apenschouw der Antirevolutionairen Steunend op den Bijbel verdedigend de vrijheid -Swift Jïlode - parade 'OENSDAG Ï6 SEPTEMBER 1936 DERDE BEAD PAG. 9 Vijf en twintigduizend uit geheel ons land samengestroomd. eest driftige stemming ia bezielende toespraken Na Amsterdam zou de Residentie volgen; moest de Residentie volgen! Ziedaar de gedachte, die reeds lang geboren was, vóór dat de groote anti-revolutionaire toogdag in de Hoofdstad werkelijkheid was geworden. Zij bleef voortleven, die gedachte, werd sterker en sterker onder de Haagsche Mobilisten, totdat allen het er over eens waren, dat Amsterdam knal was geweest! Dat was het onweerstaanbare sein om de handen aan <le ploeg te slaan, om contact te zoeken met het Verband van Anti-Rev. Propaganda Clubs in Zuid-Holland, ten einde de hoofdstad te evenaren, met de stille hoop, haar als 't even kon nog te overtreffen. En zoo kon het gebeuren, dat op Prinsjesdag van 1936 een leger van 25.000 partijgenooten om de groene sport velden van Houtrust samenstroomde. Vijf en twintig duizend geestverwanten, uit alle hoeken van het land, tot zelfs aan de Wadden toe, kwamen elkaar in de Hofstad sterken, elkander aangorden voor den fanatieken strijd, die over eenige maanden ontbranden zal. Daarmee was het record van Amsterdam dus schitte rend gebroken! loutrust in afwachting nÓJToen wij om half twee de reusachtige :ena aan de Sportlaan betraden, baadde it kort geschoren gras in de gouden stra- van de vriendelijke Septemberzon. p het midden van het terrein stonden 203'na.öAige luidsprekersmasten opgesteld, Affanwaar diverse instructies der mobiele ysató' met 500 watt de lucht werd ingeslin- 8^ Op alle hoeken wachtten de 1 (iscmptietenten op grage magen. Ter- |*|l ook aanstonds de geest gevoed kon n met de voor zich zelf sprekende en: „Steunende op den Bijbel verde- wij de vrijheid'' die op een 16 meter ir spandoek geschilderd waren. Aanvankelijk druppelsgewijs, later in 71 keiler tempo, vulden zich de tribunes, die .«/pter voorloopig nog tal van leege piek en zouden blijven vertoonen, omdat de Irste tienduizend al spoedig weer vertrok- anom, teneinde van de Koninklijken rijtoer tuige te zijn. Zij, die intusschen hun vielaatsen opzochten, om rustig kennis te ng- men van wat extra-edities onzer dag- aden meldden, werden van tijd tot tijd chjfcrgast op mechanische muziek, die in al- 65 rlei toonaarden rpndschalde. nog Als het juist 5 uur geslagen heeft, komt 651 groote invasie opzetten. De rijtoer van Soet Kon. Familie heeft ze los gelaten, en letje voor voetje schuiven de dichte ommen onze persbanken voorbij. Groeps- irden geven ons namen te lezen als Wer- gwndam, Strijen, Ouderkerk a. d. IJssel, Oud isjijerland en Rotterdam-West. Maar ook im rollingen en Delfzijl, Almelo en Monniken- aaitm en nog zoovele andere verafgelegen ge- i iaieenten zijn soms in sterke mate ver- tgenwoordigd. Een oogenblik ziet het er naar uit, dat de iel spaak zal loopen, maar het komt ten- otte uitstekend voor elkaar en als het bij- 5 5 half zes is geworden z jt eep harmonie us kest Psalm 95 1 in. De landdag heeft een aanvang genomen! Oder doodsche stilte ruischt dan het ope- ingsgebed, van den heer A. Warnaar, voor tter van het Prov. Verband voornoemd, het grastapijt. Het is een plechtig mo- ent te weten, dat die klanken veel verder op iken, waaien tot vèr over de Sportlaan of- Dan brengt de praeses dank aan hen, die ge- 8 vele voorbereidingen voor deze meeting 105. offen, zoomede aan allen, die van hun me- /er-eleven blijk geven door hun tegenwoordig- iid. Daartoe behooren o.a. de meeste van ize Kamerleden. Sfpr. wees ver