,13 SAMBO, DE OLIFANT iPAG 19 SEPTEMBER 1940 PAG. 3 >rk en Zending NED. HERV. KERK i o m e n naa t. J. v. d. CHR. GEREF. KERK FSCHEID EN INTREDE J c vertrek naar Zwagerveen nam ds. nberg Zondag 15 Sept. afscheid neente te Ureterp. Hij bediende het Ezech. 34 31, met als thema: iperherder zijn schapen toespreekt". 'pld hij een persoonlijke toespraak .i'iad, gemeente en catechisanten. De leeraar werd toegesproken door 'chorije). Aye ma, namens kerkeraad en door ds. A. Vellema van Beet- namens de classis Drachten en als en door ds. H. Hamming, na- pchterkerk Siegerswoude. ,'lj.l. Is cand. G. Spijker bevestigd in ian Dienaar des Woords bij de Geref. r Ambt-Volle nhove-C a do el en. was ds. A. van der Ziel van Wet- •erd, zijn ambtsvoorganger, die tot "gekozen Ef. 4 ::11, 12. Aan de hand- nam deel ds. J. v. d. Wielen van n den namiddagdienst deed ds. Spij st O trede. Zijn tekst was 1 Cor. 2 2. Toe- (werd hij namens den kerkeraad, clas- :ende kerken, door consulent en be- loegezongen Ps. 119 9 (gew.). ,e d J HULPPREDIKERS H. Boerlijst heeft zijn benoeming .«ediker bij de Ned. Herv. gem. te vedorp aanvaard, en voor die var en Wommels bedankt. ptrekkJ DS. S. CLER.t lert is uit Frankrijk de tijding ont- te Agen op 77-jarigen leeftijd den as is overleden ds. S. Cler, emeritus- Waalsche gemeente te Leiden, De toekomst van den St. Laurens te Rotterdam Een werk van millioenen Nog steeds is geen beslissing genomen over de toekomst van de St. Laurensruine te Rotterdam. Voorloopig schijnt deze beslissing ook niet ophanden te zijn. Restauratie en herbouw moeten niet uitgesloten worden geacht, maar het wordt in elk geval een werk van millioenen. Dezer dagen is de fundeering op verschillende plaatsen onder zocht. Deze heeft niet geleden. De ongeschon den gewelven worden binnenkort afgedekt om ze in den komenden winter tegen regen en vorst te beschermen. De klokken van het carillon gaat men afnemen van den groo- tendeels verbranden eiken klokkenstoel. Zij blijven voorloopig op den betonvloer boven in den toren. Nog steeds raken steenbrokken los uit den St. Laurenstoren. In verband daarmee is het verkeer door de Korte Toren- straat voorloopig verboden. Ook in de kerk zelve worden nog eenlge maatregelen geno men om mogelijk te maken, dat men bepaalde punten kan bereiken zonder gevaar voor steenstukken die vooral bij sterken wind nog altijd uit het muurwerk vallen. Luther en Calvijn naast elkaar In de „kroniek" in het laatste nummer van „Onder eigen vaandel" schrijft dr. L. D. Ter- laak Poot te 's-Gravenhage, over de ontwik keling der kerkelijke situatie in Duitschland. Aan zijn betoog ontleenen wij het volgende: „De zoogenaamde „belijdenis-kerk" (wèl te onderscheiden van de „belijdenis-beweging"!) is stil geworden. Opmerking verdient, dat haar naam niet beduidde, dat zij als zoodanig een positief-confessioneel karakter droeg (im mers ook vrijzinnigen behoorden tot deze groep) maar dat zij in het algemeen het recht van vrij belijden, namelijk voor zichzelve, vindiceerde. Er was een proclamatie 'meente hij 31 jaar, van 1890 tot Zuid-Duitschen, evangelischen bisschop, die en is geweeat aandrong op nationale boete. Overigens toon- I h. -rnon j»an tvniKch Lutherseh karakter. an op de gehoorzaam- overheid en haar ge- dfeit, dat onze ouders torn h'.eten zij ook orift, die in hun regi- itoefenen en een va- de hunnen moeten zijn „groote catechis- verhouding regeering voor de patriarchaal- verschillig. Het gaat lijke verhouding tus- ■regeerden. Aan den God in niets er aan andaan komt" (abso- abliek). Hij wil het nochtans geregeerd heboen". Het is het typi sche Luthersche „Gottesgnadc-ntum". „De „beldijdenis-bewjging" onder leiding van dr. Mahrarens, v jrtegenwoordigde de groote massa der Duitsche, Evangelische kerk. Haar leiding gaf stuur aan de reorganisatie dezer volkskerk. Van den „geistlichen