Een gast, die goede verwachtingen billijkt Partij en sfeer 't Verklaarde uitzicht Republikeinen gebruiken Ned. stafkaarten nieuwe rrmscHF courant woensdag 29 januari 1mt SOEKAWATI, EEN GUNSTIGE FIGUUR UIT BALI (Van onzen Indië-redacteair) Als algemeen bekend mag worden aange nomen, op welk standpunt wij ons ten op zichte van de Inddë-kwestie hebben gesteld: voorstander Zijnde van staatkundige hervor mingen langs democratischen weg, wijzen wij alle desbetreffende veranderingen door revolutie als volkomen onaanvaardbaar van de hand. Om die reden sdhuwen wij Soekar- no's quasi-waarachtig vrijheids streven Eerst wanneer aan de grondwettelijke verplichtingen is voldaan, kunnen de onder handelingen met de Inheemsdhen vrucht afwerpen. En dan lijkt ons Soekawati, die gisteren in ons land gearriveerd is, een alleszins aanvaardbare figuur. Hoewel ook in hem reeds als schooljongen de idee leef de van zelfstandigheid, is hij immer trouw gebleven aan Vorstenhuis en Nederlandsch Bestuur. Van hoog en Balineeschen adel zijnde de titel. Tjokorde getuigt hiervan is hij ondanks allés uiterst bescheiden en beleefd gebleven. In dit verband dient ook vermeld te worden, dat hij Hindoe van geboorte is, hetgeen zijn groote verdraagzaamheid, zulks in tegenstelling tot de Mohammedanen, ver klaart. Als candiidaat Indisch ambtenaar werd hij in 1918 op 19-jarigen leeftijd toege- voQgd aan den controleur van Badoeng-Balï, terwijl in 1924 zijn verkiezing volgde tot lid van den Ned.-Ind. Volksraad, in welk col lege hij zich steeds een waarachtig vriend der Nederlanders heeft getoond. Ook tijdens de Japansche bezetting bleef hij zijn prin cipe trouw. Zijn goede bedoelingen openbaren zich Onze slappe houding in Nederl.-Indië Moeten we Soekarno in den zadel helpen? Het verloop van zaken in onze verhouding met de Republiek geeft zeker geen aanlei ding tot optimisme, zoo schrijft men uit' Batavia aan ,J>e Maasbode". Overal waair onze legers optreden. Buitenzorg, Miedan,, Palembariig, blijkt duidelijk, dat de repuiblri- keiirusche strijdkrachten niet langer stand houden, doch als wij dan zien, diat gebou wen, drie door onze militaire autoriteiten be zet worden zoo snel mogelijk weer aan de republriikemsche autoriteiten worden overge dragen, dan vragen wij ons 'af of het nu werkelijk zoo i£, dat het Nederlandsche le ger orde en rust gaat herstellen om Soekar no en de zijnen te installeerem. v Er is immers ten opzichte van alle essen- tieele aangelegenheden nog geen bindende overeenkomst met de republiek verkregen en onze troepen tredien alleen op, indien de republikeinen het bestand overtreden. -Dit is te bedenkelijker omdat de republikeinsdhe pers 'niet nalaat onze welwillendheid tegen over de republiek bij de teruggave van ge bouwen en bevoegdheden uit te leggen als een duidelijke overwinning van de reputbld- toeimsche zijde. Aldus eindigt genoemd schrijven. Geen woningvordering t.b.v.x eigenaar Alleen de rechter kan ontruiming gelasten. Eerstdaags zal in den Ministerraad aan de orde komen een wetsontwerp tot bevordering van doelmatige verdeeling van woongelegen heid. Op een vraag uit de Eerste Kamer ant woordt minister Be el, dat de rechterlijke macht wel ontruiming van een woning ten behoeve van een eigenaar-N.S.B.