lliruurr Courant gj_ iboi bonnementsprijs: j per 3 maanden in Leiden en in plaatsen waar een agentschap gevestigd is 2.35 Per week 18 ct. Losse nummers 5 cl Allee bij vooruitbetaling. gda°5rtVertent*epr^Zen sn vat] gaan nis wj het tri 5 regels. Bewijsnummer 5 ot. Bij tekoi tract belangrijke korting Engêlj Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken Bur. Redactie en Administratie: BREESTRAAT 123. LEIDEN. Telefoon 22710. (Na 6 uur 23166). Postbox 20. Postrek. 58936. No. 6168 DINSDAG 9 JULI 1940 21e Jaargang llen o gewor De waarde van ons tenJrist. Hooger Onderwijs ongej de v Dit !et is een bekende waarheid, dat men lagen van rust en kalmte vele belang- II e en verrijkende dingen zonder meer vaardt en eerst in tijden van crisis Duitfft, van welk een beteekenis deze en incjjen zijn. Dit geldt van allerlei, het h ?Plt ook van de Christelijke weten schapsbeoefening. En op deze plaats wil de El WÜ vandaag eens in het bijzonder zou ^acht vragen voor de waarde van ons verkaistelijk Hooger Onderwijs, zoowel aan e ^"Universiteit en Hoogescholen of andére hechtingen, die zich daarop met name gevapggen, alsook aan de bijzondere leer- an gelen aan onze Openbare Universiteiten, het dbezet worden vanwege de Ned. Herv. Men ti of andere instanties, ja heel het ilandblogisch en overig onderwijs, dat zich baseeren op het Woord van God. Van onderwijs immers spreekt mede onze jdenis, als zij zegt, dat wij „leer- U^*eren van Christus" zijn, en ook als opmerkt: „Wie zal van zijne weten- ip spreken, ziende, dat de natuurlijke jsch niet begrijpt de dingen, die des plaa#stes Gods zijn? Kortelijk, wie zal Ige gedachte voorstellen, dewijl hij pektaat, dat wij niet bekwaam zijn van ^>lyen iets te denken, als uit onszel- or(j maar dat onze bekwaamheid uit God aangEn daarom hetgene de apostel zegt. fftaoort met recht vast en zeker gehouden dattvor^en' ^at *n ons wer^t beide iter 1willen en het werken, naar Zijn wel- il kuPgen. Want er is noch verstand, noch We; den verstande en wille Gods gelijk- mig, of Christus heeft ze in den m1isch gêwrocht; hetwelk Hij ons leert, g opgende: Zonder Mij kunt gij niets antsijn". istaai)eze woorden laten ons reeds zien, hoe ge" 'ook op het terrein van <jle wetenschap. daar misschien juist, afhankelijk echtd van den hemelschen Vader. Hier zoo rdend als elders blijft ons kennen op zijn ten deele, en wie het anders mocht 'eriernen- die ^eze eens de prachtige n m^fdstukken uit het boek van Job. arin deze door God als met vragen erin3"dt overstroomd, vragen, waarop hij betiJ antwoord schuldig blijft. „Geef het te ts, vinen, indien gij kloek van verstand slof'. 4 daleen. den Christen behoeft niet meer i nm'worden bijgebracht, dat wetenschap var[lder geloof en zonder de basis van ds Woord iets zwevends blijft. Ach at iir de wetenschap liggen waarden en ns n^r^eden, die haar beteekenis te boven eeiin. Ziet men deze waarden en waar- ien niet, dan wordt het leven arm t was zoo vooral in de thans goeddeels In rvlogen dagen, waarin door velen het Dken van den mensch op den troon rd gezet. Het streven naar „verlich te K^" van den §eest vierde hoogtij. Gaarne rlootfg men in de richting van rationalisme, fe pl?^'v^sme en materialisme. Wat het sind^onalisme betreft, dit woord komt van 'e^ v"°' rede' en doe* reeds zien, hoe men altijd?"1*? van de beredeneering. In positi- d enme ligt een werkwoord opgesloten. di{ -leggen" beteekent; het is het rootfven, om heel het leven neer te leggen hieiT00vee^ m°gelÜk zelf gevonden wetten, lüke wat tenslotte het materialisme be- .ft, de materie, de stof was het voor- bt?mRte- en waartoe men daarbij kan <)aken. bl'ikt uit het aardige puntdichtje met de Genestet. waarin hij met het :n dlterialisme den spot drijft: deri rwij|Jan Rap verklaart: Ik ben een chemisch [praeparaat. >noer Spiritualist, deswege, maakt zich 'fabv fkwaad: Nodpet ik. mij geeft dit licht; ik dacht aJ rnas [vaak voordezen: bij Vat zou zoo'n smeerpoes toch wel wezen'" xml ;stfe(Een chemisch praeparaat", dat was e?zo^ den materialist de mensch! Van iblik^s menschen ziel had hij blijkbaar 3gefmer gehoord. Uit dien tijd dateert vee woord van Opzoomer, dat men, mits on^n maar voldoende scholen kreeg, de tangenissen wel kon sluiten. En wat religie betreft, men had behoefte aan jze menschen, en het Christendom ^ld de menschen maar dom. Wilde ld^ein niettemin het Christendom hand- nw^ven, dan toch niet verder, dan voor- weever de rede het toeliet: Het resultaat 'hdijs een redelijk, een verstandelijk Chris- dom, waarin vaak vergeefs naar den ■istus werd gezocht. 'egen deze richting van het kille en /o^ens beperkte verstand is reeds in de iceii?ige eeuw krachtig verzet gerezen. rulVscheidene groote mannen uit onze va"ajngen ziin ertegen in het touw gekomen niot hebben doen zien, dat abstracte, dat Jivere" wetenschap zoo goed als onmo- lej' lijk is en dat men «ok bij de weten- "wapsbeoefening moet uitgaan van het ^'bbr-oordeel van Gods Openbaring. Niet ter de wetenschap stond voorop, maar waarde, die het Woord des Heeren e jvpft voor de levens- en wereldbeschou- van den mensch, en dus ook voor wetenschap. Want deze twee staan in verband met elkaar. Men denke Ichts aan het Duitsche woord: „Was 'tenjs Herz nicht will, das lasst der Kopf jJoJjht ein". ..Wat het hart niet wil, dat edgjd het hoofd niet binnen". 'et verzet tegear het rationalisme, het Wat nu Volhouden Ook de mannen van „Geloof en Vrijheid", Dr. F. J. Krop en de zijnen, hebben de vraag gesteld: „Wat nu?" En uit hun ant woord knippen wij het volgende: „Het antwoord ligt voor de hand: volhouden. Al kunnen voor het oogenblik geen geld zendingen naar het buitenland plaats hebben, het eens gegeven woord blijft van kracht. En men zal zich herinneren dat dat woord, eenmaal aan de leiding van den Baltischen Rusland Arbeid gegeven, luidde: wat er ook gebeure, wij gaan door en zullen trachten, onder alle omstandigheden, in elk geval de organisatie in stand te houden. Daarom, Vrienden en Correspondenten, nimmer het bijltje er bij neerleggen. Blijft werken met ons blad en tracht vaste abonné's te winnen. Blijft onze geschriften verspreiden: zij houden den band aan met de vervolgden om des geloofswille, de arme slachtoffers van het bolsjewisme, die men maar al te licht vergeet in deze dagen van droefheid en rouw, ook voor ons. Dat is juist het tragische van den oorlog: de slagen die men zelf ontvangt doen ons het leed van anderen vergeten, en maken het contact tusschen de verschillende kerken, de verschillende deelen van het ééne lichaam van Christus, zoo uiterst moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk. Blijft Rusland en Finland, om slechts deze beide landen te noemen, in uw gebeden ge denken. Daar komt nog iets bij. Aan de mannen van de hulpactie beloofden wij trouw. Doch ook aan de voormannen van den geestelijken strijd (let op dit woord „geeste lijk"; onze arbeid heeft met dé politiek niets te maken) tegen een Goddeloos bolsjewisme te Genève, te Helsinki, te Stockholm, te Oslo, te New-York (en waar niet?) beloofden wij (en zij ons) standvastigheid en volharding, ook al mocht de oorlog ons tijdelijk verhin deren met elkander voeling te houden. Geen slaperigheid kan in ons midden wor den geduld. Geen trage handen, noch slappe knieën kunnen wij verdragen. Het hoofd omhoog, het hart naar boven. Wij volharden bij het ideaal, onder bid dend opzien tot dien „Oversten Leidsman en Voleinder des geloofs", waarvan de He breeënbrief gewaagde in banger dagen dan wij ooit beleefden." (Vervolg van de eerste kolom positivisme en het materialisme