Congres Calvinistische Studenten Beweging WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1935 EERSTE BLAD PAG. 2 DE ORKAAN BIJ FLORIDA De „Dixie met 381 opvarenden nog op het rif Zcolang de zee nog zoo buitengewoon wol ïig was, heeft men af moeten zien van po gingen om de passagiers en bemanning van de „Dixie" te redden. Het schip, dat totaal 3S1 menschen aan boord heeft, zat tot gisteren nog muurvast op een koraalrif juist buiten de Zuidpunt van Florida, 50 mijl ten Zuiden van Miauri. Het schip was gelukkig niet lek geslagen, ondanks het feit. dat het op een scherpt rotspunt vastzit. Gisteravond werd gemeld, dat het vlot was gekomen en op eigen kracht zou doorstoomen. Dat bleek echter on juist te zyn. Het schip zat nog altijd op het rif vast. Vanmorgen zou aour de in de nabijheid zijnde drie schepen een poging worden gedaan de 3S1 op varenden van boord te halen. - Omtrent de oorzaak van het op het nf loopen van dit stoomschip kan worden me degedeeld, dat het ongeluk geschied is, doordat liet met groote snelheid voor den orkaan uit gedreven werd, terwijl een dich te mist alle uitzicht belemmerde. De orkaan was, volgens de berichten, sterkste sedert 1926. Behalve over de „Dixie" maakt men zich 'fernstig ongerust over het lot van 500 oor logsveteranen, die in werkverschaffing werk ten aan den Boven-Matacom.be. Zij bevon den zich op de smalle strook land, die door -water omgeven wordt en die de verbinding vormt met het vasteland. Er is een speriale trein derwaarts gezonden, gistermiddag ilaat, toen de orkaanwaarschuwingsdienst seinen had gegeven, dat de orkaan naderde. -Deze trein is niet teruggekeerd. Gister zijn- vliegtuigen uitgezonden, die bij terugkeer meldden, dat de trein veilig hoog en droog staat De eenige •berichten, die gister hier zijn binnengekomen omtrent de genoemde werkverschaffing melden, dat ze geheel ver dwenen is, i DE PARTIJDAG DER N.S.D.A.P, TE NEURENBERG Hoé men aan het geld komt '(Van onzen *Duitschen correspondent) Door alle onderafdeelingcn der N.S.D.A.P. 5s aan de leden der partij een circulaire van den .volgenden inhoud gezonden: l I f Bijdrage voor d part ij dag Op verordening van den rijksschatmees ter moet het financieel beheer van den rijkspartijdag 1935 door de partij worden gedragen. Derhalve wordt van alle leden der partij :(ook van de veteranen en werkloozen) i een bijdrage .verlangd, welke als volgt is 3 geregeld; R.M. 0.50 'Inkomsten-tot 200 M. p. m. R.M. 2. -Inkomsten tot 400 M. p. m, R.M. 4. Inkomsten tot 600 M. p. m. R.M. 6. Inkomsten boven 600 M. p. m. R.M. 10.— r 'Als kwitantie wordt een door de rijks- leiding der N.S.D.A.P. uitgevaardigd par tijdag-zegeltje verstrekt Ik verzoek alle partijgenooten bij het incasseeren der bij drage geenerlei moeilijkheden te berei den, maar in trouwe gehoorzaamheid te genover den Leider deze bijdrage te offe ren. Wanneer men be'denkï, 'dat lïet aantal le- 'den der N.S.D.A.P. ongeveer twee millioen toedraagt^ waarvan hoogstens een half mil- Qioeii aan den partijdag te Neurenberg kan deelnemen dan zal door zulk een gedwon gen collecte allicht een bedrag bijeenkomen, waarmee de kosten van den partijdag wor den gedekt, temeer, waar duizenden jongens en meisjes der Hitler-Jeugd thans reeds te voet onderweg zijn naar Neurenberg. Boven dien loopen er kort voor den partijdag uit alle deelen van het rijk speciale treinen te gen verlaagd tarief, waarvan door de S.A. jen S.S. druk gebruik wordt gemaakt. De partijdag zal dit jaar van 1016 Sept. iduren en besluit met een „Dag der Weer macht". j - -1„Joden ongewenscht!" In 'de „Dresdener Nachrichten" van 2S [Augustus 1935 lezen we het volgend be richtje uit Chemnitz: De hoofdinspecteur van politie en de bur gemeester vestigen er de aandacht op, dat uitbreiding van de joodsche bevolking voor Chemnitz al even weinig gewenscht wordt als voor andere plaatsen, waar de autoritei ten reeds doeltreffende maatregelen hebben I genomen. Openbare ondersteuning is verbo den en bij woningmoeilijkheden moeten joodsche families gedwongen worden, de stad ten spoedigste te verlaten. -rf 1 Kerkni ïeuws. NED. HERV. KERK.. Beroepen: Te Westbroek c.a., M. J. Lekkerkerker te Kockengen. Bedankt: Voor Tjerkgaast c.a. (toez.), A. Groot te Eixmorra. GEREF .KERKEN. Drietal: Te Holwerd, cand. W. Dieper- sloot te Amsterdam, cand. L. W. Korvinus, liulppred. te Hoorn en cand. G. Leene te Ermelo. AFSCHEID, BEVESTIGING EN INTREDE Gisteravond had in het overvolle gebouw „Calvyn" te Dordrecht de bevestiging plaats van Ds. J. D. B a r t h, ale predikant der Geref Gemeente aldaar, tevoren te Borssele. Als be vestiger trad op Ds. G. H. Kersten van Rotterdam, die een predikatie hield over 1 Cor. 3 1113 waar de Schrift spreekt over de arbeid van Gods knechten als een bouw werk dat door vuur wordt beproefd. De apostel wijst op het fundament dat ge legd is, op de bouwstof die gebruikt wordt en op de vuurproef die het bouwwerk zal moeten doorstaan. Het noodzakelijke maar ook volkomen ge noegzame fundament is Christus. Op dit fun dament moet gebouwd worden goud,, zilver en kostelijke steenen. Vaak is gebouwd hout, hooi stoppelen door aan Gods genade te kort te doen, en te steunen op de gestalte des ge- moeds. Het hout verbrandt in de dag der be proeving, maar niet het goud van Christus' Middelaarswerk, waarop zelfs de meest verdor ven zondaar mag beunen om er rust te vin den. Aan begin en eind der prediking sprak Ds. Kersten een persoonlijk woord tot en aan gaande Ds. Barth; wien werd toegezongen Ps. 134 3. Aanwezig waren vertegenwoordigers van genabuurde kerken en van Borssele. Verder erschillende predikanten, o m. Ds. J. Fraanje, van Barneveld, Ds. L. Ldgtenberg, van Liase en Ds. W. C. Lamain van Rotterdam- Zuid, alsmede eenige studenten der Theol. School te Rotterdam, waaraan Ds. Barth als docent werkzaam zal zijn. Heden hoopt Ds. Barth zijn intrede te doen. Op Zondag 1 Sept. nam Ds. C. Brandt afscheid van de Bapt. Gemeente te H a u- vv ij k, tot tekst nemende Jes. 55 8, 9. Ds. Brandt heeft de Bapt. gemeente te Hau- Kaas is voedzaam. „Kruiwagen" kaas is bovendien smakelijk. FrTcö" Leeuwarden Zondag 1 Sept. deed cand. N. 't Har t, beroepen pred. bij de Geref. Kerk van De Glind, zijn intrede. Als bevestiger trad op Ds. J. 11. Rietberg, van Maassluis. Deze hield een predikatie naar aanleiding van Joh. 3 29. Aan de handoplegging werd ook deelgenomen door den vorigen predi kant dezer gemeente, Ds. G. Zeyl, van Eindhoven. 's Avonds verbond Ds. 't Hart zich aan zijn gemeente naar aanleiding van een predikatie over 1 Cor. 3 9. Gewezen werd op God en Zijn dienaar, God en Zijn ge meente, de dienaar en de gemeente. Toe spraken werd gehouden door br. Ch. Ver ijzer, namens de gemeente, den heer Donner namens de Rudolphstichting. verder door Ds. Rietberg, Ds. Korfker van Barneveld en Ds. Zeyl. Er was zeer veel belangstelling. Na 12 jaar vacant te zijn geweest, heeft de Geref. Kerk van R i 11 a n d-B a t li weer een predikant mogen ontvangen. Het was cand. W. G. F. van H e r w ij n e n van Vianen, die Zondag j.l. werd be vestigd door Ds. B. Tclder van