Prof. dr W. E. Hocking in Leidse Universitaire kring welkom geheten NIEUWE LEIDSCHE COURANT 2 DONDERDAG 9 OCTOBER 1| Invloed der filosofie op de juridische wetenschap kan thans zeer waardevol blijken In het Oosters Instituut werd gisteravond de eerste gast-hoogleraar van de Leidse Universiteit, prof. dr W. E. Hocking, in he kader van de samenwerking met de Har vard Universiteit in Amerika door middel van de „HarvardLeiden Fundatie", wel kom geheten. Daarbij waren o.m. aanwezig de minister van Buitenlandse Zaken, C. G. H. van Boetzelaer van Oosterhout, mr P. J. Idenburg, dr J. E. Baron de Vos van Steenwijk, prof. mr J. C. van Oven, jhr de Ranitz, jhr mr F. H. van Kinschot verschillende leden van de senaat. Mr Idenburg richtte zich als eerste tot prof. Hocking om hem en zijn echtgenote namens de fundatie welkom te heten. Hij beschreef daarbij de totstandkoming deze samenwerking, hetgeen de univ teiten van Leiden en Harvard, <jie op ge lijke geestelijke waarden gegrondvest zijn en die mede door de uitwisseling van hoog leraren bij kunnen dragen tot het vergro ten van de wederzijdse culturele banden tussen de V.S. en Nederland in het alge meen. Baron van Boetzelaer van Oosterhout verwelkomde prof. Hocking namens de Nederlandse Regering. Spr. dat Nederland het als een buitengewone eer beschouwt, dat Harvard het bijzonder Leiden als eerste coptact-punt op het vasteland van Europa koos. #Als president-curator van de Leidse Universiteit sprak Baron de Vos Steenwijk de zekerheid uit, dat de afvaar diging door Harvard een garantie is, dat het komende werk van prof. Hocking in alle lagen van de Leidse Universitaire ge meenschap de volle waardering zal oogsten. De rector-magnificus, prof. van Oven .wees op de uitzonderlijke positie die prof. Hocking in de Leidse senaat zal bekleden, door als senaatsgast gerechtigd te zijn de senaatsvergaderingen en bijeenkomsten der filosofische faculteit bij te wonen. Spr. uitte voorts het vertrouwen, dat de dikwijls m« argwaan waargenomen invloed der filosofi op de juridische wetenschap in dit speciale geval een zeer waardevolle zou blijken zijn. Prof. dr Hocking tenslotte legde bij zijn beschouwing over de waarde van deze versitaire uitwisseting de nadruk op gezegde van Einstein, dat slechts nieuwe denkrichting het mensdom in stand kan houden. Einstein wil het Amerikaanse volk wijzen op de gevolgen, die de ontsluiting der atoomenergie heeft, ten einde daardoor een stem van het volk te doen uilgaan, die de diplomaten en staatslieden verplicht, het stuur om te gooien. In dige en hechte beschaving bestaat Wicht tussen weienschap, ecor techniek enerzijds en religie, filosofie, „Friends of America" ook in Leiden De stichting „Friends of America", die 1 Juli 1947 werd opgericht, heeft gisteren in ,',t Raeduhuys" een contactavond be legd, waar dr B. Smit, een der oprichters, een uiteenzetting gaf van het doel der stichting. Spr wees er in zijn inleiding op. heel West-Europa thans de goede gaven uit Amerika ontvangt, zonder misschien een ogenblik zich te bezinnen op een ze kere erkentelijkheid, laat staan dankbaar heid. Wat weten wij eigenlijk behalve over film, gangsters en boot-legging Amerika al? Aan de andere zijde, kent de gemiddelde Amerikaan anders van Nederland dan een land vanrïnensen met klompen en velden met tulpen? Slechts zeer weinigen in ons land hebben zich gerealiseerd, dat een zekere mate van bekendheid over Nederland en Nederlandse toestanden in Amerika grote invloed kan zijn op onze crediet- waardigheid. Nadat dr Smit uitvoerig was ingegaan op de Amerikaanse geschiedenis, merkte spr op, dat de F.O.A. geen enkel politiek' oogmerk heeft, doch wel samenbunde ling der West-Europese volkeren, georiën teerd op Amerika, voorstaat. Zij wil de goede verstandhouding tussen Amerika nen en Nederlanders bevorderen door het aanknopen van wederzijdse betrekkingen, voornamelijk op 't gebied van onderwijs, kunst en wetenschap, alsmede op sociaal- economisch terrein, een en ander op de mocratische grondslag. Door het uitwisse len van sprekers, kunstenaars, geschriften e.d. wil men het doel trachten te bereiken. Het correspondentie-adres van de afd. Leiden is gevestigd Willemstraat 35, by de heer J. A. Weers- kunst en andere geestelijke waarden an derzijds. Wij hebben ons in de huidige tijd veroorloofd de eerstgenoemde groep te laten overheersen, waardoor onze ganse bescha ving het gevaar loopt ten onder te gaan. Wanneer wij echter zoeken naar de vorm, waarin het idee van Einstein, om de mens heid als geheel nieuwe denkwijze te doen aanvaarden, kan worden verwezenlijkt, dan ziet spr. als voornaams'e mogelijkheid deze: het denken in de universitaire gemeenschap een nieuwe richting te geven en daardoor op de duur de men#en te beïnvloeden. Ook om deze redenen is het van bijzonder be lang, dat de- gedachtenwereld van Europa en Amerika niet uiteendrijft, doch ditzelfde geldt evenzeer ten aanzien van Azië en Centraal Europa. Spr. achtte Leiden een waardevolle plaats in het Continent, om van daaruit mede te werken tot herstel van het contact met het geschonden Europa. der Chr.