rvoot onfoz vxoiwom
WEKELIJKSCHE BIJLAGE
llamüüekkm
0ONRADS
KNIPPATROON
E N F A"
K*G
t BESH 6 R" STATIONSWEG 15A
tl
Iets over het dragen van
schoeisel
Terwijl het wel vast staat, dat schier
overal ter wereld de mensch o,p de een of
andere manier zijn voeten van een be
scherming voorziet in den vorm van schoen,
laars of sandaal, valt niet gemakkelijk uit
te maken, in welke landstreek men het
eerst deze voetbedekking uitgevonden en
toegepast heeft. Vermoedelijk hebben onder
verschillende hemelstreken de menschen in
den ouden tijd dezelfde ontdekking ge
daan, namelijk, dat, waar veel geloonen-
wordt, een weg ontstaat, en waar zich een
harde bodem onder de bloote menschelijke
voetzool bevindt, loopt deze de kans zich
tc bezeeren, vooral als men het wegdek nog
van steenen of puin heeft voorzien, om dit
tegen den invloed van regen en sneeuw te
beveiligen. Ook de mensch, die in de bos-
schen leefde, zal ondervonden hebben, dat
zijn voeten uiterst kwetsbaar waren voor
stekels en dorens en er daarom op bedacht
zijn geweest, iets tot afweer daarvan te
Verzinnen.
Van de zeer oude tijden, waarin in som
mige streken der aarde de mensch nog tot
de holbewoners behoorde, gelijk praehisto-
rische rotsteekeningen bewijzen, staan ons
natuurlijk zeer weinig cultuur-historische
bijzonderheden ter beschikking. Doch uit dè
meer nabije oudheid weten wij, dat er twee
soorten van voetbedekking werden aange
troffen. Men had zolen van hout of leder,
die^met banden aan den voet en het onder
been werden bevestigd, en ook een soort
van rijglaarzen, die den geheelen voet be
dekten. Van beide categoriëen trof men
meerdere soorten aan, met welker histori
sche benamingen, als bijvoorbeeld „Sanda-
lia", „Calceus" en „Cothurnus" om er nu
maar eens enkele uit te pikken, wij onze
lezeressen niet verder zullen bezighouden.
In oud-Egypte vlocht men de zolen der
sandalen en de voetriemen in den regel uit
de taaie bladeren van den papierplant, de
zoogenaamde ,jpapyrus". Soms werden deze
Egyptische sandalen reeds met goud ver
sierd en met gespen bevestigd. Zulk schoei
sel werd daar te lande slechts gedragen
door lieden van zekeren stand, en voor
namelijk buitenshuis. Verschillende noma
denstammen, bijvoorbeeld de Arabieren,
dragen ook thans nog hun sandalen op
dezelfde manier. De zool wordt met een
riempjë tusschen de eerste en tweede teen
Ook de Grieken gingen op sandalen, doch
jdeze werden dikwijls zeer luxueus uitge
voerd, van fijn leder, dat purperkleurig was
bewerkt, terwijl de zolen met kurk werden
overtrokken en de riemen met borduur- en
smeedwerk werden versierd.
NUTRICIA-
KINDERMEEL
Bij de Romeinen werd het schoeisel be
schouwd als het onderscheidingsteeken van
!den vrijen man. Een slaaf droeg geen
schoeisel, doch was verplicht blootsvoets te
gaan. Daar de voetbekleedbng zulk een
Voorname rol begon te spelen, ontstond ook
reeds spoedig een groote verscheidenheid
van vorm. Er ontstonden hooge rijgschoe
nen; men deed de uivinding, het hielstuk
Ivan een hak te voorzien, terwijl ook de
bovenbouw van de sandaal meer werd
zorgd, en niet alleen de hiel omkleedde,
doch zelfs geleidelijk hooger op nog het be-
nedenbeen bedekte. In dien tijd werden de
'damesschoentjes reeds met goud en parelen
versierd, een luxe, die derhalve voor
'der meest moderne producten weinig on
derdoet.