-er kan be velen, maar voor den burgemeester mag het eigenaar zijn van een woning nooit een re den zijn om drie woning van den gebruiker te vorderen. Zelfs na een ontruimingsvonnis ten be hoeve van een eigenaar kan in bijzondere gevallen met bijzondere machtiging van den minister een woning gevorderd worden ten behoeve van den gebruiker of een anderen gegadigde. OP 7 FEBR. OPNIEUW DE BLAUWE ZAND - AFFAIRE" Op 7 Febr. a.s. om 10.30 uur zal het Haag- sche Gerechtshof opnieuw de zaak behande len, drie bekendheid geniet onder den naam „Blauwe-Zandaffaire". Zooals bekend," werd de heer P. Melchers vóór den oorlog tot tien dagen gev.straf veroordeeld, omdat hij Mussert aan het Blauwe Zand in A'dam-N. een klap zou hebben gegeven. Melchers, die zijn straftijd heeft ondergaan, diende een revisrerequestin. hetgeen de Hooge Raad op 26 Nov. j.l. gegrond verklaarde. De zaak werd daarop door den Raad naar het Haag- sche Gerechtshof verwezen. Onder het opschrift „Sfeer" troffen we dezer dagen in „De Nieuwe Nederlander" een brief weergegeven, die zoo treffend de moeilijkheden demonstreert, waal-voor die christenen zich geplaatst zien, die meenden dat in de tot Partij van den Arbeid verhe ven S.D.A.P. nu toch wel plaats voor hen zou zijn. We veroorloven ons het artikel grootendeels over te nemen. Het luidt aldus: „Wij hebben nog liggen een brief van een lezer, waarvoor wij gaarne in ruimeren kring belangstelling vragen. Deze lezer gelooft, dat velen uitzien naar een christelijke vooruitstrevende partij. Die partij mag gerust voor geleide* economie zijn en ook de Indonesische politiek van de regee ring voorstaan. Zij zal misschien niet prin cipieel socialistisch zijn in den geest zooals de oude S.D.A.P.-ers dat opvatten, maar kan zelfs radicaler zijn. Onze briefschrijver meent, dat zoo'n par ty onnoemlijk veel christenen zou trekken, drie als geloovigen weten, dat er in het chris tendom een revolutionnaire tend enz zit, om dat het verwacht het Koninkrijk Gods en thans ongetwijfeld in. zijn verlangen om door H.M. de Koningin in audiëntie ontvan gen te worden; een wensch, welke nooit eerder uit den mond van een der andere Inheemsche leiders vernomen werd. Welke onderwerpen Soekawati met de Nederlandsche Regeering bespreken zal, is niet bekend. Wij hebben echter reden om vertrouwen in hem te stellen. En dat is reeds een heel ding! BIJ HET BESCHIETEN VAN POSTEN TE SOERABAJA Gisteren werd qp de bijeenkomst tusschen de Nederlandsche en Inheemsche delegaties te Batavia onthuld, dat de .republikeinen bij de beschieting van de posities te Soerabaja gébruik maken van Ned. stafkaarten, waar op vanzelfsprekend de Ned. stellingen nauw keurig zijn aangegeven. Deze kaarten waren den republikeinen tijdens de onderhande lingen over den wapenstilstand beschikbaar gesteèd. In verband met het feit, dat zoodoende sedert ge ruimen tijd de Ned. posten te Soe rabaja door de Indonesisohe troepen (wie durft nu nog 'te spreken van „terroristen"?) werden beschoten, richtte prof. Schermer- horn zich de voriige week in een brief tot Sjahrir, waarin hij eieehte, dat het artillerie vuur op 25 Januari geëindigd moest zijn. Bij het niet nakomen van dezen eisch zou den van Ned. zijde tegenmaatregelen wor den genomen. Door omstandigheden werd dit op 22 dezer te Soerabaja bekend, zoodat de tegenmaat regelen den volgenden dag werden voorbe reid. Ook de TRI was voEedig op de hoogte en ontruimde met geweld het dorp Krian. Op verzoek van enkele achtergebleven in woners bezetten de Nederlanders daarop de daarom ook in de pohtiek en d€ maatschappij teekenen zal oprichten