Ds J. J. A. PLOOS VAN AMSTEL „NEUVANDSBURG' TE ELBINGERODE DINSDAG 29 OCTOBER 1935 EERSTE BLAD PAG. 3 KERKNIEUWS NED. HERV. KERK Drietal: Te Amsterdam, Dr. J. L. G, Gregory te Wageningen, C. M. Lutevn te Groningen en Dr. K. II. Miskotte tc Ilaar- Jcm. GEREF. GEM. Tweetal: Te Rijssen, W. C. Lamain te Rntterdam-Zuid en J. Vreugdenhil te Kam pen. hulpprediker Tot hulpprediker bij de N*ed. Herv. Evan gelisatie te Worn me ls is benoemd cand. J. Scholten te Steenwijk. CANDIDATEN TOT DEN H. DIENST Cand- J. Schol ten te Steenwijk, die de benoeming als hulpprediker by de Ned. Herv. Evang. te Wommels en Hidaard (Frl heeft aangenomen, blijft zich echter beroep-, baar stellen in de Ned. Herv. Kerk. Ds. J. H. Koers Morgen hoopt Ds. J. H. Koers, predikant Van de GerefKeVk te Ooisterbeek te her denken, dat hy 25 jaar geleden daar zyn intre de deed. Tevoren diende hij de gemeenten van Kockengen, MolenaarsgraafBrandwijk, Vel- zen en IJmuiden. Ds. Koers is 64 jaar oud en aanvaardde zyn ambt op 24 Nov. 1895, zoodat spoedig zyn 40-jarig ambtsjubileum volgt; men zal dan de twee vierdagen combineeren met op 18 Nov. een receptie, 19 Nov- een ge meentelijke huldiging en 24 Nov. een gedach tenisrede Ds Koers was de eerste predikant van de kerk van MolenaarsgraafBrandwijk. Tijdens zijn verblyf te Velzen werd de kerk van IJmui- den geïnstitueerd. De kerk van Velsen werd in tweeën gedeeld, Ds. Koers ging met het deel van IJmuiden mee en werd consulent van Vel sen. In Umuiden werd een kerk van 700 zit plaatsen gebouwd en in 1908 kreeg Velsen weer een eigen predikant, terwijl in Veisen- oord en IJmuiden-O. eveneens afzofndeïtlijk vergaderd werd- Ook maakte Ds. Koers in IJmuiden met schoolbouw een aanvang. Te Oosterbeek telde de gemeente by de komst van El'.. Koers 450 zielen welk getal nu groeide tot boven de duizend. Een nieuwe kerk werd ge bouwd die in '25 gereed kwam en 800 zitplaat sen telt. Ook mocht Ds. Koers te Wolfheze een kerkje van 400 zitplaatsen zien verrijzen in 1926 in gebruik nemen en in 1928 werd deze gemeente geinstitueerd, om in eigen predikant te ontvangen. Ook kerkbouw van Doorwerth gaf Ds. v. Loon zich en in April j.l. mocht hij daar een kerkje met toren en luidklok in ontvangst nemen- Het deel der gemeente Oosterbeek dat in Hevea dorp woont kerkt Zondags aldaar. In 1921 mocht Ds. Koers een Chr. School openen te Oosterbeek en in 1931 zag hy in samenwer king met zijn Herv. collega van Doorwerth in Heveadorp eveneens een Chr. school verrijzen. Ds. Koers is reeds 23 jaar depufcaat en peiv- Tiingm. vanwege de cleissis Arnhem voor den arbeid onder de Geref. in Rijn-Pruisen, in wel ke kwaliteit hij een schuld van f 2.000weg werkte. Ook is hij kerkvisitator, tor vanwege deze classis. Afscheid Ds. Jac. Andree Zondagavond heeft ds. Jac. Andree af scheid genomen van de Geref. Kerk te Poortugaal wegens zijn benoeming tot geestelijk verzorger aan het gesticht Voge lenzang te Bennebroek. Ds. Andree bediende het Woord naar aan- leiding van 1 Joh. 2 28, waarbij hij de ge meente bepaalde bij het blijven in Christus; oe beteekenis, de inhoud en de vrucht daar- Aan het einde van de dienst werd de scheidende leeraar toegesproken door dr. Joh. v. d. Spek, genecsheer-dir. der Psych. Inr. Maasoord, waar ds. Andree met veel zegen onder patiënten en personeel gearbeid beeft; door ds. C. Stam, van Pernis, namens classis en genabuurde kerken en door ouaer- ling Turion namens kerkeraad en gemeen te, die daarop ds. Andree Ps. 1214 liet toe zingen. Het was voor leeraar en gemeente een ont roerende ure, het kleine eenvoudige kerkge bouw was geheel bezet. Ds. Andree was sedert Juli 1931 aan de kerk van Poortugaal verbonden. Ds. E- DE JONG. Ds. E. de Jong, predikant van de Geref. Kerk van Pematang Siantar op Su matra (voordien va'n 19271931 te Belling- wolde-Nieuwe Schans) zal 1 Aug. 1936 met verlof naar Nederland komen. Deze datum is gekozen opdat