Het vierde Nationaal Chr. Schoolcongres
ZATERDAG p OCTOBER ïgjS
DERDE BLAD PAG.
Tweede dag: Bespreking referaten van
Prof. Aalders, A. v. d. Baan, Prof. Rut
gers, Pfarre Frör, J. Strikwerda, Mej.
A. Stoll, G. J. v. d. Ploeg en Dr. v. d. Spek
Derde dag: Referaten Prof. Vollenhoven,
Drs. J. H. Ruysch van Dugteren en Prof.
J. Waterink. - Slotrede Dr. K. Dijk.
Sluiting Ds. J. Barbas.
TWEEDE DAG
INTERNATIONALE SECTIE
In de Internationale Sectie welke weer
;werd voorgezeten door Prof. Dr. J. Wate
rink, kwam eerst aan de orde de voort
zetting van het referaat van den heer A.
van der Baan te Leiden over Künkels op-
ivoedingsbeginselen in hun beteekenis voor
.de christelijke opvoeding in huis en school.
De heer S ch r e u d e r wees op het on
derscheid tusschen Christelijke paedagogiek
en Christelijke opvoeding, en zeide, dat het
niet genoeg was, dat iemand Christen is,
maar hij moet leven uit het geloof.
Dr. Spader achtte het niet voldoende,
dat de genade pas aan het einde in werking
treedt.
Prof. Waterink merkte op, dat naar
zijn meening iedere leeraar die Künkels
methode volgt, met zijn leerlingen ongeluk
ken maakt. Künkel is te waardeeren als
Psycho-therapeut, doch als paedagoog kun
nen wij hem niet gebruiken.
Referent antwoordde, dat we de cultuur
gebruiken mogen om er Gods werk mee te
helpen bevorderen. Een Christen is iemand
die leeft uit het geloof; dat is geen tegen
stelling.
Groet uit België
Hierna sprak Ds. H o m a n uit Antwer
pen de vergadering toe. Hij bracht de groe
ten over uit België en deelde mee, dat er
tien Prot. Chr. scholen zijn in Vlaanderen
pn een in Walenland.
Staande werd aangehoord het telegram
Van antwoord namens H. M. de Koningin
aan het Congres.
Referaat Prof. Aalders
Hierop was aan de orde de bespreking
Van het referaat van Prof. Dr. W. J. Aal
ders te Groningen over de dialectische
theologie in haar beteekenis voor de chris
telijke opvoeding in huis en school.
De heer Ween ink uit Aalten vond.
dat de arbeid in de chr. school en de dia
lectische theologie onvereenigbaar zijn. Is
er in de dialectische theologie niet veel, dat
herinnert aan Dostojewski en haar daarom
moet doen verwerpen?
Dr. Graf man van Elberfeld was ver
heugd, dat referent zoo voornaam en waar-
dig over Barth gesproken had. Spr. is het
op vele punten niet eens met ref.; tegen
over diens Bijbelsche citaten zou hij vele
andere Schriftwoorden kunnen stellen.
Barth wil ook wel Christelijke paedagogiek
in dien zin, dat ze is de opvoeding door het
Woord Gods. God voedt op door wet en ge
nade. Het is niet in des mensclien hand
Christelijk op te voeden, doch dit is alleen
de Souvereiniteit Gods. Het doel der men-
schen moet lager gesteld worden, dan wij
deden: onze opvoeding moet zich vergenoe
gen met het dienen van Gods opvoeding.
Ds. Wouters van Soest vroeg wat be-
'doeld wordt in Barths theologie met „onder
Gods Woord stellen". Is het Barthiaansclie
„onder het oordeel brengen" niet iets heel
anders dan het Paulinische? Paulus laat
dit betrekking hebben op de zonde, maar
Barth op de Schepping.
