KERK EN ZENDING
4 J
AKKERTJES CACHETS)
waar
WERK
K. J. BOS ZOON
DINSDAG 5 MEI 1936
CHR. GEREF. KERK
Tweetal: Te Haarlem-Noord, D. Hen
stra te Dokkum en J. Jongeleen te Apel
doorn.
NED. HERV. KERK
Aangenomen: Naar Enschedé (Ver.
^Christendom"), H. A. L. Furnée te Leme-
lerveld. Naar Arum, G. Cadee te Zwee-
loo. Naar Bussum (toez.), Dis. J. C.
Hooykaas te W
DOOPSGEZ. KERK
Beroepen: Te Drachten, J. E. Tuininga
le Terschelling.
TOEGELATEN TOT DEN H. DIENST
De classis Drachten der Geref. Kerken
heeft peremptoir geëxamineerd en toege
laten tot den Dienst des Woords candidaat
•M. Hamming, beroepen predikant te
Siegerswoude.
NES EN WIERUM
Te Nes en Wierum, vanwaar Ds. G.
Visée als predikant der Geref. Kerk bin
nenkort .vertrekt, zal ge-poogd worden, voor
elk-der twee plaatsen een predikant te be
roepen. De kerk van Wierum is gerestau
reerd, en zal 10 Mei a.s. weer in gebruik
worden genomen.
AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE
Zondag 17 Mei hoopt Ds. G. Visée
afscheid te nemen van de Geref. Kerk te
Nes en Wierum (te Nes te 2 uur en te
Wierum 6 uur). Zijn intrede te Emlich-
h e i m is bepaald om 7 Juni, waai- Ds. J. E.
Goudappel, em. pred., hem zal bevestigen.
Na des morgens bevestigd te zijn door
Ds. G. C. Postma van Oudenbosch met
een predikatie over Rom. 15 7 deed Zondag
jl. Ds. Mr. E. D. G. v. d. I-Iorst, gekomen
van Heinenoord. zijn intrede bij de Ned.
Herv. Gemeente te Oud-Gastel spreken
de naar aanleiding van Joh. 20 31.
De nieuwe leeraar werd toegesproken
door den heer J. Ouwerdijk van Hillegom,
den heer M. v. Wijk van Genderen, Ds. J.
J. v. d. Ree van Mijnaheerenland, Ds. Ouwe
jan van Fijnaart en Ds. Postma, den con
sulent.
Na een vacature van ruim 4 jaar ont
ving de Ned. Herv. Gem. van deVuursche
Zondag jL weer een eigen predikant in Ds.
J. van Am stel, overgekomen uit Voort-
huizen. Des voormiddags werd deze be
vestigd door zijn vriend Ds. B. Batelaan van
Huizen. Deze sprak over Openb. 2:1b.
Na de bevestiging liet. hij den nieuwen
leeraar toezingen Ps. 119 9 eenigszins ge
wijzigd.
's Avonds te 6 ure trad' Ds. van Amstel
voor zijn nieuwe gemeente op met een pre
diking over 1 Cor. 3 11, waarbij hij als zijn
laak zag en weergaf om de gemeente te
bouwen op dat door God gelegde fundament.
Hierna volgden de gebruikelijke toespraken.
Ds. B. Tuinstra, van Soesterberg, riep als
consulent namens kerkeraad en gemeente
den nieuwen leeraar hes welkom toe en liet
toezingen Ps. 134 3.
Daarna sprak Ds. Poot van Bunschoten,
als Ringpredikant. Met dezen was ook I)s.
Klomp van Woudenberg aanwezig. Ook Ds.
Van Lokhorst van Hilversum woonde den
dienst bij. Evenzoo de burgemeester
Baarn Jhr. Van Reenen. Vooral 's avonds
vulde een groot e schare het kerkgebouw,
sommigen gingen terug. Hieronder veel be
langstellenden van elders, ook kerkeraads-
leden uit Voorthuizen.
AFSCHEID PROF. G. WISSE
Zondag 3 Mei heeft Prof. G Wisse in de
Chr. Geref. Kerk te Apeldoorn vervul
lende een gewone professorale beurt, na de
prediking afscheid genomen van de Chr.
Geref. gemeente aldaar, benevens van de
studenten en de Theol. school.
