KOFFIE SPAART HART EN ZENUWE N GEREF. PREDIKANTEN BIJEEN DONDERDAG 16 APRIL 1936 EERSTE BLAD PAG 3 De koffie van den fijnproever. Een superieure melange uit de beste productiegebieden van Java, Centraal- en Zuid-Amerika. 'n Edelpro- duct. inderdaad het neusje van den zalm en daarom de koffie ook voor U. HUG De uitkomst voor den verwenden koffieliefhebber, die een gevoelig organisme voor de prikkelende werking der coffeïne dient te vrij waren. Hag is gegarandeerd coffeïnevrij, dus beslist onschadelijk. KERK EN ZENDING GEREF. KERKEN Beroepen: Te TIel, J. Wiepkema te Duisburg-Ruhrort. NED. HERV. KERK Beroepen: Te Arum, J. A. Cadée te ALG. SYNODE INDISCHE KERKEN Van 7 tot 14 Juni te Batavi De agenda der reeds aangekondigde Sy node van de Prot. kerken in Ned.-Indië, die van 714 Juni wordt gehouden, bevat de volgende punten: Verslag vanwege het be stuur van de Pro tos tan tsc he kerk in Neder- landsch-Indië over het tijdvak 1933—1036. de onderlinge betrekking tusschen de Hol- landsch-sprekende en Maleiscli-sprekendc groepen in de Kerk buiten het gebied dpr Zelfstandige Kerken, de Kerk en haar be lijdenis, de opbouw der kerkelijke organi satio buiten het gebied der Zelfstandige radon, het Reglement voor de Kerkelijke Goederen en Fondsen, het Reglement vooi Kerkelijk Opzicht en Tucht, regels en for mulieren voor de Sacramentsbedicning en andere kerkelijke handelingen, fonneelo revisie van het Algemeen Reglement der Kerk. bijzondere machtigingen aan 't Kerk bestuur of andere organen, verkiezing van het kerkbi ..tuur. OUDERLINGENCONFERE NTIE De 31e ouderlingenconferentie in de classis Den Haag der Geref. Kerken wordt Woens dag 29 April, des avonds 7 uur, gehouden in de Westerkerk te 's-G ravenhage. De agenda vermeldt o.m. een referaat van Ds. F. de Vries van Den Haag-Oost over: „De z.g.n. pluriformiteit der Kerk". NEDERL. ZENDINGSVEREENIGING Op Hemelvaartsdag, 21 Mei a.s., hoopt de Nederl. Zendingsvereeniging haar jaarlijk- schen Zendingsdag te houden te Rotterdam. In de middagvergadering, welke te half drie aanvangt, in het gebouw Verein, Witte de Withstraat, Rotterdam, zal de heer J. v Goudoever, directeur der H. I. Kweekschool te Solo, spreken over de openbare samen komst gehouden in de Groote Kerk te Rot terdam. De heer P u t,, leerling der Ned. Zend. School, zal als zendeling-leeraar wor den geordend en naar West-Java afgevaar digd. De afvaardiging geschiedt door Ds. P. G. de Vey Mestdagh. .De zendingsrede wordt gehouden door Ds J. H. Stelma, Herv. pred. te Rotterdam-Kralingen. Op Vrijdag 22 Mei wordt de voorjaars vergadering gehouden, die geheel besteed wordt aan huishoudelijke zaken. NOORSCHE ZENDINGSCONFERENTIE Te Kopenhagen zal van 2—6 September een groote Noorsche zendingsconferentie ge houden worden. Behalve de problemen be treffende de zendingsvelden zullen ook die, problemen behandeld worden, welke betrek king hebben op de Zending in het vader land. Vooraanstaande personen uit de Noor sche, Zweedsche en Finsche kerkelijke we reld zullen aan de conferentie deelnemen. Ned. Herv. Bond voor Inwendige Zending op Geref. grondslag De in het najaar 1935 opgerichte Ned. Herv. Bond voer Inwendige Zending op Geref Grondslag in Nederland, hield Biste ren in het gebouw voor K. en W. te Utrecht een algemeene vergadering. Na opening op de gebruikelijke wijze, deelde de voorzitter Ds. G. Lans van Huizen mede dat spoedig Koninklijke Goedkeuring op de ingezonden Statuten te verwachten is. Spr- hoopte, dat door goeden voortgang van het bondswerk spoedig de Evangelisa- tie-Comissie, de Centrale Noord-Hollan i en de Vereen, van Godsdienstonderwijzers op geheven zullen worden en incorpereeren in den bond. Vervolgens werd in bespreking gebracht een onwerp huishoudelijk reglement opge steld door den heer Brouwer, van Haarlem. Na bespreking artikelsgewijze werd het ontwferp goedgekeurd. Bestuursverkiezing Na stemming werd het bestuur als volgt geïnstalleerd: Ds. B. N. B. Bouthoorn