Licentiat Frör uit Neurenberg was er
dankbaar voor, dat hij in Holland het ze
kere geluid gehoord heeft, dat het zwakke
punt in de dialectische theologie is de op
voeding. Dit is in Holland nog slechts theo
rie, maar in Duitschland ervaren we dit
reeds in de practijk, dat men zegt, dat er
geen onderscheid is tusschen Christelijke
opvoeding en heidensche opvoeding. Dan
heeft men ook geen Christelijke scholen
noodig. Maar spr. acht het wel goed van
de dialectische theologie, dat het onder
scheid wordt aangegeven tusschen verkon
diging en opvoeding; hier in Holland haalt
men die twee wel eens door elkaar.
[Antwoord Prof. Aalders
Prof. Aalders, de spr.'s beantwoordend
zeide, dat hij steeds bij Barth gevonden
heeft, dat deze Jezus Christus beschouwt
als de tweede Persoon van -de Triniteit, als
de Jezus Christus uit de Heilige Schrift.
De Barthiaansche beweging is ook voor ons
Calvijn. De Duitsche sprekers stellen ver
kondiging tegenover opvoeding. Maar spr.
wil dit anders stellen. Onderwijs is zakelijk,
opvoeding persoonlijk. Opvoeding beteekent
een appèl op het hart van het kind. In het
onderwijs steekt iets van verkondiging. Wij
mogen er niet mee tevreden zijn, dat een
uur Bijbelsch onderricht op de school wordt
gegeven; het heele onderwijs moet door
trokken zijn van den geest des Bijbels.
MIDDAGZITTING
Internationale Afdeeling
Des middags werd de Internationale Sec
tie voorgezeten door Ds. Barbas.
Het Protestantsche onderwijs In Frankrijk
Pasteur Schmidt te Parijs gaf eerst
een overzicht van de geschiedenis van het
Christelijk onderwijs in Frankrijk. Een der
burchten van het Protestantisme is de Fe
deratie welke spreker vertegenwoordigt, n.l.
de Maatschappij tot bevordering van Prot.
Chr. scholen in Frankrijk. In 1860 waren
er 2000 Protestantsche scholen. Doch 1882
was het jaar waarin de school neutraal ge
maakt werd. De Katholieken hebben toen
hun scholen behouden maar de Protestan
ten zagen de gevaren van het neutrale on
derwijs toen helaas niet in en geloofden in
de belofte dat op de neutrale scholen dc
religie gerespecteerd zou worden. In 1905
kwam de scheiding tusschen Staat en Kerk
waardoor de financieele toestand voor het
Protestantisme zeer ongunstig werd en de
nog weinige Prot. scholen werden opgehe
ven.
Het buitenlandsche Protestantisme met
name uit Engeland nam de Evangelisatie
onder volwassenen in Frankrijk ter hand.
Maar het kind blijft zijn onderwijs ontvan
gen op de neutrale school, waar meer en
meer tegenstanders van het Christendom
als onderwijzer komen. Het Protestantisme
bevindt zich tusschen twee gevaren: eener-
zijds de neutrale school en anderzijds de
Katholieke school. Daarom moet het Pro
testantisme zijn eigen scholen herbouwen.
Oprichting van Protestantsche scholen is
vrij maar de Staat geeft er geen cent voor.
Er zijn nu in Frankrijk nog 40 lagere en
middelbare Protestantsche scholen. Het Pro
testantisme wil trachten om scholen to
bouwen, want de wensch daartoe leeft in
vele Protestantsche harten in Frankrijk.
Prof. Dr. V. H. ïfutgers lichtte zijn
referaat toe over de vraag: „Welke beginse
len zijn uit onzen schoolstrijd te formulee
ren voor het Christelijk Onderwijs in an
dere landen?"
Bespreking referaat Prof. Rutgers
De heer Schligger uit Bazel zeide,
dat bij de verhoudingen in Zwitserland niet
eenvoudig gekopieerd kan worden wat do
Hollanders in hun bewonderensweardigen
schoolstrijd hebben bereikt. Een reiigieloozo
school kent men niet in Zwitserland. De
Kerk heeft met den Staat een overeenkomst
getroffen dat de onderwijzers die gods
dienstonderricht willen geven dit in het
Leerplan mogen opnemen. De leerlingen die
geen godsdienstonderricht krijgen, bekomen
dit in een apart uur door een speciaal aan
gewezen leerkracht Van de leeraars die
van de vier particuliere Seminaries komen
gaat voor het meerendeel een goede en
heilzame invloed uit
Ds. Van Griethuyzen uit Brussel
wees erop dat de toestanden in België zeer
apart zijn. Er zijn 60.000 Protestanten in
België op 8 millioen inwoners. Er zijn
slechts tien Protestantsche scholen in Bel
gië.
