HÉBiï
PROTESTANTISME
IN NOOD?
Een knecht des Heeren
STAATSMIJNEN
IN LIMBURG
BRAAT-DELFT
DONDERDAG 20 JANUARI 1938
TWEEDE BLAD PAG. 5
Kerk en Zending
II (Slot)
In de tweede plaats mogen we niet
verzwijgen, dat de heer Lammertse een on
ware beschuldiging richt aan he>t adres
van de Gereformeerde Kerken, wanneer hij
spreekt van sluimerend en thans ontwa
kend Modernisme in den boezem dezer
Kerken. Wie het wezenlijk kenmerk van het
Modernisme goed in het oog houdt, n.l. de
ontkenning van de Godheid van Christus
en de noodzakelijkheid-en. de algenoegzaam-
heid van het werk van Christus als Borg
en Middelaar, zal heusch geen spoor van
Modernisme in de Geref. Kerken kunnen
ontdekken. Er moge verschil van meening
zijn over bepaalde punten der dogmatiek,
er is bij alle verschil van gevoelen, op
rechte begeerte, om de aan de orde zijnde
vraagstukken te bezien bij he-t licht van
het onfeilbare Woord Gods.
De heer Lammertse zoekt op 't voetspoor
van de Roomsche Kerk, bij verschil van
meening, heil in autoritair leergezag. Zóó
wordt echter te kort gedaan aan het pro
fetisch ambt aller geloovigen. Het zou ons
te ver voeren, indien we breed handelden
over dit profetisch ambt. Slechts op een
tweetal Schriftuurplaatsen vestigen we de
aandacht. Het is de Heiland Zelf, die in
Joh. 5 39 de Joden opwekt, om de Schrif
ten te onderzoeken. Nu is onderzoeken iets
meer dan eenvoudig lezen. We weten heel
goed, dat de Roomsche Kerk niet meer het
lezen der Schrift verbiedt. In onzen tijd
wordt er zelfs wel door de Roomsche Kerk
toe opgewekt. Maar lezen onder autoritair
leergezag sluit onderzoeken uit. Onderzoe
ken veronderstelt cenige zelfstandigheid.
Het loont inderdaad de moeite, om eens na
te gaan, hoe menigmaal de Apostelen in het
Nieuwe Testament de bewijskracht hunner
woorden ontleenen aan het: „Want dp
Schrift zegt".
En in Handel. 17 11 wordt gezegd, dat de
Joden te Beréa edeler waren dan die te Thes-
salonica, omdat ze het woord der Apostelen
ontvingen met alle toegenegenheid, onder
zoekende dagelijks de- Schriften, of deze
dingen alzoo waren. Paulus trad ambtelijk
op, maar niettemin werden de Joden te
Beréa geprezen, omdat zij Paulus' woorden
toetsten aan de Schrift.
Daarom meenen we op Bijbelsch stand
punt te staan, wanneer we zeggen, dat
autoritair leergezag der Kerk niet Schrif
tuurlijk is.
Alleen gebondenheid aan de Schrift als
he-t Woord Gods kan voor dwaling behoc
den. En omdat die gebondenheid erkend
wordt door de theologen in de Geref. Ker
ken, al is er momenteel over sommige
.vraagstukken eenig verschil van opvatting,
daarom is het onwaar, dat er sporen var.
modernisme in die Kerken zijn aan te
.wijzen.
Bovendien, de heer Lammertse zal toch
niet beweren,'dat in den boezem der Chris
telijke Kerk vóór de Reformatie nooit ver
schil van opvatting was. Zijn de geloofs
belijdenissen van Athanasius en van Nicea
niet geboren uit strijd? En heeft die strijd
niet gevoerd tot nadere en diepere bezin
ning van de leer der waarheid? Daarom
gelooven we, dat eenig verschil van opvat
ting niet aanstonds reden tot ongerustheid
behoeft te geven, mits het besef levendig
blijve, dat de Geest Gods in alle waarheid
leidt en er blijve de band aan de Schrift,
als het onfeilbare Woord Gods.
