PELMAN INSTITUUT SAMBO, DE OLIFANT I PAG 6 SEPTEMBER 1940 PAG. 3 uii(erk en Zending Naar Frederiksoord, H. Bax te ander, Geref, Kerken n0men: Naar Drachten, A. Ringnalda uiffeesp. HULPPREDIKERS vlatopprediker bt| de Ned. Herv Gem. If maarjnm.Charlois is benoemd csnd. A. J. het euven te Utrecht. a gen C5f-S !t>dt Prod, kerkbestuur van Gelderland I J tot de Evangeliebediening in de Ned. II geïerk toegelaten de beer J. W. Beere- aangt Nunspeet, cand. v. d. universiteit te wa" A. J. v. Heuven, te Utrecht, "ige Whet Prov Kerkbestuur van Groningen rde, 4e Evangeliebediening in de Ned Herv. Ingelaten de heer W. R. Ambrosius, mp Rotterdam. ^Aassis 's-Grsvenhage der Geref. kerken ZieYl haar gisteren gehouden vergadering Tator ee-aitfnkieerd en beroepbaar ver- de heer C. v. d. V a a r t te Pünacker, aat aan de Vrije Universiteit. [jeer v Vaart zal gaarne de kerken predikt dienen en een e.v. beroep jn overweging nemen. Zijn adres is deïan 57 te Pijnacker, telef. 67. 'de PVFSCHEID DS. H. P. STEGENGA 1 di^ac- 27 Oct. hoopt ds. H. P. S t e g e n g a, littant der Ned. Herv. Gem. te Nederhorst erg, wegens bekomen emeritaat afscheid Emmin gemeente te nemen. Kulp' DS. D. DRENTH singe^erdag 19 Sept. hoopt ds. D. D r e n t"h, ant der Geref. Kerk van Zuidlaren, zijn Nat ambtsjubileum te herdenken. Ds. I it 55 jaar oud, zijn eerste gemeente was Hijen. Te Zuidlaren arbeidt hij sedert 62 r1- DS. M. B. PARLEVLIET 1 J' dag 15 Sept. a.s. viert ds. M. B. P a r 1 e- iraatL Geref. predikant te Enter (O.) zijn g ambtsjubileum. werd 1 Juli 1873 te Katwijk Jee geboren en ontving zijn opleiding ^Ct gymnasium te Zetten, waarna hij aan ieol. Hoogeschool te Kampen studeerde ?Ieinj]900 candidaat te worden. 15 Sept. van rsgr^ar deed hÜ ziJn intrede te Nes en jn, welke standplaats hij in 1913 met l verwisselde. Sinds 2 Juli 1916 dient hij jgenwoordige gemeente, olslnf Parlevliet was deputaat vanwege de i Deventer voor de theol. faculteit der en "Universiteit en voor de geestelijke ver- der militairen en diende deze classis •rkvlsator en examinator. Tijdens zijn *e Enter werd aldaar in 1927 een e Geref. kerk in gebruik genomen en in tpt. 1933 te Goor een Geref. kerk ge- bljzie^rd. Te Enter stichtte ds. Parlevliet een tramf?h°o1 waarvan voorzitter was. Ook niniS^ een Anti-Rev. kiesvereeniging in het 4( en diende hij de afd. Rijssen van het ich' «Bijbelgenootschap als bestuurslid, Parlevliet ontving op zijn verzoek van deflassis Deventer eervol emeritaat met fvan 30 Sept. a.s. en hoopt zich dan woon te Wassenaar te vestigen. JUBILEUM DS A. VERHAGEN. September herdenkt ds. A. Verhagen, kant der Gereformeerde gemeente te >lburg, den dag waarop hij voor 25 tot zijn dienstwerk werd ingeleid. Hij 'Maai te Leiden, te Dirksland en sinds 1921 Addelburg. De jubilaris is onder meer -,nvoJ.tter van den bond van jongelingsver- e halnS?n der Gereformeerde gemeenten. nbU.J GESCHORST. ene^ bestuur van de Nederlandsche Her- de evangelisatievereeniging te Kollum den evangelist M. de Vos in zijn arbeid lorst, omdat het zijn prediking en het verband houdende werk met de eJgen ^er Nederlandsche Kerk strijdig ts m GEREF. KERK TE SCHIEBROEK. is virgen (Zaterdag-)avond te kwart voor ze- :hteual de nieuwe Geref. Kerk te Schiebroek- vijersberg in gebruik worden genomen Soorzitter der Commissie van Beheer, de H. v. d. Griend, zal het gebouw aan fcerkeraad overdragen, waarna de pastor 2EN^S- dac- Jonker zal spreken. Voor deze .tigheid zijn burgerlijke en kerkelijke genwoordigers uitgenoodigd. IJFENZEVENTIG JAREN ZENDING ;t. OP NIAS. °w»enzeventig jaar geleden begon de Rijn- .iaaKhe zerLding haar arbeid op het eiland au(, Zuid-Westelijk van Sumatra. Na een ngenWam pionierswerk van negen jaren kon- auto^e eerstelingen gedoopt worden. Na 25 telde men nog slechts achthonderd deHf> Christenen. Een grootere beweging Zi.aan in de eerste jaren dezer eeuw, maar over'Senlijke groote „ontwaking" vond plaats n. Die jaren van den wereldoorlog. En thans neeÉ.een jonge kerk van 140,000 lidmaten, der bevolking van Nias omvattend, ragej75-jarig jubileum van de komst der eerste zorg'ehngen, helaas zonder de aanwezigheid :ada de tegenwoordige zendingskrachten, die htevolge van de oorlogsomstandigheden ge meerd zjjn. GIFTEN EN LEGATEN. kerkvoogdij der Ned. Herv. gemeente te b a i Um ontving een legaat groot 500 g p( wÜlen den heer D. J. H id d inga, ir lT pres.rkerkvoogd aldaar, iuieje Evangelische Maatschappij ontving eer 3 fifet groot 5000 van wylen den heer F. E. VEREENIGINGTOT CHRISTELIJKE VERZORGING VAN GEESTES- EN ZENUWZIEKEN PSYCHIATRISCHE. EN NEUROLOGISCHE KLINIEK. Valeriusplein. Amsterdam, le. 2e en 3e kL OCKENBURGH-KLINIER. Loosduinen SANATORIUM „DE HOOGE RIET" te Ermelo. le. 2e en 3e klasse KLINIEK „NEDER-VELUWE" te Wolfheze. 3e KI NOORDER-SANATORIUM te Zuidlaren. 3e kl. SANATORIUM-AFDEELING te Bennebroek 3e klasse, tusschen-afdeeling. Stichtingen: „VELDWIJK" te Ermelo. le, 2e en 3e klasse „BLOEMENDAAL" te Loosduinen. 3e klasse „DENNENOORD" te Zuidlaren. 3e klasse „WOLFHEZE" te Wolfheze. 3e klasse. „VOGELENZANG" te Bennebroek. 3e klasse Onder het opschrift: Samenwerking der richtingen, verscheen eenigen tijd geleden in de pers een aantal berichten over de samen werking tusschen rechtzinnige en vrijzinnige Lutheranen te Haarlem. Deze samenwerking, welke door onderlinge waardeering steeds hechter is geworden, vindt hare bekroning in het tot stand komen van het Lutherhuis, Wil- helminastraat no. 42, te Haarlem, dat op Zon dag den lsten September in tegenwoordigheid van Ev. Luthersche kerkelijke persoonlijk heden en vereenigingsbesturen der Ev. Lu thersche gemeente, in allen eenvoud is ge opend. De openingsrede werd uitgesproken door ds. C. H. Brandt. Deze wees er op, dat dit samen arbeiden geschiedt op den grondslag van het Evangelie van Jezus Christus, in den geest van Luther, terwijl spreker er aan herinnerde, dat reeds In 1936 pogingen in het werk zijn gesteld, om een goede samenwerking tot stand te brengen. Nadat ds. Brandt, namens den kerkeraad, het Lutherhuis als centrum van gemeente-arbeid en tevens als tehuis voor chronische zieken aan het college van regen ten en regentessen had overgedragen, nam de heer ir. J. J. C. Schröder, regent-voorzitter het woord. In grove trekken schetste hij het ontstaan van dit huis en dankte die colleges, vereenigingen en personen die er het hunne toe hebben bijgedragen, om dit tehuis volle dig aan zijn doe! te doen beantwoorden. Ogk aan de synode, welke vertegenwoordigd was door haren voorzitter' ds. C. C. G. Visser, komt een woord van erkentelijkheid toe voor de verleende medewerking. Tot besluit trad ds. W. Spliethoff, rechtzin nig predikant voor het podium en stelde de vraag: wat heeft de gemeente aan dit alles? Spreker beantwoordde deze nuchtere vraag met erop te wijzen, dat het Lutherhuis zal zijn een centrum van gemeente-arbeid, waar aan in den loop der tijden behoefte bleek te bestaan. Geëindigd werd met het zingen van „Een vaste burcht is onze God" en het Onze Vader. CHR. GEREF. ZENDINGSDAG Te Apeldoorn is de achtste Zendingsdag gehouden vanwege de classis Apeldoorn der Chr. Geref. Kerk. De opening geschiedde door ds. J. Jongeleen, waarna ds. J. Prins, lector aan de Theol. Schqol een rede hield over: Algarali of Mattheus. In zijn inleiding deed spr. uitkomen, dat deze beide namen twee levens- en wereldbeschouwingen vertegen woordigen, n.l. die van het Mohammedanisme en van het Evangelie. In dit verband gaf spr. een overzicht van de geschiedenis van de leer van Mohammed, zooals die tot uiting komt in de Oostersche mystiek, welke mystiek door Algarati in kerkelijke banen is geleid. Deze Algarati onderscheidt in het leven van dun mensch vier fases: 1. Een zoo vroom mogelijk leven in deze wereld; 2. het zich verheffen boven het tijdelijke; 3. het Engel-zijn, 4. -Het zich geheel verliezen in God. In het verdere van zijn rede gaf spr. een uiteenzetting van het wezen van deze mystiek, waarna hij een parallel trok tusschen deze mystiek en die van het Mattheus Evangelie, welke laatste den mensch leert den eenigen en waren weg om töt God te komen. In de middagvergadering sprak ds. S. de Bruyne van Deventer over: De Ruiter op het witte paard. Na aangegeven te hebben, dat de paarden uit Openb. 