Pfarrcr Linde uit Iserlohn zeide het
volgende: Het is Gods genade als het ge
richt komt en de strijd aanbreekt Dat leert
Holland ons. En tweedens is het hechte
fundament noodig. Dat laat Holland
En dan zien we dat er geen scholen zijn
kunnen die niet naar den Geest Gods zijn.
önder alle, omstandigheden moet het Evan<
gelie basis zijn voor heel het onderwijs.
Alle rechten die de burger heeft moet hij
gebruiken om tot dit doel te geraken. En
als men geen vrijheid heeft dan moeten
leeraars en onderwijzers 't toch doen. Kan
het niet op de school, dan in huis.
Semonair-director Leere uit Oslo gaf in
lichtingen omtrent den toestand in Noor
wegen.
Antwoord Prof. Rutgers
Prof. Rutgers antwoordende,gaf een
citaat uit een Zwitsersch onderwijsorgaan,
Prof. Dr W- 1- 'Aalders
lahcT .van belang, omdat zij spreekt over
Gods oordeel over den mensch en de leer
der rechtvaardigmaking door het geloof,
dat mij verdoemt en vrijspreekt. Dat is voor
ons van groote beteekenis, omdat het oor
deel Gods altijd het laatste is. Het gevaar
ïs echter, dat Barth zonde en schepping
vermengt, dat hij zondeval en scheppingsval
laat samenvallen. Spr. ziet de mensch die
gered wordt weer als schepsel Gods zijn
beteekenis krijgen. Barth wendt zich tot
Duitsche toestanden, die wij niet kennen.
[Wij hebben een halve eeuw van strijd ach
ter den rug tegen liberalisme en humanis
me. Die heeft men in Duitschland niet ge
kend. Barlh staat nader toj, Lut.her dan tot
Pro/. Dl y. H. Rutgeu
waaruit bleek, dat veêl van het verlangen
in Zwitserland op schoolgebied toch over
eenstemt met hetgeen Holland tot den
schoolstrijd deed komen.
Niet door ons werk komt het Rijk Gods.
Hij is daarbij niet gebonden maar Hij heeft
ons gebonden en onze plicht gewezen.
Referaat Pfarrer Frör
Pfarrer Lie. Kurt Frör uit Neuren
berg hield zijn referaat over: De taak van
den Christelijken Opvoeder met betrekking
tot de Oekumenische Christenheid.
Deze spreker heeft in een ontroerend be
toog, dat in alle stilte aangehoord werd, een
getuigenis gegeven. Hij wees met diepen
nadruk op den band welke er moet zijn
tusschen Christus en den opvoeder, en dat
slechts hij een goede opvoeder is, die door
Christus gegrepen werd. Aan het eind van
zijn toespraak zeide Pfarrer Frör, dat als
alle stutten en steunen aan de Kerk ont
vallen en zij geen gunst van menschen
heeft, omdat God haar een plaats in de we
reld laat, zoolang Hij dit wil, dat wij dan
toch de vrijheid behouden, welke God ons
geeft, van te lijden en te gelooven.
Diep onder den indruk zong de vergade
ring. op verzoek van Ds. Barbas, den Duit-
schen vrienden toe het „Dat 's I-Ieeren ze
gen op u daal'Daarna ging Pfairer Frör
voor in dankgebed.
TWEEDE SECTIE
In deze sectie werd eerst besproken het
referaat van Prof. Dr. W. J. Aalders uit
Groningen over de dialectische theologie in
haar beteekenis voor de christelijke opvoe
ding in huis en school.
