TcOnieUf i KING KUYPER-NUMMER \an de Vijf Samenwerkende Christelijke Dagbladen DINSDAG 2 NOVEMBER 1937 - RLZ- 44 KING geheel van Staat en Kerk in dezen veel helderheid gebracht en scherp leeren onderscheiden tusschen de Kerk eenerzijds en zelfstandige politiek-reli- gieuze beginselen anderzijds. Ook ter linkerzijde erkennen thans velen de onjuistheid der leuze .godsdienst is privaatzaak". Dat in Nederland het nauw en onvermijdelijk ver band tusschen religieuze levensovertuiging en po litieke beginselen niet alleen bij de aanhangers der Christelijke partijen, maar ook verre buiten die kringen wordt ingezien en erkend, is te danken aan de overtuigende kracht, waarmede Dr Kuyper Groens geestelijke nalatenschap in dezen heeft verrijkt, verhelderd en verbreid door woord en daad. Samenvattend kan men derhalve het zóó zeggen: Dr. Kuyper heeft ons Nederlandsch -Staatkundig leven door het beginsel der organisatie tot nieuwe en gezonde actie gebracht; hij heeft het verdiept door het te dwingen tot organisatie op den grond slag van vaste staatkundige beginselen; en ein delijk heeft hij het verband tusschen religieuze wereldbeschouwing en politieke beginselen ge maakt tot een waarheid, waaraan geen richting meer kan voorbij gaan zonder zich zelf ingrijpende schade te doen, en zich te plaatsen buiten de actu aliteit van den eigen aard van ons nationaal volks leven. En daarom, niet alleen wij, zijn geestver wanten, maar al wie prijs stelt op een gezond nationaal staatkundig leven in het algemeen, heelt op dezen gedenkdag overvloedige reden tot dank baarheid en erkentelijkheid voor den rijken schat, dien God in Kuypers politieken levensarbeid aan heel ons volk heeft geschonken. De heer Jac. Kort speelde nu „Toccata en Fuga in d mol" van J. S. Bach. Referaat Prof. Mr. V. H. Rutgers Hierna zou Prof. Mr. V. H. Rutgers spreken over: „Dr. Kuyper en het Onderwijs". Om des tijds wille zag deze spreker van 't woord af. Waar prof. Rutgers zoo welwillend was ons een excerpt van zijn rede te verstrekken, daar laten wij dit hier volgen, Had Ik tijd aldus spr. ik zou beginnen met over het door Kuy per zelf gegeven onaer- wijs te spreken. Nu zal ik alleen spreken over de beteekenis van Kuy per voor de inrichting van het onderwijs in Nederland, en daarbij als hoofdmomenten naar voren brengen het Volkspetitionnement, de stichting der Vrije Universiteit en de ver heffing der Polytechni sche School tot Tech nische Hoogeschool. Kuypers aandeel in den schoolstrijd gedurende meer dan vijftig jaar is ongeëvenaard. Overal stond hij op zijn post; als Kamerlid en als Mi nister; als schoolbestuurder; in de schoolorgani satie; als spreker en schrijver; in de Standaard. Als Minister bekleedde hij een eervolle plaats in de rij der bewindslieden, die de oplossing voor bereidden. welke door Cort van der Linden en do <7 Voortrekkers! Kerels van stavast! ZIJ gingen vóór, anderen volgden. ZIJ drongen het eerst door in onbekende gebieden en slaagden, ongeloof en tegenslag ten spijt! Alexander Graham Bell was zulk een man. Hij schonk de wereld de telefoon en legde den grondslag voor de geluidsoverbrenging langs electrischen weg. Zestig jaar van experimenteeren, zestig jaar acoustische ervaring zijn thans verwerkt in de moderne telefoon en in het ontvangtoestel van denzelfden huize RADIOBELL. Geen wonder, dat een apparaat met zulk een wordingsgeschiedenis bijzondere hoedanigheden bezit: selectiviteit en sonoriteit van een gehalte, den grooten pionier A. G. Bell waardig. Ga dit toestel eens bij Uw radio-handelaar of èen Van onder staande adressen hooren of vraag een demonstratie thuis. RaJioiell 537 220.- Radiobell Serie 1937/1938 Radiobell 437Z fis. 15b. - 358 185.