Ds. de Jong dan ter Generale Synode de classis Batavia, die de rechten van een particuliere Synode heeft, mede verte genwoordigen kan. ned. herv. kerk te oldebroek Naar wij vernemen bestaan te Oldebroek plannen tot den bouw van een nieuwe Ned. Herv. Kerk. De tegenwoordige kerk is ge bouwd in 1862 en in 1911 zooveel mogelijk Nergroot. Waar vergrooting thans niet meer moge lijk is, heeft men plannen gemaakt om te komen tot een geheel nieuw kerkgebouw. Daartoe werd dezer dagen door de leden Öer gemeente een vergadering gehouden onder presidium van den pastor loei Ds. A. H. G. J. van Voorthuizen. De ar chitect B. W. P1 o o y te Amersfoort heeft reeds een plan ontworpen voor een kerk met 1000 zitplaatsen, terwijl de kosten hier voor zijn geraamd op f -4(3000. Wanneer de kerkvoogdij van deze plaatsen gemiddeld dezelfde opbrengst ontvangt als van het bestaande kerkgebouw met 600 zitplaatsen meent ze dat het financieel mogelijk is plannen ten uitvoer te brengen. Bij de ge houden stemming verklaarden zich van <1- 172 leden er 162 voor verdere uitwerking der plannen. HERV. MANNENVEREENIGINGEN OP GEREF. GRONDSLAG. De Ned. Herv. Bond va;n Mannenvereen. op G. G. hoopt op Zaterdag 11 Jan. 1936 haar jaar vergadering te houden, in gebouw De Een dracht, Goudscheweg te Rotterdam. BOND VAN GEREF. MANNENVEREEN. In de laatste weken traden weer verschillen de .Geref. Mannemverg. tot dezen Bond toe, ook op kleinere plaatsen, zooals Koudum, Koog- Zaandijk, Wilsum, Lexmond, Wons, Stellen dam, Heinenoord, Ottoland, Langerak, Soest- dijk, Oude Bildtdijk, een bewijs, dat de idee van den Bond ook daar begint door te werken. De Bond 'telt nu 269 aangesloten Vereenigingen piet ongeveer 6400 leden. 1835 2 November 1935 Vader Ploos. Oeze twee woorden zijn voldoende, om de liguur van den honderd jaar geleden ge boren en 40 jaar geleden gestorven herder en leeraar in veler herinnering op te roe pon.. Herder en leeraaralweer twee woor den, die don man stempelen, wiens nage dachtenis, vooral in Friesland, tot op dezen dag in zegening is. ,.Ecn wandel met God", zoo werd bet levensbericht van den vromen strijder en belijder betiteld door zijn bio graaf Dr L. H. Wagenaar en wie beter dan deze Friesland-kenner kon scheden, wat de provinciale Kerkvader (benaming door Dr Ilania gebezigd) geweest is in de Kerkhistorie rond 1886? Vóór alles wa& Ploos van Amstel Evan gelieprediker. Dat moet er al jong in ge zeten hebben, want in de ouderlijke wo ning was bot Johannes, die de zusjes op riep tot meedoen aan ,,kcrkje-spelen". Toch scheen zijn levenslijn aanvankelijk in an dere richting tc wijzen. Éérst in don boek handel,, toen als notarisklerk maar reeds tijdens doze functie brak het nieuwe leven zich haan; de nog geen 20-jarige begeerde -.vurig, predikant te worden en op 20-jarigen leeftijd deed hij gijn admissie-examen aan de Utrcohtsohc Académie. Zes jaren latei- was liet .doel bereik,t en besteeg de jonge dominee der Hervormde Kerk van Otlerloo op de Veluwe voor 't eerst den kansel. Slechts 2y2 jaar bleef bij hier; de plaat: waar hij later voor de tweede komen punt worden van zijn vplle ontplooiing in geestelijken en kerkelijken zin. Wel bleef li ij er kort tot 1865 maar het was weer een Friesche gemeente: An- jum, die hem riep; daarna ging het wel weer verder weg: naar Ridderkerk, Gro ningen en Hilversum, doch toen Reitsum hem andermaal riep, voelde vader Ploos, dat hij daar thuis hoorde; al het andere was „een zwerftocht" geweest. Nu (het was 23 April 1876) begonnen de bijna 20 geze gende jaren, waarin zijn beide innigste levensidealen: de vrijmaking zijner Geme li- te en dc aanvankelijke herecniging der Geref. Kerker, van 1834 en 1886, bereikt werden. Op 2 Augustus 1895 ontsliep vader Ploos en als de plaatsruimte ons geen perkon stelde, zouden wc van zijn laatste levens dagen en begrafenis veel verhalen. Want de herinnering aan Ploo$' lOOon geboorte