volgens op den arbeid, door het huidige kabinet verricht, om daarna aan herinneren, straks de volle kracht van het anti revolutionai re volk zal won den opgeëischt. De strijd zwaar zijn scherp, doch wan neer we niets van ons beginsel af doen, behoeven we de komende dagen geen oogen A. Warnaar naf lik te vreezen! (applaus), ike Er wordt wel is waar veel critiek op het :hefgeerbeleid geoefend, zoowel in de pers als >os. Is in de Kamer, doch wanneer spr. de geest en. an het Nederlandsche volk in deze dagen aatfadeslaat, dan geeft dat moed voor de toe- nd, omsk Met een krachtigen oproep tot acti viteit eindigt spr. en werd besloten twee te legrammen te verzenden, respect aan H.M. lie Koningin en het Verloofde Paar. Met het li taande zingen van twee coupletten van het U Wilhelmus werd spontaan instemming met it voorstel betuigd, Ds. M. van Grieken Toespraak Ds. M. van Grieken Volgende spreker was Ds. M. v. Grieken, Ned. Herv. predikant te Rotterdam, die al lereerst ook met klem den nadruk legde op de nood zakelijkheid van werken en bou wen. Nooit heb ben we van ach teren doch eischt tijd het, dan zul len we onze krachten nog meer inspannen! Werken, in an ti revolutionaire geest, is iets heer lijks, omdat dan weten, dat alle arbeid ge schiedt ter ver heerlijking van 's Heeren naam. En wordt zóó gewerkt, dan kan daarop een zegen rus ten voor héél het Nederlandsche volk. Veel is er helaas om ons heen, wat meer gelijkt op breken dan bouwen. Aan ons de taak, in Gode's kracht, hiertegen met alle energie stelling te nemen. Wanneer wij bou wen in Gods vertrouwen, wie zal ons daarin dan verhinderen? Spr. waarschuwde vervolgens tegen hen, dia de splijtzwam voedsel willen verschaf fen, tegen hen, die het volk met schoone leuzen paaien en tenslotte tegen de zaaiers van ontevredenheid, (daverend applaus) Toespraak minister de Wilde Onder luid gejuich werd hierna minister de Wilde begroet, die begon met op te mer ken, dat het anti revolutionaire volk, eensgezind kan zijn met het geheele volk, mits maar het princi pe trouw geble ven wordt. De anti-revolu tionaire partij zal zich trots de moei lijke tijden ook stellig nu hand haven indien ze er blijk van geeft, actief, principieel en eendrachtig te Villen zijn. Actief was ze steeds en dit verwacht spr. voor de komende verkiezin gen niets anders. Principieel zijn is vaak veel moeilijker, doch de moeilijkheden zijn er, om overwonnen te worden. Met de een dracht schijnt het soms nog lastiger te gaan Gewaakt dient er te worden met alle macht, dat de versnippering in het parlement nog niet grooter wordt, en de invloed der volks vertegenwoordiging meer en meer wordt verzwakt. Staat daarom als één man om een leider, verspil uw krachten niet aan kleinigheden, doch houdt de groote dingen met de gedachte: „De Heere is mijn Banierl" (Donderend applaus). Nadat de heer Warnaar er vervolgens aan herinnerd had, dat Mr. de Wilde de man is geweest, die Nederland te verstaan heeft gegeven, dat er nog een Regeering is in Den Haag en Z. Exc. naast minister ook nog een als strijdende generaal op non-actief moet worden beschouwd, werd gezongen Ps. 118 8, waarop de heer F. A. Lokollo, lid van den Prov. Raad van Oost-Java en van het hoofdbestuur der G S. P., een oogenblik het woord voerde. Toespraak F. A. Lokollo Spr. was zeer verheugt als zoon van het Amboneesche volk hier een opwekkend woord te kunnen doen hooren. Spr, noemde een eisch, van de antirev. Mr. J. A. de Wilde partij, om het karakter van het Neder landsche volk, dat een christenvolk is, te handhaven, en zoo mogelijk nog te verster ken. Ook op politiek gebied moet de