J. VAN 'T LAND PALTHE G. STEL-UTRECHT HORCHNER, GÖIZEN CO. Vereen, voor Christelijk M.U.L.O. Sihi-POMPEN J WOENSDAG 23 DECEMBER 1936 VIERDE BLAD PAG. ti -KERK EN ZENDING 'flED. HERV. KERK Viertal: Te Middelburg (vac. de Visser) f. v. d. Heide te Mimmentsga, P. Hofstede te >eusen, G. Hooybaas te Brielle en O. Huistra Midwolde (Gr.). Beroepen: Te NeerlanigbroeJv, D. J. v. lhjj. Graaf te Schoonhoven. Te Rottum- Btatswerd (toez.), S. Riemens cand. en hulp bed. te Haarlem. Aangenorften: Naar Zevenhoven, cand. C. A. v. Harten te Ter Aar. Naar Arnhem, f. Loos te Oudega (W.). a n k t: Voor Meeuwen c.a., cand. H. P. M. Wiebosch te Hilversum. fcEREF. KERKEN Beroepen: Te Nijeveen, cand. G. Spek 3redia. LPPREDIKER De kerkeraad der Ned. Herv. Kerk te ANGELISATTE TE HEEMSE In de buurtschap Rheezerveen heeft e Gerei. Kerk van Heemse een Evangelisa- iegebouw geopend. Ds F. Slomp heeft bij ingebruikmeming gesproken over Luk. 3:23 en 24; ook Ds E. J. Waas ink van kuch ter veld en de hiulppraliker te Heemse la rd er berg cand. R. Roukema voerden et woord. (VER DEN DOOP VAN AANGENOMEN ONDEREN De jongste synode dier Chr. Geref. Kerk in foord-Amerika nam een besluit daartoe trekkende, dat niet uit Christenouders ge- oren kinderen, die door Christenen aange- omen werden, nochtans als tot het verbond ehoorende gedoopt konden worden. Ds J. a brengt in de Amerikaansehe Faobter, het orgaan der kerk, in het midden at dit besluit van het standpunt der groote pncde te Dordrecht in 1618 en 1619 aanmer kelijk afwijkt. Deze synode achtte dat men Voor aanneming tot kind niet geacht kon orden een kind van Christenouders te zijn. Wachter verklaart zich tegen een ersdebat, doch constateert dat in elk geval aststaat, dat de synode der Christelijk Ge deformeerde kerk van het standpunt der jmode te Dordrecht is afgeweken. Of dit te eoht of ten onreohte geschied is, laat het lad in het midden, daar het geen nieuwe ecussie over deze ziaak nu-ttiig achit. IEVR. TROMMEL-MEERING t In den ouderdom van 35 jaar is op B a b o WTest-Nieuw-Guinee) overleden Mevr. J. W. rommel-Meering, ech'tgenoote van den heer 'm J. Trommel, zendelin-g-leeraar der i| trechtsche Zendingsvereemging op Babo. E NIEUWE PRESBYTERIAANSCHE ERK We lezen over de nieuwe Presbytcriaan- ansche kerk in Amerika"» dat, zooals we «Ir Henry Beets in de Missionary donthly het volgende: „Het scheepje genaamd ,de Presbyteri- the kerk in Amerika", dat, zooals we 'tower al schreven, verleden Juni van sta- -pel liep, is direct al in onstuimige wate rreu gekomen. Hoogmogende heeren der jwriaten organisatie hebben zich beroepen ,J cp het gerecht om een injunctie, dat is en rechterlijk verbod te erlangen, zoodnt e nieuw® organisatie den ouden familie aam niet dragen kan. Ze meenen dat die aam aan de oude firma, om het zoo uit drukken, te veel klandizie en prestige ontnemen. Nu, dat beroep lijkt ons gjeer pietluttig toe. De hoogmogenden zul- •n dan ook zeker wel nul op hun rekwest Jrijgen; wat ze ook verdienen. Het ware nmers veel heter geweest indien de hoo- autoriteiten een algemeenen boetedag idden uitgeschreven voor hun kerken. Ze adden moeten roepen, luid uit de keel, broeders en zusters, treurt met ons om breuke Sions; hebt medelijden met haar v ÏFTEN EN LEGATEN Door wijlen de wed. J. Kamphof k is aan de Geref. kerk te Pieter- n gelegateerd de som groot f 5500, ienstng voor aflossing van schuld van ge- 01 oemde kerk. VRAAGBAAK voor DE REFORMATIE is het Weekblad onder redactie Van: a Prof. Dr. K. Schilder te Kampen, dat U ti niet missen kunt als U „bij" wilt zijn. De jaargang loopt van 1 Oct.