Zoowel tegenover de Nederlandsch Her
vormde Kerk als tegenover de Gereformeer
de Kerken was de schrijver in de M a a s-
b o d e onbillijk, en in het algemeen tegen
over d i e kern van het Protestantisme, welke
ernst maakt met haar roeping en die,
Gode zij dank, over de geheele wereld zich
aldus openbaart, zij het niet overal even
bewust. Maar over oppervlakkigheid in
eigen kring weet Rome waarlijk evengoed
mee te spreken. De groote ernst van vele
Roomschen in Nederland is zelfs niet los
te denken van het positieve Protestantisme
in ons land. Zoodra de heer Lammertse ook
eens het Roomsch-Katholiek leven in Zuid-
Europa of in Zuid-Amerika heeft kunnen
gadeslaan, zal hij met eenige meerdere
waardeering schrijven over het Protes
tantisme, althans in ons land.
Echter ligt, in wat de heer Lam
mertse, die gevlucht is in het autoritair
leergezag, thans aanhangt en verdedigt,
een groote les voor Protestanten, n.l. dat
zij den zegen, hun geschonken, niet ver
derven door overbodig en overdadig ge-
debatteer.
Wie even nadenkt, zal ons verstaan. Ook
het pand van zelfstandig Schriftonderzoek,
ons toevertrouwd, moet niet alle mogelijke
zorg en liefde bewaard worden.
Overigens horstellen wij. thans direct een
kleine fout. Men deelde ons uit de omge
ving van den heer Lammertse mede, dat
deze sedert kort tot de Roomsche Kerk was
toegetreden. Dit is niet juist, blijkt ons
thans. In 1932 heeft het Geert Groote Ge
nootschap een boekje uitgegeven van den
heer Lammertse, waaruit bleek, dat hij toen
reeds was overgegaan. Natuurlijk verandert
dit niets aan wat wij schreven omtrent de
gewenschte houding van bekeerlingen.
I stond in ons nummer van 18 Jan. f.1.
SCHORSING OPGEHEVEN
Het „Orgaan" van den Bond van Neder-
land9che predikanten brengt het volgende
bericht:
„Als we goed zijn ingelicht, heeft het Pro
vinciaal Kerkbestuur van Zuid-Holland dt
tuchtzaak tegen den dansenden Delftschen
dominé gesloten en de provisioneele schorsing
opgeheven. Aan Ds. L. J. Lammerink is zes
maanden ziekteverlof gegeven".
PREDIKANT-AMBTENAAR B. S.
De predikant van de Maleischs gemeente
te Batavia de zendings-gemeente van
de Geref. Kerk aldaar Ds, I. S i a g i a n,
is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van
den Burgerlijken Stand, zoodat hij nu, naar
het te Batavia geldend recht, het huwelijk
Van inheemsche Christenen mag voltrekken.
(Ter gedachtenis aan Ds G. Lindeboom)
Zondag 16 Januari is Ds. Lindeboom in
gegaan in zijn rust.
Op verzoek van de redactie wil ik, die
het voorrecht gehad heb meer dan 50 jaar
zijn speciale vriend te zijn geweest, gaarne
een woord van herinnering schrijven, niet
alleen uit piëteit, maar ook met de bedoe
ling nog iets te laten naklinken van het
getuigenis, dat God door dezen dienst
knecht tijdens zijn vol en vruchtbaar leveji
gegeven heeft.
Dit is de geweldige grootheid van het
kleine leven der knechten Gods: God
spreekt door hen!
Wij vergrijpen ons aan den Auteur van
het schepsel, maar ook miskennen wij he-t
schepsel, als wij het anders zien.
God heeft gesproken door Ds. Lindeboom,
en het schoone van zijn leven was: hij
heeft de stem van God willen zijn.
Op zijn 10de jaar heb ik dezen singulie
ren mensch het eerst ontmoet, in Kampen,
waar zijn en mijn vader (Bavinck was de
derde) tegelijk het hoogleeraarsambt aan
vaardden aan de Theologische School. Cor-
nelis was eenig zoontje, dus vroeg wijs,
maar niet verwend. Hij groeide op onder
de tucht van een vader, die in de opvoe
ding het koningschap zeker niet minder
dan het priesterschap deed gelden.
Uit het groot gezin, waartoe ik behoorde
(zes zonen van prof. Wielenga zijn evange
bedienaar geworden!), werd ik aangewezen
later dacht ik: uitverkoren de vriend
van den eenling te zijn.