6 beteekenen roovers van den vrede, hongersnood en dood, welke typeeren de oordeelen Gods over, de aarde, wees spr. er op, dat het witte paard met zijn ruiter typeert den vredesvorst, die aan de drie genoemde voorafgaat. In verband met zijn onderwerp beschreef spr. hoe het oog juist in deze dagen, nu de paarden van Gods oordeel rijden door de wereldstralen, gericht moet zijn op den ruiter op het witte paard, opdat geweten wordt, dat dwars door den nood der tijden deze overwinnend voortgaat. Dan zal het werk der zending voortgang heb ben; dan ook mag niet gezwegen worden, heeft de zending de liefde van ons hart, is de kerk actief in offer en gebed. Ds. B. Alkema sprak vervolgens over Zen ding en onderwijs. Deze spr. wees er op, dat reeds van den tijd der Compagnie af zending en onderwijs altijd samen hebben gegaan. Met vele voorbeelden uit de praktijk teekende hij den ontwikkelingsgang van het zendings- onderwijs van af zijn primitiefsten staat tot op het huidige oogenblik, waarbij hij deed uitkomen de dagen van armoede, die der vrij heid waren, nog niet de slechtste zijn geweest. Prof. J. J. v. d. Schuil sprak het slotwoord. DE BIJBEL IN BEZETTE GEBIEDEN Het Zwitsersch Chr, persbureau vermeldt in een correspondentie uit Noorwegen, dat de bijbel daar „het boek van den dag" is geworden. Allerwege wordt de Heilige Schrift druk gekocht, in twee steden hadden dezer dagen de boekhandelaren geen enkel exem plaar meer in voorraad. In Noordelijk Noor wegen is speciaal onder de jongeren een gees telijke opwekking ontstaan. Overal schaart men zich in grooten getale rond de prediking des Woords en men herinnert zich niet, dat ooit zoo groote scharen met zooveel aandacht naar de prediking luisterden. Onderwijs PROF. MR. DR. R. KRANENBURG. De Leidsche hoogleeraar prof. mr. dr. R. Kranenburg, oud-lid van de Eerste Ka mer en voorzitter van den Vrijz. Dem. bond viert a.s. Zondag zijn 60sten verjaardag. Prof. Kranenburg werd 8 Sept. 1880 te Groningen geboren en na in 1903 den graad van doctor in de rechtswetenschap aan de Groningsche universiteit te hebben verkre gen, promoveerde hij in 1909 te Leiden in de staatswetenschappen op een proefschrift ge titeld: „De tegenstelling tusschen publiek- en privaatrecht en de ontwerpen tot regeling der administratieve rechtspraak". Kort daarop werd hij benoemd tot rechter te Tiel en in 1913 ging hij in gelijke functie over naar de rechtbank te Utrecht. Eind 1914 benoemde de gemeenteraad van Amsterdam hem tot ge woon hoogleeraar in het staatsrecht, het ad- ministratiefrecht, het volkenrecht en de rechtsphilosophie. Ongeveer 3 jaar later volg de zijn benoeming tot gewoon hoogleeraar in de faculteit der rechtsgeleerdheid aan de R.U te Leiden. De 60-jarige, die van 1929—1935 zitting had in ons Hooger huis was lid van den Radio- raad en van de staatscommissie voor de Grondwetsherziening. Verschillende belang rijke geschriften over juridische onderwer pen, v.n. van staatsrechterlijken aard, zagen van zijn hand het licht. Uit vrienden en vereerders van den hoog leeraar heeft zich een commissie gevormd die hem ter gelegenheid van zijn 60sten verjaar dag een bundel zal aanbieden bevattend ver schillende opstellen van oud-leerlingen v.n. op het terrein van wetenschap waarop prof. Kranenburg zich pleegt te bewegen. Een bi bliografie van de geschriften en een portret van den jarige zullen den bundel comple- 22E CALVIN. STUDENTENCONGRES Wij ontvingen het