—30 Sept. Abonnementsprijs: 2.50 per half Jaar. Uitgevers: OOSTERBAAN LE COINTRE, te GOES (Adv.) CHRISTELIJKE INSTELLINGEN Vertrouwensadressen ten dienste van Stichtingen van barmhartigheid. Zieken huizen. Sanatoria. Instellingen. Tehuizen. Fijne Vïecschwaren Conserven Worstsoorten Fabrikaat» HOFLEVERAMCIEPS ACCOUNTANT GRONINGEN LID VAN DE VER. VAN GEM, ACCOUNTANTS Controles Kerkelijke Administraties N.V. ALMELOSCHE VERVERIJ EN CHEMISCHE WASSCHERIJ STICHTINGEN 10 o/0 KORTING op de prijzen van CHEMISCH REINIGEN EN VERVEN van huishoudelijke goederen zoo als Gordijnen, Meubelstoffen, Dekens enz. HEERENSTRAAT 33 - TELEF. 15690 LAK- EN VERFFABRIKANT MIKADOL RELIEFVERF JAPANLAK, STANDVERF. ENZ. DE ROTTERD AMSCH E BOAZ BANK N.V. POMPENBURGSINGEL IS ROTTERDAM biedt 5 o/o en 4V4% OBLIGATIES van Kerkan Scholen en Chr. Phllantr. Inrichtingen, In coupures van 11000. -I 500. - en 1100. - 295. mcidianv 300 n >0. AutomMUcho 360 mm. t 250.—. 110.-^ Dai pikken van alt. Brood.oorten 1400.- Eleclr. Aard.ppal en Wortolichllmachlnei 5 varjeh ^modtelUn^vana^ «100—. K°01" Ion llkkir's'l'^e^ w'nkelle. en Groeoteharvdel. Prl]» aanvrage Ned. Fab. Unge garan.l» AH. Franco hui» Klutsmachlnes m. motor voor de Lichtleldinjj 1110 Machinefabriek „Finis N.V. - Ulft Alle Assurantie-adviezen zoowel voor U persoonlijk, als voor Uw bedrijf AMSTERDAM-C KEIZERSGRACHT No 523 TELEF.47755 - 47756 - 47757 DE ALGEMEENE VERGADERING Onder presidium van den heer J. Th. R. Schreuder vam Heemstede kwam de Ver- eeniging tot behartiging van de belangen der Chr. scholen voor M.U.L.O. vandaag te Utrecht in het gebouw voor K. en W. jaarlijksohe algemeene vergadering bijeen. De voorzitter opende hedenmorgen om half elf de drukbezochte vergadering met gebed en het lezen van 2 Cor. 5 17 tot 6 10, waarna hij de Openingsrede hield. Hii wees op die roep om den nieuwen mensch die door de wereld gaat. Deze nieuwe mensch, hetzij gebaren uit het cultuur-bols- jewisme of uit het nationaai-socia lisme door de cultureele middelen van den machts- en geweldsstaat, zal aan de wereld betere le vensvoorwaarden en een betere toekomst brengen. Het is de herhaling van de oude ge schiedenis waarvan het boek Daniël spreekt. Het oordeel Gods in den vernietigenden we reldoorlog voltrokken heeft den hoogmoedi ge n mensch niets geleerd. Hij zal als van ouds zichzelf verlossen. Daartegenover stelt de H. Schrift den nieuwen mensch als schepping Gods, in Christus een nieuw schepsel, zegt Paulus. Deze boodschap Gods spreekt van de activiteit Gods, de levensenergie Zijns Gees- tes en roept den mensch tot luisteren, ge hoorzamen, zich buigen, tot zelfvernedering, tot geloof in Christus. Daartoe gebruikt God mede-arbeiders, als hoedanig spr. alle Chris ten-ouders en -opvoeders ziet. De Christen- opvoeders bij het Mulo staan voor de ernstige vraag: hoe kunnen wij zulke mede-arbeiders Gods zijn? De Chr. M.UX.O.