SCHRIJVERS van BOEKEN en •V i»" "*pu 3clj3 ja 9{U3)Sini sviauiuicq •c k) ua puaa.»um.>6 uaqasuaiu on« uapuoA >Pf> I -fw>ui jooq y\po t .A >ep "«5 'sSlvpuox jag l ERFLATERS VAN ONZE BESCHAVING II door Jan Romein en Annie Romein EEN half jaar na de verschijning van het eerste deel, dat ik in het Zondagsblad van 24 Sep tember 1938 besprak, doen de Romeins het tweede deel verschijnen. Nu zijn het tien figuren uit de Gouden Eeuw die onze aandacht vragen. Overziet men de namen der behandelde personen in de in houdsopgave, dan treft tweeërleiVooreerst ver bazen we ons opnieuw over de werkelijk buitenge woon veelzijdige talenten, die onze kleine maar machtige Republiek in die dagen heeft opgeleverd en in de tweede plaats erkennen we volmondig de zeer gelukkjge want rijk geschakeerde keus der auteurs, waardoor het mogelijk wordt in betrek kelijk beperkt bestek een globaal idee te krijgen van de enorm gevarieerde energie, die zich hier te lande in de zeventiende eeuw heeft geopenbaard. Schier geen gebied van menschelijk kunnen en ondernemen, of Nederland telt zijn internationale vermaardheden, want al hebben de schrijvers zich natuurlijk tot de allergrootsten moeten beperken, ieder die ook maar enigermate in de historie thuis is, noemt direct naast de behandelden andere na men, die evenzeer gerekend moeten worden tot de voortreffelijksten op him terrein. De eenvoudige opsomming van de besproken per sonen ieder door een markante toevoeging achter hun naam in de kern van hun wezen gety peerd toont u de rijke verscheidenheid van de inhoud van dit boek. Het begint met Sweelinck, den grooten organist. Na hem komt Huig de Groot, het Delfts Orakel, de grootste rechtsgeleerde van zijn tijd. Dan volgt Coen, de grondlegger van het koloniale rijk. Vervolgens Louis de Geer, de koop man van internationaal formaat. Voorts Vondel en Rembrandt, De Ruyter en De Witt. En tenslotte Christiaen Huygcns en Spinoza. Aandachtige beschouwing van de namen van Coen, De Geer, Sweelinck, De Ruyter en Rembrandt maakt den ingewijde omtrent de levensbeschou wing van dezen al aanstonds nieuwsgierig naar de waardeering, die elk hunner zal erlangen van de auteurs, van wie bekend is. dat ze een visie hebben op vele vraagstukken, die hier aan de orde moeten komen, die ver ligt niet alleen van de onze, maar die evenzeer totaal vreemd was aan de personen in kwestie. Sterker dan in het eerste deel het kan moeilijk anders komt hier telkens uit, zoowel in pro bleemstelling als in bewoording, dat de auteurs uit- geon van een wereldbeschouwing, die de onze niet is. Dat moet noodwendig leiden tot een opzetten van een karakteristiek, die we maar ten deele kunnen waardeeren en waarbij we telkens de bot sing voelen tusschen twee zoo diametraal tegen over elkander staande levensovertuigingen als Marxisme en Calvinisme zijn. Aanstonds echter wil ik daaraan toevoegen, dat naar mijn meening de oprechte bedoeling der schrijvers is de daden en woorden zooveel mogelijk in een zuiver en objectief licht te stellen. Naast de geheel andere kijk die de auteurs hebben met betrekking tot de wereldbe schouwing der groote mannen, die ze bespreken, staat toch voortdurend de oprechte wensch om de motieven die hen dreven tot hun daden zoo eerlijk rnogelyk te doorgronden. Daardoor vooral heeft dit boek zoo instructieve waarde, omdat het ons tel kens dwingt tot nieuwe bezinning, onder het licht dat de auteurs op deze mannen lieten schijnen. De benadering uit *ar\ gohool andere ons vreemde gezichtshoek, heeft het voordeel, dat wij al lezend opnieuw voor problemen worden gesteld, die ook onder ons nog lang niet tot volkomen zekerheid zijn gekomen en waarover ook wij nog dagelijks discussieeren, ook