programma van het 22e Calvin. Studentencongres, dat van 914 Sept. te Lunteren zal gehouden worden. Als spre kers en onderwerpen worden aangekondigd: N. Baas: „Geloof en Compromis". Dr. K. Si ets ma: „Geloof en Openbaring". S. J. Ridderbos: „Belijden". Dr. H. Smits kamp: „Groen van Prinsterer en het Cal vinisme". H. van A n d e 1: „Trouw!" Prof. Dr. J. H. Bavlnck: „De Plaats van het Evangelie in de Volkerenwereld". B. D. van Schelven: „Getuigen". Ds. S, G. de Graaf: „De plaats van de toekomstverwach ting VVJ Jezus Christus in ons leven". Ds. C. Veen hot: „Ambtsdragers". Ds. Jac Jonker van Schiebroek zal eiken morgen een korte bijbellezing lelden. Congresvoor zitter is de heer G. J. T e er i n k, chef-corVv dienst de heer W van Rijn. THEOL. SCHOOL CHR. GEREF. KERK. De Senaat van het Studentencorps P.F.S.A.R. aan de Theol. school te Apeldoorn is voor het komende studiejaar als volgt samenge steld: H. W. Eerland, praetor; H. Toorman. ab. actis; G. Zijderveld, fiscus; J. van Dalen, I, en B. Oosterhof, assessor II. WORDT MEER WAARD Een goede, vruchtdragende, afleiding in dezen tijd is het opvoeren van Uw algemeene ontwikkeling, die U, maat schappelijk en in het privéleven, meer waard maakt! Gebrek aan goede alge meene ontwikkeling is. zoowel psycho logisch als maatschappelijk, een groote handicap Onze nieuwe, boeiende en gemakkelijk te volgen Cursus Algemeene Ontwikkeling volgens de bekende Pelman-methode heft die handicap op. Behandeld wordt o.jtl: Taal en taalgebruik; De kunst van het stellen; Het menschelijk lichaam; Psychologische grondbegrip pen; De organisatie der samenleving; Litteratuur; Beeldende kunst en muziek: Omgangsvormen. Lage lesgelden. Individueele leiding GeïlL prospectus met volledige gegevens op aanvraag erd Opgericht 1900 DAMRAK 68. Telet. 41878. Amsterdam ".onden. Parijs. New-York. Melbourne. Durban. Bandoeng. Onderwijzers en onderwijzeressen, die zich wenschen te onderwerpen aan het onderzoek ter verkrijging van het diploma der Vereeni- ging voor Christelijk Volksonderwijs, zullen dit jaar daartoe in de gelegenheid worden ge steld op Donderdag 24 October en zoo noodig op den Vrijdag daaropvolgende. De aanmel ding moet geschieden vóór 23 September a.s. bij den secretaris der examen-commissie, den heer L. C. Post te Utrecht, Nassaustraat 31. Examens Hoogere Rotterdam. Nederlandsche ©economische hooge- onomlache wetenschappen *1 ges L R Wieringa. Onderdendam. 's-Gravenhage. Notarieel examen. Geslaagd voor deel 2, C. van Soest te Wageningen. Stuurlieden examen. Geslaagd voor 2e stuur man groote handelsvaart H. Aschmoneit. TUINBOUW-ONDERWIJS 4.1. slaagden 78 i H. Jager te Amersfoort. G. Elzlnea, J. Feei 'ürdam. J. B. G. Sn W. C. Boer. Th. C. J. Grootendorst, J. P. van Oostrom te Boskoop. F. H. J. A. Modderman te Bnssum, J. H. L, van Gennep LUhra te Deventer, A. Cohen tc Diepenveen, J. K. ten Bruggencate te Egmod aan Zee, H. Huizniga le Enkhuizen, C Mante ta Ginneken, F A. Anker te Goudrlaan, D. de Boer, D. v. d, Craats, J. M. A. v. d. Griendt, R. J. Kuynders, R van Leer. J P. Mlchlelsen, N F. du Qucsnc van Bruchem, J. Ch Reisinger, J. van Sittaron. P. F. W. van Voorthuysen, A. L. Vogler, M. Winterwerp en C. A. Zelvelder te 's-Gravenhage, P. C. A. v. d, Breggen W. M. Breemer en G. Hinloopen to Haarlem, W. de Haan, H. A. Soandaw, L. F, de Smeth en R. de Smeth te Heemstede, Si. Braoksma te 's-Her- togenbosch, W. J. Schlögl tc Hillegersberg. A Hooyer en J. v. d. Hoeven te Hilversum, E. Mos te Hoogeveen, A. H. Metznlnar te Huizen (N.-H.), L. Boekhoven te Katwijk aan Zee, A. F. M. Bleekemolen te Laren (N.