stem van God en Christus onophoudelijk worden gehoord. De revolutie-predikers rusten im mers niet. Ernstig is de tijd, die paraatheid en waakzaamheid onafgebroken van ons vordert Dan barst een oorverrioovend gejuich los, omdat de minister-president verschijnt en daarin gaan de laatste woorden van den heer Lokollo verloren. Toespraak Ds. B. E. J. Bik „Tn de branding" is het onderwerp dat Ds. B. E. J. Bik, Herst. Evang. Luthersch predi kant le Fikhuizen gekozen heeft. Duisternis bedekt het aardrijk, en don kerheid de volkeren, zoo vangt spr. aan. En in dezen tijd van crisis en malaise zijn de A.R. mannen en vrouwen opgetrokken om wapenschouw te houden voor den naderen den kamp. Die kamp zal geweldig worden. Immers het is eigenlijk niets anders dan de strijd tusschen Christus en Anti-Christus, reeds aangevangen in Paradijs, toen de Heere na den val vijandschap stelde tusschen vrou wen en slangenzaad, welke strijd de eeuwen door heeft geduurd en hoe langer hoe ern stiger is geworden naarmate de wereld al meer afgleed op het hellend vlak. En heden ten dage is die strijd wel bijzon der fel. Het is de strijd tusschen vteesch en geest, tusschen hen die steeds uit zijn op zelfhand having en hen die op wenschen te komen voor de eere Gods op alle terreinen des levens. Het is de strijd tusschen het Evangelie en de Revolutie. In dien strijd schijnen wij een klein hoops- ke, een klein groepje in de branding van alle kanten gebeukt door de opgezwiepte golven. Wij A R hebben het gedaan. Men spuwt venijn en lastert er maar op los. En speciaal onze leider moet het ontgel den. Maar dat deert hem en zijn mederegeer ders niet. De regeering heeft den door velen begeer den sprong in het duister niet willen doen, is het pad van avontuur niet opgegaan, heeft geen schijnwelvaart voorgetooverd, heeft niet gespeculeerd op de wankele volks gunst door het met schoone beloften te paai en ,maar zij heeft trachten te doen wat in het belang van het Ned. volk was en heeft daarom vaak maatregelen moeten treffen die misschien onaangenaam voor sommige volksdeelen maar in elk geval in 't belang van het volksgeheel waren. Vandaar die haat, die zich soms schrikke lijk uit. Wij zijn maar een klein hoopske maar zoo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn. En dit wetende zijn wij een Gideonsbende, die den strijd aanbindt tegen de Marxisti sche en Fascistische Midianieten. Natuurlijk zijn er blooden en versaagden die gaan loo pen, verlokt door de strandjutters, die klaar staan aan het politieke strand om te gappen uit onze gelederen die ze maar krijgen kun nen. Ze krijgen in elk geval niet de besten. Maar de anderen, die gedronken hebben op juiste wijze van het water des Levens, nemen de toortsen uit de verbrijzelde krui ken d.i. worden aangevuurd aoor den H. Geest nadat het eigen ik verbrijzeld is en dringen met het zwaard in de vuist d.i. Gods Woord voorwaarts onder den kreet „Met den Heere en met Colijn. Voor Vorstin, Volk en Vaderland. Met ongekend enthousiasme zong men hierop uit eigen beweging de strijdpsalm van Da Costa en werd een pauze van een half uur aangekondigd. Doch men wees die radicaal van de hand en dus zwichtte de landdag-leiding: Dr. Co- lijn kwam onmiddellijk aan het woord. De toespraak van Dr. H. Colijn Met stormachtige toejuichingen van alle tribunes wordt Dr. C o 1 ij n begroet als hij den korten afstand van eereloge naar spreek gestoelte aflegt. Zooals we dat van hem ge wend zijn bedwingt hij echter dit eerbetoon al aanstonds met rustig handgebaar en het is heel stil als de Minister-President zijn toespraak begint: Waarde vrienden. Wanneer