— Zoo eeren wij Dr Kuyper op den honderdsten ge denkdag zijner geboorte. In stillen eerbied dan ken we den Almachtigen God die in zijn voorzie nig bestel dezen man aan het vaderland geschon ken heeft en wij bidden ootmoedig om begenadigd te worden met de wijsheid, de kracht en de vol harding die noodig zijn om de ontvangen erfenis getrouw te bewaren en aan het nageslacht onge schonden over te dragen opdat het Calvinistisch volksdeel zich immer bewust blijve van de hooge roeping, die het tegenover het vaderland, ook in de tijden die na ons komen, te vervullen heeft. Na de rede van Dr. Cojijn klonk een krachtig Ingekomen was een telegram van het Johannes Calvijn-gezelschap in Hongarije, welk telegram de vergadering besloot tet beantwoorden. Hierna werd de vergadering geschorst. De Middagvergadering De middagsamenkomst in het Concertgebouw, aangevangen te twee uur met het zingen van het Lilt herlied, was verdeeld over vijf redevoeringen, die elk een kwartier duurden en afgewisseld werden door orgelspel. Rede Prof. Dr. J. Ridderbos Eerste spreker was Prof. Dr. J. Ridderbos, van Kampen, die een rede hield over „Dr. Kuyper en de wetenschap". Dr Kuypers beteekenis voor de wetenschap is wezenlijk gelegen in zijn strijd voor een Christelijke, nader ge zegd Calvinistische we tenschap. Deze strijd veronderstelt een positieve waar dee ring der weten schap; en bij dit punt kan men een beschrij ving van Kuypers be teekenis voor ae weten schap dan ook gevoe gelijk aanvangen. Bij de meerderheid van het Christenvolk vond hij tegenover de wetenschap een onverschil lige, dikwijls ook afwijzende, achterdochtige, vreesachtige houding. Hierin werkten, behalve onkunde en gebrek aan ontwikkeling, ook invloe den van valsche mystiek en Doopersche wereld vlucht; maar hoofdzaak was toch de gerechtvaar digde afkeer van wat in naam der zgn. wetenschap tegen de H. Schrift en de belijdenis der Christelijke kerk werd ingebracht. De grootheid van Dr Kuyper komt aanstonds hierin uit, dat hij, in dezen afkeer zich met het Christenvolk een wetend, daarom toch de weten schap niet heeft verworpen, rnaar haar heeft ge- eerd, niet om haar te vergoddelijken, maar door in haar te zien een eigen schepsel Gods, geroepen om op hare wijze God te verheerlijken. Door woord en daad de geweldige daad van de stichting der Vrije Universiteit heeft hij deze beschouwing bepleit, haar wetenschappelijk Een deputatie uit Marken volgt met intense belangstelling de redevoeringen. omschreven en gefundeerd'; en hij heeft bij het Gereformeerde Christenvolk de onkunde bestre den, de onzuivere beschouwing voor een meer Schriftuurlijke doen wijken, de belangstelling in en de waardeering voor de wetenschap geprik keld en opgewekt. Dit alles gold dan echter zeer bepaald die weten schap, die zich laat leiden door het licht van Gods Woord, de Christelijke wetenschap dus. En hiermede komen we aan de hoofdzaak: Dr Kuy pers poneeren van de antithese ook op wetenschappelijk gebied; d.w.z. want de antithese is geen doel in zichzelfzijn worste len om een Christelijke wetenschap tegenover de naturalistische ongeloofs-wetenschap van den nieuweren tijd. Die noodzaak van het stellen der antithese is niet eerst nu ontstaan. Ze is thans wel duidelijker ge bleken, maar was er sinds het ontstaan der zonde. De zonde heeft het verstand verduisterd, en dus de wetenschap op een dwaalspoor geleid; daarom is nu voor de ware wetenschap noodig subjectiet de verlichting des H. Geestes en objectief de bij zondere openbaring. In den grond der zaak is het dus de tegenstelling tusschen ware en valsche wetenschap. Wordt het absoluut genomen, oan is de laatste geen weten schap. Dit verhindert Dr Kuyper echter niet, haar in een zekeren relatieven, formeelen en partieclen zin ook den eerenaam van wetenschap toe te ken nen. Immers: dank zij de gemeene Gratie is de afdoling der wetenschap toch niet een absolute ge worden. Deze antithese op wetenschappelijk gebied en dit is het derde waarop spreker wil wijzen staat nu echter niet op zichzelf, maar is wezenlijk dezelfde antithese, die geldt voor heel het leven. Hier raken we het' verband tusschen wetenschap en leven, een punt, dat voor Dr Kuypers gedachtengang zoo centraal is, dat het bij een bespreking van ons onderwerp niet ongenoemd mag blijven. Al heeft Dr Kuyper, hierin kind van den nieuwen tijd. op de zelfstandige beteekenis der wetenschap grooten nadruk gelegd, en deze gedachte op principieel eigen wijze uitwerkend haar souve- reinileit in eigen