te Harderwijk, voorzitter, Ds. G. l ans te Huhen, Ds. P. A. A. Klüsener van Bodegraven, Ds J. C. Ter louw van Garderen, Ds. A. Luteyn van Oost- wedde, E J van Spanderen van F.fe,.E. J. Brouwer van Haarlem, T. van Delen Yan Nieuweroord en A. v. Barneveld van Delft Vervolgens werd uitvoerig de actie be sproken waarna ds. Luteyn de vergadering met gebed sloot Godsdienstonderwijs op de openbare school OPVOEDING EN ONDERWIJS Prof. Dr. J. C. H. DE MEIJERE De Gemeenteraad van Amsterdam heeft aan Prof. Dr. J. C. H. de Meijere. op diens verzoek, eervol ontslag verleend als gewoon hoogleeraar aan de Universiteit van Amsterdam. VER, VOOR CHR. MULO De jaarvergadering der Vereeniging voor Chx. M.UX.O. is bepaald op 23 December a.s. ONDERWIJSBENOEMINGEX Hengelo. Gem. H.B.S. Tot directeur: Dr. F. P. Mulder, leeraar Gem. H.B.S. te Delft. Onstwedde. Geref. School. Tot hoofd (vac. D. A. Koebrugge): de heer M. Wals- w e e r. hoofd der Chr. School te Zandtange (Mussel). Ossenzfjl. Chr. School. Tot onderwijze res: Mej. E. J. L. Couvee van Zeist, tijdel. .werkzaam te Rotterdam. Deze week wordt in de Internationale school voor Wijsbegeerte te Amersfoort een studie conferentie gehouden over het onderwerpt „Godsdienstonderwijs op de openbare school". Ze is door den voorzitter, prof. dr. C. A. Mennicke, van Amensfoort geopend. Na het openingswoord heeft de heer G. van Veen, van Amsterdam, gesproken over: „De tegenwoor dige stand der discussie". Spr. «schetste eerst den inhoud van de opvoeding en wees vervol gens op de beteekenis van de religieuse ge voelens, waar onder behooren: het logisch ge voel, ethisch gevoel, rechtsgevoel en aeste- t'fich gevoel. Doen w*y genoeg, vroeg spr., oir die gevoelens op de openbare school tot ont wikkeling te brengen? Spr. beantwoordde da- ze vraag ontkennend. De grondslag var openbare school dient gewijzigd te worden. Het tegenwoordig openbaar onderwijs wil het kind geven wat des kinds is. Dit is een zui ver naturalistische opvoeding, die we af wij zen. De kinderen moeten opgevoed worden voor deze cultuur, die, gaan we diep terug, gegrond is op den ouden Bijbel. Er is nu ontzaglijk Bijbel-analphabetisme. Ale het voel voor hetgeen het hart van onze cultuur vormt weg is, gaat veel verloren. De Kerk kan voor de openbare school niets doen. Bijbelsch onderwijs dat gegeven wordt door godsdienst onderwijzer of predikant acht spr. niet nut tig. Dit onderwijs dient de klasseond?rwijzer te geven. De oudens juichen dit toe. Eén uur Bijbelsch onderwijs per week acht spr. vol doende. De onderwijzer dient de kinrhren te wijzen op de verscheidenheid van kerkgenoot schappen en de vragen die een dogmatischen kant raken terug te houden. Dogmatische vra gen kunnen de kinderen als ze groot zijn aan hun predikant stellen. Spr. besloot met te wijzen op het werk van de twee bestaande vereenigingen op dit ge bied en bepleitte een samengaan van beide. In de avondbijeenkomst werd over deze in leiding gediscussieerd. Examens Hoebé. Dordrecht; voor akte n v T. J. ?r en C. T. L. Kraaneveld, Den Haag; C. T. Markestein, Gorlnchem; Haag; C. akte n h J. akte n J L. medlscJie vakken: le ged. de Boe-r. C. v. d. Beok, G. H. Lukkien, H. IJzerman. B. Viaser en W. G. Kroon; 2e ged. de zuster.s J. v. d. Berg. H. A. Buisman, T. Drost, L C- Copplj, en J. H. Koster; voor de theol. vakken le ged de zustere G H. Lukkien, C. v. d. Beek, J. de Boer. J. C. Roeloffs. B. Vlw^r en H. IJzer man; 2e ged. de zusters H. A. Bulsman. M. G. Brands. I. C. CoppiJ. T. Drost, J. H. Koster en W. G. Kroon: 3e ged. de zusters A. M. Dekkers. S. H. den Haan, A. 't Hart, A. G. Koolwijk. S. M. Meyer. G. E. v. d. Neut. H. C. Oranje. H. Renaud, B. Weetra en A. Veenstra. Aan de laatstgenoemden zal het diploma en Insigne der Vereenlging worden nitgwelkt. nadat zfj ge slaagd zullen zijn voor het examen ter ver krijging van het diploma B Hellgryninnntlck. Den H a a. g. Gesl. Ned dlpl. de dames A. Loon, Zaandijk; C. M. A. Paardekoper Leeuwarden; W. R. E. Scholte en de hoer R. v. Bruchem, Den Haag; de dames N. A. Rezelman, M. R. Gerth en L. Hammes, Amsterdam. Herex. 