Na de prediking over psalm 73 23 en 24.
waarin hij wees dat er is voor Gods kind
te midden van de levensraadselen een rust
punt in God, omdat liet zich geleid
aan Gods hand, door Gods raad en tot Gods
heerlijkheid, zeide prof. Wisse, dat wegens
omstandigheden van zijn huisgezin en eigen
gestel zijn ambtelijk werk voortaan zeer be
perkt zal wezen en hoofdzakelijk uit kan
selarbeid zal bestaan, maar dat hij hoopte
den overigen tijd zijns levens le mogen ver
kondigen de Waarheid die bij nu ongeveer
•40 jaar had mogen prediken. In het bij
zonder richtte hij nog een woord tot de
theol. school en studenten hun op het hart
drukkende naar het hart van Jeruzalem
te preeken.
Ds. H. Dekker f
Te Zuidhorn is plotseling overleden op
70-iarigen leeftijd Ds. H. Dekker em. predi
kant der Gerei. Kerk van V enlo.
Ds. Dekker, die in 1911 candidaat is ge
worden. deed 6 Aug. 1911 zijn intrede te
Venlo en hreft deze gemeente tot aan zijn
emeritaat. 1 Mei 1933 gediend.
Men schrijft ons over Ds. Dekker:
Als onvermoeid strijder voor het Konin
krijk Gods. mocht hij het Evangelie uitdra
gen in geheel Limburg. Zich steeds wetend
in dienst van zijn Zender, verrichtte hij in
onverdroten ijver zijn werk met blijdschap
In al deze jaren mocht Ds Dekker in geheel
Limburg en in het bijzonder in Venlo veel
vrienden verwerven. Ook bij andersdenken
den was hij een gaarne geziene figuur. Zijn
eenvoudigheid en opgewektheid, getuigenis
gevend van een blijmoedig Christen, deden
hem alom bemind zijn. Op 1 Mei 1932 moest
hij om gezondheidsredenen zijn emeritaat
vragen, hetwelk hem op de meest eervolle
wijze is verleend. Zijn groote verdiensten
zijn ook van regeeringswege erkend, door
dat H.M. de Koningin hem benoemde tot
ridder in de orde vin Oranje-Nassau.
Sinds Mei 1932 woonde de ontslapene te
Zuidhorn, hij heeft slechts 4 jaar van zijn
emeritaat mogen genieten. Zijn leven was
Christus, zijn sterven gewin. Hij is overge
gaan tot de rust, die er overblijft voor het
volk van God.
..Zalig zijn de dooden die in den Heere
sterven van nu aan
Levensloop en werkprogram
Van andere zijde schrijft men ons:
De overledene werd 23 Febr. 1S66 te Zaan
dam geboren, en op 27-jarigen leeftijd door
de Part. Synode van Noord-Brabant en
Limburg, vertegenwoordigd door deputaten
voor den evangelisatie-arbeid, benoemd voor.
het werk der evangelisatie in genoemde
provincies. 1 Jan. 1893 werd de arbeid aan
vaard met als centrum Geertruidenberg. De
arbeid strekte zich ook uit tot de jeugd en
de militairen. En het arbeidsveld strekte al
spoedig tot. Drimmelen en Raamsdonk.
Later werd 't centrum verlegd naar Raams-
donksveer, waar een kerkgebouw verrees
en na 3Yz Jaar Geref. Kerk werd geïn
stitueerd. Na een rijk gezegenden arbeid
van 4]/2 jaar verplaatste de Part. Synode
het arbeidsveld van den overledene naar
Limburg met Venlo als centrum. Het Prot.
leven vertoonde hier een groote inzinking.
In Venlo was bij de komst van Ds Dekker
slechts één lidmaat der Geref. Kerk be
nevens één onder de militairen. Op het
werkprogram van Ds Dekker stond de in-
stitueering van een Geref. Kerk, de stich
ting van een Chr. school en een Chr. Mil.
Tehuis. Na veertien jaar in een gehuurd
huis zich te hebben beholpen, werd overge
gaan tot den bouw van een kerk en pasto
rie, later tot de instituecring van een Geref
Kerk. Ds Dekker werd op grond van art. -8
(singuliere gaven) - der Kerkenorde, toege
laten tot het predikambt. Tn 1911 werd hij
candidaat en 6 Aug. van dat jaar als predi
kant bij de Geref. Kerk van Venlo beves
tigd. Deze kerk ontving in hem haar eer
sten predikant.
Van Venlo uit zag Ds Dekker zich geheel
Limburg als arbeidsveld toegewezen, terwijl
bij ook belast was met de geestelijke ver
zorging der Geref. Nederlanders in Duitsch-
land. Gewapend met een spoorwegaibonne-
ment, trok hij geheel Limburg door om
overal de verstrooiden te bezoeken, cateche
tisch onderwijs te geven en te trachten
vasten voet aan wal te krijgen. Dit gelukte
hem te Roermond, Heerlen en Maastricht.
