; Paulus-
kerk, 10 u. dr Dankbaar; 7 u. ds Swynen- j
burg. Leiden; Hoge Mors (school), 10.30 j
uur ds Van Achterberg, Leiden; Geref.
Kerk, 10 en 5 uur ds Eringa; Mors-Rijn-
dyk, 9 en 5 uur ds Kapteyn, Amsterdam.
OUDE EN NIEUWE WETERING: Ned.
Herv. Kerk, 10 uur ds Knottnerus; Geref.
Kerk, 9.30 en 6.30 uur ds Van den Bos
(v.m. voorber. H..).
RIJNSBURG: Ned. Herv. Kerk, Grote
Kerk, 10 uur ds Burgy; 5 uur ds Sarader, j
Zandvoort; Kleine Kerk, 10 uur ds mr
Alma, Lisse; 5 uur ds Meuzeaarl, Noord- J
wijk; Gereform. Kerk, Voorh.weg, 10 uur
ds Van Mechelen, Roosendaal; 6 uur ds
Van der Linde; Rapenburg, 10 u. ds Van
der Linde, 6 uur ds Van Mechelen; Geref.
Kerk, art. 31, 10 en 5.30 uur ds de Wal;
Chr. Geref. Kerk, 10 en 5 u. ds Brandsma.
SASSENHEIM: Ned. Herv. Kerk, 10 u.
dhr Geurts, Haarlem; 5 uur ds Eggink,
Voorhout; Gereform. Kerk, 9.30 en 5 uur
ds Visser; Ned. Prot. Bond, geen dienst j
VALKENBURG: Ned. Herv. Kerk, 10
uur ds Veldkamp, Den Haag; 6.30 uur
ds Bogers, Katwijk aan Zee; Geref. Kerk, j
10.30 en 5 uur ds Hainjé; Geref. Kerk,
art. 31, 8.45 uur ds Van Tongeren; 3 uur
ds Boersema.
VOORSCHOTEN: Ned. Herv. Kerk,
Dorp, 10.15 en 5 uur ds Fottgens; Rijn
dijk, 10 uur ds Bogers, Katwijk aan Zee;
Geref. Kerk, 10 en 5 uur ds Richters,
Baarn.
VOORHOUT: Ned. Herv. Kerk, 10 uur
ds Kuilman, Leiden.
WARMOND: Ned. Herv. Kerk, 10 en
7 uur ds Zandee.
WASSENAAR: Ned. Herv. Kerk,
Dorpskerk, 9 en 10.45 uur ds Duytemeyer;
5 uur ds van Lijngpn; Kievitskerk, 10 uur
dr Jansen Schoonhoven; Geref. Kerk,
Zjjllaan, 10 en 5 u. ds Toornvliet, Leiden;
Bloemcamplaan, 10.05 en 5.05 u. prof. dr
Bavinqk, Baarn; Ned. Prot. Bond, 10.30 u.
dr Trouw. Den Haag.
WOUBRUGGE: Ned. Herv. Kerk, 9.30
uur dhr. Dekker, Alphen a d. Rijn; 6.30 u.
ds Hugenholtz; Geref. Kerk, 9.30 en 6.30
uur ds Van der Meulen.
ZOETERWOUDE: Ned. Herv. Kerk. 1«
ar cand. Heidéhia (voorber. H.A.); 7 O»
bijbellezing.