-school als cultuurinstelling Spr. gaf een nadere omschrijving van de Chr. Mulo-school, die ook een cultuur-instel ling is. Na het jongste Nat. Chr. Schoolcon- gros is de vraag die spr. hierboven stelde voor hem des te klemmender geworden. Spr. verwees in dit verband naar het referaat van Prof J>r. D. H. Th Vollenhoven, voor wiens denkprestaties spr. groote eerbied en bewondering heeft. Het is duidelijk dat de hoogleeraar meent dat de vakken rekenen en wiskunde, ook op de Muloschool een terrein vormen waarbij het Schriftuurlijk denken tot andere resultaten leidt dan het niet- Schriftuurlijk denken. Maar 6pr. ban Prof. Vollenhoven niet in zijn gedachtengamg volgen als deze zegt dat de basis waarop alle Chr. onderwijs steunt verlaten wordt als het verschil tussahen Schriftuurlijk en niet Schriftuurlijk denken niet erkend en doorgevoerd, wordt iin ieder vak. Indien dit juist is dan is het principieel gezien onjuist dat er een gemeenschappelijk Mulo-examen bestaat, wijl dit onder stelt een breed terrein van cultuur waarop beide denkwijzen tot gelijke resultaten voert. Spr. gaf hier enkele Schriftuurlijke gegevens die over de opkomst en vooruitgang der cultuur handelen als lm Gen. 4 en 6, Lukas 16 Wel verdient bet van harte toejuichting, dat er een wijsgeerige school komt, met man nen als prof. Vollenhoven die de grondstel lingen, theorieën en hypothesen der gangbare wijsbegeerte in hun historische wording na gaan en toetsen op hym echtheidsgehalte met als norm de bijzondere openbaring Gods, vastgelegd in de H. Schrift. Dit neemt even wel niet weg dat er een algemeene openba ring Gods is aan alle mensdhen die leidt tot een wélgefundeerde kennis van al het ge schapene, die overal en ten alle tijde dezelf de is. Er is dus ook in het Mulo-onderwijs veel dat ligt op het terrein der algemeene openbaring Gods en dat op alle scholen: openbare, Chr. en R.-Kath. hetzelfde is. Daar om acht spr. zulke kennis allerminst .neu traal". Wie in de school alleen een cultuur instelling ziet, zij het dan ook mede voor godsdienstige cultuur, die verstaat de roe ping der Chr. school niet. Spr. citeerde in dit verband uit de rede van Dr. K. Dijk op het jongste schoolcongres. Alleen in de levende, herscheppende kracht Gods kunnen wij, zoo besloot spr., mede-arbeiders Gods zijn in de opvoeding der jeugd. Daartoe moge ook deze vergadering medewerken. (Applaus). De voorzitter verwelkomde voorts afge vaardigden van tal van verwante en be vriende corporaties. De morgerwergadering was voorts geheel gewijd aan de behandeling van huishoudelijke zaken. Het aftredend be stuurslid', de heer H. Hoogenwey te Rot terdam, werd herkozen. De jaarverslagen werden goedgekeurd. Het ledental bedraagt thans 945. 