Deze vriendschap is nooit verbroken. Ik
herinner mij niet, dat zij ooit ernstig ver
donkerd geweest is. Dat zegt iets bij lang-
durigen, nauwen omgang van twee totaal
verschillende typen.
Wat is er dat we niet samen beleefd en.,
gedeeld hebben!
Saam verloren en... samen veroverd!
Ook dat laatste. Als voetreizigers b.v.
hebben wij samen op romantische zwerf
tochten de geheimste schoonheden van ons
mooie Nederland veroverd. Ook werd op
het moeilijk pad der wetenschap door ge
meenschappelijke studie verrassende buit
gewonnen. En soms werden homiletische
vondsten uitgeruild.
Ik geloof, dat onze vriendschap in het
aandachtig stille Kampen e-n vynord
geweest is
Het latere ambtelijke leven bracht prak
tisch het onvermijdelijk uiteengaan. De
vriendschap bleef. Belangrijke data werden
als jubilea gevierd. Het zilveren vriend-
schapsfeest was een éclatant feit in het
familieleven.
Maar er zijn dingen, die zwaarder wegen
dan de meest unieke vriendschap.
De eenheid in de gemeente, de zorg voor
het gezin, de deelneming aan het publieke
leven, zijn oorzaak dat de vriendschappe
lijke omgang zich beperkt tot sporadisch
contact. Zelfs hier in 'Amsterdam, waar wij
meer dan 20 jaren naast elkaar eenzelfde
kerk gediend hebben, was de ontmoeting
niet te vergelijken met de gemeenschap
van vroeger.
Ik spreek van dienen.
Als ik nu het leven van mijn edelen
vriend in zijn geheel overzie, geloof ik het
niet beter te kunnen karakteriseeren dan
door het ééne woordje: dienst.
In het ouderlijk huis is de dienst be
gonnen.
Juist omdat Lindeboom niet de gewone
school bezocht, was zijn studieleven van
jongsaf strenger, moeilijker.
Bovendien was hij al vroeg de bibliothe
caris, soms ook de secretaris, van zijn nooit
rustenden, expansieven vader. De teugels
werden soms heel strak gehouden, zóó kort,
dat er een reactie naar ongewenschte vrij
heid had kunnen volgen, indien niet God
innerlijk door Zijn Geest beslag gelegd had
op dat zwoegend hart.
De keuze om God in Zijn kerk te dienen
is al in de vroegste jeugd gevallen en aar
zeling heeft Lindeboom in het groote doel
van zijn leven nooit gekend.
Zijn dienst heeft van het begin af het
karakter van vrijwilligheid en dus van gees
telijke vrijheid gedragen.
De spreuk van zijn leven kan worden uit
gedrukt in het Psalmwoord: Uw liefdedienst
heeft mij nog nooit verdroten,
Ik zie dit als een wonderwerk Gods in
Zijn natuur was levenslustig; H,ij hield
van scherts en feest. Soms zag hij de heele
wereld als een wandelpark. Maar met de
aanvaarding van het ambt kwam een merk
waardige kentering. Als karakter bleef hij
dezelfde maar als mensch sloot hij de jeugd
af, gelijk men een boek dicht slaat. Hij werd
voor zichzelf (niet voor zijn gezin en Gods
koninkrijk!) zuinig, bijna sober. Hij gunde
zich weinig rast. Alleen de precies noodige
onbr* '1,T De reislust was geWi"=r*ht.
Een dienstknecht des Heeren.
De dienst was zeer zeker in overeenstem
ming met zijn mooi karakter, maar toch
vooral de verwerkelijking van zijn verhou
ding tot. God.
Gods knecht dienaar van Chris
tus, gelijk hij met een Gereformeerd ge
moedelijken inslag kon zeggen heeft hij
zich getoond in Sprang, Bolnes, Apeldoorn,
Gorcum, Amsterdam (welk een providen
tieeie climax) en dat niet opgesloten in de
kerk. maar vanuit de kerk op elk gebied,
school, sociaal leven, politiek, pens, waar hij
Gods hand zag wenken.