rees, in ons land èn daarbuiten. We denken aan Bilderdijk, da Costa, Groen van Prin- sterer, Kuyper, Lohrnan, doch ook aan wat zich elders voordeed. Bij het 50-jarig bestaan van de Vrije Universiteit schreef Prof. Dr. A. A. van Schelven een inte ressant artikel over wat zich voordeed rondom een hoogleeraarsbenoeming aan de Technische Hoogeschool te Hannover. Het was een vergadering van de „Lan- desverein für innere Mission", de lande lijke vereeniging voor inwendige zending in Duitschland, die in den herfst van 1924 het verlangen uitsprak, aan de genoemde Technische Hoogeschool een protestansche „Weltanschauungsprofes- sur" te zien ingesteld. Het doel was, zeide men, de krachten van de evangeli sche wereldbeschouwing te leeren ken nen, ook bij de beoefening van de tech nische wetenschappen, en voorts om het geestelijk en godsdienstig leven onder de studenten vruchtbaar te maken. Nau welijks was dit streven openbaar ge worden, of daar waren er, die opmerkten, de beteekenis van zulk een professoraat niet in te zien. Doch anderen zagen die beteekenis wel, en tot hen behoorden mannen van internationale vermaardheid. Vooral het woord van den beroemden Karl Holl is hier van belang. Hij merkte op, dat de Christelijke „Weltanschauungs- professur" werkelijk inhouden heeft mee te deelen, daar zij met behulp van de waarheden van het Christelijk gelooi den hoogsten zin des levens kent en het doel weet aan tp wijzen, waarnaar zich dat leven uitstrekken moet. En voorts scheef hij o.m.: „Die Weltanschauungs- frage steht jetzt in Deutschland auf der Tagesordnung, und wir kommen nicht davon herum, sie durchzukampfen", „Het probleem van de wereldbeschouwingen staat op het oogenblik in Duitschland in het middelpunt van de belangstelling, en we moeten dat probleem doorpraten" Inderdaad, hier en elders ging men inzien, dat men met abstracte weten schap niet kon volstaan, dat er andere, dikwijls ook hoogere waarden achter liggen. Dit inzicht had men niet alleen in onze eigen kringen, al was men daar wel heel vroeg, doch ook in andere. Een volgend maal hierover verder. dtotiis w (/^staAMVVlts TROMPENBERG's PALACE HOTEL HILVERSUM - Tel. 7941 (2 lijnen) HZT GEHEELE JAAR GEOPEND AMSTERDAMSCHE BANK BIJBANK ROTTERDAM Zetel Directie en Secretarie: Heemraads- singel 93. Tel. 32070 en 33899. Administratie: le Middellandstraat 117. Tel 35871 (2 lijnen) Alle Bank- en Effectenzaken Safe Deposit Bezorging van Assurantiën Men doe „heel gewoon" „Onze Banier", het weekblad van den Ned. Chr. Bond van Personeel in Publieken dienst, vermeldt de nieuwe regeling van het ver- gaderingsrecht, zooals ook wij haar hebben opgenomen en licht deze regeling nader toe, om er dan op te wijzen, hoe uit een en ander blijkt, „dat, al zijn er ook enkele beperkende bepalingen, waarmede onze afdelingsbestu ren rekening zullen moeten houden, men het best doet „heel gewoon" te doen. Met andere woorden: de besturen onzer af deelingen kun nen, evenals voorheen, bestuurs- en leden vergaderingen houden. Bestuursvergaderingen kunnen, daar zij als regel minder dan twintig bezoekers tellen, gewoon plaats hebben. Met de ledenvergaderingen in de kleine af deelingen is het evenzoo gesteld. Alleen zullen de besturen van afdeelingen, die op de ledenvergaderingen meer dan twin tig personen verwachten, mededeeling aan den procureur-generaal moeten doen van het voornemen om te vergaderen. Het kan dus een heel eenvoudig briefje zijn. Uit een en ander moge blijken, dat het or ganisatie-leven normaal kan functioneeren. Leden, die daaromtrent in twijfel verkeer den. hebben wij ingelicht, en hun gewezen op de taak, die zij met het bondsbestuur hebben, onzen arbeid krachtig voort te zetten. De zegen in het verleden ontvangen, en dien wij ook nu nog genieten, verplicht