4031 oandödaten namen aan het Mulo-examen voor rekening der vereeniging Referaat Prof. Berkelbach v. d. Sprenkel „Het gebed op school en in huis in zijn beteeken is voor de opvoeding tot gebedsleven voor leerLmgen van 12 13 tot 16 17 jaar". Spreker verklaart den titel dankbaar te hebben aanvaard, maar wijst er op hoe hier de school vóór het huis genoemd wordt en dat er van „leerlingen" gesproken wordt, zoodat de gedachte aan de school blijkt te overheerschen. En spr. is geen onderwijs man. Maar misschien heeft dat ook voordee- len. Het Chr. onderwijs wil rekenen met het gezin: hoe noodig dit ook zij, het maakt de taak moeilijker, omdat het nu ook moet gaan rekenen met het al meer voorkomend gemis aan „huis", hetgeen voor den bedoelden leef tijd van zooveel beteekenis is. Ook bij deze bespreking kan de verhouding van huis en school niet uit het oog worden verloren. Eerst zegt spr. nu iets over het gebed. Van ouds hield „de onderwijzing in db Christe lijke leer" de behandeling in van geloof, ge bod en gebed. Over de dogmatiek en ethiek is meer geLeeraard dan over het gebed. Het komt achteraan. Het gebed is dan ook een gevolg, de openbaring gaaf vooraf. Toch wordt bidden geleerd: de discipel vraagt: Heer, leer ons bidden. En zelfs Paulus zegt dat hyj niet weet te -bidden gelijk het behoort. Het is dus gave; nader gezegd, gave van den Heiligen Geest. Geldt dit voor het kind? Daar waar hef opgroeit in een kring, waar oprecht en openhartig gebeden wordt, deelt hef kind er vanzelf in mede: immers ieders plaats is voor Gods aangezicht. Toch komen de crises; zij vallen in de aan gegeven jaren. Ir. dien tijd kan een an dere opvoeder dan de ouders dikwijls meer doen dan gezinsleden vermogen; ook is in de moeilijkheden de afstand tusschen het kind, aan gebed gewend', en het kind, dat er vreemd aan is, ge ringer. Nu moet dus onze gedachtengang op de school overgaan. De vorm van het gebed is hier vrijwel uitsluitend gezamenlijk. Het onmisbaar persoonlijk element kan hierbij veilig schuil gaan onder de collectiviteit van den vorm. Maar de moeilijkheden betreffen de het gebed worden door dezen gebedsdienst niet overwonnen. Daartoe is noodig dat het besef, hoe de geheele schoolgemeenschap voor Gods aangezicht is, levendig en zuiver blijft. Dit stelt aan de gezamenlijke opvoe ders zoo hooge eischen, dat alleen de ootmoe- diigen ze kunnen dragen. Persoonlijk contact leerling en opvoeder kan veel befeeke- wanneer zijn „naasten" voor elkaar zijn en de relatie dus niet geforceerd is. De moeilijkheden voor den gebedsdienst op school moeten niet worden onderschat. Zij komen te voorschijn zoodra onze oogen open zijn voor de schade van een louter formeele gebedsdienst. Indien de looaliteilt het toelaat is een gezamenlijk gebed en gezang van alle leerlingen en docenten, niet altijd door denzelfden geleid, aan den aanvang van den dag (of desnoods van die week) gehouden, die meest gewenschte vorm. Daarbij kan de ontaarding van het gebed tot een ledige vorm, tot een leering, tot een vermaning gemakkelijker vermeden worden, temeer wanneer de leiders van het schoolvak doordrongen zijn van het feit dat gebed luis teren en spreken is voor Gods aangezicht en niet onder elkaar. Daarom behoort een kort, welgekozen woord uit de Schrift vooraf te gaan. De mogelijkheden, In het gezamenlijk ge bed gelegen, zijn Gode bekend, ons niet. Zij zijn vele, zij komen op ongedachte tijd en wijze te voorschijn bij