Zooals op vele andere gebieden vertoonde
'ook de kunst van den schoenmaker in de
middeleeuwen aanvankelijk een aanmerke
lijke inzinking. Na de periode, waarin de
„barbaarsche" volken politiek de overhand
kregen, gingen vele oude beschavingsvor
men verloren, die eerst in later tijd werden
herontdekt. In de middeleeuwen begonnen
'de verschillende maatschappelijke groepen
'echter er opnieuw naar .te streven, zich do^>r
hun schoeisel te onderscheiden. De hooge
adel droeg vaak schoenen, die overdadig
met heele en halve edelgesteenten waren
Versierd. Er kwamen zeer buitensporige
modellen in de mode. Praal en pronkzucht
wonnen het van het gemak. Met andere
woorden: de schoenen der gegoede klassen
waren wel kostbaar en opvallend, doch
daarom nog geenszins prettig om te dra
gen. Men kreeg schoenen te zien bijvoorbeeld
die eindigden in een zeer langen, zeer buicr-
same punt, die er bijna als een slurf
uitzag en het loopen merkwaardig moet
hebben bemoeilijkt. Doch wat doet een
mensch niet, als hij maar meent er daar
door elegant of merkwaardig uit te zien!
De eigenlijke hak, zooals wij die kennen,
Iheeft pas in het begin van de zestiende
eeuw zijn inti. .e gedaan. Wel bestonden er
reeds lang voordien yerhoogingen onder
aan de schoen, die niet meer dan de dikte
van een achterlap hadden en dientenge
volge niet als hak beschouwd kunnen wor
den. De eerste hakken zij>n waarschijnlijk
afkomstig uit Frankrijk, zooals veel, wat
met de mode uitstaande heeft, uit Frankrijk
afkomstig is. In de meestë gevallen gaf het
Fransche hof de mode aan. Zoo werd zelfs
de kleur van de hak een standsaanduiding.
Uit de geschiedenis zijn ons de „talons rou
ges" hekend als de Fransche edellieden, die
zich door het dragen van roode hakken van
den „bourgeois" onderscheidden.
Onder Lodewijk XV kregen de hakken
den fraaien, gewelfden vorm, die nog im-
gedragen wordt en «nog altijd „Louis-
quinze-hak" heet.
weelde, die wederom haar intrede
deed in het schoenmakersbedrijf, bracht
ook het gildewezen in dezen tak van nijver
heid tot bloei. De gildebroeders wedijverden
onderling in het vervaardigen van de fraai
ste werkstukken en deze belangstelling en
liefde voor het vak droeg er niet weinig toe
bij de techniek daarvan tot een zeer hoog
peil op te voeren. Het is trouwens overbe
kend, dat men eerst meester in het gilde
kon worden na het afleveren van een mees
terstuk, een proeve van bekwaamheid, die
vaak zeer veel tijd en geld vergde.
die ons in staat stellen, ons voort te be
wegen. In dit opzicht kan men zeker vast
stellen, dat tegenwoordig de arbeider beter
geschoeid gaat dan eertijds de adel en de
aanzienlijke burger, gelijk trouwens op zoo
veel andere gebieden, mede ten gevolge van
de goedkoope massa-productie onze eeuw,
door het democratiseeren van arbeid en
techniek, op belangrijke verworvenheden zou
kunnen wijzen.
Het toenmalige schoenmakersgilde maak
te een duidelijk onderscheid tusschen schoen:
makers en schoenlappers. De laatsten be
woonden de zoogenaamde pothuizen en mis
ten het recht, nieuwe schoenen te vervaar
digen. Deden zij zulks toch, dan werden zij
beunhazen genoemd en stelden zij zich aan
disciplinaire straffen bloot, die lang niet
malsch waren. Door dezen maatregel werd
er voor gezorgd, dat het vak van schoen
maker op een hoog peil bleef. De mode
stelde hooge eischen aan de bekwaamheid
van de meester-schoenmakers, die ieder
voor zich een kunstenaar in hun vak moes
ten zijn.
Later geraakte het schoenmakersgilde in
verval, tengevolge v§n naijver en baatzuch
tige bekrompenheid van de gildebroeders
onderling. Bij regeerings-publicatie
5 October 17S9 werd dit, eertijds zoo mach
tige instituut, ontbonden.