4. Afgew. 1. Stuurlieden. Den Haag. Gesl. voor 2en stuurman gr. stoomv. J. M. Grasman: voor Sen stuurm. gr. stoomv. I. L p. Vorduln, T. Krijgs- KUNST YVlepe, Deidi Orelio. Den Helder; F. B. J. Rozeman. Nijme gen; C. J. Z. van Swol, Amsterdam; H. J. der Vi DE AUTHENTIEKE BRUCKNER De symphonieën van Anton Bruckner werden tot nog toe steeds gespeeld in de bewerkingen van Schalk en Loewe, bewer kingen die zoo ingrijpend zijn geweest, dat ze het aspect van de werken soms geheel veranderd hebben. Door de zorgen van de internationale Bruckner-vereeniging zijn de oorspronkelijke handschriften thans ten grondslag gelpgd aan een nieuwe uitgave: reeds vijf symphonieën konden in het af geloopen seizoen in haar authentieken vorm in Duitschland en Oostenrijk worden uitge voerd. Dit zijn voor de muziekwereld even- zooveel verrassingen geworden en triom fen voor het onvervalschte werk van den meester. In Nederland, waar de Bruckncrbewe- ging in omvang en intensiteit sterk toe neemt, was alleen nog de negende sympho nic een enkele maal in oorspronkelijke lo zing gespeeld. Thans zal Eduard Flipse op Zaterdag 18 April te Rotterdam de eerste uitvoering in Nederland door het Rotter damse!) Philharmonisch Genootschap lei den van de zesde symphonic van Anton Bruckner, in authentieke lezing. Voor de tallooze bewonderaars van het genie Bruckner is dit een belangrijke gebeurtenis. WEERBERICHT BAROMETERSTAND Hoogste stand te Janmayen 770.6. Laagste stand te Hamburg 744.7. Stand vanmorgen halftwaalf 748.3. WEER VERWACHTING Matige tot zwakke wind uit Noordelijke richtingen, betrokken tot zwaar bewolkt, weinig of geen regen in het Westen, in het Oosten waarschijnlijk nog eenige regen, wei nig verandering in temperatuur. ALGEMEEN WEEROVERZICHT De hooge druk in het Noorden is verder in beteekenis afgenomen, doch blij ft het weer over IJsland en Scandinavië beheer- schen. Midden-Zweden en Lapland ha.l nog strenge tot matige vorst, terwijl het overige gedeelte van Zweden cn Noorwegen meest lichte vorst had. Over het vasteland blijft de depressie top stand nog aanhouden. De kern van het lage druksysteem ligt ten Noordoosten van ons land, terwijl een tweede kerntje zich over Zuid-Frankrijk bevindt. Het weer blijft over het vasteland nog slecht, bijna overal is de lucht betrokken. Over Noord Duitschland regent het; in Denemarken valt regen en sneeuw, terwijl zich een ander regen gebied van het Oosten van ons land via Midden- Frankrijk tot de Pyreneeën uitstrekt. Vooral over Duitschland steeg de tempe ratuur; iets kouder werd het over de Brit- sche eilanden en Zuid-Frank rijk. Ten onzent is in de heerschende weers- toestand niet veel verandering te wachten. De lucht blijft betrokken tot zwaar hewolkt, in het Oosten bestaat aanvankelijk nog eenige kans op regen, in het Westen zijn de regenkansen klein. THERMOMETERSTAND: Stand vanmorgen halftwaalf 7.0 C. 17 APRIL Zonsopgang 5.00 uu, zonsondergang 7.00 uur Maan op voorra. 2,58 uur, onder nana. 1,48 uur VOERTUIGEN MOETEN HUN LICHTEN OP HEBBEN: 17 APRIL Van 's avonds 7,30 uur tot 's morgens 4,28 uur UIT OOST-1NDIE Dr. J. W. MEYER RANNEFT De Indische pers over zijn heengaan Bij het bericht omtrent de ontslag-aan vrage van dr J. W. Meyer Ranneft, teekent het „Bat. Nieuwsblad" aan: „Voor zoover ons bekend, is deze ontslag aanvrage uitsluitend een gevolg van fami lieomstandigheden Het 's zeer Jammer, dat deze. zij het voorloopig, een einde maken aan een loopbaan, die den betrokkene vol doening moet hebben geschonken, maar dio voor Indië oneindig meer beteekende dan een „mooie carrière" Het is thans niet de tijd de beteekenis van deze figuur te schet sen, maar vast staat toch wel, dat onder de raadslieden van de Regeering er zich geen bevindt, die zulk een gezag geniet van bui ten .the