-H.), J. C. Mulder te Medenblik, .T, Mcenhorst te Nnarden A. .T, den G. de StoppelaSr te Oegstgeest, A. W den Duyf te Ouderkerk a. d. IJssel, A. J. Delnse. F. van Hcrtzfeld, C. Mulder. J. E. Nunes en M. A. van RhUn te Rotterdam, F Verkerk te Santpoort. .T. Kelder te Scheventngen. P. H, J. J. Ras tc Velp, Bartels te Vclsen. F. Dankelman te Oud-Valkenburg. M Linssen. ,T. M. TcekamD en P van Zoelen te Voorburg W. Muller te Waddlnx- veen. J. L. D. Dekking. H. de Goederen en J. J, de Visser tc Wassenaar, Th. H Klinkspoor te Wolfheze. E. van Rees Vellinga te Zeist, L. Mes dag l Afgewezer Schmltz te Devente ONTBINDING DER VRIJMETSELAARSLOGES BEVOLEN Van bevoegde officieele zijde wordt hei A.N.P. medegedeeld, dat gisteren in geheel Nederland de ontbinding der vrijmetselaarsloges is bevolen, zulks in het raam van de herordening van het Nederlandsche maatschappelijke en geestelijke leven. Het A.N.P. meldt uit Den Haag: Nadat in de laatste jaren bij de voltrekking van de staatkundige hervorming van een aan tal Europeesche landen de vrijmetselaars loges, als zijnde organisatorische en grooten- deels ook geestelijke steunpunten van het wereldliberalisme en van de geldheerschappij geliquideerd zijn, zijn in de afgeloopen weken verscheidene ander staten er toe over gegaan de vrijmetselaarsorganisaties in hun landen te verbieden Dat dit besluit genomen is in landen, waar in deze organisaties een buitengewone gees telijke en politieke macht uitoefenden, is te beschouwen als een verstrekkend politiek symptoom Da aren tegenover is het, zoo luidt het in een ons verstrekte officieele mededee- ling, teekenend voor de Nederlandsche par tijen en groepen, welke zich naar zeggen tot een herordening geroepen voelen, dat eenige groepen uitgezonderd nergens ook een poging wordt gedaan, om de loges als een product van de dwalingen van een voorbij tijdvak te brandmerken en er defini tief mee af te rekenen. Het is de vrijmetselarij geweest uit welker milieu eenmaal de leuzen van de Fransche revolutie van 1789 zijn opgekomen. Zij zelf was in haar later tot ontwikkeling gebrachte organisatie het politieke zij het onofficieele machtsmiddel van die cosmopolitische libe rale kringen, die in politieke en oeconomische samenwerking op het aanschijn van de parle menten van vele staten hun stèmpel drukten. Het is teekenend voor den toestand der laat ste decennia, dat het aan geen andere poli tieke macht gelukt is de vrijmetselarij uit den zadel te werpen. Alle aanvallen van de zijde van de kerken tegen de loges leidden niet tot resultaat en eerst aan de nationaal-socialistische en fas cistische revoluties bleef het voorbehouden, de organisatorische en grootendeels geeste lijke steunpunten van het wereldliberalisme en van de geldheerschappij te overwinnen. Wanneer thans andere staten dit voorbeeld gaan volgen of onder invloed van Duitsch- land den nieuwen koers vinden, dan is dit het resultaat van de nationaal-socialistische en fascistische omwenteling. Beslissend voor de toekomstige ontwikkeling is daarbij, of de onderwerping van een geesteswereld en van een politieke organisatie ontspruit aan een vooruitstrevenden gedachtengang, of dat zij slechts ls te beschouwen als te danken aan het feit, dat oude politieke krachten, die op zichzelven tot een overwinning op de loges niet in staat waren, nu een gunstig oogenblik hebben gevonden om met hun tegenstander af te rekenen, met geen ander doel dan ver ouderde instellingen opnieuw aan de macht te brengen. Bij al haar afwijzing van geest en metho den der vrijmetselarij denkt het nationaal- socialisme te zeer in historischen zin, om niet in het feit, dat de vrijmetselarjj 150 jaar lang Europa in toenemende mate' heeft be- heerscht, meer te zien dan slechts een toeval of het uitsluitend resultaat van duistere samenzweringen. Wij zien thans in de gedachten en de daaruit ontsproten daden van de Fransche revolutie een revolutionnaire breuk met de middeleeuwen, waarmede echter gepaard ging de onbekwaamheid om in de plaats van de oude bindingen nieuwe in het leven te roepen. Het valt echter niet te betwisten dat het tijdvak van het absolutisme inwendig vermolmd en corrupt was geworden en dat de krachten, die