Zoodra echter geen enkele beperkende be
paling de beunhazen meer verhinderde,
zich als „meester-schoenmaker" te vestigen,
werd de vroegere ambachtskunst door hun
ongeoefende handen vrijwel te gronde ge
richt. In het midden der 19e eeuw was hel
ambacht dan ook volkomen, in verval. De
machine bracht het weer omhoog. In de nu
volgende halve eeuw neemt de machinale
bewerking een enorme vlucht. Weer zien
we, na deze inzinking, een neiging tot sier
lijkheid en weelderiger afwerking van het
schoeisel ontstaan.
Doch wat de huidige schoen bpven zijn
historische voorgangers voor heeft is zeker
wel, dat hij met meer overleg is samenge
steld. Tegenwoordig weet men, aan welke
eischen een goede schoen moet voldoen, wil
hij eenerzijds den voet niet belemmeren
bij het gaan en anderzijds een steun vor
men voor de beenderen, spieren en banden,
Een gehaakte strik
Benoodigd materiaal: 1 kluwen (20 gr.)
„Anker" Cordonnet Mercerisé" nr 60, kleur
stroogeel, 1 haaknaald nr ö1/^.
Begin met 138 lossen, omdr., 1 st. in de
vierde losse vanaf de haaknaald, 1 st in
de volgende 4 lossen, x 20 lossen, 20 lossen
erslaan, 1 st. in de volgende 6 lossen,
herhaal vanaf x tot het eind der toer, 3
lossen omdraaien (deze gelden voor het
eerste st. in de volgende toer).
!e toer: x 1 st. in de bovenste lus van elk
st. van de vorige toer, 19 lossen, herhaal
vanaf x tot het eind der toer, 3 lossen,
omdraaien.
Ie toer: als 2e toer.
4e toer: x 1st. in de bovenste lus van elk
st. van de vorige toer, 18 lossen, hei-haal
vanaf x tot het eind der toer, 3 lossen,
omdraaien.
5e toer: als 4e toer.
i 7e toer: als 5e toer, maar met 17 los-
n ertusschen.
10e en, 11e toer: als 5e toer, maar met 15
lossen ertusschen.
12e en 13e toer: als 5e toer, maar met 14
lossen ertusschen.
14e t.m. 16e toer: als 5e toer, maar met 13
lossen ertusschen.
17 t.m. 19e toer: als 5e toer, maar met 12
lossen ertusschen.
20e t.m. 22e toer: als 5e toer, maar met 11
lossen ertusschen.
2*4 nurt,
2V.7. ,£rtsilk"-Breda
Werk nog eens terug vainaf de 25e toer
tot de Ie toer. Vervolg hierna met ©en toer
met 20 lossen er tusschen. Draad afbreken.
gin met 80 lossen, omdraaien, 1 st. in
de 4e losse vanaf de haakhaald, 1 st. in de
volgende 4 lossen, x 18 lossen, 18 lossen
overslaan, 1 st. in de volgende 6 lossen,
herhaal vanaf x tot het eind der toer, 3 los
sen, omdraaien.
2e toer: als le toer.
tm 5e toer: als le toer, maar met 17 los
sen ertusschen
s en 7e toer: als le toer, maar met 16 los
sen erUnschen
en 9e toer: als le toer, maar met 15
lossen ertusschen
10e en 11e toer: als le toer, maar met 14
lossen ertusschen
!e en 13e toer: als le toer, maar met 13
lossen ertusschen
14e en 15e toer: als le toer, maar met 12
lossen ertusschen
16e en 17e toer: als le toer, maar met U
lossen ertusschen
18e en 19e toer: als le toer, maar met 10
lossen ertusschen
2-Oe en 21e toer: als le toer, maar met
lossen ertusschen
Werk nogeens terug vanaf de 17e toer tot
de le toer. Vervolg hierna met een toer met
18 lossen ertusschen. Draad afbreken.
Kleine lus, voor het bi] elkaar nemen van
de strik: Begin met 22 lossen, omdraaien,
1 st. in de vierde losse vanaf de haaknaald,
1 st. in elke losse, 3 losse, omdraaien (deze
laatste 3 lossen gelden voor het le st. in de
volgende toer) x 1 st. in de bovenste lus
van elk st. van de vorige toer, 3 lossen,
.omdraaien, herhaal vanaf x 17 maal.