dag geschiedt niet alleen, omdat zulks te doen gebruikelijk is, maar ook, omdat zijn figuur in de Doleantie even kenmerkend is als die van Hendrik de Cock in die van de Afscheiding; Reitsum in 18S6 heeft een soortgelijke rol vervuld als Ulrum in 1831. Toch zou men dc beteekenis van dit i den besten zin des woords volle leven ver kleinen, wanneer men het alleen uit den kerkelijken gezichtshoek zag. Vader Ploos was ook ten volle huisvader en zijn zonen predikant te zien worden, behoorde tot de schoonde vreugden zijns levens. Dan ook was hij een zeldzame stuwkracht bij den optouw van Chr. scholen; bij tientallen heeft hij ze mee mogen openen en zijn rede voeringen op onderwijsgebied telde men bij honderdtallen. Aan Frieslands jonge lingschap en daarin aan de Nederlandsöhe, heeft vader Ploos geestdrift ingestort, om tc bewaren het haar toebetrouwde pand. De Zending had ook de liefde van zijn warmkloppond hart; de politiek, al ws uit aard \an zijn teer gemoed met schuch- terhe:d, volgde hij met volle belangstelling. En eindelijk, onvermoeid heeft de-zo geloofs held ook met zijn persoon betaald: spreek beurten waren aan dc orde van den dag, en waar maar te getuigen, te redden of té propageeren was voor de eer van zijn Ko ning en Verlosser of voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk, daar was vader Ploos present. Al zou bij de benaming hebben afgew zen, in dezen E\angelic-prediker heeft zijn tijd en zijn volk gehad „een mensch God tot alle goed werk vol maaktelijk toegerust", fn de losmaking van zijn Gemeente uit hot Hervormde Kerkverband (op 9 Febr. 1886) culmineerde zijn vurige liefde voor de eere van Koning Jezus: in de Synode van Den jHaag (8 Sept. 1891) triomfeerde zijn ge- blijven: Reitsum, zou het middel" heiligde liefde' in de hereoniging der uit getreden kerken van 1834 en 1886. En toch. ook deze baanbreker was maar een mensch: toen de grijze leeraar op zijn ziekbed lag, dat zijn sterfbed zou worden, en hij den laatsten vijand moest tegentreden, hoorden zijn verwanten hem zeggen: „Ik ga het Vaderhuis. Maar vóór het huis i: hond. En dien hond zie ik telkens, hij kijkt mij maar zoo leelijk aan. Dien wil ik zoo gaarne weg hebben". Ook deze wenseh werd vervuld. De laatste woorden, die zijn gade van hem opving, waren* „Niet mijn wil, Uw wi| geschiede". Het lichaam van vader Ploos is tot stof vergaan. Maar zijn naam zal niet vergaan. Een zeldzaam begaafd en bemind prediker, een onversaagd strijder, een volhardend bidder, een Christen van kinderlijke room heid en mannelijke geloofskracht, heeft als kind van zijn tijd, maar bovenal als kind der Eeuwigheid zijn voren getrokken dooi den akker van Kerk en land en eens za! openbaar worden, w at deze getrouwe dienst knecht gedaan heefl uit liefde tot Jezus, Want dit alleen zal blijven bestaan! De heiligheid van den Zondag Ee.n rede van den Paus- Met het oog op de herdenking van d« Marsch naar Rome, die gisteren gevierd werd, werden Zondag de Italiaansche winkels kantoren open gehouden, :erwyl vandaag alles gefloten werd. Paus Pius XI heeft hierin aanleiding gevon den in een redevoering krachtig het hand haven van de heiligheid van den Zondag te be pleiten. De rede van den Paus werd door de be stuursleden van de Katholieke Actie aange- De Paus gaf allereerst uiting aan zyn groo- te voldoening ovër het feit, datf j'uist de katho lieke actie er zich veel aan gelegen liet lig gen de*n Zondag als rusdag voor het gezin te houden. Woordelijk zeide hij vervolgens: „Het is opmerkelijk, maar nog niet vol doende bekend, dat de ontwijding van den rustdag in de Heilige Schrift beschouwd wordt als groote misdaad. Wie den rust dag ontheiligde moest beschouwd worden als godloochenaar en heimelijk atheist. In onze ty'den wordt deze verloochening van den Zondag volkomen openlijk bedreven en wordt derhalve tc: openbaar atheisme, aan gezien zy God verloochent en een Hem