VRIJDAG 5 JUNI 1936 TWEEDE BLAD PAG. 5
Met grooten spoed wordt in Abesainië gewerkt aan. den aa/nleg van wegen enz. Het transport van de groote reser
voirs voor. de watervoorzieningwelke te Mogadiscio worden aangevoerd.
Het personeel van 'n fabriek te Levallois-Perret, dat besloot zich bij de stakingsbeweging in Frankrijk aan te sluitent
vierde dit evenement door gezamenlijk een rondedansje te maken.
In de Rotterdamsche Diergaarde zijn een zestal miereneters uit
Zuid-Amerika aangekomen, welke dieren geen tornden hebben en
daarom gevoed worden met pap en eieren.
Om te bedanken voor de hartelijke ontvangst, ivelke de Londensche
bevolking hem bij zijn aankomst hafL bereid, wertoonde de negus
'(réchts) zich op het balcon van het huis der Abessijnsche legatie.
Op het Schuttersveld te Rotterdam vond gister
met het gebruikelijk ceremonieel de beëediging
plaats van 3 reserve-officieren
m xo m
Onze SigarenindusMe
Mijlpaaltjes
Sigaren
Wat zijn die lekker!
Zeer verklaarbaar, uit
Iets bijzonders
Kwaliteit voor alles
Bloemen- en planten-
tentoonstelling in Den Haag
Geen medewerking van Prov. Staten
Ged. Staten van Zuid-Holland geven den
Sraten in overweging afwijzend te beschik
ken op hqt verzoek van de commissie van
Voorbereiding voor een van li April tot en
met 23 April 1937 te 's-Gravenhage te hou
den nationale bloemen- en plantententoon-
stelling, om medewerking van de provincie
to? de vorming van een waarborgfonds ten
behoeve van die tentoonstelling
ONDERSCHEIDINGEN
andeur der Orde
Kidder der Orde
Noordwtjk a.
van Leopold II
Noordwtjk, dal
Deopold II van Eelglë.
LEGER EN VLOOT
sk. troepen L Dijk:
De luit. ter zeo der le kl. Kon. Mar.-res., M
J van der Burgt Is geplaatst a. b. Hr Ms wacht
schip te Willemsoord. De off. van den marine-
stoomv.dienst der 2e kl. A Broere is geplaatst
a. h. ür Ms „Van Speijk".
Kerknieuws
CONFESSIONEELE VEREEN.
De algemeene vergadering
Dr. W. J. de Wilde spreekt over:
„De. vrucht der. doleantie"
Dr. W. J. de Wilde uit den Haag sprak
over: „Bedoeling en vrucht der doleantie".
Als dr. Kuyper in 1883 zijn Tractaat van
de Reformatie der kerken aan de zonen der
Reformatie hier te lande aanbiedt, dan treft
ons, die nog midden in den strijd voor kerk-
herstel staan, reeds in de titel tweeërlei.
Allereerst het woord reformatie en dan het
meervoud kerken.
De beschouwing die aan het meervoud:
kerken ten grondslag ligt is die van de
autonomie of souvereiniteit der plaatselijke»
(gemeente) kerk.
Met enkele citaten van Kuyper toont ref.
aan dat er volgens Kuyper wèl van de Ne-
derduitsche Gereformeerde Kerk e n kan
sprake zijn, maar van een Neder
land s c h Hervormde Kerk nooit.
In oat opzicht staan Kuyper en Hoederna-
ker lijnrecht tegenover elkaar. Kuyper wil
nog wel van een provinciale kerk, maar niet
van een nationale kerk spreken.
Spr. wees er voorts op dat in de idee var»
de algemeene Kerk zooals die ons in de
Schrift en bij de gereformeerde theologen is
gegeven, ook ligt opgesloten dat de Kerk
ook uitwendig zooveel mogelijk haar éénheid
heeft te openbaren.
Men kan nu eenmaal geen twee of drie
kerken verzinnen zonder Christus te deelen
(Calv. Inst, iv i. 2).
Kuyper wilde geen volkskerk, maar drong
aan op een massaliteit der «volkskerken.
Maar, zoo zegt spr., dan is het niet meer
Christus die vergadert maar dan is de kerk
geworden een menschelijke vereeniging van
belijders, een vèreeniging met strenge ballo
tage, maar onbarmhartig voor de schare die
toch nog gedoopt is en tot het Verbond be
hoort.