Breda, met een preek over 2 Tim. 4 1—5. Des avonds verbond de jonge leeraar zich aan zijn ge meente, sprekende over Jes. 6 5. Hij werd toegesproken door ouderling E. Tange na mens lcerkeraad en gemeente, door Ds. Vre-ugdenhil namens de classis Tholen, door Ds. Ros als consulent en vertegen woordiger der kerk van Krabbendijke, door ouderling v. d. Louwen namens de kerk van Ameide, waar Ds. van Heiwijnen vroeger hulpprediker was. Ook burgemees ter Dominicus voerde het woord. Na slechts 16 maanden de Ned. Ilerv, Gemeente van Alkmaar te hebben ge diend, heeft Ds. J. C. T e r 1 o u w, die om gezondheidsredenen naar een kleinere ge meente vertrekt (Garderen) Zondag j.l. afscheid genomen, sprekende over 2 Thess. 3 16. Met dezen leeraar verliest Noord- Holland boven het IJ den eenigen predi kant der Ned. Herv. Kerk, die lid is van den Geref. Bond. Na des morgens bevestigd te zijn door ds. G. C. van Niftrik van Vollenhove met een predikatie over Matth. 13 vs. 52 deed Zondag j.l. ds. J. E. Uitman gekomen van Moer- capelle zijn intrede bij de Herv. Gemeente van Vollenhove, sprekende over Matth. 17 vs. 5c: Hoort Hem. De nieuwe leeraar werd toe gesproken door ds. W. Dankbaar van Kuinre namens den ring en door ouderl. J. Drqk namens kerkeraad en gemeente. Zondag j.l. heeft Ds. F. C. Zwlaal Jr afscheid genomen van de Geref. Kerk te Borger, sprekende over Gal. 1 10 en 11. Spr. stond stil bij a. de grootschheid van de boodschap; b. de kleinheid van den boodschapper; c. de moeilijkheid va boodschap. De scheidende leeraar werd toegesproken door den lieer J. Vedelaar als scriba der Geref. Kerk te Borger, en mens de Evangelisatie-commissie. Staande werd gezongen Ps. 121 4. Vorder spraken Ds. Scheelc, van Hoogersmilde, afge- digde classis Assen. Ds. J. S. Schaafsma, Geref. pred. te Gass. Nijeveen. W. Renkema hoofd Chr. School te Borger, Ds. I-Iania, Geref. Predikant te Schoonoord, W. Nan- ning, voorzitter schoolbestuur van de Chr. School. Burgemeester. A. Ratering, na: N.H. Kerk te Borger. Hierna werd dank ge bracht door Ds. Zwaai. GEESTELIJKE VERZORGING VAN EUDOKIA In de geheel bezette Nieuwe Westerkerk heeft gisteravond Ds. G. Elshove, die met emeritaat gaat als predikant der Geref. Kerk van Rotterdam-Centrum en geestelijk zorger van Eudokia (resp. 18 en 6 jaren), afscheid genomen met een predikatie over 1 Petr. 5 10 en 11. Daarna bevestigde hij Dr. S. P. Dee van Haren als zijn opvolger. En als derde moment was er de intrede van Dr. Dee. die zich aan de gemeente en Eudo kia verbond naar aanleiding van Hebr. 4 14 —16. Ds. Elshove werd namens kerkeraad en gemeente toegesproken door Dr. A. Kuyper Jz.; toegezongen werd hem Psalm 1214; Dr. Dee is toegezongen Psalm 1343. Prof. Hepp spreekt over „Natuur en Genade" Een zeer omstreden probleem in de Duitsche theologie HET FRANSCHE LEGER. Dit jaar geen oogstverlof De Fransch'e minister van Oorlog maakt bekend, dat dit jaar aan de militaix-en geen oogstvei'lof kan woixlen toegestaan, daar de legerstei-kte juist voldoende is voor het ver- Vullen van een taak, waarvoor het leger zou kunnen worden gesteld. Met het oog op de verlenging van den diensttijd zal een nieuwe regeling worden getroffen voor het yei-leenen van verlof. HUIZENBLOK TE BOULOGNE AFGEBRAND. Gisternacht is brand ontstaan in een hieubelfabriek te Boulogne sur Mer. Hoe wel de brandweer onmiddellijk ingreep, sloeg het vuur over naar de hiiizen in de nabijheid. Weldra stond een blok van tien huizen in lichterlaaie. De bewoners moesten de vlucht nemen in nachtgewaad en met achterlating van al hun have. Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor; de schade bedraagt verscheidene millioenen francs. JONGETJE UIT EEN BOOM GEVALLEN Het elf-jarig zoontje van de familie Van Rooy te Kerkdriel dat in een notenboom aan de kant van de dijk was geklommen, is daar, tengevolge van het verliezen van het evenwicht, uit gevallen en ongeveer tien meter naar beneden ortDr. Van Belt, die spoedig ter plaatse was, achtte overbx-enging naar het ziekenhuis te 's Hertogenbosch noodzakelijk. Dc toestand .van het kereltje haart zorg, Lunteren, Dinsdag 3 Sept De voorspelling, die we onderling maakten op onze avondwandeling van de eerste dag, is uitgekomen. De zon schijnt in heerlijke pracht, hoog met zich meevoerend de witte wolken aan de lichtblauwe hemel. Trompetge schal" van den kampco wekt ons, en reeds spoedig zien we elkaar bij de eetzaal. De stemming is evenredig aan het weer en de omgeving. Om 9.45 uur opent Mr W. P. B e r g- h u i s de dag met bijbellezen en gebed, en wanneer we ons naar het Amphi theater begeven, zien we alweer nieu we gasten, waaronder Prof. V. Hepp, Prof. G. M. den Hartogh (Kam pen), Ds. W. Zaal, Dr. C. Impeta, Ds. J. Overduin, Ds. Ganze- voort, Prof. van der Horst, en nog vele anderen. Ook waren er nogal wat „dagjesmenschen" gekomen. Met een kort inleidend woord ge oft de Congresvoorzitter dan het woord aan Prof. Hepp, om te spreken over: Natuur en Genade Spr. laat eerst met een enkel woord dat zijn onderwerp een zeer omstreden pro bleem is in de dusgenaamde „Duitsche theo logie", en vergelijkt dan de strijd tusschen Barth en Bruinier, met de strijd onge veer die Paulus had met de Galatiërs. Zooals Paulus zegt dat de Galatiërs af weken naar een an der Evangelie, en dat is er niet, zoo zegt Barth dat Brunner" afwijkt als hij in zijn: Natur und Gnade de theo- logia naturalis ver dedigt. I Voor ons geldt de vraag: hoe moeten we ons het probleem: „Natuur en genade" denken, want het is geen strijdpunt van van daag alleen. Alle eeuwen door is erover ge streden en mee geworsteld door de apost. vaders, Augustinus, 'de middeleeuwsche Scholastiek, de Reformatoren, door Ritsche en zijn school. Kierkegaard wordt er geheel door beheerscht. Dit probleem is permanent. Alhoewel er geen dogma-historische mo- nographie over dit onderwerp is, moet spre ker om des tijdswille afzien van een histo risch overzicht. Hij vat onmiddellijk het probleem thetisch aan, en zal hier en daar historische toelichtingen geven, ook inzake Barth en Brunner. En dan wil spreker eerst de begrippen tegenover elkaar afgrenzen. Het begrip natuur wordt voor een deel bepaald door zijn correlaat (genade). Genade is er alleen voor den mènsch. Dus raakt in ons probleem „natuur" ook alleen den mensch. Om inzicht te krijgen in de natuur van den mensch moeten we terug naar de ongeschonden natuur, de staat der rechtheid. Rome ziet dit probleem reeds in het para dijs, en acht de natuur alles, waarop de mensch krachtens zijn schepping recht heeft, alhoewel er in deze beschouwing nog weer verschil is tusschen Scotus en Thomas. Waar Scotus een chronologiiche distantie aan neemt tusschen natuur en genade, zegt Tho- ProJ. Dr V. Hepp mas dat de genade het natuurlijke wel onder stelt, maar als accidens. Het supra-natureele is bij Rome de gratia sanctificans, die niet boven natuurlijk is, maar buiten-natuurlijk. Toch wil Rome eer brug slaan tusschen natuurlijk en bovenna tuurlijk, door de leer van de potentia oboe- dientialis, ook wel geheeten het Anknüp- fungspunkt. (Dit laatste woord