unie VAN chr. onderwijzers
rente op rente
MAANDAG 30 DECEMBER 1935
DERDE BLAD PAG. 9f
KERKNIEUWS
„n 'dö
Isch<
erdei
t ©etf
kuiw
ipha*
nod
iw»
Glou-
lucht
vaq
and©!!
Oce*
s het
g om
n Hei
een
bij
NED. HERV. KERK
GEREF. KERKEN
Aangenomen: Naar den Oever (als
hulpprod.), ,J. v. Eerden, cand, te Groningen.
£V. LUTH. KERK
-B er o .e ip e n: Te Bodegraven, C. Pel Jr„
prop. te de Bilt.
(HULPPREDIKERS
De Kerkeraad tier GereL Kerk van
demsvaart 'heeft benoemd tot hulpprediker
den heer F. Srikwerda, cand. te St. An-
pa Parochie.
AFSCHEID, BEVESTIGING. INTREDE
De bevestiging en intrede in de Ned. Herv.
'Gemeente te Tjerkgaast c.a. -van Cand.
J. tie Vos zal plaats hebben 9 Febr. 1936.
Bevestiger is ds. Jac. Treffers, van Sneek.
Ds. A. SCHWEITZER
Ds. A. Schweitzer, predikant bij de Geref.j
Kerk van Buiksloot Amsterdam. Noord)
Heeft- emeritaat aangevraagd.
Dl?. Schweitzer is 63 jaar oud en in 1901
candidaat geworden. Op 10 Nov. 1901 deed hjj
te Buiksloot zijn intrede, .zoodat hij deze ge
meente 84 £aren gediend heeft. Hij its quaes
tor, deputaat voor kerkvisitatie, voor voorber.
examens, voor art. 13 en voor de Zending van
dé classis Amsterdam.
Ds. H. MAKKINK
Van vrijzinnig rechtzinnig geworden
Ds. H. Makkïnk, predikant bij de Ev. Luth.
Gemeente de Alkmaar sedert 1912, heeft
den kerkdienst aan zijn gemeente mede
gedeeld, dat hij van de vrijzinnige richting,
die hem sinds langeren tijd geen bevrediging
kon schenken, is overgegaan naar de recht-
Te Alkmaar zal nu, naar de Stand, meldt,
:n afdeeling van het Luthersch Verbond op
gericht worden, waardoor het o.a. mogelijk
zal zijn op den vrijen Zondag, die Ds. Mak-
kink eens per maand (heeft, een predikant
(van orthodoxe richting te doen optreden.
Ds. Makking is 53 jaar oud en diende ook
de gemeenten van Den Bosch en Breda.
X FREDERIKS
In den ouderdom van 79 jaar is te Harden
berg overleden de heer J. FrederikE, Gods
dienstonderwijzer bij de Ned. Herv. Gem. al
daar, met standplaats Kloostertiaar.
De overledene werd 13 Sept. 1856 te Has
selt geboren en slaagde in 1886 voor het clas
sicaal bestuur van Kampen voor het examen
godsdienstonderwijzer. In 1887 ving hij zijn
werkkring aan te Zwartsluis, -welke stand
plaats hij in 1888 reeds met Hardenberg
iwissejde.
De overledene heeft zich ïn Hardenberg
•met name verdienstelijk gemaakt voor hei
werk der Ghr. Drankbestrijding.
Zijn verdiensten vonden erkenning ïn zijr
benoeming tot ridder in de orde van Oranje-
NEDERLANDSCHE KERK TE BERLIJN,
Optreden van Prof. Baitjema
Gastei-avond 7 uur is in do Amerikaan-
feche Kerk te Berlijn een Nederlaudsche
dienst gehouden, uitgaande vgn dc stich
ting „de Nederlandse lie Kerk te Berlijn" in
samenwerking niet „Hollandia". Als predi
ker trad óp Prof. Dr. Th. L. Haitjeana van
Groningen. Do Ned. 'barilon Kees Vcening
zong oud-Nederlandsche Kerst- en Oude
jaarsliederen. De geheel© Ned. kolonie (16C0
personen) was voor dezen dienst uitgenoo-
digd.
Kerk en Staat in Duitschland
Nieuwjaarswoord van dr. Mahrarens
Het Hoofd der Duitsche belijdenisbeweging
lands'biöschop dr. A. Mahrarens, heeft ter
gelegenheid' van het nieuwe jaar een woord
tot de Duitsche Evangelische kerk gericht
'Aan dit woord ontleenen wij do volgende
passages:
„De kerk arbeidt en spreekt in den naam
Van Jezus. Hem behoort zij. Van Hem heeft
ec kracht en volmacht. 1-Iem dient zij. Hem
heeft zij rekenschap te geven. Het zware
strijden der laatste jaren ging om niets an
ders dan daarom, dat deze doelstelling rein
en onvervalsclit bewaard 7.011 blijven. De
kerk zal ook in het nieuwe jaar niets anders
in den zin mogen hebben, can den naam
San Jezus t© verkondigen.