-Hist. kiesvereniging kwamen „Liberty" bijeen, om de te voeren actie in de komende winter te bespreken. Voorlopig wil men zich bepalen tot de innerlijke versterking van de kiesvereni ging. Voorts zal propaganda worden ge voerd. om naast de plaatselijke Chr. pers de Chr.-Hist. pers te steunen. De actie voor het propagandafonds zal wijksge- wijze worden uitgevoerd. Ook werd de wens ^"euit, om een studiekring te vor men, om op deze wijze een goed geschool de kern te verkrijgen, die buiten de kies vereniging de Christelijk-Historische be ginselen uitdraagt. Moderne Engelse poëzie Voordracht door Miss Marjory Gullan Op uitnodiging van het Genootschap Nederland-Engelan<j droeg gisteravond in „De Vergulde Turk" Miss Maqjory Gullan poëzie voor van Engelse dichters sinds 1910. Er was voor deze declamatie zeer veel be langstelling. Miss Marjory Gullan is lector aan de universiteit van Londen zitster van de „Speech-F^llowship". Haar voordracht boeide door helderheid en be grip van het voorgedragene. Miss Gullan gaf allereerst een kort over zicht van de verschillen, die er tussen de z.g. George-periode en de „modernen" be staan. De dichters der eerste periode streven naar uitbeelding van het dagelijks leven in de omgangstaal, zijn daarbij conventioneel en kennen geen hartstochten, maar slechts sentiment. Hun poëzie is rustig en eenvou dig, die van de modernen echter gepassion-p neerd, stoutmoedig, cynisch en moeilijk te Groenhout, J. A. Jansen, B. Lam"w. A. Naar een rijwiel-vierdaagse voor toeristen? Plannen te Alphen a/d. Rijn. Nijmegen kent zijn nationale wandel vierdaagse, waar geheel Nederland met meeleeft. Gaan de plannen door, dan zal Alphen het komende jaar, en bij slagen ook in verdere toekomst, jaarlijks een wielervierdaagse voor toeristen organi seren. Het was de heer Gastelaars. die op dit lumineuze idee is gekomen. Hij polste voorzichtig enkele sportmensen, contact werd gezocht met het gemeentebestuur, waar men warme sympathie vond en toe zegging van medewerking. Daar men echter inzag dat, wil dit plan slagen, het meer igoet zijn dan een sport-aardigheidjc voor enkele liefhebbers, maar de gehele burgerij hiervoor geïnteresseerd moet worden, in verband met logies voor deel nemers enz., is een breed comité samen gesteld uit alle kringen van de burgerij. Dit comité, dat binnenkort vergaderen zal voor vaststelling van reglementen etc. en verdere plannen zal uitwerken, bestaat uit de heren: B. Knaapen, voorz.. H. E. A. Gastelaars, secr.-penningm., P. begrijpen. Miss Gullan demonstreerde dit aan gedichten van Yeats, Brooke, Sorley, Eliot, Spender, Day Lewis en Auden. Contact-avond der Ned. Herv. Jeugdkerk Op initiatief van ds Spruyt is men In de Ned. Herv. gemeente hier ter stede geko men tot de oprichting van een soort Jeugd kerk, die tot doel heeft om de jongemensen, die wat te groot zijn voor een Zondags school en te klein voor het bijwonen van Jeugddiensten, het Evangelie te verkon digen. Gisteravond was voor deze jongelui in het gebouw „Prediker" een gezellige bij eenkomst georganiseerd, waarin toneel- en community-singing in het eerste deel van de avond de boventoon voerden, terwijl na de pauze enige geestige flimpjes werden vertoond, die zeer veel bijval wekten. Een groepje padvinders met hun guitaren Het programma voor het „studium generale" Ter bestrijding van een zijdigheid (Van een speciale medewerker). In deze tijd van specialisatie tot het uiterste dreigt een gevaar: eenzijdigheid, zelfs in de wetenschappelijke vorming zer academici. Om dit te bestrijden sinds de bevrijding een „studium gene rale" ingesteld, waarvan het volgen nog niet ve r p 1 i c h t is voor verdere studie in elke faculteit, zoals in het begin erd gemompeld, maar dat dan toch studenten <?e mogelijkheid biedt, om ook eens een blik te. werpen de problemen van zijn collega's in an dere vakken, die soms heel nauw samen hangen met die van zijn eigen studie. Het is een streven, dat aan de univer siteiten in het hele land wordt uitge werkt; er is zelfs een (sub)staatscommis sie voor en heeft in een stad als Delft, waar uiteraard de vorming nogal een zijdig gericht moet zijn, wel het meest wortel geschoten. Het programma, dat in deze cursus Leiden wordt gedoceerd, is evenwel gekozen, dat men grote belangstelling verwacht, niet alleen van de nieuwsgie rigen naar de eerste lessen, maar gedu rende het hele eerste deel van het stu dium generale tot Kerstmis. Daarna be gint dan een nieuw programma. Voor de eerste-jaars-studenten zullen prof. dr F. L. R. Sassen en prof. dr H. van Laer wijsgerige stromingen van de laatste eeuw behandelen. De eerste zal zich daartoe speciaal richten tot de A- faculteiten, de tweede tot de B-facul teiten. Prof. dr S. Dresden bespreekt de invloed van de Franse op de Nederlandse letterkunde gedurende de laatste 50 jaar. De twee-jaars-studenten hebben een speciaal voor hen ontworpen schema: in het „studium