9
De Oecumenische Beweging door alle eeuwen
KING pepermunt
Elke dag fit
AEG
téMTAJjtj
J. KATS NV-
VRIJDAG 20 MEI 1938
Referaat Ds. R. Dijkstra voor
de Confessioneele Vereeniging
Een breedvoerige gedachten-
wisseling over Rome en
het Protestantisme
F™NE tweede conferentiedag der Con-
fcssioneele Vereeniging op de Ernst
Sillemhoeve te Lage Yuursche, stond
in het toeken van de Oecumenische ge
dachte. Breedvoerig is gesproken over
de houding der Protestanten tegenover
de Roomsch-Katholieke Ketk.
Opening
De voorzitter Ds. te W i n k e 1, opcndt
dezen dag met eraan te herinneren, dat w
dit jaar den TOOsten geboortedag van M a i
ii i van St. Aldcponde herdenken.
S'M\ wekte de aanwezigen op om ieder in
de plaats zijner inwoning lierdenkings-
piecnuglieden te organiseeren of dergelijke
acties te steunen.
Hierna gaf de Voorzitter het woord aan
Ds. R. Dijkstra, te Amsterdam, die
refereerde over:
De Oecumenische Beweging
In korte trekken zette referent uiteen
dat de Oecumenische beweging feitelijk
dateert uit den tijd van 103i, het jaar van
het bekende schisma. Het Oecumenisch
Concilie en de R.K. Kerk tot aan Trente
toe. was toen een uiterlijke machtsvcrloo-
nirig met pracht en praal.
In 1215 vond men het toppunt van glorie
der Kath. Pauselijke Kerk. De oecumeni
sche wereldkerk van toen was een konink
rijk deze wereld beheerschend en tcgeliik
verzakend, dus een koninkrijk tegen zich
zelf verdeeld.
Ycr olgens stond spr. stil hij de Oecume
nische beweging der Protestantsche Ker
ken dat vooral in de 16e eeuw tot uiting
kwam (ScT.otschc kerken, Melanchton, Cal-
viin). Verschillende pogingen werden aan
gewend o.m: door Koningin Elisabetli
(1577), Ds. Moulin in Frankrijk. Ook de
•Synode van Dordrecht droeg een
sterk oecumenisch karakter. Immers, al
werd hier geen generale belijdenis voor de
gereformeerde kerken vastgesteld, wijzi
gingen die aangebracht werden mochten
nooit gemaakt worden zonder de „zuster
kerken" erin te kennen. Dat is dus zuiver
oecumenisch.
Ref. kwam nü tot de pogingen van
thans. De eerste poging van de Evange
lische Alliantie kan als mislukt
beschouwd worden. Waar eenheid in belij-
ontbreekt,' kan eenheid der kerken
niet baten.
Eerst zullen de kerken het eens moe-
1 ten worden over het criterium: „recht-
4 vaardiging door het geloof".
Zal de bewegingvrucht dragen dan zal
men moeten vragen of de" Kerk zal beant
woorden aan haar oecumenische roeping.
Wij kunnen ons aan de in 1846 opge
richte Evangelische Alliantie
spiegelen. De zwakheid van ,.dcn Bond der
Kerken" kwam hier reeds uit. De belijde
nis-eenheid ontbrak, zoodat de Alliantie-
kracht gebroken werd.
1-Iet resultaat van het Apostel-convent
was toch altijd nog wat mager! (vgl. Han
delingen 15).
De moeilijkheid voor ons is ook. dat het
Nieuwe Testament „geen kerken" kent,
maar alleen de Kerk. Het absolute
Woord der Verlossing laat geen kerken
toe; het is „één geloof, één doop, één Vader
van allen".
Dat dient de Oecumenische beweging tel
kens weer te onthouden.
Het enat niet om de macht van het ge
tal, „het tooveraehtige getal" zou Karl
Lactli zeggen, noch «m moreel-socrologiscli
ideaal (zooals hij Rome), maar om de
waarheid Gods.
Het gaat niet om de schoone idee. maar
om de roeping der Kerk, één Kerk te zijn.