„Wij kunnen dankbaar zijn, dat voor de
èischen dezer doelstelling in liet afgeloopen
jaar in de kerk bet recht gewaarborgd bleef.
De principieele poging, iets nevens Jezus
als fundament der kerk te maken, is in de
kerk zelve afgeslagen en geen on
derwerp van den strijd meer.
De poging om den uit do maagd Maria ge
boren Zoon Gods, Jezus Christus, tot
heroïschen, Goa-gelijk-gowordcn mensch te
(verklaren, speelt, voor zoover ik zien kan,
in het strijden binnen in de kerk zelve een
rbl van geen beteokenis. In de kerk staat
alles op de klare belijdenis: Christus is
db Zoon van God. Anders echter slaat het
"buiten de kerk.
De taak der Kerk.
„Invloedrijke en beteekenisvollo opvoe
dende machten voeren een taaien en bewus-
ten strijd tegen hét Christendom. Talrijk
zijn de berichten uit vele gemeenten die van
plahmatigen arbejd, van groeiend© vijand
schap tegon het Christendom spreken. Wij
hebben dén plicht dat to zien. En wij heb
ben in alle stilt© en allen trouw op onze
post te blijven: Wij staan in den naam van
Jezus. De Evangelische kerk strijdt nimmer
t>m haar organisatie en inrichting als doel.
Maar ze heeft daarom gestreden en zal daar
om moeten strijden, dat zij haar arbeid in
rlen naam van Jezus onder alle leden en
standen van ons volk verricht kan.
Zij zal niet moed© woroen den naam
des Heoren in de Godsdienstoefeningen
te prediken. Zij zal ook niet ophouden
Hem aan de »choolplichtige ©n rijpere
jeugd te prediken jongens zoowel
als meisjes. Zij zal Hem ook groot
maken onder de vrouwen zoowel als
onder de maimem Zij zal gaan tot de
soldaten. Zij moet den weg ook. vinden
lot. de bruine strijders. Zij zal van
Jezus spreken ook aan de ziekbedden.
Zij moet den naam van Jezus ook
brengen aan de staatslieden en den
Führer.
Zij wil haar getuigenis zeggen met de in
nigheid cn de warmte, die uit den rijkdom
van eigen geloof voortspruit en in gloed
zetten kan, omdat, zij zelve gloeit. De kerk
heeft met dc politiek niets onmiddellijks
van doen. Het is niet haar taak het volk te
leiden en te regeeren. De kerk heeft ook
niets onmiddellijks te doen met den arbeids-
gang der werkzame handen. Zij is er oolc
niet om een macht te zijn in het maatschap
pelijk leven. Daartoe heeft ze van Jezus
noch een roeping noch een taak ontvangen.
Daartoe mag zij den naam van Jezus niet
in den strijd indragen. De kerk heeft echter
bot Evangelie en de Wet Gods en moet
daarmee eraan helpen, dat de mcnschen hun
werk in de verantwoordelijkheid voor God
doen."
Een rabbijn gearresteerd
De Berlijnsche rabbijn, dr. E m 11
Bernhardt Cohn, is volgens het
Joodsch Tel. Agentschap te Berlijn in
een vergadering te Berljjn-Köpenick,
waar hij een redevoering hield, gear
resteerd en naar het Columblahuis aan
den Petsdamerplatz te Berlijn over
gebracht.
Een ambtenaar der Gestapo, die de verga
dering bijwoonde, interrumpeerde dr. Cohn
en deelde hem mede, dat hij hem wegens
zijn ironische opmerkingen over de Neuren-
bergsche Joden-wetgeving, voornamelijk over
dé paragraaf, die betrekking heeft op het
verbod van het houden van „Arische"
dienstboden onder de 45 jaar in niet-„Ari-
sche" gezinnen, moest arresteeren. De ver
gadering werd ontbonden.
Rabbijn dr. Cohn, die 55 jaar is, is een
der bekendste Mizrachitische (orthodox-
Zionistische) Berlijnsche rabbijnen.
GEREF. THEOL. TIJDSCHRIFT
De Kroniekschrijver van het Geref. Theol.