politicum" neemt prof. dr A. J. C. Ruter de Grondwet van 1848 en de invloed daarvan op het Nederlandse volkskarakter onder handen en de Amerikaanse prof. Hocking zal een on derwerp belichten, dat behalve voor hem zelf, ook voor zijn auditorium nog een verrassing is. Prof. Hocking vervangt in dezl zijn Nederlandse collega Van Gro ningen, die dit jaar niet aan het studium generale zal medewerken. Ook voor nög-ouderen is er een stu dium politicum, waarin prof. Molenaar (het Eerste Kamerlid) Grondwet van 1848 beschouwt, daarbij de nadruk zal leggen op andenngen, die er toen in zijn aangebracht en die daarna met zulk een verrassende bestendigheid hun plaats hebben behou den. Prof. Carp geeft voor deze ouderen psychiatrie: „Suggestie en suggestibili- Interacademiaal Juristencongres te Leiden Het internationaal recht in het middelpunt (Van onze speciale medewerker). De Vereniging van Juridische Facultei ten in Nederland, die het overkoepelend orgaan is van de plaatselijke studenten- iaculteiten, heeft na de bevrijding een prijzenswaardig initiatief aan de dag ge legd. Eerst was Utrecht een tweetal malen gastvrouwe van de landelijke juristen, nl. omstreeks Pasen 1946 in een kamp te Rhijnauwen en later met een Staatsrecn- telyk congres in Utrecht zelf. Vervolgens hebben de Groningers in het begin van de afgelopen zomer een kamp georgaui- seerd nabij Ootmarsum, waar de leer van het gezag van de meest verschillende standpunten uit belicht is. Thans zal de grootste en oudste van de juridische stu dentenfaculteiten zelf als gastvrouwe fungeren en wel van 68 Nov. a.s. Wij zijn thans-in staat onze lezers ook iets van de onderdelen van dit congres mee te delen. De aanvang zal een plech tig karakter dragen en vindt daarom plaats in het groot-auditorium, waar tal rijke autoriteiten en de congressisten zelf een lezing zullen kunnen volgen van prof. Cleveringa, die dit internationaal-rechte- lijk congres zal inleiden met een rede over het belang van de studie van het in ternationaal recht door de Nederlandse student. Zoals men weet, bestaat deze mo gelijkheid tegenwoordig ook te Leiden en prof. Cleveringa heeft in de vorige cur sus zelfs Amerikaans zeerecht gedoceerd. 's Avonds spreekt prof. Offerhaus uit Amsterdam, die voor de geregelde bezoe kers dezer congressen geen onbekende is en reeds te Rhijnauwen optrad. Zijn on derwerp is ditmaal: „Tractaten betref fende internationaal privaatrecht". Des Vrijdagsmorgens komt dc Utrechtse hoogleraar Verzijl met een beschouwing over geschillenbeslechting tussen leden van volkenrechtelijke unies, statenbonden en bondsstaten- In de middag begeeft het hele gezel schap zich per extra-trein naar Den Haag, waar het Vredespaleis wordt bezichtigd en waar in de grote gerechtszaal de rechter uit het aldaar gevestigde Permanente Hof van Internationale Justitie, Ch. de Visser een rede uitspreekt, getiteld „La Cour Permanente de Justice Interna tionale". In deze wereld blijft het Frans zich nog het beste handhaven! 's Avonds is er dan een feestelijke bij eenkomst, waar men in diplomatenkle- ding zal verschijnen en prof. jhr Van Eysinga de feestrede zal houden. Het slot wordt des Zaterdags gevonden door een verhandeling van een man uit de practijk, mr Schokking, van het Ne derlandse Genootschap voor Internatio nale Zaken, zal spreken over „Interna tionale organisatie en het evenwicht der machten". Een gebeurtenis, Leiden met zijn grote voorgangers op dit gebied volkomen waardig! Distributievaria De directeur v Leiden verzoekt t Teneinde het afhalen van bonkaarten, schoenenbonnen en toeslagkaartjes voor a.s. en jonge moeders te vereenvoudigen, is het mogelijk gemaakt, deze af te halen op dezelfde dag als waarop voor het gezin de bonkaarten kunnen worden af gehaald. Verder wordt er de aandacht op geves tigd, dat niet de gehele thans lopende bonkaart behoeft te worden meegebracht, doch slechts de titelstrook, d.i. de over de volle breedte van de bonkaart aange brachte stroók, waaraan zich links de in wisselingsbon bevindt, benevens uiter aard de stamkaart en eventueel inlegvel (voor schoenenbonnen) en contrólekaart moeders (voor toeslagkaart). zijn onderwerp. Prof. Van Dant- zig behandelt de begripscritiek der er varingswetenschappen. Ten slotte is er een college op Dinsdag namiddag (alle andere zijn op Dinsdag- Vrijdagmorgen om 11.25 uur) door prof. De Waal over portretkunst voor 11e studenten. Voorwaar: een beeld van aantrekke lijke variatie in onderwerpen, tijdstippen en deskundige leermeesters! Alle voor waarden voor welslagen bijeen! Ter walvisvangst met de Willem Barendsz Jan Strybos voor de Ned. Relsver. afd. Leiden Voor een tot de laatste plaats bezette Foyer der Stadsgehoorzaal sprak gister avond Jan Strijbos, de bekende vogelken ner, over zijn reis met de Willem Barendsz. Deze lezing was georganiseerd door de afd. Leiden van de Ned. Reisvereniging en wordt in vele plaatsen van ons land gehou den, blijkbaar overal met even groot suc ces. Met veel verve vertelde Jan Strijbos