Voor he! Bijbelgenootschap door Indië MAANDAG wi FBBÏHJAM 1938 TWEEDE BLAD PAG. s Rijkskanselier Hitier tijdens een rond gang over de internationale auto-ten toonstelling te Berlijn, na de off ideële opening, welke door hem plaats vond. De nieuwbenoemde Nederlandsche gezant te Brussel, baron van Harinxma thoe Slooten bij het graf van den onbekenden soldaat te Brussel, nadat hij op dit graf een krans had neergelegd. Door de jongste stormen zijn op 't Strand te Seheveniftgen de resten van het ongeveer 20 jaar geleien gestrande vaartuig ,jHïldebrand" te voorsehijn gekomen. Met snij- apparaten worden de stukken losgebrand, daar deze ijzer resten anders wellicht tijdens het aanstaande badseizoen gevaar zouden kunnen opleveren. Je werkzaamheden aan het viaduct in Rotterdam-Zuid, dat als onderdeel van den weg van de Maastunnel naar den nieuwen rijksweg naar Dordrecht wordt gebouw<1 hebben een vlot verloop. Een kijkje op het groote platform, dat zich bij het Feijenoordstadion in aanbouw bevindt. uit Boekarest, Boetenko (staande in het midden) legt tegenover Italiaansche journalisten te Rome een verklaring af na zijn plotselinge verschijning aldaar. I BALI EN DE BALINEEZEN Ook hier reeds acht geordende gemeenten XI Reeds sedert meer dan honderd jaar heeft het Nederlandsch Bijbelgenootschap taalgeleerden in dienst, die aan de uni versiteit een bijzondere opleiding voor de bestudeering der Indische talen gehad hebben. Door deze taaiafgevaardigden worden de nog onbekende talen bestu deerd en als vrucht van hun arbeid ver schijnen dan ten slotte de vertalingen van den bijbel in de door hen bestu deerde talen. Uit den aard der zaak wonen deze taai afgevaardigden op afgelegen posten, omdat het hierbij hoofdzakelijk gaat om de tot dus ver nog niet onderzochte talen. Zoo wonen de huidige taaiafgevaardigden in Midden- Celebes, op Soemba, op Nieuw Guinee en op Baili. Deze verschillende plaatsen liggen vele dagreizen uiteen. Daardoor kon er van per soonlijk contact tusschen de taaiafgevaardig den tot dusver geen sprake zijn. Toch was zulk persoonlijk contact tusschen deze bijbel vertalers zeer gewenscht, opdat zij hun er- Varingen bij het vertalen van den bijbel in talen waarin voor de meeste christelijke be grippen zelfs de woorden ontbreken, konden ffgsi 3 BOS Co. OLDENZAAL WERKMANS- EN BEDRIJFSKLEDING DE ALLERBESTE AFWERKING EN TOCH HET LAAGST IN PRIJS BLIJVEND MOTVRIJE VLOERBEDEKKING ITRICOTFABRIEK GEBRS. DE WIJS N.V. TILBURG Specialiteit in de bekende Socce&iot KRIMPVRIJE tricot wollen ondergoederen uitwisselen en opdat zij met elkanders bevin dingen winst konden doen. De reis van den algemeenen secretaris van het Bijbelgenoot schap bood nu een goede gelegenheid hen daartoe eens bijeen te brengen. Buitendien werd in dien tijd ook gehouden het Bali- congres van het Java-instituu/t, welk congres ook bijna alle andere vakgenooten, die in gouvernementsdienst in Indië werkzaam zijn, verzamelde. Zoo werd besloten om ook op Bali te vergaderen en wel onmiddellijk na afloop van dat congres, zoodat de taaiafge vaardigden odk dat congres konden bijwonen en aldus het persoonlijk contact onderhouden met al hun wetenschappelijke vakgenooten. Tevens bood dit verblijf van twaalf dagen op Bali een welkome gelegenheid om dit zoo interessante eiland nader te leeren kennen. Het congres van het Java-instituut was er ook geheel op ingesteld om de deelnemers in den kortst mogelijken tijd zooveel mogelijk te laten zien niet alleen van het vele moois, dat Bali biedt, maar ook van de gewoonten en feesten der bevolking. Mooi is Bali zeer zeker. Een paar maal zaten wij op de hoogte