ASBEST i RUBBER ZEEVAARTSCHOOL DELFZIJL INTERNAAT„ABEL TASMAN" r Rad loprogram ma WOENSDAG 21 MEI 1941 1 Indische Dag Studentencorps V.U. In het Koloniaal Instituut Zooals wy gisteren berichtten, heeft het Studentencorps van de Vrije Universiteit te Amsterdam in de aula van het Koloniaal In stituut een Indischen Dag gehouden. De druk bezochte morgenbijeenkomst werd geopend door den rector van het corps, den heer O. N. Oosterhof, die voorging in gebed en daarna het Hemelvaartèvangelie las. Vervolgens zeide spr., dat een Indische dag een novum in de geschiedenis van het Stu dentencorps der V.U. was. Dat de tegenwoor dige omstandigheden ons dringen beter op de hoogte te komen van de verhouding der over- zeesche gewesten tot het moederland, bewijst tevens hoe weinig wij van dit vraagstuk weten. Toch moeten wij belangstelling too- nen voor de wijze, waarop het bestuur in Indië uitgeoefend wordt en iets trachten te begrijpen ran den godsdienst der inlanders, terwijl het verder goed is te onderscheiden welke ethische grondslagen beslissend moeten Zijn voor koloniaal bezit. Met de Zending zijn de studenten, aldus spr., wel op de hoogte, niet met de Indische cultuur. Daarom heeft de Senaat dezen Indischen dag belegd ten einde de belangstelling voor Indië te ver levendigen. Tot de sprekers, directeuren, curatoren,, hoogleeraren, tot den rector-magnificus, Prof. Mr. V. H. Rutgers, tot de vertegenwoordigers van bevriende Amsterdamsche studenten organisaties richtte spr. verder woorden van welkom, terwijl hij tenslotte de hoop uit sprak, dat de Indische dag een aansporing mocht zijn zich te verdiepen in Indische vraagstukken. Bestuur en bevolking Hierna is het woord gevoerd door Dr. K. J. B o e y i n g a over het onderwerp „Bestuur en bevolking". Met deze uitdrukking wordt bedoeld, aldus spr., het Europeesche en Inlandsche binnen landse^ bestuur in Ned.-Indië, het z.g. B. B. en de 70 millioen inheemschen uit die gewes ten. verdeeld over talrijke volkeren. Hoezeer er ook nog belangrijk verschil is tusschen het peil waarop deze volkeren staan, de geheele bevolking is nog steeds zeer eenvoudig. Het B. B. is nog altijd belast met een groot ge- deelte hoe langer hoe meer andere takken van dienst zijde staan of zijn werk gaan over- De bescherming vinden we in het bijzonder uitgedrukt in de art. 45 en 51 van de Ind. staatsregeling: d.i. het waken tegen willekeur van wien ook en het-zorg dragen dat den in lander zijn gronden niet door vreemdelingen ontfutseld worden. Het opbouwende werk vinden we bij wegen aanleg, bij de voorlichting, die gegeven wordt bij land- en tuinbouw, industrie en techniek, bij oprichting van onderwijsinrichtingen, in het bijzonder van de 3-jarige volksscholen. Het B. B. heeft te allen tijde met vreugde al zijn werk kunnen doen, omdat het wist door de bevolking gewaardeerd te worden. Een waardeering, die zich grondt op vertrouwen, eerbied en ontzag voor het B. B. En deze \gaardeering kwam de regeering ten goede, in het bijzonder in tijden van hevige branding in het wereldgebeuren, zooals 1914 '18 en in het huidig tijdsgewricht. De bevol king bleef achter de regeering staan. Het was de regeering die het B. B. zijn richting en stuur gaf. Bedenken we echter wel dat die regeering voortkomt uit het Neder- landsche volk. Gode zij dank, aldus besloot spr.,.. dat hij ons volk tot de schoone taak In Indië riep en ons in die taak zoo ruimschoots zegende. De Islam in Indië. Over dit onderwerp refereerde Prof. Dr. W. J. A. Kernkamp van de Rijksuniver siteit te Utrecht. Zuiver uitwendig, naar het getal gemeten zou men vermoeden, dat de Islam bij uit sluiting de cultuur-bepalende motor