van de 16.000 mijlen lange zeereis i Antarctic en van de bloedige jacht op en potvissen. De met kei^nis van zaken op genomen films illustreerden op prettige wijze het gesprokene en de in kleuren op genomen gedeel en waren onbedoelde pro paganda voor het vegetifisme, tenminste voor zover het 't bloederige werkje van het „ontleden" betrof. De films over het vogel leven in het Zuidpoolgebied en op de eilan den 'langs Afrika's Zuidkusten waren onge meen boeiend, geestig en artistiek er publiek reageerde dan ook spontaan een hartelijk applaus. Lam, C. A. v. d. Mark, dr J. D. Meer- waldt, ds J. Th. Meyer, Ph. J. G. Roest. W J. J. Scheerder, drs A. J. Scherpbier, P. Stouthamer, J. Vierbergen, ir J. D. J. Waardenburg en R. v. Wijk. Het is de bedoeling deze Vierdaagse onder de naam „Laura-rit" voor de eerste maal te houden omstreeks Pinksteren 1948. Dure mest en duur stro Voor de Leidse tuchtrechter stond te recht de mesthandelaar L. uit Zoeter- woude, die in November 1946 mest in plaats van voor f 13.50 voor f 15.50 per ton had verkocht. Hy erkende dit, maar had de mest zwart moeten kopen en daardoor niet zoveel verdiend. Dat is de grootste fout, aldus de tuchtrechter, dat er te duur wordt ingekocht. Daardoor worden de productie en het eten al duur der. Bovendien was de mest slecht ge weest. L. kreeg f40 boete. T. te Leiden had 12 ton mest voor 110 per ton verkocht i.p.v. voor f8. Ik wist van geen prijzen af, de mest wordt wel voor f 50 verkocht, aldus T., die evenwel f50 boete opliep. V. uit Zoeterwoude had een ton graan- stroo voor f40 verkocht. Hy gaf dit toe, er was geen stro te verkrijgen .alleen bij de zwarthandelaren, en V. had er zelfs nog op moeten toeleggen. De zwarthan delaar T, die U het stro heeft geleverd, kreeg f750 boete. U krijgt f40, aldus de tuchtrechter. De bfeer in t gezin „Nieuwe Leidsche" er in. BURGERLIJKE STAND GEBOREN: Rinske J d v J Miedema C v d Zeeuw; Hendrik J z v H Jansen C J Laterveer; Eveline d v E J Letteboer en P Heemskerk; Arie L z v C A Kooij- man en L v Delft; Maria d v S A Bremmer en L H J Roels; Johannes P z v J Petit en C v d Linden; Daniël z v D Ladan en J Krassenburg; Elisabeth M J G d v E J Coster en E Dijckhoff; Jacob z v J P J v Duijn en G Imthorn; Willem A z v P Ar- noldus en M Obdam; Christina E M d v W J L v Buuren en J 'Stam; Adriana M A d v W A de Bruin en A C v d Berk; Inge d v M J de Kruis en C J Freeke. OVERLEDEN: C C Colpa, man, 37 j; Kamerbeek, dr, 4 weken. GEHUWD: J v d Heijden en J v d Reij- den; W A v d Tang en K M Ginjaar; D Goosen én C C Duijzëndj J Jasperse H Boon; J Looye en S v Heusden; P de Ridder en A A M van Loon; W J M Simo- nis en M F A Fokke; A H Tiggelaar en G Kromhout; F Ramak en M A L Hogendorp; J P Polderman en C Zuurdeeg; W Bloe- mendaal en G J van Ingen Schenau; O J Koster en F Nyholt; F Kaptein en S M de Tombe; A Hoogakker èn M C Zandvliet; J H v Delft Westerhof en J W Brijnen; J v Tongeren en E Bink. Christelijke wetenschap is eis om des gewetens en om Christus' wil De enige orthodox-protestantse Universiteit ter wereld is in nood De Vrye Universiteit Is In nood en allerwegen wordt er gewerkt,, om die nood te lenigen. Zo zal In Leiden in de week van 1219 October een inza meling worden gehouden. In een vergadering, die gisteravond door het locaal comité in de Herengracht- kerk werd belegd er. zeer matig was be zocht, heeft prof. dr A. M. Donner var Amsterdam gesprok-en over: „Wat heb ik aan de V.U.?" Spr. splitste deze vraag en bezag ach tereenvolgens: '„Wat heb ik aan een Universiteit?" en „Wat heb ik aan een vrije universiteit?" De tijd, aldus spr., waarin de oplossing van alle vragen van de wetenschap werd verwacht, ligt al 25 jaar achter ons. De mens zou de sleu tels vinden om alle geheimen te ontslui ten en op weg zijn raar een volmaakte samenleving en als God wezen. Thans echter is de moderne mens neigd, om zijn schouders op te halen alle boekenwijsheid. Het gevoel van de onmacht van de wetenschap drukt op hem en de sleutelmacht wordt verontwaar digd afgewezen. Dat het zover zou komen, zo vervolgde prof. Donner, hebben de Christenen weten. Toch heeft het zin, de vraag te stellen, want het bestuderen van de tenschap is geen kwestie van graa niet graag willen, maar een goed te ren levensbehoefte. Het leven wordt be heerst door de wetenschap en wie dat hij er buiten kan, legt zich oorklep- De wetenschap is in zekere zin de stin van de geest en de vervulling de opdracht om heerschappij over aardTijk te hebben. Daarom moeten wetenschap en universiteit een plaats gunnen in ons leven. Maar wat hebben wij aan de Chr. Uni versiteit? Dat is een vraag, aldus spr., die Christenen en niet-Christeneö aan gaat, ook al willen zij dat niet erkennen. De wetenschap moet bij de oorsprong van de vragen terecht komen: Wat is het geweten, wat is het lever., wat is recht? De geleerden zeggen, dat ze het niet ten. Het geloof speelt hier uiteraard de grote rol: men kan geloven, dat God de wereld heeft geschapen, onderhoudt e bestuurt, maar men