leerling (en oud- leerling): den volwassenen zijn deze twee waarschuwingen gezegd: ten opzichte van den Geest „bedroef den Heiligen Geest niet" ten opzichte vam de jongeren: verhinder niet. THEOLOGISCHE HOOGESCHOOL TE KAMPEN Rectoraatsoverdracht en inauguratie Dr K. Dijk één dag verzet Naar wij vernemen zijn de rectoraatsover- dracht, de installatie en de inauguratie van Dr. K. Dijk als hoogleeraar aan de Theol. School te Kampen, één dag verzet en zullen deze plechtigheden nu plaats vinden op Don derdag 21 Jan. a.s. in de Burgwalkerk te Kampen. ONDER WIJSBENOEMINGEN Apeldoorn. Herv. School, Oude Zwol- sche weg. Tot hoofd: de heer R. van Goor, hoofd School m. d. Bijbel Kalkhoveo te Go- rinchem, met ingang van 1 Mei 1937. Appingeda m-R ij k s H.B.S. Tot leeraar W. J. K. L a b o u t, leeraar R.H.B.S. te Zie- S t o 1 w ij k. School m. d. Bijbel. Tot tijdel. onderwijzer, de heer P. Heidema, wachtg. te Wane werd. J. A. KETEL De heer J. A. Ketel, onderwijzer aar^-'e Tweede school met den Bijbel te Ensche- d viert 1 Januari as. zijn zilveren ambts jubileum. De jubilaris werd te Steenwijk geboren en was eerst werkzaam als onderwijzer te Nijkerk op de Veluwe. Na ruim 1 jaar werd hij onderwijzer aan de Eerste school met den Bijbel te Enschedé, vanwaar hij na 3 jaar naar de Tweede school vertrok, waaraan hij nog steeds werkzaam is. Op het terrein vam muziek en zang Is de jubilaris een vooraanstaande persoonlijkheid. Hij dient bijkams 25 jaar de Geref. Kerk van Enschedé als organist en is directeur van Chr. zangkoren te Nij verdal, Oldenzaal, Al melo, Glanerbrug, Neede en Enschedé. In laatstgenoemde plaats is hij directeur van het muziekkorps „De Chr. Harmonie" en het zangkoor „Looft den Heere". Met ddt laatste koor voerde hij de grootere werken als „Die Schöpfumg" uit. Meermalen behaalde de ju bilaris met zijm koren prijzen op concoursen. NEUTRAAL BIJZONDER ONDERWIJS Vandaag heeft te Utrecht vergaderd de Bond vam scholen voor Neutraal Bijzonder Onderwijs. Bcfialve de huishoudelijke zaken was ter tafel een voorstel vam het bestuur, om de wensóhelijkheid en mogelijkheid te onderzoeken vam het oprichten eener commis sie van beroep voor de bij den Bond aange sloten scholen. De heer O. de Waal van Doorn gaf een demonstratie vam zijn bijbel- sche modellen voor het onderwijs in de bij- beLsche geschiedenis, en daarna hield de Haagsche zenuwarts dr. Van Schelven een referaat over het onderwerpMoeilijke kinderen» SCHOLIER-DIJKWERKER Op het eiland Spiekeroog, een der Oostfriesche Waddeneilanden, bestaat een school, de zoogenaamde Herman n-L i e t z- school. Acht jaren lang hebben onderwij zers en leerlingen zich beijverd, in het oosten van het eiland grond in te dijken en in cul tuur te brengen. Door de zware stormvloeden vam onlangs heeft dit werk groote schade ge leden. Dijken zijn doorgebroken, landerijen overstroomd en aanplanfingen in enkele oogenblikken vernietigd. CHR. MIDDELB. EN VOORBER. H.O. Zaterdag 30 Januari 1937 zal de Bond van Ver gin, voor Chr. Midelbaar en Voorber. Hooger Onderwijs te Utrecht een buiten gewone algemeene vergadering houden in het Gebouw voor K. en W„ die te half 2 aan vangt. De agenda vermeldt bespreking der wachtgeldregeling voor leeraren en beamb ten: die over de wetsontwerpen tot wijziging van de M.O.