tot energieken socialen arbeid, waarin, naar het beginsel dat wij belijden, de sociale gerech tigheid moet worden nagestreefd. Als alle leden dit beseffen en daarnaar handelen, zal er ook in deze tijden, kracht en zegen van ons werk uitgaan" Het zijn woorden, die we gaarne onder strepen. VOEDINGSORGANISATIE T. N. O. De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het departement van sociale zaken, heeft een bij zondere organisatie ten behoeve van de voe ding in het leven geroepen. Deze bijzondere organisatie draagt den naam „Nederlandsche organisatie voor toe- gepast-natuurwetenschappelijk onderzoek ten behoeve van de voeding Zij is gevestigd te 's-Gravenhage en zal worden genoemd de „Voedingsorganisatie T.N.O." De voedingsorganisatie T.N.O. heeft tot taak te bevorderen, dat het toegepast-natuur- wetenschappelijk onderzoek op de doelmatig ste wijze dienstbaar gemaakt wordt aan de voeding. Zij vervult die taak mede door Instel lingen te beheeren,' instellingen op te richten en te beheeren, medewerking te verleenen aan het oprichten van of deel te nemen in zelfstandige instellingen, v zelfstandige instellingen of op dat gebied werkzame personen te steunen en aan zoodanige instellingen of personen op drachten tot onderzoekingen te geven en daaromtrent eventueel reglementen vast te stellen. Deze reglementen behoeven voorafgaande goedkeuring van de daarbij betrokken secre tarissen-generaal. De geldmiddelen van de Voedingsorgani satie T. N. O. zullen bestaan uit de inkom sten, welke de wet tot regeling van het toe gepast natuurwetenschappelijk onderzoek voor de bijzondere organisaties aanwijst. Een gedelegeerde van den secretaris-gene raal van het departement van sociale zaken oefent het recht van verzet tegen een besluit van het bestuur uit. De secretaris-generaal beslist. Tot gewone leden van het bestuur worden benoemd 2 personen, die geacht worden in natuurwetenschappelijk opzicht deskundig te zijn op het gebied van de voeding, en 2 per sonen die geacht worden overigens deskundig te zijn op dat gebied. Het bestuur kan, al dan niet uit zijn leden, commissiën van één of meer personen instel len teneinde het in eenig onderdeel van zijn werkzaamheden bij te staan. In het bestuur van de voedselorganisatie T.N.O. is benoemd als vertegenwoordiger van het departement van sociale zaken dr. C. van tien Berg, directeur-generaal van de volksge zondheid en tot diens plaatsvervanger jhr. mr. C. J. A. de Ranitz. Toerisme in Twente Enschede wordt verfilmd Onze correspondent m Twente schrijft ons: „Enschede de nieuwe stad in het oude land Oost-Twente" Onder dezen titel presen teert zich een aardige folder van de V.V.V Enschede en omstreken, welke dezer dagen in 20,000 exemplaren over het land wordt ver spreid. Een suggestieve én een eerlijke titel, want men kan er óók uithalen, dat Enschede op het gebied van oud stedenschoon in een provincie, welke Zwolle, Deventer en Kampen tot haar werkt en naar te verwachten is, zullen ook „geboren en getogen" EnschedeÖrs nog wel op plekjes komen, die zij niet kennen. De wandelingen die volgend jaar tot een 23-tal worden uitgebreid zijn ontworpen in aansluiting op de bestaande bus-lijnen van de T.E.T. „Ergens in Enschede" op den weg naar Oldenzaal, Hengelo of boekelo is het beginpunt en de wandelaars zullen al spoedig merken op welk een afstand het plattelandsgedeelte van het centrum der stad is verwijderd. Een ander bewijs voor de uitgestrektheid van Twente's hoofdstad vormt een der drie op dezelfde wijze ontworpen fietsroutes, welke door het grensgebied van Enschede is uitgezet en waarover men een geheelen dag Bij den waterput op een boerderij te Rijs gemeenten telt, wat stiefmoederlijk is be deeld. Het is een nieuwe stad met uitgestrekte villaparken en moderne