kan ook geloven i: de evolutie-leer. En dan bestaat er kans, dat men tot verschillende concl komt, die aan de wereld worden voorge legd en in practijk gebracht. Daarom is Christelijke wetenschap eis om des gewetens en om Christus* wil. Is dat niet meer theorie dan practijk? wordt er gevraagd. Wat komt er van idealen terecht? Maar, aldus spr., zou V.U. zonder gebreken en zonden zijn? Het aantal hoogleraren is nog zo klein ei werk stapelt zich op. We moger. nooit vergeten, dat de V.U. de enige orthodox- protestantse universiteit ter wereld is. Er moet meer tijd voor studie komen, het contact met andersdenkenden en Cal vinistische buitenlanders moet worden versterkt, de bibliotheek uitgebreid En wanneer de regering subsidie zal strekken, moet het aantal faculteiten minstens twee worden vermeerderd. De invloed, die de V.U. heeft en heeft gehad, is nooit precies te meten. Maar eenmaal zullen we weten, waartoe God de V.U. wilde gebruiken en zullen wij dan horen: „Gij deed uw plicht"? Ds G. Toornvliet sprak hierna i „De V.U.: een rijke gave en eer. hoge opdracht." Spr. liet in zijn bezielende rede zien, hoe een-Calvinist niet koel kan i tegenover de V.U. Hij weet, dat hij Gods naam moet schrijven op alle levenster- CERVANTES had een leven vol avontuur Don Quixotte startte in de cel IN 1547 werd Cervantes geboren, doch wij zijn niet door vier eeuwen van deze auteur gescheiden. In zijn „Don Quixote" beter bekend als Don Quichotte. is hij onsterfelijk en de huidige mens heid zeer nabij. Het imaginaire wordt v rkolijkheid, het onmogelijke mogelijk, de transposities van de auteur hebben een eigen, sterk leven, terwijl de roi techniek zich kenmerkt door een sublieme Lichten wij een tipje op van de sluier /an de tijd. waarin Cervantes leefde. Ook in Spanje vindt de geschiedenis een cul minatiepunt: een gouden eeuw. In 1521 is de eerste reis om de wereld volbracht: Spanje geniet van de „zilvervloten". De wereldhandel wordt geboren en zij ver plaatst zich van Venetië en Genua eerst Spanje en Portugal. Er is opbloei kennis en wetenschap. Maar de trek de koloniën werkt de verwaarlo zing der bedrijven, in het moederland, in Ie hand. Spanje ruïneert zich in oor logen: de volkskracht gaat achteruit. Dorlogen: Kelten en Liberiërs storten zich op de, door Spanje ontdekte, „nieuwe wereld"; men strijdt In Frank rijk, Italië, de Nederlanden. Het leven uit zich dynamisch en vol avontuur. Maar deze Spaanse activiteit wordt ver drongen door het öpkomende Europa de Inquisitie. De kruising vindt men later terug ln de „Schelmenroman", met zijn humor en satire. Niet één beroep,- als in het ge mechaniseerde, gereglementeerde Europa nu. maar verscheidene: student, sol daat, schelm, schrijver is men afwisse lend. Cervantes voorziet de „Armada" van meel en olie! Men duikt onder in de 6nelste stroom, men leeft er in „dichter lijke" zin. vaak arm en pover gekleed. Miquel de Cervantes Saavedra. (Saave- dra is de naam van zijn overgrootmoe- naar Spaans gebruik, aan die van Cervantes toegevoegd) werd op 9 Octo ber 1547 gedoopt in het oude universi teitsstadje, Alcala de Henares, en stierf op 23 April 1616 „Nationale Bibliotheek" in Spanje, bevat honderden verschillende uitgaven venzo vele werken over Cervantes, speciaal over diens roman „Don Quixote" door de Franse auteur en criticus Sainte- Beuve, in een stoutmoedige vergelijking, zelfs „de Bijbel der humaniteit" ge noemd. In de huidige terminologie, was deze al dadelijk een „best-seller", en vond enorme aftrek bij het grote publiek. Terwijl Lope de Vega, de beroemde, Spaanse toneelschrijver, eer en aanzien genoot, werd het leven van Cervantes gekenmerkt door een voortdurende strijd, tegen armoede, vernedering en geraakte hij zelfs meermalen in gevangenschap. t arme ouders geboren, er waren zes kinderen en zijn vader was een rondrei zend „chirurgijn", moest hij zich zelf al vroeg een weg door het leven banen. Hij bezat als kind een grote leeslust en ieder stukje beschreven papier op straat, trok zijn aandacht. Meerderjarig, zien wij hem te Rome ln het gevolg van de be roemde kardinaal Acquaviva. Als gemeen soldaat nam hij dienst, vocht tegen de Turken en werd in de zeeslag bij Lepanto zodanig verwond, dat hij voor heel zijn leven het gebruik van zijn Linker arm verloor. Zulks „ter meer dere ere van de rechter", zoals Cer vantes het zelf uitdrukte. Vijf jaren slaaf Gevangen genomen, verbleef hij vijf jaar als slaaf in Algiers, werd in 180 vrijgekocht en keerde, zonder één reaal, naar Spanje terug. Een leven vol avon tuur, maar vol tegenslag. Vanwege zijn geldzorgen, trad hij wederom in krijgs dienst, ditmaal bestemd voor Portugal er de Azore^. In Sevilla onderging hij gevangenschap wegens schuld aan het gouvernement. Enhet was in de ge vangenis, dat hij „El I n ge ni o s o Hidalgo Don Quixote de la Mancha". begon te schrijven. Hier, on der précaire omstandigheden, bouwde zich het meesterwerk op. waar geest en hart der mensheid, geslachten lang, door verrijkt zouden worden. Vijftien