fel' fel ide Chris TE BESTE STUURLUI Jeugd Dc beste stuurlui staan aan wal, En turen door hun vuisten; Zij weten 't nog zij wisten 't al Ze zijn van enkle wijsheid mal, Maaar roeren vin noch knuisten. Ik ken er één; ik ken er twéé, Ze staan op alle kaaien; Ze sturen ieder scheepje mee 't Is of de winden van de zee Op hun kommando waaien. Hoort mannen! als ik steek van wal Tot zeilen of tot roeien. 'k Geef on die praatjes niemendal; De beste stuurlui staan aan wal.... Ik vaar maar met.... de goeien. Vul dit vierkant zo in, dat de woorden van boven naar beneden en van links naar rechts gelezen, dezelfde zijn. 1. een oergplaats; 2. een meisjes naam; 3. iets dat nooit breed is en 4 iets dat ge bruikt wordt bij 't bereiden van zeep. 1. Wat is klein in Parijs en groot in Schiedam? 2. Overdag vol, 's nachts hol. 3. Welke boer werkt met veel lawaai 4. Een voertuig en een maat vormen samen een naam, die zelfs keizers gedragen hebben. 5. Wat staat hier AN/Ka OPLOSSING /an de raadsels in onze vorige Kinderkrant. I. Een rivier. II. Tafelkleed. III. Appelboom. Pop Boe Lam. OPLOSSING DOOLHOF Lust je dat? De vleugels van een huisvlieg maken 335 trillin gen per minuut. Uit Tanden en kiezen inbegrepen, bevinden zich in het menschelijk lichaam 249 beenderen. Een pond fijn Engelsch garen, uitgespannen tot maximale verdunning, zou Londen met Parijs kunnen verbinden. Het aantal hartslagen van een mensch is 75 per. minuut, dat van een olifanf 28 en dat van een kat 130. In Zeeland en Limburg wonen de meeste bruin- oogigen van Nederland, p.l.m. 40 tot 45 pCt. der bevolking. Londen telt pl.m. 600 firma's van meer dan een eeuw oud en verschillende daarvan hebben 2 a 3 eeuwen bestaan. De waarde aan electrische stroom van een blik semstraal is pl.m. 3000 gulden. In het boomenrijke Japan ligt tusschen Naman- deau en Nikko een laan van 16 uren lang. Het oudste blad ter wereld is de Peking Gazette; het is opgericht in 918. Hot jaarlijkach verbruik van kaas in ons land zou wat u'e Auó. ï'nfloutf betreft, vijï maar A->r ttïtiu Huis te Rotterdam vullen. jtiarlijkè 203 K.M. verband gebruikt, dat is ongea voor de afstund AmsterdamEramen por spoor, Als een mensch evenveel at als een spin, zou hij naar verhouding noodig hebben: 2 ossen, 13 scha pen, 12 varkens en 4 vaten visch. DE ZILVEREN APOSTELEN Olitier Cromwell bezocht eens een der grootste kerken van Engeland, toen hij in een zijkapel een aantal zilveren beelden zag staan. „Wat bo« teekent dit?" vroeg hij aan den koster die hem rondleidde. Bevend zeide deze: „Het zijn do twaalf apostelen". „Nu", antwoordde Cromwell ernstig, „zoo beveel ik, dat die twaalf apostelen dadelijk bij den zilversmid gebracht worden en tot geld gemaakt opdat zij evenals hun meester rondgaan on goed doen". EEN BLADWIJZER L Een heel gemakkelijk werkstukje I En toch iets ,wat nog al eens te pas komt. We nemen een reep papier gekleurd van 36 c.M. lang en 5 c.M. breed. Vouw het papier dubbel vouw in de lengte en meet op de vouw af: eerst een stuk van 4 c.M. en dan 13 stukjes van 1 c.M. Geef nu knipjes bij elk puntje, dat je afgemeten hebt. Ieder knipje maak je 11/2 c.M. Zie figuur I Opgevouwen! Snijd of knip drie repen papiei 15 c.M. lang en 1 c.M. breed. Vlecht deze reepje» In de grote strook. De smalle reepjes moeten van een andere kleur zijn. Vouw het geheel nu dub- Li el v uw in de breedte en plak de beide helf ten op elkaar. l*-:: einde schuin bij en je hebt een iadj .er zoai^ figuur II aangeeft. Hierboven vind je weer dezelfde doolhof van ver leden week. Nu echter is er met streepjes aange geven, waar de matroos heen moet lopen. Had je de oplossing ook zó gevonden 210 vacaritiestemming Zaterdag 3 Augustus - No 27 - Jaargang 1940 De Rotterdammer - Nieuwe Haagsche Courant Nieuwe Utrechtsche Courant - Nieuwe Leidsche Courant en Dordtsch Dagblad In lijd van oorlog De oudvaderlijke gewoonte, om op Zon dag in ren ander gewaad te verschijnen en voor dien dag huis en straat net en proper te maken, is van dc breking der dagen door den dag des Hoeren een niet ongewenschte en voorwaar niet onbe langrijke uitdrukking. De blijde boodschap Hebt goeden moed! Hij roept ut Markus 10 49. DE genezing van den blinden Bartimeüs, zooals ons die door de verschillende Evangelisten verhaald wordt, is wel een zeer ontroerende geschiedenis. Wie dit verhaal, hoe bekend 't ook is, nog eens rustig en aandachtig naleest, wordt ge boeid én door dit stuk aangrijpend mensche lijk leed èn door de zoekende en lokkende liefde van den Heiland Dit gaat trouwens altijd samen. Elke blad zijde van het Nieuwe Testament laat ons zien hoe treffend 'n rijke Heiland en 