De term „woekeren met het talent" is al
iets versleten, maar van dezen dienstknecht
Gods wil ik het toch zeggen. E n psychisch,
en fysiek, heeft Lindeboom alles gegeven
wat God hem gaf In de laatste jaren deed
hij soms dienst boven zijn lichamelijke
kracht.
Wie hem alleen uiterlijk en oppervlakkig
kende, zal misschien in hem eer den regeer
der dan den dienaar geschouwd hebben.
Inderdaad, Lindeboom kon regeeren. Dat
had hij van zijn vader geleerd. De presiden-
tiale hamer was hem een geliefkoosd in
strument. De voorzittersstoel een troon!
Maar toch was het dienen de diepste drijf
veer van zijn leven. Hij heeft meer gegeven
dan geëischt. Dit kunnen de gemeenten en
speciaal de zieken getuigen, waarover God
hem als herder aangesteld had.
Ik mag n:et intiem worden. Anders zou
ik treffende voorbeelden van zijn priester
lijk charisma tegenover armen kunnen noe
men. Naarmate ik Lindeboom langer in
zijn dienst gadegeslagen heb, is mijn eer
bied voor zijn ijver en trouw gegroeid. Ik
ben dankbaar, dat ik hem van zoo nabij ge
kend en van zijn nobel hart zooveel ge
noten heb.
Gelukkige Lindeboom! Gelukkig, ondanks
uw vele zorgen!
Gezegend, ondanks uw beproevingen, ook
door de beproeving!
God gaf u een vrouw „uit duizend"! Ge
boren om de vrouw van een dienstknecht
des Heeren te zijn!
Een bloeiend gezin. Zonder uitzondering
kinderen, die u willen volgen in het dienen
van God.
En hoevelen bracht gij door de getrouwe
prediking tot uw Heer!
Nu rust Lindeboom bij zijn Meester.
Wat een leven! Wat een einde! Welk een
Zijn Heer zegt tot hem: „Wel, gij goede en
getrouwe dienstknecht, ga in, in de vreugde
uws Heeren".
B. WIELENGA.
NED. HERV. KERK
Aangenomen: Naar Apeldoorn (Ver.
HULPPREDIKERS
Tot hulpprediker bij de Geref. Kerk te
H oogeveen is benoemd (standplaats
Pesse) cand. G. R ij e n g a te Haitem (Geld.)
BEROEPBAAR VERKLAARD
Cand. Alb. G. Luiks, Nieuwestad 74,
Leeuwarden, is door de classis Leeuwar
den der Geref. Kerken praeparatoir geëxa
mineerd en met algemeene stemmen toege
laten om te staan naar den Divast des
Woords. Hij is gaarne bereid des Zondags de
kerken te dienen.
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE
Herklngen
Cand. A. S i r a g hoopt zijn intrede te doen
bij de Ned. Herv. Gem. te Herkingen op 3C
Januari. Als betvestiger treedt op Ds. J.
Fokkema van Delft.
CLASSIS GOUDA NED. HERV. KERK
Wegens ziekte van Ds. E. Schimmel te
Ameide fungeert thans als scriba voor de
classis Gouda Ds. G. Enkelaar te Krim
pen a. d. Lek.
ORANJEGARDE EN KERK
Ter vergadering van den kerkeraad der
Geref. Kerk van Leiden kiwam ter tafel
een rapport over het lidmaatschap van de
Oranjegarde. De commissie, die dat rapport
samenstelde, concludeerde, dat het hoofdbe-
rwaar tegen deze organisatie verdwenen is,
nu uit de handleiding o.a. de bepaling is ge
schrapt, dat de gardisten tot onvoorwaarde
lijke gehoorzaamheid geroepen zijn, terwijl
de handleiding zelve zal worden herzien en
de leiding thans in vertrouwde handen is.
Uitgesproken werd, dat de geestelijke opvoe
ding, de catechisatie en het jeugdvereeni-
gingsleven door het lidmaatschap van de
Oranjegarde niet mogen worden geschaad.
De kerkeraad vereenigde zich met dit rap-
VAN DEN ZENDINGSAKKER
Mej. J. Prins, hoofdverpleegster te Djokja,
die daar aan het hoofd staat van de kraam
vrouwenkliniek, is met verlof in Holland.