vinden we ook bij Brunner. En Barth verwijt Brunner dat hij 't binnen loodst.) Door de zonde is de mensch in relatie tot. het boven-nafuurlijke geschonden, maar het Anknüpfungspunkt heeft hij behouden. Maar dit is nu zelfstandig geworden. Het is nu een debituur, het doet zijn eischen gelden. Toch leert Rome ook een gratia in debituur. Het Pantheïsme èn Deïsme, welke beide in deze beschouwing liggen, geven Rome een zekere gemakkelijkheid van beweging. Weltbejahung en Weltverneinung verdra gen zich bij Rome. De Reformatie zegt dat dit probleem iri het paradijs nog niet bestaat. In 't paradijs kan men alleen van genade spreken als men daaronder verstaat wat God gaf, waartoe Hij niet verplicht was. Dan zijn natuur en ge nade identiek. Dus geen relatie! Met deze beschouwing valt ook de leer van het natuur-recht. De eigenlijke bestem ming van den mensch was gemeenschap met God. Het bewijs hiervoor is gelegen in het geschapen-zijn naar Gods beeld. Dit beeld is niet gelegen in den enkeling, maar in de menschheid. Prof. Hepp spreekt niet van beeld Gods in ruimer en in enger zin, maar van een imago essentialis en existentialis. Door het gescha pen zyn naar het beeld Gods, bestaat er een analogia qualitatum. Door de zonde is de menschelijke natuur in haar existentie een slag omgedraaid, richt zich van God af. Daarom ligt hij onder Goddelijke doem. Nu gaat tot elke tactische mensch de gratia communis uit. Hier spreekt Brunner van Erhaltung^-gnade. Bedoelt Brunner met dat aanknoopingspunt iets dat uit ziet naar bijzondere genade, dan moet dat verworpen worden. In tegenstelling met andere theologen, die spraken van een facultas passiva, spreekt Prof. Hepp hier van een possibilitas, die ge legen is in de hèèle menschelijke natuur. En dan is de tegenstelling niet natuur en genade, maar zonde en genade. Genade her schept en vervolmaakt de natuur. Barth gelooft niet aan een renovatio, maar aan een innovatio. Hier gaat hij de kant op van 't Anabaptisme. Tenslotte spreekt Prof. Hepp nog over de natuurlijke Godskennis, en merkt daarbij op dat deze niet, zooals bij Barth en Brunner, voorop moet worden gesteld, maar moet vol gen. In principe maakt de natuurlijke Gods kennis ons niet rijker En in bijzondere open baring èn in de algemeene (natuurlijke) openbaring is het dezelfde God, die Zijn openbaring geeft. Er zijn wel veel details In de algemeene openbaring, maar die moeten genormeerd worden aan de Heilige Schrift. Met een slotbeschouwing over Barth, aarin spreker dezen hoogleeraar de Conse- quenzmacher van Luther noemt, en zegt dat zijn theologie een troostelooze is, besloot hij zijn, door allen met volle aa/.dacht gevolgde referaat. DINSDAGMIDDAG EN -AVOND In de middagvergadering volgde een geani meerde bespreking, waarin o.a. ter sprake kwamen: de verhouding tusschen algemeene bijzondere openbaring, algemeene en bij zondere genade, het beeld Gods. De praeses dankt Prof. Hepp nogmaals «or zijn referaat en ook voor de beantwoor ding van de gestelde vragen, Referaat Dr. Brillenburg Wurth De spreker van de avond was Dr. G. rillenburg Wurth, die een referaat hield over: „De Christelijke Vrijheid". Dr Brillenburg WurtH a. Christelijke Vrijheid is niet, zooals velen meenen, een luxe-artikel maar een kwestie van roeping. „Gij zijt tot vrijheid geroepen' (Gal. 5:13); b. Het is van groot belang „de vrijheid van den Christenmensch" te hand haven tegenover voor de vrijheid zoo gevaar- lyke machten als van het Fascisme en Na tionaal Socialisme; c. Het is vooral ook ge wenscht de „chris