Tijdschrift, Ds. P. v. D ij k te Zaandam, die
in 1926 Prof. Waterink als zoodanig gevolgde
legt thans de pen neer en zal vervangen wor
den door Ds. K, Sietsma van Amsterdam-
jZuid.
EN PHILANTROPIE
ZENDING
NED. BIJBELGENOOTSCHAP
eds geruimen tijd was in de kringen van
het Nederlandsch Bijbelgenootschap de be
hoefte gevoeld aan meer band tusschen het
hoofdbestuur en de door het geheele land
verspreide leden. Buitendien konden de leden
veel te weinig op de hoogte gehouden worden
van het veelzijdige werk, dat door het Bij
belgenootschap, niet alleen in ons land maar
vooral ook in Indië, verricht wordt. Om hier-
te voorzien werd thans door het hoofdbe
stuur besloten om in Januari te beginnen met
uitgaaf van een maandbericht, dat
nu voortaan de leden geregeld zal in
lichten over alles, wat het Bijbelgenootschap
In de laatste weken zag het Ned. Bijbelge
nootschap nieuwe afdeelingen ontstaan in Bo
degraven, Heemstede, Overschie, Twello en
Zuidland. Bovendien is de oprichting van nog
verschillende andere afdeelingen in voorbe
reiding.
Ondanks de slechte tijden brengt het ge
nootschap verschillende nieuwe uitgaven. De
meest gangbare uitgaaf (van f 1) kwam juist
weder in een oplaag van 100.000 exempla
ren van de pers. Daarnaast wordt thans voor
het eerst een zeer kleine zakbijbel,
terwijl er eveneens een nieuwe uitgaaf in
klein octavo formaat kwam. Alleen door bet
Bijbelgenootschap worden er elk jaar reeds
dan vijftigduizend geheele bijbels en
dan nog" eens evenveel Nieuwe Testamenten
Evangeliën verspreid.
„ZIEKENTROOST"
De heer J. J. S 1011 e n Ti 0 f J r„ te 's-G ra
venhage, redacteur van ^Ziekentroost" mocht
van H. M. de Koningin en H. K. H. prinses
Juliana een gift ontvangen ten bate van den
arbeid onder chronische zieken.
GIFTEN EN LEGATEN
Voor het Emeritifonds van' de Ned. Herv.
Gept. te Rotterdam werd een gift van
f1000 ontvangen, onder lettere P. W. F.
In de Kloosterkerk te Den Haag werd
een gift van f 1000, gecollecteerd voor het
nieuw te bouwen- Chr. Mil. Tehuis aldaar.
Bij testamentaire beschikking van wijlen
mevr. VerkadeO ver na an, gewoond
hebbende te Maassluis, is aan de Diaco
nie en aan de Kerkvoogdij der Ned. Herv.
Kerk aldaar vermaakt elk f 500.
Een zelfde bedrag is door haar ter be
schikking gesteld aan de Vereeniging voor
Chr. Herv. Schoolonderwijs te Maassluis.
SCHOOLNIEUWS
IN MEMORLAM Prof. Dr. D. PLOOY
Teneinde de nagedachtenis te eeren
van wijlen prof. dr. D. PLooy, in leven
hoogleeraar aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht in de Nieuw-Testamenti- i-
sche vakken, hebben de Utrechtsche j'
theologische studenten het initiatief
genomen tot de aanbieding van een ge- 1
sehilderd portret van den verscheiden
hoogleeraar aan zijn weduwe, mevr.
B. H. W. PlooyGunning.
In het daartoe gevormde comité hebben
zitting genomen de rector-magnificus der R.
U. te Utrecht prof. Vollgraff en de secreta
ris van den senaat prof. Baart de la Faille;
namens de Theologische faculteit de hoog
leeraren Severijn en van Rhijn,, als voorzit
ter en secr. van de Theologische faculteit van
de Stedelijke Universiteit te Amsterdam
prof. van Bakel en prof. de Hartog. De En-
gelsche theologische wereld, waarmee de ver
scheiden hoogleeraar zooveel contact had, is
vertegenwoordigd door dr. J. Rendel Harris
en Rev. C. A. Phillips. Tenslotte enkele pre
dikanten en vertegenwoordigers van studeri-
tenvereenigingen te Utrecht en Amsterdam.
u. c. s.
Dit is hog een nieuw, zelfs een nog niet
geboren letter-trio, dat echter, indien dé
pogingen tot fusie der Calvinistische Stu
dentencorpsen 'slagen zal beteekenen: de
Unie van Calvinistische Stil
de nt e u. Daartoe is dan noodig, dat S. S.