ge- wyden dag poogt af te schaffen. De ont wijding van den Zondag is derhalve een der zonden, die den toorn Gods met zich meesleept." De Paus richtte tenslotte tot de aanwezigen de vermanende oproep deze opvattingen onder de arbeidende klassen te verspreiden. ,Het ruime hart" Onze vraag onder het bericht van 18 Oct j.l. betreffende „den geestdriftigen Luthe raan" Söderblom, die wijlen Koningin Astrid ,met vreugde" den weg naar de R.K. hielp gaan, ontvangt een ongezocht antwoord in de niet malsche beschouwing van Ds. D. J. C o u v e in „Herlevin g". „Indien iets", aldus de schrijver, „de oogen misschien openen kan van enkele dweepers met de he- dendaagsche zoogenaamde oecumenische be weging, dan moet het zülk een „breedheid van ziel" zijn, die ook Roomschen tot een spotlach of tot weerzin wekken moet, maar tot dit laatste zeker elk, die gelooft, dat tus- Rchen Rome en ons de algenoegzame Zalig maker Zelve staat! „O, wij denken sedert ons verblijf in Brus sel en onzen omgang met „bekeerde" en niet-bekeerde Boomschen, over Rootnschen milder, hopen op veler zaligheid, indien zij ten spijt van veel dwaling, in het diepst van hun hart toch alleen op de genade van on zen Heere Jezus Christus bcgeeren te leven en te sterven. Maar Rome's leer, Rome's kerk heeft toch te veel en te duidelijk hei dendom, dan dat wij zulk een „breedheid" bij een „vurig Lutheraan" kunnen verstaan Dezelfde leerlinge eerst te onderwij zen in het Lutheranisme met zijn „neen" tegenover Rome en daarna „met vreugde" het „ja" van Rome; en dus daarmee het „neen", het „anathe ma" tegenover het Protestantisme, dat de paapsche mis een vervloekte afgo derij blijft noemen! Hier is een „breed heid", die zoo volstrekt in strijd is met het „manlijk" evangelie van den breeden Paulus, dat men daan oor slechts afkeer hebben kan. Zelfs me nig vrijzinnige, die van zijn standpunt de verschillende religies alleen als „vormen", „variaties" ziet, zou het toch niet over zich hebben kunnen krij gen, om door zijn Ianus-werk uil de ziel van een hem lieve leerlinge allo diopte, elke vastheid wtg te praten". In dit zelfde artikel deelt Ds. Couvée ook mede, dat aan Koningin Astrid bij gelegen heid van haar huwelijk een volledigen Bij bel als geschenk gezonden werd en voorts werd en voor in dien Bijbel dit woord ge schreven: „Want met ééne offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden", en in den Bijbel zelf nog eens met rood omlijst het volle Evangelie: ..Maar Christus, de Hoogepriester der toe komende goederen, gekomen zijnde, is door dpn meerderen en volmaakteren tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet var dit maaksel, noch door het bloed der bok ken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, éénmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht heb- BESTRIJDING YAN DEN ISLAM Op 7 November, den verjaardag" van Sovjet-revolutie, wordt te Taschlent een „Aca demie ter opleiding van propagandisten ter bestrijding van den Islam" feestelijk geopend. Deze propagandisten zullen niet alleen ir land zelf den Islam moeten bestrijden, in de eerste plaatra naar Azië en Afrika wor den gesturd. In verband hiemede wordt aa onderwijs in Oostersche talen op deze aca demie groote zorg besteed. ZINGEN IN DE SCHOTSCHE KERK In de voortgezette reeks artikelen over de Schotsche Kerk in de „Saarabinder" lezen wij nog enkele merkwaardige dingen. „Orgels heeft men in de kerken der Free Presb. Chr. niet. Van orgels is men zelfs bitter tegenstander. De muziek is voor de kerk van het Niéuwe Testament afgeschaft Men wil van geen orgels weten. Een voor zanger geeft niet alleen den toon, maar ook de wijze van den te zingen Psalm aan. Bijna alle Psalmen toch zijn op dezelfde maat gedicht en alle verzen, op een enkele uitzondering na, tellen vier regels. Er zijn ruim 180 wijzen. Dezelfde Psalm kan op i'an wijzen gezongen worden. De voor zanger kiest nu een dier