De pluriformiteit der kerken mogen wc
niet als rijkdom opvatten, heeft dr. Kuypcr
gezegd. De verklaring der vele kerken is
slechts resultaat van de zonden.
Het heilige moeten is aan alle kanten.
Maar waar is onze plaats? Daar gaat het
om. We spreken over het gebod van een
heid in Christus. Het kan alleen het werk
van Christus zijn om alles één te maken.
Bonden en Allianties zijn mcnschelijkc
ondernemingen met humane bedoelingen.
Zal de Oecumenische bcwog ng niet on
dergaan, dan zal niet verdoezVmg der ver
schillen plaats moeten hebben
In dc Oecumenische beweging van thans
vallen te weinig harde woorden; er is
nog te veel speculatie. Niet elkaar respec
teer e n het Woord van God, maar re pe-
teeren. 1-Iet gaat om betooning des Gees-
tes, niet om machtsopenharing.
De getuigenis van den Gcr.st is de vol
heid. Dit is het wanhopige van de situatie.
Het gaat om de waarachtige heerschappij
van Christus. Er kan wel \oischcid'iil
in systeem zijn, maar niet allerlei syste
De onmetelijke crnsi van Let Evang
kunnen wij meten naar de onmetelijke
ernst van de vraag om dc écne heilige al
gemeene 'Christelijke Kerk.
Discussie Referaat Ds. Dijkstra
Ds. B. A. te Winkel zcide dat
liet Apostel-convent het univcrscele gered
heeft. Voorts vroeg spr. of de Kerk in
oecumenische vorm ook niet iels zal kun
nen bcteekenen. zooals men erlangt van
den Volkenbond.
Ds. W. Volgers, te Nieuw-Amsterdani,
die cenigen tijd in Indië arbeidde, wee
de- moeilijkheid van de Evangelieprediking
in, dc Oost, waar het eenheidsbegrip nog
lapg niet bestaat. Spr. wees voorts op do
nationale bezwaren van één kerk.
Ds. II. C. P. M. Wiebosch, te Giessen-
Oudekcrk, vroeg of het te sterk doordrijven
van de Oecumenische Beweging niet ver
keerd werkt t.o.v. het kerkelijk .besef; ver
slapping kerkelijk bewustzijn is een groot
gevaar.
Ds. v. d. Staag, te Enter, vroeg of wij
do houding van de Roomschc Kerk ten op
zichte van de Oecumenische beweging moe
ten negeeren? Spr. meent veelmeer dat een
studiecommissie benoemd moet worden die
een theologisch wetenschappelijk werk sa
menstelt over de fundamenteele waarheden
van dc oecumenische beweging en later ook
van het sacrament.
Ds. v. D e el e n, te 's-Hertogenhosch, be
toogt dat Rome niet meer veranderd is
sinds Trente. M ie veranderd zijn dat zijn
de Protestanten. Men kent C.alvijn niet
meer, men kent onze Catechismus niet
meer! Predikanten kennen de Belijdenis
geschriften niet meer. In den grond van dc
zaak is men al Roomsch! Het wordt
hoog t ij d dat. w ij er ons weer
eens n p bezinnen waarom w ij
niet Roomsch z ij n. Het Reformato-
torisch beginsel dient opnieuw gepeild te
worden. (Applaus.)
Ds. P. J. K ronisigt. te Den Haag, zci
de, evenals Barth. in den geest een
vereen icing van Gereformeerden en Lu-
thorschen te zien. Spr. vroeg voorts of wij
niet moeten teruggrijpen naar tie Reforma
torische geschriften en niet altijd, naar dc
vijf eerste Oecumenische concilies vóór de
Reformatie. Sterke benadrukking van dc
algemccnc grondslag acht spr. gewenscht:
een compromis tusschcn kerken lijkt spr.
niet wenscholijk.