R. en F. Q. I. en N. D. D, D. elkander vin
den. In het orgaan der S.S.R. wordt mede
gedeeld, dat die fusie, kort geformuleerd,
in principe neerkomt op een Unie, omvat
tende alle studenten, die persoonlijk instem
men met den grondslag.
Die grondslag is Gods Woord zooals clit
in de Drie Formulieren van Eenigheid is
samengevat.
Dc U.C.S. heeft ten doel om voor haai
deel het Calvinistische studentenleven in
stand te houden en te bevorderen. In deze
doelstelling is drieërlei te onderscheiden,
n.l. een religieuse, een wetenschappelijke en
een „amieitia-bevorderende" functie.
De U.C.S. heeft afdeelingen aan de Vrije
Universiteit te Amsterdam, aan de Theo
logische school te Kampen en voorts aan
alle openbare Universiteiten en Hooge-
scholen.
Zoo zou de algemeen© basis der nieuwe
Unie worden.
GEREF. ONDERWIJZERS-
VEREENIGING
De algemcene vergadering
Onder presidium van den heer A. v. B 0-
c h o v e van Rotterdam, kwam de Vereeniging
van onderwijzers aan scholen der Geref. Ge
meenten j.L Zaterdag te Rotterdam in
algemeene vergadering bijeen.
De voorzitter opende de vergadering op
gebruikelijke wijze en heette de aanwezigen
hartelijk welkom, inzonderheid het 2e Ka
merlid, Ds. G. H. Kersten.
Spr. wees op het zorgelijke van dezen tijd,
die de regeering dwingt tot sterke bezuini-
ring ook op de onderwijs-uitgaven. Daar
door werd ook de scholenbouw stopgezet,
wat temeer te betreuren valt, wijl de jonge
ondenvijzers nu niet aan den slag kunnen
komen. Spr. releveerde de verschillende be
zuinigingsmaatregelen der Regeering en me
moreerde met dankbaarheid den groei van
scholen der Geref. Gemeenten. Alhoewel
door terugneming van paragraaf 12 door de
Regeering tot opheffing van scholen nog
niet behoeft te worden overgegaan, is dit
gevaar toch nog geenszins geweken.
De vei'slagen van secretaris en penning
meester werden goedgekeurd. Bij de behan
deling van het financieel verslag wees de
voorzitter er op, dat bijkans al de onderwij
zers der Vereeniging het V.O.J.O.-werk (voor
Humor als waardevolle
factor bij het onderwijs
Referaat van Ds. J. C. van Dijk
In aansluiting op ons verslag dat wij Za
terdag j.I. reeds uitbrachten van de ope
ningsrede van den heer Bos, het jaarverslag
van den secretaris den heer A. P. Jungcuxt
Jr. en diens referaat „Na veertig jaar", kun
nen wij nog mededeelen dat de jaarverga
dering o. m. werd bijgewoond door den In
specteur van het L. O. den heer Mr. A.
Foc-k. tevens den Minister van Onderwijs
vertegenwoordigende, door den heer A. van
Andel (Utrecht) namens de Ver. van Chr.
Onderwijzers (de Groote), den lieer J. Lub
bers, de Vei', voor Chr. U.L.O. vertegenwoor
digende, door den heer Faassen namens de
Ver. Onderw. en Lichamelijke Oefening, den
heer J. Dicker namens de Ver. van Ü.L.O.-
scholen en den heer H. Dijkman, die de In
dische Chr. Ondenv. Vei-, vertegenwoor-
Na goedkeuring van de begrooting die
vastgesteld werd op een bedrag van f 32-19,
sprak Mi-. A. Fock namens den Minister
van Onderwijs. Spr. zei de dat deze jaarver
gaderingen steeds in Utrecht gehouden zijn
en bracht dit in verband met de eens in
deze stad gesloten Unie van Utrecht. Daar
bij werd ook samenwerking beoogd evenals
bij de Unie van Onderwijzers. Arbeidsliefde
en arbeidskracht werd hij de ouderwijzers
steecft gevonden. Spr. wees ten slotte op
de Unio Mystica.
Het Hoofdbestuur had een voorstel inge
diend inzake het reglement regelende cle
positie der bezoldigde bestuurders. Het be
trof vooiTiamelijk redactiewijziging van dit
artikel. Dc vergadering hechtte haar goed
keuring aan dit voorstel.
In de middagvergadering die geopend
werd met het zingen van het Unielied en
waarvoor de belangstelling evenals des
morgens zeer groot was, heette de voorzit
ter den spreker welkom, n.l. Ds. J. C. 1
D ij k. Ned. Herv. Pred. te Bloemendaal, die
een referaat hield over het onderwerp
„Humor als waardevolle factor bij het on-
derwijs".