vele wijzen, die tijj oordeelt, dat meest past bij den inhoud van het opgegeven Psalmvers. Zoodra de ge meente de Wijze onderkent, valt zij in. „In de „communion" zingt de voorzanger telkens een gehee'le regel voor, die de ge meente herhaalt. Deze gewoonte is nog overgebleven uit de tijden, toen de Psalm boeken door den hoogen prijs voor het ge- meene volk nog niet verkrijgbaar waren. Bij de gewone godsdienstoefening echter valt de gemeente direct, of liever hij deu derden of vierden toon in". Uit Rusland Naar de Kerkvernietiging De Sovjet-regeering publiceert nieuwe „kerkelijke reglementen". Op 1 Dec. a.s. zul len alle particuliere kerken en kapellen bij het Volkscommissariaat van Binnenl. Za ken moeten zijn geregistreerd. I-Iet Volks commissariaat inoet dan beslissen, welke '*en en kapellen mogen voortbestaan. In ieuvve industriesteden en arbeiderskolo nies is het verboden, terreinen voor den bouw van kerken af te staan; ook gebou wen, waarin samenkomsten van sectes plaats vinden, worden beschouwd als ker ken in den zin der wet. Op vergaderingen van godsdienstgenootschappon, die niet als een godsdienstoefening te beschouwen zijn, zullen vertegenwoordigers van de atheisti- söhe beweging als sprekers moéten worden toegelaten; de aanwezigen zijn verplicht, naar deze sprekers met aandacht te luiste rai. De nieuwe bepalingen verbieden uit drukkelijk het oprichten van scholen of seminaries, waar godsdienstleeraron, in de Sovjet-taal „religieuze propagandisten" ge- heeton, zullen worden opgeleid; wie tegen deze paragraaf zondigt, zal vervolgd en streng bestraft worden. Ook is het verbo den, in arbeiderskolonies openbare gods dienstoefeningen of bijbellezingen te hou den; godsdienstige dansen (bij de volks stammen in den Kaukasus en in Midden Azië) zijn evenwel toegestaan. De aanval op den Bijbel Uit het buitenland, vooral uit Engeland en Canada, werden den laatsten tijd veel Bijbels, kerkboeken en godsdienstige ge schriften naar Rusland gostntlrd. De Sov iet,-regeering heeft er thans aan herinnerd, dat de invoer van Bijheb kerkboeken en godsdienstige geschrifte" verboden is. Ook mogen deze geschriften niet in boekwinkels m de Sovjet-Unie worden verkocht. Een bezoek aan het Diaconessen-Moederhuis Toen het vorige jaar op de Hensoltshöho liet 25-jarig bestaan van het Moederhuis al daar herdacht werd, mocht ik in dit blad hei een en ander vertellen van dat huis en den arbeid van het Deutsche-Gemeinschafts- Diakonieverband, waai meerdere huizen bij aangesloten zijn. Sindsdien bezocht ik ook het Diaconessen-Moederhuis in Marburg a/d Lahn, het centrum van al dien gezegenden arbeid welke ik de laatste jaren heb lecren kennen. Dit jaar bracht ik mijn vacantie in Wer- nigerode Harz door en vervulde tegelijk de belofte in dit voorjaar in mijn huis aan Pas tor Bruns één van de 4 predikanten van „Neuvandsburg", gedaan, om ook Elbinger- ode te bezoeken, dat in de nabijheid van VVernigerode ligt. En ook voor dat bezoek en den daar ontvungen zegen ben ik dankbaar. Een tehuis voor 1000 zusters I-Iet Stam-Moerterhuls te Vandsburg stond vóór den Wereld oorlog in Westprui sen dat later Polen geworden is. Door deze verandering werden ruim 400 zusters „Hei- inatlos" en moest naar een ander plekje in het Vaderland gezocht worden. En zooals dit geheele werk alles verwacht uit Gods Hand, werd ook deze moeilijkheid Hem voorgelegd en haar Elbingerode aangewezen. Zoo is ook Jaar de arbeid heel klein begon nen en omvat nu een groot aantal gebou wen, waar ruim 1000 Zusters ondergebracht zijn en op verschillend terrein, geestelijk en maatschappelijk werken over gehee.1 Duitsch land. in Oostenrijk, Engeland en China. Het Duitsche-Gemeensohaps-Diaconiever- band staat, zooals gezegd is, op geloofsgrond, en tien \erwacht het alleen van de belofte in Gods Woord neergelegd, waar de Heere Jezus o.a. in Matth. 