arbeiderswijken, een tuinstad, die nog te veel het land voor een „vuile fabrieksstad" wordt gehouden en waar men integendeel even goed „buiten" is als in Hilversum of Apeldoorn Een nieuwe stad met het oude land aan haar grenzen, welke tegen stelling op den omslag van de folder aardig is uitgedrukt in een foto-montage van Enschede's mooiste en modernste bouwwerk, Friedhoff's stadhuis tegen het rad van den ouden water molen van Singraven bij Denekamp. Veie waren de plannen, welke de V.V.V Enschede en de Federatieve Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer Oost-Twenthe voor dit seizoen in elkaar hadden gezet en waardoor aanvankelijk in Mei een dikke streep scheen te worden gehaald. Langza merhand begint het echtef tot het Westen, het Noorden en het Zuiden door te dringen, dat hier een rustig, ongerept land èn een prachtige streek liggen te wachten. En het spreekt vanzelf, dat de V.V.V.'s alles doen om dat besef nog te verbreiden. Zoo zijn dan de eerste gasten reeds in de Twentsche" hotels aangekomen en verscheidene zomer huisjes hebben weer bewoners gekregen. De V.V.V Enschede is hard aan net werk om gereed te komen met het „beweg- wijzeren" van een twaalftal wandelroutes in aen omtrek van de stad. Volgende week worden de genummerde, van een teekening voorziene plaatijzeren bordjes aangebracht. Zij neeft o.a. een rogge-warideling, een erven-wandeling, eeh beek-wandeling uitge- moet fietsen! Een andere fietstocht gaat langs de mooie landgoederen, waaraan Enschede's buitenkant zoo rijk is. Over 14 dagen hoopt men een lietskaart klaar te hebben, welke door de Federatieve V.V.V. Oost Twenthe wordt uitgegeven. Men heeft vroeger al steeds gezegd, dat Twente een fietsland is bij uitnemendheid en dat men op deze manier veel meer ziet van de mooie streek dan in een auto; nu wij op onzen tweewieler zijn aangewezen, zal ons dit dus niet smartelijk vallen. Maar een goede kaart is wel uiterst nuttig, want Twente is niet zoo gebaand als de Veluwe of het Gooi en de bewoners schijnen bij voorkeur de straatwegen te houden, zoodat men er soms uren fietst zonder iemand tegen te komen, die opheldering over een te nemen weg zou kunnen geven. Ten slotte heeft de V.V.V. Enschede den heer H. Kleinstra opdracht gegeven tot het maken van een film van Twente's hoofdstad, met het doel deze in den aanstaanden winter in verschillende plaatsen te laten vertoonen en op deze wijze de aandacht te vestigen op Enschede, dat er naar streeft een cultureel en ^economisch middelpunt te zijn. Reeds zijn eenige deelen van de film, welke in kleuren wordt vervaardigd, gereed; het eerste deel heet naar analogie van den hierboven aan- gekondigden folder: een nieuwe stad in een oude landstreek en laat o.a. zien hoe En schede een „stad van den arbeid" is; het tweede deel draagt den naam van: Volks gebruiken om een nieuwe stad en het slot heet: Lente in Twente. Promotie Dr. W. H. Beekenkamp De Avondmaalsleer van Berengarius van Tours Hedenmiddag is aan de Leidsche Univer siteit gepromoveerd tot doctor in de god geleerdheid Willem Hermanus Beeken kamp, predikant bij de Ned. Herv. Gem. te Heinenoord, op een proefschrift getiteld: „De avondmaalsleer van Berengarius van Tours." Als promotor trad op prof. dr. J. H. Ba k- huizen van den Brink. Als para- nymfen namen aan de plechtigheid deel dr. C. Beekenkamp uit Leiden en ds. E. J. B e e n s, Ned. Herv. pred. te Hedel. Na een inleiding begint de studie over Berengarius van Tours, die leefde van pl.m. 1000 tot 1088, met een korte levensbeschrij ving van dezen merkwaardigen theoloog, wiens gangen het ongetwijfeld zeer boeiend is na te gaan. De promovendus gaat vervol gens ook na in welk jaar het eenige werk, dat ons van Berengarius over is „De sacra coena" verscheen. Dit jaartal is alleen bij be