Haar adres is: Andijk, West 244. i
De Federatie van Diaconieën
en het verwaarloosde kind
Twee voorzitters van Kinderzorgbonden
aan het woord
Waar verschillende vereenigingen „Kinder
zorg" het in dezen tijd zwaar te verantwoor
den hebben en er reden bestaat voor de vrees
dat over niet alle verwaarloosde kinderen
van Hervormden huize de voogdijschap door
deze vereenigingen kan worden aanvaard,
tracht de Federatie van Diaconieën in samen
werking met „Kinderzorg" meerdere belang
stelling voor d'ezen arbeid te wekken bij de
Ned. Herv. Diaconieën.
Onder leiding van Jhr. Dr. C. G. C. Q u
les van Ufford, vice-voorzitter van v<
noemde Federatie, vond Dinsdag j.l. in het
Dienstgebouw van de Ned. Herv. Gemeente
te Utrecht een samenkomst voor dit doel
plaats met diakenen uit deze provincie.
Referaat Mr. H. de Bto
Mr. H. de B ie, voorzitter van den Neder-
landschen Bond tot Kinderbescherming, gaf
een uitvoerig overzicht van de geschiedenis
der Kinderbescherming en -wetgeving
moest wijzen op het bedroevende feit, dat,
in tegenstelilng met andere Kerken, op het
gebied van de zorg voor het verwaarloosde
kind ill de Hervormde Kerk, althans in eeni
ge ressorten, ernstige gevaren dreigen.
Hij wees met nadruk op de verantwoorde
lijkheid van de diaconieën, voor welke
lichamen de vereenigingen „Kinderaorg"
dezen arbeid wel verrichten, maar de diaco
nieën zijn toch min of meer lastgeefsters
deze arbeid is haar opgedragen in art. 2
het Synodaal Reglement voor de diaconieën
en zij moeten Kinderzorg dit werk moge
lijk maken, of nog beter, dezen arbeid als de
hare beschouwen met alle consequenties
daaraan verbonden.
Referaat Ds. J. J. P. Valeton
Ds. J. J. P. Valeton, de voorzitter van
den Kinderzorgbond, sprak in gelijken geest,
al was zijn toespraak meer gericht op de
practijk. Met voorbeelden toonde bij aan,
welke prachtige resultaten op dit gebied
kunnen worden bereikt.
Men mag dezen arbeid in geen geval ach-
gesteld geworden, tengevolge waarvan hij
eenigen tijd rust moet nemen, zoodia t zijn
vertrok naar Indië moest worden uitgesteld
JUBILEUM DS. P. H. J. VREUG-
DENHIL TE GORINCHEM
Aan den vooravond van zijn zilveren
ambtsjubileum is Ds. Ph. J. Vreugden-
h i J, predikant der Ned. Herv. Kérk te G o-
rinchem, in het Ned. Herv. Kerkgebouw
gehuldigd geworden door zijn gemeente.
Nadat Ds. Vreugdenhil, zijn echtgenoote en
kinderen en verdere familieleden voor den
kansel hebben plaats genomen, zingt de ge
meente Psalm 68 10.
Ouderlintr D. J. H a k k e r t Sr. vraagt een
zegen over het samenzijn, leest Handelingen
26 19 tot 23 en richt zich vervolgens tot den
jubilaris.
Spr. wrist op het groote voorrecht dat Ds.
Vreugdenhil geniet, op het verheven werk,
dat hij verricht en op de moeilijke taak. hem
opueleed.
Na geconstateerd te hebben, dat de jubila
ris in zijn gezin en ten opzichte van zijn ge
zondheid en bijzonder in zijn arbeid kenne
lijk 's Heeren hulp mocht ontvangen, ge
waagt Spr. ook van die hulp ten aanzien van
de catechisaties, waarbij het steeds treft,
hoe vlot de beantwoording en hoe groot de
liefde en aanhankelijkheid der leerlingen
jegens Ds. Vreugdenhil is. Inzonderheid
blijkt Gods hulp bij huis- en ziekenbezoek,
waarvan Spr. de moeilijkheden, welke groo-
ter zijn dan in de prediking, uitvoerig
schetst. Als iemand ten deze kan getuigen
van de getrouwheid van Ds. Vreugdenhil,
dan is het Spr.
De heer Hakkert wijst er op. hoe door Ds.