in Indië is. Dit is hij echter niet. Zeker niet onder moderne omstandigheden, nu het Westen domineert, maar ook reeds niet vroeger toen er geen overheerschende Westersche cultuur was. Redenen daarvoor waren het compro mis-karakter van den ingevoerden Islam en het assimileerend vermogen der omgeving, waarin de Islam nu kwam te werken. Pogin gen tot zuivering van den Indonesischen Is lam in orthodoxen zin hebben niet ontbroken, maar zijn niet volledig geslaagd. Vóór dit proces nog beëindigd was ontving het Islam-denken een nieuwen schok door het contact met de Westersche beschaving. Op de problemen hem door deze ontmoeting gesteld heeft de Islam in Indië nog geen eens luidend en adaequaat antwoord. Deze pro blemen betreffen niet uitsluitend de „Voraussetzungen" en de centrale geloofs- ragen, maar evenzeer mer in de peripheric gelegen vraagstukken, hetgeen spreker nader uitwerkt voor de vrouwen-kwestie aan de hand van een in 1937 door de Regeering ingediende Ontwerp-ordannantle op de In geschreven huwelijken. Hierna overgaande tot de Regeerings- houding tegenover den Islam in het algemeen doet spreker uitkomen, dat moeilijkheden mei den Islam in Indië practisch niet meer be staan, hetgeen te danken is aan het weten schappelijk werk van Snoeck Hurgronje, van wiens richtlijnen voor het beleid tegenovei den Islam spreker een korte uiteenzetting geeft Op één gewichtig detail-punt dier theorie heeft spreker echter critiek, te weten de ab solute vrijheid der bedevaart, die groote schade bezorgt aan de Inheemsche maat schappij als geheel. Z.i. bestaat hier een rechtsgrond tot ingrijpen op beperkte schaal en in overeenstemming met de Depalingen van den Islam zelf, hetgeen spreker nader uitwerkt. De „klassieke" theorie van Snouck Hur gronje laat ons volgens spreker ook in den steek waar het betreft de verhouding van den Islam tot andere godsdiensten, met name het Christendom. De negatieve neutraliteit op godsdienstig terrein doet in het huidig tijds gewricht in Indië al 10-tallen jaren groote schade in steeds toenemende mate. Noodig is voor Indië een positieve bevordering van het Christendom onder handhaving van vol ledige vrijheid van den Islam als geloofs systeem. Onder bepaalde voorwaarden mag den Islam zelfs steun geboden worden, waar van spreker voorbeelden geeft. Men doe dit echter nooit om den Islam als zoodanig, maar om cultureele doeleinden, die hij c.q. behar tigt. Den Islam zelf late men dus over aan zijn belijders, maar ook over aan zichzelf. Daarmede bewijst men hem genoeg eer. Hierna sprak dr. C o 1 y n over het onder- „PAPIERTOUW" VRAAGT AANBIEDING AAN N.V. Vereenigde Touwfabrieke Rotterdam VAK DER LINDEMELDNUIS amsterdah-ROTTERDAM-groningen VOOR ALLE DOELEINDEN I TECHNISCHE ARTIKELEN Opleiding tol Stuurmansleerling Toel. A-afd.. M.Ul.O. A« 2 jar. H.B.S. Toel. B-afd.: M.U.L.O. B: 3 jar. H.B.S. VRAAGT PROSPECTUS MIDDAGVERGADERING In de middagvergadering sprak prof. dr. H. Kraemer, hoogleeraar te Leiden, over „De wajang als uiting van Javaansche cultuur". Spr. zeide, dat de wajang een van de ge wichtigste uitingen van de Javaansche cultuur is. Zij is mei de gamalan en den dans de door de Javanen zelf erkende representatieve uit drukking van den Javaanschen geest. Met enkele voorbeelden illustreerde spr. de innige verbondenheid van de wajang en den Javaanschen geest De Javaan ziet in de wajang niet alleen den spiegel van demenschelijke ziel doch ook de afspiegeling der geschiedenis van zijn volk. Spr. wees er voorts op, hoe de wajang, sinds het Javaansche volk in de 16e eeuw is geïlami- tiseerd. binnen den Islam is geadopteerd. Zelfs zegt men, dat de brengers van den Islam