ik in Uw midden kom, voel ik me dadelijk thuis. Dan zeg ik: „We zijn onder ons!" (daverend applaus) Dat zeg ik vandaag ook, zij het iets minder overtuigd dan anders en de reden daarvan is allereerst dat ik U allen niet kan zien, omdat U te ver weg zit. (vroo- lijkheid) Een tweede reden om het „onder ons' in strikt anti-revolutionairen zin wat terug te houden, wil ik ook wel even vermelden en die is, dat het anti-revolutionaire volk in deze dagen met het geheele Nederland sche volk één is (donderende toejuichin gen) omdat de eenheid en saamhoo- righeid van ons gehééle volk zich in en om Oranje weer gedemonstreerd heeft op ontroerende wijze. Duidelijk hebben wij de sterkte gevoeld van het drievoudig snoer, dat door heel de geschiedenis heen ons volk altijd heeft behoed in dagen van groote druk en moeite: het drievoudig snoer: God, Ne derland en Oranje! Daar mogen we ook aan denken op een dag als deze nu we als Anti-Revolutionairen bijeen zijn. Spr. zal vandaag geen rede houden, want hij heeft het al eens meer gezegd: een goede Anti-Revolutionaire rede duurt minstens 1 y% uur en daar zou, nu er nog verschillende sprekers moeten volgen, geen tijd voor zijn. (vroolijkheid. Ik spreek echter, zoo vervolgt Dr. Colijn, slechts enkele minuten en wel over het voorrecht om Anti-Revolutionair te zijn en over. de plicht, die dat meebrengt Dr. H. COLIJN Voorrecht van den Anti-Revolutionair is. dat hij zich eigen mag maken de spreuk die spr. ook duidelijk op dezen landdag ziet: Steunende op den Bijbel verdedigen wij de vrijheid". Steunen wij op het onwankelbaar fun dament van Gods Woord, dan worden we niet zoo licht her- en derwaarts gedre ven, dan zullen we ons ook niet overge ven aan haastige experimenten die opko men in tijden van verwarring. Laat ons daarom altijd weer terug-grijpen naar dat Woord van God, dat zulk een vast funda ment legt voor ons persoonlijk- maar ook ook voor ons politieke leven. De Bijbel laat ons nooit in den steek. Wanneer we maar altijd, ook in de grootste moeilijkheden, terugkeeren naar dat Heilig Woord, dan behoeven we niet, ook niet als de stormen om ons heen gie ren, één oogenblik ons evenwicht en onze rust te verliezen. Dat is een voorrecht en daarop wilde ik u wijzen. Maar dat legt ook een plicht op. Wij zien voor onze oogen. dat er een groote strijd aan het opkomen is tusschen twee ideologiën: die van het communisme aan de eene. die van het fascisme aan de andere zijde. De Bijbel nu wijst ons een derde weg, die bij uitnemendheid beter is dan die twee andere: Steunende op den Bijbel verde digen wij de vrijheid." De vrijheid is een goed, dat slechts ïn de hoogste mate wordt gewaardeerd als men ze missen moet. Zoo lang men ze in bezit heeft, zijn er nog o zoo velen, die het niet zoo erg schijnen te vinden om van de vrijheden des volks iets teloor te laten gaan. Dit is het nu juist, wat de Heilige Schrift ons schenkt: de volle wetenschap hoe het gezag moet worden gehandhaafd, terwijl er tegelijkertijd de eisch in wordt gevonden om de vrijheden des volks te handhaven. De noodzakelijke gezagshandhaving èn de handhaving van de volksvrij heden vindt men nergens beter geformuleerd dan in de Anti-Revolutionaire beginselen, die steunen op den Bijbel, (langdurig applaus) Maar dan is er ook de plicht om die be ginselen te verbreiden. Natuurlijk: het is verblijdend, wanneer zooals hier 23.000 Anti-Revolutionairen in landdag bijeen zijn en spr. wil ook daar de beteekenis niet van onderschatten. Landdagen als deze kunnen er toe medewerken, dat we weer eens in gloed worden gezet voor die beginselen en ze kunnen er ook toe