Vreugdenhil de invloed van de Herv. Geref.
richting op schoolgebied is toegenomen. Mei
waardeering mag op den arbeid van Ds.
Vreugdenhil worden teruggezien, hoe de
Heere hem hier heeft gesteld tot zegen en
tot handhaving van de oude Waarheid. Spr.
wenschte den jubilaris nog vele jaren arbeid
toe in dit deel van 's Heeren wijngaard, uit
sprekend het vertrouwen, dat de band tus-
schen leeraar en gemeente n<jg sterker mag
worden.
Nadat gezongen is Psalm 121 1 en 3 biedt
namens de gemeente ouderling J. van der
Schild Sr. den jubilaris stoffelijke blijken
van waardeering aan, bestaande in een
radiotoestel, een schemerlamp en studieboe
ken. De heer v. d. Schild herinnert er aan,
hoe het daartoe gevormd comité algemeene
bereidheid vond. om aan deze huldiging deel
te nemen. Spr. besluit met den wensch, dat
de Heere den jubilaris en diens gezin moge
zegenen en hem tot een rijken zegen moge
stellen.
De heer H. van H o o. g d a 1 e m is de tolk
van de lperlingen der Zondagsschool, van
welker vereeniging „De zaaier" de jubilaris
voorzitter is Spr. wijst er op. dat de Zon
dagschool de taak der Kerk is en zij ook dec-
Ien mocht in de vruchten van den arbeid
van Ds. Vreugdenhil.
Namens de Mannenvereeniging „Calvijn'
spreekt de heer D. J. Hakkert Jr.. die bij
de verschillende mijlpalen in des jubilaris
leven bijzonder bij dien van heden, stil
staat, den arbeid van Ds. Vreugdenhil
karakteriseert en bij de vele wenschen die
van ..Calviin" voegt.
De heer B H. K w a n t voprt het woord
namens de kerkelijke kiesvereeniging
„Strijd voor de Waarheid", welke zinspreuk
inhoudt, dat er strijders voor de Waarheid
zijn. Vervolgens kenschetst Spr. de vele
moeilijkheden voor een predikant en het
groote aanpassingsvermogen bij verschillen
de eischen en omstandigheden, dat hij be
zitten moet. Na een persoonlijk woord ein
digt Spr. met den wensch, dat God den ju
bilaris genadig moge zijn, om strijder voor
de Waarheid te ziin.
Namens de meisjesvereeniging Spreuken
3 6 wordt Ds. Vreugdenhil kort toegespro
ken door mej. D. Boegheim en namens de
meisjesvereen. „Zeyidingskrans" door mej.
Spronk. terwijl de jongeheer Moot namens t
kerkelijk blad „Bouwen en strijden" den
jubilaris complimenteert.
Alle toespraken gaan vergezeld met aan
bieding van prachtige bloemenmanden,
waarbij er ook een gevoegd is door de kerke
lijke beambten.
Namens kerkeraad en gemeente van de
Ned. Herv. Kerk te Sprang (N.-Br.) spreekt
ouderling C. B. T i m m e r m a n s, die met
twee kerkvoogden en een diaken aanwezig
is, den oud-leeraar hartelijk toe.
Hierna dankt Ds. Vreugdenhil voor
de belangstelling en voor de goede wenschen
welke hij op hoogen prijs stelt. Spr. betuigt
zijn dank aan de ouderlingen Hakkert en v.
d. Schild, door wier arbeid Spr.'s arbeid
mogelijk werd gemaakt. Na de verschillende
sprekers ieder afzonderlijk te hebben he
dankt, spreekt Ds. Vreugdenhil zijn erkente
lijkheid uit voor de stoffelijke blijken van
waardeering. inzonderheid voor de studie
boeken,waarvan Spr. de hoop uitspreekt, dat
de gemeente de vruchten uit die studie in dé
prediking mag terug vinden en God kraobt
mog,e schenken om oude en nieuwe dingen
voort te brengen.