van dat Koninkrijk. Voor hen zal de pohtiek echter nooit zijn een zich vastleggen op een aard sch e toe komstverwachting. Ten hoogste een middel om wat meer gerechtigheid in de mensdhe- lijke verhoudingen mogelijk te maken. Een christen aldus onze lezer blijft ook in dit opzicht nuchter en waakzaam. Hij meent echter, dat de Partij van den Arbeid voor menschen zooals hij, niet de aangewezen partij is. Er is zoo schrijft htj nog zooiets als „sfeer". Dat hangt niet samen met de antithese. Hij erkent de antithese wel op het gebied van het geloof, maar dan niet als mensche- lijke veronderstelling, maar eenvoudig om dat er, als het gaat om de waarheidsvraag, toch altijd een zekere onverdraagzaamheid bij eiken christen bestaat. De moeilijkheid zit eldere. Naar zjjn mee ning doen óók in de Partij van den Arbeid in de practijk de oude ideologie en sfeer weer opgeld en daarin kunnen hij en dezijnen zich niet thuis gevoelen. En het gevolg is, dat zij Ohristelijk-Historisch stemmen, hoewel zij meer voor de sociale politiek van de Partij van den Arbeid voelen en zich wat Indië betreft het liefst achter de Synode en onze zendingsmannen zouden plaatsen. Officieele Poolsche uitslag veroordeelt zichzelf De officieele uitslag van die Poolsche ver kiezingen, drie thans bekend gemaakt wordt, luidit als volgit: Het Democratische blok (regeeringscoah- tie) 394 zeitels; Mrikolajczyks Boerenpartij 28; Arbeiderspartij 12; Onafhankelijke Boeren partij 7; Onafhankelijke Katholieken 3. Ln deze cijfers zijn begrepen de 72 zetels, drie staatelijsten en staatscandidaten hebben ver worven. des sa. Een hoeveelheid kanonnen en ander oorlogsmateriaal werd in beslag genomen. Ook de suikerfabrieken Krian en Batoetoelis werden bezet. Van een grootscheepsche actie, waarover in de repufblikednsche berichten wordt ge waagd, is dus geen sprake geweest. „Toch kan men nauwelijks verwachten aldus het Ned. communiqué dat onze troepen in de beperkte gebieden, die door hen bezet wor den gehouden, een afwachtende houding blijven aannemen, wanneer dagelijks aan de randen van die gebieden door de tegen partij gewelddaden tegen hen worden onder nomen en bedreven". Het communiqué besluit dan met de her haling, dat slechts door een duidelijk bevel tot het staken van het vuren aan republi- kerinsche zijde verder onheil kan worden voorkomen. SOLDAAT KRIJKT VOOR HET STELEN VAN ééN AUTO 8 MAANDEN Voor de Krijgsraad te Velde stond giste ren terecht de soldaat P. M., die op 23 Dec. 1945 op het Spui in Den Haag, tezamen met den soldaat J. H., een militaire auto had ge stolen. Hij werd veroordeeld tot een jaar gev.-straf met aftrek en wel acht maanden on voor war delij k en vier maanden voor waardelijk. Onze briefschrijver voelt de inconsequentie van-deze houding, maar «het is voor hem een kwestie van vertrouwen. V Als voorbeeld noemt hij de Amsterdamsche samenkomst na Kerstmis, waar Van der Goes van Naters e?n Vorrink als sprekers optraden en die hij door de radio volgde. sAls het gaat om Indonesië, geen woord over de rede van Van Walsum, geen woord ook over het Pro- testantsch-Christelijk Werkverband en geen spreker van die groep. Wel de oude strijd- Eederen, die hem toch altijd nog aandoen als pseudo-religie. Hij vraagt zich dikwijls met verbazing af hoe principieele en hoogstaande figuren, waar hij persoonlijk geestelijk veel aan te danken heeft ,als bijv. prof. Miskotte. ds Buskes en ds Kroon, het