Alle deelen worden voor bet in elkaar zet
ten, gesteven.
Afwerking: Leg het kleinste gedeelte van
het haakwerk op het grootere, plooi het in
de lengte, plaats de lus er om heen en naai
het geheel aan de achterkant vast.
„Nee, dat kan niet, vader inoet aan z'n 1
preek werken!".
De pas ontwaakte zweeg een momemt,
overwoog blijkbaar het geval en was reeds
domineeskind genoeg, om iets van dit heilig
moeten te begrijpen.
„Je moet zóó gaan zitten, dat ik je zien
„Maar ik kan niet mijn heele bureau ver
sjouwen. Je moet nu stil zijn."
Zwijgen als des grafs. De vader vermoed
de, dat de overpeinzing in een huilbui
dreigde over te gaan.
Maar plotseling een soort triumfkreef.
„Ik zie je hand!"
De dominé keek verwonderd. Bureau en
bed stonden zóó, dat het kind onmogelijk
ts van hem zien kon.
Dan een fel protest.
„Je hand is weg; ik moet 'm zien!"
„Hoe zie je 'm toch in vredesnaam
„Op het gordijn'.
Het mysterie loste zich op.
Zonder het te weten had hij zijn ver
kleumde hand de sufferige kachel wilde
nog niet trekken voor de warme kap van
zijn studeerlamp gehouden. Het licht projec.
teerde de schaduw op het gordijn, schuin
tegenover hem en het gordijn was juist door
de open tusschendeur in het kinderbed te
zien.
Hij was gered. Zijn rechterhand, waarin
msklaps inspiratie trilde, greep de pen, z'n
linker hield hij achter de lamp, en in de
kamer daarnaast viel een tevreden rust.
Toen vertrouwde hij aan het manuscript
in enkele aanteekeningen toe, wat hij zoo
juist had beleefd. En de toepassing was niet
moeilijk. Wij zien van God, zoo concludeert
de Bandoengsche Kerkbode, waaraan wij dit
kleine verhaal ontleenen, niet meer dan de
schaduw van een verre hand. Maar waar de
schaduw is, is de hand; en waar de hand is,
is de Vader.
Groote Markt No. 8
ROTTERDAM
HANDWERK-BEN00DIGDHEDEN
De schaduw van de hand
De dominé was Zaterdagavond tevoren
niet klaar gekomen met zijn preek. Het slot
van zijn onderwerp was moeilijk: de alom
tegenwoordigheid Gods. Er is dikwijls in het
leven weinig te merken van een alomtegen.
woordigen God. Daarom stond hij op dien
Zondagmorgen in den winter, niettegen.
staande kou en donker, vroeg op. Zijn
vrouw was uit logeeren; zijn kamergenoote,
het driejarige dochtertje, sliep nog gerust.
Behoedzaam sloop hij de slaapkamer uit,
liet de tusschendeur openstaan en zette zich
voor zijn bureau. Misschien dat nu de in
spiratie komen wilde. Maar wat er kwam.
geen inspiratie! Het bleef voor hem donker,
al3 de groote, zwijgende naoht daarbuiten.
Plotseling hoorde hij in de kamer daar.
naast het eigenaardig geluid van een kind,
dat wakker wordt. Een bedje kraakte, la
kens schuifelden, een lichaampje woelde
heen en weer.
O wee, als dat er nu bok nog bij moest
komen!
En het kwam.
Toen ontwikkelde zich' tusschen kinder
bed en bureau de volgende conversatie.
„Vaas, waar ben je?"
„St, het is noê veel te vroeg; je moet sla-
GEKOOKTE VERSCHE WORST OF SAU-
SIJZEN: Wasch de worst of de saucijzen,
zet ze op met lauw water en breng ze lang
zaam aan de kook (dit om het vel gelegen
heid te geven, uit te zetten, bij sterke ver
hitting ineens, barst het vel). Kook de worst
een half uur zacht door, saucijzen 20 min.
VET UITSMELTEN: 3 kg. rundvet,
3 kg. lcalfsvet, 3 kg. varkensvet.