inner circle", wiens belangstelling zoo werd gewaardeerd en wiens woord zoo goed werd verstaan. Een expansieve natuur en een zuivere fi guur, met groote geestelijke lenigheid en een kennis van zaken als welhaast geen ander Ieder ziet hem ongaane gaan en dit woord is thans geen gemeenplaats want zelfs lot in den kring der nationalisten wist deze man. rnet zijn onbevangenheid en volkomen belangeloosheid zich een zeld zaam prestige te verwerven. Wij veronderstellen, dat de heer Van den Bussche mettertijd op den zetel, welken de heer Mover Ranneft thans verlaat, zal plaats nemen. Uit den aard der zaak kan dit niet anders zijn dan een profetie, omdat zelfs de eerste officieele stappen terzake nog moeten worden ondernomen". BANDOENG. 16 April (Aneta) Brigadier Rapmund, die bij het vliegtuigongeluk ge wond werd, blijkt een hersenschudding be komen te hebben en een breuk in de sche delbasis. Hij is thans koortsvrij, zijn toe stand is bevredigend. UIT HET SOCIALE LEVEN Sigarenfabriek te Beverwijk stopgezet Te Beverwijk is de sigarenfabriek van Gebr. Majoor stopgezet, waardoor onge- Algemeene vergadering van de Vereeniging te Utrecht Prof. Bohatec uit Weeuen spreekt over „God en de Geschiedenis van Calvijn" In de gister te Utrecht aangevangen alge meene vergadering van de Ver. van predi kanten van de Geref. Kerken in Nederland, herinnerde de secr. Ds. H. S. Bouma, van Amsterdam-Zuid, er aan, dat de penning meester Ds. F. Kramer, em.-predikant, de vereeniging nu 25 jaar gediend heeft, wat een warm applaus ontlokte. De vereeniging schreef 20 leden af en 38 nieuwe leden in. Geref. Theol. Tijdschrift De vergadering machtigde het moderamen et het consortium van het Geref. Theol. Tijdschrift onderhandelingen te voeren over name van dit Tijdschrift ingevolge een aanbieding van dit consortium, mits daaruit geen financieele verplichtingen voor de ver eeniging voortvloeien. Loopen deze onder handelingen naar wensch dan wordt het Tijdschrift 1 Jan. a.s. officieel orgaan van de vereeniging. Hierna was het woord aan Ds. S. G. d e raaf, Geref. predikant te Amsterdam, om te refer eer en over „De verhouding van de algemeene tot de bijzondere genade", van welke rede wij gister verslag hebben opge nomen. De discussie Bij de discussie merkte Ds. D. Hoek, van Enkhuizen, op het met den referent niet eens te zijn, al kan hij geen reeks van argumenten noemen. Het referaat moet gegrond zijn op Schrift en confessie. Is het referaat in het ge heel gegrond op het zuivere Woord van God? En hoe moeten we nu aan met onze confessie? Zij legt toch verband tusschen Gods vader schap en de schepping? Heeft rei. wel reke ning gehouden met wat de kerk der eeuwen heeft geleerd op grond van het Woord van God? Was het referaat niet voor een deel woordenspel waarvoor we ons wachten moe ten? Dr. K. Sietsma, van Amsterdam-Zuid, oordeelde dat ref. caricaturen zoo voortref felijk bestreden heeft, dat spr. daaraan niets heeft toe te voegen. Er blijft echter voor spr. nog iets te vragen over het begrip natuur en genade. Hoe kan ref. zijn uitspraken dat God Zijn vijanden liefheeft en dat het toch uit sluitend kinderen des toorns zijn, rijmen? Spr. wil helderheid hebben over de algemeene bijzondere genade, zonder over die terrei- i te vechten. God heeft Zijn vijanden niet lief in die kwaliteit maar als Zijn schepselen. Zoolang het eindoordeel niet gekomen is, zijn zij nog in den kosmos en deelen in de genade van dien kosmos. Ds. F. D r e s s e 1 h u i s, van Oldeboorn, oordeelde dat ref. zijn gehoor meer zou ge diend hebben als hij het door hem gebruikte woord genade steeds nader geïnterpreteerd had. Kan men de scheppingsdaad Gods ook ?enade noemen? Ds. W. Breukelaar, em. predikant te Santpoort, hoorde met genoegen het scherp zinnig betoog van den ref. Spr. is echter al les niet helder en de consequenties kan hy nog niet heelemaal overzien. Verwisselen we de uitdrukking algemeene genade slechts voor