dit tijdvak droegen, onbe kwaam waren gebleken uit zichzelve tot een zuiverende evolutie te geraken. Door de geschiedenis, d w.z. door het ver loop van het spel der krachten, is een on dubbelzinnig oordeel geveld over het ten val gekomen Fransche systeem van de achttien de eeuw Daarom moet het als bedenkelijk worden beschouwd, wanneer thans krachten, die tot nu toe uit zichzelve onmachtig wa ren, trachten in de plaats van overleefde vormen weliswaar een nieuwe gedaante, doch naar den inhoud het oude regime te stellen. Het nationaal-socialisme nu streeft er naar met voorbijstreven van de ongebonden heid van het liberalisme een nieuwe staat kundige en sociale gedachten wereld op te bouwen. Het stelt in de plaats van de niet meer houdbare bindingen van het verleden een vaste sociale orde, en daarom draagt de overwinning op de vrijmetselarij een zeker vooruitstrevend karakter. Natuurlijk zal ook de ontwikkeling hier Ir Nederland na dezen maatregel met opmerk zaamheid worden gevolgd. Hoe ook de resul taten van dit verbod mogen zijn, de vorm van de vrijmetselaarsloges is, nu zoovelen een blik hebben kunnen slaan in de loges zelf en in heel de valsche romantiek van haar instel lingen, van alle illusies ontdaan. In ieder geval kan men zeggen, dat het z.g. mysterie dat vele kleinburgerlijke naturen heeft aan getrokken en anderen op zijn minst geïnte resseerd heeft, thans niet meer bestaat. Wel heeft zich eens in deze loges de politieke macht geconcentreerd, van hier uit zijn de groote transacties van de wereldpolitiek en van de wereldeconomie gesloten. De mate- rieele symbollseering echter van een vroegere dweepzuchtige idee was dermate primitief en armelijk aan vormen, dat ook dit feit slechts een uiting is van heel de innerlijke leegheid, welke in de steeds verder vervlakkende gees teswereld van de vrijmetselarij naar voren Onder de slagen van de nieuwe revolutie storten thans de steunpilaren van de liberale wanorde overal ineen, of zij gaat over de we reldbeschouwing der vrijmetselrlj, hetzij over haar complotten of over de door haar nage- WELKE BONNEN? BLOEM OF BAKMEEL: Bon 40 (alge meen distributieboekje)Geldig tot en met 6 September. BOTER. MARGARINE EN VET: Van 24 Augustus t/m. 18 October de met 05 t/m. 12 genummerde bonnen van de boterkaart voor boter; de met 05, 06 en 07 genummerde bonnen van de vetkaart voor margarine of boter; de met 08 ge nummerde bon voor gesmolten spijswet of boter; de met 09, 10, 11 en 12 ge nummerde bonnen van de vetkaart voor boter tegen gereduceerden prijs. BROOD: Van 2 tot en met 8 September zijn de met 4 genummerde bonnen van het broodbonboekje geldig. Deze bon nen blijven tot en met 12 September geldig; de bonnen 3 tot en met 5 Segt. GRUTTERSWAREN: Bon 14, algemeen distributieboekje, van 12 Aug. tot en met 6 September, voor rijst of rijste- meel of rijstebloem; bon 27, algemeen distributieboekje, van 12 Aug. tot en met 6 Sept., voor havermout, haver vlokken, gort of grutten; bon 105, alge meen distributieboekje, van 22 Juli tot en met 8 September, voor maizena, griesmeel of puddingpoeder, of pud- dingsauspoeder. Op 2 bonnen 105 kan men tot nader te bepalen dag een pakje maizena met een inhoud van 225 gram verkrijgen (speciale fabrieksverpak- king). Bon 110, algemeen distributie boekje, van 22 Juli tot en met 11 Sep tember, voor macaroni, vermicelli of spaghetti. LEVERTRAAN: Mag slechts worden afgeleverd op recept van een arts of tegen overgave van een, door een in Nederland gevestigden arts, afgegeven bon. Een grootere hoeveelheid dan 200 cc per hoofd en per week is niet toe gestaan. Per bon mag de arts niet meer uitschrijven dan noodig is voor 2 we ken; voor meer personen uit één gezin kan met één bon worden volstaan. PETROLEUM: Petroleumzegel „Periode 5", geldig van 12 Augustus tot en met 8 September. Bon „Periode 4" is on geldig verklaard. THEE OF KOFFIE: Bon 73 (algemeen