KERK EN ZENDING DINSDAG 7 SEPTEMBER 1937 GEREF. KERKEN Tweetal: Te Oostkapelle, cand. A. B. C. Hofland, hulppred. te Naaldwijk en cand. J. C. Streefkerk te Soest CHR. GEREF. KERK Tweetal: Te Dokkum, J. van Dijken te Aalten en M. W. Nieuwenhuijze te Franeker. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Jutphaas, J. H. Chr. Israël te Zoelen. Bedankt: Voor Hoogebeintum, J. M. Roelofsen te Watergang. Voor Noordlaren (Gr.), F. R. A. Heukels te Uitwijk (N.B.). REM. GEREF. GEM. Tweetal: Te Groningen, S. H. Spanjaard te Vlaardingen en G. J. Hoenderdaal te Boskoop. AFSCHEID. BEVESTIGING, INTREDE Deventer Dr P. G. Kunst is voornemens Woens dag 15 Sept. afscheid te nemen van de Geref. Kerk van Deventer. Tijdens de vaca ture zal een hulpprediker werkzaam zijn, terwijl bovendien een hulpprediker be noemd zal worden, speciaal voor den arbeid der Evangelisatie. Drogeham Zondagmorgen is cand. M. H. Bolke- stein als predikant der Ned. Herv. Kerk van Drogeham bevestigd door Prof. Dr. Th. L. Haitjema van Groningen, die tot tekst gekozen had Luc. 10:2. Aan de handopleg ging namen deel de bevestiger Ds. J. Wiers- ma uit Augustinusga, Ds A. Keuzenkamp uit De Lemmer, Ds. P.'Visser uit Apeldoorn en Ds W. Wilman uit Lettelbert. De intree-tekst van Ds. Bolkestein was Jesaja 55 8—13. Hij werd toegesproken door een der ouderlingen en door Ds. J. Wie*-«- m a uit Augustinusga. Enschede Zondagmorgen werd cand. L. Overduin uit Zeist bevestigd in zijn eerste gemeente, de Geref. Kerk in H.V. te Enschedé. De be vestiger, ds. J. J. Buskes Jr. uit Amster dam, had tot tekst gekozen Jesaja 6 1—9. In den avonddienst deed ds. Overduin in trede, sprekende over Ps. 90 16. Nade predikatie sprak ds. Overduin de aanwezige collega's toe, dankte ds. Buskes en richtte het woord tot kerkeraad en catechi santen. Ouderling H. Kroon riep den pre dikant het welkom toe, waarna de gemeente ds. Overduin Ps. 134 3 toezong. Beide dien sten werden in de gehoorzaal van de Volks universiteit gehouden. Kerkdriel Ds. G. J. van O o s t e r z e e, overgekomen van Oosterbierum, werd Zondag 5 Sept. j.L bevestigd als predikant bij de Ned. Herv. Gem. te Kerkdriel door Ds. J. Douwes, van 's-Hertogerubosch, met een leerrede over Joh. 7 25.26. De gemeente zong den beves tigde toe Gez. 91:3 en Gez. 96 (gew.). Des avonds deed de nieuwe leeraar zijn intree, sprekende over Gal. 6 14. Na de gebruike lijke toespraken werd hij toegesproken door den consulent, ds. G. W. Boogaard, van Hurwenen. JUBILEUM Ds G. R. KUYPER De van 11 Augustus j.L tot heden uitge stelde herdenking van het zilveren ambts jubileum van Ds G. R. Kuyper, predikant der Geref. Kerk van Kralingen, gistermiddag en -avond het centrum van zeer veler belangstelling. De recepties, ge houden temidden van een schat van bloemen werden bezocht door zijn Kralingsche col lega's, ambtgenooten uit dichten en verren omtrek, vele gemeenteleden, een groep oud catechisanten uit Haarlem, enz. Woensdagavond zal in de Jeruzalemkerk een meer officieele herdenking met de ge meente plaats hebben. Ds P. VEENHUIZEN Het adres van den in ons land met verlof vertoevenden predikant der Geref. Kerk van Soerabaja, Dp P. Veenhuizen. is Fabri- ciuslaan 17, Hilversum. Ds G. J. v. d. VEGT Morgen viert Ds G. J. v. d. Vegt, em. pre dikant te Haren (Gron.), zijn 75sten ver jaardag. Ds. v. d. Vegt heeft zijn ganschen diensttijd, 33 jaren, te Haren doorgebracht en is sedert 1924 emeritus. Ds. C. J. WIELENGA Ds. C. J. Wielenga, predikant der Geref. Kerk van Zaandam, die onlangs een maandenlange rustkuur moest ondergaan, hëeft opnieuw zijn ambtswerk moeten onder breken. Hij wordt, naar de Stand, meldt, vandaag in het Ziekenhuis opgenomen, waar blijken zal of een operatie noodig is in ver band met een