goedertierenheid? Spr. heeft daar wel vrede mee maar vindt dan de sop de kool niet waard. En over zooiets refer eeren we toch niet? Door de betoon ing van de goedertierenheid ontneemt God aan den mensch elke veront schuldiging. De bijzondere genade verwierf Christus op Golgotha. Daardoor handhaafde Christus de eere van God. Is dat allemaal mis? Dr. S. O. L o s, em. predikant te 's-Graven- hage, kan met ref. meegaan als hij uitgaat van de souvereiniteit Gods over den geheelen kosmos en den mensch daarvan in het mid delpunt staat. Maar niet als hij maar twee relaties mogelyk acht, nl. die der liefde en die van den haat. Er zijn in God oneindig ~eel meer relaties. Spr. herinnert in dit ver band aan de opvattingen van Ds. Hoekzema te Grand Rapids. Ds. P. Prins, van Deventer, twijfelt zeer of hij het referaat geheel begrepen heeft. Heeft ref. bij zijn Schriftonderzoek over het Verbond niet het Noachïtisch verbond verge ten? De bestrijding van de algemeene genade week af van die van de Geref. dogmatici tot op heden. Ziet ref. de strijd tusschen Barth en Brunner ook als een dergelijke. Mogen we de gebieden van Gods deugden zoo streng scheiden? Ds. B. T e 1 d e r, van Breda, gaat in hoofd zaak nfet ref. mee. Spr. heeft den indruk dat ref. de wereldgeschiedennis ziet als een ver- bondsgeschiedenis. Moeten we U*t vader schap Gods van alle kinderen miskennen? Ds. J. C. Brussaard, van Bloemendaal, constateert verschillende lichtpunten in de wereld. Hoe staan die algemeene zegeningen nu voor ref. tot de genade? Is genade inder daad alleen relatie? Prof. Grosheide tenslotte vroeg of we met de methode van Ds. de Graaf niet spaak loopen. Sommige teksten liet ref. liggen, an deren heeft hij zorgvuldig geëxegetiseerd, al wil spr. met hem over die exegese nog wel eens ernstig spreken. (Vroolijkheid). Ref. mag de term Woord niet beperken tot God en de schepping. Hierna diende Ds. de Graaf van repliek. Repliek. Spr. heeft een bepaalde gedachte in het centrum willen zetten en uitwerken. Spr. bestrijdt niet de gedachte der Schrift, dat er een goedheid Gods is voor de ongeloovigen. Spr. erkent dat er verschillende relaties zijn en men die niet beperken kan tot tweeërlei genade en haat. Spr. heeft niet beweerd iets nieuws te po neeren. Spr. is zich zeer goed bewust in te gaan tegen een bepaald heerschende gedach te. Tegen de gedachte van Ds. Breukelaar heeft spr. zich metterdaad verzet. Tegen de gedachte dat de algemeene genade een over blijfsel is van den oorspronkelijken schep pingszegen heeft spr. zich verzet De uitdrukking Scheppingsmiddelaar ver werpt spr. absoluut. De overheden danken hun gezag eveneens aan den Middelaar Je zus Christus. We moeten uit Zijn bijzondere genade leven op elk gebied. Spr. ziet de z.g. algemeene genade niet anders dan als uitstra ling van de bizondere genade die God in Zijn kerk aan de geloovigen geeft. We komen er toe heele terreinen links te laten liggen, wiil wij die laten vallen onder de algemeene ge nade en daarvoor dan minder interesse heb ben. Het breekt ook onze kracht bij het werk der Evangelisatie. Van een kennen van God is bij de ongeloovigen geen sprake, wel van een kennen van Zijn deugden. (Tegen spraak). Spr. verwerpt de gedachte alsof het Noachitisch verbond er een is van de alge meene genade. Scheiding van de terreinen vindt spr. onbarmhartig. Spr. zet bedoeling strekking van het Noachitsch verbond na der uiteen. De Voorzitter dankte ref. voor zijn betoog en oordeelde dat het laatste woord hier no<s niet gesproken is. De V o o r z. deelde mede dat het referaat van Ds. den Houting ook in de zitting van Donderdagmorgen aan de orde zal komen, opdat de geheel e middag voor discussie be schikbaar zal zijn. Hierna sloot de voorzitter de middagzit- tmg, die bijkans 4 uur duurde. Gisteravond werd een gezellige bijeen komst gehouden, die een besloten karakter droeg, en waarin Ds. J. J. Berends, em. predikant te Amersfoort, een causerie hield