nadering op te geven. Het zal tusschen 1063 en 1069 geweest zijn. Het tweede hoofdstuk van het proefschrift is gewijd aan de uitgave van „De sacra coena", nadat het geschrift zeven eeuwen voor het oog der menschheid verborgen was gebleven en in 1770 door Gotthald Ephraim Lessing werd gevonden in de hertogelijke bibliotheek te Woll'enbuttel. De verschillende uitgaven van het boek laat dr. Beekenkamp vervolgens de revue passeeren. (Een nieuwe bewerking door den jongen doctor zelf, waar toe alle aanleiding is, zal binnenkort bij M. Nyhoff's Uitgeversmaatschappij verschijnen.) De inhoud van „De sacra coena" wordt in het derde hoofdstuk nagegaan, waaruit blijkt, dat Berengarius het avondmaal beschouwde als een gedachtenismaaltijd, meer in 't bijzon der als een geestelijke gedachtenis-maaltijd. De voor het avondmaal wezenlijke symboli sche of tropische beschouwingswijze degra deert de elementen (brood en wijn) niet tot overbodige ornamenten, maar waardeert deze als levende krachten, in het heden werkzaam. Het proefschrift behandelt ver-Ier de kwes tie Scotus-Ratramus, terwijl de twee laatste hoofdstukken nagaan de plaats welke Beren garius in de geschiedenis van het Christelijk avondmaal inneemt. Aan het eind wordt ge zegd, dat het Berengarius gewees^ die als leerling van Ambrosius en Augustinus en als leermeester van Wyclif, bouwstoffen voor de kerk der Hervorming heeft verzameld en ver meerderd, die de liefde voor den dienst der sacramenten niet weinig kunnen vergrooten. Stellingen. Aan het proefschrift zijn 15 stellingen toe gevoegd, waarvan wij er enkele afdrukken: Calvijns vertaling van Psalm 84 4b is ongegrond. Een omzetting van vers 3 en 4 van Psalm 90 is zeer aannemelijk. Kenmerkend voor de vroomheid van Israel is, dat de ervaring van Gods bescherming aan het geloof in Hem als Schepper voorafgaat. In Galaten 4 810 zinspeelt Paulus op astrologische berekeningen. Hegels beroep op Genesis 3 22 ter beves tiging van zijn optimistische menschenbe- schouwing is onjuist. Een goed Liturg zijn, is een kunst. A. Kuyper, Onze Eeredienst, Kampen 1911 bid. 496. De veronderstelling der „eschatologische" tegenwoordigheid Gods in de sobere, echte gereformeerde kerkdienst, zooals O. Noord mans („Liturgie", A'dam. 1939) die beschrijft, is een ondermijning van alle openbare eere dienst. Als zegengroet bij de aanvang van een kerkdienst gebruike de liturg de groet aan het begin van Paulus' brieven, zonder toe voeging ter wille van het leerstuk der Drieëenheid. Een ruime Doopspraktijk is in den geest van het Evangelie. Niets houdt de reorganisatie van de Ned. Herv. Kerk zoo tegen als de bestendiging van bestaande richtingen. Nationaal Jongeren Verbond houdt op te bestaan Naar het „Vad." meldt is het Nationaal Jongeren Verbond elke verdere werkzaam heid verboden. Het Verbond houdt op te NIVA jfcuudn*4 TANDPASTA p»et»nicho|Bpelifl[« ImuIj m«| mjtvnirfijk» Kas-Vereeniging N.V. ANNO 1865 Amsterdam C. Spuistraat 172 Bewaren van Effecten met Administratie Onze nieuwe Brochure wind en Execuleele" wordt gaarne op aanvr. toegezonden Opgericht 1890 Vaste Premie. Onderlinge Waarborg. Sluit BRAND-, INBRAAK- en BEDRIJFSVERZEKERING Directie M. Brouwer - Mr. G. A. Diepenhorst. Actieve Vertegenwoordigers g e Wie de Nederlandsche uniform mag dragen Een onderscheidingsteeken voor den opbouwdienst De weermachtsbevelhebber in Nederland, generaal der luchtmacht Christiansen, heeft het volgende bepaald: Aan alle officieren, onder-officieren en manschappen, beroepsmilitairen en niet be roeps-militairen der Nederlandsche weer macht, die uit den militairen dienst zijn ont slagen, op pensioen, non-activiteit of wacht geld zijn gesteld of met groot verlof zijn ver trokken, en die niet in de hier beneden (onder a en b) opgenoemde diensten werkzaam