Ver- trauensrat" dezer kerk is nu dr. Mahrarens voorzitter, naast hem zitten onder andere dr. Hymmen (de schoonzoon van wijlen dr. Zöll- ner) en de gereformeerde prof. Otto Weber (uit Göttingen): allen overtuigd-confessioneele theologen. Wat in den Dom van Berlijn in het koorraam staat, is hier dus in de opperste leiding der kerk uitgedrukt: Luther en Cal vijn naast elkaar. „In den loop van den Duitschen kerkstrijd verklaarde een vooraanstaand Lutheraan, dat hij liever zou sterven, dan tegenover den staat in oppositie treden. Hy wilde dus den staat uitsluiten buiten den lichtkring van de ver kondiging. Geheel anders is steeds de houding Auto-Zending in Nede.'and" (voor- Li van der Zee; Evangelist: D. nger. Chasséstraat 111. Amsterdam eer eeëindigd. Vóór 10 Mei werden ten "ehouden in Kethen, Kraling- T in en oord, Zevenhuizen, Capelle a/d pijkc-nisse. werd de zendingsautc ingeschakeld ïlance en evacuatiearbiid te Rotter- to bleef onder beheer \an den mede- theologischen student A. de Bruin dam. Op rijn initiatief verden in vele ij bels, kerkboeken, enz voor de van t de gemeenteleden verzimeld, die dan ndingsauto naar Rotterdam werden n daar verspreid en tok voor een ;ezonden naar ander: geteisterde l /t werk geschiedde in samenwerking 'd. Bijbelgenootschap, n ging de Evangelist na toestemming ,i ocureur-Generaal voortmet de straat- nu zonder auto. Ieder» week sprak -nmenie, Zaandam, Puimerend, Wor- i Ilpendam. Onderwerpen als: Wnar- wij?; Het brood in jns leven; De r. In ons leven: De weg naar het ware logstoestand en vredeskans enz. wer- i door strooibiljetten en advertenties maakt. Over het algemeen werden - komsten zeer goed bezocht. in de komende winter het gewone kan doorgaan, zal de Evangelist ver- In dorpen door huisbezoek, lectuurver- n du V n Bijbelverkoop intensief bewerken, o wordt met de plaatsen Broek in I Ilpendam en Wormerveer. •n buitengewoon geschikte tUd voor eflte MGE ONVERSCHILLIGHEID 'ook df" -. I Kerkblad lezen wij: 3k wordt gezegd: „Nu kan mij dan j niets meer schelen"! Dit is in den zaak een uiting van moedeloos- e tegenspoed niet kan verwerken, van ongeduld, dat niet wachten 'l kan volhouden. Deze onverschil- ?cn fraai beeld, geen nobele levens- -en waardig antwoord op de moei- Ir van ons bestaan. Maar: heilige gheid is zeer gewenscht. Ons leven I een gestadig sterven (doopformu- i doorloopend slijtage, afbraak en ^men van wat verouderd is. Los- i gebod komt telkens in andere ons. Wie dat betracht heeft in zijn •Ivan de houding van Paulus: „Ik Jïn dinS. en houd mijn leven niet 1 or mijzelven". Dat geschiedt door- „de dingen" afneemt of laat af- i leeren we erkennen geen recht - Zci -LP din6en- Dan houden wij niet •kornel iir -4? meer vast, maar gaan we won- gemaakt door de wereld. Deze trschilligheid komt voort uit de vrijheid van dien mensch, die uit Gods put Luther's woord wordt f dat zoo'n mensch dinEen en niemand onderdanig' een dienstbaar knecht van alle eder onderdanig". 11 di lie c 'I „et i ede utig g -L dr. Mahrarens geweest, die immers wel degelijk, uit naam der kerk, eenmaal en an dermaal een boodschap aan den Staat richtte. Hier is de gereformeerde houding. Als de kerk den staat een vrijbrief geeft, moet die aan de Kerk èn aan den Staat kwalijk be komen; precies zoo, als wanneer de Staat zou tolereeren, dat de Kerk haar eigen terrein en roeping in het volksbestaan te buiten ging Staat en Kerk kunnen dwalen en in verzoe kingen vallen, juist als enkeling; daarom zijn zy beiden, juist als de enkeling, aangewezen op het luisteren naar Gods Woord. Als een Staat op een dwaalweg geraakt, draagt de Kerk altijd groote schuld; en evenzeer als de Kerk haar eigenlijke roeping verzaakt, moet de Staat het wraken, dat zij (gelijk alles, wat het eigene laat varen) een geestelijk-zedelijke besmetting in het volksleven dreigt te wor den." IDEALEN In