Zoowel in Roermond als in Heerlen mocht
Ds Dekker de nieuwe kerk in gebruik ne
men en in 1915 bevestigde hij Ds G. J. Pon
tier te Heerlen, die de tweede Geref pre
dikant in Limburg was. Na 35 jaar in het
Zuiden te'hebben gearbeid verkreeg Ps
Dekker 1 Mei 1932 eervol emeritaat en ves
tigde zich daarop metterwoon te Zuidhorn.
er bij zijn komst in Limburg van
Geref. leven niets te bespeuren, bij zijn ver
trek telde deze provincie zes geïnstitueerde
Geref. Kerken met vijf kerkgebouw-en en
vier predikanten, welk getal thans tot zes
is gestegen.
Ds Dekker heeft ïn Limburg In dienst
van de Geref. Kerken onder zeer moeilijke
omstandigheden pionierswerk verricht en
hij heeft op zijn arbeid rijke vruchten
mogen zien.
Het stoffelijk overschot van Ds Dekker
zal Woensdagmiddag te Venlo, waar ook
dat van zijn gade rust, worden bijgezet. Te
voren vindt een dienst plaats in de Geref.
Kerk.
VOOR INVOERING IN 1936:
Nieuw Nederlands leesboek
door I>. VAX KlIKKEX' cn ANNE DB VRIES
Onze Nederlandse taal of
Nieuw Nederlands taalboek
door DONKERSLOOT cn VAX SI.OOTEX
P. NOORDHOFFN.V. GRONINGEN
EMERITAAT Ds. W. BOUWMAN
Ds. W. Bouwman, predikant bij de Geref.
Kerk van Leiden, zal tegen Oct.-Nov. a.s.
na een diensttijd van ruim 40 jaar, met
emeritaat gaan.
Ds. Bouwman, die 14 Jaai. 1SG8 te Zuid-
wending (Gron.) geboren werd, studeerde
aan de Theol. School te Kampen en werd
S Dec. 1895 predikant te Lutjegast, wier
eerstse predikant hij was. In 1898 vertrok
hij naar Ezinge, om in 1901 naar Hallum
(Fr.) te gaan. 15 jaar heeft hij daar mogen
arbeiden en in heel de prov. Friesland op
allerlei gebied een vooraanstaande plaats
ingenomen. Sinds 1916 is Ds. Bouwman in
de sleutelstad werkzaam, waar hij eveneens
in breeden kring een vooraanstaande plaats
inneemt. I-lij is deputaat vanwege de Gen.
Synode voor de radiokerkdienssten.
De Prov. Diaconale Conferentie van de
Geref. Kerken in Zuid-Holland zal Woens
dag 27 Mei a.s. in de Westerkerk te Delft
worden gehouden onder presidium van Dr.
J. W. Noteboom, van Den Haag. In de
morgenvergadering komen vraagpunten
door de Diaconieën ingezonden, aan de
orde. In de middagvergadering zal als re
ferent optreden de heer W. S t r ij b i s Pan.,
van Den Haag, secr. der Conferentie, met
het onderwerp: „De Diaconie en de sociale
wetgeving". Ds. K. van Anken, Geref.
predikant te Delft, zal na afdoening van
het agendum, een opwekkend slotwoord
spreken.
Betreffende de programma's van de drie
Zendingsconferenties te Lunteren, uitgaande
van den Zendingsstudie-Raad te Zeist, kan nog
het volgende worden medegedeeld:
Eerste week (27 Juli—8 Aug.) is voorzitter
Ds. B. J. C. Rijndens te Hilversum. De cur
sussen worden gegeven door zendeling H. M.j
Bielke: „In het licht van het Surinaamsche
Zendings;ubil'eum", door Dr. W. ten Boom
over „de Jodenzending" en door Zendeling
F. J. F. van Hasselt over ,,de Zending op
Nieuw-Guinea". De studiegroep dezer confe
rentie wordt geleid door Zendeling W. J. A.
Zwaan en zal handelen over „Sangi en
Talaud".
Tweede week (38 Aug.) is voorzitter Dr.
W. G. Harrenstein te Santpoort. De cursi
sen worden gegeven door Dr. W. Freijtag
Hamburg: „Zwischen Bombay, Schanghai und
der Südsee. die missionarische Situation des
Ostens", door Zendeling A. J. Bliek
„De Zending op West Java" en door Ds.