Ds. B a k k e r. te Amsterdam, vreesde
ook con geest van compromis, getuige d«
basis welke men in dc onlangs te Utrecht
gehouden conferentie gelegd heeft. Waar
om is uien niet teruggekeerd tot de oude
Apostolische belijdenis. Toch verblijdt spr.
er zich over dat meer en meer de
zinnigheid uitschakelt. Samengaan
van Protestantisme en Rome acht spr. ten
cencninalc onmogelijk. Geniaal psycholo
gisch en conciliant gaat Rome te werk. Wij
moeten dus zeer \oorziclitig te werk g«
Ds. .1. de It ii i te r, te Aalsum, \roeg of
referent iets verwacht van de Oecumeni
sche diensten.
Ds. Post ma, te 's-Hcrtogcnbosch, meen
de dat dc Oecumenische gedachte meer
„aufgabc" dan „gabe" is. Vermenging
geestelijke en wereldlijke dingen acht spr.
niet uitgesloten. Hoe de verbinding tus
schcn Katholicisme en Protestantisme
móet zijn, is voor spr. een mysterie.
Beantwoording door Ds. Dijkstra
Dc psychologische oorzaak der Oecume
nische beweging is dc wereldtoestand. Het
gevaar is dus: hoe zullen we dc wereld
veranderen?
Vasthouden moeten vee: hoe zuiverder
Christus gepredikt wordt, des te beter vooi
de Kerk. Christus moet in het midden ge
steld worden als het eenige criterium der
wereld. En als dat niet gebeurt, haalt al
les niets uit. Dat geldt ook voor de oecu
menische. diensten.
Het Oecumenische is er per slot: de ééne
Kerk is een kwestie van „c red o" en niet
Door de liefde tot Christus komt ook de
liefde tot zijn eigen kerk. Gevoelen we ons
zelf goed kerkelijk, dan kunnen we ooi
breed zijn tegenover andere kerken.
De Oecumenische beweging is een men
schclijke zaak, maar moet een Goddelijke
:aak
Concludecrcndc zeide spr. dat de vei
dc Kerk aan de eindpaal zal staan, hierbij
niet vergetende de bede: „opdat zij allen
Dr. K ronisigt dankte den voorzitter
voor zijn eminente leiding gedurende deze
twee conferentiedagen.
Ds. D ij k s t r a sloot de conferentie met
gebed.
Vereeniging van Kerkvoogdijen
in de Ned. Herv. Kerk
Ds. Mr. Bartels spreekt
over de Reeds heeft het hoofdbestuur
Doodehandsbelasting .vereeniging zich tot de algemeene syno
dale commissie gewend en zoo noodig
zal het zich wenden tot de algemeene..
synode met het voorstel de gedachte in
overweging en in studie te nemen
de instelling van een kerkelijke®
inspecteur met de taak om in alle
gemeenten te ccntroleeren of het kaart-
register wel is opgericht en wordt bij,»
gehouden.
en zco ja, hoe, of, indien neen, waarom dan
niet, en voorts of wel van alle lidmaten de
kwartjes voor de generale kas worden óp-
gehaald en om de gemeenten behulpzaam te
zijn bij dozc twee allergewichtigste tukken
van administraticven dienst. De kerkvoog
dijen hebben groot belang bij het welslagen
van alle andere algemeene s\nodale fond
sen. Voorts zou het hoofdbestuur zich tot
de synode van dezen zomer met een schrij
ven willen richten omtrent de wenschelijk-
beid en uitvoerbaarheid om aan de g e c o
b i n ee r d e vergadering van k e
raad en kerkvoogdij in iedere
nioente een wettelijk voorgeschreven vorm
te gevbn en aan die vergadering ook een
reglementaire taak op te dragen
Gaarne zal dc vereeniging het hare daar
toe bijdragen om bestuur en beheer in die
reorganisatie der kerk tot elkander te bren
gen.
DE gisteren voortgezette vergadering
van de Vereen, van Kerkvoogdijen
w erd toegesproken door Ds. De B r u
(Driebergen), sprekend namens de Synode
en het Prov. Kerkbestuur, die zijn waar
deering voor het werk en de -houding clcr
Vereeniging uitdrukte.
