ViTasteus Op bezoek bij Prof Ds Wisse WOENSDAG 24 AUGUSTUS 1938 TWEEDE BLAD PAG. 5 VRAAGT UW WINKELIER SARDINES NICE&FLORA MSMi Onovertrellelijk 1813 - De wasscherij met 'n meer dan 100-jarige ervaring - 1938 N.V. Delftsche Stoomwasscherij Goudsiroop Ein DIENSTBODENVERZEKERING vin DE I PHILANTHROOP geeft meer, kost minder! y Vraagt vrijblijvend inlichtingen I aan onze agenten of het hoofd- 1 kantoor. J N.V. Algem. Verz. Maatschappij „DE PHILANTHROOP" LANTHPOCP BOOMPJES 8c ROTTERDAM (gebouw Eerste Rotterdamsche) Prof, JVtee fa ïgg wvkkamer Bespeler van de snaren der volksconscientie Wel in een rusthuis, maar nog niet rustend.... Meer dominee voor menschen dan voor kerken 'ET stond al eenigen tijd in onze agenda: 11 September jubileert Prof. Ds. G. W i s s e. En het lag ook al eenigen tijd in ons voornemen om den as. jubilaris eens te gaan opzoeken in Rusthuis „Reho- both" te Driebergen teneinde dezen prediker en apologeet eens te laten vertellen van zijn veertigjarige ambtsperiode welke hij op den elfden September hoopt af te sluiten met een gedachtenisure waarin de Koning der Kerk gedankt wordt voor Zijn weldaden en Dezer dagen is het er van gekomen en ver trokken we „gewapend met blocnote en pen" naar rusthuis „Rehoboth" te Driebergen. In den grooten tuin van het vriendelijke tehuis zaten vele gasten; we zeiden dat het ons om prof. Wisse te doen was, die hoe kon het eigenlijk anders juist niet in den tuin te vinden was, maar, en dat typeert den jubi laris onmiddellijk, natuurlijk boven achter het bureau in zijn werkkamer gezocht moest worden. Prof. Wisse in een rusthuis, maar dat wil niet zeggen: niets doen. Zooals te begrijpen, begonnen we by het begin. 24 Maart 1873 werd Prof. Wisse te Middelburg geboren. Toen de theologische studies aan de Hoogeschool te Kampen vol bracht waren, volgde in 1898 het eerste beroep en den Hen September van dat jaar de intrede bij de Geref. Kerk van Gouda. Van Gouda ging Ds. Wisse naar Amster dam-Zuid, toen echter nog beter bekend met den naam Overtoom. Op Amsterdam volgde Leiden. In Leiden onder leiding van prof. Bolland legde Prof. Wisse zich destijds meer op wijsgeerige studie toe. Daarna volgde Driebergen. Van Driebergen ging Ds. Wisse naar Kampen en van Kampen naar Bodegraven. Van hier vertrok Ds. Wisse weder naar zijn geliefd Driebergen. _Het was in deze gemeente dat Ds. Wisse zich onttrok aan de gemeenschap der Gere formeerd.: Kerken en overging naar de Christelijke Gereformeerde Kerk. (1920). Ds. Wisse diende daarna de Chr. Geref. gemeente van Arnhem en van 1925 tot 1928 de Chr. Geref. gemeente van Utrecht. Io 1928 volgde de benoeming tot hoogleeraar aan de Chr. Geref. Theologische School te Apeldoorn, nadat hij reeds twee jaar als lector van deze school was opgetreden. Aan de school doceerde Prof. Wisse de ambtelijke vakken, wijsbegeerte, apologetiek en Latijn. We vroegen Prof. Wisse een en ander om trent het verdere verloop van zijn arbeid aan de school en vernamen dat hy in 1936 op verzoek op de meest eervolle wijze ontslag ^gekregen had als hoogleeraar in yerbasd met' Pro/. G. Wisse gezondheidsredenen zoowel van hemzelf als van zyn echtgenoote. Op medisch advies trok Prof. Dr. Wisse zich terug uit dit werk en vestigde zich te Driebergen in huize „Rehoboth". „Niet vergeten" „Men heeft dan toch niet vergeten dat u 11 September as. veertig jaar in het ambt staat", merkten we op. „Neen", zoo verklaart ons Prof. Wisse, „dat gaat eigenlijk van Amsterdam uit. Toen ik mij n.l. te Driebergen zou vestigen in dit tehuis, kwam de kerkeraad van Amsterdam by my met het verzoek met name des Zondags de gemeente te dienen. Ik heb dat beroep aanvaard en nu ga ik sinds 1 Mei 1936 nog vrijwel ieder en Zondag te Amster dam voor in den Dienst des Woords. En het is nu de kerkeraad van Amsterdam ook ge weest die mij aangeboden heeft een „waar de eringsure" te beleggen waarin men my dan geluk zal kunnen wenschen. Deze ontvangst zal plaats hebben te Amsterdam op 14 Sep tember as. in het gebouw van de Chr. Jonge Mannen Vereen." „Waar was u nu het liefste?" vroegen we aan