los van onze geeste lijke erflaters. Om een paar punten te noemen: De vestiging van het koloniale rijk van Indonesië spreken de Ro meins met een voor ons reeds aanstonds verdachte term en de methoden die daarbij werden toe gepast, zijn ook voor ons, die door den loop der historie van den dag gedwongen worden onzen aan dacht te richten op aangelegenheden van expansie en koloniaal bezit, nog vragen, waarover we soms liever zwijgen om gemakkelijk te rusten in de verdediging van den status quo, waarbij we maar liever niet te diep doordringen in den tijd, waar in de huidige toestand tot consolidatie kwam. Immers, vasthouden aan den wensch, dat het maar zal blijven zooals het nu is, ja ook geloven in den zegen die een koloniaal bestaan naar Antirevolu- tionnaire wijze opgevat voor de betrokken volken meebrengt, is nog geheel iets anders als op grond van waarachtig Christelijke levensovertuiging verdedigen van alle handelwijzen der vaderen, dia ons dat bezit brachten. De verhouding Calvinisme-Kapitalisme, door Ro mein aan de orde gesteld bij de behandeling van De Geer, is een zaak, waarover ook thans nog het laatste woord niet is gezegd, getuige de be sprekingen daarover in den laatsten tijd gevoerd, al hebben ook de woorden kapitalisme en zelfs klassestrijd, dat hier uit R.'s pen vloeit, voor ons een heel andere kleur en nuance, dan er hier uit gehoord wordt. Nog een derde punt: De Ruyter's geloof, waarmee hij den strijd inging tegen Engelschen en Fran- schen en waardoor hij in oprechtheid God aanriep om de zegen In zijn strijd, is een zaak zoo teer en anderzijds zoo strikt persoonlijk, dat het niet aangaat daaruit nu maar dadelijk conclusies te trekken ook voor onze tijd, dat geven we grif toe, maar daarom zal toch niemand onzer ook maar van verre kunnen instemmen met Romein's opmer king: „Zoo een geloof, dat de Ruyter's kracht kon zijn. laat zich over de 18e eeuw heen niet verplaat sen zonder bekrompenheid of erger te worde n". Het gaat hier om vraagpunten die ook voor het heden hun beteekenis nog ten volle bezitten en waarover R.'s partijgenooten thans evenzeer anders denken als wij, men moge de kwestie dan stellen met betrekking tot het heden of tot het verleden. De auteurs geven hun visie naar eer en geweten, daarom zijn hun woorden voor ons be langrijk en daarom ook moet ieder, die zich voor deze historische figuren interesseert, kennis nemen van deze belangrijke beschouwingen. Alleen beter kijk op de personen en scherper omlijning van eigen standpunt zal er het gevolg van zijn. Heel anders weer is de reactie op de behandeling van figuren als De Groot, Huygens, en Spinoza vooral. Prijzen hier de auteurs onvoorwaardelijk, daar moeten wij meestal bedenkingen maken, om dat voor ons volk ook de wetenschap en de wijs begeerte gesubordineerd dienen te zijn aan de ons van God gegeven openbaring. Interessant zijn de beschouwingen van Annie Romein rondom Swee linck en de beteekenis van het Calvinisme voor de muziek. Hierover maakt zij opmerkingen, die meer onze instemming hebben dan die van Dr. Pull- mann, waarover ik in 1936 in dit blad schreef. Ik wil deze beschouwing eindigen met een enkele opmerking over het Vondelhoofdstuk. In zyn ge heel heeft dit me meer geboeid dan de verhande ling door Romein over dezen dichter bij de her denking in 1937. Met forsche en duidelijke lijnen teekent Romein de beteekenis van de Renaissance, juist acht ik zijn bedenkingen over de barokmanie, waarmee velen tegenwoordig te zijnen opzichte behept zijn. Verbazing vervult ons als we zien hoe die enorme literatuur over dezen dichterprins door den auteur is verwerkt, en in een enkele zin wordt gememoreerd of gepareerd. Juister dan Gorter's