galblaas-aandoening. Ds D. VRIELING t Op 83-jarigen leeftijd is te Sellingen overleden Ds D. Vrieling, em. predikant der Geref. Kerk te Scheemda. Ds. Vrieling, die na zijn emeritaat ook te Assen en te Haren gewoond heeft, werd 22 Mei 1854 te Haren, waar zijn vader land bouwer was, geboren. Hij was tot 1874 be hulpzaam in het landbouwbedrijf. Hij stu deerde te Kampen, waar hij in 1881 zijn can- didaatsexamen deed. 1 April 1882 deed hij zijn intrede 'bij de Geref. Kerk te Melis- kerke. Achtereenvolgens arbeidde hij voorts te Stiens (1884), Appelscha (1890) en van 23 Juli 18933 September 1922 te Scheemda, waar hij op laatstgenoemden datum emeritaat ontving. De kerk van Staphorst diende hij van Maart 1928 tot April 1931 als ouderling en voorganger in den dienst des Woords. In de gemeenten, welke hij diende, was Ds Vrieling ook voorzitter van het bestuur der Chr. schooL HUISBEZOEK EN AVONDMAALSVIERING Op de jongste vergadering van de classis K o 1 1 u m der Geref. Kerken heeft Ds E. Dijkstra van Ee de vraag ingeleid: „Die nen de kerkvisitatoren bij de kerkeraden aan te dringen op huisbezoek voor elke Avondmaalsviering?" Uit de bespreking bleek dat er verschil van gevoelen was. Evenwel was de classis van oordeel dat toch de kerken het ideaal moeten trachten vast te houden, waarom de betreffende vraag bij de kerkvisitatie moet blijven ge steld worden. GEREF. KERK AMERSFOORT Naar den derden predikant? De Kerkeraad der Geref. Kerk te Amers foort heeft de belijdende leden tot een ge meen te vergade ring bijeengeroepen om te spreken over de beroeping van een derden dienaar des Woords. Reeds lang is men al daar met deze zaak bezig en verschillende mogelijkheden zijn reeds overwogen. In ver band met de ziekte van één der beide predi kanten, Ds E. Schouten, waarvan de hoop on een spoedig herstel nog niet aanwezig is, is de noodzaak dringender dan ooit te voren. Daarom meent de Kerkeraad dat lan ger wachten niet geoorloofd is en dat er nu gehandeld moet worden. GEREF. KERK KOOTWIJKERBROEK In een speciale samenkomst der gemeente zal de Geref. Kerk te Kootwijkerbroek a.s. Vrijdagavond het nieuwe Kerkenbouw in gebruik nemen. EVANGELISCHE BOND Van Vrijdag 3 tot Maandag 6 September vergaderde onder voorzitterschap van prof. dr. Bornkamm van Leipzig te Frank furt a. d. Main de Evangelische Bond. Juist 50 jaar geleden vond eveneens te Frankfurt de eerste algemeene vergadering van den bond plaats. De vergadering droeg een internationaal karakter. Delegaties uit Zweden, Italië, Elzas-Lotharingen, Oosten rijk, Tsjecho-Slowakije en Nederland waren aanwezig. Gedelegeerden van elk dezer lan den voerden het woord. In de inleidende godsdienstoefening werd over den zelfden tekst gesproken, waarover een halve eeuw geleden ter zelfder plaatse gesproken werd. In den begroetingsavond sprak ds. J. A. Klinkenberg van Amsterdam als verte genwoordiger der Hollandsche groep van het Protestantsche Wereldverbond, die de bijzon dere groeten overbracht van den voorzitter van dezen bond. Z.Exc. Slotemaker de KAGAWA Van Kagawa werd meermalen bericht dat hij blind geworden was. Kagawa deelt thans mede dat hij slechts geleden heeft aan een voorbijgaande door al te veel arbeid veroor zaakte verzwakking van den gezichtszenuw, maar dat hij verder zijn arbeid kan doen LAUDAMUS Vervolgbundel Oude en Nieuwe Zangen 292 bladz.; 105 prachtig geharmoniseerde liederen, bijeengebracht door M. VAN WO ENS EL KOOY bewerkt voor vierstemmig gemengd koor 1.50 ingenaaid; gebonden 2. '"etalsprijs bij 25 ex. 1.25 ing. 1.75 geb. bij 50 ex. 1.ing. 1.50 geb Verkrijgbaar bij boek- en muziekhandel Uitgave van A. Voorhoeve v.h. J. M. Bredée, Rotterdam MATHEMATICAL TREATMENT OF THE RESULTS OF AGRICULTURAL AND OTHER EXPERIMENTS door Prof. dr. M. J. van