6 33 gesproken heeft; „Zoek eerst het koninkrijk Gods en Zijne ge rechtigheid, en al deze dingen zullen U toe geworpen worden". En daarom worden daar geen bazaars, concerten en collecten gehou den om het werk te steunen. Dit geloof is ook daar nooit beschaamd geworden. Men verwacht daar veel, heel veel van den Heer, cn Hij schenkt mild. Hoe zou in al die moeilijke jaren die Duitschland heeft moe ten doormaken en nog doormaakt, zulk een Een nieuw Moederhuls Zoo werd ook „Neuvandsburg" te klein en werd het nieuwe Moederhuis het vorige jaai ingewijd in tegenwoordigheid van een groo- tcn kring genoodigden, vooraanstaande pet sonen uit Kerk en Staat, en is geheel naai de eischen des tijde ingericht. Dit alles te beschrijven zou ondoenlijk zijn. Een dwars- bouw aan dit Moederhuis is een Kerkzaal, waar ramen met gekleurd glas in lood schillende Bijbelsche tafreelen wêergeven. deze ruimte biedt plaats aan 1000 personen. Wij woonden daar op een Zondagmiddag een samenkomst bij van leden en medewei kers van den „Blattermission", eveneens uitgaande van het D.G.D., die daar eeuige dagen hun „Rustzeil" doorbrachten, en nu vertelden van den zegen en hun criaringen. Tot ver over de grenzen van Europa zijn vertakkingen van dezen arbeid. Onder de ze zaal is eon badinrichting voor de Zusters. Neuvandsbuig De namen van de verschillende ihuizen zijn naar boomen genoemd, men vindt er „Haus Tanne", „Haus Eicke". „Haus Buche" enz. Op grootere afstand, geheel buiten, aan den rand van een bosch, met uitzicht over akkers en weiden en aan den horizon bergen ligt „Bethaniën" een Sanatorium voor Ionglij- dende Zusters, waarin oparatic zaal en overigens alles wat in een modern zieken huis behoort. Daar hoorden we Pastor Brun: voor de huisgemeente, in de eetzaal, in een korte morgenwijding spreken van den ge loofsmoed van den profeet Daniel. Z.Eerw. sprak voor de microfoon zoodat op de zalen en in dc kleinere kamers zijn woord kon beluisterd worden. „Neuvandsburg" ligt schilderachtig t zoow el in den zomer wanneer alles groeit en bloeit, als in den winter, wanneer van den wolkcnloozen hemel de zon straalt en de rijm op de toornen en heesters als duizenden diamanten schittert cn het aardrijk met een sneeuw kleed is bedekt, en wanneer dan des nachts de maan en sterren deze winter- pracht beschijnen dan gaan onwillekeurig ónze schreden langzamer en onze mond zwijgt terwijl het hart jubelt: Hoe groot zijn Uwe werken O Heere. A. E. J. Nicuiubouw van het Diaconessen Moederhuis te Neuvandsburg in den Harz. ZENDING EN PHILANTROPIE Ds. LANGREBE REPATRIEERT Ds. Langrebe, ephorus van de Rynsche zending op Sumatra, zal repairieeren In de plaats van Ds. Langrebe is benoemd Dr. Verwiebe, gewezen leider van de Chris telyke Bataksche jeugd in Ned.-Indië. KERSTBOODSCHAP Bij den uitgever W. D. Mei n erna te Delft, zijn verschenen twee Kerstboodschap pen, een van dr K. D ij k en een van Ds P. Prins. De frissche uitvoering leent zich uitnemend voor verspreiding in de Kerst week. De namen der schrijvers geven vol doende den toon aan, waarin deze bood schappen geschoven zijn. Bij 10.000 exem plaren drukt de uitgever er gratis het adres op van de Kerk of de Evangelisatie, welke de verspreiding ter hand neemt.. Men v een proef-exemplaar aan; deze uitgave lijkt ons een gelukkige proef. GIFTEN EN LEGATEN Ds. J. H. Koers, predikant der Geref. Kerk, te Oosterbeek ontving van iemand, die onbe kend wenscht te blijven, een gift van f 750. zijnde f 700.voor de Diaconie en f 50 het orgelfonds SCHOOLNIEUWS Bond van Besturen van Chr. (M) uloscholen Een adres niet drie bezwaren. De Bond van Besturen van Chr. (M)ulo- «cholen, waarvan de heeren Ds. J. C. v. Dijk, Ned. Herv predikant te Bloemendaal en C. F. Verschoor, rustend schoolhoofd te Sche ningen, resp. voorzitter en secretaris zijn, heeft een adres gezonden aan de leden van de 2e Kamer der Staten-Generaal, waarin het, hoe wel diep overtuigd van de noodzakelijkheid van bezuiniging ook op het onderwys, ernsti ge bezwaren ontwikkelt tegen enkele bepalin gen van hö; wetsontwerp van 6 Aug. jM. Wordt dit ontwerp wet dan zullen de verhoudings getallen daarin genoemd, voor de bezettin-r der klassen funest zijn in z'n gevolgen, wfjl een belangrijk procent der Chr.