over „Kiekjes, genomen door een predikant". TWEEDE DAG Hedenmorgen om 9 uur werd de algemee ne vergadering van de Vereeniging van Pre dikanten van de Geref. Kerken in Neder land, onder voorzitterschap van Prof. Dr. F. W. Grosheide, van Amsterdam, in het Jaarbeursgebouw te Utrecht voortgezet. De voorzitter heette met een enkel woord welkom Prof. Dr. J. B o h a t e c uit Weenen en verleende hem het woord om te referee- ren over: „Gott und die Geschichte nach Calvin". Referaat Prof. Bohatec Volgens Calvyn gaat het by het onderzoek van de geschiedenis niet om „frivole specula tieve vragen", maar om een methodische uit eenzetting van den samenhang in het gebeu ren, in de scheppende daden Gods, in zyn ge- richten, in welke Hy als de Eeuwige Zijn sou- vereine autoriteit doorzet en de zinloos en verward schijnende bijzondere feiten ordenend in het geheel invoegt. Het gebeuren vormt een eenheid, welke dynamisch verheven ken merken vertoont Deze eenheid is niet empi risch waarneembaar; de uitsluitend phaeno- menalistisch afgestemde beschouwing „le re- gard en bas" ziet in de geschiedenis slechts een onrustigen chaos. Maar voor het „in den hemel verankerd geloof" openbaart zy zich. De geschiedenisopvatting van Calvyn staat in lijnrechte tegenstelling met de beschouwingen van zyn tyd, wat nadei wordt toegelicht. Ver der staat Spr. stil by den samenhang van voorbeschikking er individueele schuld, by de theodicee, by geschiedenis en openbaring en den tijd der voleinding. Ziet Calvijn in de uitwassen der astrologie een demonische loochening van de zondige werkelijkheid en stelt hij daartegenover de demonische macht ais een belangrijke factor der geschiedenis op den voorgrond, dan gaat hij daarbij grondig in op het vraagstuk dat ons moderne menschen kwelt: van het ver band tusschen lotgeval en individueele schuld waarbij zeer bijzonder de nadruk ge legd wordt op de dialectiek van het zelf herstel Selbstersetzungvan het kwade en de gedachte der solidariteit. De daarmede verbandhoudende kwesties der theodicee, welke, gelijk bekend is, handelt over een rechtvaardiging der wanverhouding tusschen de godsdienstig-zedelijke houding en het uit wendig lot van den enkeling en de gansche volkeren, verwerpt de reformator met de verwijzing naar den voor ons verborgen al- wijzen en rechtvaardigen wil Gods, die Zijn doeleinden najaagt, en waartegenover iedere theodicee majesteitsschennis moet schijnen. Ter verduidelijking dezer kwesties bedient Calvyn zich van de onderscheiding van ge openbaarde en verborgen gerechtigheid Gods. Vanuit dit gezichtspunt wordt ook de fun- damenteele verhouding tusschen openbaring en geschiedenis bepaald. Dit zijn niet iden tieke begrippen; want God kan en wil zich ook in de geschiedenis verbergen. Daaren tegen bestaan er „Gerichtstijden" in de ge schiedenis. waarin de oogmerken der godde lijke beschikkingen duidelijk worden, de tijdperken der afstootings- en aantrekkings- gerichten, in welke de verbinding der godde lijke zelfbeweging naar de menschen toe. met de beslissingen van den mensch tót een zin vol karakter van dat tijdperk doen besluiten. De harmonie der beteekenis (Sinnmitte) der geschiedenis ligt echter in de volheid des lijds, de heilstijd, waarin geschiedenis en openbaring elkaar dekken. Zulk een open baring is „einmalig", zij ontvouwt echter daardoor een bijzondere dynamiek, dat Christus in de prediking van het evangelie voorgesteld „als het ware opnieuw gezonden wordt".