den as. jubilaris teneinde het gesprek over zyn rijke ervaringen in het leven, aan den gang te krygen. „Dat kan ik niet zeggen", was het ant woord. „Ik was overal even lief. Ik ben meer dominee voor menschen dan voor kerken geweest. Kerkistisch ben ik nooit geweest. Daarom kreeg ik ook altyd allerlei onder mijn gehoor, kerkelijken en niet-kerke- lyken." „In sommige plaatsen gebeurde het soms wel dat men op straat zat omdat het gebouw de menigte niet kon bevatten", merkten wy op. Prof. Wisse kon dat niet ontkennen. „Waar of dat nu in zat?" Hiermede deden we een moeilyke vraag welke eenerzyds door Prof. Wisse beantwoord werd met de opmerking, dat hy zich altyd weer opnieuw afvroeg, wanneer hy op den kansel stond „als ik in die kerk zat, hoe zou ik dan willen behandeld worden met mijn ziel?" en anderzijds dat hy altyd trachtte in te dringen in het onderwerpelijke zieleleven om daaraan te bedienen het heil van den Christus. Bespeel de snaren van de volksconsciëntie en leer de psyche van het volk kennen. Dat doende en mij wachtende voor de doode letter ben ik vele malen het middel geweest om menschen buiten de kerk weder terug te brengen tot den Christus. „In het geheele land kent men u ook als den tijdredenaar, is het niet?" „Inderdaad", aldus prof. Wisse, „vooral naar myn leerredenen en tydreden welke ik in den regel populair-wysgeerlg hield, kwam ^AM STER DAN At 1690 WAJ LEVERT LEVERT, IS GOED in den regel een groote schare luisteren. Ik heb nu nog brieven van communisten waarin zy hun dank betuigen voor het levenwek kende woord dat ik gesproken heb." Literaire arbeid „Uw literaire arbeid is ook niet gering", meenen we. Prof. Wisse grijpt dan naar zyn brieven- standaard op het bureau en toont ons enkele dankbetuigingen van H.M. de Koningin en Prinses Juliana voor de Haar toegezonden tyd woorden en geschriften. „Maar die koninklijke post is niet het be langrijkste", merkt Prof. Wisse op. „Ik heb andere brieven liggen van menschen die door het lezen van mijn geschriften de eeuwige zaligheid gevonden hebben in Christus. Die post is meer waard". De meeste brieven kreeg onze eerwaarde zegsman naar aanleiding van het boek „Droefheid naar God". „Daar zal ik U nog iets aardigs van ver tellen", zei de krasse prediker. „Na het verschijnen van dit boek ontving ik een brief van een blad hier te lande waarin my gezegd werd dat men liever geen recensie gaf van dit boek, daar men het zou critiseeren. Dienzelfden dag echter kwam ik in het bezit van een brief van een Duitsch meisje waarin zy my dank bracht voor dit boek waardoor zij den weg naar haar Heiland had teruggevonden. Die „recensie" was my meer waard.".... In hoofdzaak richtte U zich in uw boeken tegen het ongeloof? Ja, meer tegen het on geloof dan over de onderlinge kwesties op kerkelijk terrein. Ik schreef in hoofdzaak wijsgeerig—apologetisch tegen het ongeloof terwyl ik daarnaast vooral het dogmatisch- practicale terrein bestreek. Een paar duizend boeken zyn er zeker verkocht van U in den loop der jaren, vra gen we. Een paar duizend? zegt Prof. Wisse, in totaal zyn er by na een kwart mil lioen boeken verkocht, zoowel kleine als groote. En wy frischten ons geheugen op, hierby geholpen door onzen jubilaris voor wat be treft de verschenen werken: daar zyn b. v. de boeken over de Theosofie, het Spiritis me, het boek „Nieuwe Religie en Wijsbegeer te", „Geloof en Wetenschap", „Het Pessimis me", „De dood en het hiernamaals", „He Tolstoiisme", „God en Religie", „Christen dom en Religie" enz. En van de practische werken noemen we het boek over het Avondmaal, Het Nieuwe Jeruzalem, In het Heiligdom des lijdens Christi, Uit het Zieleleven, De Slang in het Paradijs (over de kwestie Geelkerken), De teekenen der tijden, Uit den Verbondsschat, Ten Disch geleid, en vele tydredenen en kleine geschriften. En wilt u nog eenige wijsgeerige werken hooren, dan herinneren we slechts aan de verschyning van het boek over het Pan theïsme, de Vrijzinnige Staatkunde, de Amb telijke Bediening van Christus e.a. Te samen 80 stuks. We wilden niet indringen in het particu liere