in die sfeer uit kunnen hou den. Hij wil dat nog verklaren uit het besef van verantwoordelijkheid, dat zulke leiders kan bezielen om in die kringen het christe lijke element niet geheel te doen ontbreken, terwijl voor hem mogelijk ook een rol speelt de overweging, dat men bij de arbeiders eerder vertrouwen wekt, als men kpmt als partijgenoot dan als christen zonder meer, waarbij de ander dan direct denkt aan A.R. en C.H. en figuren als Col ij n. Maar voor den gewonen man, den eenvou dig en christen, al is hij nog zoo onburgerlijk Een Reuter-bericht, dat wij gisteren in ons blad hebben vermeld, herinnerde er ons aan, dat te -Londen de Palest ma-conferentie her opend is. Van de Britsche regeering en het baantje van minister in Engeland is zeker geen sinecure wordt een Salomo'a oordeel geëischt. De wijsheid van een Salomo, om het èn de Joden èn de Arabieren naar den zin te maken. Joden en Arabieren hef fen beiden hun leuze aan .Palestina voor de Joden", .Palestina voor de Arabieren" en inmiddels is het Heilige Land een oord ge worden van onrust, extremisme, geweldda digheden, waaraan met militairen - bewapende jeeps, machinegeweren, prikkeldraadversper ringen, ontvoeringen en ranselpartijen met de zweep, te pas komen. .^Onrust, die is óveral, óveral m'n vrinden", maar de Ge- nestet had het over poëzieOnlangs kreeg een extremistische Jood êwintig stokslagen; als contraprestatie ontving een Britsch officier een ranselpartij met de zweep. De actie der extremistische Joden, georganiseerd in de „Irgoeu Zwai Leoemi" kent blijkbaar geen grenzen meer, of het zou die grens moeten zijn, waarbij de Arabieren in de Roode Zee terecht kwamenHet Joodsche persagent schap en de Zionistische organisaties van dr Weizmann hebben openlijk deze terreur-, politiek van de „Irgoeu" afgekeurd, maar deze schijnt in directe actie het eenige mid del te zien, om het beoogde doel te bereiken. Neemt men het afranselen met de zweep van een Britsch officier als symbool, dan be hoeft het geen betoog, dat de Britsche troe pen in Palestina in vurige stemming zijn ge raakt en onlangs nam Montgomery dan ook deel aan de besprekingen over den toestand. Ofschoon de opperbevelhebber der Britsche strijdkrachten aan den hoogen commissaris in Palestina, Generaal Cunningham, aEe steun heeft toegezegd en er bevinden zich reeds een 100.000 man troepen in dat land, is de situatie voor de Britten toch zeer netelig, omdat zij in een vreemd land alleen staan, tusschen twee elkander bestrijdende, maar ook den Engelschen vijandige groepen. Een Britsch rechter met tdga. pruik en al uit de rechts zaal sleepen, getuigt mede van niet veel militair ontzag. In het Zionisme kan men feitelijk spreken van twee standpunten, zoo als ook op het te Bazel gehouden congres tot uiting kwam. Reeds een halve eeuw strijden de Joden voor „hun" Palestina en na den tweeden wereldoorlog vooral, waarin zij slechts getrapten en vogelvrij verklaarden waren, herleefde in hen als eenige uitkomst het Zionistisch ideaal. Te Bazel stond nu de groep der jongeren, d£ Amerikaansche. die radicaal is en den verzetsstrijd predikt, tegen over de gematigde van den bejaarden dr Ch. Weizmann, die 't pleit won, maar om gezond heidsredenen zijn ontslag moest nemen. Op dit congres te Bazel werd echter met 174 tegen 154 stemmen besloten, dat de Zionisti sche beweging niet deel zou nemen aan de Londensche conferentie. In September j.L was de