Referaat Prof. Aalders
De heer B. R o o r d a van Oudeschip
(Gron.) wil zijn protest tegen Barth en
daarmede ook tegen den referent samenvat
ten in het woord dat het Gode behaagd heeft
door de dwaasheid der prediking zalig te
maken die gelooven.
De heer N ij h o f va'n Breda vroeg of de
Schrift de dingen niet veel duidelijker leert
dan Barth zulks t.a.v. God den Schepper
etc.
De heer v. Klinken van Leeuwarden
acht, wat Barth wil, een radicale ontken
ning van wat onder ons geleerd wordt. Het
Barthianisme acht spr. een crisisverschijn
sel.
De heer v. W ij n g a a r d e n van Ara
sterdam acht de critiek van ref. op de dia
lectische theologie van Barth in het refe
raat, in de stellingen weer wat teruggeno
men. Ref. zegt bijna niets over Barths
Schriftbeschouwing. Barth kan onze leids
man niet zijn.
De heer Pil on van Apeldoorn wilde
ref. danken voor zijn betoog waarmede spr.
zich grootendeels vereenigen kan.
Replieken Prof. Aalders
Hierna diende prof. Aalders van re
pliek. Spr. constateert dat de discussie zui
ver theologisch was en het vraagstuk niet
paedagogisch is belicht De heer Roorda
neemt een bepaalde extreme houding aan
t.o. Barth, die hem onbillijk maakt Natuur
lijk is Barth niet nieuw evenmin .als Lu
ther en Calvijn. Al wat actueel is is nieuw.
Men moet het verband tusschen Barth en
Kohnstamm niet leggen, want de laatste
heeft Barth met nadruk bestreden. Spreker
gaat met den heer v. Wijngaarden mee
neemt het woord vergeten terug in zijn
stellingen wijl hier een schuldig vergeten is.
Dat Barth de werkzaamheid van God in
den mensch miskent is een diep ernstig
bezwaar van spr. De heeren die zoo sterk
tegen Barth gekeerd zijn, moeten Luther
eens in zijn oorspronkelijke werken door
kruipen, dan komen ze uitdrukkingen tegen
waarvan ze zullen rillen! (Applaus).
Hierna kwam aan de orde het referaat
van den heer A. v. d. Baan van Leiden
Künkels opvoedingsbeginselen en hun
beteekenis voor de christelijke opvoeding
in huis en school.
De discussie werd geopend door den heer
K. Brants van Haarlem. Spr. wil opwek
ken tot belangstelling voor de figuur en
het werk van Künkel.
De heer L. v. Klinken van Leeuwar
den, vond dat ref. onderscheid had moeien
maken tusschen Künkel als psycholoog en
Künkel als heilpaedagoog. Tegen het laat
ste heeft spr. bezwaar. Met Künkel en al
künkelende buiten de H. Schrift zal men
Bedrogen uitkomen.
De heer J. Gilhuis van Utrecht vindt
K. 'n fijnen kerel maar zegt altijd tegen de
leerlingen als hij hen een werk van IC.
geeft, dat deze eigen Heiland wil zijn.
Heeft K. zich aangesloten bij de Oxford-
Beweging?
De heer G. M e i n e m a van Groningen
vroeg of bij K de zaak in den grond in
orde is.
Repliek A. v. d. Baan
Hierna diende de Heer v. d. Baan van
repliek. Ook spr. bereikte het gerucht dat
K. zich bij de Buchmanbeweging heeft aan
gesloten. Zekerheid heeft spr. echter niet
IC. heeft ons de problemen waar het om
gaat laten zien en ons wakker geschud. Spr
wil IC. aanvaarden als een heilzaam, cor
rectief en onderschrijft de bezwaren tegen
K. als heilpaedagoog.
DERDE DAG
Utrecht, 31 October.
De laatste dag van het Schoolcongres,
Hervormingsdag, was alleen bezet met al-
gemeene vergaderingen, een des morgens
te 10, een des middags te 2 uur. Naast twee
referaten van wetenschappelijken aard
over de filosofie en over de theoretische
paedagogiek was er een gewijd aan een
speciaal onderdeel van het onderwijs: het
psychotechnisch onderzoek.