Bij al zijn arbeid moet Spr. constateeren,
dat in Gods trouw en onze ontrouw het
gansche leven des geloofs ligt. Gewezen
wordt op het heerlijk ambt van dienaar des
Woords en op de moeilijkheden vam dat
ambt. wat nader wordt geïllustreerde Wie is
tot deze dingen bekwaam? Spr.'s intree-pre-
dikatie te Ottoland: „Onze bekwaamheid is
uit Godgeeft hier antwoord op en Spr.
betuigt, dat heel zijn arbeid is gebouwd op
het fundament Jezus Christus. Na de bete*-
kenis van het Eben Haëzer belicht te heb
ben, eindigt Spr. met dank jegens God. uit
Wien en door Wien en tot Wien alle dingen
zijn.
De gemeente bidt hierop haar leeraar Ps.
134 3 toe, waarna ouderling Hakkert een
slotwoord spreekt en in dankgebed voorgaat.
Na het zingen van Ps. 150 1 wordt in de
consistoriekamer gelegenheid gegeven den
jubilaris en zijn gezin te feliciteeren, waar
van druk gebruik wordt gemaakt.
Zondagavond a.s. te 6 uur hoopt Ds. .Vreug
denhil in de Ned. Herv. Kerk een herden
kingsrede uit te spreken.
Docr den heer P. A. Colijn. burgemeester van Alphen a.d. Rijn, werd gisteren de
eerste steen gelegd voor het nieuwe raadhuis.
terstelLen bij die der armverzorging, waarop
de diaconieën hun aandacht grootendeels con-
cenfcreeren. Ook hiervoor moeten gelden
worden beschikbaar gesteld, terwijl steeds
meerdere belangstelling voor dazen arbeid
moet worden gewekt bij de leden der ge
meente.
Hoe in-droeivig zou het zijn, als, waar het
apparaat bestaat, wegens gebrek aan midde
len, door de vereenigingen kinderen zouden
moeten worden afgewezen. Het gaat hier niet
alleen om hun maatschappelijke, maar ook
om bun geestelijke vorming.
Verschillende diakenen stelden vragen.
Doordat de vereenigingen „Kinderzorg"
dezen arbeid verrichten en de diaconieën
hoogstens contributie betalen, wordt te veel
het levend contact gemist. De uiteenzettingen
van de sprekers bleken voor vele diakenen
een openbaring te zijn geweest.
De hoop werd uitgesproken, dat van
aan de diaconieën in meerdere mate hun
schouders onder dezen arbeid zouden stellen.
Ter vergadering bleek, dat de Federatie
het voornemen heeft in die deelen des lands,
waar dit noodig mocht binken, met de ver
eenigingen „Kinderzorg" same A cms'en In
dezen geest te
VRAAGBAAK
voor
CHRISTELIJKE INSTELLINGEN
V ertrouwensadr essen ten dienste van
Stichtingen van Barmhartigheid. Zieken
huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen.
De Vehe radiator
herkent U aan de
naam .VEHA"
ingeperst aan de
onderzijde van
iedere radiator
GADIATOfiEN VOOÖ (EflTRALf VÜ0WMWR®
Technisch Bureau W. Pölke
Goudsche Singel 223
Rotterdam C Telefoon 55710
v.h. Rotterd. Centrale Verwarmings Mij
Aanleg van alle systemen
Centrale Verwarmings-lnstallatles
Kookkeukens, Oliestookinrichtingen enz.
CARBOVIT
voor gebruik bij indigestie
PEROXAAN
voor mondverzorging
Verkrijgbaar bij H H. Apothekers en Drogisten
HEERLEN
Centrale Verwarming
Ingenieursbureau
RUNAU en KNOPPERS
Groningen
Tuinbouwstraat 118
Telefoon 1750
Ook Oliestook-lnrichtlngen
Brandassurantie Maatschappij
„WOUDSEND" van 1816
gevestigd to Woudsend, prov. Friesland.
Directie: A. H TROMP ZONEN
Voor verzekering van Kerken
en Scholen billijke voorwaarden.
Centrale verwarming
Oliestookinrichtingen
Metalen ramen
ROFFELR1JM EN
ORIGINEEL
Gouda zullen de belde motor*
luiten, of het dag ls of nacht, net
renegeloei de bltjde gebeurtenis
Ze hebben in
Een lumineus idee gehad.
Men wacht, en met gelijk succes
Ah wij, een prins of een prinses,
En wil zoodra het feit geschiedt
Het volk verwittigen, subiet,
Maar ook op ongemeenen trant,
Zooals ik merkte uit de krant.