de Waarheidsvriend noemt Ds. Vermaas eenige idealen voor hem, die van Christus is. „In het dagelijksch werk den Heere dienen. Bij den „opbouw" voor den Heere leven. Op het ziekbed toonen dat de Heere toch goed is. In het gansche leven laten zien wat Gods werk in Christus voor een zondaar beteekent. In het kerkelijk leven najagen wat de Heere van ons vraagt. Doen wat de hand vindt om te doen tot het verkrijgen van een gereformeerd kerkelijk leven. Trouw onze plaats innemen onder de bediening des Woords. Niet verzuimen op catechisatie. Een actief lid der vereeniging zijn. Wanneer deze arbeid in den Heere geschiedt, neen, dan is hij niet ijdel. We verstaan, dat de vraag opkomt: Wie is tot deze dingen bekwaam? Niemand uit zichzelf. Hier geldt het, dat we door den Geest moeten worden herboren. En herboren door dien Geest moeten opwassen en moeten wandelen in een leven. Dit zal alleen gaan heilige onverschilligheid. Uit de Tijdschriften Over de ontwikkeling van het copieeren bij kinderen schrijft Dr. R. Vedder in het Paedag. Tijdschrift belangwekkende beschouwingen. J. Hoogewerf vervolgt zijn artikelen over ouder-avonden en opvoe ding van ouders. Over den Spaanschen pae- dagoog Juan Luis Vives geeft S. Klein een levensbericht. Aardig is, wat B. O f f r i n g i heeft opgediept uit de oude archieven ovei de instructie van een schoolmeester te Lei derdorp in 1734. Opmerkelijk zijn art. 3 5 en 6: Het onderwijs zal moeten aengevangen en beslooten worden met gebede: in dezer voe gen, dat door eene der kinderen, daertoe bekwaem zijnde, en naer des schoolmeesters verkiezinge hiertoe bij wisseling te roepen onder eerbiedige stilheijd van alle de ande ren, moet worden voorgebeeden, des morgens met het klokgeslag van neegen uuren het morgengebed, des middags te half 12 uuren het gebed voor den eeten, des naedemiddags ten 1 uuren het gebed nae den eeten, en des avonds bij het uijtgaen.van het school het avondgebed, gelijk die genoemde gebeeden in onze nederlandsche liturgie zijn uijtgedrukt. Voorts zal hij allen naerstigheijd dienen aen te wenden, om de jeugd, van den be ginne af aen een goede en aenlokkende smaek te geeven van God, en Zijnen dienst, mitsgaeders van de gronden onzer waere en hervormde religie; en overzulks zorge drae gen, dat de kinderen van buijten leren: eerstelijk de kindere vraegjes van Borstius, en daernae de Heydelbergsche Catechismus, opdat zij dezelve Catechismus van vooren toi achter elkander buijten het boek moogen kunnen vraegen, en beantwoorden, welke laetste exercitie eens begonnen zijnde, twee- maele ter week zal worden gecontinueerdt: gelijk ook twee maele in ieder week door de leerlingen zal moeten worden opgezegt de articulen van ons geloov, en de wet der 10 woorden mitsgaeders het bijbelsregister, opdat de jeugd leeren de H. Schrift kennen, en de schriftuurtexten opzoeken, waerin de meester de kinderen, als zij iets leeren kun nen, ook zal oeffenen, en daertoe altijd een Bijbel in ztjn school houden; eijndelijk zal hij de meergevorderden oeffenen in het psalmgezang, eiken dag het schoolhouden besluijtende met het zingen van een of twee versen uijt de nieuwe, en verbeterde psalm- bereijming. De schoolmeester zal ook zorge moeten draegen, dat de kinderen tot de wekelijksche catechisatie worden bekwaem gemaekt en dat zij daertoe de zondagsafdeeling van de Catechismus, welke verhandelt moet worden, van buijten leeren, gelijk ook de meer gevorderde daer en boven de schriftuurbe- wijzen op die zondagsafdeeling betrekkelijk DE TALENDOKTER Dr. G. J. Held, die door het Ned. Bijbelge nootschap mar Nieuw-Guinea is gezonden om de talen van cit eiland te bevtudeeren :er voorbereiding van de vertaling van den Bijbel deelt in het orgaan iets mede over zijn eerste bevindingen. Bij zijn studie van de taal moet dr. Held natuurlijk ook verblijven in de plaatsen waar de