op Java de wajang hebben uitgevonden. Na een korte beschouwing over den oorsprong van de wajang, wees spr. erop. dat op den achtergrond van de wajang de classificeerende mythologische wereldbeschouwing staat, die het Javaansche volk kenmerkt. Daarnaast is de ga melan voor den Javaan een onuitputtelijke bron van ethische en mythologische leering. Het gezelschap „Ardjoeno" heeft in aanslui ting op deze rede een demonstratie gegeven van de wajang met gamelan en dans. Ten slotte sprak, gelijk wij reeds meldden, Prof. Dr. J. H. Bavinck over „Zending en Cultuur". Onder de predikanten, die den Indischen dag meemaakten, zagen wij Dr. W. G. Harren- stem. ONGESCHONDEN URN GEVONDEN. Maandagmiddag is bij het afgraven van een heuvel in „het Gelloo", op de Doesburger- heide, een fraai gevormde urn, van Ger- maanschen oorsprong, blootgelegd. De urn verkeert in geheel ongeschonden toestand; de asch en stukjes van beenderen zijn op den bovenrand zichtbaar. Het ligt in het voornemen de urn eenigen tijd aan de buitenlucht bloot te stellen, al vorens tot verder onderzoek wordt over gegaan. Het afgraven geschiedde onder toe zicht van den heer W. Boon, boschopzichter te Lunteren. ARBEID IN BOEKBINDERIJEN De secretaris-generaal van sociale zaken heeft aan de werkgevers, aangesloten bij den Nederlandschen bond van boekbinderspatroons vergunning verleend om, overeenkomstig het dienaaangaande in de collectieve arbeidsover eenkomst bepaalde, in hun bedrijven arbeid te doen verrichten in afwijking van het bepaalde in de artikelen 23 en 24 van de Arbeidswet. Aan deze vergunning zijn voorwaarden ver bonden, voor den inhoud waarvan wij ver wijzen naar de Staatscourant van Maandag 19 dezer. BEGRAFENIS BURGEMEESTER BLOK Te Axel is onder groote belangstelling het stoffelijk overschot ter aarde besteld van Burgemeester F. Blok, die vorige week is overleden. Onder degenen, die den doode de laatste eer kwamen bewijzen, bevonden zich tal van Burgemeesters der naburige gemeen ten, de Gemeenteraad, een vertegenwoordi ger van den Wnd. Commissaris van Zeeland en vele anderen. Aan de groeve heeft de wnd. Burgemeester de heer P. J. van Bendegem gesproken. Voorts voerden het woord de heer Goossens namens den Provincialen Commissaris en de Burge meester van Terneuzen en Hulst. Ds. J. S. Post, Geref. predikant sprak tenslotte naar aanleiding van Ps. 76 13, waarna de droeve pflechtigheid werd besloten. DE HAVEN VAN MEDEMBLIK Men schrijift ons uit Medemblik: De havens te Medemblik zullen door het Rijk worden overgenomen, waartoe reeds in 1913 een overeenkomst was aangegaan. "Her haaldelijk was daarop reeds door het gemeen, tebestuur aangedrongen; thans heeft de diirecteur-generaal van den Rijkswaterstaat medegedeeld, dat het rijk het standpunt van Medemblik in deze ten volle aanvaardt Medemblik heeft dus weldra vrije Rijks havens, wat zeer zeker tot een drukker scheepvaartverkeer zal leiden. De afneming van de werkloosheid In een dezer dagen in het raadhuis van Gro ningen gehouden vergadering van de werk groep sociaal beheer Groningen heeft de leider van den buitendienst Groningen, Regierungs- rat Klein, een rede gehouden, waarin hij een terugblik wierp op de thans welhaast één jarige werkzaamheid van genoemden dienst. Blijkens het verslag in de Deutsche Zeitung in den Niederlanden constateerde hij, dat sedert Juni 1940- toen hier te lande 5Ö0.000 werkloo- zen stonden ingeschreven, 240,000 arbeids krachten weer in Nederland te werk konden worden gesteld en ongeveer 120,000 in Duitschland. In den kring van den dienst Gro ningen, omvattend de provinciën Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel, daalde het aantal