Uven Prijs. ing. 9.50 geb. 10.50 EINFUHRUNG IN DIE DIFFEREN- TIALRECHNUNG ÜND INTEGRAL- RE CHNUNG, door Prof. dr. Edmund Landan Prijs, Ing. 12.geb. 13.50 Ook door de boekhandel verkrijgbaar P. NOORDHOFF N.V., GRONINGEN Kerk en Staat in Duitschland De arrestaties Blijkens de Zondag gegeven afkondiging van den kansel der Belijdeniskerk te Berlijn zijn weer e enige gearresteerde geestelijken gemeenteleden in vrijheid gesteld. Verder werd bekend gemaakt, dat thans 105 leden zich in hechtenis bevinden; 34 predikanten zijn uit him wijk verdreven, en 277 geeste lijken mogen niet in de kerk of elders in het openbaar spreken. INTERKERKELIJKE GEBEDSDAG VOOR ISRAEL Ter gelegenheid van den komenden Groo- ten Verzoendag organiseert de Ned. Ver. voor Israël wederom een interkerkelijken gebedsdag te Ams terdam. Dinsdagavond 14 September spreken in de Luthersche kerk op het Spui <£r A. H. Edelkoort, Ned. Herv. predikant te Amsterdam, over „Jeru zalem dat beneden is" en Ds W. J. K o o i- m a n. Ev. Lutherseh predikant te Amster dam over „Jeruzalem dat boven is". Woens dagmiddag 15 September komt men samen in de Engelsche kerk od het Begijnhof 'smiddags 1 tot 5 uur, sprekers Ds P. J. de Jong, de heer les. Kuyper, Ds C. Kap- teyn. Ds B. G. Locher en de heer C. M e i m a. FEDERATIE VAN DIACONIEËN De Diaconieën te Vaassen, Veemvoudien en Zandeweer zijn toegetreden tot de Fede ratie van Diaconieën in de Ned. Herv. Kerk STICHTINGEN WAGENBORGEN Aan de Stichtingen, uitgaande van de Ver. „Tot Christelijke Liefdadigheid" te Wagen borgen (Gr.) zijn benoemd in de vacante be trekkingen van Hoofd en Adj. Hoofd van een Vrouwenpaviljoen resp. de Zusters M. van Schelven, Algemeen Ziekenhuis te Woer den en C. T immers, Prov. Ziekenhuis (Psychiatrische Inrichting) te Bakkum (N.H.). SALATIG A-ZENDING Van de Salatigazending kwamen met verlof in het vaderland: mej. E. Kuckel, na haar tweede arbeidsperiode als zendings onderwijzeres aan de ongesubsidieerde Hol landsche Zendingsschool te Blora, en zende- ling-keraar P. S e n k en gezin, die op den zendingspost Kalitjeret stond, waar hij be heerder van het zendings-hulpziekenhuis en verscheidene scholen was; ook een inter naat voor Javaansche kinderen was hem daar toevertrouwd. ONDERWIJS EN OPVOEDING Trof. Dr. H. F. NIERSTRASZ f In Zwitserland- waar hij met vacantie ver hieef, is Zonoag j.l. na een korte ongesteld heid overleden Prof. Dr. H. F. Nierstrasz, hoogleeraar aan de Utrechifvche Universiteit in de zoölogie, de vergelijkende anatomie de dierengeografie. De overledene was pas onlangs L6 Juni 1-1.) gehuldigd 51 verband met zijn 65e verjaardag. Prof. Niersiiasz. die op S0 Juni 1872 te Rotterdam was geboren, heeft aan de Utrecht- sche Un,\ ersiteit gestudeerd, waar hij in 1902 promoveerde, na in 1899 en 1900 de Siboga- expeditie te hebben meegemaakt. Ir. f04 werd hij benoemd tot l?cior aan de universiteit te Utrecht, wat hu bleef tot 1910. in welk jaar hij benoemd weri tot hoog- leeraar. ONDER WIJ SBENOEMIN GEN Examens Techniek. R o 11 er d a m. BjJ de voortgezette examens aan de Technische Middelbare School „Technlcum" alhieT. bestonden de examen commissies uit directeur en leeraren van de school en de gecommitteerden: Ir. H. Baars b.l. ing. .a. J. Blrkhoff w. en en e. I.; ir. A. J. Rutten w.l., J. C. H. van ïngren en P. J. Vermaan, ar- Ing^G^ H. Stokfieth. Ing. J. M. Roos ■en w.l., gedeleeeer- Ir. Th. J. 5 van de K.L.M. Geslaagd zijn -rchitect: C. P. Llebau te Schlebroek, voor Bouwk. Teekenaar: H. C. Bos to Capelle a d. IJssel. voor Aank. Bouwk. Tee kenaar; J. Noor lander, Rotterdam; voor Water bouwkundige en Betontechnicus: M. Beemster. Rotterd-m: voor Assistent Waterbouwk. Oo- zichter: P. van Hofwegen te Gouda: voor As sistent Werktuigkundig Werkmeester: N. bouwkundige: B. J. J. M. Arts te Tilburg. P. R. Felth, Don Haag. Scho School: len 13. 