(M)Ulo-scholen ten doode zijn gedoemd en vele andere een uiterst moeilijk bestaan gaan leiden, voortdu rend in gevaar dat door vertrek van leerlin gen of zelfs maar van éen leerling het recht op subsidie teloor gaat. Niet minder ernd:ig bezwaar heeft de Bond tegen de voorgestelde aanvulling van art. 28, den invloed toegekend aan de Rijksinspectie om te bcoordeelen en te be slissen of leerlingen die reeds geplaatst zijn, naar ontwikkeling en aanlog wel ge schikt zyn om het o-nderwijs op deze scho len te volgen en dies mogen meetellen bij de berekening van het aantal verplichte onderwijzers. Tegen dien maatregel moet de Bond zich krachtig teweer steller., wyl die de vrijheid van de School met den Bij bel al te zeer beknot en principieel niet ls te aanvaarden. Ook zal het voorgestelde practisch niet te aanvaarden zyn. Tenslote wijst adresnant op de ernstige ge volgen van e.v. invoering van de 30-leerlingen- schaal voor een groot aantal scholen een plat- telande, waarvan het personeel van 3 onder wijzers op 2 zal worden teruggebracht. Op een 3- of 4-klassige Muloschool kan het onderwys met 2 leerkrachten ni*>t tot zyn recht komen. Het gevaar van opheffing van deze scholen dreigt bovendien, wyl bij gebrek aam be voegd personeel het onderwij? niet meer vol doet aan de eischen der Wet. Adresant doet een beroep op de Kamer om deze bepalingen van het ontwerp niet te aanvaarden en zoo de gevreesde catastrofe af te wenden. ONDERWIJSBENOEMINGEN Benoemd tot onderwijzeres aan dc School te Zegveld mej. J. A. v. G i n k t Zeist. Tot hoofd der Julianaschool te Kampen is benoemd de heer C. G. Oldenburg, hoofd der Chr. School te Barwoutswaarder. Tot kweekelinge met acte aan de Dr. Piersonschool. te Zetten is benoemd mej. J. V. van Dongen te 's-Gravenhage. Benoemd tot onderwijzeres aan de bijz. school te Wijthmen (Zwollerkerspel) mej. G. B. van Lonkhuyzcn te Oudeschot. Tot tijdel. onderwijzeres aan de school met den Bijbel te Heerjansdam is benoemd mej. A. J. van L e e n i n g, wachtgcldstcr te Rotterdam. SCHOOLHULP IN ZUID-HOLLAND Het fonds Schoolhulp in Zuid-FIolland tot steun aan on- en niinvermogende studen ten uit Zuid-Holland aan de Theol. School te Kampen, zal zijn jaarvergadering op Vrijdag 15 Nov. a.s. te Rotterdam houden Na afhandeling van de huishoudelijke zaken zal als spreker optreden Ds J. Kapteyn, Geref. predikant te Kralingschcveer. TER OVERDENKING Een zoon wordt weggezonden van de uni versiteit wegens dronkenschap en onzede lijkheid De vader had de keus tusschen vier houdingen. Ten eerste: „Ik vergeef je, alles is in orde." Ten tweede: „Ik verstoot je, en heb niets meer met ie te maken." Ter, derde: „Ik vergeef je, maar ik zend weg." Ten vierde: „Tk zal den jongen weer bij mij in huis nemen, met hem lijden en hem vergeven." We'ke houding is de juiste? Stanley Jones kiest de laatste, want, zegt hij: Dat laatste zou verzoening heteekenen." („Onze kinderen") Examens J. G Rnsker. ïuer F. Ecbetdijk.' Theologie: propped- WEERBERICHT barometerstand Hoogste stand te I-a Coruna 777.3, Laagste stand te Seydisfjord 737.3. Stand vanmorgen half twaalf 756.3. WEERVER W ACHTING Meest matige, tot krachtige Z.W. tot W. ALGEMEEN WEEROVERZICHT Met groote snelheid hebben zich daalee- bieden van de nieuwe depressie bij IJsland, die daar dieper werd, naar de Noorsche kust en ons land verplaatst, terwijl andere vrij diepe over de Britische eilanden trekken. De hoose druk in het Z.W. bleef belang rijk en trok zich, evenals die in het N.O., iets terug. Met uitzondering van een smalle opkla- ringsstrook van Z. Zweden tot Oostenrijk, is het weer