m m m Mïï m -1 m m m m m 9 A m m m m w 'ein&Schhadeki de Nv- Van - EEN KOOPMANSSTAD IN VUUR a b as i i s sw fl Radioprogram ma DE WERELDREIS VAN PROFESSOR SPUYT P/TERDAG IS MAART 19,1 «*)E ORDENING IN D j kunstwereld Gilden, «taatspensioen. sanaarlng. £als hekend, basman er t«n depart* van volksvoorlichting plannen voor iing in de kunstwereld. kunstschilder Ed Gerdes, hoofd van de 'Jing bouwkunst, beeldende kunsten en ^nijverheid, heeft hierover gegevens rekt in een vraaggesprek van een re- ur der Ver. Persbureaux. I heer Gerdes zeide, dat de bekende - lenaarsvereenigingen in deze aange- - jheden reeds hun best hadden gedaan, - dat hun taak hun boven het hoofd de vooral door gebrek aan inzicht en werking van hoogerhand. Hij wees ff op de stuurloosheid vooral onder de generatie van kunstenaars, tengevolge het gebrek aan hechte organisatie en perderfelijken invloed van individualis- (lsmede van het veel te ver ingevreten Etisme. Pogingen van de kunstenaars- igingen om orde uit den chaos te en mislukten o.a. omdat de federaties j enkele rechtsbevoegdheid hadden en ten slotte toch moesten schikken in het fenaarlijke oordeel van het departement onderwijs kunsten en wetenschappen, niet altijd uitblonk door deskun- rin zal nu verbetering komen door de jng van kunstenaarsgilden waarin de pnaars zelf zeggenschap hebben. la kunstenaar moet zich geborgen (len in zijn eigen volk. Hij valt onder (staatszorg in den uitgebreidsten zin i het woord. Er moet voor hem gezorgd fden, wanneer hij door een ongeluk iekte niet meer in staat is, zijn kunst ieoefenen en oij het bereiken van een aalden leefti'd moet hij aanspraak nen maken op staatspensioen. Saneering van den kunsthandel. de tweede plaats zullen wij trachten te scheppen in den kunsthandel. De bandelaars rollen trouwens ook in de tamer georganiseerd worden. Maar er in elk geval en tot iederen prijs een komen aan den verschrikkelijken van „Kitsch"-producten, waarin wij sinds jaar er. dag met afgrijzen rond- nen. Het is langzamerhand zoo ver ge- i, dat een groot deel van het publiek, het bijvoorbeeld de voortbrengselen der Tijverheid betreft, de voorkeur schijnt en aan typische, kwasi-moderne kitsch- cten, boven werkelijk kunstzinnige erpen van waarde, welke heusch niet hans zeer weinig duurder behoeven te nmiddels valt uit deze voorkeur van het k voor allerlei prullaria helaas af te dat onze smaak reeds aardig op weg lorven te worden Hetzelfde geldt voor •hilderijenhandel. Er zijn op het oogen- leele ateliers in ons land. waar men s en schilderijen aan den loopenden vervaardigt, die tegen, belachelijk lagen geproduceerd en verkocht worden, e kitsch-handel die tengevolge heeft tonnen gelds verloren gaan, èn voor de orv wier kosten deze handel ten slotte pag. 5 ONS FEUILLETON Korte inhoud vojr nieuwe lezers "-Aetart m»i F'lterhandel <e Rotterdam, sterdam? Dat wassenracht"' dW Somil nl®uwe taak te geven. - trouwde en^ daardo3" £.ansma' dle een rik® DK «"sttatomhS gelegenheid