distributieboekje)Geldig t>an 31 Aug. tot en met 27 September, recht gevende op 14 pond koffie of 14ons thee. ZEEP: Van 32 Augustus t/m. 24 Sep tember bon 115 uan het algemeen distri butieboekje voor 150 gram toiletzeep (nieuwe samenstelling) óf 120 gram huishoudzeep, óf 200 gram zachte zeep óf 250 gram zeeppoeder óf 125 gram zeepvlokken óf 250 gram zelfwerkende waschmiddelen óf 200 gram vloeibare Wasscherijen zullen gedurende boven genoemd tijdvak bon 115 van hun clien tele in ontvangst kunnen nemen en ivel één bon per acht kilogram droog wasch- goed. De bonnen voor extra-rantsoen geven van 31 Augustus 1940 tot en met 24 Januari 1941 elk recht op het koopen van een stuk toiletzeep (oude samen stelling) van gemiddeld gewicht. Van 31 Augustus tot en met 31 Decem ber kan op bon 116, welke tegelijk met de textielkaart is uitgereikt, 50 gram scheerzeep of een tube scheercrême dan wel een pot scheerzeep toorden gekocht. streefde slechts door goud gedekte wereld valuta en de heerschappij van de geldtrusts. De thans nog steeds smeulende verlangens om de leuzen van de Fransche revolutie, van een wereldstatenbond of van een volkenbond weder in oude glorie te herstellen, laat de natuurlijke revolutie van den nieuwen tijd zegepralend achter zich. 177. In een hoek van het plein stond een ezel heel alleen. Hem zullen we raad vragen, zei Jan. Ezeltje, wij zijn gevlucht en we zoeken Sambo, de olifant, zei Flip en de ezel begreep alles dadelijk. De olifant uit de Diergaarde was de vorige week hier met paarden op de markt. Waar is hij, waar is hij? riepen de jongens tegelijk. Sambo wist zelf nog niet waar hij heen zou gaan, antwoordde de ezel en schudde 178. Ga met ons mee, zei Flip, maar de ezel vertelde, dat hij een goeden baas had en dus niet weg wilde lopen. Maarstelde hij voor, kruip in de laad-zak, dan breng ik jullie bij mijn baas en vraag hem om raad. Hij is een beste kerel. Dat ritje leek hen wel, maar toen de ezel nog maar 20 meter gelopen had, hoorden ze een stem: Hoho, wat moet dat? Potzdaaxis dat mierenkereltje ook!, roept hij uit en 1 a\ breed gezicht wordt even één en al lach. he(— Wou jij het eerst boven zijn? 5tel$taal schuift het hoofd, grinnikt en klautert nu naast den zegjoten kerel langs een verweerde en vooruitstekende rotsbuit. 1^" hebt het geraden, gisteren, hé?"' zegt hij in gebroken ^h^tsch. iroor- Ben jij een Hollander? Noem mij Hansel, dat klinkt vrien- ajker, dan heelemaal geen naam te hooren. Richtig, antwoordt Staal," en als het jou toch hetzelfde jft, ik heet Gerard. luil«- Also, Gerard, we zullen er nog een schep bovenop gooien, /eet nemen we échter dat kopje even een blazertje". k ife springen zwijgend o*4r geulen en zeulen met hun zware D^akking meter na meter tege* de bergrug op. wij8ij het beschermende kopje, heeft Staal even gelegenheid om ™«end te zeggen „Zwaar werk, Hansel!" fe df blauwe oogen van de» reu§~licht yraolijkhefc^ afe hij beaamt, wat de Hollander vaststelt. En hij voegt eraan toe, dat het er niet lichter op zal worden, wat naar zijn meening zoo ook behoort te zijn. Hij ziet de vragende uitdrukking op Staals ge zicht en grijnst gemoedelijk, waardoor zijn mismaakte neus nog platter wordt. Jawel manneke, verwondert je dat? Jij bent nog niet lang in 't Legioen, ik werk mijn tweede contract af," vertelt hij, „maar laten we beenen maken, eer ze ons als theetantes snappen. Ze kruipen achter hun schutblok vandaan en hervatten de bestijging. Dan verklaart Hansel in telkens onderbroken zinnen, dat de oefeningen zoo zwaar en afmattend behooren te zijn,om dat later den legionairs tijdens de campagnes tegen opstandige Arabierenbenden uiterst inspannende marschen en bergbeklim- mingen te wachten staan. Zouden de manschappen dus niet vol doende voorbereid zijn, dan hield het grootste gedeelte van een regiment de maandenlange campagnes niet uit. De berg is genomen en de soldaten verzamelen