van de pas bij Kinta- mani, waar men op een vijftienhonderd meter hoogte de vlakte diep onder zich heeft met het kratermeer rechts en den hoogen kegel van den krater tegenover zich. Aan zulke mooie plekjes is Bali rijk en dat zou reeds een bezoek aan het eiland wettigen. "Daarbij echter zijn de Balineezen een kunst zinnig volk, dat zich vooral ook in zijn tem pelbouw heeft uitgeleefd, terwijl ook op het gebied van de beeldhouwkunst veel moois te bewonderen valt. In de korte dagen van het congres was er zooveel te zien, dat op het laatst het oog inderdaad moe werd van het kijken, want niet alleen gebouwen, schilde ringen en beelden waren er te zien, maar als in een kaleidoscoop trok het geheele Balinee- sche leven aan de deelnemers aan het congres voorbij. De verschillende Balineesche zelfbe- stuurders hadden ten behoeve van het con gres uitvoeringen georganiseerd waardoor men binnen enkele dagen een overzicht kreeg van vrijwel alle dansen en verdere voorstel lingen waaraan het Balineesche leven zoo rijk is. Het was een bont tafereel van veels zins oude Balineesche gebruiken, dat aldus aan de bezoekers voorbijtrok. Naast deze voor het congres opzettelijk ge organiseerde voorstellingen was er echter gedurende het vrij langdurig verblijf ook ruimschoots gelegenheid om het gewone Ba lineesche leven van allen dag gade te slaan. Ook den oppervlakkigen beschouwer moet het daarbij treffen hoe religieus het leven van den Baliër georiënteerd is. Wanneer men elders door Indië reist, dan heeft men heele streken, waar de reiziger van de religie van het volk niets bemerkt. In goed Mohamme- daansche streken als West-Java is dat reeds eenigszins anders, omdat dan vaak de be dienden bij het in dienst treden zeggen, dat zij gewoon zijn de dagelijksche gebeden op de bepaalde tijden te houden, maar verder be speurt men er in het gewone publieke leven weinig van. Op Bali is dat anders. Wij waren er nog geen uur of wij kwamen reeds „een zingende tempeloptocht tegen. Gedurende ons verblijf verstreek er geen dag, dat wij niet eens of meermalen hetzelfde hoorden of zagen. Ieder dorp en iedere familiegroep heeft zijn tempels, die geregeld onderhouden worden. En iedere tempel heeft zijn verjaar dagen, die gevierd worden. En dan zijn er nog de oogstfeesten, die in de tempels ge houden worden. Zoo hangt het geheele Bali neesche leven van religieuze feesten aan el kander. De Baliërs zijn een opgeruimd volk en zij lachen gemakkelijk en graag, wat zij trouwens met de Soendaneezen en meer In dische volken gemeen hebben. Zoo past deze heele kringloop van feesten ook wel bij hun Daarbij zijn zij zeer gastvrij. Ook de vreemdeling is welkom in hun midden. Een der Balineesche gebruiken is bet vijlen der tanden, wanneer een jongen of een meisje ongeveer vijftien jaar is. Dan het voor de familie en voor het geheele dorp groot feest. Zoo gingen wij kijker in een dessa, waar de tanden van eenige jongens en meisjes gevijld zouden worden. Het was een welgestelde familie en er waren eenige honderden menschen op het feest. Wij werden dadelijk gastvrij verwelkomd en konden op het feest blijven zoolang als wij wilden. Van deze gastvrijheid maakt het vreemdelingen verkeer een druk gebruik om overal de feesten te gaan bezien. Naar het mij voorkomt zal dit op den duur de ondergang van het natuurlijke Balinee sche leven beteekenen. Wanneer men als gezin in de gewijde omgeving van een tempel zijn bloemenoffers gaat brengen of zijn oogst feest vieren, dan wordt dat wel heel iets anders, wanneer men dat niet doen kan zon der dat tientallen vreemdelingen zich daarom heen verdringen en alles