kwam, er geèn gevaar, dat de amateur •U deze ingrijpende regelingen in de verdruk king komt' „Dat is zeker niet de bedoeling. Het staat allen amateurs natuurlijk vrij om te werken en zij zullen ook mogen exposeeren. Maar het moet niet meer zoo zijn, dat bijvoorbeeld een teekenleeraar gelegenheid krijgt om be roepsschilders het brood uit den mond te stooten". „En uw algemeene indruk is, dat de kun stenaarsverenigingen dit streven in breede lijnen wel zullen kunnen ondersteunen?" „Ik weet uit ervaring, dat deze dingen ook reeds lang in de kunstenaarsverenigingen leefden en zoo zijn wij er toe gekomen om in de eerste plaats contact met hen te zoeken. Dit wat betreft de schilders, beeldhouwers en kunstnijveraars. Op het gebied van de bouwkunde zullen wij weer tot heel andere maatregelen moeten komen. Deze zijn op dit oogenblik nog moeilijker aan te geven. Doch in elk geval zullen wij zorgen, dat er vol doende architecten komen, die zich er van bewust zijn dat hun werk ook met de omge ving moet harmonieeren en dat ei bijvoor beeld niet in verschillende gemeenten, als het uitbreidingsplan eenmaal is goedgekeurd, bin nen dat kader maar raak .gebouwkunsteld' wordt". Ten slotte maakte de heer Gerdes nog de opmerking: „Gelukkig zullen wij bij ons streven om de kunst binnen het bereik van het volk te bren gen en den kunstenaar te beschermen, naar alle waarschijnlijkheid niet zoo diep hoeven in te grijpen, als bijvoorbeeld bij onze Ooster buren wel noodzakelijk was. De tijden, dat de kunst voor allerlei jongelieden een mooi excuus was om te lanterfanten en op ander mans zak te teren is voorbij, maar wij mogen tot onze vreugde vaststellen, dat onze kunst, op een enkele uitzondering na, nog niet het beeld van verwording toonde, dat in zoovele andere landen na den oorlog Is ontstaan". Lichamelijke Oefening Wandelsport VICTORIA PAASCHWANDELTOCHTEN 1941. .Het volledig officieel programma van de Victoria Paaschwandel tochten is thans ver schenen. Behalve het reglement bevat het boekje o.a. een voorwoord van den burgemees ter der gemeente Dordrecht en een welkomst woord van de Victoria Wandelclub. In het programma is voorts een gedetailleerd kaartje opgenomen van den ingepolderden Bies- bosch .met diverse jaartallen en wetenswaardige bijzonderheden, die zeer interessant zijn voor de wandelaars, daar de tocht grootendeels door den Biesbosch voert Belangstellenden wordt aangeraden zoo spoedig mogelijk een.exemplaar van het programma met inschrijvingsbiljet aan te vragen bij de N.V. „Victoria", Postbus 32. Dordrecht DAMRUBRIEK Alle inzendingen betreffende deze ru briek te zenden aan W. Hoekstra, Fahrenheitstraat 590, Den Haag. Positi estudie van R. C. Keiler, kamp. van Nederland. Rt alle kracht en ln - -- i-reden over hem. Toch t Jongen Schrader b(j al zijn druicce werk al wenken: een eigen zaak bezitter. onaf- Ijk zijn. Naar cle kerk ging hij weinig meer 1 beleden geloof bleef niet veel over. nigen tijd vroeg hij Gretha Saloi - «---- a3r jiV - verlovri ook ha; ngenomei loeder, d' jaar trad Heino Schrader 't huwelijk. Hij had dus gevolgd: hij had een rijke vrouw ge- on nu een eigen zaak beginnen. Maar laatste voelde zajit schoonvader voorloopig idere zakenman oordeelde, dat Hetno i probeeren deelgenoot te worden in i Van Halen en Co. Daartoe bestond inder- felegenheid. De directeur stelde hem voor: gelijkwaardige kant oh spoedden Sie vervolg hieronder J e gg m m g «f e W m in m B m w B B O' m 'M; m "ÏS" "W Bovenstaande stelling, die ik samen stelde naar aanleiding van een partij, laat duidelijk zien hoe effectief het kan zijn in dien door het positie-spel eenige zetjes van licht kaliber kunnen worden gevlochten. Wit heeft in de beginstelling eenig positie voordeel doordat hij een krachtiger centrum stelling bezit, terwijl zwart iets meer is teruggedrongen en daardoor in zijn zetten- keus is beperkt. Door het volgende spel kan wit zijn positie-voordeel uitbuiten: 1. 34—30 5—10 Ds. N. BUFFINGA. Prijs geb. 2.05 Bezonken indrukken van een Rotterdamsch Predikant, een aan grijpende geschiedenis van diepe geestelijke waarde. FIRMA B. DE KLER. Boekhandel Nieuwerijn 45. Telefoon 20885. Leiden Op 1823 als eerste zet van zwart zou gevolgd t - 3024 enz. En op 1116 zou wit dor.r 27—22, 188x27, 32x21, 28—23, 19x'28, 33x11 naar dam zijn doorgebroken. 2. 30—24 19X30 3. 35x24 Nu komen voor zwart drie zetten in aan merking. Op 31419 volgt 2823, 13 3V i' 31, 26x37, 24—19, 13x24, 38—32, 37x28 33X2. En op 31823, volgt 28x18, 14x23, 24—20, 15x24, 33—29, 24x44, 43—39. 44x33, 38x16, waarna zwart niet zal kunnen voorko men, dat wit, eventueel door een schijfoffer, door 32 -28 en 2822, met schijf 16 naar dam doorbreekt. En de kracht van wits zet 3024 komt pas goed tot uiting als zwart speelt: 311—16 4. 24—19 14X23 Als zwart direct 13x24 slaat volgt 2822, 38—32 enz 5. 28x19 13x24 6. 27—22 17X37 7. 42x31 26x37 8. 38—32 37X28 9. 33x4 met winst. V*»lanl A 115—20 8. 83—29 11—16 Indien wit nu de schijfwinst door 3024 direct zou nemen, zou zwart zelfs voordeel behalen door 1822 en 012 enz. 3. 39—33 17—22 4. 28X17 11X22 Weliswaar heeft zwart nu direct schijiver- lies voorkomen, maar zijn positie blijft précair Wit heeft nu twee goede voortzettingen. Het eenvoudigst Is misschien wel 2722 18x27, 30—24, 19x30, 35x15, waarna wil dreigt met 1510 met schijf winst of doorloor naar dam, terwijl 1419 zwart ook niet uit d< moeilijkheden helpt, daar dan kan volgei 3228 en vervolgens 29—23 en 25—20 of 1510 eveneens met schijfwinst of doorbraak naar dam. Ook goed lijkt echter: 5. 30—24 19X30 6. 35x15 18—23 7. 29x18 13x31 Wel heeft zwart schijfwinst voorkomei, maar na 8. 32—27 31X22 9. 33—28 22x3» 10. 