L. Netelenbos over „midden Java ten Zui
den". De studiegroep dezer conferentie wordt
geleid door Ds. Th. Delleman en zal hande
len over „Anibue", (het werk van de Bazel-
sche Zending op de Goudkust).
Derde week (1015 Aug.) Is voorzitter
Prof. Dr. M. J. A. de Vrijer te Utrecht. De
cursuasen worden gegeven door Dr. W.
Freytag te Hamburg: „Zwischen Bombay,
Schanghai und der Südsee, die missionarische
Situation des Ostens", door ds. H. Kluin
..de Inwendige Zending" en door hulppredi
ker P. Middelkoop over „het Zendingswerk
der Indische Kerk op Timor".
De studiegroep dezer conferentie wordt ge
leid door den heer C. van Nes te Oegstgeeet
en zal handelen over „Midden Java te
Zuiden".
Kerk en Staat in Duitschland
Kenmerkend vonnis
Het Landsgerecht te Gotha heeft het von
nis eener lagere instantie vernietigd, waar
bij dr. A. Dinter, leider van de Duitsche
Volkskerk,-op straffe van een hooge boete
erd verboden om prof. Hauer, leider der
Duitsche Geloofsbeweging, als een atheïst
en zijn beweging als een beweging van God
loozen te bestempelen, welke noodwendig
tot religieus bolsjewisme voert.
DE „AUFWMARTS" VERDWIJNT
Het Duitsche Christelijke dagblad „Auf-
warts", dat door de stichtingen van dr.
Friedrich Bodelschwingh te Bethel bij Biele
feld uitgegeven wordt, heeft wegens te ge-
abonnementental den 30sten April jl. haar
verschijning gestaakt.
Het blad heeft den 18en j'aargang beleefd.
Met de Christelijke dagbladen in Duitsch
land is het in dezen tijd niet best gegaan.
De Reichsbote werd weekblad in plaats van
Een jeugdig poortcres werd wegens Ttwebb cleii" tot den schandpaal veroordeeld. Een
aardig tooneeltje op het plein van het bij het 25-jarig bestaan der V.V.V., herrezen
„Old Deventer
PASTOR HERBST
De Evangelische Beobachter deelt mede,
dat de Duitsche predikant te Den Haag
Pastor F. Herbst tot theologisch beroeps
medewerker in het bestuur van de Gustaaf
Adolf-vereeniging benoemd iss, en dienten
gevolge zijn arbeid in Nederland beëindi
gen zal.
geheel, en thans is ook de Bielefelder Auf-
warts niettegenstaande de vele vrienden der
Bodelscliwinghgestiohten bezweken. Er moet
echter bij worden opgemerkt, cat deze dag
bladen nooit een postiie hebben ingenomen
als in Nederland de grootere Christelijke
dagbladpers inneemt. Alle drie bladen bleven
op het niveau van kleine blaadjes met
slechts het voor Duitschland wel zeer lut
tele getal van enkele duizenden abouné's.
I-Iet Protestantsche volksdeel in Duitschland
heeft de Christelijke dagbladpers nimmer in
sterke mate gesteund en voelde daar ook
niet voor. En een werkelijk krachtige ont
plooiing tot groot dagblad was alzoo voor
geen enkele dezer bladen mogelijk. Daar
komt bij, dat wat er voorheen aan specifiek
Christelijke actie bestond, bij liet ophouden
van het partijenstelsel in Duitschland ge
heel verdween, zoodal ook deze basis werd
weggeslagen.
VOOR DE NIET-ARISCHE CHRISTENEN
Oecumenische hulp, samenkomst in de
Domkerk te Utrecht, oprichting
Nederlandsch Comité.
In Nederland zal op initiatief van de Ne-
derlandsche afdeelïng van den Wereldbond
der kerken op Dinsdag 5 Mei a.s. een Ne
derlandsch comité women gevormd om de
zoogenaamde niet-Arische Christenen, die
naar Nederland kwamen, te hulp te komen
en hun emigratie mogelijk te maken. Ge
lijk bekend, worden deze eraigratieplannen
door den Volkenbond ondersteund. Een op
roep om steun zal tot de Neoerlandsclie
Christenheid worden gericht. Bij gelegen
heid van de oprichting van het Nederlandsch
comité, zal op den avond van 5 Mei om S u.
in de Domkerk te Utrecht een godsdien
stige samenkomst worden gehouden, waar
in het. woord gevoerd zal worden door dr.