opzienbarende woorden over Vondel's slaafschap van de regentenklasse is de teekening van Romein. Jammer is het, dat ten slotte ook op Vondel de Freudiaansche theorie wordt toege past, waarbij deze eerbare te licht bevonden wordt, omdat hy helaas „gebrek aan erotiek" vertoont De verheerlijking der „ontrouw" vindt in ons geen voorstander. Tenslotte: Het boek van de Romeins is een bui tengewoon lezenswaardig boek. Men moge het niet met alles eens zijn, dat doet er niet toe, dat rust ons slechts beter toe tot den strijd der geesten. Herhaalde malen verrast het ons ook door zijn juiste en duidelijke formuleering. Vermelden we nog, dat in het woord vooraf een literatuuropgave wordt beloofd aan het eind van het vierde deel, waardoor het geheel nog belangryk aan waarde winnen zal. Dr. J. KARSEM EIJ ER. Uitg. N.V. E. Querido's Uitg. Mij (Geschre ven Jan. 1939). Oude Korenmolen in Zeeuwsch-Vlaanderen (Fioto mevr, Huijsm&n, Den Haag), De avond valt De avond valt, de bouwer veegt zijn spade En volgt het pad, dat naar de hoeve slingert; De weg terzij, ivaarlangs een fietser klingelt Ligt eenzaam in een grijze nevelwade. Hij gaat met moeden gang, toch reede rust- verzade, Wanneer zijn denken ijlt naar 't huisje in de wingerd, waar uit een lage schouw de rook naar boven kringelt En open deur vergoedt de daggeleden schade. Zóó, Heer, uw kind'ren, die door uw genude Bij 't kruis van Christus hun verlossing mel den. De bouwers op de groote wereldvelden En zaaiers van uw Evangeliezade. De avond valt, de bouwer veegt zijn spade: Een open hemel zal zijn werk vergelden. G. WAANDERS EEN NATIONALE EERESCHULD In het „Algcm. Weekblad voor Kerk en Chrislcn- dom" vonden wij van Vigilax dit behartigens waardig ©tukje: Dezer dagen hebben wij in Den Haag de eerste oorlogsverminkten in invalidewagentjes door de stad zien rijden...; een ongekend beeld in onze Wij willen niet trachten te peilen, wat er in deze Jonge mannen moet zijn omgegaan, toen zij aldus voor het eerst na den oorlog hun intrede in het grootestadslevcn moesten of mochten doen. Nog minder is het onze bedoeling, medelijden op te wekken voor deze in den strijd voor het vader land verminkte lovens. Wij zouden hun daarmee ongetwijfeld een ongevvenschten en slechten dienst bewijzen. Evenmin willen wij uitweiden over het bescha mende feit. dat deze invaliden, die de wreede sla gen van den oorlog voor ons allen opvingen, straks naar huis zullen worden gezonden met een grijpstuiver, die nog minder bedraagt dan een steuntrekker ontving. Wèl willen wij aandacht vragen voo<r de psy chische kwelling van onvolwaardigheid, als deze menschen straks zullen trachten een broodwin ning voor zich en hun gezinnen «te vinden. Zij hebben recht op werk, meer dan ieder ander. Niet alleen bij sollicitaties naar voor hen passende en mogelijke betrekkingen zullen zij de voorkeur moeten genieten, doch desnoods zullen er voor hen plaatsen moeten worden vrijgemaakt. Dit is een eeroschuld van ons gehcelc volk jegens zijn verminkte soldaten. Velen zullen in staat zijn, overheidsbetrekkingen naar behooren te vervul len. Laat hun deze betrekkingen gegeven wordenl Ook het particuliere bedrijfsleven biedt meerders mogelijkheden voor hen. Na den vorigen oorlog zijn b.v. in Duitschland volkomen blinden op geleid tot telefonisten, die geheel voor hun taak berekend bloken. Eerste vereischte is ©en uitge breid psycholigsch en psychotechnisch onderzoek, om uit te maken in welke richting ieder van hen do beste kans heeft. Eventueel© herscholing zal van Staatswege moeten worden mogelijk gemaakt. Een centrale leiding ten behoeve van de weder opneming dezer verminkten in het maatschappe lijk leven, ook ten opzichte van de