38X20 lijkt wit's positie-voordeel doorslaggeverd. Immers op 510 volgt 2015, 10—14, 25!0 enz. met doorbraak. En op 39 volgt 2014 enz., waarna le witte schijf 14 twee zwarte in bedwang houit. wat doorslaggevend is. En op andere zetten volgt 2014, waarna wit, eventueel door schijf 43 te hulp te roeien een doorslaanden aanval krijgt op zijn recber vleugel, terwijl zwart door de solide opsteling van wit aan de andere zijde van het b<rd niet zoo gauw iets kan bereiken. Met toestemming overgenomen uit „Spirit" (Dec. 1939). Vraagstuk no. 1261. Auteur: R. v. d. Klift, Den Haag If fÊÊf/Ê lil WÊ M I BII fl M '00 WMM BB BUSH mum VSMWA M/'Mwrn Bill SBB I BMi H H "TS 73 Is W le publicatie. Naar een eindspelmotief van den Haag schen kampioen J. Bom. Oplossing: Wit 1. 32— ?7 2. 47—41 3. 27—22 4. 22x24 5. Z4V33 6. 49—44 winti Zwart 25x34 36X47 47x33 33x6 gedw. 6x39 gedw. Vraagstuk llgj. Auteur: R. v. d. K111t, Den Haag ui n" mgu jjj S 'A B m ff' 'fHÜ 'HPÜ 'SP ÜP^1 ia a mm m T4 wm 'M 0Ê 0Ê I o m 47 —jr- le publicatie t 1. 35—30 2. 30—24 3. 24x31 4. 46x37 wint! Zwart 40x27 23 <41 36x27 SCHAAKRUBRIEK Eventueele correspondentie over deze rubriek te richten tot: H. J. J. SLavekoorde, Valkenboschkade 625, Den Haag. beslissende pionoffers De schoonheid, van een offer mag niet wor den afgemeten aan de waarde van het ge offerde stuik. Een dame-offer kam een heel aftledaag&ohe zaak zijn, terwijl een pion-offer soms een wonder van diepe berekening is. Het Is een feit, dat het groote publiek zioh nu eenmaal gaarne verlustigt im offers met groot materiaal en dat het geneigd is de „kleine" offers, bestaande uit het prijsgeven van een of meer pionnen, te onderschatten. Wij brengen ditmaal twee partijen uit de oude doos, waarin de beslissing door fraaie pionoffers wordt gebracht. De eerste partij is uit de match Morphy Harrwitz, gespeeld te Parijs in het jaar 1858. Wit: Morphy. Zwart: Harrwitz. Philidor - verdediging. 1. &4 e5, 2. Pf3 d6, 3. d4 exd4, 4. Dxd4 Pc6, 5. Lb5 Ld7, 6. LXc6 Lxc6, 7. Lg5 f6? Dit is een zwakke zet. De bedoeling van 7. Lg5 is juist de<zen zet uit te lokken! 8. Lh4 Ph6, 9. Pc3 Dd7, 10. O-O Le7, 11 Tadl O-O, 12. Dc4+ Tf7, 13. Pd4 Pg4, 14. h3 Pe5, 15. De2 g5? Hierdoor ontstaat een gat op f5, waarvan wit een dankbaar gebruik maakt. 16. Lg3 Tg7, 17. Pf5 Tg6, 18. f4 gXf4, 19. Txf4 Kh8, 20. Th4 Lf8, 21. LXe5 fVe5 22. Tfl De6, 23. Pb5 Dg8, 24. Tf2 a6, 25. Pxc7 Tc8, 26. Pd5 Lxd5, 27. exd5 Tc7, 28. c4 Le7, 29. Th5 De8 Stelling na 29.-De8. Zwart: Harrwitz. üi 4 m. 8 m Bfc BS B BS BWB Sfli B Wit: Morphy. 30. c4c5! Indien nu 30d6xc5 dan 31. De2xe6t en wint gemakkelijk. En indien 30 Tc7—d7 dan 31. c5xd6 Le7xd6, 32. Pf5xd6 en wit winit ten minste den e-pion. Zwart speelde: 30Tc7 x c5 31. Th5xh7t! Kh8Xh7 32. De2—h5t Kh7—g8 33. Pf5xe7t Dit is de pointe. De zwarte looper, welke eerst volkomen -veilig scheen, is nu verloren, omdat de zwarte toren van de zevende lijn is weggelokt en de dame aan de dekking van den anderen toren gebonden is. 33Kg8—gi7 34. Pe7—f5t Kg7g3 35. Pf5Xd6, Zwart geeft het op, want de toren is ook nog verloren. Zwart kan de witte dame niet winnen door Txg2t omdat wit met schaak terugneemt De heele combinatie is de moeite waard, doch het pionoffer, waardoor zij Maandag 17 Maart HILVERSUM I. 414.4 METER 6.46 Gramofoonmuziek 6.50 Ochtendgymnastiek 7.00 Gramofoonmuziek 7.46 Ochtendgymnastiek 7.55 Gramofoonmuziek 800 Uitzending voorbereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité: Dagopen 810 Gramofoonmuziek 8.30 Nieuwsberichten ANP 8.45 Gramofoonmuziek 10.40 Trio Hoog-Brederode- Röntgen 11.20 Declamatie 11.40 Ensemble Jack der Kinderen en solist (12.00 12.15 Gramo foonmuziek). 