Wasch het vet in lauw water goed af,
snijd het in stukjes. Doe het dan in een
ijzeren pot of braadslee en1 laat het op een
niet te fel vuur, zonder deksel, af en toe
roerende, uitsmelten, totdat de kaantjes
bruin geworden zijn. Bij sterk verhitten van
het vet, ontstaat door het verbranden der
kaantjes een brandsmaak.
Giet de inhoud der pan, nadat ze iets ge
koeld is, door een fijne zeef of door een dub
belgevouwen doek in een steenen of Keulsch
potje. Bewaar het vet, afgedekt door een
doekje op een koele plaats.
Uw Gezondheid is er meê gebaat
Eet meen visch
maar dan van
JANSEN Keizerstraat 26
ROTTERDAM - Telefoon 56175
GOEDKOOPE MAYONNAISE: In 'n klein
pannetje roert men een papje van olie en
meel op een laag vuurtje, voeg hierbij wat
kokende maggi-bouillon, zoodat het een dik
sausje wordt. Dit laat men koud worden,
voegt er een eierdooier aan toe en roert er
dan als bij gewone mayonnaise, afwisselend
een scheutje olie en azijn doorheen,
Een liefdadigheidsverkoop
van wijn
Bij Christie, Het wereldvermaarde Eon-
densche verkoophuis, waar vaak kunstschat
ten worden geveild, hoeft dezer dagen een
merkwaardige verkooping van wijn plaats
gehad, bestemd om door de opbrengst de
kas te stijven van een Engelsch ziekenhuis.
Bekende wijnhandelaren hadden voor dit
doel flesschen beschikbaar gesteld kdie
hun ouderdom of om do lotgevallen, die de
ze hadden ondergaan, sterk de aandacht
trokken.
Er was sherry uit don tijd van den slag
bij Waterloo; zij bracht 12 pond sterling het
dozijn op. Dat wil zeggen: er werd geboden
per dozijn, maar de geheele voorraad be
stond uit slechts drie flesschen. Er was
sherry uit o'e kelders van Buckingham Pa
lace; madeira, die gebotteld was op den
kroningsdag van Edward VII, in 1902; ma
deira, die aan boord van de .,Iron Duke" den
zeeslag bij Jutland had meegemaakt. Er
was Tokayer uit de kelders van wijlen
Frans Jozef, hij bracht circa 100 gulden
voor zes flesschen op.
De duurste flesch was een flesch cognac;
was door koning George VI voor de veiling
beschikbaar gesteld, en lord Queensberry
schikbaar gesteld, en lord Queensberry
werd er voor 30 pond sterling de gelukkige
eigenaar van. Een goedkoop drankje, verge
lijkenderwijs, was de Chateau Latour 1S99,
een geschenk van den Franschen ambassa
deur. Die ging reeds voor 36 gulden per
flesch vaen de hand terwijl een flesch witte
Chartreuse altijd nog circa 62 gulden haalde
Zelfs hier was willig bij Christie's. Twaalf
flesschen brachten 45 gulden op; maar het
was dan ook bier, in 1902 gebotteld door
koning Edward VII in eigen persoon. Dat
was nog niet eens het duurste bier; een
paar flesschen, gebotteld door Edward VIII.
toen hij nog prins van Wales was, haalde
ongeveer het dubbele.
Het was dus een merkwaardige veiling,
en het merkwaardigste was nog wel, dat
verreweg de meeste koopers.... wijnhande
laars bleken te zijn!
Aardige eenvoudig blouse, te vervaardi
gen van Schots oh geruité talftzijde. Hef
model is zoo gemakkelijk, dat ook de meest
onhandige naaister er in slagen zal, dezd
blouse te maken.
Benoodigd materiaal: 1.50 meter van 9fl
centimeter breedte. Het patroon is te ver
krijgen in maat 40: bovenwijdte 86 centi-
meter; taillewijdte 70 c.M.; heupwij'dte 89
.M. Door het al of niet aanknippen van
naden kan men het patroon passend maken
voor het eigen figuur.
Prijs van dit patroon 25 ets. plus 5
voor porto- en administratiekosten en om
zetbelasting.