Sarcasme, jronie en humor wilde spr.
eei-st naast elkaar stellen. Er is in deze
woorden behalve verschil ook iets dat ze
verbindt. Ironie kan sarcastisch zijn.
Er is een ware religie en er is een
sche religie.
De valsche religie is humorloos,
mensch bouwt het eene titanische gedach
ten-systeem op het andere om God te vin
den. Het woord van Goethe: „Wer im
strebet sich bemijht" is een humorloos
woord.
De ware religie loopt door die valsche re
ligie gevaar. Elke levensfout is heilloos.
Daarom steeds waakzaam blijven want het
eeuwige leven staat op het spel. „God geeft
het Zijn beminden als in den slaap" is een
humorrijk woord ini de Schrift, maar hier
van verstaat de valsche religie niets.
De ware religie kan de wereld niet. ern
stig nemen omdat Jezus Christus haar in
de Opstanding heeft overwonnen.
In de ware religie wordt alieen geloof
gevraagd. Natuurlijk predikt de ware reli
gie geen lichtzinnigheid. Zij brengt rang
orde in het leven.
Humor en religie
Spr. heeft hierdoor het terrein van mis
verstanden gezuiverd en stond vervolgens
stil bij de hu
b 1 ij v e n Grappen en grollen zijn echter
wat anders dan humor. De humor heeft
ruimte noodig en is diep religieus
diep humaen pveneens. Humaan
zijn ©enige beteekenis genomen n.l. zóó:
weten ons schepselen Gods en daardoor ons
aan elkaar verbonden. Waarachtig huma
nisme is er alleen in de sfeer van het ge
loof. Het heeft de humor dat het 't eigene
niet als het eenige beziet! De humor is een
belangrijke factor in ons leven en in ons
werk.
Humor bij het onderwijs
Wat is liet werk van den Chr. ondenvij"
zer eigenlijk? Spr. wilde slechts dit ervan
zeggen dat de onderwijzer ervoor zorgen
moet dat het kind de dingen van den
Bijbel. God en den Heiland kan meenemen
door het leven als heilige h e r i x
ringen. Dit is de wezenlijke bedoeling
van het Chr. onderwijs. Zonder de humoi
is deze erkenning niet mogelijk.
Er is veel humor voor noodig om te zeg
gen dat wij alleen het voorbereidende werk
moeten doen! Glimlachend gaan we dan
iederen dag aan dat werk. In zware plooien-
val hangt alles ons om de zwakke schou
ders: Christelijk onderwijs, Christelijk on
derwijzer
Maar voor dit onbelangrijke voorberei-
dingswerk heb ik heel mijn leven over!
Dat besef stelt ons in staat het werk tel
kens niet eci'biedige Iianden aan te vatten.
De Kerk en het leven dus God moet
de rest zorgen. God verbindt onderwijzer
met kind.
I-Iet moet mogelijk zijn contact te vinden
ook met de allermoeilijkste leerling. Hij
ziet ze aan met de humor van de liefde
Gods wil. Het is humorloos van onszelf als
paedagogen teveel te verwachten.
Spr. noemde voorts nog de verhouding
tot de ouders en de collega's, hierbij ei'c
wijzende dat God ook deze heeft gesch;
pen! Een humoristische situatie is dat
collega zijn van onze collega. Dit vergeten
wij wel eens! Spr. wees er ten slotte op dat
de onderwijzer boven de leerstof moet staan
d.w.z. studeeren en blijven studeeren. Niet
voor de acte in de eerste plaats maar om
dc studie zelf. Door de studie wordt de
geest, verdiept.
Hierna volgde een aangename gedachten-
wisseling. Na eenige huishoudelijke bespre
kingen werd de vergadering gesloten met
het zingen van Gezang 205 vers 1 en 6 en
gebed.
erkzaam op het gebied der lichamelijke op-*
voeding.
Bij zijn 40-jarig jubileum schonk de g©*
meente Amsterdam hem een gouden horloge-
Sedert 1892 heeft de heer van Zuylen zitting
gehad in de examen-commi6sies. Tenslotte
bood spr. aan den scheidenden penning!neestee
club-fauteuill aan.
Paragraaf 12
En de houding der linkerzijde
I11 't algemeen lieeft de vrijzinnige pers
een zeer subjectief oordeel gegeven ©ver de
houding der rechterzijde bij lmar verzet te
gen paragraaf 12 der Onderwijsbezuiriiging.