De Voorzitter, Ds. De Bruin dan
kend voor zijn woorden, sprak zijn erkente
lijkheid uit voor het" systematisch overleg,
dat door dc Synode is geopend. Van groot
belang acht spr. de arbitrage en daarom
protesteerde spr. cr tegen, dat in het or
gaan van den Bond van Predikanten be
treurd werd dat het in het geval-Rijswijk
niet tot een proces is gekomen. Spi
overtuigd dat de meeste predikanten en
zeker de Synode hier niet achter staan.
(Ds. De Bruin maakte een. instemmend
gebaar).
Als laatste spreker is opgetreden
Ds Mr C. J. Bartels van Zevenaar, met
het onderwerp ..De achtergrond van den
strijd der Ned. Herv. Kerk tegen de Doode-
bandsbclastmg".
Referaat Ds Mr Bartels
Voor dc Vereen, van Kerkvoogdijen is 't
aannemen of verwerpen van het zg. reorga
nisatie-ontwerp, aldus de spreker, voorals
nog oen zaak, die haar pas in de tweedo
plaats aangaat, al volgt zij met groote aan
dacht het verloop van zaken.
Voorop zij gesteld, dat de vereeniging
twee dingen als haar positief inzicht be
schouwt. De eerste is deze. dat zij den ouden
strijd van de negentiende eeuw over de
vraag of het beheer niet ondergeordend be
hoort te zijn aan het bestuur, als verouderd
en volkomen versleten beschouwt. De ver
eeniging zal dus aan geen enkele poging
ni.eew erken om het beheer ondergeordend te
maken aan hot bestuur.
1-Iet. tweede inzicht dat de Vereeniging
van Kerkvoogdijen heeft, is, dat zij wil mede
werken aan dc oplossing van het vraagstuk
bestuur en beheer, dat zij met alle macht
ln het R.A.I. Gebouw te Amsterdam wordt een tentoonstelling gehouden van
tram- en autotransportondernemingen, waar zelfs de paardentram, die in 1875 te
Rotterdam van de Oostsingel naar het Museum Boymans reed, niet zal ont
breken.
Discussie
Bij de discussie in de middagvergadering
over de referaten deelde de Voorzitter
mede, dat het in de bedoeling ligt. voor de
actie tegen de doodehandsbelasting contact
te zoeken met andere kerken. De Ver
ging van Kerkvoogdijen wil daarbij echter
zelve de leiding houden, teneinde niet te
worden verlokt tot een compromis.
Besloten werd deze vergaderingen te
houden in September-October a.s.
Vastgesteld werd een werkplan in 2S
punten, waarvan wij noemen:
Verscherpte actie tegen de doodehands
belasting door o.a. in September in alle
provinciale hoofdsteden groote vergaderin
gen te houden, waarbij het grievende dezer
belasting voor de Kerk zal worden aange
tonnd.
Kerkbouw tn het Zuiderzeegebied, met
het oog op de Noord-Oost-Polder.
Meerdere bemoeiing met verzoeken tot
kerkrestauratie en het verstrekken van af
schriften der subsidie-verzoeken aan het
Hoofdbestuur.
De kerkelijke hoofdelijke omslag.-
Verlaging der electriciteitstarieven voor
de Kerk.
Vrijwillige combinatie van kleine Ge
meenten, of het bevorderen van het hulji-
predikerschap.
Het opwekken der offervaardigheid, spe
ciaal voor het op peil houden der Predi-
kantstractementen en voor het in orde hou
den der Kerkgebouwen.
Het bchcersvraagstuk der pastorie
goederen.
De uitvoering der Zondagswet.
Aan II. M. de Koningin werd een tels-
fraui van hulde gezonden.
Aan het einde der vergadering is het
.oorstel van het hoofdbestuur tot alge
meene openbare actie tegen de doode
handsbelasting met algemeene
stemmen aangenomen.
Als plaats voor de volgende vergadering
erd U t r e c li t aangewezen.
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE
Ds. II. Talm a te Ka m perveen hoopt 10
uli a.s. afscheid te nemen van de Ned.
Herv. Gem. te Kamperveen en 17 Juli a.s.
zijn intrede te doen te Nederlangbrock na
bevestigd tc zijn door Ds. K. J. van den
Berg, van Amersfoort.