jaar heeft hij er aan gewerkt en de roman verscheen, toen Cervantes bijna 58 jaar oud was. Wat al analyses heeft men, door de eeuwen heen, van zijn werk gegeven Cervantes' eigen bedoeling was, in een satire „de mensheid afkerig te maken van de valse en overdreven verhalen, die ln de toenmalige ridderromans voorkwa men". Niemand minder dan de Engelse geschiedschrijver Macaulay heeft „Don Quixote" geprezen, als de beste roman, die ooit geschreven is en merkwaardig genoeg, hoe „modern" deze blijft Toen in 1615 het tweede deel verscheen, zagen duizenden lezers in Europa er begerig naar uit. Bij de verschijning van het eerste deel, genoot Cervantes geen literaire reputatie, beschikte niet over protegerende „vriendjes", evenmin over geld, hetgeen temeer pleit voor zijn talent en succes. Enkele gelegenheidsgedichten en het incomplete „Galatea", een pastorale, wet tigden niet het vermoeden van latere wereldberoemdheid. Maar op dit „Gala tea" ging Cervantes maar vast trouwen! Tussen „Galatea" en „Don Quixote" gt een zee van beproevingen, gevangen schap: een dolaard. Lope de Vega hield Spaanse theaters met zijn toneel stukken bezet; Cervantes kreeg geen kans. Bekend is zijn drama „La Numan- handelende over het veertienjarig I van de Spaanse vesting, Numan- tia, door Scipio, (Africanus de Jonge, 133 v. C.) waarbij de negen duizend verde digers niet in handen van de Romeinse legioenen vielen. Van veel meer waarde zijn de „novelas ejemplares", een bundel met twaalf vertellingen, waarin o.a beroemde „La Gitanilla" en verhalen over het leven der Spaanse schelmen, welke tot voorbeeld dienden aan soort gelijke literatuur in het buitenland. Soms ook brood-schrijver Gebrek aan contanten, noodzaakte hem ook wel „broodschrijver" te zijn, en eens heeft hij zelfs een reclame-sonnet gewijd aaneen boek over nierziekten! Zon der Cervantes' grimmige worsteling met het lot. zou er nooit een zo geestig, hu moristisch, satirisch werk als „Don Quixote" zijn ontstaan. In 1641 verscheen de beruchte, apo- crieve uitgave van het tweede deel, vol schandelijke beledigingen aan het adres van Cervantes, hetgeen hem veel m veroorzaakte. De roman kenmerkt zich door daden, actie, vrolijke zwier, c vloeiend van humor, „vernuftige vond sten", als een fontein van leven, diep menselijk, getuigende van de zin ons bestaan. De ridder Don Quixote, op zijn rossinant, Sancho Pancha op zijn muilezel, pen type „geboren om te sla pen", de geliefde Dulcinea, al de span nende lotgevallen als „het gevecht tegen de windmolens", blijven onvergetelijk in ons geheugen gegrift; „spreekwoorde lijke" begrippen en in onze taal v weven. Tegenover het idealisme van I Quixote, staat de nuchterheid van trouwe Sancho. De geestdrift, die i ideaal najaagt, zonder dat rationeel verantwoorden, tegenover het „gezonde mensenverstand", slechts oog hebbende voor wat reëel bereikbaar is. Cervantes heeft met Don Quixote een gestalte geschapen, die nog eeuwen lang haar symbolische waarde zal behouden: humoristisch, maar nooit belachelijk, strijder voor recht, waarheid en verdedi ger der onschuld, waarbij de held gehuld een waas van poëzie. Een trooster der bedrukten, in deze na-oorlogse tijd, waar de topzware ernst behoefte heeft aan Cervantes' flonkerende lichte spel! H. S. KEULS. 25 jaar Piano technicus De heer H. v. Hooidonk, piano technicus bij de firma Bender aan de Hogewoerd, herdacht vandaag de dag dat hij voor 25 jaar bij deze firma in dienst trad. Heden morgen werd de jubilaris toegesproken door de filiaalleider, de heer E. Munting, die hem namens de directie een haard aanbood. De directeur van de firma, de heer W. Kapteijn den Boumeester, over handigde de jubilaris een geschenk onder couvert. Namens het personeel sprak de heer G. J. de Groot en bood een gasstel en namens de Bond van Instrumentma kers een boekwerk aan. Een val met dodelijke afloop De 74-j. W, A. Z., wonende aan de Jan van Houtkade, is gisteravond van de trap gevallen en aan die gevolgen daarvan overleden. reire-n en leeft en sterft niet voor zich zelf maar „den Heere." Door de universiteiten is een vergift gegaan na de afval van het van het Woord des Heren. De Duitse jongens en meisjes hebben niet geweten, dat het nationaal-socialisme ontsproten is uit de universitaire wereld. Opeens blijkt het echter wortel te hebben ge schoten in de harten van duizenden. De universiteit kan van invalspoort van satanische kracht uitvalspoort van het Christendom worden. De V.U heeft het begrepen, dat Gods naam moest worden uitgedragen en zelfs, als we direct geen resultaat zien, dan nog moet er een Christelijke Univer siteit zijn, want het gaat om Hem, voor wie we moeten leven en sterven. Met Abraham Kuyper is gespot en ge hoond. Hij wilde met God desnoods ondergaan, maar wérken voor de V.U. God heeft het werk gezegend, maar wee ons, als we uit het offensief in het defensief moeter. komen. De V.U. moet zijn een volksuniversiteit en vanavond had de kerk vol moeten zijn, vooral met jonge mensen. Er moet over de V.U. thuis ge sproken worden. Er wordt thans met de V.U. rekening gehouden en er is voor haar een opdracht als nooit tevoren. 