De eerste spreker van de morgenzitting
was Prof. Dr. D. H. Th. Vollenhoven,
van Amsterdam, die sprak over „Christe
lijke filosofie en onderwijspraktijk".
Referaat ProL Vollenhoven
De voornaamste vragen, die de praktijk
van het onderwijs aaö de wijsbegeerte stelt,
raken, aldus de hooftleeraar, de opvatting
van:
a. leeraar en leerlingen;
1 b. wat laatstgenoemden dient onderwezen;
c. de onderwijstaak.
Het verschil tusschen Schriftuurlijk en
niet-Schriftuurlijk denken is zóó fundamen
teel, dat het Christelijk onderwijs niet zal
mogen rusten voordat de consequenties van
dit verschil ook voor de voornaamste vra
gen in zake het onderwijs in de wiskundc-
I vakken is .uitgewerkt,
Prof. Dr D. H. Th. Vollenhoven
Referaat Drs. J. H. Ruysch v. Dugteren
Als tweede spreker was aan het woord
Drs. J. H. Ruysch v. Dugteren, van
Amsterdam, met het onderwerp »Het nut
van psychologisch onderzoek voor het on
derwijs op de Chr. scholen". Van sprekers
stellingen drukken wij er enkele af:
Door het instellen van psychotechnisch
onderzoek op de christelijke school voor ge
woon lager onderwijs, bevordert men het
vroegtijdig herkennen van mogelijke afwij
kingen bij de kinderen en komt men ge
makkelijker tot een juiste diagnose daar
i. Het onderwijzend personeel wordt hier
door beter in staat gesteld voor zoover
dit in klasseverband mogelijk is de voor
elk kind noodzakelijke maatregelen te tref
fen. Op deze wijze benadert men zoo dicht
mogelijk het ideaal van individueelo behan
deling i n de klasse.
Het buitengewoon lager onderwijs kan
het psychotechnisch onderzoek niet missen,
daar met behulp van dit onderzoek voor
elk kind afzonderlijk kan worden bepaald,
waór het onderwijs met de grootste kans
succes een aangrijpingspunt kan vinden
Het psychotechnisch onderzoek op de
school moet in 't algemeen worden gezien
;en van de onmisbare hulpmiddelen om
te komen tot een zoo nauwkeurig mogelijke
analyse van alle moeilijkheden, welke zich
kunnen voordoen bij de leerlingen van een
der in het onderwerp genoemde vormen
van ondenvijs.
MIDDAGZITTING
Te 2 uur werd de laatste zitting van het
Congres geopend. Slechts één referent was
daar nog aan het woord, n.l. Prof. Dr. J.
Waterink, van Amsterdam, die over
het normatief karakter van de theoretische
paedagogiek sprak. Sprekers betoog was
aldus samen te vatten:
Tot voor nog betrekkelijk korten tijd werd
het normatief karakter van de theoretische
paedagogiek vrij algemeen erkend.
Gansch anders is dit geworden door een
tweetal invloeden. In de eerste plaats door
De heer A. J. Schreuder van Ooster-
beek, weee op de bezwaren, die aan de in
het verleden vaak gevolgde practijk kleven.
De grens voor onderwijs aan zwakzinnigen
'e scholen voor buitengewoon onderwijs
moet zeer nauw getrokken. Miett B.O. moet
een van de vormen van L.O. zijn, net als
bet Mulo bijv.
De heer P. G. Schreuder van Arnhem,
oordeelde, dat de kwestie van goede samen
werking tusschen B.O. en L.O. het hart
raakt der zaak. Goloof en liefde moeten
'hier den toon aangeven. Hier is een ge
meenschappelijke schuld.
Referaat Dr v. d. Spek
Na de discussie beantwoordde Dr v. d.