bijdragen, dat wijzelf en anderen niet te spoedig denken, dat we onder den voet zullen worden geloopen. Maar het mag bij zulke groote bijeen komsten niet blijven. Wie denkt, dat de verkiezingsstrijd kan worden gevoerd zon der dat men verder iets doet, heeft het mis. Volharding in den strijd moet het doen. Onder ons zijn we over de Olympische Spelen niet zoo erg tevreden, maar één goed woord heeft spr. er toch van mee genomen. Dat was van den winnaar van den Marathon-loop, die op de vraag, hoe hij had kunnen winnen zeide: „Nu, je begint te loopen en je loopt maar door totdat je er bent." Als wij het straks bij de verkiezin gen ook zoo doen zullen we het een heel eind brengen, (applaus) Spr. wil liever een Bijbelsch voorbeeld nemen, door te wijzen op de figuur van Thera. Niet ieder zal hem kennen, maar wel kent ieder Abraham. Toch was Thera de vader van Abraham. Waarom werd hij niet zoo bekend: omdat hij halverwege op zijn weg naar Kanaan, te Haran is blijven steken. Dat mag ons in den strijd niet over komen. De doorwerking van het Anti-Revolutio nair beginsel is alleen mogelijk, indien het A.R. volk er voor zorgt, dat zijn verte- tegenwoordigers voldoende sterk in de Staten Generaal terugkeeren om er in vloed op den gang van zaken uit te oefe nen, om er te" staan voor de handhaving van gezag en vrijheid beide. Nu besluit ik, aldus spr. met de bede, die uit het diepst van mijn hart oprijst en die, hoop ik, ook in uw ziel leeft, wan neer ik zeg: „Daartoe helpe ons God Als Dr. Colijn ernstig het spreekgesfoelt» verlaat om naar de tribune terug te keeren golft spontaan, vap verschillende kanten in gezet en in zijn onregelmatigheid indruk wekkend de oude bede over het wijde veld: „Dat 's Heeren zegen op U daal". Rede Mr. G. A. Diepenhorst Het is Mr. G. A. Diepenhorst, die al lereerst Dr. Colijn dank zegt voor zijn bezie lend en ernstig woord en constateert, dat wij van alle menschvergoding willen afzien, maar onzen leider willen zien als drager van ons gemeenschappelijk beginsel. Gij zult in de komende verkiezingen, zegt epr., weer het middelpunt vormen van veler aan vallen, maar het Anti-Revolutionaire volk belooft U de striemen, die op U gericht zijn De Swift-najaarscolleetie is één groote parade van nieuwe vondsten. Stuk voor stuic met feilloozen, artistieken smaak ontworpen, 't Zijn Juweeltjes van lederbewerking. Prettig voor U, zoo'n keus uit al die nieuwe Swift-modeschoentjes. Iedere winkelier heeft weer een aparte serie nieuwe Swift-modellen. SWIFT - UW VOET UJKT EEN NUMMER KLEINER De electrische Lichtinstallaties en een Philips-Gelnidsinstallatie voor den A.R. LANDDAG op ..HOUTRUST", werden geleverd door het ING. - BUREAU W. G. SCHEERES Hooigracht lc DEN HAAG Mr. G .A. Diepenhorst als neerkomend op z'n eigen vleesch te zul- len ontvangen, (donderend applaus). Samengesmeed met U in liefde voor hef A.R. beginsel zullen wij U blijven volgen en als gij de bazuin straks weer uitdraagt, zul len wij U toooen onzen harden wil, onze onverzettelijke begeerte te strijden met zui vere middelen en met U, naast U en zoo noodig voor U te staan. (Stormachtige toe. juiohingen). Moge de Heilige Geest U zoo besluit spr, tot in lengte van dagen tot Uw arbeid be krachtigen. f Nadat spr. ook mevr. Colijn had dank ge zegd voor l»iar komst en voortdurend mede leven hield spr. zijn eigenlijke rede, getiteH „Om de fundamenten van het leven** Wij zijn hier vandaag niet naar Den Haag gekomen om met kiem onze „eischen" to stellen tegenover de Regeering, terwijl de sociaa.