ALG. SYNODALE COMMISSIE
Der Ned. Herv. Kerk
Negende zitting. Na de opening
kwamen nog eens de financieele belangen
aan de orde. De korting heeft plaats gehad
door de daartoe benoemde commissie, op de
bedragen, die door de verschillende co
pondenten voorgesteld waren.
Het was voor die commissie een hoogst
moeilijke maar noodzakelijke zaak, met het
oog op de vele aanvragen en de weinige in
komsten. Er was voor alles geen geld be
schikbaar.
De president doet verslag van de verga
dering van den Raad der Kerken. Als voor
zitter zal worden voorgedragen pi-of. mr
Paul Scholten. Zes leden waren tegenwoor
dig. Aan ae vergaderden was ook medege
deeld de voorwaarde, door de Synodale Com
missie gesteld, van meerdere mededeeüngen
over dc financiën en allerlei andere belang
rijke zaken van den Oecumenischen Raad.
Er waren enkele mededeeüngen gedaan
over liet werk van den Oecumenischen
Raad.
De heer Reeser wcnscht, dat er een nadeir
onderzoek plaats zal hebben over de tegen
hem ingebrachte beschuldigingen.
Dit verzoek zal aan de Synode overge
bracht worden. Bij wie liet ook behoort.
Ds S. P. de Roos. j>red. te Hcllevoetsluis,
verzoekt, steun voor het werk, dat in Parijs
geschiedt onder de arme Nederlanders door
mejuffrouw Ekernig.
Daar dit niet van de Kerk uitgaat e-.
overleg met haar geschiedt, zal de Synode
zulks niet kunnen doen.
In Zierikzee is een wijkhuis, waarin ver
gaderingen, catechisaties en allerlei sai
komsten gehouden worden en ook wel kof
fie of thee geschonken wordt. De Luirgetnees-
ter eischt nu, dat er een verlof B zal ge
vraagd wx>rden. Het bestuur van dit gebouw
wcnscht dit niet te doen en vraagt op kos
ten der Synode te mogen procedeeren. Dit
moet gevveigeixt worden, omdat t hier hoog
stens een plaatselijk belang, geen algemeen
belang der Kerk, betreft.
Op een vraag om voorlichting van den
quaestor-generaal wordt geantwoord, dat de
Syn. Comm. 't geheel met hem eens is.
Voor kennisgeving wordt aangenomen een
schrijven van een lid der gemeente Charlois,
die zich door een diaken beleedigd acht.
Tusschcn de gemeente 's-Hertogenbosch
en Rosmalen is een geschil ontstaan over de
grensregeling tusschcn deze beide gemeen
ten. Dit venschil zal als hooger beroep moe
ten behandeld worden door de Synode.
De vergadering wordt verdaagd tot Vrij
dagmorgen 10 uur.
NED. HERV. KERK
Beroepen: Te Oudenhoorn', camd. J. A.
Fricke, hu'lppred. te Oostervvierum.
Ds. J. H. BUININK
Ds. J. H. Buinink, Ned. Herv. pred.
te Rheden is Woensdag ter gelegenheid
van zijn zilveren jubileum hartelijk, gehul
digd. Talrijke gemeentenaren kwamen den
jubilaris aan de pastorie gelukwensohen en
zelfs verschenen er uit de vroegere gemeen
ten 's-Heerenbroek (Z.) en Mep pel. Ook de
burgemeester en de gemeente-secretaris
toonden hun belangstelling.
Des avonds werd in het vereenigingsge-
bouvv een intieme feestavond gehouden,
waar vele goede woorden gesproken werden
en waaraan talrijke vereenigingen tot het
welslagen medevvei-kten.
Aan het slot dankte Ds. Buinink ontroerd
voor deze hulde.