- Komt daarin het principe der „ge lijktijdigheid der geschiedenis" te voorschijn, dan hebben ook de openbaringen vóór Chris tus op dit „Siimmitte" betrekking daar zij den komenden Middelaar en Verzoener tot onder werp hadden. Daarom vormt de oud-testa- mentische en nieuw-testamentische heilsge schiedenis een eenheid, de eenheid des wezens in de veelvuldigheid der uiterlijke verschijn selen. Niettegenstaande zijn eschatologische ge steldheid, ja jufpt daarom, ziet Calvyn betee kenis in het wereldlijk gebeuren. Calvijn stelt met de geschieden!sprobbunen, welke het moderne geschiedenis-phïlosophi6che denken bezighouden, deels met de door dezen aange wende denkmiddelen. Referaat Ds. den Houting Ds. W. A. den Houting, van Hmzum, sprak over: „De erkenning van den doop, bui ten eigen kerkverband bediend". Spr. boschouwt dit vraagstuk in het licht der historie en dan kan ongetwijfeld geen an dere conclusie getrokken worden, dan deze, dat het vanouds als de practijk der kerk en het ook door tal van kerkelijke besluiten gesanctioneerd is, dat de doop erkend werd. Critisch toetsen van de historie is echter geboden. Wanneer dat geschiedt blijkt duidelijk, dat er gesproken moet worden van verschillende overwegingen en motieven voor de doopser- kenning. Bezwaarlijk kan hier met Dr. A Kuyper gewag gemaakt worden van een „ge- meenechappelyken bodem der algemeene Chris telyke Kerk". Bij de doopserkenning door Roomschen en Lutherschen speelt een rol de overweging, dat Gods genademededeeling zoo nauw aan de Sacrementen verbonden te. Door de Gereformeerden wordt heel die sacraments beschouwing beslist afgewezen.. Ref. wyst er op, dat voor de juiste beoor deeling der kerkelijke besluiten gelet moet worden op de concrete situatie, ten tijde, dat zy genomen werden, wat nader wordt toege licht. Er is alle aanleiding om de practyk der doopserkenning principieel te toetsen en n te volstaan met een beroep op de historie. Twee vragen dienen dan beantwoord te w den. Allereerst: Kan de doopserkenning, z< als die nu onder ons geconstrueerd is, worden gehandhaafd? en daarna: Indien niet, is het dan mogelyk met een ar.dere constructie toch aan de doopserkenning vast te houden By de beantwoording van de eerste vraag moet aandacht geschonken worden aan de drieledige eisch, die by de onder ons gangbare constructie der doopserkenning dient gesteld te worden, n.l. dat de doop moet bediend zyn naar de instelling van Christus met water en de gewone formule, dat hy moet bediend zijn in een gemeenschap, die vasthoudt aan de be- b'denis der Drieëenheid en ook door iemand, d'e ir 2iin kring daartoe macht ontving. Ref. wijst er dan op, dat zeker de vraag moet gedaan worden of het zoo principieel gerechtvaardigd is. Eischt de heiligheid van het sacrament niet yieer dan een zich hou den aan het uiterlijk teeken en de a*oorde lijke formule? Wordt het wezen van het Verbond niet miskend, wanneer voor de gel digheid van den Doop voldoende geacht wordt, dat er sprake is van een „belydeniskerk" en niet van een belijdende gemeente? Wordt aan de waarde van het ambt niet tekort gedaan, wanneer voor de geldigheid van doopsbediening niet de opdracht van Lhrii wege, maar de machtiging van menschen genoegzaam wordt geacht? Wat de tweedr vraag aangaat het is niet doenlijk daarop nu reeds een definitief ant woord te geven Nauwkeurige bezinning over allerlei vragen, die met dit stuk samenhangen dient daaraan vooraf te gaan. Spr. uit den wensch, dat aan de doopserken ning kan worden vastgehouden. Mocht het on verhoopt blijken, dat de oude practyk mo»t worden losgelaten, dan zou er zeker niemand mogen aarzelen die als Gereformeerd mensch wel hart heeft voor de historische traditie, maar niet voor een traditie zonder waarheid. Na bespreking van dit referaat, in de mid dagzitting, rondvraag en een slotwoord van den voorzitter, werd de drukbezochte confe rentie op gebruikelijke wyze gesloten. eer honderdtachtig arbeiders en arbeid sters werkloos worden. Het grootste ge deelte van het personeel woont te Haarlem. Ongeveer twee ton per jaar werd aan loo- nen uitbetaald. Nadat reeds eenige malen voor korten tijd de fabriek is gesloten geweest cn de vorige week nog getracht was het bedrijf voorloopig nog voort te zetten, is men thans genoodzaakt de fabriek te sluiten. Door ge meentebestuur en directie der fabriek is de hulp der regeering ingeroepen. De onder het vrouwelijk personeel