leven van den bekenden prediker, maar waren, mede gelet op zyn nog groote vitaliteit, toch maar zoo vrij te vragen of hij nog een boek in bewerking had. Prof. W i s s e kon deze VTaag bevestigend beant woorden en bij vernieuwing werden we ge sterkt in onze veronderstelling dat Prof. Wisse, hoewel in een rusthuis, nog lang niet aan rusten denkt. Binnenkort, zoo vernamen wy dan, gaat ter perse een klein vruchtje van den veer tigjarigen preekarbeid. Het boek zal getiteld zyn 1PDe zeven Kruiswoorden in predika ties". Ook ben ik bezig aan een Apc" over: Jezus als de Christus. Aan politiek hebt U de laatste jaren niet veel meer gedaan? Neen, zegt Prof. Wisse, de laatste jaren niet, maar vroeger des te meer. Ik zou daarover nog uren kunnen ver tellen. Dan denk ik aan mijn arbeid voor de A. R. party, myn relaties met den ouden „Bram". Viel er een avond te debatteeren, en was Kuyper verhinderd, dan kreeg ik soms een telegram „ga daar heen en knap de zaak op". Toen hebben we wat beleefd. Het was toen nog publiek vechten, men kan zich tegenwoordig hiervan geen denkbeeld vormen. De jubilaris vertelt dan van zyn er- Pco[. Wisse temidden van zijn leerlingen De Nederlandsche cegeecing hpeft Ui het. Rijksmuseum te Amsterdam de deelnemers ontvangen aan het congres det V'interparlementaire unie. De ministers'-Patijn en Van Buuren als gastheeren. Wonder boven wonder liepen de inzittende kinderen van de autobus, die gistermorgen op bovenstaande wijze tusschen twee wagens van de H.T.M. op de Laakbrug in Den Haag bekneld geraakte geen noemenswaardig letsel op Hoe het militaire vliegtuig de L 1, dat gistermorgen van het vliegkamp Schel- lingwoude gestart was, even later terechtkwam op de opslagplaats van het stoomgemaal aldaar. ^jisiermiaaag wera te ixutieruum net eerste aer arie gereeageKomen tunneistuKKen uit de tieyschehaven overgeöracnt naar de werkpier in de Waalhaven. Het betonnen gevaarte op de Maas op weg naar de Waalhaven. INDISCHE UITRUSTINGEN1 HEERENKLEEDING NAAR MAAT STEMMERIK C° LAAN VAN MEERDESVOORT 66 DEN HAAG EIGER ZAAK SOERABAIA GEMSLONGAN. Beudekers etere essen jenever ia J. Beudeker Rotterdam varingen met DomeLa Nieuwenhuis, Troelstra, Helsdingen en vele libe rale en socialistische kopstukken. Mynheer, we hebben in Zfeze met de wilde dieren ge vochten, dat wil ik u wel vertellen.... Reeds op achttien jarigen leeftyd schreef ik een vlugschrift tegen het Socialisme en op negentienjarien leeftyd stond ik op een de batavond tegenover Domela Nieuwenhuis* 't Was nog ongeschoold maar toch een be gin. We zouden hierover nog veel meer kun nen vertellen, maar aangezien de tyd ver der ging en de ruimte in de krant nu een maal beperkt is, moesten we achter ons in terview een punt zetten, echter niet eerder dan nadat wij nog een en ander te hooren kregen over den mobilisatietyd en den arbeid van Ds. Wisse in Bodegraven onder de mili tairen, zyn reis naar Indië en over zyn te genwoordige dagindeeling. Om 6 uur des morgens is Prof. Wisse present! Dat ook de Regeering de groote verdien sten van dezen prediker heeft weten te waardeeren, bleek ons uit de onderscheiding welke Prof. Wisse niet ten onrechte zicht baar op zyn zwarte jas draagt. Prof. Wisse is Ridder in de Orde v#h Oranje Nassau en drager van het Witte Mobilisatiekruis, ook lid van het Zeeuwsch Genootschap der We tenschappen. Ten slotte vroegen we nog: Hebt U ook tegenspoeden moeten ervaren?, We hebben veel leed moeten doorleven, zei Professor Wisse maar dat had ik ook veel noodig; en ik mag er by tyden God 'Tan ook voor danken! Gods goedertierenheden echter winnen het verre. En na een korte wandeling door het fraaie rusthuis Rehoboth namen wy afscheid "au den prediker-apologeet en as. jubilari' ri-> ons op dezen avond zoo vriendelijk saö -.vi.- len ontvangen. De Hongaarsche rijksbestuurder Horthy inspecteert in gezelschap van rijks kanselier Hitier de eerewacht opgesteld voor de Germaniawerf te Kiel, waar de gemalin van Horthy de tewaterlating van den kruiser „Ptinz Eugen" verrichtte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1938 | | pagina 5