werkloozen van 66,828 op 31 December 1939 tot 8862 op 30 April 1941; van dezen is een deel tot werken onbekwaam. Van de 120,000 arbeiders, in Duitschland werkzaam, komen er meer dan 39,000 uit de vier genoemde provinciën. Het zijn in hoofd zaak vakarbeiders. Voorts zijn voor de eerste maal thans uit het district Groningen Neder- landsohe boerenzoons als plaatsvervangende bedrijfsleiders in den Duitschen landbouw werkzaam gesteld. Verder zijn in het Rijk uit dit district 250 chauffeurs, die eerst een cur sus hebben gevolgd, aan werk geholpen. Men is in het district bezig met herscholing, om zooveel mogelijk vakarbeiders op te leiden. Geconstateerd werd, dat de vier noordelijke provinciën zoodoende thans practisch geen werkloozen meer hebben. centpale vedwapminc DADIATODCN HILVERSUM I 415.6 METER 8.00 Dagopening (Voorbe reid door het Vrijzin nig Prot. Kerkcomite). 8.10 Gewijde muz. (gr.pl.) 8.30 BNO: Nieuwsbericht. 8.45 Gramofoonmuziek 9.15 Voor de huisvrouw 9.20 Gramofoonmuziek 10.00 Ensemble Rentmeester en gramofoonmuziek 11.00 Voor den boer 11.20 Zang, piano en gramo foonmuziek 12.00 Klaas van Beeck en zijn orkest. 12.30 Gramofoonmuziek 12.42 Almanak 12.45 BNO: Nieuws- en oeco- nomische berichten, 1.00 Gramofoonmuziek I.15 Ensemble Erica Helen II.45 Gramofoonmuziek 2.10 Voor de vrouw 2.30 Kamermuziek 4.00 Jac. Stoffer's sextet 4.30 „De Italiaansche Ope ra in Nederland", eau serie met gramofoon- 5.15 BNO: Nieuws-, oeco- nomische- en beurs berichten. HILVERSUM I. 415.5 METER Gramofoonmuziek Ochtendgymnastiek Gramofoonmuziek Ochtendgymnastiek BNO: Nieuwsberichten Schriftlezing en medi tatie (voorbereid door de Christelijke Radio Stichting). Gew. muziek (gr. pL) Gramofoonmuziek Voor de huisvrouw Gramofoonmuziek Ensemb. Bart Ekkers Declamatie Ensemb. Bart Ekkers Gramofoonmuziek Viool, cello en piano Omroeporkest Almanak. BNO: Nieuws- en oeconomi9che berich- Donderdag 22 Mei 5.30 Orgelconcert. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.15 Causerie „Rondom Hemelvaartsdag 6.30 De Gooilanders. 7 00 BNO: Vragen v. d. dag 7.15 Cello, piano en gramo foonmuziek 8.00 BNO: Nieuwsberichten 8.15 Spiegel v. d. dag 8.30 Omr,orkest en soliste 9.45 Gramofoonmuziek 10.00 BNO: Eng. berichten, Sluiting. HILVERSUM II 301.5 METER 1.45 Gramofoonmu 2.00 Bach-cantate 2.30 Orkest ElowaL 3 15 Gramofoonmif' 3.30 Voor zieken 4.00 Gramofoonmu 4.30 Voor de jeug| 5.00 Causerie „De d. Hd Gramofoonmuziek BNO: Nieuwsberichten Gramofoonmuziek Wijdingswoord (Voor- ber. door de Christe lijke Radio Stichting) Vocaal kwartet met orgelbegel. en gramo foonmuziek (Voorber. door de Christ. Radio Stichting) Berichten Orgelconcert BNO: Nieuws- en oeconom. berichten Amusementsorkest (Voorber dooi Radio Stichtii 5.15 BNO: Nieu\C nomische- en richten. 5.30 Ens. Bandi l| 6.00 U hebt 't geW lagere school 6.15 Ensemble kers 6.45 Sport van 7.00 BNO: Perser binnen- ei 7.15 Munodi-en 7.30 Causerie zelf bij 7.45 Munodi-en 8.00 BNO: Nieu 8.15 Spie ?1 vi of gramofoof 8.30 Concertgebo^i; en solisten L 9.50 ®ramofoonmft 10.00 BNO: Nieuwst. (vslg Vrijdag 23 Mei 10.00 1020 1040 11.10 11.30 12.00 12.42 12.45 ten Orkest Eloward en piano-intermezzi. Gramofoonmuziek. Orgelconcert Arnhemsche Orkest- vereen. en solfste Musiquette. Lezen in den Bijbel, (voorbereid door het Vrijzinnig Prot. Kerk- comité) Gramofoonmuziek Gramofoonmuziek (m. toelichting) BNO: Nieuws-, oeco- nomische' berichten 5.30 Amusementsork. so liste en piano-inter- mezzi 6.15 „Wat is natuurgenees wijze?" 6.30 Ens. Bandi Balogh 7.00 BNO: Oeconomische vragen van den dag 7.15 Het Rotterd. piano kwartet. 