C. W. Th. baron van Boetzelaer van Dubbel
dam te De Bilt president van den Oecumeni-
schen Raad in Nederland, dr. J. F. Beerens,
Ned. Hervormd predikant te Utrecht, dr. J.
R. Callenbach, emer. Ned. I-Ierv. predikant te
Bilthoven, prof dr Pr. Kohnstamm ts Er-
melo, dr. J. A. de Koning, Rem. predikant te
Utrecht en ds. J. H. Telkamp, Geref. predi
kant te Utrecht.
DE DUITSCHE CHRISTENEN
De drie groepen der Duitsche Christenen
(Nationaal-Kerkelijke, de beweging I-Iossen-
felder en de Rijkskerk-groep) hebben elkaar
gevonden en trekken nu gezamenlijk voort
als „kameraadschap".
Bisschop Hossenfeldcr heeft een tijd
schrift opgericht, dat als orgaan van deze
eenheid is aan te merken en „De Kerk en
het Duitsche volk" heet.
Daarin schrijft hij ter opening: „Nu wij
een volk zijn geworden, zal ons volk bij het
phristendom blijven, wanneer dit Christen
dom een aangelegenheid en een vcrantwoor
delijkheid voor het volk is. In dezen zin,
volksgenooten, zijt gij de kerk. Zoo opgevat,
blijven wij bij het woord kerk. In dit tijd
schrift is geen plaats voor kerkpolitieke
disputen en tendenzen. Gij zijt. de Kerk!
Wanneer allen het gehoord hebben en in
een rein, geloovig hart vasthouden, dan is
er „het rijk Gods in het rijk van Adoll
Hitier".
OECUMENISCHE SYNODE
Het eerste theologen-congres der Griek-
sche orthodoxe kerken, dat van groote be-
teekenis voor het kerkelijke leven der Oos-
tersch Orthodoxe Christenheid kan worden,
zal 22 Nov. 1936 te Athene aanvangen.
Daarop zal o.a. gesproken worden over de
fÈ Sjatcs^emAk&e/'^k
namaaZ,/
Kijk goed uit Uw
fatsoen gesteld zijn
ten die U. als Ge naar
"AKKERTJES" vraagt.
een nabootsing geven!
nabootsing ge^
liet. dat
_h is dat
gaf U iet.
"AKKERTJES"
Velen begrijpen
niet kwijt raken. Toch is dat heel begrö-
pdükj_wantmen gaf^U iets dat^met
Nederlandsch Product Recept v,
Koker met 12 stuks 52 ct. Zakdoosje. 3 s
De Jaarvergadering van het Verband van
F.vangelisatie-commissies van de Geref. Ker
ken wordt D.V. gehouden Woensdag 3
Juni a.s. op Woudschoten bij Zeist
Aanvang 11 uur.
Op deze vergadering zal de heer A.
Scholtens van Groningen spreken over:
,.IIoe maken wij de gemeente meer actief in
den Evangelisatiearbeid?"
Rapporten inzake het Evang.-jeugdwerk
en de Evangel, zangkoren komen aan de
orde, benevens verschillende vraagpunten.
Woensdagavond vangt de Conferentie aan
waarvan wij de agenda 27 April j.l. hebben
opgenomen.
KORTE BERICHTEN
-- Men verzoekt ons mede te deelen. "dat
thans als scriba der Geref. Kerk van Nun-
speet fungeert de heer J. B i e m o n d
Kroonlaan 89 c, Nunspeet.
KUNST
de Tagliche Rundschau verdween bijeenroeping van een oecumenische S3rnode.
oriessen;
«en klasse
op zichzelf
Men schrijft ons, dat de op de jubileum
tentoonstelling van den „Genossenschaft
der bildenden Kuenstler Wiens", geëxposeer
de aquarel van Leo Gestel „bloemen stil
leven", toebehoorende aan 'de collectie van
do stad Amsterdam (stedelijk museum) be
kroond is met de „Goldene Jubilaeums
Plakette".