zending nog niet zoo is doorgedrongen. In een brief uit Nubuai, ge dateerd einde 1936, schrijft hij: „Hoewel men nog niet heelemaal zeker is van onze goede bedoelingen, worden wij toch geaccepteerd. Waarom zou er naast een „dierendokter", een „plantendokter", „bosschendokter", „grond- dokter" en een „gewone dokter" (waarmee men doelt op biologen, tuinbouwkundigen, boschbouwkundigen en medici) ook niet eens een „talendokter" komen? Een voordeel van den „talendokter" is bovendien nog, dat de man eindeloos tijd heeft voor de meest ge liefde sociale bezigheid van den Waropenees, een gezellig praatje met voldoende tabak, ter wijl hij bovendien nog vergezeld is van een „nona talendokter", die in het bezit is van een snoer kralen, dat alle bekende snoeren verre overtreft. Mijn vrouw heeft namelijk een snoertje kralen, dat lijkt op een snoer aaneengeregen tandjes. Als mijn vrouw door de kampong roeit, wil iedereen de kralen zien. Uit alle huizen komen vriendelijke stemmen: „Nona, geef eens wat tabak". „Nona, geef eens wat pinang". „Nona, laat je kralen, eens zien". Als tegenprestatie brengt eindeloos visschen, garnalen en krabben. De onschuldige „talendokter" zit en vraagt. Wie wat weet, krijgt tabak en dus zijn er velen, die wat weten. In het algemeen heeft de bevolking een merkwaardig zuiver begrip voor het onderzoek. Er is ruimschoots tijd voor het vertellen van verhalen, zoodat hier waarschijnlijk een uitvoerige literatuur be staat. Mijn pogingen om de verhalen getrou welijk op te nemen worden met welwillende critiek aangehoord en verbeterd. De kinderen, die om de kromme uitspraak van den talen dokter lachen, krijgen een terechtwijzing en de „talendokter" zelf krijgt een bemoedigend knikje. Hij weet nog wel niet veel, maar hij leert er nog wel wat van. Vooral als ik ge deelten uit verhalen hardop voorlees, zit men zich te verbijten van het lachen. Zoo tob ik voorwaarts, beurtelings vol vertrouwen, als ik een zinnetje zelfstandig kan thuisbrengen, en vol deemoed, als alles me opnieuw duis ter is." Prof. Dr. W. J. Aalders, hoogleeraar aan de Rijksuniversiteit te Groningen, die vandaag zijn 70sten geboortedag herdenkt. Reeds eerder gaven wij een levensschets van dezen hoogleeraar, die vooral in de Ned. Herv. Kerk een plaats van beteekenis inneemt. ONDERWIJSBENOEMINGEN el Chr. school tot onderwijze Onderwijs VEREENIGING VOOR CHR. MULO vernemen zal de heer J. Th. R. Schreuder te Heemstede, die meer dan 25 jaar als zoodanig heeft gefunctioneerd op de e.k. algemeene vergadering van de Vereeni ging voor Chr. Mulo in de Kerstweek te Utrecht te houden, aftreden als voorzitter en lid van het hoofdbestuur. Op uitnoodiging van het hoofdbestuur heeft de afdeeling Amster dam der vereeniging de regeling van een hul diging op zich genomen aangezien men van oordeel is de heer Schreuder, die groote ver- euw Godzalig I diensten heeft voor het Mulo-onderwijs en het den weg der Mulo-examen niet met de stille trom te mogen I laten vertrekken. mej. T. H. Ar Veenendaal. TECHNISCHE HOOGESCHOOL Zij, die wenschen deel te nemen aan het ingenieursexamen voor natuurkundig in- i e u r, dat zal worden afgenomen in Oc tober, moeten zich schriftelijk aanmelden vóór 1 October. Zij, die wenschen deel te nemen aan het ingenieursexamen voor mijningenieur (Iste of Ilde deel), dat zal worden afgenomen op 30 September, om 2.15 uur n.m., moeten zich schrif telijk aanmelden vóór 20 September 1940 bij den secretaris van de afdeeling der Mijnbouw kunde. Zij, die wenschen deel te nemen aan net ingeneursexamen voor electrotechnisch ingenieur, moeten zich vóór 1 October schriftelijk aanmelden bij den secretaris der afdeeling, Laboratorium voor Electrotechniek, Kanaalweg, Delft. Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar de Staatscourant van gisteren, no. 182. INKRIMPING NIJVERHEIDSONDERWIJS Aan den Secr. generaal, wn. hoofd van he dep. van onderwijs is een schrijven gericht door het Cemtr. Comité van Directies en leer krachten bij het N.O., waarin ten zeerste be treurd wordt, dat gelet op de reeds bestaande aanzienlijke inkrimping door verkorting van den cursusduur, thans het N.O. opnieuw schade zal moeten lijden. Vermindering van het aan tal lesuren op de Mlddelb. Nijverheidsscholen zal tot minder goede resultaten leiden. Het zelfde, zoo gaat het schrijven voort, kan worden opgemerkt ten aanzien van de cursussen ter opleiding van scheepswerktuigkundigen, motor drijvers, enz. Deze reeds nu beperkte duur der opleiding voor de examens, die in de laatste jaren aanmerkelijk zijn verzwaard, zal, bij de thans voorgeschreven inkrimping, ongetwijfeld ongunstige Invloed op de examenresultaten zijn. Het nijverheidsonderwijs zal in al zijn ge ledingen in de naaste toekomst zeker een plaats innemen, die ongetwijfeld nog belang rijker is. dan dit tot heden reeds bet geval Daarin zou veeleer aanleiding tot uitbrei ding dan tot inkrimping kunnen bestaan. Waar overigens op de nijverheidsscholen alle maatregelen worden getroffen, om op uit nemende wijze te voldoen aan de verduiste- rlngsvoorschriften, meent het Comité, dat deze geen belemmering behoeven te vormen om het nijverheidsonderwijs ook in de avondcursussen onverkort voortgang te doen vinden. Het feit. dat overeenkomstige maatregelen voor het Voorbereidend 1 ooger- en Middelbaar Onderwijs weder ongedaan zijn gemaakt, geeft het Comité de vrijmoedigheid met de meeste aandrang te verzoeken, ook voor het Nijver heidsonderwijs de voorgeschreven inkrimping in te trekken. TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT ..s. zal prof. dr. C. J. v a n N w e n b u r g, rector-magnificus der Techni sche Hoogeschool, den nieuwen cursus openen. De heer C. H. Boer, voorzitter van den Alg. Bond van Dir. van Partic. Handelsinsti tuten en Dir. van het Instituut Pont, zendt ons een breedvoerig schrijven, waarin hij meedeelt, dat de heeren Schoevers S m it, directeuren van de Instituten Schoe vers te den Haag en Arnhem, het initiatief ge nomen hebben tot het ontwerpen van eer plan, dat een „hoofdorganisatie" in het leven wil roepen, die het particulier handelsonderwi geheel in handen neemt, regelt en hierover het beheer voert De bestaande instellingen moi ten naar hun meening geheel worden opg< lost in de nieuwe organisatie. Uitsluitend de hoofdorganisatie zou, onder toezicht van de gedelegeerden van het departement van onder wijs, leeraarsdiploma's kunnen afgeven, terwijl voor het examineeren van candidaten het land verdeeld zou worden in een aantal districten, elk onder een aan te stellen commissaris, die in zijn district de examens regelt en examen-commissies benoemt. Bij verordening zullen de werkgevers gedwongen moeten den na een bepaalden datum geen ander kan toorpersoneel meer in dienst te nemen, dan dat hetwelk lid is van de hoofdorganisatie. De heer Boer acht het echter beter, var bestaande uit te gaan en dit uit te bouwen dan allerlei nieuwe instellingen naast de bestaande in het leven te roepen. „Behalve de leerlingen zelf is het de handel, die bij een grondige regeling van de opleiding van kantoor- en handelsbedienden het meeste belang heeft .Waarom zouden dan de Kamers van Koophandel niet aangewezen worden om het toezicht op ds uitvoering van de wettelijke bepalingen uit te oefenen?" Naar de meening van den heer Boer is het gewenscht, „dat de regeering opnieuw het en derwijs aan de Handelsdag- en avondscholen regelt, of wel van deze scholen „vak"scholen maakt en dan grondig onderwijs in de vakken stenografie en machineschrijven „verplicht" voorschrijft Op analoge wijze b.v. als dit in een onzer buurstaten geschiedt, of het algemeen vormend karakter handhaaft en een einde maakt aan het „liefhebberen" op deze scholen. De „vakopleiding" der jonge kantoorbedienden wordt dan geheel aan het particuliere initia tief overgedragen volgens regelen bij de wet te stellen en onder toezicht van de Kamers van Koophandel in hun* districten. Intusschen kunnen de bestaande particuliere organisaties zich reeds bezig houden met het bestrijden van een groot deel der uitwassen, waartoe door het onder mijn leiding staande Centraal Bureau Instituut Pont plannen wor den uitgewerkt, die eerstdaags aan de betrok ken organisaties zullen worden voorgelegd". EEN SCHOOLBOEK VERBODEN Naar „Het Katholieke Schoolblad" meldt, heeft het waarnemend hoofd van het Departe ment van Onderwijs den inspecteurs van het lager onderwijs verzocht, den gemeente- en schoolbesturen te berichten, dat het leerboek: „Hoofdpersonen uit de Algemeene Geschiede nis ten dienste van de U.L.O." door dr. P. Koster en Z. Regeling, wegens zijn in houd niet langer in de scholen mag worden gebruikt. Examens Hoogere Leiden. Candidaffts rechten de heeren R. Ooster hof. Schevenlngen, T. Lebret, Dordrecht. F. B. J. Visser. Noordwijk en L. H. Slotemaker. Wassenaar Groningen. Doctoraal rechtsgeleerdheid de heer D. Cannegieter, Krommenie. Diverse Amsterdam. Examen apothekersassistent, Ge slaagd de dames C. J. Hellemans, Lenth, C. Schel ler en A. S. Bikkers, beiden te 's-Gravenhage 's-Gravenhage, Diploma van het seminarium voor buitengewoon onderwijs de dames: C. Afbbringh, Groningen; F. S. W. Monnik, Aalten; E. van den Burg, 's-Gravenhage en J. P. W. Staalvan Sant- vliet. Oegstgeest. 's-Gravenhage. Notarieel, deel I: J. H. P. Claes- senfl. Gronsveld (L.); voor deel II: B. R. Schuur man, Hilversum en J. E. K. v. d. Berg, Giesendam. 's-Gravenhage. Geslaagd voor 2de stuurman groote handelsvaart: R. D. Houtman en voor stuur man kustsleepvaartK. v. d; Schoor. 's-Gravenhage. Geslaagd voor voorloopig machi ne lstendiplomeJ. de Vries. Amsterdam; J. J. Jas- WELKE BONNEN? TARWEBLOEM: Gedurende het tijdvak van 7 September t/m. 4 October zal bon 71 van het algemeen distributie- bonboekje recht geven op het koopen van 2 Yz ons tarwebloem of tarwemeel of roggebloem of roggemeel of zelf' rijzend bakmeel of boekweitmeel. BOTER. MARGARINE EN VET: Van è4 Augustus t/m. 18 October de met 05 t/m. 12 genummerde bonnen van de boterkaart voor boter; de met 05. 06 en 07 genummerde bonnen van de vetkaart voor margarine of boter, de met 08 ge nummerde bon voor gesmolten spijsvet of boter; de met 09, 10, 11 en 12 ge nummerde bonnen van de vetkaart voor boter tegen gereduceerden prijs. BROOD: Van 16 t/m. 22 September, bonnen 6 van het broodbonboekje; deze bonnen blijven t/m. 24 September gel dig, de bonnen 5 t/m. 17 September. GRUTTERSWAREN: Bon 41, algemeen distributiebonboekje, van 7 Sept. tot en met 4 October, voor rijst of rijste- meel of rijstebloem, bon 54 algemeen distributiebonboekje, van 7 Sept. tot en met 4 Oct., voor havermout, haver vlokken, gort of grutten; bon 28 alge meen distributieboekje van 9 Septem ber tot en met 1 November voor maïzena, griesmeel of puddingpoeder, of pud- dingsauspoeder. Op 2 bonnen 28 kan men tot nader te bepalen dag een pakje maïzena met een inhoud van 225 gram verkrijgen speciale fabrieksverpak- king). Bon 15 algemeen distributie boekje, van 9 September tot en met 1 November voor macaroni, vermicelli of spaghetti. LEVERTRAAN: Mag slechts worden afgeleverd op recept van een arts of tegen overgave van een, door een in Nederland gevestigden arts, afgegeven bon. Een grootere hoeveelheid dan 200 cc per hoofd en per week is niet toe gestaan. Per bon mag de arts niet meer uitschrijven dan noodig is voor 2 we ken; voor meer personen uit één gezin kan met één bon worden volstaan. PETROLEUM: Petroleumzegel „Periode 6". geldig van 9 September tot en met 3 November. Bon periode 4" w on geldig verklaard. THEE OF KOFFIE: Bon 73 (algemeen distributieboekje). Geldig