Een uitzondering daarop maakt een arti
kel in hét Vaflerlan d, waarin, men ah-
thans kan lezen:
Zoo heeft men er zich ook van de zij'ld
der voorstanders van het openbare on
derwijs niet al te zeer over te beklag-en,
dat de openbare scholen bij de bezuini
ging het eerst voor vermindering aan de
beurt zijn gekomen, yoor de bijzonders
scholen was zooveel meer technisch le
gislatieve voorbereiding noodig, dat zulks
vanzelf sprak. Bij de openbare scholert
kon de bezuiniging dan ook veel snellec
effeci sorteeren. En ware de thans voor
gestelde bezuiniging niet in het groote bsi-
zuinigingsontwerp geïncorporeerd (waar
uit zij later weer gelïcjht is) dan zou zij
reeds in liet vorig© jaar aan do orde
kunnen 7-ijn gesteld. Voor de openbare
scholen was liovendien reedg een proces
van achteruitgang gaande.
Do vrijzinnige ministers hadden, dezsl
waarheid iets béter moeten verstaan.
Het verzet komt in elk geval te vroeg.
onze jonge onderwijzers) financieel steunen.
De aftredende bestuursleden, de heeren
J. de Winter en W. ter Harmsel,
werden herkozen.
Het concept-gewijzigde, statuten en huis
houdelijk reglement, werd na bespreking
goedgekeurd, nadat een paar kleine wijzigin-
■n waren aangebracht.
Na afhandeling van het agendum refe
reerde de heer J. v. Bochove van Zeist
„Stadhouder Koning Willem III en zijn
tijd". Spr. teekende het leven van Willem
III en zijn beeekenis als handhaver van
het Protestantisme tegenover Bodewijk XIV
diens optreden. Op het referaat volgde
een levendige gedachtenwisseling.
Na een slotwoord van den voorzitter werd
de bijeenkomst op gebruikelijke wijze ge
sloten.
ONDERWIJSBENOEMINGEN
Haastrecht. School m. d. Bijbel. Tot
hoofd: de heer A. Griffioen, onder
wijzer aldaar.
N ie u w-Helvoet. Chr. School. Tot
ihoofd: de heer P. v. d. Z ouwen te
Utrecht.
Rotterda m-Z u i d. Elout van, Soeter-
woudeschool (Dordtsche Straatweg 80).
Tot onderwijzeres: Mej. E. J. L. Couvée,
wachtgeldster te Zeist.
LICHAMELIJKE OPVOEDING
De vergadering van de Ver. van Leeraren
en Onderwijzers in de Lichamelijke Opvoeding
die gistermiddag te Amsterdam is gehouden,
en waar Prof. Dr. W. M. Woerdeman ecri
rede hield over: „Functioneele structuren in
het bewegings-apparaat", werd geleid door
den heer J. M. J. Korpershoek.
In zijn openingswoord wees deze erop, dat
de vereeniging, wil zij haar doel kunnen be
reiken, sterk moet zijn. Geen kracht kan ge
mist worden. De salarieering moet van dien
aard zijn, dat wij ons kunnen geven met onge
broken kracht en toewijding die voor d<
vruchtdragendheid van den paedagogischen
arbeid voorwaarde is. Ook in het afgeloopen
jaar zijn de autoriteiten gewezen op de finan
cieel nadeelige positie, waarin de gymnastiek
leeraren en onderwijzers verkeeren, dat zij
door de vele kortingen in steedis benarder po
sitie komen.
-or Prof. Woerdeman het woord kreej
wefd afscheid genomen van den heer P. C.
Z u ij 1 e n, penningmeester en eerelid van c
Vereeniging. In zeer vleiende bewoordingen
heeft de voorzitter de verdiensten van
thans 76-jarige hoofdbestuurslid in het licht
gesteld. Sedert 1878 is de heer van Zuijlen
De oude dwaling
Kerstfeest en sociale nood
„Wat ïs de zin Van het Korst feest' al
dus de partijvoorzitter der S.D.A.P. in zijn
rede op Kerstmis. En zijn antwoord was:
„Kameraden er zijn niet weinigen
buiten onz© rijen, die een Kerstver-
Radcring van socialisten als een. pro
fanatie, als een beleediging van het
hoogste cn beste, dat zij bezitten, be
schouwen. omdat wij de aardscho noo-
den betrekken in het bovenaardsche*
het aan dc wereld onttrokkene.
Ziehier weer een stuk ou-de dwaling-
Want feitelijk wordt hier gezegd, dat het
orthodoxe Christendom dc aardsche nooden
niet wil betrekken in het bovennatuur
lijke en zou zeggen: De ware Christen ver
geet zijn aardsche zorgen en telt ze niet:
zijn geloof staat er buiten.