DE KWESTIE-DRACHTEN
De Particuliere Synode der Geref. Kerken
van Friesland ten Zuiden, heeft in haar
heden te Sneek gehouden vergadering be
sloten al de stukken, die betrekking hebben
op de schorsing van ambtsdragers cn de
audere moeilijkheden in de kerk van Drach
ten, in handen te stellen van een Commis
sie. Deze commissie kreeg opdracht:
a. Voor de multiplicatie van verschillende
stukken en de toezending daarvan aan dc
leden der Synode tc bezorgen, opdat deze
zoo volledig mogelijk worden ingelicht.
b. Een onderzoek in te stellen naar de ge-
heele kwestie en op een voortgezette Synode
te rapporteeren;
c. Het gedrukte rapport aan de leden van
de Synode toe te zenden.
OECUMENISCHE CONFERENTIE
De verhouding tot de Gereformeerden;
Prof. Grosheide bepleit overweging
In het Noordhollandsch Kerkblad schrijft
Prof. Dr. F. W. Grosheide over de oecu
menische beweging.
Prof. Grosheide vestigt er de aandacht op,
da thet ontstaan van een Oecumenischen
Wereldbond der kerken er toe leiden kan,
dat er een zekere eenparigheid komt ten op
zichte van de verhouding van kerk en staat
en dat de Gereformeerde Kerken daar dan
buiten zullen staan, hetgeen beteekenen kan
dat die verhouding geregeld wordt op een
wijze die de Gereformeerde kerken niet
genaam is. „Men mag niet vergeten", aldus
Prof. Grosheide, „dat we op dit stuk al
leergeld hebben betaald. Aanvnakelijk w
onze kei-ken tegen aansluiting bij het zen
dingsconsulaat en den zendingsraad. Maar
konden er niet buiten blijven. Dat is ni
op een vriendschappelijke wijze in orde ge
komen, omdat onze kerken bereid waren
haar aandeel te betalen. Maar zoo behoeft 't
■niet altijd te gaan. Of we dan pleit-en
aansluiting bij de oecumenische beweging?
Neen, dat durven we niet te doen. De belij-
d'eniskwestie en andere moeilijkheden staan
in den weg. Maar we vragen wel, dat onze
kerken, ziende op wat komen kan, deze
zaak ernstig en niet. alleen negatief, maar
ook positief onder de oogen zien. M i s-
ien was er iets te vinden in
den geest van ons medewerken
den Zendingsraad In elk geval
hopen we, dat de zaak op de Synode te
Sneek aan de orde zal komen.
KERKDIENSTEN VOOR SCHIPPERS
De kerkeraad van de Geref. Kerk van
Lutterade heeft besloten met ingang
Juni a.s. in het naburige Born, Gods
dienstoefeningen te houden vanwege de
Geref. Kerk voor de schippers die zich al
daar plegen op te houden. Het ligt in het
nemen Zondagsmiddags een Godsdienst
oefening te houden waar dan of een preek
zal worden gelezen of een predikant of can-
didaat zal voorgaan.
HET REORGANISATIE-ONTWERP
Het Prov. Kerkbestuur van Noordbrabant
Limburg heeft met 5 tegen 2 stemmen ge
adviseerd het Reorganisatie-ontwerp te ver
werpen. Blijkens een mededeeling in de N.
R.C. kon men echter na amendeering van de
i'.ellen van den rapporteur, met 4 tegen
3 stemmen zijn goedkeuring gan het ontwerp
hechten.
Bouwe Vlas terug
Amsterdam, 20 Mei. Omstreeks half
vijf gistermiddag is de commandant van het
Leger des Heils ,de heer Bouwe Vlas, van
zijn Indische reis teruggekeerd.
Aan het Centraal Station hebben officieren
en soldaten van het Leger den heer en
vrouw Vlas een -hartelijk welkom toegeroepen
bij hun vervroegdén terugkeer. Kolonel
Beekhuis, die den commandant tijdens
diens afwezigheid verving, voerde het woord
SALATIGA-ZENDING
Jaarvergadering te Utrecht
De Vereeniging tot on'dèrstenning van
Zendelingen der Salatipazending heeft haar
jaarvergadering te Utrecht gehouden, onder
leiding van den vice-voor/.itter G. L. Baron
van B o e t z e 1 a er.