'n arm zon daar bij elkaar passen. En zalig de mensch, die in zoo'n arm zondaar niet alleen een man of vrouw ziet, die 'n kleine tweeduizend jaar geleden heeft geleefd, maar die er door genade z'n eigen geestelijk conterfeitsel in herkennen mag. Niet waar: de geschiedenis is overbekend. Jezus gaat van Jericho naar Jeruzalem voor 't laatst. Als Lam dat de zonde der wereld wegneemt zal Hij er sterven. Hij weet dat en heeft 't Zijn discipelen in duidelijke, klare woorden gezegd (Lukas 18 3133). Hij kent dit lijden in al zijn vreeselijke on derdeden: Hij zal worden overgeleverd, be spot, bespogen; ze zullen Hem geeselen en dooden. Duidelijker dan Jezus 't niet zeggen, maar toch: de discpielen verstonden geen van deze dingen; zij verstonden niet hetgeen ge zegd werd (vers 34). En terwijl Jezus, langzaam voortwandelen- de, bezig is met Zijn lijden, dat de verzoening tusschen God en Zijn volk moet tot stand brengen, werpt Hem de rauwe kreet tege moet: „Jezus, Gij Zone Davids, ontferm U mijner!" Dat was de stem van Bartimëus, een ver tegenwoordiger van ons zondig menschelijk geslacht. Zijn naam beteekent „bevlekt", hij was blind en bedelende 't was alles even droevig en weerzinwekkend. Een blinde be delaar erger kan 't bijna al niet. Veel weten we van Bartimeüs niet, maar wat we weten is toch genoeg om ieder mensch, die z'n ziel bij 't leven niet kan hou den, dezen blinden bedelaar tot voorbeeld te Stellen. Als Bartimeüs hoort wat die groote voor bijtrekkende, schare beteekent, als hij ver neemt „Jezus van Nazareth gaat voorbij", dan laat hij niets onbeproefd om de aandacht van dien Jezus te trekken. Waarschijnlijk heeft hij van de wonderen van dien Heiland hooren vertellen, en nu die Heiland zijn le ven kruist, nu schijnt he*" slechts één gedachte te bezielen: nu of nooit. Hij roept en schreeuwt uit alle macht, en als de menschen hem bestraffen wie schreeuwt er nu zóó maar op de openbare raat? Schaamt die man zich ni dan r,;~>eüs nóg luider. „Zone Davids, ontferm U mijner!" E11 Bartimeüs krijgt z'n zin, als wij 't eens heel gewoon zeggen mogen. Jezus staat stil De Zoon des 'menschen is gekomen cm te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Hier is een verlorene, die om ontferming smeekt; hier is een blinde, die zoekt en tast naar het Licht der wereld; hier is een be vlekte, wiens ziel alleen gereinigd kan wor den door 't bloed der verzoening, dat de Hei land der wereld straks ook voor Hem op Golgotha storten zal. En de menschen, die Bartimëus eerst be straffen om z'n onbehoorlijk geschreeuw, leiden hem nu tot Jezus en zeggen hem: „Heb goeden moed; Sta op; Hij roept u!" (Mark. 10 vs. 49). Bartimeüs maakt haast om aan die uitnoodi- ging gevolg te geven. Hij werpt zijn mantel af, staat op en laat zich tot den Heiland lei den. Dan komt hij op de plaats waar voor hem en voor ieder zondig mensch alleen genezing en volkomen redding te vinden is: aan de voeten van Jezus. Voor den Heiland der wereld is niemand te slecht wie nergens mag komen, kan bij Hem nog terecht. Daar klinkt reeds 't wachtwoord: „Ga heen, uw geloof heeft u behouden!" Bartimeüs is genezen van zijn blindheid. Hij heeft in 't geloof de ontferming van den Zone Davids over zijn arm, zondig en mis maakt leven mogen inroepen. De landen en de steden branden, dc dood zaait zijn verschrikking roi}d: t nier;;, (*od, dan gevouwen handen, I een angstig hart, een stamelende mond. Het is niet veel. doch als Gij ons wilt hóören het genoeg voor een nog zwarter lijd, zijn wjj voor dit oogenblik verloren, wij winnen U, in eeuwigheid. GABRIëL SMIT. Zijn gebed is verhoord. Hij heeft 't minaeiu gevraagd en door genade 't meerdere verkre gen. En Hij volgt zijn Heiland op den weg, God verheerlijkende (Lukas 18 43). Ieder in Adam gevallen menschenkind zit, als Bartimeüs, langs den heilweg, waarlangs Jezus Christus voorbij gaat. En als 's Heeren Geest in hem werkt: als hij zien mag dat hij blind is (zulke paradoxen zijn er meer op den weg des heil"!) dan ver heft hij zijn stem en smeekt met al de kracht van zijn ziel: „Jezus, Gij Zone Davids, ont ferm U mijner!" Menschenvrees weerhoudt hem niet, alles wat hem hinderen kan tot Jezus te vluchten werpt hij van zich af. Er zitten vele zulke in zich zelf verloren menschenkinderen langs den grooten heir weg des levens. Vooral ook in onzen tijd, nu alle vastigheden des levens wankelen, nu de mensch neerzit bij de puinhoopen van zijn zoo stevig lijkende, maar tóch verwoeste levenshuis. Brengen wij de blijde boodschap: „Hebt goeden moed! Hij roept u!" -fik In de omgeving van Berkel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 9