overal regenachtig en stormachtig onder invloed van de depressie. In Scandi navië valt op vrij veel plaatsen 6neeuw bij lichte vorst en in O. Duitschland nog regen aan de achterzijde van de vorige depressie. Vooral om het Kanaal waaien stormach tige V. winden; aan de Noorsche kust krachtige Z. Frankrijk heeft op bijna alle stations Voorloopig moet men nog op stormachtig en regenachtig weer rekenen. TEMPERATUUR Stand vanmorgen halftwaalf 13.4 C. 30 OCTOBER Zonsopgang 6.52 uur, zonsondergang 4.35 uur Maan op v.m. 10.34 uur, onder nam. 5.47 uur VOERTUIGEN MOETEN HUN LICHTEN OP HEBBEN 30 OCTOBER Van 'b avonds 5.05 uur tot 's morgens 6.24 uur i J. de Bru/in, W. de Bri E. Koster, Reu- 1 Wldt. Amsterdam ïaag. Gesl. voor ddpJ. A: A. K. Uaarhuia. Anister- ie en J. A. Melse, MJddel- J. Boogert, Vlisslnjjen. i Haag. Gesl. mej. H. M. H. O. de Ruijter de KUNST EN LETTEREN De Ned. Herv. Kerk te Maassluis Een afbeelding van de oude kerk De vereeniging „Joannes Feracolius" te Maassluis, die ten doel heeft bij het 300-jarig bestaan der Ned. Herv. Kerk te Maassluis in 1939 aan die Kerk een fonds aan te bieden, dat men sinds 1923 bezig is te vormen, heeft de hand weten te leggen op een merkwaar dig werkstuk, dat voor de Groote Kerk te Maassluis van waarde is. Het is een schaal, met de hand georeven uit zwaar zilver; de schaal, die een middellijn heeft van 23 c.M., staat op een voetstuk. In de schaal staat -egraveerd een -fbeelding van de kerk, zooals die oorspronkelijk was, namelijk met den toren op het midden van het kruis der kerk De tegenwoordige toren, die naast dé kerk staat en van den grono is opgetrokken dateert namelijk uit 1649 en verving den ouden toren, die voor het dak te zwaar wérd en begon te verzakken. Rondom de afbeelding der kerk staan in een cirkel de woorden: „Heere ick hehbe lief de woninge Ihves Huyses en de piastre des Tabernakels Uvver eere". uit Psalm 26 8 Verder is op de schaal gegraveero het jaar tal 1639 en de initialen M. G. v. P Deze letters duiden aan den naam van dén bouwmeester der kerk, Maarten Gilüsse vun de Pijper, afkomstig uit Dordrecht Aan de zen architect schonk men na oplevering van het bouwwerk twee zilveren schaliv» ter her innering, waaxvan er thans weer o-m terug keerde. HET HARMONIEONDERWIJS Door Stm Dresden (J. B. Wolters' Uitgeversmij., Groningen) Deze brochure bevat polemiek op geschrif ten van A. D. Loman Jr. over de onderwor pen: Gelijkzwevendp temperatuur; Verwant schappen van tonen en toonaarden. De toon ladder van 19 tonen en de mogelijkheid om meer dan dit aantal binnen den toonaai«i te gebruiken en Harmonie-onderwijs en functie-leer. ALGEMEENE MUZIEKLEER Naar den elfden druk van J. Worp S. v. Milligen, geheel opnieuw bewerkt door Sem Dresden, derde drnk (J. B. Wolters, Groningen). Sem Dresden heeft in dezen derc.en drtik van zijn belangrijk leerboek een aantal soms niet onbeleekcnende verbeteringen aange bracht Zoo werd naar aanleiding van o|>- merkingon van den hoer A. D Loman Jr. het hoofdstuk Verwantschap van Tooaar- den omeewerkt en belaneriik uitgebreid, waarbij hij zijn opvattingen heeft verduide lijkt en toegelicht, terwijl hij den heer Loman voor het overige over de betreffende kwesties van antwoord dient in een afzon derlijk verschenen brochure „Het Harmonie- onc.erwijs". Ook werd de beschrijving van het Orgel omgewerkt en aangevuld. JUBILEUM. Vrijdag herdacht de heer W. de Jong te Amsterdam het feit, dat hij 25 jaar pen ningmeester is dor Kon. Chr. Oratorium- Vereenigintr. Fn de pauze van de repetitie memoreerde de voorzitter Dr. W. G. Har*- renstein wat de penniftgineester in die 25 waarin hij de financiën van de ver eeniging behartigd heeft, heeft bereikt. Namens een aantal leden werd hem een .makkelijke stoel" aangeboden. De solisten Mevr. Luger en de heeren Ravelli en Van Tulder hadden een bloemenhulde gezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 3