van de Tilburgsche Katoenspinnerij te Tilburg Dins dagmorgen uitgebroken wilde staking schijnt te gaan verloopen. Na een sommatie van de zijde der werkgevers aan de stakende arbeid sters hebben velen harer Woensdagmorgen het werk hervat. Er zijn nu nog slechts onge veer 80 in 6taking. Verwacht wordt, dat dit aantal nog wel zal slinken. Bovengenoemde vereeniging hoopt haar 41 ste jaarlijksche algemeene vergadering te houden op Vrijdag 22 en Zaterdag 23 Mei op Woudschouten te Zeist. De vergadering vangt 22 Mei des avonds 7 uur aan. Behandeld zullen worden o.a. voorstellen tot contributieverlaging, wijziging reglement werkloozenkas, opheffing van het studiefonds en bestemming van het H. B. Weyland Jr.- fonds voor vakkundige en sociale ontwikkeling van de leden der vereeniging. Aan contributiën werd m 1935 ontvangen f 148.143.40. De verlies- en winstrekening over '35 sluit met een bedrag van f 151.213.95 GEMENGD NIEUWS Doodelijke auto-ongelukken Te A p e 1 d o rn is het driejarig jongetje W. ten Hove, terwijl het den Trek weg overstak om zijn bal te grijpen, door een met stecnen beladen vrachtauto, bestuurd door P. B., overreden. In. zorgwekkenden toestand is het knaapje naar het ziekenhuis aan den Sprengerweg vervoerd, waar het eenige uren na aankomst is overleden. Den bestuurder van de auto treft geen schuld. De Ossche misdaden Voor het Bossche gerechtshof stond in hooger beroep terecht J. J. van G. en J A. v. d. A. uit Oss ivegens den roofoverval te Lith in 1932. Eisch bevestiging van het von nis der rechtbank voor van G. 6 jaar en voor v. d. A 3 jaar gev. straf. Tegen M. J. de R., A. W. van B. en W. H. T. werd wegens den roofoverval te Nistelrode resp. 2 jaar. 4 jaar en 7 jaar gev. straf geëischr. De rechtbank had resp. tot 2 jaar, 2en 6 jaar gev. straf veroordeeld. Wegens inbraak te Heesch werd tegen K. van G. IV2 ja&r Rev. straf geëischt. be vestiging van het vonnis der rechtbank. Tegen den medewerker van Van G. werd 8 jaar geëischt, bevestiging van het recht- bankvonnis. Tegen F. van B. en P. van G. werd resp. 2 en 3 jaar gev. straf geeischt. ingezonden Stukken (Bulten verantwoordelijkheid der Redactie) Mijne Heeren, Als abonné op Uw krant nam ik kennis van Uw artikel „Mag alles maar? Onrust in Politie-kringen", over een door de N.S.B. uitgegeven pamflet. Dit pamflet bevat nu eenige punten, welke op het volgende neei- komen: 1. Het N'ationaal-Jongeren-Verbond heeft een bock uitgegeven, waarin een van beide platen uit do „Notenkraker" voorkomen, en wel de plaat rnet Min. Deckers eropwelke plaat m. i. nog' erger is dan de andere over Min. Colijn, daar deze vooral godslaster lijk is. Dit boek is a Lin den boekhan del verkrijgbaar! 2. Min. Colijn en Min. Deckers vervullen spreekbeurten voor het Nat. Jongeren- Verbond, dat dit boek uitgeeft, dus het zelfde doet, wat men de N.S B verwijt, n.l. een dergelijke plaat van de roode pers weergeven. Wat is de waarheid? Gaarne ontvang ik, alsmede vele anderen, hierop een duidelijk en klaar bescheid. Hoogachtend, J. S. te A. Naschrift Redactie. Het bescheid kan inderdaad duidelijk en klaar zijn. Wanneer twee hetzelfde doen, is het nog niet hetzelfde. Het Nationaal Jon geren Verbond gal een boek uit met allerlei citaten en platen uit de roode pers, om hiermede het marxistisch gevaar aan to toonen, en het gezag der Regeering te schragen. Dit boek moot men koo- pen; het werd niet gratis huis aan huis in den nacht verspreid. De N.S.B. verspreidde in tienduizenden exemplaren de gruwelijke plaat, niet om de Regeering te steunen, doch om haar positie te ondermijnen.,. Indien dii verschil den geachten inzen der, mitsgaders „vele anderen" niet duide lijk is, dan heeft men hier slechts een be wijs, hoezeer het velen in dozen tijd ont breekt aan het noodzakelijke onderschei dingsvermogen. Dit maakt, dat de N.S.B. helaas maar al te vaak gemakkelijk spel heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1936 | | pagina 3