WOENSDAG 6 MEI
HILVERSUM I 1875 M. NCRV-UltzendinBV
8.00 Schriftlezing. 8.159.30 Gram.pl»
10.30 Morgendienst door Ds. B. S1 i n-«
gen berg, Geref. Pred. te Echten. 11.00
12.00 Orgelspel. 12.15 Kwintetconcert,
2.00 Gram.pl. 2.30 Postzegelpraatje. 3.00—
3.45 en 4.00 Zang, cello en piano. 5.00
Kinderuur. 6.00 Landbouwpraatje. 7.13
Reportage. 8.00 Berichten. 8.15 Cantate-
uitzending. 9.30 Causerie over solliciteeren,
9.50 Berichten. 9.5511.30 Gram.pl.
HILVERSUM n 301 M. VAR A-Uitzendlng»
9.30 Keukenpraatje. 10.00 Morgenwijding
VPRO. 12.001.45 E. Walis en zijn orkest.
2.00 Voor de vrouwen. 2.15 Klarinet en;
piano. 2.30 Viola en piano. 2.45 Saxofoon
cn piano. 3.00 Voor de kinderen. 6.30 RVU
Medische lezing. 7.20 „De Roodborstjes",
8.00 Berichten. 8.15 Residentie-orkest. 9.4a
Gram.pl. 10.00 Berichten. 10.10 De Fliere
fluiters. 10.5012.00 Gram.pl.
DROITWICH 1500 M. 11.05 Orgelspel. 4.05
Kwintet. 5.50 Beethovenconcert. 6.10
Lezing. 6.50 Trio. 8.50 Berichten. 9,20
BBC-Theaterorkest.
RADIO-PARIS 1648 M. 10.20 Kamermuziek
I.50 Orkestconcert. 4.50 Orkestconcert.
KEULEN 456 M. 11.20 Populair concert. 12.38
Omroepkleinorkest. 5.20 Omroeporkest^
7.35 Concert. 8.05 Weragkamerorkest. 9.53
II.20 Omroepkleinorkest, pianotrio en
en solisten.
BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.: 11.20 Zi»
geunermuziek. 12.301.20 Klein-orkesty
5.35 Zigeunermuziek. 7.20 Omroeporkest,
484 M.: 11.20 Klcin-orkest. 12.30—1.2®
Zigeunermuziek. 5.50 Zang en luit. 8.03
Orkest- en koorconcert.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M, 7.31)
„Maiglöckchen", gevar. programma, 8.031
Rijkszending. 8.35 Zwabisch programmal
9.50 Fluit en piano.
UIT OOST-INDIE
Nnttige besteding der opbrengst
BATAVIA, 4 Mei (Aneta). Uit de op.
brengst van het bijzonder uitvoerrecht op
bevolkingsrubber over Maart 1936 zijn de
volgende bedragen beschikbaar gesteld:
voor het gewest Palembang f 8500 voor den
aankoop van instrumenten enz. ten behoeve
van de oogheelkundige behandeling van de
bevolking. Voor Tapanoeli: f 5000 voor den
bouw van een kliniek te Hoetanopan, f 5000
voor den aankoop van een röratgen-apparaat
in het belang der tuberculose-bestrijding en
f 25.000 voor de framboesiabestrijding. Voor
zuider- en oosteraf deeling van Borneo:
f 25.000 voor den aankoop van instrumenten
en geneesmiddelen ter bestrijding van fram-
boesia en andere volksziekten. Voor Zuid-
Sumatra: f 7500 als bijdrage in de .verple
ging van geestelijke invaliden. i
RIOLEERINGSWERK TE DORDRECHT
Hedenmorgen werd prijsopgaaf ingewacSI
aan het Bureau Gemeentewerken te Dor*
drecht voor het maken van een rioolleiding
in gewapend beton, lang ca. 86 M., met bij»
komende werken, nabij het gemaal aan d*
Mijl. Er waren 31 inschrijvers. Hoogste en
laagste inschrijvers waren: Joh. Harten t0
Dordrecht ƒ22.310 en C. ten Haaf te Dor»
drecht ƒ28.725. Daarna volgden als laagst*
Gebr. J. en W. Brand te Dubbeldam ƒ22.393
en P. Stigter t'e Amm.erstol ƒ25.800.
RIJKSWEGEN IN NOORD-BRABANT
Op Woensdag 3 Juni zal te 's 1-Iertogerfc
bosch door het Provinciaal bestuur vajj
Noord-Brabant worden aanbesteed het aan»
brengen van een slijtlaag van teer en spli|
op gedeelten van de rij baan verharding vani
de Rijkswegen van 's Hertogenbosch naafj
Eindhoven, van Eindhoven naar de Belgü
sche grens, van Vuglit naar Tilburg en vaal
Tilburg naar de Belgische grens, in perccen
len en in massa.