- en H.O.-wet zal ingeleid wor den door Dr. J. F. Reitsma vam Rotter- In de Mededeelingen vam dezen Bond treffen wij een gewijzigd concept- waohtgeldregeling aan, waarbij de op richting eener vereenagimg „Waehtgeld- orgamisatie vam Vergm. voor Chr. M. en V. H. O. ontworpen is. Zij heeft tot doel, leeraren en beambten bij het Christelijk Middelbaar en Voorbereidend Hooger Onderwijs, die voor wachtgeld in aanmerking komen, het genot van wachtgeld te verzekeren. Ter bereiking vam dit doel verschiet de vereeniging wachtgeld aan leeraren en be ambten aan de scholen van de leden der ver eeniging, die daarvoor in aanmerking komen, volgens bij huishoudelijk reglement te stellen ■egel en. Lid vam de vereeniging kunnen zijn de leden vam den Bond vam Ver. voor Chr. Mid delt). en Voorbereidend Hooger Onderwijs. EXAMEN SCHOONSCHRIJVEN M.O. Uit het verslag der Examencommissie 1936 Schoonschrijven M.O. blijkt dat dit jaar aan ddt examen hebben deelgenomen 34 candida- ten, n.L 24 mannelijke en 10 vrouwelijke. Van hen slaagden 17 mannelijke en 8 vrou welijke. Het percentage geslaagden bedroeg dus 73 pet. tegen 50 pet. het vorig jaar. ROFFELRIJMEN TRAGISCH >nd had konden vlammen gedoofd - Dat is een tragisch ongeval: Een Kerstman op 't gemaskerd bal Raakt op een oogenblik in brand. De dansers vluchten alle kant. Twee brandweermannen leggen vlug Den armen Kerstman op zijn rug En dooven met bekwame spoed Het gruwzaam vuur, de laaie gloed. Gelukkig blijkt het naderhand: De Kerstman was slechts licht verbrand. De kerel kwam er prachtig af, Wat reden tot verheuging gaf. Het is een tragisch, droef geval: Een Kerstman op t gemaskerd bal Een Kerstman op een Kerstfestijn Waar Kerstvreugd is: de grove gijn, De drank, de dans, de dolle lach, Waar 't Kerst-Kind Zelf niet komen mag Waar alles met Het Kerstfeest spot, Met Christus' komst als Zoon van God Gelukkig redt Hij uit de brand Wie grijpt Zijn toegestoken hand, Wie in zijn nood en ongeval Zich biddend buigt in Bethlems stal. (Nadruk verboden) LEO LENS Examens Gosl. de heer Gesl. de <i«tine; en A. A. G. M. Geidermai examens zijn geëindigd. Geschieden ta. Amater* G. PRiemens. Amsterdai Nljhoff, Den Haag. Deze ex Gesl. de heer mej. J. A. H. s zijn geëindigd Willemaen, Ierseice; D. Woudsma, Oud'eschoot. EnzreUoh M.O. A. Utrecht Gesl. mej. J. M. M. Haye. wlem; en de heer Th. M. H. Lucas, Roermond. t Vtrecht. Ge.1. de heer J. v. Wijic, Den Haag. Stuurlieden. Den Hl er. stoomv. de heeren W. wük en W. A. v. d. Zee Mil TTtr.ckt, G„l. „tiitacbi rancronderwHa on de bewaar- en lairere scholen de daimea H. v. d Menlen. Huizum hij Leeuwar- EXAMEN STAATSPRACTIJKDIPLOMA Voor handel en administratie töS,phlomï "or H?n7eT\nnerdr,n.stV^7iin dam-rHVAlk Art her!' Schiet Bers*. Achterveld. (TTtr.); A Rlerenbroodannt' Amsterdam: .T. Blokker. Amsterdam- J Braaf' Rotterdam: W. Breunla. Zwollerkersnei* E J de Bruin. Oosterzee (Fr.); .T. Bruvn Den Haa~; krd*m.Dnft Wa??ennar: F. Chr.'De,haas. Roti rronlnc.»«' 7®"* Arnhp"V H DHkstra. 