Dit patroon Is te verkrijgen bij 'de Af dee
ling Knippatronen van de Uitgeversmaat
schappij: „De Mijlpaal", Singel 91, Amster
dam, centrum. Toezending zal geschieden'
na ontvangst van het bedrag, dat kan wor
den overgemaakt per postwissel, in post
zegels of wel per postgiro 41632.
Aan de lezeressen wordt vriendelijk ver
zocht bij bestelling duidelijk het no. van hef
gewenschte patroon en tevens naam en
adres zoo volledig en nauwkeurig mogelijk
op te geven. Men voorkomt daardoor onnoo-
dige vertraging in de verzending. Gelieve
verder de bestelbrieven voldoende te fran-
keeren, :daar deze anders niet door ons ge
accepteerd worden.
Bovenstaand patroon wordt ook op maat
geleverd. Prijs dan: 40 cents.
ALLES wat U noodig hebt voor JAPON- of MANTELSTOFFEN
vindt U het voordeeligst bij: STOFFEN HUIS J. M0NNICKENDAM,
HOOGSTRAAT 351 HOEK SPUI ROTTERDAM
Ook kunt U Uw japon laten knippen voor 1.—; knippen en rijgen 2.—; Mantel
knippen 2.—; knippen en rijgen 3.— Japon geheel gemaakt 7.50.
Nieuwste platen ter inzage.
EEN HAARVERF,
DIB PRACHTIG VERFT
EN LANG HOUDT!
INSTANTO VITE la de
GEBRADEN WORST OF SAUCIJZEN.
Wasch de worst of saucijzen in lauw water
bak ze op een zacht vuur in boter of vet
rondom bruin en gaar. Het prikken in de
worst late men achterwege, daar de inhoud
der worst dan droog wordt door het uithak
kende vet.
UIEN, AARDAPPELEN EN WORST.
1 kg. uien, 1 kg. aardappelen, 1 afge
streken eetl. zout, 250 gram versche
worst, peper.
Wasch de worst in lauw water, prik er
even in en leg deze in de pan Leg hierom
heen de geschilde en in stukken gesneden
uien met zooveel kokend water tot ze half
onder staan, voeg het zout toe en laat het
een half uur koken. Neem de worst er uit,
doe de aardappelen er bij, leg daarop de
worst, en laat alles nog een uurtje koken.
Neem de worst er uit, stamp alles door el
kaar, met bijvoeging van een beetje peper
en desverkiezend nog een stukje vet.
RIJST MET CITROENVLA: Vier kopjes
goedgewasschen rijst wordt opgezet met
tweemaal zooveel water, 1 ons rozijnen
een citroenschilletje. Als de rijst goed kookt
op een zacht vuurtje verder gaar laten wor
den. Verder 1 liter melk koken en binden
met twee eetlepels aangemengde maizena.
Als de saus van het vuur is, 2 eetl. suiker
en het sap van 1 citroen er door roeren,
plus een geklopte eierdooier. Een opgeklopt
eiwit door de gare rijst roeren,
H. MESKER, -
STOOMWASSCHERlJTh.BOMBEKE
OOSTMAASLAAN 93 Telefoon 52545
ROTTERDAM
HELDERHEID en AFWERKING
ONGE-EVENAARD I
Adverteert in Voor Onze Vrouwen
ft
HAVERMOUT
VLUGKOKEND
A Q CENT PER
IO PONDSPAK
H-V. KON. PELLERU „MERCURJUS" - WORMERVEER.
LATEXO ELASTIEK
Vervaardigd van de orig. gespoten
Lactron rubberdraden. Vernieuwing
onnoodig.
UW DAGELIJKSCH KOPJE KOFFIE
UW DAGELIJKSCH KOPJE THEE
maar
allebei
van
N.V. Kanis Gnnnink, Importeurs, Kampen
Stoom-Wasch- en Strijkinrlchting
„AURORA"
W. SPIERENBURG C.Wzn.
UTRECHT
KONINGSWEG 56 - Telef. 11165
Postrekening No. 43430 Opgericht 1856
Geheel naar de eischen des
tijds ingericht Wascht
uitsluitend met nortonwater
VRAAGT TARIEVEN
'N
PERZISCH TAPIJT P
GOED eo GOEDKOOP bi) PERZISCHE TAPIJTEN
BOTTERDAM