S p e k de gemaakte opmerkingen. Spr. zette
uiteen, hoe de kinderen in de internaten
van „Zoekt het verlorene" te Rotterdam
komen. Spr. gaf een nadere uiteenzetting
van verschillende opvattingen inzake erfe
lijkheid, milieu enz., waarbij hij tevens stil-
Prof. Dr J. Wateririk
het optreden van de „dialectische theolo
gie", over welke evenwel in verband met
het referaat van prof. dr. W. J. Aalders
niet breeder wordt gehandeld.
In de tweede plaats had het optreden
van het nationaal-socialisme en zijn pae
dagogiek een groote beteekenis.
Beschreven wordt, op welke wijze door
de nationaal-socialisten betoogd wordt, dat
de paedagogiek geen normatief karakter
heeft.
Het standpunt van het nationaal-socialis
me werd allereerst aan immanente critiek
onderworpen.
Betoogd werd vervolgens, op welke wijze
wij de paedagogiek hebben te zien als een
normatieve wetenschap en hoe wij de nor
men voor de paedagogiek verkrijgen en
verwerken.
De voornaamste normen, naar welke de
paedagogiek zich heeft te richten, werden
genoemd en met eenige voorbeelden werd
getoond, hoe de paedagogiek haar norma
tief karakter ten opzichte van de algemeene
normen bewijst en hoe zij haar taak ten
deze vervult
SECTIE m
De sect/ie, gewijd aan het Buitengewoon
Lager Onderwijs, werd gepresideerd door
dien heer J. Hobma van Utrecht. Referen
ten waren die heer G. J. v. d. Ploeg van
Rotterdam, over: „De noodzakelijkheid,
mogelijkheid en metbode inzake het op-
riohten vam nieuwe Christelijke scholen
voor buitengewoon L. O." en Dr Joh. v. d.
Spek, van Poortugaal, die sprak over:
„Verzorging van en onderwijs aan psycho-
pathen".
Referaat v. d. Ploeg
De heer v. d. Ploeg gaf een korte toe
lichting op zijn referaat, waarna zich zes
sprekers voor het debat opgaven.
De heer C. de Neef, van Den Haag,
merkt op, dat die school voor buitengewoon
onderwijs is een zege» voor de kinderen
die er op gaan. Maar daarna begint voor
hen de ellende, omdat «nbachts- en nijver
heidsscholen hen niet JOelaten. Daarin moet
verandering komen.
De heer P. v. A a 11 n van Arnhem vond
dit onderwerp op het congrasagendum een
appèl op de on derwij 2*>re. Hebben de men
schen van het buitengewoon onderwijs wel
voldoende belangstelling voor het lager
onderwijs?
Drs J. H. Ruysch van Dugteren
var» Amsterdam, vroeg, wat de leerkrach
ten staat te dloen als de ouders hum kin
deren niet naar een school voor b. o. willen
zenden? Moeten zij dan individueel onder
wijs ontvangen?,
Dr Joh. v. d. Spek
stand bij de karaktersignatuur van de pu
berteitsjaren. Spr. gelooft, dat de genees
baarheid van de psychopathie in de komen
de jaren verruimd zal worden.
Er zijn vele sombere vwrsohijnselen en
daar is ook het element van de behoeften-
bevrediging, dat zooveel hooger is opge
voerd dian voorheen.
We moeten, aldus spr., dankbaar zijn, dat
in '36 de A. H. Franckesohool te Rotterdam
is gerangschikt geworden onder de scholen
voor B. O. (Applaus).
Slotrede Dr E. Dijk
Hierna verleende de voorzittrT het woord
aan Dr K. D Ij k, Geref. predikant te Den
Haag-West en voorzitter van de Unie „Een
school met den Bijbel" om de slotrede te
houden.
Spr. ving aan met te herinneren op
dezen laatsten Octoberdag aan de ge-
Dr K. Dijk
loofsdaad van Luther op 31 October 1517,
welke de inzet was van den strijd om de
ware vrijheid, diie ook geleid heeft tot de
vrije school met den Bijbeü. Maar deze Re
formatie vindt haar aanvang in de refor
matorische daad Gods in Luthers ziel, en
Luther lx>u nooit tot den strijd voor
sola fide, het door het geloof alleen geko
men zijn, indien deze worsteling niet w
voortgekomen uit zijn eigen bekeerkig
geloofsovergave aan Jezus Christus.