conferentie reeds begonnen. maar moest toen worden geschorst, omdat de Joden en de Palestijnsche Arabieren er schitterden door afwezigheid. Thans zijn de Palestijnsche Arabieren wel te Londen vertegenwoordigd, maar conform de hierboven gememoreerde resolutie van het congres te Bazel, zijn de Joden niet ter zitting aanwezig, hoewel er Joodsche gedelegeerden in Londen zijn. Het Salomo s oordeel van de Britsche regeering bestaat nu hierin, dat er een voorstel is, een plan tot instelling van eer/ autonoom Joodseh en een aytonoom Arabisch gewest onder één gemeenschappelijk hoofdbestuur. Verzet van de Arabieren, die Palestina blijven opeischen en stop zetten van iedere immigratie. Verzet van de Zionisten, die een Joodschen staat wen sch en met vrije immigratie. Aangezien de Joodsche gedelegeerden een tactiek van lijde lijk verzet toepassen, door niet aan de con ferentie deel te nemen, kan de Britsche re geering geen beslissing nemen. Aan de Zio nisten zijn toezeggingen gedaan, waaraan Engeland zich houden moet en ook kan het de Arabische wereld niet tegen zich in het harnas jagen. Langs lijnen van geleidelijk heid beweegt oo kdit geschil zich naar de V. N. •en gespeend van alle tneditie-veroordeelen, voor hem is die Pértij van den Arbeid niet de plaats, waar hij kati tieren. Waarom moet hij juist ontberen wat aan anderen wel wordt gegund, namelijk dat hij zich in zijn partij op zijn gemak voelt? Voor een christen be- teekent dat volgens onzen briefschrijver, Jat hij met andere christenen zich bezint op zijn taak in deze wereld. Beseft u wel zoo schrijft hij wat het voor ons be teekent, als een vergadering begonnen wordt met ge bed, het zingen van een gezang of psalm en het lezen van een gedeelte uit den Bijbel, ala dat ten minste niet uit sleur gebeurt maar uit behoefte? En hoe moet een christen, die zich bij de Partij van den Arbeid heeft aangesloten, zich voelen, als hij eens wat nader kennia maakt met het werk van de V.A.R.A, welke dan toch het omroeporgaan van de partij is en dus ook zijn nadio? Hoe is de stijl van de V.A.R.A., met zijn „cultureele" medeweskera als bijvoorbeeld Kees Pruis, in overeenstem ming te brengen met het stijlbesef van een christen? Vergelijk eens, met alle bezwaren tegen de N.C.R.V., het ziekenhalfuurtje van de V.A.R.A. met dat van de N.C.R.V.! Onze briefschrijver verwacht het antwoord, dat wij voor een nationalen omroep zijn. Hij is het ook. maar de Partij van den Arbeid vindt het blijkbaar toch nog maar het" veiligst, ten einde niet nog meer zieltjes te verliezen, de V.A.R A.-menschen niet tegen zich in té nemen en dus hun gang te laten gaan. in ver band waarmee hij melding maakt van V.A. R.A.-Bonte-Ochtenden op Zondagmorgen ia den bioscoop. Nu zou hij wel eens eerlijk uitgesproken willen zien, dat het experiment niet naar ge noegen is uitgevallen -en dat wat hij noemt „onze leiders" zffeh niet langer verantwoorde lijk kunnen stellen voor den gang van zaken in de partij. En aan het slot wijst hij er nog op, dat wij niet moeten denken, dat hij met zijn meening alleen staat. Tientallen van zijn Her vormde kennissen en vrienden denken er ongeveer zoo over, maar zeker 95 pet van hen stemt, nadat de Protestantsche Unrie geen voet aan den grond kon krijgen, Christel ijk- Hristorisch". im6 WHNTÏTEIR- mi. AFFUN 6UUQVROUW.MET APQ1L KOMT DE TURF VAN DE BON AF."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1947 | | pagina 3