zich. De offi cieren blijken echter niet tevreden over de oefening en laten hun ondergeschikten naar het dal terugtrekken. De troep moet een stormaanval ondernemen en dan meer verspreid te werk gaan. De zon vuurt haar stralen schuin op de berghelling en de klauterende mannen af. Ze is nu in haar warmte niet meer ver kwikkend, ze is genadeloos heet. De meeste legionairs, de blau wen, hebben de fout begaan hun veldflesch leeg te drinken, eer ze werkelijk dorst hadden. Toen Staal achter de granieten bochel de rest uit zijn flesch jviHe slorpen^ jveethield Hansel hem daarvan en zeide, dat de oefeningen voorloopig nog niet geëindigd zouden zijn. En de kans was zeer gering, dat er ergens water geput zou kunnen worden. Daarom was het noodig zuinig te zijn met wat nog in de veldflesch overbleef. Voor het vervolg raadde Hansel aan tijdens een marsch matig te wezen in het gebruik van het mee genomen water en alleen in het uiterste geval de dorst te lesschen. Staal ziet nu het verstandige van dezen raad in, want hy hoort om zich heen verwenschingen mompelen, omdat er gebrek is aan water. Ook hij heeft moeite zijn lust te bedwingen, vooral nu de gloed van de zon op hem drukt. Maar hij biedt weerstand, want wie weet, hoelang de officieren hen hier zullen laten zwoegen. Die tijd is inderdaad niet te berekenen, en zal waarschijnlijk afhangen van de hoedanigheid der uitgevoerde manoeuvres. VoortduFend moeten de legionairs berg op, berg af stormen, terwijl ze worden gadegeslagen door hun meerderen vanaf enkele hoog gelegen punten. En zoo er een uitvaller is, hij zal moeten bewijzen, dat het hem werkelijk onmogelijk werd het tempo bij te houden, want acht dagen prison is de lichtste straf en met simulanten weet men in het Legioen raad. Staal is en blijft op dezen dag van Hansel geschieden, maar hij heeft het genoegen beleefd de kennismaking met den reus te hernieuwen. Tot nu toe had hij geen behoefte gevoeld met één van zijn kamergenooten vriendschap te sluiten, niet omdat hij een een zelvige zwerver is en zich afsluit voor elke toenadering van anderen, ü.cb meer, wijl hij nuchter is en zrfe niet gauw aani anderen wil bloot geven. En vriendschap beteekent voor hem openhartig zijn jegens den ander, met hem door windstilte, maar ook door storm en ontij gaan, of zooals hij later eens zou zeggen door de dalen, maar ook over barre bergen te trekken, zonder te letten op eigen voordeel of gemak. En intuïtief, waarom weet hij niet, heeft hij gevoeld, dat zulk een samengaan bij zijn kamerkennissen niet te vinden is en hij hun niet aanbieden kan. Om dezelfde onbekende reden is hij overtuigd, dat hij dit wel aan Hansel kan geven. Den ganschen voormiddag bewegen zich de gele uniformen tegen en op de grauwe bergen. Nu eens liggen ze, na een fluit signaal, roerloos tusschen gruis en stukken op een bergflank, om dan na een volgend signaal rechts en links, hoog en laag te herrijzen en zich naar één doelpunt te begeven. Daar groept dan het bataljon en loopen de sergeants met hun witte halsdoeken langs hun manschappen om hen te wijzen op fouten, die begaan zijn bij de afdaling en stormaanvallen, en hun onverbiddelijk te zeggen, dat de oefeningen herhaald zullen worden tot ze feilloos zijn uitgevoerd. Maar in den middag wordt er toch verzamelen geblazen, treden de legionairs aan en mar- cheeren naar de kazerne, waar ze hun tunieken en uitrustingen moeten reinigen en poetsen, want straks is de inspectie weer even nauwkeurig en streng gelijk altijd. De prisoniers zijn er echter minder aan toe. Hun wordt nog geen tijd toegestaan om zich te wasschen en hun bevuilde uni formen schoon te maken. Zij moeten hun uitrusting afleveren en op de binnenplaats van de prison onder toezicht van de gewa pende wacht in een draf rondloopen, totdat het etea wordt ge bracht; een gamelle soep met een stuk brood. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 3