8.00 BNO: Nieuwsberichten 8.15 Spiegel van den dag 8.30 De Melodisten, solist en het dameskoor „Aethercharme" 9.10 Causerie „Nederland voedt zich zelf. Pro ductieslag 1941. 9.25 Avondwijding (voor bereid door het Vrij zinnig Protestantsch Kerkcomité 9.30 Berichten (Engelsch) 9.45 Gramofoonmuziek 10.00 BNO: Engelsche be richten, sluiting HILVERSUM II. 301.5 METER 6.45 Gramofoonmuziek 6.50 Ochtendgymnastiek 7.00 Gramofoonmuziek 7.45 Ochtendgymnastiek 8.00 BNO: Nieuwsberichten 8.15 Gramofoonmuziek 10.00 Pianovoordracht en gramofoonmuziek 10.35 Gramofoonmuziek 11.00 Voor de kleuter» 11.20 Gramofoonmuziek beurs- 12.00 Berichten 12.15 De Rambl( 12.45 BNO: oeconomischi Erilr nm|e ten 1.00 Ensemble Eri 1.40 Gramofoonm 2.00 Arnhemsche vereeniging 3.00 Celest-ens 3.30 Voor de i. 3.45 Gramofoonmf1 4.30 Voor de jeu/ 5.00 GramofoonmL 5.15 BNO: Nieuw nomische- berichten 5.30 Omroeporkest 6.00 Causerie „II het werk In 4 Inrichting t« bosch" (voorn? de Christelijk Stichting) 6.15 Omroeporkest! 6.45 Toeristische hi vingen. 7.00 BNO: Oecof^ vragen van dfo: 7.15 Orgelconcert 7.30 Lezing „Kajj en National» lisme". L; 7.45 Orgelconcert r 8 00 BNO: Nieuwst)!! 8.15 Spiegel van L of gramofoonr 8.30 GramofoonmvP, 8.45 Radiotooneel |n 9.15 Gramofoonmij 10.00 BNO: Nieuw ten, sluiting, a HET WESTLAND KRENT DE DRUIVEN. Wanneer straks in Lange rijen de blauwe druiventrossen in de Westïandsche kassen hangen te rijpen, dan is er in dat cultuur centrum een mooie tijd aangebroken; de tijd van oogsten. Maar bijna even inooi is de tijd der voor bereidingen voor dezen oogst, waarvoor thans in het Wesland «luidenden handen zioh rep pen; de druiven moeten gekrent worden.... Het is de tij<L waarin jong en oud, man en vrouw, Jongen en meisje werk kan vinden in de kassen en warenhuizen, die zich gelei delijk vullen met de oogst-beloften voor de toekomst. Het is de tijd, waarin het Westland geen werkloosheid meer kent, doch waarin in menig arbeidersgezin de mogelijkheid wordt geopend een financieelen achterstand in te halen. De inkomsten zdjn weliswaar niet zoo fabelachtig hoog meer als vroeger jaren weieens heeft gegolden, maar er valt toch Nu is daarin wel verandering gel toah is de tyü van het druwenid< tijd, waarin voor menig gezin kan worden aangesohaift. Vooral,, zinnen, waarin men over een ft1 handige meisjes beschikt die hie krent-vak verstaan. Want. die bijjn •handeling van de druiventros, w£ gewensoht aantal korrels moet v| minderd, is niet een ieder gegevj^ voorzichtig moeten de korrels WW wijderd, zonder de andere te Van des morgens vijif uur, half. awonds half zeven reppen te dukzr den zich om de noodige cultuui*® te geven. Ruim zeventien mifch druiven leverde het Westland i alvorens elk sen de zorg van de krentsters 1 menig uur arbeid geleverd. Het WestDand leeft thans arbeidstijd.! j heeN De rijstcultuur op Bali. - Sawah-terrassen met pas uitgeplanten rijst. Deze opname maakt deel uit van de Indische foto-tentoonstelling in het Koloniaal Instituut te Amsterdam (Fax-Holland) Fraai beeldhouwwerk «lort den gevel van het raadhui» in Posen (Weltblld-Pax-Holland) Een locomotief op transport. Het gevaarte wordt naar het werk gebracht, De-jonge vossen, die dezer dagen ln den omtrek van Ede we gevangen, genieten veel belangstelling. De jonge verzorger I het voedingsvraagstuk op doeltreffende manier opgeloit. ♦Foto Pax.) Mussolini bestudeert met eenige officieren de stafkaart, waarop de operaties van de verschillende legerafdeelingen der Italiaansche weermacht zijn uitgezet (Orbis-Holland) Britsch oorlogsmateriaal ligt In groote hoeveelheden langt de wegen in teeken van den overhaasten terugtocht der troepen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1941 | | pagina 8