van 31 Aug. tot en met 27 September, recht gevende op Yj pond koffie of Yt ons thee. VLEESCH: Van 16 t/m. 22 September, bonnen 79, 84, 89 en 94 (algemeen distributiebonboekje) voor vleesch of vleeschwaren, bon 99 uitsluitend voor vleeschwaren. ZEEP: Van 31 Augustus t/m. 24 Sep tember bon 115 van het algemeen distri- butieboekje voor 150 gram toiletzeep (nieuwe samenstelling) of 120 gram huishoudzeep, óf 200 gram zachte zeep óf 250 gram zeeppoeder óf 125 gram zeepvlokken óf 250 gram zelfwerkende waschmiddelen öf 200 gram vloeibare zeep. Wasscherijen zullen gedurende boven genoemd tijdvak bon 115 van hun clien tele in ontvangst kunnen nemen en wel één bon per acht kilogram droog wasch- goed. De bonnen voor extra-rantsoen geven van 31 Augustus 1940 tot en met 24 Januari 1941 elk recht op het koopen van een stuk toiletzeep (oude samen stelling) van gemiddeld gewicht. Van 31 Augustus tot en met 31 Decem ber kan op bon 116, welke tegelijk met de textielkaart is uitgereikt, 50 gram scheerzeep of een tube scheercrème dan wel een pot scheerzeep worden gekocht. 189. Toen ze hoger kwamen, werd het steeds kouder. Ing knoopte zijn bundel los en gaf de jongens elk een deken. Zelf sloeg hij een bonte lap om. 't Begon ook te sneeuwen en Ing sprak de jongens moed in. Nog even stijgen en dan dalen we. En beneden is een hut, daar kunnen we overnachten. Flip hield de Toekan stevig tegen zich aangedrukt en moedig trokken de jongens voort. 190. Steeds moeilijker werd het pad en net had Ing Flip gewaarschuwd wat voorzichtiger te lopen of daar gleed Flip uit. Meters naar beneden duikelde hij tot hij vlak bij een diepe kloof bleef liggen. De Toekan was even opgevlogen en zat op een uitstekende rotspunt. Angstig keken Lange Jan en Ing naar beneden. Hoe zou dat aflopen? Wert ontroerd; een huivering siddert van zijn borst beenen en schouders, een koude prikkeling glipt rug. Hij wordt door het lied van den dood gegrepen, 'erjtaat den inhoud van de onbekende klanken. Ze PCr gezang van alles, dat was en nu niet meer is, van n f che leven met zijn onafwendbare einde, van een vergankelijk is. Het zijn bassen, die dit lied dof en - ouden en maar een enkele tenor klaagt er iel en boven uit. ïelt, dat dit lied gevaarlijk is. Gevaarlijk voor zijn omdat het een macht bij hem oproept, die herinne- kan voortbrengen. En nog gevaarlijker wordt het, ■Sod f verzwakken- overgaan tot een omfloersd neuriën »iiRlaar een grondtoon vormen voor de nu heldere -wen, die opstijgen in overwinningsklanken, niet uit- de r«eifbewust, maar zeker en vreugdevol en dankbaar. 1 J op dézen dag een bron van licht en warmte, die in jae zoo gaarne door de bergbewoners begroet wordt, naar verkwikkenden eloed over deze hnf den zooveel legionairs tezamen komen. Rondom ligt hei onaf zienbare berglandschap, even onderbroken door den bouw van het stadje, waar'de doode is uitgedragen. De schoonheid van deze natuur is moeilijk in overeenstem ming te brengen met de gedachte aan ondergang en finaal einde. En het schijnt, dat het slot van de kozakken-zang daarop duiden wil, dat er ook werkelijk geen finaal einde bestaat. De besneeuwde berghellingen zijn wel een teeken van ingetreden dorheid ook in de natur, maar ieder weet, dat er weer nieuw leven nadert. Datzelfde spreekt ook de klare trillende tenor, maar Staal weert af, omdat hij dan aan zijn ouderlijk huis moet denken. De Kozakken treden terug, en de oude priester neemt hun plaats in. Ook hij zegt weinig, maar wil toch spreken over de verlossing, die ieder menschenkind te beurt kan vallen in dien hij gelooft in den Verlosser, den Christus. Krachtig klinkt zijn stem. De legionairs luisteren, omdat deze oude man met hart en ziel getuigt van wat in hem leeft. Misschien ook, omdat hij zoo'n eerbiedwaardig voorkomen heeft. Maar geluisterd wordt er. Als hij een gebed heeft uitgesproken, stellen