Zendeling H. Raatschen deed mededee-
lingen over de zelfstandige Christengemeen
ten op Java, een vrucht van het Zendings
werk. De zelfstandige Zendingsgemeente
staat min of meer los ivan don Europeeschen
zendeling; zij heeft een eigen kerkeraad en
voert haar eigen fiancieel beheer. Zijn de
Gemeenten tot zelfstandigheid gekomen, dan
blijft de zendeling wel de raadgevende
vriend, maar die leiding heeft hij niet meer.
Uit fiancieel oogpunt is het opvoeden tot
zelfstandigheid van de Zendi-ngsgemeenten
ook van veel belang. Want daardoor ne
de bijdragen van de inlanders voor het Zen
dingswerk zeer toe. Er is een streven om de
zelfstandige gemeenten samen te brengen
een lichaam, dat nu nog geen naam heeft.
Het aantal, -nu vijfk neemt geleidelijk toe.
Deze 'vooruitgang geschiedt echter langzaam,
omdat de Javaan eeuwenlang een dienstbare
positie heeft ingenomen cn cr huiverig voor
is om zelfstandig op tc treden. In het. belang
van den Zcndingsarbeid is het zeer ge-
wenscht om de Kerk een Javaansch cachet
te doen verkrijgen, omdat daardoor het
odium kan weggenomen worden, dat vaak
op dien inlandschen Christen gelegd wordt,
die dikwijls voor „bastaardblanke" wordt
gescholden.
In de middagvergadering sprak Ds. E.
C o u v e een woord van welkom speciaal
tot de vertegenwoordigers van andere Zen
dingscorporaties. Spr. richtte zich daarna
tot zendeling Bax en dc zusters K u c k e I,
Van Muyen en Van Wessel, die op
het punt staan, na hun rusttijd, wederom
naar hun arbeidsveld te vertrekken.
De heer F. Schneider bracht groeten
over uit Neukirchen in Duitschland.
Het jaarverslag werd uitgebracht door
den heer E. H e i n t z e, den secretaris der
vereeniging. De moeilijkheden van thans
worden voor een belangrijk deel veroor
zaakt, doordat in 1914 de opleiding van
zendelingen moest worden stopgezet. In
1921 kon ze pas weer ter hand genomen
worden. In 1925 konden pas voor het eerst
weer zendelingen worden uitgezonden. Het
vorige jaar moesten verschillende oudere
zendelingen repatrieeren daar zij in ver
band met hun gezondheid het werk niet
langer konden volhouden. In 1937 waren er
nog twaalf zendelingen op Java; thans zijn
het er slechts negen. De groote financieele
nood vergroot de moeilijkheden. Maar de
zcndingsarbeid zelf vertoont naar alle kan
ten een gestadigen groei. Het aantal Ge
meenteleden neemt toe; het aantal inheem-
sche evangelisten stijgt. Er worden 3600 kin
deren onderwezen op de scholen der Sala-
tigazending. In de ziekenhuizen werden
13.500 patiënten verpleegd. In de poliklinie
ken werden 225.000 patiënten geholpen.
De vergadering werd daarna toegespro
ken door hen, die gaan vertrekken. Zij
vertelden van hun ervaringen in het Zen
dingswerk en verklaarden met groot ver
trouwen op de hulp van den Heiland weer
naar hun arbeidsveld te gaan om daar ii
den wijngaard des Hecrcn werkzaam t
kunnen zijn.
Dit onderdeel van de vergadering vormde
een treffend moment, waarnaar met zeer
groote aandacht werd geluisterd.
De vergadering werd door Ds. A. J. de
Beaufort gesloten.
Zendeling Bout
Een feestavond in het kamp
Men schrijt ons:
Op bijzondere wijze is gisteravond in het
kamp „Lithoyen" het feit hei-dacht, dat de
heer Bout, thans geestelijk verzorger der
tewerk gesteld-en, vóór 25 jaar als zendeling
naar Ned. Oost-Indië werd afgevaardigd.