publieke opinie dient t© worden aangeweacn. Het verdient aan beveling hierbij de bekend© „Vereniging Arbeid voor Onvolwaardigen", die op dit terrein reeds over een goede dosis ervaring beschikt, in te scha kelen. Dit zijn slechts enkele losse opmerkingen over een vraagstuk, dat urgent begint te worden, nu de eerste oorlogsinvaliden zich reeds komen aan melden voor de poorten der maatschappij. Eigen lijk is het minder 'n „vraagstuk" dan wel 'n nati,o nale plicht. Er moét een allen bevredigende op lossing voor gevonden worden. De oorlog behoort alweer ongeveer twee maanden tot hot verleden; ©enig initiatief en eenfge voortvarendheid zijn dus wel geboden. Onze oorlogsinvaliden ook die uit de burgerbevolking moeten m«t alle ons ten dienste staande middelen, de chirurgische niet uit gesloten, gemankt worden tot nuttige leden in do samenleving. En diegenen onder hen, die geheel en al ongeschikt zijn geworden om voor zichzelf te zorgen, hebben recht op een royalere behan deling dan hun tot heden werd toegedachtl WOORDEN VAN LUTHER Voor tegenstanders der waarheid wijk ik geen duimbreed terug. Mijn leven zal hun beul zijn, en mijn dood hun duivel. 't Is zeer natuurlijk, dat de leugen angstvallig naar steunsels grijpt, want hij staat op zich zelve. Maar de waarheid zoekt geen steun, omdat zij voelt, dat God haar vasthoudt u u Huishoudelijke arbeid teri plattelande ONDANKS de moeilijke tijdsomstandigheden is er op het terrein van de huishouding een groote activiteit. Meer dan vroeger nog is het van belang, dat de huisvrouw haar tijd en kracht economisch gebruikt. Bij de Stichting voor Huis houdelijke Voorlichting ten Plattelande bestond reeds geruimen tijd het plan tot het instellen van een technisch adviesbureau voor huishoudelijke voorlichting ten plattelande. Op dit bureau zou den verschillende werkzaamheden op houshoude- lijk gebied bestudeerd kunnen worden om daarna op de cursussen, welke van deze Stichting uitgaan, de beste methode te kunnen propageeren. Vele vraagstukken vragen de aandacht, bijv.: Wat is de doelmatigste methode tot het behande len van de huishoudwasch? Welke is de beste lichaamshouding bij landarbeid? Hoe kiest men een doelmatige kleeding bij ver schillende huishoudelijke bezigheden Er zijn reeds instellingen, welke op dit gebied werkzaam zyn, doch een centraal punt, waar de verkregen resultaten in de praktijk worden be proefd en doorgegeven aan de huisvrouw, be stond in ons land nog niet. Het Stichtingsbestuur heeft daarom gemeend ook na de ramp welke ons land getroffen heeft op dit terrein voort te moeten werken. Juist nu is het besparen van materiaal van het grootste belang. Wanneer wij weten, dat er in ons land 1,8 millioon huishoudingen zijn met een totaalverbruik aan goederen van ten minste 2'/> milliard gulden, dan zou door een besparing van 5 pCt. door betere en zuiniger werkmethoden een bedrag van f 100.000000 beschikbaar komen, waarvoor heel wat levensgeluk en gezondheid verschaft zou kunnen worden. Voor de instelling van een zoodanig bureau werd de medewerking verkregen van de beide vereenigingen van leer krachten bij het landbouwhuishoudonderwijs en de boerinnenbonden, welke elk een bestuurslid voor dit werk aanwezen. In het Departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen vond de installatie van dit bestuur door den Voorzitter van de Stichting voor Huis houdelijke Voorlichting ten Plattelande, Prof. Dr G. A. van Poelje, plaats. In zijn rede zette de voorzitter de werkwijze van het instituut uiteen. Het Bestuur van dit Bureau ligt in handen van vertegenwoordigsters van de drie boerinnenbon den en de twee organisaties van leerkrachten bij het N.O. voor meisjes met een adviseerend