de legionairs zich in 't gelid en marcheeren den weg op, waar de troms en clairons nu weer voluit klinken, want ze geven nu het tempo weer aan voor de levenden. Staal en Hansel voelen zich verlicht door deze herboren drift, ofschoon ze ook nu nog in zich voelen nadreunen de monotone slagen van de rouwtrom. Terug in de kazerne kun nen ze de volgende uren naar willekeur besteden en hoewel de Duitscher liever binnen de poort gebleven was, laat hij verkwikkenden gloed over deze hof, wnar zei- j zich toch door zijn vriend overhalen om de stad in te gaan. Staal wil afwisseling en geen gepeins. Hij zal vanavond op zijn brits genoeg moeite moeten doen om de herinneringen te verjagen. VI. In de sectie, waartoe Hansel behoort, is nu een plaats onbe zet, waardoor de Vlaming voorloopig niet vergeten wordt. De reus heeft er zijn vriend opmerkzaam op gemaakt en hem gezegd, dat hij overplaatsing kan aanvragen. Wellicht zal de commandant dit toestaan. Met graagte grijpt Staal deze kans aan, omdat hij met den dag meer antipathie krijgt tegen den sergeant van zijn sectie en hij het oogenblik voelt naderen, dat hij zijn drift niet zal kunnen bedwingen en een fatale overtreding zal begaan. Hij dient een verzoek in, dat tot zijn verwondering dadelijk wordt ingewilligd. Of zijn sergeant de naderende uitbarsting heeft aangevoeld en niet zoozeer bevreesd, dan wel voorzich tigheidshalve, de overplaatsing heeft bevorderd, weet Staal niet, maar hij neemt zijn intrek op de kamer van Hansel. Daar blijken nog meer Duitschers te huizen. Het Kerstfeest komt in zicht. En zeer tot genoegen van Hansel en zijn landgenooten wordt er bekend gemaakt, dat Eerste Kerstdag een feestdag zijn zal, die speciaal in de kazerne zal worden gevierd. De commandant en de officieren hebben prijzen uitgeloofd voor die legionairs, die hun kamer het fraaist en het best in overeenstemming met den feestdag zullen versieren. En het merkwaardige feit doet zich voor, dat iedere sectie dezen wedstrijd met vreugde tegemoet ziet en er zich met energie voor inspant. Niemand verbaast zich echter hierover, en niemand onttrekt zich aan die vreugde, waarschijnlijk, om dat de eentonigheid erdoor zal worden gebroken. Aldus heeft Staal in zijn Hollandsche nuchterheid geoordeeld. Maar desondanks wordt hij meegesleurd met de golf van enthou siasme, die vooral in zijn kamer is ontstaan. De Duitschers spreken over niets anders dan over Weihnachten en over den Tannebaum. Wel ontbreken in dit land de kerstsparren, maar Hansel weet raad. In de tuinen van enkele rijke Mooren, die aan den rand van het garnizoensstadj^ wonen, staan palm- boomen, kleine en groote. Wat is nu eenvoudiger, dan op den vooravond van het feest, in het donker zulk een schoone palm te gaan halen en op de kamer te brengen? Zijn plan vindt bij allen instemming, maar het zal in stilte en zoo onopgemerkt mogelijk ten uitvoer gebracht moeten worden. Hansel is echter niet voor niets frontsoldaat geweest. Hij heeft nog zoo iets ont houden, dat men requireeren noemt. Op den dag, tijdens de rust, is het kazerne-plein druk bezet met legionairs die palmtakken en groen van ölijfboomen dragen om er het aanzien van hun kamer mee op te vroolijken. De commandant is blij, omdat zijn voorstel zulk een onthaal heeft gevonden. Hij weet, dat niets zoo de onderlinge verstandhou ding ten goede komt, als een gebeurtenis, waarbij allen met opgewektheid betrokken kunnen worden. Het moreel van een troep is dan pas sterk, wanneer iedere soldaat niet afzonderlijk maar in gesloten verband handelt en gehoor geeft aan de algemeene leiding. Vandaar, dat dit groepsgewijs en eenstem mig werken hem voldoening schenkt En de manschappen waardeeren zijn meegaande, soepele houding, want zij bezitten nu een zekere mate van vrijheid. (Wordt vervolgd.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 3