Dit feit wilde de verzorger en zij, die door
hem verzorgd worden, niet ongemerkt laten
voorbijgaan. In de canbine verzamelden zich
vrijwel alle mannen, die in het kamp vertoe
ven, dankbaar gestemd, dat zij nu ook eens
van hun kant konden toonen, hoezeer de
arbeid der geestelijke verzorging onder hen
verricht, werd gewaardeerd.
Als dan ook kort daarop de jubilaris het
woord neemt om te gedenken, hoe wondervol
God zijn weg op Nieuw Guinea en later ook
de Rijkswerkverschaffing heeft geleid,
luisteren de mannen met groo'e aandacht
het gevoelvolle betoog, dat aan het
einde met een langdurig en hartelijk ap
plaus wordt onderstreept.
Maar dan is ook de beurt aan de mannen
die bij monde van den heer H e m m e r s
vooraen, vn uuki
sid, die in hun alk
ewijding, waarmej)
jaren van zorg
met eenige welgekozen woorden, vertolkt c
blijdschap en dankbaarheid,
harten leeft voor de toewijding,
de verzorger hen al die
moeite omringd' heeft. Een groote vaas gt
vuld met bloemeji werd erbij gevoegd.
Was het wonder, dat de heer Bout i
had, voor al die trouw, liefde en wa
ring, die daarin opgesloten lag, zijn o
ring meester te blijven?
Nog lang bleef men onder het genot va
allerlei versnaperingen gezellig bijeen. 7
DE GEZONDHEIDSTOESTAND
VAN DEN PAUS
Volgens een Havas-bericht uit Vaticaaj
stad blijft in tegenstelling tot de alarme
rende geruchten, welke den laats ten ti
vaak in omloop zijn gebracht, de -gezoin
heidstoestand van den Paus betrekkelijk b
vredigend.
In geen geval is men op het oogenblik ovè
zijn toestand meer verontrust dan den las]
sten tijd het geval
CHRISTELIJKE INSTELLINGEN
Vertrouwensadressen ten dienste ri
Stichtingen van Barmhartigheid, Zieke\
huizenSanatoria, Instellingen, Tehuiza 1
luefilververjcMng"1
absoluut geruisehtooi j
door onze Waldorp
-
Stroomlijn-Ventilatce
n.v. Waldorp Ventilatoren
VGravenhage Telefoon 112289 117611
Elke dag
VAMPYR.
STOFZUIGERS
3 TYPEN
PRIJS OP AANVRAAG
OOK IN HUURKOOP
N.V. ELECTR1CITEITS MY
Frederiksplein 26 AMSTERDAM C!
AEG
ERDAMC
fc. TOONZALEN
Ook Uw verwarming van de
CENTRALE VERWARMINGS
INDUSTRIE „LABO"
A. LANGBROEK
SMEETLANDSCHEDIJK 55 IJSELMONDE-W
Telefoon 11714 (ROTTERDAM)
GLASHANDEL
Houttuin 32 Tel. 50710
ROTTERDAM
Laboratorium-benoodigdheder
Glaswerk voor Ziekenverpl
Alle soorten Flesschen
KURK en KURKEN voor alle BEDRIJVEN
CENTRALE
VERWARM INC
MET KOLEN, GAS nieuwste system*
OF OLIE comfortabel
PROJECTEN KOSTELOOS economisch
J. F. CRAMER Co
ZWARTEWEG 21 OEN HAAC
1300 REF TEL. Iiaaèo 1300 RE'
Voor
UNIFORME KLEEDING
ol de daarvoor benoodigde stoffen is Uw
BEDRIJFSKLEEDINGFABRIEK
H.J.VAN HEEK Almelo
Een solied adres met jarenlange ervaring
JAPONSTOFFEN EN WITTE GOEDEREN
LANKWARDEN'S
jVASCHINDUSTRIE
APELDOORN
TELEFOON 3531
Verzendt door geheel Nederland
Is U Christ. Gereformeerd?
Waarom zoudt U dan niet de „eigen" Psalm!
boekuitgave gebruiken? Door Prof. P. J. K
de Bruin te Apeldoorn conform Synode]
besluit gecorrigeerd.
Uw kerkboekhande'aar heeft het.
Uitgave A. JONGBLOED n.v. LEEUWARDEJ