willen photografee- ren. De steeds wassende stroom van touristen die het Balineesche religieuze leven als een wonderlijk verschijnsel komen bezien, zal op den duur noodzakelijkerwijze de grondslagen ervan ondermijnen. Daartoe draagt het on derwijs mede bij. Een jongen, die een H.B.S. op Java neeft afgeloopen, staat vanzelf anders tegenover dit aiJes dan zijn vader, die geheel binnen de Balineesche gewoonten opgevoed. Het kan moeilijk anders dan dat vreemdelingenverkeer en gouvernementson- de'wijs met het daardoor ingeschakeld wor den in net wereldverkeer en met de vele nieuwe ideeën en moderne denkbeelden, die aldus geregeld Bali binnenkomen, binnen af- zienbaren tijd in het Balineesche leven groote veranderingen brengen. Ten opzichte van de kunst kan men dat reeds voor oogen Het Balineesche houtsnijwerk was zeer kunst zinnig. Maar het groote touristenverkeer vraagt massaproductie tegen lage prijzen. In de' laatste jaren is die dan ook gekomen. Maar wat vroeger een individueel kunstpro duct van een begaafd Baliër was, is nu als het ware een fabrieksartikel geworden. Bij al de nieuwe invloeden, die van buiten af Bali overstroomen, is er één invloed, dien men wenscht te weren. Voor de zending is Bali gesloten. Maar natuurlijk is er wel vrij heid van godsdienst. En dan kan men wel een eiland als Bali voor de georganiseerde ding sluiten, maar ook zonder deze kan het Christendom zioh verspreiden. Zoo kreeg Baliër een blaadje in handen, waarop eenige woorden stonden, die hem rechtstreeks in de ziel troffen. Hij droeg het blaadje altijd bij zich. Ten slotte ontmoette hij iemand, die hem wist te zeggen, dat die woorden teksten uit het Nieuwe Testament waren. Zoo werd hij lid van de christelijke kerk. Een ander kreeg het Evangelie van Lukas in handen en de lezing daarvan bracht hem tot de kerk Weer anderen ontmoetten colporteurs. En zoo langs allerlei wegen ontstond een christe lijke groep. Sommige Baliërs kregen de op leiding tot voorganger in de zendingsscholen te Makassar en te Malang. En van de eene groep naar de andere groeide de christelijke gemeenschap, zoodat wij bij ons bezoek Bali reeds acht geordende gemeenten vonden met tezamen bijna duizend zielen. Van het grootste belang is het nu, dat deze jonge ge meenten zoo spoedig mogelijk een vertaling van het Nieuwe Testament in hun eigen taai ontvangen. Zoo is het Bijbelgenootschap daar mede druk bezig en de bijbelsche verhalen van het Oude en het Nieuwe Testament als mede het Evangelie van Johannes zijn on langs reeds in het Balineesch verschenen. Zoowel des Zondags als op een der andere dagen hadden wij de gelegenheid enkele dezer gemeenten te bezoeken en met de voorgan gers kennis te maken, waarbij wij van de leiding dezer gemeenten een goeden indruk ROFFELRIJMEN ZEER JUIST WU schamen ons volstrekt niet vo het gewaad der nationale ontwape ning. dat wtj gedragen hebben, toet. de politieke weersgesteldheid onein dig gunstiger was dan na En wat de zoogenaamd revolutionaire cltater hetreft, zfl konden slechts dienen om de regeering op te stoken Arb. Pers. De roode heer en doen precies Of zij alleen maar weten Wat aan de landsverdediging Mag worden toegemeten. Zij wilden den Minister en De Kamers decreteeren Wat men voor de verdediging Des lands mag declareeren. En is men dat niet met hen eens Dan komen ze vertellen: Men blijkt op steun van 't roode deel Des volks geen prijs te stellen! De heeren Lohman en Briët Zijn daar niet van geschrokken Maar tegen deze snoeverij Eens flink van leer getrokken. Zij hebben rood het recht ontzegd Den martelaar te spelen En op dit hoogst gewichtig stuk De lakens