1 Wie zal het vacuum in het leven van de Duitsers, maar ook van de losgeslagen Nederlanders vullen? Wie zal aan boord van het schip komen om het leven te vullen? Het fascisme, communisme, nihi lisme of het Calvinisme? De V.U. heeft een tekort van f150.000 per jaar. Dat kan, moet en zal anders worden, aldus spr., en het bedrag, dat Leiden moet opbrengen, n.l. f 2500 zal ook spontaan bijeengebracht worden. Dr H. J. Westerink sprak een inlei dend woord, ds G. Toornvliet sloot met dankgebed. „Saar" en Mariano politiek geparenteei HET gebied, dat de naam Sear dn heeft zich zusterlijk in de ai van Marianne geworpen. De bai voorlopig nog slechts een economii maar het ziet er naar uit, als hogere litieke raadsbesluiten zulks niet bele dat de binding straks óók een pol karakter zal dragen. Of de gevoelens van „Saar" volk< oprecht zijn, valt te betwijfelen, zij nen gebaseerd zijn op zelfbehoud, ni „Ruhr-eier" de Duitse dis niet meer ren. Ook kan hier een eenvoudige gissing in het spel zijn, omdat im een jaar of twaalf geleden, de damj kwestie, haar geparenteerd-zijn Duitsland volmondig bekende, grote meerderheid van stemmen toen de politieke aansluiting bij land tot uiting gebracht, terwijl het Saargebied, na gehouden sten economisch bij Frankrijk zal word< gelyfd. De, pas gekozen, vijftig leden nieuwe parlement staan nu achter ontwerp voor een grondwet, waardoo banden met Duitsland verbroken wo en het Saargebied een autonome sta; de Franse economie wordt. De Frai hebben deze aangelegenheid hasfdig gepakt, zo onge VAN DE LEESTAFEL Liefde en Lof. door Th. Delle- man; uitgave De Graafschap. Onder de nieuwe titel „Liefde en Lof' heeft de bekende Kralingse pastor een uitgebreide uitgave van zijn boekje „Ge loven en Verloven" het licht doen zien. Van deze gelegenheid heeft ds Delleman gebruik gemaakt om zijn stof lot op van daag bij te werken en de reacties, welke de laatste wereldoorlog en de tijd der bevrijding vooral ook bij de jeugd hebben gewekt met betrekking tot de sexuele omgang, te signaleren. Doch dat niet al leen. Hij geeft ook de weg aan, hoe de jeugd onzer dagen door de grote gave der liefdesbeleving te zien als een ge meenschappelijke gehoorzaamheid aan het gebod: de gemeenschappelijke betui ging en aanvaarding van het huwelijks gebod, een overgave aan Gods samenvoe ging, weer in het goede spoor kan ko- Sinds de wereldbrand in Mei 1940 uit brak, is een nieuwe Christelyke jeugd aangetreden. Zij zal goed doen dit vlotte, met kennis van zaken geschreven boek, dat de taal van vandaag spreekt en de moeilijkheden niet uit de weg gaat, te lezen en er naar te handelen. Hier geen dorre zedeprekerij, maar o.a. een ver gelijking en bespreking van de moderne liefdes-litteratuur, die de armoede der liefde, die niet in Christus geheiligd is, duidelijk laat spreken. Als Henriëtte Roland Holst in „Kinde en van deze tijd" Marijt laat zeggen: ,Wij hebben de gave onzer jeugd ver kocht voor wat vluchtig genot, waar niets is overgebleven dan een wrange na smaak", dan stelt de schrijver daartegen- de tegenstelling lust of liefde, en wijst hij er op, hoe, evenals na de vorige wereldoorlog, ook nu een sexuële paniek stemming losbrak, die zich uitleefde m een lustroes, die de liefde tot een carica- tuur maakt en die de jeugd onzer dagen met Peter, uit het boek van Henriëtte Roland Holst ten slotte met bitterheid doet zeggen: „Kind, hOe is alles toch zo lelijk tussen ons geworden. Wij wilden toch eikaars geluk Ook in onze Christelijke kring zijn sterren van liefdes-idealen verschoten en vele levens dodelijk gewond, omdat „de liefde als erotisch begeren normatief werd en het gebod Gods der liefde op zij werd gezet". Daarom te meer yioge de schrijver zyn doel bereiken: de jeugd de liefde te leren kennen in de liefde van Jezus Christus, waardoor de liefde dringt tot lof en aanbidding. De Graafschap zorgde voor een keurige uitgave. J. de Kadt: Rusland en wy Hoe redden wy de vrede? Uitg. G. A. v. Oorschot, Amsterdam. De bekende politicus en publicist, die reeds over zo menig onderwerp de we reldpolitiek "betreffende zijn licht heeft laten schijnen, heeft thans een boekj> geschreven, waarin hij het probleem stelt hoe er met het Rusland-van-Stahn l een mogelijkheid bestaat de vrede de wereld te redden. Met andere woorden: de wereld staat voor een we catastrophe en het „probleem"- Rusland is daarvan in niet geringe mate oorzaak. De schrijver behandelt dit onderwerp uiteraard vanuit zijn specifieke gezichts hoek, wat niet wegneemt, dat hij een be langrijke bijdrage levert tot een objec tief-historisch beeld van het Rusland „zoals het groeide", maar waarin hij te vens met feiten en cijfers aantoont hoe zeer het Rusland-van-Stalin kenmerken van overeenkomst vertoont met het Duitsland-van-Hitler, dat in beide de staatsmacht, de leidersverheerlijking en de absolute dictatuur de pijlers zijn waar op de