12 42 Almanak 12.46 Nieuws- en oeconom. berichten ANP 1.00 De Ramblers 1.30 Philharmon. kwartet 2.10 „Onze keuken", oaus. 2.30 Orgelspel 3.00 Omroeporkest 4.00 Gramofoonmuziek 4.46 Voor zieken en thuis zittendén 5.16 Nieuws-, oeconom. en beursberichten ANP 5.30 Puszta-orkest 6.00 Melodisten en solist (6.15-6.30 Causerie over het streven van den Ned. Bond voor Kunst en Industrie). 6.42 Almanak 6.46 Actueele reportage of gramofoonmuziek. (7.307.45 Berichten Engelsch). 8.00 Nieuwsberichten ANP 8.15 Gramofoonmuziek 8.30 Berichten (Engelsch). 8.45 Residentie-orkest 9.40 Gramofoonmuziek 9.45 Engelsche berichten ANP 10.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting HILVERSUMII. 301.5METER 6.45 Gramofoonmuziek 6.50 Ochtendgymnastiek 7.00 Gramofoonmuziek 7.45 Ochtendgymnastiek 7.56 Gramofoonmuziek 8.30 Nieuwsberichten ANP 8.45 Gramofoonmuziek 10.00 Uitzending voorbereid door de Christ. Radio- Stichting: Mongen- 10.20 Gramofoonmuziek 10.30 Musette-ensemble en soliste (opn.) 11.00 Huishoudelijke vra- genbeantwoo rding lil,16 Viool en piano (111.30- 11.45 Gra mofoonmuz.) 12.00 Berichten 12.15 Esmeralda 12.45 Nieuws- en oeconom. berichten ANP 1.00 Orgelspel en Schram- melkwartet 1.43 Gramofoonmuziek 2.00 Concertgebouw-orkest 3.00 Sylvestre-trio 3.4ö Gramofoonmuziek met toelichting 4.15 Gramofoonmuziek 4.30 Voor de kinderen 5.00 Uitzending voorbereid door de Christ. Raddo- Stichting: Lijdensmedi tatie (gr.pl.) 5.15 Nieuws-, oeconom. en beursberichten ANP 5.20 Omroeporkest In de pauze: 6 006.15 Uitzending voorbereid door het Vrijz. Prot. Kerkcomité: Gesprek ken met luisteraars 6.45 Actueele reportage of gramofoonmuziek 7.00 Friesch praatje ANP 7.16 Pianovoordracht 7.40 Cyclus „De geest van onzen tijd" 8.00 Nieuwsberichten ANP en sluiting i van de beste De tweede partij is afkomstig uit het Inter nationale tournooi te Parijs uit 1867. Koldsch won niet alleen deze partij-, doch kwam zelfs als eerste uit, o.a. boven Winawer en Steinitz. Hij speelt de onderhavige partij in een fijne, aanvallende stij'l; vooral de manier, waarop hij de loopers hanteert, verdient de aandacht Wit: Neumann. Zwart: Kolisch. Spaansche partij. 1. e4 e5, 2. Pf3 Pc6, 3. Lb5 Pf6, 4. O-O Le7, 5. Pc3 d6, 6. Lxc6 bxc6, 7. d4 exd4, 8. Pxd4 Ld7, 9. f4 O-O, 10. Dd3 Tb8!, 11. b3 c5, 12. Pf3 Lc6, 13. Tel Te8, 14. Pd5 Pxdö, 15. exd5 Lf6.', 16. Txe8t Lxe8, 17. Tbl Ld7, 18. Ld2 Dc8, 19. Tel Lf5, 20. Dc4 Dd7, 21. c3 Te8, 22. h3 Txel, 23. Pxel De8, 24. g4 Ld7, 25. a4 c6, 26. Kfl h6, 27. Da6 cxd6, 28. Dxd6 d4, 29. c4 Lc6, 30. Dxc5 De4, 31. Dd6 Lh4. Zwart heeft nu reeds één pion in den steek gelaten, maar dat is pas het voorspel. De positie van den witten koning, achtervolgd door twee loopers en een dame, begint nu gervaarlijk te worden. Men gaat reeds over een matnet denken! 