De Sohrift leert het ons wel anders. Maar
leert ons ook, dat het Kerstfeest meer is,
dan wat deze spreker zei;
Voor ons. democratische socialisten, is
Kerstmis een dag van bezinning. Wanfc
wij hooren naast het engelenkoor de
bede: „Geeft ons arbeid en brood; geeft
ons vrede."
En. ziedaar de andere kant van deze fout'
Naast het engelenkoor waarover trou
wens gèen woord meer gesproken wordt
d'e brood vraag. Waardoor men in de fout
vervalt, welke men anderen verwijt: eeni
aardsohe levensbeschouwing, welke niet
onder het licht van het bovennatuurlijke
valt, maar er naast staat.
De oude dwaling, anders niet*
BRAMMETJE FLAPOOR EN Z'N VRINDEN
door G. T. ROTMAN
ï5. Bram en 7/11 twee vrienden klommen
zachtjes den heuvel op. Nu. in het schilderij
stelden z© geen belang. Veel mooier vonden
ze, wat de schilder in zijn rugzak had: brood,
boter en een pracht, van een worst. Dat
kwam goed uit, want de honger was ahveer
groot! Heel voorzichtig, zonder den sehilder
wakker te maken, haalde Bram er alles één
voor één uit...
76. .Tongejonge, dat was een fijne maal
tijd. Alles werd eerlijk verdeeld en die
domme schilder bleef maar doorslapen Toen
alles op was, zei Bram: „Laten we eerst eert
paar steenen in zijn zak doen, dan bemerkt
hij niet zoo gauw, dat hij alles kwijt is en
komt hij ons niet zoo gauw achterna!" En
meteen pakte Bram een groote steen op...
(Wordt Vrijdag vcroolgdj
t alles
niêl
verge-
waar*
Moga
Feuilleton
De geschiedenis van een erfenis
<12
ioor K. Jonkheid
XIII
Nog oen reflectanl?
De ooms hebben het verteld1 aan «Je tantes, 'de tantes hebben
Vriendinnen, de vriendinnen hebben kennissen.
Dirk mag trachten, de schuld van de publiciteit op Annie te
Schuiven,.zijn eigen aandeel is alzoo niet minder. Huidekooper
(erft miljoenen, ieder spreekt er van. Belangstelling en verslagen
heid zijn algemeen-.
De heer Struyck van Westenenk is gemeente-secretaris. Hij"
Öoet zijn best, een deftig lieer te zijn, daartoe verplicht hem zijn
Haam.
Zijn zoon „studeert voor burgemeester.®* Hij is Ambtenaar
Ier Secretarie op een naburig dorp. De officiëcle ivedde van
irtcacn functionaris bedraagt veertig gulden per maand'. Dc
k>studie voor burgemeester" kost geen geld.
In des Secretaris' huiskamer wordt gesproken over de erfenis
6n Adolf luistert. Zijn blasé gezicht vertoont zelfs actieve be
langstelling.
Als do tijd een weck verder is, heeft Annie tweemaal een
ïh'oet geaccepteerd cn bij de derde ontmoeting het aanbod'
afgewezen, om door Adoif Stmyk van Westenemk vergezeld te
[Worden op haar wandeling van kantoor naar huis.
Een; .deel yan, ide weg liep hij naast haar en toevallig lieeft
vader het gezien.
„Wat had die zoon van meneer Struyk?"
„Niets." Recht kijkt ze haar vader aan en schudt energiek
Van neen. Hij begrijpt en zwijgt.
De anderen merken niets. Moeder en Dirk zijn boordevol van
de ©rfenis en Truus ploetert in de keuken.
Adolf houdt vol. Dirk hoort er van en vertelt het moeder.
Moeder neemt nota.
Aan Huidekooper krijgt de post een groote klant. Bij iedere
bestelling .brieven en drukwerk. Prospecti van obligatielenin
gen, dividcndlijsten van Naamlooze Vennootschappen, die aan-
deelen willen plaatsen, bedelbrieven, prijscouranten van stof
zuigers, zeil wrij vers, meubileeringen, auto's, brieven van
leveranciers met offerten van bouwmateriaal, een beschrijvings
biljet voor 'd'e belasting.
Hij is altijd een gezien figuur geweest, maar zoo beleefd afè
tegenwoordig heeft men hem toch vroeger nooit gegroet.
Mevrouw ervaart hetzelfde en de dochters trekken belangstel
lende blikken van de zijde der jongelingschap. De toekomstige
glorie wei'pt zijn lichtbundels 'vooruit.
Adolf Struyck hoort, dat Jan Vermeer relatie heeft ipet Annie.
Wat verbeeldt dat ventje zich?