lid namens het Stichtingsbestuur. Als leidster van het Bureau, dat gevestigd zal worden op de boerderij de Schipborg te Anlo, is aangewezen Mevr. Willinge PrinsVisser. Als eerste onderzoek zal in samenwerking met het Rijksvczel-instituut nagegaan worden de invloed van verschillende waschmiddelen op de wol vezel. Door middel van een enquête zal boven dien nagegaan worden, hoe de wolwasch in de huisgezinnen wordt behandeld. Op deze wijze kan een goede uitwisseling tusschen theorie en prak tijd verkregen worden. Nu weinig spek beschikbaar is OP het oogenblik is er weinig vet beschikbaar. Wie nog wat spek heeft, doet goed, dit zoo verstandig en zuinig mogelijk te gebruiken. Versch spek en gerookt spek gebruiken we op verschil lende wijzen. VERSCH SPEK Dit kan in den vorm van „Z tspek" verwerkt worden tot een smakelijke brocdbelegging en het k. i» ook in pin Us van vleesch dienst doen by het middagma.v, bijv. by fuinboonen of - laboonen. ZULTSPEK Snijd het vcrsche spek in stukk van ongeveer 1 pond Kook deze in water met zout gaar, maar stiet week. Leg het spek. als het geheel bekoeld is, in een steenen pot en giet er eipekel over. Deze wordt gemaakt van karnemelk en zout of half water, half azijn en zoui. Zooveel zout dat een ei erin blijft drijven. Na een week is het spek te gebruiken en het is 45 weken houdbaar. Tusschentyds wordt dan de pekel ververscht. UITSMELTEN VAN SPEK Het versche spek kan ook uitgesmolten worden, nadat het eerst in dobbelsteentjes is gesneden. Het vet kan men gebruiken voor braden en de kanen kunnen tot een smakelijk gerecht gemaakt wor den of warm op roggebrood gegeten worden. Ka nen, vermengd met gebakken aardappelen en sla kan men ook geven. OVENSCHOTEL VAN KANEN ,Vet een vuurvaste schotel in en bestrooi hem met paneermeel. Leg hierin een laag gekookte, fijngemaakte aardappelen, daarover strooit men een laag kanen, die met zout, peper en gefruite uien zyn vermengd. Dan weer aardappelen enz. Dc bovenste laag moet uit aardappelen bestaan. Leg er een paar kluitjes vet of botei op en plaats de schotel ia» den oven. Geef er ala by. STROOPVET Het uitgesmolten vet kan men verwerken tot stroopvet; hiervoor wordt *4 ve* me^ stroop (warm) vermengd. Het kan dan in plaats van boter op de boterham gesmeerd worden. GEROOKT SPEK Dit kan dun gesneden als boterham-belegging dienst doen. Ook mager gekookt gerookt spek op de boterham is 'heel smakelijk. In plakken gesneden en even verwarmd kan het geschikt dienst doen voor het bereiden van spie geleieren, omelette enz. Gebakken spek met to maten is ook lekker en gezond. Gerookt spek, in dobbelsteentjes uitgebakken, en dan over bruine boonen of groene erwten, is een goede aanvulling van de broodmaaltijd. MELKAARDAPPELEN Een restje gebakken spek en een rest aardappelen kunnen samen tot melkaardappelen verwerkt worden. Maak een sausje van spekvet, bloem en melk; de hoeveelheid is afhankelijk van de portie aardap pelen. deze moeten niet te droog worden. Sn yd de aardappelen in blokjes en vermeng ze met het fijngesneden spek. Roer dit samen door de saus en laat alles goed warm worden, maar niet koken Meng er voor het opdoen de gehakt© peterselie door. HET BEWAREN Bij het bewaren van spek en ham moet men steeds oppassen voor vliegen en kevertjes. Maak daarom een zak en hang daar uw spek in op. Het hangt nu geheel vry. Alleen moet men erom denken, dat het spek nergens in aanraking komt met het gaas. daar dan de vliegen toch nog hun eitjes erop kunnen leggen. De zak wordt gemaakt van dunne gordijnstof. Van ijzerdraad maakt men twee ringen en be vestigt deze in den zak, zoodat hy open wordt gehouden. FRITUURVET Hebben wij een pan met frituurvet, die door het vele gebruik