14, 19. 20. 21, 26, 27 en 28 Oct te" Utrecht worden afgenomen. Schoonschrijven M.O. Mondeling examen te 's-G ravenhage. kide Lairessezaal van het gebouw der grafeltJke zalen. Binnenhof 19, op de navolgende dagen en uren: 10, 11, 18. 14 en 15 Sept., telkens van 9—17 uur. Wiskunde l,.o. Mondeling «amen te 's-Gra- v e n h a g e, In het gebouw der grafelijke zalen. Binnenhof 8, op de navolgende dagen en uren: 22, 23, 24, 29 en 30 Sopt., telkens van 9—12 uur en van 13.30—16.30 u., 25 Sept van 13—17 uur. Boomkweekerij - Tuinarchitectuur ALBERT W. HIJINK - WINTERSWIJK TELEFOON No. 284 VRAAGT KOSTELOOS ADVIES EN BEGROOTING BETREFFENDE BEPLANTINGEN OP ELK TERREIN. VOLKSTUINDERS ALS EXPOSANTEN De Natova te Amsterdam Dat de volkstuinders heel wat pres te eren met hun amateurswerk wisten we wel. Amateurs kunnen vaak beroepslui in de schaduw stelten en diat met veelal primitieve hulpmiddelen. Maar niet alleen reeds door het al gemeene feit, dat er op verschillend terrein amateurs zijn, die vakkundi ge n een lesje kunnen geven, weten we, dat volkstuinders immers ook amateurs heel wat presteeren, ook door eigen aanschouwing hebben we meer dan eens met verwondering en bo wonde ring het werk van de volks tuinders in hun tuinen zelf bezioh- tigd. We hebben het nu ook eens bezidh- tigd in een speciaal voor dit doel ge organiseerde tentoonstelling, de Nato va in het R.A.I.-gebouw te Amster dam Deze Nationale tentoonstelling op Volks- tuingebied te Amsterdam, zooals de offi cieele naam is, die volgons de modekwaal van deze tijd verkort is tot Natova, beslaat een groot deel van hleit R.A.I.-gebouw. Er is door de amateur-kweekers heel wat werk aan besteed, en wanneer men bedenkt, dat het amateurswerk is, dan mag ook hier van een heele prestatie gesproken worden. Toch zien wij het werk der volkstuinders liever op de jui?«e plaats, dat is in hun tuinen. Want me.i moge met nog zoov. %1 en nog zoo 6choon amateurswerk in het R.A.I.-gebouw komen, het publiek is ver wend door de groote bloemenshows zooale het die kent uit Heemstede, uit Boskoop, van de Primavera te Rotterdam en de „Hofstad- bloem" iin Den Haag en meer andere. Daar door verwend, zal het publiek bij het bin nenkomen niet vol verrassing blijven slaan en stil worden onder de bekoring, die er uitgaat van Flora's kinderen, zooals dat het geval is met de zoopas genoemde tentoon stellingen. Integendeel, de eerste aanblik stelt eenigs- zins teleur. Het geheel is te vlak, te weinig tuin. Dit verandert wel, als men het met acdere oogen gaat gezien en steed6 bedenkt, dat hier volkstuimdens, dus amateurs, aan het werk geweest zijn. De vraag is echter of het grootste deel van het-publiek, dat men bereiken wil, deze tentoonstelling zóó ziet. In het stellen van deze vraag ligt voor den doordenkenden lezer reeds het antwoord We bedoelen met het bovenstaande geen afbrekende critiek of vitterij. Wij willen alleen onze lezers, die deze tentoonstelling mochten bezocht hebben, er met nadruk op wijzen, dat hun mogelijk minder goede in druk te wijten zal zijn aan het verkeerd l"»,ohouwen van deze expositie. Inderdaad verdient het. tentoongestelde alle lof. Wij hebben alles heel goed en rustig kun- ;n bekijken, want wij bezochten het R.A.I.