Is het doel van de doleantie bereikt'? Nie
mand, ook van de doleerenden zelf, zou dil
kunnen beweren. Zelfs Rullmann
schrijft: „Want in zeker opzicht is het oor
spronkelijk doel der doleantie niet geheel
bereikt"
Hoewel de praktijd toont dat men al lang
over de smart der scheuring heen is, mag de
vrucht der doleantie niet geheel en al be
vredigend voor de doleerenden zelf genoemd
worden.
De historie bewijst dat de scheur steeds
grooter en steeds meer vertakt gaat worden.
Dat werkt funest op allerlei gebied, zoowel
op kerkelijk, sociaal, politiek als practisch
Chr. arbeidsterrein.
De vrucht van dc doleantie kan nog niet
zijn „begeerlijk om verstandig t^e maken."
Discussie
Op het referaat Dr. de Wilde volgde eon
breedvoerige discussie.
Ds. te Winkel vroeg o.m. waar In de
H. Schrift gesproken wordt van een volks
kerk, als zijnde'de juiste?
Ds. A. Hoekert (Voorburg) merkte op
dat we meer moeten bidden in verband met
dat Is al wat wij
nog van deze si
gaar kunnen zeg
gen. Een woord
Is niet meer noo-
dig De Ritmeester
Ideaal is alom be
kend als de ideale
den kerkelijken nood.
Ds. H. Bakker (Amsterdam) heeft de
indruk gekregen van een politieke kerk in-
plaats van een kerkelijke kerk, bij de Geref.
Kerken.
Spr. betreurt het dat we naast elkaar
Dr. de Wilde beantwoordde de sprekers en
zeide dat onder Volkskerk verstaan moet
worden „Verbondskerk". zooals Petrus
spreekt in zijn Pinksterrede: „Want u komt
de belofte toe en uwe kinderen na u".
Aan de offervaardigheid in de Ger. Kerken
mogen we een voorbeeld nemen.
In theorie hebben de Ger. Kerken evenals
de Roomsche, één politieke partij.
Tenslotte onderstreepte ref. de woorden
van Ds. Hoekert, dat er meer gebed moet
zijn, ook om de éénheid.
Ds. te Winkel sprak hierna een kort
slotwoord.
Met het zingen van het Luther!ied „Een
vaste burcht is onze God" werd de vergade
ring gesloten.
Vanwege de Geref. Kerk in h V. te Noord
w ij k a. Zee zal Znodag 12 Juli a.s. een
nieuwe kerkzaal in gebruik genomen worden.
De Kerkeraad heeft aan ds. h c van de
Brink, em. predikant te Hilversum, die met
het werk te Noordwijk begonnen is, gevraagd
dezen eersten dienst te willen leiden.
THEOLOGISCHE SCHOOLDAG
DER CHR. GEREF. KERK
REFERATEN Ds. LAMAN
EN Ds. v. d. MEIDEN
(Vervolg)
In de voortgezette vergadering van den
Theol. Schooldag der Chr. Geref. Kerk, te
Apeldoorn gehouden onder leiding van Prot.
dJ e Bruin, was in den middag eerste
spreker Ds. W. F. La man te Middelharnis,
met het onderwerp:
Wanneer het gaat over de eischen voor
dienaar des Woords, gaan we niet uit va
mogelijkheden maar van wat noodzakelijk is.
Intellectueele gaven zijn weldaden, doch zon
der meer niet voldoende. Onze belijdenifl
spreekt van een in- en uitwendige roeping.
De inwendige roeping tot het ambt is meer
dan de begeerte om den Heere naar lichaam
en ziel te dienen. Deze is kenmerk van
geestelijke leven bij hen, die door Gods Gteest
bearbeid worden. De inwendige roeping tot
het ambt is soortgelijk aan de inwendige roe
ping tot zaligheid.
Maar wanneer tot het ambt de roeping
met is, doch de inwendige roeping tot levend-
making wel? Dan is men schuldig den tijd te
venvachten, dat men van God beroepen wordt,
dat is dus niet alvast maar gaan studeeren
in de hoop, dat de roeping tusschentyds wel
komt. Dat is de orde omdraaien. Eindelijk is
er de uitwendige roeping, die gaschiedt door
de Kerk, niet aanroeping des naams Gods.
Hier verwijst ook het bevestigingsformulier
naar.
Voor de voorbereiding tot het ambt
vangt, dient men echter eenigermate te we
ten of de Heere ons voor Zijn dienst bestemd
heeft. Deze orde wordt nog altijd door onz<
Kerk gehandhaafd. Zij draagt curatoren oj
bij de adspiranten onderzoek te doen naar ge
nadestaat en roeping.