uit te deelen. Zij hebben der ontwapenaars Betoogen scherp bestreden En recht en slecht tot hen gezegd: Ach, denk aan uw verleden! Natuurlijk krijgt de proletaar Niet in zijn blad te lezen Hoe breed en diep, maar ook hoe raak Naar feiten werd. verwezen: Een heel klein hoekje van de krant Vermoffelt de „verslagen" En trots komt men m 't overzicht Met roode bluf gewagen: „Wij schamen ons volstrekt niet voor 't Gewaad der defaitistenJ" Zeer juist! Dat is iets dat Briët En Lohman heel goed wisten! (Nadruk verboden) LEO LENS De nieuwe nummerborden De regeeringspersdienst meldt: Naar wij vernemen is omtrent de nieuwe modellen voor nummerborden van motor rijtuigen nog niets beslist en evenmin -i trent den datum van invoering daarvan. Deze datum zal in elk geval tijdig worden gepubliceerd. De steunactie voor Artis Het Artis Reddingscomité deelt mede de eerste honderd duizend gulden te hebben bereikt. il goede verwachting zet het zijn actie iate van Artis voort. Postrekening 321500 kregen. Gemakkelijk hebben zij het zeker niet en het heeft meer dan een der leden onterving en verlies van zijn goederen gekost. Maar pioniers hebben het nooit gemakkelijk gehad en met opgewektheid arbeiden de jonge ;emeenten verder aan de verbreiding van het Evangelie. Dr. H. C. RUTGERS X stond in ons blad van 15 Februari. N.V. HOUTH. v.h. P. ROT Cz. WESTZAAN AMSTERDAM 's-GRAVENHAGE SPECIALITEIT voor UJKS-en DIRECTIEBOUW P. VAN RIJTHOVEN Telefoonnummer 2592 ACADEMISCH ARCHITECT KERKEN- EN GESTICHTSBOUW Burgem. Grothestraat 27, SOEST Prinses Beatrix-fonds Het bestuur van he. Prinses Beatrix- fonds deelt meoe, dat reeds een groot aantal giften in dit fonds werd gestort, waaronder een belangrijke gift van Prinses Juliana. In het geheel werd reeds bijna 7000 bijeen gebracht. Kazernebouw te Breda Er zullen nog dit jaai te Breda naar alle waarschijnlijkheid twee nieuwe kazernes verrijzen en wel op de Gasthuisvelden en op het terrein van ae tegenwoordige Chassé- kazerne. Laatstbedoelde kazerne zal plaats bieden aan ca. 250 personen, behoorende tot de troepen die de grensbeveiliging voor hun rekening moeten nemen. In de andere ka-» zerne zal artillerie worden ondergebracht, Het Bosscha-instituut voor Leprozen Door den gepensioeneerden kapitein van het K.N.I. leger, D. Roelofsma en G. van Loghem is den Minister van Koloniën een schrijven gezonaen, met verwijzing naar een bijna twee jaar geleden aan de Tweede Ka mer gezonden adres waarin hervatting van de lichtbehandeling voor Leprozen te Plan- toengan gevraagd werd. Door ambtenaren van den D.V.G. is de lichtinstallatie in het Bosscha instituut te Plantoengan, die gedurende 3 jaren een niet te onderschatten verlichting voor het lijden der leprozen gaf, .«nttakelo, althans on bruikbaar" gemaakt voor het doel. waar» voor ze geschonken was. Hervatting der lichtbehandeling stuitte af op geen medewerking der Indische regeering terwijl bij aanroeren van deze zaak steeds de zaak waar het om gaat werd ontweken. De Tweede Kamer benoemde een commissie deze kwestie nader in studie te nemen, welke commissie 5 Oct. jl. een verslag uit bracht. waarin zij tot de conclusie kwam,- c.at inderdaad onrecht was gepleegd jegens de Bosscha schenking. Dit bad tot gevolg dat ook de Indische regeering een commissie benoemde welke reeds rapport moet hebben uitgebracht naar de berichten luiden. Genoemde heeren. die moeite noch kosten ontzien om de zaak tot een voor de leprozen gunstig eindg te brengen vragen nu een afj schrift van het Indische rapport of althans gelegenheid het te mogen lezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1938 | | pagina 5