Welnu, diezelfde heilige orde geldt nog
voor alle reformatie en voor eiken geeste
lijken strijd; ook voor die worsteling voor
de School met den Bijbel, die haar geboorte-
stonde moet vinden in de werking des
Geest es in onze harten.
Spr. wijst er op, dat wij gevaar loopen
dit element teveel te vergeten. De verwer
kelijking van alles wat op het Congres
bodlen werd, is alleen mogelijk door ooze
persoonlijke geestelijke activiteit heen, zoo
als ook in den Schoolstrijd deze persoon
lijke geestelijke kracht het geheim der ge-
loofsworsteling was.
Daartoe, zoo ontwikkelt spr. verder, is
noodig, in de eerste plaats krachtig levend
geloof, voorts sterk besef van onze roepmg
en daarmede in nauw verband liefdevolle
gehoorzaamheid, cn in de derde plaats het
gebed, het dicht leven met onze taak bij
God en in de gemeenschap van Jezus
Christus. Tot het nadruk leggen op deze
drie eischen dringt velerlei gevaar op. Spr.
wijst op de levensverzakelijking van deze
tijden die het geestelijk élan zooveel schade
toebrengt.
Wij hebben noodig manmien en vrouwen,
die de taak van opvoeding en onderwijs
verrichten in levend geloof en in het diepe
besef van hun Goddelijke roeping. Zoo niet,
dan boet de schoolstrijd zijn schoonheid in,
zoo ja, dan is er hoop voor de toekomst
Indien we ons van dize vragien meer en
dieper bewust worden en deze bezirundng
mede vrucht is van dit congres, zi,n wij
niet te vergeefs tij elkaar geweest, en heb
ben wij vrijmoedigheid om ook voor den
sohoolstrijd, op deze 31ste October te be
lijden:
Ons ktorl een sterke Héld ter zij,
Dien God ons heeft verkoren.
Vraagt gij Zijn naam, zoo weet,
Dat Hij de Christus heeit,
Gods eengo* mn Zoon,
Verwinnaar van den troon,
De zege is Hem beschoren. (Applaus)
Hierna sprak Ds Barbas miog een kort
slotwoord en sloot het Congres met de
bn: Ilkelijke plichtplegingen.
Uit het sociale lea
MARSCHVAARDIG
Dë November-actie
van het C.N.V.
Nog enkele dagen scheiden ons vani
November-maand, waarin de Christelj
Vakbeweging evenals vorige jaren, een|
zondere propaganda-actie voert.
Ter voorbereiding van deze actie wen'
in September en October op een negei,
plaatsen vergaderingen met de bestuurt'
der afdeelingen en besturenbonden gel
den. Deze bijeenkomsten zijn voortreffy
geslaagd zoowel vanwege het groote aas
deelnemers als de geest van saamhoiÈ
heid die er heerschte. 1
Het C.N.V. met zijn twee en twintig
bonden en bijna honderd-tienduizend Ie?
maakt zich gereed tot de November-al
met het tweeledig doel: de leden zelL
sterken in de strijd en de nog niet aam
slotenen aan te sporen mee op to trek!
De actie wordt op ruim twee hondt
laatsen, waar besturenbonden zijn, ing|
met het houden van een groote propagarf
vergadering, waar twee bestuurders vair
Christelijke Vakbeweging het woord zuf
voeren. Meestal spreekt dan ook een
plaatselijke predikanten, terwijl mui
zang of declamatie de bijeenkomst zal|
wisselen.
Het thema waaronder de actie wordt!
gezet luidt: „De nood van deze tijd" en I
eisch van ons beginsel". De Christelj
Vakbeweging en haar leden staan midj
in de nood, die van geestelijke oorsprong
en zich op velerlei wijze openbaart ool|
het natuurlijke leven. Zij ondergaan
nood door langdurige werkloosheid en I
laging van loonen en salarissen. In sj
mige landen grijpt de vakbeweging n
verkfeerde middelen om die nood te lenij
De Christelijke Vakbeweging wil, in gehi
zaamheid aan Gods ordinantiën, in
rechte weg gaan.