Het is eigenaardig, ieder spreekt over Huidekooper, maar
niemand over Vermeer.
De jonge Struyck zoekt contact met Dirk. Ze kennen elkaar
wel. Hij loopt langs de opslagplaats. Daar treft hij Dirk en
maakt een praatje over het weer. Ze bespreken ook het plaatse
lijk nieuws. Adolf weet veel meer dan Dirk. Hij kent alle
jongelui, vertelt van stiekeme boemelaars, die stille café's
bezoeken cm zich inlaten met vrouwen. Een van hen
Vermeer.
Daar is Dirk verbaasd om, dat kan hij niet geloovem.
„Ik weet het beslist", verzekert Adolf, „maar denk e
dat je nooit mijn naam noemt, ik wil de zegsman niet i
Ze zitten in "t kantoortje en praten nog wat.
Jan
„Kom eens een avondje bij me", noodt Adolf, als hij staat om
heen te gaan, ,pk heb goeie sigaren en wat onder de kurk."
Dat woord valt Dirk wel vreemd. Maar 't zijn nette lui en
zeer gezien. Hij gaat.
De ontvangst is innemend. Mevrouw Sti-uyck toont haar
liefste gezicht en de oude heer is amicaal. Beiden verklaren,
Dirks vriendschap voor hun zoon zeer te waarde men.
Js het goed, dat Adolf Stroyck morgenavond hier komt?"
vraagt Dirk eien paar dagen later.
„Wel zeker, waarom niet?" antwoordt moeder, die in 't com
plot is.
Vader en Truus kijken bevreemd en Annie vraagt achter
dochtig: „Wat moet die jongen hier?"
„Ik ben er een avond geweest. Nu brengt hij een tegenbezoek.
Is djat zoo bijzonder?"
Annie antwoordt niet. Ze overdenkt, waarheen ze morgen
avond gaan kan, loopt in haar gedachten langs de rij van haar
kennissen, maar zegt niets. Het moet een verrassing blijvien.
Dat ze morgenavond niet thuis zal zijn, weet ze heel zeker.
De volgende dag constateert moeder tot haar genoegen, dat
Annie in bijzonder opgewekte stemming leeft. Maar 's avonds
overrompelt haar de mededeeling, dat Annie een afspraak heeft
met een vriendin.
„Of met een vriend?" insinueert Dirk.
„Nee, de vrienden gun ik jou."
's Avonds laat, als de gast vertrokken en Annie weer thuis
is, wordt over het bezoek nagepraat. Moeder en Dirk zijn'zeer
tevreden. Maar Annic zegt: „Ik hoorde vanavond juist, dat hij
nog al uil gaat."
„Wat toevallig!"
„Niets toevallig. Ik vertelde, dat hij hier was en toen zei
men het."
Dirk wacht. Als Annie naar haar slaapkamer is, zegt hij: „Tk
hoorde deze week een andere naam noemen als uitgaander."
„Wie dan?"
„Jan Vermeer."
„Dat zal wel een praatje zijn", zegt vader.
Maar moeder stelt vast. dat Adolf niet onknap is, goed ge
manierd en van nette familie.
Kans en Berekening
Huidekooper schrijft twee brieven.
De Amsterdamsehe vriend wordt allerhartelijkst bedankt voor
de bewezien dienst, met verzoek de kosten te melden. Wil hij
nog trachten, de graad van verwantschap vast te stellen
tusschen Andreas en Katrijntje?
Brant van Welden krijgen order zooveel mogelijk gegevens
te verzamelen aangaande Katrijntje's afkomst en levensloop.
De advocaten danken voor de opdracht en berichten nog een
zeer belangrijke ontdekking.
In de Fransche tijd, toen Lodewijk Napoleon koning van
Holland was, heeft het Hof van Holland twee uitspraken ge
daan betreffende deze zaak.
Omdat nooit gebleken is van eenige uiterst© wilsbeschikking
der overledenen, heeft het I-Iof aangenomen, dat er geen
testamenten zijn en de nalatenschap van het echtpaar De Bas—
Huydecoper dus gesplitst wórdt, de helft als nalatenschap van
den man, de helft, als die van do vrouw. De Huidekoopero
kunnen alleen aanspraak maken op de nalatenschap der vrouw.
Verder heeft het I-Iof, 11a herhaalde oproep, uitgesproken dat
er geen nakomelingen van den gehuwden zoon Antony de Bas
in leven zijn.
De procedure is echter blijven steken, doordat opgeroepen
belanghebbenden wegens de politieke toestand niet konden
verschijnen en tenslotte de Fransche heerschappij definitief
beëindigd werd.
(Wordt vervolgd)'»