32. Dd6b8t Kg8—h7 33. Db8e5 De4—hit 34. Kfl—e2 Lc6e4! 35. De5xd4 Daar gaat de tweede pion, maar nu komt het derde en fraaiste offer, waarvan de be doeling eerst op den 38sten zet duidelijk wordt. Stelling na 35. Dxd4. Zwart: Koloch. 0 9+ ÉI 0 5 '<4-| m s 0 s s 0 0 A r nn f g h Wit: Neumann. 33f7—15» Koldson moet reeds de matstanden, welke volgen, hebben overwogen voordat hij dezen zet deed. Het is waar, dat wit dezen pion ndet had behoeven te nemen, doch men kan het hem niet verwijten, dat hij de gevolgen niet doorzag. 36. g4xf5 Dhlh2t 37. Ke2—dl Na 37. Ke3 gaat de dame verloren en 37. Kfl stelt zwart in staat precies eender te vervolgen als in de partij. 3 7Lh4 x el 38. Kdlxel Men merke op, dat Lx el of Dxe4 zwart in staat stelt zijn tegenstander in eens mat te zetten, ongeacht of de witte koning op dl of fl staat. Zonder het fraaie pionoffer 35. f5 zou Dxe4 een schaakzet geweest zijn en wit hebben doen winnen. 3 8Dh2—hit 39. Kei—e2 Dhl—f3t 40. Ke2—el Le4—d3! en wit gaf het op. Op 41. Df2 den eenigen zet, welke het mat in 1 zet verhoeden kan, volgt Dhlt! PROBLEEMRUBRIEK. Ook beroemde mannen hebben zich met het schaakspel bezig gehouden en er soms zelfs iets voortreffelijks in tot stand ge bracht. Men zie slechts onderstaanden drie- zet van ALFRED DE MUSSET. 1 m mm fi m m Wh B n 0 if f0 0 0 0 Wé th 00 fü n Mat in drie zetten. Oplossingen moeten uiterlijk op Zaterdag 22 Maart a.s. in het bezit va-n den redacteur door G. TH. ROTMAN (Nadruk verboden.) XIII. (3234) Welk een voorzeggende get professor Spuyt had, bleek al spoedig: d Pulex kwam inderdaad midden tussen c zwemmers in de rivier terecht Tot zijn ve: bazing zag professor door het ruitje c zwemmers als razenden naar alle kanten wei vluchten en wegduiken; de doodangst ttiaa de hun ogen uit. Hij daoht niet anders, of h« was bijgelovigheid. „Kijk ze eens bang vo< aard Schrader, die relaties in Noord-Holland gekregen had Benige dagen in die provincie vertoefd had, behoorde r hen. Ij voerde een druk gesprek met een kennis, die van Zwolle hem gereisd had, en bemerkte daardoor niet eens, dat Truus opwachtte. Ié, manlief, ken je geen arme menschen meer?" leen, maar kom je me halen? Dat is leuk", zei hij met in- e warmte in zijn stem. „Thuis alles goed?" llles goed. hoor", antwoordde zij, zijn arm grijpend. looi", zei hij, om dan nog eens te herhalen: dat leuk, dat je me halen komt." 