De leden van de Christelijke Vakbd
ging roemen niet in dictators, maar zij i
ten zich sterk met den Psalmdichter
zong: „Gij zijt de heerlijkheid onzer sterl
want ons schild is van den Heere".
Het beginsel der Christelijke Vakbewej
is God lief te hebben boven alles en
naaste als ons zelf. Dat is de groote levi
wet voor alles, ook voor het terrein 1
het sociale leven. Met dit beginsel gaat
Christelijke Vakbeweging de maatscha;
ln om die te hervormen. Zij stoot daa
op andere richtingen, die werken uit
ander levensbeginsel, terwijl stroomin
in het Nederlandsche volksleven er r
streven om de arbeidersbeweging onde
schikt te maken aan de totaal-staat, w
door de vakbeweging wordt vernietigd.
De November-actie is er op gericht on
eisch van ons beginsel uit te dragen
allen die hetzelfde ideaal najagen te bi
gen zich bij het C.N.V. aan te sluiten,
gaat om de werving van duizende en t
duizende Christen-arbeiders, bedienden
ambtenaren, die door niet of verkeerd
organiseerd zijn de doorwerking van
Christelijk beginsel tegenstaan en d
mede de macht der tegenstanders
grooten.
De Christelijke Vakbeweging heeft ii
crisisj'aren, die achter ons liggen
kracht tegengestaan alle streven om
arbeiders weer omlaag te drukken naa
positie van vijftig jaar terug. En zij i
de voor een betere verhouding tussi
patroons en arbeiders, door het afsli
van collectieve contracten; zij bevord
de vrede door overleg inzake de arb
voorwaarden; zij drong bij de Over
aan op betere arbeidsbescherming, st
regeling, vakopleiding.
Daarnaast riep zij zelf allerlei inste
gen in het leven ter verhooging van
geestelijke en lichamelijke weerkracht
rer leden, o.m. tot bestrijding van d<
berculose, moreele gevaren van werk
heid, een vacantie-oord werd gest
fondsen tot sterking in de sociale s
werden in het leven geroepen.
De Christelijke Vakbeweging is ma
vaardig. En de roep gaat uit tot lede
niet-leden: komt in groote getallen
de propaganda-vergaderingen. Schaal
om de vaan van het C.N.V. tot behoud
de Christelijke grondslagen van ons d
schappelijk leven. In de worsteling or
toepassing van het liefdegebod Gods
geen Christen afzijdig blijven.
Maak U gereed voor de Novomber-
van het C.N.V.
Ledentallen Vakcentralen
Hierover schrijft De Gids het volge
De ledentallen der vakcentralen ovei
eerste halfjaar 1936 geven het volg
beeld omtrent het ledenverloop:
Vak- Voor- of ac
centrale 1 Jan. 1 April 1 Juli uit
N..V.V. 287.418 286.506 284.630
R.KAV. 175.908 174.027 171.769
C.N.V. *109.342 109.948 109.362
N.V.C. 44.153 44.204 44.493
Gezien deze cijfers mag geconsta
worden, dat de teruggang der ledent
groote afmetingen aanneemt.
Ons vakverbond maakt in dat over
nog geen slecht figuur.
Moge de November-actie ons nog
stuk vooruitbrengen.
Daarvoor aan het werk.
RECHTZAKEN
De tarwefraudes in Gelderl
De vrijspraak bevestigd
Het Gerechtshof te Arnhem heeft
hooger beroep bevestigd een vonnis va
-Rechtbank aldaar waarbij de 52-j:
graanhandelaar aldaar A. F. J., wiei
zijn kwaliteit van keurmeester, taxateu
afslaghouder bij de gewestelijke tarwe-i
nisatie voor Gelderland, Utrecht en Ovi
sel, oplichting gepleegd in de jaren
1933, 1934 en 1935 was ten laste gelegd,
al het hem ten laste gelegde was vrijge
ken.