resp. ideologieën zijn (waren) ge grondvest. De schrijver komt voorts tot de vast stelling, dat in Rusland „geen spoor van democratie" bestaat, „öp geen enkel ge bied". Dit valt stellig niet te betwisten is al herhaaldë malen door verschei dene auteurs na persoonlijke ervaring in Rusland we denken b.v. aan Jef Last, André Gide, e.a. eveneens geconsta- Maar des te merkwadïrdiger is dan ook De Kadts conclusie, waarmee hij een antwoord poogt te geven op de door hem gestelde vraag: „Hoe redden wij de vrede?". Hij doet dit met eerst een an dere vraag te stellen, nl. „Hoe kan het totalitaire stelsel in Rusland verdwij nen?" En hierop antwoordt hij, door in een aantal punten aan te geven langs welke wegen de dictatuur in Rusland 't Verklaarde uitzicht de trant hebben de Geallieerden cember 1946 dood voudig voor het feit gesteld, dat zij hebben op de Saar en n'en déplaise sische bezwaren, is de dame bij Marii in veilige handen. De verkiezingen hadden een ordelijl rustig verloop, anders dan twaalf geleden, toen de Saar-kwestie opgebli werd tot een wereldprobleem en ondi de internationale politiemacht, die orde moest handihaven, „das Vaterl ruhigwerd, omdat ting bij het rijk van Hitier prefera Eer. psychologisch raadsel dat men thans Frankrijk verkiest bc Duiteland. Een Saarbewoner heeft óók maag, die door de Duitse economie kan worden leeggepompt, vuld. De Fransen sukkelen ook wel hun voedselvoorziening, mische toestand steekt er toch altijd zeer gunstig af bij de Duitse. Marianne zal haar „zuster" dan levensmiddelen zenden en de gehate zettingstroepen worden voor het grot deel teruggetrokken. De Franse autoriteiten hebben het Saarbewoners duidelijk gemaakt, dat „le jour de gloire est arrivé" ooi hen geldt en extra rantsoenen 1 deze vaderlandlievende lyriek bij: voelbaar gemaakt. De politieke rens zyn eveneens uitgezet en „le r ment pour le ra tt ache ment de la Sa beoefent de pér.étratie in de landdag, dat als Marshall en Bevin straks accoord gaan, het Russisch vuiltje i Frans^ lucht niet veel betekent. ,,'V wat, hoort wat," hetgeen st>mblée en op alle internationale renties toepast. ALS Marianne het er mede een na de fusie van de Brits-Air kaanse zone, ook de Franse als Dritte im Bunde" in de westelijke s smelting moet worden opgenomen, Marshall er zeker zijn iiat aan geven. vraag Is. of de Saarbewoner nog „Dii i is, gezien de débécle van het „Derde R; waar hij eertijds zo aan gehecht scb of huilt hij nu slechts met de wolvet het bos? Dan zal er veel Franse joye politieke tact nodig zijn, om de begee Saar te blijven bekoren. Wij geloven niet in de „democratiseri var. Duitsland, omdat „democratie" j chologisch verankerd, historisch gegw moet zijn en noch de ex-Keizer, Hitier, de leiders, waaraan men zich vertrouwde, hebben ons daarvan tuigd. De huidige „democratisering" ii spoedgeval „made in America" en oude Pruisische militairisme werd i tijdens de oorlog vergast. Zo kan de v keur van Saar voor Frankrijk nog weer eens „umwerten". zodra de „Ru! eier" er in Duitsland weer zijn. Voor het ogenblik ziet de politieke bi in het Saargebied er goed i voor de Christelijk democratische pal 17 zetels voor de sociaal-democraten, democraten 3 er. de communisten 2 z (die tegen de aansluiting zijn). Het Ss gebied wordt nu, volgens het ontwerp het Duitse rijk politiek onafhankelijk, komende grondwet voorziet er in, Frankrijk de defensie in handen ns< De Franse douane- en valutawetten den er reeds toegepast. Een ministerie met een, door parti overeengekomen premier, wat wil e nog meer! Het belangrijkste is, dat Fra rijk te zeggen krijgt over de grote ste koolproductie en de zware industrie, w de Franse hoge commissaris wel v waken zal, gezien Marianne's bezwa tegen het Brits-Amerikaanse plan inz het Roergebied. Wij herinneren er aan, dat ongev tien maanden geleden, Frankrijk het Sa gebied economisch rèeds overrompeld 1 er. het was dan ook reeds door een j grens van Duitsland gesepareerd, ten men er een eigen munt op na hield. M uiteindelijk zullen de „Grote Vier," evi tueel de „Grote Drie" over dit alles beslissing moeten nemen; de „politu eenheid" van Duitsland, gezien de t spitsing AmerikaRusland, blijft utopie en Frankrijk kan dus met deze a winst voorlopig tevreden zijn. moeten verdwijnen. Wanneer aan dl voorwaarden is voldaan, zou Rusland p acht kunnen worden een democratism staat te zyn, waarmede op voet van p lijkheid door de rest van de wereld z:j kunnen worden geleefd en waarmee vrede zou worden gered". We twijfelen niet aan 'schrijvers eel lijk bedoelen, maar wagen het te betwt felen of hy dit probleem niet èl te sid plistisch ziet. Het is nog altijd waar: „M| kwaadwillige honden is het slecht hazt vangen". C.I EEN NIEUWE JAPANSE „KEIZER" In Japan is een nieuwe politieke pari opgericht. „Partij van de wettige zerlyke dynastie", door een kruiden: uit Nagova, Kumazawa. Hij beweert »i veertiende opvolger" te zijn van de efi ste keizer van Japan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1947 | | pagina 2