Deze drie eischen, die Gods Woord en Belij
denisgeschriften stellen aan den Dienaar ües
Woords staan in het allernauwst verband met
de heilige taak, waartoe hij geroepen wordt,
hetgeen door spreker uitvoerig werd toege
licht.
Belijdenis en toekomst
Dit slotwoord wil spreker als een vermaan
woord zien. Wat w(j belijden in betrekking tot
de Wederkomst des Heeren, tot het eeuwig oor
deel, de komst van het Koninkrijk Gods, de
eeuwige zaligheid en de laatste worsteling is
naar het Woord des Heeren. Daarom past het
vermaan om aan de Belijdenis trouw te blij
ven als Kerk en al3 School ook ten opzichte
van oiize ziel. Veel zoekt af te trekken van de
Belijdenis. Van principieele opvattingen houdt
men niet; de bevindelijke prediking is velen
een ergernis. De afval wordt grooter en de
anti-christ nadert. Daarom past het getrouw
te zijn tot in den dood; want daaraan is de
belofte verbonden, dat gegeven zal worden de
HüGGET
DE
IDEALE SCHOENWAS
flgnO?
Geelt de
mode
een troostwoord
De Zone Gods zal de getrouwen kronen met
eer en heerlijkheid. Hij zal hun naam be
lijden voor den Vader en al hun tranen afwis-
schen. Ze zullen een heerlijkheid bezitten als
in geen menschenhart is opgeklommen.
Met de bede, dat God genade geve om ge
trouw te zijn ten spijt van smaad en hoon, var
verguizing en verdenking, van laster en be
schuldiging en met de opwekking om getrouw
te blijven aan den Heere en Zijn Woord, aan
de Belijdenis, aan het beginsel der scheiding,
aan Kerk en School, getrouw als jongeren en
als ouderen, in alles en altijd tot in den dood,
eindigde spreker.
Paleis voor Volksvlijt
Trekking van loten 1869 a f 2.50
Uitgeloot 20 seriën, elk bevattende 50 num
bers 1/50, 58 787. 1456. 1505, 1671. 2185. 2264
2<05, 2935, 2959, 3325 3530, 3605, 4744, 604S,
6101, 7033, 7785, 7851, 7977,
ROFFELRIJMEN
VADERZORG
Touw is zoo'n jonge patriarch
Met elf gezonde spruiten.
Is 't Zondagsmiddags wandelweer
Dan kuiert hij naar buiten
En maakt een matig rondje met
De jongste zes of zeven
Om moe, nog jeugdiger dan pa,
Een wijle rust te geven.
't Is kostelijk mooi zomerweer.
Touw loopt stil te genieten
Terwijl dan Henkie en dan Dik
De rijiveg overschieten,
En Jantje, die de kleinste rijdt,
Pa trouw komt appelleeren
Wanneer er aan de baby neus
Iets is te restaureeren
Kijk! aan de rand van het plantsoen
Komt Touio een huisvrind tegen!
De kleuters zijn in 't koele grus
Gezellig neergezegen;
Ze zwermen bloempjesplukkend uit
Als vadertje blijft praten;
Hij houdt wel met z?n eene oog
De koppel in de gaten!
De vrind gaat iveg. Touw roept en fluit.
Hij ging toch uit met zéven
Hij telt er een, twee, drie, vier, vijf
Waar zijn die twéé gebleven?
Wie zijn het? Bep en Ton? Nee, Henk
Die drie, en Dik die tivee is!
Touw voelt als 't ware dat hij met
Z'n-eigen niet tevree is.
Met looden schoenen keert hij weer,
Het hart vol bange vreezen.
Maar zie, 't geluk blijkt bij z'n huis
Hem al vooruit te wezen:
De peuters hebben, met ivat hulp.
De weg naar honk gevonden,
En nummer acht en negen zijn
Naar paps op zoek gezonden!
Touiv houdt zich, bang, zoo blauw hij
Hij kan maar niet begrijpen [kan:
Hoe zulke apen er zóómaar
Vantusschen kunnen knijpen.
Maar als pa 's avonds stapt in bed
Kan moeder het niet laten
Te zeggen: Mannetje, pas op
Als jij weer blijft staan praten!
(Nadruk verboden.) LEO LENS.
Bovengenoemde 1000 loten zijn betaalbaar
bij de associatie-cassa na aftrek van cou-
ponbelasting met f2.99,