- voors. VRAAGBAAKi CHRISTELIJKE INSTELLINGEN V ertrouwensadressen ten dienste vari Stichtingen van Barmhartigheid. Zieken- huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen. LE LYL1YauoeN-< u- L- RIJWIELEN ALLE modellen voorradig 40 jarige arvari FIRMA P. v. d. LELY Sr Stille Veerkade 33, DEN HAAG, Telefoon 113614 TECHNISCH INSTALLATIE-BUREAU MEEGDENBURG ROTTERDAM. Oostzeedijk 156, TeL 52338 CENTRALE VERWARMING 0LIEST00K-INRICHTINGEN BROCHURE GRATIS OP AANVRAAG Fabriek van Constructie- en Hekwerken Electrisch- Autogenische Laschinrichting AARSSENenWAUBEN FISHERSTRAAT 26 DEN HAAG TELEFOON 392937 CENTRALE VERWARMING MET KOLEN, GAS nieuwste systemen OF OLIE comfortabel projecten kosteloos economisch J. F. CRAMER Co. ZWARTEWEG 21 DEN HAAG 1300 ref TEL. 114860 130o ref Calvinistische Studenten-Beweging Het 20e Congres van 6-11 Sept. te Lunteren Opening Herdenking van wijlen Ds.H.Thomas en Mr. P. v. d. Kam Lunteren, 6 September. Zoo is dan de dag weer daar, dat het Cal vinistisch Studentencongres in Lunteren ge opend wordt. Het is langzamerhand een res pectabele rij van congressen geworden. Met inbegrip van dat van 't jaar is het twintig tal vol. Het zou een reden kunnen zijn om te jubileerenl Daar zijn echter ook factoren, die zorgen dat de gedachte aan een jubileum voorloopig niet gerealiseerd wordt. De deelnemerslijst wijst dit. jaar een aantal van vijf-en-zeven tig personen aan. Dat is de zwakke plek in de Calvinistische Studentenbeweging. Van de twaalfhonderd Calvinistische Studenten in ons land, hebben er zich slechts vijf en zeventig aangemeld om tezamen een week lang te confereeren en de problemen te be spreken, die het leven van ieder Calvinis tisch student raken. Centraal gesteld voor dit congres, is het onderwerp: Individu gemeen6ohap. In de ochtendreferaten zal dit probleem achtereen volgens bezien worden in de drie onderwer pen: „Persoon en gemeenschap". „Gemeen schap en Privaat bezit". „Gemeeenschap der Heiligen", terwijl des avonds in het bespre ken van de beden van het „Onze Vader", deze verhouding meer in verband met de practijk van het geloofsleven besproken zal worden. Al zijn er dan ook niet zooveel deelnemers gekomen, als de congresleiding verwacht, had. dat neemt niet weg, dat de stemming er aanstonds goed in is. Van Noord en Zuid, uit alle oorden des lands komen de deel nemers aangezet, oude banden worden ver nieuw, nieuwe gelegd. Dit is het mooie van Lunteren, dat studenten van alle universitei ten en hoogescholen in ons land elkaar ont moeten, en hun gezichtskring kunnen ver ruimen door gesprekken met collega's van andere studierichting. Ook verschillende cas ten zijn reeds aanwezig. Zoo juist zagen we Ds. Fokkema van Delft on het terrein arri- De congresleiding wordt gevormd door de heeren Mr. W. de Vries, oongresvoor- zitter, M. J. C. Blok, kampcommandant, en G. Tonkens ohef-corvée. Kamparts is van 't jaar de heer J. P. van der Kam. Begroetingswoord 's Avonds wordt het congres geopend en spreekt de kampcommandant enkele woorden van begroeting. Daarna krijgt de congres voorzitter gelegenheid zijn openingsrede uit to spreken. Na de aanwezigen welkom te hebben ge- heeten, herdenkt hij allereerst De. Thomas, die het vorig jaar het congres als gast bij gewoond had, en Mr. P. van der Kam, die- jarenlang voor de C. S. B. zijn krachten ge geven heeft. Beiden zijn in de loop van het afgeloopen jaar door God opgenomen in ZijD heerlijkheid. Vervolgens constateert de voorzitter, dat dit jaar het aantal deelnemers geringer is dan vorige jaren. Wat is daar de oorzaak van? Is het aanvankelijk enthousiasme ver dwenen? De eerste congressen waren een schreeuw tot God: en nu! Het persoonlijk en thousiasme zakte weg maar de organisatie ibleef. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in een aanzienlijk geloofstekort. Organisatii op zioh zelf is niet. verkeerd, maar ze moet gedragen worden door een levend geloof. Het individu moet levend lid van de gemeen schap wezen We zijn teveel op de organisatie gaan bouwen We moeten gaan leeren het weer van God alleen te gaan verwachten Dan zullen we de juiste samenbinding vin den tusschen individu en gemeenschap: de gemeenschap met God. Als wij luisteren en God laten spreken, vinden wij de juiste houding voor ons leven in dfe aardsche gemeenschap der menschen. Als wij leven uit het geloof alléén, onder vindt de gansohe samenleving daarvan de invloed. Christus heeft ons ten slotte leerd de solutie van de vraag naar ■de zin van het probleem: individu en ge meenschap. Hij heeft ons het „Onze Vader' leeren bidden. Hier bid ik niet alleen meer voor mij zelf, maar in onlosmakelijk ver band met de gansche gemeenschap. Geve God. dat wij op dit congres Hem alleen laten spraken. DE EERSTE AVOND Wijdingswoord van Ds. J. G. Feenstra Het grootste gedeelte der congresgangers was reeds bijeen, toen gisteravond Ds. J. G. Feenstra, van Scheveningen, als eerste spreker optrad met het onderwerp „Onze Vader". In deze, ook als wijdingsuur gedach te samenkomst, heeft Ds. Feenstra de volgen de gedachten ontwikkeld: Bidden is spreken tot God. Contact is er alleen door Jezus Christus. Niemand komt tot den Vader dan door Hem. Dat is exclusief. Ook bij de gebeden (zie Heiier) is er niet maar een gradueel, doch een essentieel verschil. Bewijs: Eüa en de Baaipriesters op den Karmel. Waar v a 1 s c h. Door het geloof in Christus gaan wij tot den eenigen waarachtigen God. Wij aanbidden niet 't Mysterie, het Numineuze, niet een onbekenden God, maar Hem, Die Zich in Christus heeft geopenbaard. De Heere Jezus heeft ons bidden geleerd. Het volmankte gebed is onuitputtelijk rijk. Wat een liefde en trouw ligt al in de a a n- spraak. Wij hebben dagélijksche bekee ring noodig in ons gebedsleven. Niet alleen ten opzichte van «ns publieke gebed, maar ook van het gebed in de binnenkamer. En het gebed is van zoo groote kracht. Zie Daniël. Bidden is niet mijmeren, mediteeren. Niet een toespraak tot anderen houden, die dan moeten meedoen; bidden i9 spreken tot God. Daarom moet het begin goed zijn. Dat leert Christus in de aanspraak. Onze Vader. Dit ziet op de rechte verhou ding van ons tot God. Daar is bij ons vaak onevenwichtig heid. Door de zonde is er vrees, middelpunt vliedende kracht, bangheid ook in hef gebed. Bergen valt op ons. Wij zijn van Gods geslacht. Allen zoeken, zelfs de heidenen bidden, de middel puntzoekende kracht, Eenzijdigheid te vermijden Nu zijn wij licht e e n z ij d i g. Wijstellen eenzijdig de afstand voorop, de transcendentie Gods. Deïsme. Dan is er vrees. De dialectische theorie, in slaan van de bliksem. Er moet wat gebeu ren Er is dan geen gemeenschap met God. Wij stellen eenzijdig de immanen tie Gods voorop. Pantheïsme, valsche mystiek. Vrijpostigheid in he4 bidden. Beide moeten zijn in zuivere harmo nie. En dat ligt in den naam: Vader. Nu is er afstand èn nabijheid. Ontzag èn trouwen. In Christus is er een zuivere ver houding, omdat Hij van God verlaten is ge weest en Zijn God heeft vastgehouden. Het kindschap rust op het Vader-zijn, niet omgekeerd. Die in dehemelenzijt. Juist door de Intieme naam zouden wij te gemeenzaam worden. En nu dit er bij. Niet om vrees aan te jagen, maar om het gebed krachtiger te maken. Zïilk een Vader hebt gij. Nooit kunt gij te hooge verwachtingen van Hem heb ben. Nu verstaan wij ook, dat Hij vervult, zóó als het het beste Is. Hij is de Vader, Die weet, wat wij noodig hebben en dèt geeft. Zijn wegen zijn hooger dan onze wegen. Zoo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen, die Hem vreezen. In de hemelen. Niet: Waar God is, is de hemel. Dat is onzin. God is alomtegenwoor dig God is ook in de hel als een verterend vuur. Ods gebed heeft groote beteekenis. Wij hebben gebedsmannen noodig. Dat is de kracht geweest van de geloofs helden. In de Schrift: Daniël, Nehemia. Dan Luther, Van der Bergh e.a. Die ook Zijn Eigen Zoon niet gespaard heeft. Hoe zal Hij ons met Hem