'ram je?" vroeg zij. )m je de waarheid te zeggen, liever loopen. Maar als jij H, leen, neen, 'k loop ook liever." p den Stationsweg, waar zij behoorlijk konden praten, was ^ruus, die vroeg: „Hoe was het in Amsterdam? Moeder is •ond geweest. Zij meende, dat je half zes zoudt komen." lat was toch niet afgesproken?" fatuurlijk niet. Moeder meende het. Ik wist wel beter. Maar jzelf. moeder is belangstellend. Heino schrijft zoo zeldzaam jEferetha heeft in drie maanden niet geschreven. Je bent er h geweest?" „Ja, ik ben er geweest", zei hij langzaam, op een toon, die bedrukt klonk. Truus wist toen al genoeg; het bezoek was Tjaard niet meegevallen; hij had er verdriet en pijn over. En, haar man door en door kennende, vroeg zij voorloopig niet verder en praatte ovèr iets anders. Eerst later vertelde Tjaard uit zichzelf. „Ja, ik ben bij Heino en Gretha geweest. Soms wou ik, dat ik er niet geweest was." „Gaat het niet goed?" vroeg Truus. Zij was al voorbereid op een onaangename mededeeling. En bovendien was zij er niet zeer verbaasd over. „Ik kan slechts een vluchtig oordeel uitspreken", antwoordde hij, „maar toch meen ik te mogen zeggen, dat die twee elkaar niet verstaan; dat het daar een ongelukkig huwelijk is." „Er is geen liefde", merkte Truus op. „Wij hebben het wel gezegd, Tjaard. 't Was Heino in de eerste plaats om het geld van Salomons te doen.." „En dat valt bitter tegen." „Is er niet zooveel?" „O ja, genoeg. Maar Salomons waagt zijn geld er niet aan, en ik vind dat heel verstandig. Maar laat mij regelmatig vertellen. Je moet trouwens op de hoogte zijn, want we moeten eens over leggen, hoe wij moeder zullen inlichten, als zij komt informee- ren. Zonder de waarheid te kort te doen, kunnen wü wel zeer voorzichtig met haar praten. Zij lijdt toch al zooveel over Heino's handelwijze." „Ik zal je niet in de rede vallen." ,,'k Was gistermiddag in Alkmaar, en belde voor alle zeker heid Heino op. Eerst kreeg ik een juffrouw aan het toestel, die niet wist, of mijnheer aan de zaak was. Maar geen drie secon den later had ik hem. Hij moest in hetzelfde vertrek geweest zijn, dat kan niet anders. Enfin, hij was dat hij schrok, toen hij mijn stem hoordt Ik zeide, dat ik dien avond in Amstei of hij mij een nachtje hebben kon. Maai hotel te nemen, 't Zou voor Gretha te c overspannen en de dokter had haar vee Nu, dat kan natuurlijk. Dus zei ik, w nemen. Om ongeveer zes uur zou ik bij En toen kwam er weer een tegenwerpin komen. Want hij had een paar belangrij' niet voor acht uur thuis zijn. Als hij n>: dat ik kwam, had hij daarmee natuurli Daar viel ook niets van te zeggen, i zeggen: Ga maar naar huis, ik bel Grett op je rekent. Ik begreep wel, dat h:j he Alleen zei ik, dan om half acht te zul Gretha zeggen wilde. Dat zou bij doer sprek, dat van Heino's kant niethartelij druk, dat hij mij liever niet in Ams stoorde ik mij er niet aan en na in het ben en een kamer te hebben besprokeï zoeken. Je weet, het is een Aea eind wj acht was ik er. En nu komt eerst het onaanfename. G derd. Zij wist niets van mijn komst. N of Heino het, volgens zijn belofte, dan kreeg ten antwoord: „Dat heeft h'ij nati zaken thuis bekommert hij zich n;et „Hoe zag Gretha er uit?" 'foeg Trui zegd had, hem niet in de ree2 te zullen „In één wootd: slecht. 'V Heb niet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1941 | | pagina 5