donker is geworden, dan gaan we als volgt te werk. Snijdt het gestolde vet in stuk ken en zet ze in een groote pan met ruim water op. Breng het water aan de kook en laat alles zachtjes een half uur koken. Pas hierbij op voor overkoken met het daaraan verbonden brand gevaar Laat nu alles geheel koud worden. Op het water vormt zich dan een laag lichtgekleurd vet met aan den onderkant er tegen aan een donker laagje. Licht het vet uit de pan en verwijder het zwarte gedeelte; de rest is nu weer voor gebruik gereed. SPEKSAUS (inplaats van jus) yn liter boonennat of water, 1 ui, 45 gr bloem, 100 gr. doorregen rookspek, ongeveer '4 dl. azijn, peper. Schrap het spek aan alle kanten dun af en snijd het in blokjes. Bak deze tot er genoeg vet uit is getrokken. Neem dan de dobbelsteentjes uit de pan, fruit in het vet het grof gesnipperde uitje, zorg dat dit niet bruin wordt. Verwijder het uitje, voeg de bloem toe en roer dit met het gesmolten vet tot een gladde massa. Laat deze licht bruin branden. Voeg onder goed roeren de vloeistof toe en laat de saus nog 510 minuten doorkoken. Maak ze af met wat azijn en dobbelsteentjes spek. VLEESCH BRADEN ZONDER VET Tenslotte nog een vetbesparing. Hiervoor kan men alleen de vette vleeschsoorten nemen. Ga op dezelfde wyze te werk als by het braden van versche worst. Zet het vleesch op met iets water en iaat het zachtjes koken. Als het vocht verdampt is, kan men het vleesch in het uitgesmolten vet bruin maken. Gedachten op zonnewijzers Door het wijzen van den wijzer worden alle wijzen wijzer. Heden niei begonnen, morgen niet voltooid, Blijft het altijd- „morgen, 't „heden" komt er nooit. Besteedt den duren tijd van dagen en van nach" ten, Terwijl gij in uw krachten en jong van jaren zijt, Rustig vertrouwen voert tot het doel. Morgen behoort u niet toe. Stel nooit tot morgen uit, wat ge heden doen kunt God geeft iederen vogel zijn voedsel, Maar Hij brengt hét niet in zijn nest Geniet de vreugde van het tegenwoordige zón dat gij er de vreugde van de toekomst niet bit inboet Dc zon wil ook wel door kleine raampjes sehij- Beid uw tijd, duur uw uur! Vreugde ia het leven, gezien door een zonne straal. Het is tijd. den Heere te zoeken. Ik heb geen tijd 't Is gauw gezcid. Verdeel uw tijd Met wijs beleid. Dan hebt ge tijd Durf t© leven, Kwel u niet Met te veel gedachten; Werk uw werk en zing uw lied onder blij verwachten! Vroom en vroolijk, Frisch en vroeg Met de zonne wakker, Strek uw handen Naar den ploeg Op den grooten akker! Knippatronen in de vacantie y Ook dit jaar zetten we wegens de vacantie het maken van knippatronen even stop, en wel tot Zaterdag 24 Augustus. Daarna gaat de redactrice van de betreffende rubriek weer met frisschen moed aan het werk en wordt het contact hersteld. Tot zoolang hebbe men dus geduld. VAN LIMBURG STIRUM SCHOOL Eueebluabuitenslngel ARNHEM CHR. MEISJESSCHOOL (met Internaat). Opgericht Mei 1U13 Vijfjarige Curaus aansluitend aan de Lagere School. Opleidlug naar aard en aanlog tn velerlei richting en voor onder scheiden werkkring. Eigen erkend diplo ma. Prospectus en inlichtingen te ver krijgen hy de Directrice: MeJ. C M. ABNlZEiN. Crackftee EDEL STIJFSEL 0 hmuni H))IMI tteikt d« »loll*i> 9*m*kk*)i|h Mnikan DAMES EN MEISJES MAAKT NU KELP UW KLEEDING Eendt bon en 25 cent aan postzegels bij voorkeur van 3 cent en U ontvangt een aiooi boek met ruivn 100 maten en modellen en tevens een gratis apparaat om U te laten lien hoe gemakkelijk onze methode is om THUIS alle Weeding te leeren maken en vermaken. aan INSTITUUT DnM E.N.S.A.I.D. O v/ Iw Tolsteegsingel 54 - Utrecht Naam Fabr. Barendrecht bij R'dam, Tel. 406 215

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 10