Heel algemeen is de klaroen
Om 't feit den volke kond te doen.
Zoo ook de klok, die breed en luid
Den volke roept de blijmaar uit.
Iets zeldzamer is het kanon,
Hoewel niet nieuw onder de zon.
Ter gouw geeft z' alle drie cadeau
En zegt: wij doen het zus noch zoo.
Omdat het heugelijke feit
Met vuur en vreugde wordt verbeid,
Omdat het feit in 't brandpunt staat
Neemt Gouda blij de spuit te baat
En zullen 't op het eerste sein
De beide motorspuiten zijn
Die loeiend door de straten gaan
Als de geboorteklok zal slaan.
Die slaat waarschijnlijk onverwachts!
Geen nood! is 't overdag of 's nachtsf
D' alarmsirene van de spuit
Gilt onverwijld de blijmaar uit!
Ik hoop maar dat de pijpenstad,
Die zoo'n frappanten inval had,
Geen brand krijgt voor het feestlijk uur.
De harten zet in gloed en vuur.
(Nadruk verboden)
LEO LENS
Levensverzekering-Maatschappij
CONFIDENTIA N.V.
Catharijnesingel 48 UTRECHT
KAPITAAL- en VOLKSVERZEKERING
LIJFRENTEN
Actieve Vertegenwoordigen gevraagd.
VRIJDAG 21 JANUARI
HILVERSUM I 1875 M. en 415.5 iJM. 8.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 4.00
VARA. 7.30 VPRO. #.00 VARA. 10.4O VPRO.
ll.oo12.00 VARA. 8.00 Gramofoonmuziek.
ljding. 10.20 Declamatie. 10.40
tofoonmuzlek. 11.10
10.00 Morg
Pianovoordracht
Vervolg declamat
1.30 Orgelspel. 12.00
GramofoonmuzleK. 12.30 De Palladians en
gramofoonmuziek. 2.00 Causerie „De tuin In
Januari". 2.30 AVRO-Dansorkeet. accordeon
ensemble en soliste. 4.00 Gr*®ofoonmuzlek.
B.OO Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonmuz.
6.00 Amateurs-uitzending. 6.30 Politiek ra-
dtojoi
ten. 7.35 „Boeken
8.00 Vloolvoor-
Lfrlka. 9.00 Gram,
9.30 Radlotooneel met muziek. 10.00
„Fantasia", m.m.v. sollsiten. 10.30 Berichten
.ANP. 10.40 AYondwtJdlng. 11.00 Zang en
granvmuzlek. 11.30 Jazzmuziek (gr.pl.). 11.65
HILVERSUM II. 301 M. Algemeen Programme,
verzorgd door de KRO. 8.00—9.15 en 10.00
Gram.muziek. 11.30 Godsdienstige causerie.
12.00 Berichten. 12.15 KRO-Melodlsten, m.m.
v. eollst 1.00 Gram.muziek. 1.20 Vervoig
consert 2.00 Orgelconcert en gram.muzleK.
8.06 Gram.muziek. 3.15 De KRO-Melodlsten
en solist 4.00 Gram.muziek. 5.15 KRO-Or-
kest. 6.00 Land- en tulnbouwpraatje. 6.20
Vervolg concert 7.00 Berichten. 7.15 ..De
voorgestelde regeling van een kinderbijslag
ln Nederland",
9.26 De Koninklijke Militaire Kapel. 10.00
Gram.muziek. 10.10 Vervolg concert 10.30
Berlohfcen ANP. 10.40 De KRO-Boys. 11.30
12.00 Gram.muziek.
DUOITWICH 1500 M. 11.55 Orgel. 12.20 Tango-
orkest 1.35 Plano. 2.40 Kwintet 3.20 Orkeet
4.50 Variété. 6.00 Zang. 6.45 Voordracht. 7.00
Orgel. 7.20 Opera. 10.20 Orkest 11.00 Plano.
BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.: 12.50 en 1.30
Orkest. 5.20 Orkest. 6.20 Plano. 7.20 Volks
liederen. 8.20 Orkest en radlotooneel. 10.30
O^ifkJdoAk
Binnenrotte 151 TeL152599