niet alle dingen schenken? Uw hemelsche Vader weet, dat gij al deze dingen behoeft. ZITTING VAN HEDENMORGEN Referaat van Pastor Grob Hedenmorgen werd het eerste morgen- referaat uitgesproken door Pastor Rudolf Grob uit Zürich, die als onderwerp had ge kozen: Persoon en gemeenschap De crisis, welke heden ten dage 't avond land teistert, bestaat, aldus spreker, voor een groot deel in de plotselinge omwending van het individualistische tot het collecti- vistische denken. De liberale periode liet al thans nog één autoriteit gelden de autono mie van de persoonlijkheid, hetzij ethisch op Kant's categorfschen imperatief, hetzij aesthetisch op Nietszsche's Uebermensch gebouwd. Maar terwijl onder de intellec- tueele klasse dit individualisme hoogtij vierde, breidde zich onder de arbeiders klasse het collectivisme uit. Het Marxisme sprak niet in naam der persoonlijkheid, maar in naam der menschheid. Wat het liberalisme minderwaardig vond, nl. 't han delen in naam der massa en als lid eener massale beweging, vond het Marxisme het eigenlijk waardevolle en het ethisch uitslui tend belangrijke. In de beide eerste decenniën dezer eeuw drong het collectivistische denken van het Marxisme ook onder de burgerij door. De bres. waardoor het binnendrong was de ge dachte der sociale gerechtigheid. Voorloo- pèrs hiervan waren Tolstoï en Ibsen. De wereldoorlog heeft 't proces versneld, maar tegelijkertijd veranderd. Want het liberalis tisch en materialistisch denken kon de spanning tusschen persoon en gemeenschap niet oplossen. Elke poging liep practisch hierop uit, dat men zoowel de onderdrukking van het individu door de gemeenschap, als ook de onderdrukking der gemeenschap door een enkele of een kleine groep van personen bereikte. Het grondheginsei in dit alles was dat. men uitging van den mensch en voor het eigen ik nederknielde. Daarin ligt de verbinding tusschen het extreme in dividualisme en het extreme collectivisme. Niet de mensch, maar God Geheel anders is het uitgangspunt van 't Christendom. Dit gaat niet uit van den mensch, doch van de verhouding van God tot den mensch. Deze verhouding is in de perste plaats individualistisch. God spreekt tot den enkele, haalt hem uit elke dekking, die hij achter de massa zoekt en stelt hem voor Zijn gericht. En wanneer hij voor het gericht bezwijkt, hoort hij tegelijk de ge nadeboodschap der verkiezing, die weder om gansch persoonlijk is. Tegelijk is do boodschap der kerk collectivistisch sterker dan eenig collectivistisch denken van deze wereld. In de kerk is noch Jood. noch Griek, noch dienstknecht, noch vrije, noch man, noch vrouw, want zij zijn allen één in Christus Jezus (Gal. 3:23). Deze gemeen schap rust niet in het bloed, noch in het ras, en komt ook niet voort uit de keuze of de wil van den mensch, doch komt uit de keuze en den wil van God Haar kracht 's niet de menschelijke natuur, maar de weder geboorte. Het verbindend element tusschen persoon en gemeenschap is hier Christus. Dit collectivisme vernietigt de persoonlijk heid niet. Want de Jood wordt in Christus eerst recht een Jood, de Griek eerst recht een Griek, maar het verbindt individuën i Christus tot een hoogere gemeenschap. De Kerk heeft tegenover de vlucht van de massa in het marxistische collectivisme zoo weinig tegenstand geboden, omdat zij de liberalistische wereldbeschouwingen met 't Christelijk geloof en de Christelijke leer ver mengde. Uit piëtistische en liberalistische bron welde een religieus socialisme op. Er ont stond een leer van het rijk Gods, die ten dee Ie maar al te veel o<p het wereldlijk ;o! lectivisme leek. Anderen gingen in een be- keeringsindividualisme op. zonder zicht op de gemeenschapsidee De taak der Kerk De leden der Kerk staan thans voor de taak een