HET KANAAL DOOR ZUID BEVELANO 1
Op Woensdag 3 Juni a.s. zal door defl(
Rijkswaterstaat te Middelburg worden aan»
besteed het maken van 4 meerstoclen in dd
zijhaven van het kanaal door Zuid-Bevelanq
te Hans weert.
BAGGERWERKEN
Op Woensdag 3 Juni a.s. zal te Middel»
burg door het Provinciaal Bestuur van Zee»
land worden aanbesteed het uitvoeren vart
baggerwerk in het Veergat in de nabijheid
der buitenhaven van het kanaal door Wal»
cheren te Veere en in de Zancikreek nabij
Kortgcne en nabij Kats.
SLUISWERKEN IN ZEELAND
Op Woensdag 3 Juni zal te Middelburg
worden aanbesteed door den Rijkswaterstaai
het maken van een groenharthouten buiten.»
deur voor de westsluizen van het kanaaj
van Zuid-Beveland en het herstellen, uitnc»
men en inhangen van oeuren van west- en!
middensluizen van het kanaal te Hansweertj
en te Wemeldinge met bijkomende werk*
zaamheden.
HOUTHANDELAARS
ROTTERDAM, HOUTLAAN 19
TELEFOON 21300 (2 lijnen)
(35
De priesters van Baal merkten op, dat het aantal beesten,
dat ten offerande aangeboden werd afnam, evenals de schat
tingen die in de schatkisten van de tempel kwamen dat deden.
I-Iet was in hun eigen voordeel om zich zooveel mogelijk tegen
deze nieuwe secte te verzetten. En zij wachtten hun tijd af
totdat er zich een geschikte gelegenheid zou voordoen om die
Christenen uit te roeien.
Hun geduld werd beloond. Een karavaan nomaden was uit
'de woestijn in Aksoem aangekomen. Deze brachten aan ivoren
slagtanden van olifanten en andere producten uit de dorpen in
het binnenland. Opvliegend van karakter als ze waren en ge
neigd om bij ieder misverstand zich beleedigd te gevoelen,
waren ze met de kooplieden van Aksoem gaan twisten over den
prijs van het ivoor. In een aanval van woede had een van de
nomaden een koopman aangevallen en hem ernstig gewond. Hij
en zijn metgezellen wérden opgesloten in de alggmeene
gevangenis.
Op hun tocht naar Aksoem waren deze nomaden door dorpen
gekomen waar men aan typhus leed. Zoodra za opgesloten waren
in de vuile, overvolle gevangenis, brak die ziekte ook onder hen
uit- Binnen twee weken had ze zich over de heele gevangenis
verbreid. En vanuit de gevangenis verbreidde die gevreesde
ziekte zich over de omringende stad.
Dag en nacht vielen de slachtoffers en het eene huis na het
andere werd bezocht. De ziekte nam al spoedig den omvang
van een epidemie aan, zooals er van tijd tot tijd één in het
land heerschte, om uitgestorven dorpen achter te laten en ont
volkte districten. D© bloedige offeranden en de tooverspreuken
hielpen niet.
De Hindoe Hakim Krishna Ramaya was dag en nacht bezig
met het hulp bieden aan de edelen, die besmet waren. Eindelijk
werd hij zelf een slachtoffer. Terwijl de stad zijn hulp zoo
dringend noodig had, lag hij zelf in koorts ter neer; en verzonk
tenslotte in bewusteloosheid.
Toen kwam er bij de vijanden van de Christenen de gedachte
op om deze beproeving te gebruiken als middel om de gehate
secte uit te roeien. Er werden geruchten verspreid, dat de
christenen de schuld waren van deze bezoeking van de goden-
De goden waren vertoornd op de bewoners van Aksoem, dat zij
dfcze menschen lieten begaan, die van den ouden godsdienst
afvallig geworden waren. En met het verspreiden van de ziekte,
namen ook deze geruchten in kracht toe
De kreet: „Dood aan de Christenen", werd na eenigen tijd
overal gehoord.
Toen het gemompel aan hield cn men al krachtiger ging
eischen, dat er wat gedaan moest worden, werd er een dag
vastgesteld, dat de Christenen moesten verschijnen voor den
raad en zich verdedigen tegen de beschuldiging van gods
lastering tegen de goden van Aksoem.
Weer waren de zetels van den koning, den hoogeprïester en
de dertien rechters ingenomen. Rondom de rechtplaats ver
drongen zich de priesteis en Levieten van den tempel, de
priesters van de altaren van den zonnegod, en hun helpers, en
het opgewonden volk, door .vrees beyangqp hij de gedachte aan
de gevreesde ziekte.