kring geproclameerd, dit heeft hem geen oogenblik verleid, de wetenschap van het overige leven te isoleeren. Voor het praktisch nut der wetenschap had hij een open oog, en hij heeft er nadruk op gelegd, dat ook dit praktisch nut alleen bij een Christelijke beoefening der we tenschap gewaarborgd is. Hoofdzaak is hem echter, dat alleen door middel van een Christelijke wetenschap de denkende Christen komt tot een opvatting der dingen, die met zijn geloof in over eenstemming is, en oit niet ondermijnt, maar steunt en sterkt. Anders neemt hij de resultaten der ongeloovige wetenschap over; dit breekt zijn eenheid van besef, en dus zijn kracht. Dit mag niet worden geduld; veeleer is het plicht in omge keerden zin, dat wij, die belijden, ook de weten schap aangrijpen als een instrument voor de pro paganda van onze geloofsovertuiging. Daar zien we Dr Kuyper diep in de ziel: hij is de levens-reformator, die alle leven opeischt voor God en Zijn Gezalfde, en die, met verwerping van alle dualisme, eischt, dat ook de wetenschap, wel verre van daarbuiten te blijven, gehoorzaam haar plaats inneemt in het leger van dezen Koning, opdat ze dat leger niet in verwarring brenge, maar het met de haar geschonken macht en kracht steune en sterke. Dr Kuyper is niet maar de stichter van een eigen wetenschappelijke school; maar als levens-refor mator bij de gratie Gods roept hij heel het leven, ook de wetenschap op, aan God en Zijnen Christus eer te geven en aldus het leven te zegenen, maar daartoe dan ook de kracht te putten uit dat leven, dat van de heirscharen Gods al de kracht vormt: het leven des geloofs, bij het licht van Zijn Woord. Omdat dit de beteekenis van Dr Kuyper voor de wetenschap is, daarom kan de door hem vertolkte boodschap niet verouderen; ze is nog even actueel als toen ze voor het eerst werd vernomen. En daarom is die boodschap ook van belang voor ieder onzer, geleerd of ongeleerd, die bij het leger van dezen Koning is ingelijfd, en dus bij heel den strijd voor Zijn eer persoonlijk is betrokken. Nadat vervolgens de organist, de heer Jac. Kort, op het Concertgebouworgel had ten gehoore ge bracht „Praeludium, Fuga en Chaconne" van D. Buxtehude, bepaalde Prof. Mr. A. An em a zijn gehoor bij „Dr. Kuyper en het staatkundig leven." Rede Prof. Mr. IA. Anema Dr Kuypers beteekenis voor het Nederlandsch Staatkundig leven in het algemeen, niet zijn beteekenis voor de A.R. Partij in het bij zonder, zegt Prof. Anema voorop te wil len stellen. Daarbij ziet spr. de be teekenis van Dr Kuyper vooral in een drietal punten: le Dr Kuyper heeft het beginsel van organisatie in ons poli tiek leven gebracht. Omstreeks het midden van de vorige eeuw was het kiezerscorps zeer beperkt, en was er der halve niet dringend behoefte aan organisatie: bo vendien waren velen daarvan afkeerig. Bij het doordringen der politieke belangstelling in ruimer kring werd echter organisatie noodig en Dr Kuyper heeft deze het eerst voor zijn partij tot stand gebracht Hij gaf daarmede een voorbeeld en dwong zijdelings daardoor ook de andere par tijen tot organisatie. 2e Dr Kuyper heeft ons staat kundig leven genoopt zich te organiseeren op den grondslag van staatkundige beginselen. Hij gaf voor de A. R. een omlijnd program van beginselen en van de gevolgen van die beginselen voor de ac- tueele politieke problemen. Na Dr Kuypers werk in dezen was elke partij ge dwongen ook harerzijds haar beginselen en pro gram van actie duidelijk ajn te geven. Zoo is het vooral aan hem te danken dat thans elke partij haar program van beginselen heeft, en ons staat kundig leven principieel is georganiseerd. 3e. Dr Kuyper heeft de religieuze grondgedachte van onze Nederlandsche politiek steeds meer doen doordringen. Zeker had ook Groen in dezen reeds veel gedaan ter bestrijding van de polfticophobie en van de leer van „de binnenkamer". Dr Kuyper heeft echter door zijn scherpe afgrenzing van het EEN DOOS KING-ROLLEN EEN DOOS GEZONDHEID MEDICINALE pepermunt OPWEKKEND EN VERKWIKKEND «1® Y.vm WW* Kffi' tr A L mÊÊM m

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1937 | | pagina 18