4mafJla. T E)'ers- BiissnmW. Fokke, Amsterdam; J. Frederlks. Oosterheek- J. Froeh- T J J P M van Gaaien. Den Boson; J.' r' Rotterdam: A. Gersie, Vnnrhurg V3n r Rnrdrecht: H H Groe- ?feWf%TR0tïerdarn: J M" Havermk. Arnhem: A, M. J. Hazelzet. Hlllecersberf-; F van Hekken Vllssine-enC J J E van der Heliden Manstri-ht1 F. Holthnlzer. Nümegon; J. J. M Hnhregtse té Dordrecht; R. Husen te Dordrecht: J. P. Kap- teun den Bouwmeester te Rotterdam; H. G. Klein te Rotterdam- J. H. Kloes te Heemskerk: E. Koppelaar te Rotterdam- ,T. Krna te Amater' lam; J. W. H. Kuiipera te Niimesren. G. J. Loe- •Ink te Dnetlnchem. UT. vnn Leeuwen te Haar- -em A. O W. van Lieshout te Eindhoven. T. Mackenbach te Eindh Muntena G. lerda: de Meerakker -•«r.» ie xvunerdam W Moor H. Mouthaan te Utrecht. J. -otterdam. C. L. van Niekerk C K Ro «-..cm.II.raam. v k iS'onncKens te Den Haag H. J. NtJhuls te Hengelo fO>. P. Ponse te Rot" terdam. S. J. Pool te Zwolle. C. de Raadt te Haarlemmermeer. J. vnn Rhoer te MePPe|. j. je. Richard te Eindhoven, G. W. van Riet Paap te Den Haag. K. J. Roskam te Den Haac W van Ruiswiik te Hilversum. L. O Runhaar te Does burg. H. J. Rückaert te Eindhoven. J A van Scheflen te Den Helder. H E. S-hut te' Ratter- dam. J. Schuurman tn RrutorAnn. J. Schuurman te R Hilversum. A J van der Sluös te Putter«hoek P. J. Steekelenburg te Rotterdam. A. Stofkoner te Breukelen, D. Taal te Schevenlngen. R. Tinls te Rotterdam. N. A. Theeuwes te Rijen. J M A. Tllgenkamp te Dordrecht. C J Tol te Leldsch'en- dam. A. F. Topman te Rotterdam. J. Touten- hoofd te Halfweg, C N Troosthelde te Alkmaar J. Tullener re Leeuwarden. H. E. L. Valkhoff te Rotterdam. J. M. Verbeek te Schiedam P Verhoog te Halfweg. G. Ve VERBAAL-UIT 4-iET& 5 40UANDSCHE yiSSCHERSLEVEN Dood - 6 fel. (EJ.VAN TSJLINGLN i Dominéé begon te spreken: Dat wat de Spreukendichter over de weegschaal heeft geschreven, slaat op heel veel meer dan alleen die schaal. Want het betreft hier .ten slotte één houding. Die, tegenover den naase. Wanneer een handelaar een ton haring gekocht heeft, en het blijkt, dat een eind onder de eerste lagen een mindere soort ligt. dan bovenop, is die man, wellicht onopzettelijk bedrogen* Wil nu een venter een vat koopen, dan bestaat er zake lijk bekeken, een mogelijkheid voor den handelaar, die be wuste ton kwijt te raken. De gegadigde keurt, bemerkt even min het verschil in kwaliteit, omdat de handelaar zijn kuiper opdracht heeft gegeven de bovenlagen weer als dekmantel te laten dienen. Hij, de venter, accepteert, en betaalt. Om zich te besussen, kan de handelaar den prijs vragen, welken hij er zelf voor gegeven heeft. En .toch? Toch staat hij niet meer zuiver tegenover zijn naaste, en wat insluit tegenover God. Evenzoo is dit bij den burgerbaas, die aan een klein karwei niet voldoende zou verdienen, als hij niet wat meer opteekende voor verbruikt materiaaL dan in wer kelijkheid het geval was. Zaken zijn zaken, zegt U? Zeker! Maar een Christen is Christen, 's Zondags in de kerk, in de week op z'n werk. Een .timmermansknecht zag in gedachten het zakboekje van z'n baas. Een stompje potlood schreef: 85 voet hout, ofschoon er slechs 75 gebruikt werd. Juist zweefde