zijn, is van 16 Juli 1940 af het dragen van de mili taire uniform verboden. Voor zoover de militaire uniformen en uit rustingsstukken geen privé eigendom zijn, zal over de inneming daarvan nog een bevel worden gegeven. Wie van de bovengenoemde officieren, on derofficieren en manschappen na 15 Juli 1940 nog in militaire uniform wordt aangetroffen, maakt zich strafbaar. Na 15 Juli 1940 zijn tot het dragen van de militaire uniform slechts gerechtigd: a) officieren, onderofficieren en manschap pen, die tot de mobilisatie-organen van de Nederlandsche weermacht, resp. tot de afzon derlijke qnderdeelen behooren, bovendien is het officieren, die als rechters in militaire ge rechten fungeer en, geoorloofd voor den duur der zittingen uniform te dragen. b) officieren, onderofficieren en manschap pen van den opbouwdienst; hun uniform moet het onderscheidingsteeken van den op bouwdienst dragen. c) Slechts de onder a en b vallende offi cieren zijn na 15 Juli 1940 nog gerechtigd het zijdgeweer te dragen. Een onderzoek naar werkloos heid onder intellectueelen Op verzoek van den regeeringscommissaris voor de jrganisatie van den arbeid stelt het Centraal bureau voor de statistiek een onder zoek in naar de werkloosheid onder intellec tueelen. Dit onderzoek beoogt uitsluitend een inzicht te verkrijgen in den omvang der werkloosheid onder deze groep der be volking. De enquête heeft betrekking op personen met een of meer der volgende diploma's, akten of graden: Onderwijzersakte, hoofdakte, akte van be kwaamheid tot het geven van nijverheids onderwijs; einddiploma middelbare landbouwschool, einddiploma middelbare nijverheidsschool (middelbare technische school of schoolkunst- en kunstnijverheidsonderwijs); einddiploma 5-jarige handelsdagschool, einddiploma zeevaart- of machinistenschool, einddiploma middelbare meisjesschool, eind diploma 5-jarige h.b.s. of extranei-examen, einddiploma gymnasium of staatsexamen, middelbare akte (m.o.); diploma van een examen aan een univer siteit of hoogeschool, universitaire graad. Ook zij, die' op wachtgeld zijn, als volon tair of kweekeling met akte werkzaam zijn en als zoodanig niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien, alsmede gemobiliseerden, die bij de demobilisatie zonder werk zullen zijn, worden in het onderzoek betrokken. Allen, die hiervoor in aanmerking komen, dienen hun naam en adres op te geven aan het Centraal bureau voor-de statistiek (port vrij te richten aan het postkantoor te 's-Gravenhage met tusschen haaltjes: Cen traal bureau voqr de statistiek). Bommen in Zuid-Holland Negen dooden te Sliedrecht Gisteren even na twee uur hebben Engelsche vliegtuigen een aantal bommen geworpen op Sliedrecht. De vliegtuigen vlógen op groote hoogte en waren in de zware onweerswolken af en toe zichtbaar. Door de bommen werd een aantal huizen geheel of gedeeltelijk vernield. Zeven personen zijn om het leven ge komen, verscheidene anderen werden meer of minder ernstig gewond. Ook doktoren van buiten Sliedrecht hebben geneeskun dige hulp verleend. Te negen uur 's avonds was het aantal dooden te Sliedrecht gestegen tot negen. Van de gewonden bevindt zich nog een aantal in levensgevaar. Alle personen, die om het leven zijn gekomen, onder welke een echtpaar, bevonden zich buitenshuis, niettegenstaande de sirenes voor lucht alarm waarschuwden. Gistermiddag heeft een vliegtuig op het terrein van een scheepswerf te Slikkerveer (gemeente Ridderkerk), waar thans een cen trale werkplaats voor jeugdige werkloozen is gevestigd, een drietal bommen geworpen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Alleen werd materieele schade aangericht. Van een school, welke in de nabijheid staat, sprongen de ruiten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1940 | | pagina 1