„Groot is de zonne-god der Ethiopiërs", schreeuwden de
priesters van Baal, en de bijgeloovige massa herhaalde in koor:
„Groot is de zonne-god der Ethiopiërs! Groot is de maan-godin
van de Ethiopiërs!"
Boven hen verrezen 'de symbolen van de zon en de maan,
ingehouwen in de pilaren. Balcha, de toovenaar, lachte vol
vertrouwen op zijn overwinning bij het zien van de kleine schare
Christenen, die verhoord zouden worden om hun geloof. 1-Iij
had al de kracht van zijn „zware magie" aangewend tegen hen.
die zich keerden tegen bijgeloof cn afgodendienst en die de
macht wilden verbreken, die hij door vrees op te wekken hij het
volk uitoefende. Ook de leiders van het Judaïsme zagen zonder
medelijden neer op deze Christenen, die liet waagden te predi
ken, dat al hun offeranden en priesterlijke diensten onnoodig
waren.
„Belooft gij allen niet meer te prediken in den Naam van
dezen Christus?" vroeg de hoogeprïester aan de Christenen, die
voor hem verzameld waren-
„We moeten Gode meer gehoorzamen dan de menschen", was
het rustige antwoord. „TTij heeft ons bevolen dit evangelie aan
alle menschpri te prediken.''
„Door dezen nieuwen godsdienst te prediken hebt gij den
zonnegod en de maan-godin vertoornd", schreeuwde de leider
van de zonne-aanbidders. „Zij hebben deze ziekte over ons
gezonden om uw lastering van hen, want zij zijn sterke goden."
„Er is- maar één God", antwoordden de Christenen. „Deze
symbolen van de zon en de maam zijn slechts het werk van
tnenschcnhanden, gehouwen in steen. Ze zien ons niet, ze hooren
ons niet, ze spreken niet, en ze kunnen ook geen ziekte over
ons zenden. De zon en de maan zijn evenals wij geschapen door
onzen grooten God. Hij alleen mag aangebeden wurd< n."
Bij deze woorden hieven de zonne-aanbidders de kreet aan:
„Zij lasteren onze goden. De dood aan deze christenen-"
De hoogepriester was evenwel een .voorzichtig man. ETè ge
dachte kwam bij hem op dat groote aantallen van hen, die nil
deze Christened bestreden, in oogenblikken, dat ze kalmer na
konden denken misschien met hen zouden sympathiseeren en
hem dan zouden beschuldigen van het vergieten van onschuldig
bloed. Hoe veel veiliger zou het zijn om zich barmhartig voor la
doen en Jiet aan het eind toch te winnen. Hij kon immers de
aanhangers van de gehate secte naar de algemeene gevangenis
laten brengen, waar ze vast en zeker moesten sterven aan do
gevreesde typhus.
Met groote moeite wist hij de menigte tot stilte te brengen, dia
de kreet overgenomen had: „Groot is de zonne-god van da
Ethiopiërs! Groot is de maan-godin van de Ethiopiërs!"
Met opgeheven handen wachtte de hoogepriester tot er diepa
stilte heerschte onder de verzamelde menigte. Iedereen was ver
langend te weten wat de uitspraak zou zijn, want in godsdien
stige aangelegenheden vertegenwoordigde de hoogepriester Iieti
hoogste gezag.
„Gij burgers van deze heilige stad Aksoem, en gij volgelingen
van Christus, die ons vredelievend land in verwarring brengen
en de bezoekingen van God over ons haalt, hoort naar mijn
woorden: Deze Christenen zullen ingesloten worden in de alge
meene gevangenis totdat deze bezoeking van de goden voorbij
is. Dan zullen ze vrijgelaten worden."
II"t werd stil onder de menigte. Zelfs de haters van
Christenen sidderden even. Den dood recht tegen te gaan zou
te verdragen zijn. Maar ergens gebracht te worden waar de
verschrikkelijke ziekte den een na den ander zou besmetten, eu
iederen dag het lijden van de anderen voor zijrt oogen te moeteri
zien, was een vonnis zwaarder te dragen dan de oogenblikke-
lijke dood op de altaren van de maan godin.
De hoogepriester stak weer zijn hand op en riep:
„Als iemand nu op dit oogenblik dien Christus wil ven»
loochenen door bij dezen tempel te zweren nooit meer in Zijn
Naam te prediken, zal hij vrij zijn.''
,(Slot~yerIgt)V