een zin van: zoo baas. die kan je in je vest steken, toen de woorden klonken: Christen in de week op z'n werk. De dansende woorden maakten plaats voor een beeld: Schaftlokaal, mannen met boterhammen, een vrees achtige kerel, die niet dur£t biddenHij zelf. De pot verwijt Dominéé vervolgde, dat een ieder dat kwaad .tegen den medemensch en God beging. Er moest tegen gestreden worden. Oprecht en zonder een slag om den arm te houden. Bidden om kracht, was het eerste, wat te doen viel. Hij sprak met overtuiging verder. De geloovigen waren innerlijk verheugd over de bemoe digende woorden. De moeilijkheden waren uit hun gelaats trekken te lezen. Het groote gebod na te komen, bracht moeite mee. Ze wisten de kracht daartoe te moeten vragen. Dan echter ook te ontvangen Dankgebed. Dominéé bad voor de mannen, die zich op zee bevonden, vroeg hen te willen bewaren en behouden thuis te brengen. Vrouw Poot bad mee, pinkte een traan weg. De zwarigheden des levens deden zoo licht God vergeten, en dat Hij helpen kon in .tijden van nood, wijl alle bestuur in Zijn hand was, 'had dominéé gezegd. En had haar man niet eveneens zoo gesproken? Bewaar m'n jongen, HeereIkik heb zulk een klein geloof De godsdienstoefening was geëindigd. Uit de deur openingen gulpten drommen van menschen. Gezegende en onberoerde, verblijde en onvoldane. Menschen, die zich zelf gezien hadden en menschen. die slechts anderen voor oogen hadden gehouden. Dominéé heeft het weer goed gezegd, hé? Die konden ze (met nadruk) in hun zak steken. Zaken zijn zaken. Kostelijk. Zeker. Een fijne preek. We kunnen het er allemaal weer mee doen in de komende week. Christen is Christen. Dit antwoord werd blijkbaar niet verwacht. Er werd althans verwonderd gezwegen. De schipper legde z'n Bijbel neer. nam het andere boek, de Godvreezende Zeeman. Een lucifer wees de bladzij aan: De vergeefsche arbeid in het geloof hervat, over Lukas 5 5, Kees wilde vragen: Is dat de preek? Hij deed het niet. wachtte af. benieuwd naar wat hij zou hooren. Het is de plicht van eenen godvruchtige, zoo naarstig te zijn in het gebruiken van de middelen, die God hem aan de hand geeft, alsof hij het zelf alléén moest doen, en onder- tusschen tot God zoo geloovig op te zien, alsof de Heeren het alles moest geven, las Volk. Zijn stem, anders ruig en oolik, klonk nu wat deftig, eentonig. De woorden waren wat zwaarwichtig. Maar de mannen luisterden. Voor den één was het een verkwikking te vernemen, dat „vlijtig en naarstig te zijn in de bezigheid, die de Goddelijke voorzienigheid ons oplegt, de weg is om daarin Zijn zegen te wachten", want „die met een bedrie- gelijke hand werkt, wordt arm"En zelfs het „maar Zijn eigen Volk kan ook teleurgesteld worden in hunne verwach ting, dat de Heere geen zegen geeft op hunnen arbeid Voor den ander was het een botte berusting, die aan on verschilligheid na kwam. Want Heerke meende: dan moest je dat maar aannemen. Wat kon je er anders tegen doen, dan het gemoedelijk aan vaarden? En Meewis dacht: daar heb je'al. Absolute lijdzaamheid kweeken ze. Kon niet uitblijven. (Wordt vervolqd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1936 | | pagina 11