nieuw antwoord te geven op de vraag naar de verhouding van persoon en gemeenschap. Dit antwoord bestaat uit de uitlegging van den ge- openbaarden wil Gods, gelijk die in de Heilige Schrift is neergelegd. Het fundament voor hem is daarbij" niet zooals In het liberalistisch materialistisch denken de verheerlijking van den mensch. maar de gehoorzaamheid aan God. En daar mee heeft de Christen in de woelingen van den tijd een vast richtsnoer. Wij laten ons ais Calvinisten onze vragen niet door de wereld stellen, maar beluisteren ze uit Gods Woord En hoe beter deze gehoorzaam heid hefraeht wordt des ta productiever is zij voor de gemeenschap, want hoe meer 't individu zich instrument weet in de hand van den Almachtige, des te meer worden die gemeenschappen gebouwd, in welke Christus regeert en die de eeuwigheid voor zich hebben. N.V. „EVERSLEEP" ALMELO - Tel. No. 3096 De fabriek van stalen gezondheidsmatrassen, ledikanten, ziekenhuis- tuin-en scheepsmeubelen gebouw op een heel rustige middag. Onze algemeene indruk na de rondwam* deling is dezelfde ad^ waarmee we dit arti kel begonnen, nl. dat de volkstuinaers heel wat presteeren met hun amateurswerk. We willen hier geen namen noeimen, want we wouden alle groepen, clubs, vereenrigiin- g'en en meerdere leden, die individueel of als groep inzondien, hier moeten opsommen. We hebben een schat van schat tige bloemen gezien. De lang niet ge makkelijk te kweeken Salvia's waren hier in gTooten getale ingezonden, en voor een groot deel van prima kwali teit Een lust om die groepen te zien. Maar dit was ook het geval met de chrysanthemums die we hier aantref fen .en waarlijk in niet gering aantal. Met zorg, dat is ze aan te zien, zijn deze planten gekweekt Deze amateur- kweekers hebben voldoening van hun werk. Dat moet tot hun eeire gezegd worden. Dadelijk willen we hier bij voegen, dat Alle medewerkende ama teur-kweekers groote voldoening van hun werk hebben. We zagen een groot aantal buitengewoon fraaie dahlia's, die we met interesse hebben bekeken en,.bewonderd. De groote waterpartij in het midden met de hoog opspuitende fontein en de vele honderden zinia's, leeuwenbekjes, begonia's enz. er omheen is ook het werk van een groep volkstuinders, die blijkbaar heel wat in hun mars hebben. Dat hebben ook de aanleggers van de rotspartij tegen de achterwand. De stroo- mende beek met de watervalletjes, de mooie beplanting, ze versterken alweer ons in de overtuiging, dat amateurs heel wat pres teeren. Wanneer men zóó de R.A.I.-hall doorgaat, deel voor deel van het tentoongestelde be zichtigend, dan moet men erkennen, dat de volkstuinders heel wat mans zijm als kwee kers. Dan wordt de lust gewekt om hun tuinen en hun complexen eens te gaan zien. En we twijfelen niet, of belangstellenden zullen er welkom zijn. Hoe meer volkstuin- ders er komen, die voor verpoozing en ont spanning bloemen en planten kweeken, hoe beter het ia. Van de volkstuintjes, mits goed bewerkt en onderhouden, gaat een volksverbeteren- de kracht uit. Wie hieraan mee kan en wil doen, zal een goed doel nastreven. Dat ook hem voldoening zal kuranen geven Vliegveld onder Overschie Reeds geruimen tijd loopen geruchten, dat het vliegveld Waalhaven door het departe ment van Defensie zal worden overgenomen ten behoeve van de militaire luchtvaart, „Het Volk" meldt thans, dat de onderhan-' delingen tot een goed einde zijn gebracht. Het schijnt nu ook wel zeker te zijn dat te Overschie een gemeenschappelijk bur gerlijk vliegveld zal worden geëxploiteerd door Rotterdam en Den Haag. Dit vliegveld zal dan worden een knoop-' punt van belangrijke Europeesche verbindiri* gen, waarvan een aantal thans te Schiphol samenkomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1937 | | pagina 6