-democraten tegenwoordig vanwege de omstandigheden alleen maar „verlan gens" meer hebben; wij zijn niet gekomen met wapperende banier en daverende leu zen, of om een of ander grootsch „Plan" ta etaleeren, waar van gezegd wordfi dat het weer eerX behoorlijk be- staanspeil waar borgt en daarmee tegelijk het bij zondere kenmerk' van den echten kwakzalver ver toont Wij zijn hier al leen samen om ef kander op te wek ken tot den groo- ten strijd voor de doorwerking varï onze A.R. begin selen. Onze partij gaat niet bij het naderen van nieuwe ver kiezingen, zooals bijv. de N.S.B., haar heele staatsleer inslikken en een spiksplinter nieuwe in de plaats daarvan stellen; ze komt niet met een program van gesluierde woorden en veelzinnige termen en als een politieke Absolom met: voor elck wat wils. God doet ons leven in een tijd van ont roerende ernst, waarin de fundamenten des levens van alle kanten worden ondermijncL Het is een tijd, waarin alles aan het wan-: kelen wordt gebracht; de dingen volslagen! op hun kop worden gezet. Het „wettig gezag" wordt verdedigd door communisten en mannen van „de dappera ongehoorzaamheid". Massa-moord in Rusland wordt plechtig aangeduid als liquidatie". Steeds scherper spitst zich in het wereld leven toe de tegenstelling tusschen eener- zijds den autoritairen despoot, wiens tyran- nieke macht als een machtige poliep zijn vangarmen slaat over alle geestelijke en menschelijke rechten en vrijheden van het volk en aan den anderen kant den revolu tionair, die vrij spel geeft aan de oude sa- tanszonde, die verzet predikt tegen alle ge* zag en opstand tegen Hem, aan Wien gege ven is alle macht in den hemel en op aarde* De A.R. partij stelt lijnrecht tegenover het revolutionair beginsel, dat werkt èn in communisme èn in fascisme een eigen sterker en zuiverder beginsel, dat proef- ondervindelijk-j de behoudende kracht van ons volk is geweest. De nood dezer dagen legt op onze partij de zware verantwoordelijkheid om voorop ta gaan in den strijd tegen de gevaren, die ons van alle kanten bedreigen en wij hebben die verantwoordelijkheid in het besef van onze roeping te aanvaarden. Wij kunnen ons vastklemmen aan de ze kerheid. dat trots alle beroering en nood do Heere regeert en de aarde zich mitsdien ver heugen mag. En het vaderlandsohe geschie» denisblad boekt in vlammende letteren, dat in dagen van crisis en revolutie de volks groep, die aan de belijdenis der vaderen vasthield, de stuwdam vormde, waarop de golven der revolutie verpletterd werden. A.R. mannen en vrouwen, ook in de zen hangen tijd, waarin het gaat om de fundamenten van het leven, om de grondslagen van onze Christelijke be schaving, moet en zal zich zulks weer opnieuw op zijn heerlijkst openbaren, zoo er slechts een trouw en bezielend worstelen en leven gevonden wordt naar onze aloude A.R. beginselen. (Donderend applaus) Toespraak J. Schouten Uit volle borst klonk hierop het Luther lied, waarna het Kamerlid Schouten sprak oyer: „Nationale Staatkunde". Wij hebben de laatste dagen op nieuw ervaren, dat de band tus schen Volk en Vorstenhuis in tij den van nood vaster wordt aan gehaald dan wan neer ook anders zoo ving spr. aan Helaas wenden ve len zich echter van God af. Indien ons volk in sterke mate tot den God onzer vaderen te rugkeerde, dan zouden we onge twijfeld voor veel ellende worden gespaard. Oranje, dat Steeds het voorbeeld gaf, wil len we niet annexeeren, doch het is een feit, dat zijn historie herhaaldelijk herinnert aan wat wij helijden. Wij gaan een zwaren kamp tegemoet, doch we doen het met de opgewektheid van het Christelijk geloof. J. Schouten (Zis vertx'-e bleAs. UI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1936 | | pagina 5