telijke" vrijheid antithetisch scherp af te gren zen tegenover veel dat in de wereld van ouden tijd als; vrijheid zich aan dient. Spr. christelijke- vrij heid behandelen vooral in nauwe aansluiting aan de prediking en het; leven van Paulus, bij wien ze ei zeer centrale plaats inneemt. Bij Paulus is dan allereerst karakteristiek voor zijn idee van de Christelijke vrijheid, dat ze bij hem onlosmakelijk verbonden is aan „de rechtvaardiging door het geloof". Paulus is door de wet der wet gestorven om Christus te leven. M.a.w. zijn christelijke vrijheid: was niet dit dat hij zichzelf bevrijd had van de drukkende last van Gods wet. Maar Christus had die van hem afgenomen, toen hij hem verloste en in Zijn dienst stelde. Daar heeft men meteen het groote verschil tusschen de vrijheid bij Paulus en bij den modernen mensch. Daar is het de mensch zelf, die het juk afwerpt en zichzelf autonoom verklaart. Tegenover die moderne autonomie hebben wij vast te houden aan het Paulinische: de vrijheid van de wet als een vrijheid alleen in Christus. Dan blijven wij meteen bewaard voor we reldgelijkvormigheid, die anders zoo licht dreigt bij een pleiten voor de christelijke vrijheid. In de tweede plaats is bij Paulus de vrij heid verbonden aan den Geest. „Waar de Geest des Heeren is, daar is vrijheid". Maar den Geest bezitten beteekent bij hem aller minst ontslagen zijn van alle wet en Vrij is bij Paulus veeleer de Christen, mate hij staat en zich stelt onder de tucht van den Heiligen Geest en die Geest ontslaat den geloovige niet van de wet, maar bindt hem juist eraan, zij het dan als aan „de wet der vrijheid". Hier ligt het groote onderscheid met alle religieus libertinisme, dat slechts weet van een: „Heb God lief en doe dan maar wat wilt". En eindelijk valt bij Paulus een derde op. In de gemeenschap aan Christus voelt hij zich innerlijk vrij tegenover zijn medemen- schen en onafhankelijk van hun oordeel- Maar dat leidt bij hem allerminst tot indivi dualisme. De echte vrijheid is bij hem de vrijheid, die dient door de liefde en zich geeft in het geheel van het lichaam van Christus. Oók hier onderscheidt ze zich van veel quasi-vrijheid in onzen tijd. Dat is vaak niets dan gecamoufleerde zelf zucht, die alle levensverband opheft en den ander negeert. Als Christenen hebben wij daar ernstig tegen te waken. In Christus vrijgemaakt, hebben we „geen dienstknechten van men schen" te worden maar wel allen in liefde te dienen en terwille van de anderen vaak ook bereid te zijn tot het offer en de onthou ding, wil men, het niet gebruik maken van onze vrijheid, dat vaak de hoogste betooning de echte vrijheid is. Is we zoo onze christelijke vrijheid bele- blijven wij innerlijk vrij, ook al zouden in de toekomst misschien in deze wereld al meer onze uiterlijke vrijheid als Christe nen inboeten. Hierna werd de avond op de gebruikelijke wijze gesloten. Aan de avondmaaltijd werden door de Kampco nog welkom geheeten mej. H. van Slooten, afgevaardigde van de N.C.S.V., en oud-min. J. Donner. Ds. G. VAN REENEN f In den ouderdom van ruim 71 jaar is gis teren te Leiden overleden Ds. G. v Reenen, em. predikant van de Geref. Ge meenten in Nederland. Zijn eerste gemeente was Zeist. In 1904 ging hij naar Leiden, welke stand plaats hij in 1912 met Opheusden verwissel de. In 1916 werd Ds. v. Reenen predikant te Gouda om vandaar in 1920 naar Werkendam te vertrekken. Hier noopte zijn gezondheid liem in 1923 eervol emeritaat aan te vragen. Ds. v. Reenen vestigde zich daarop metter woon in zijn oude gemeente Zeist. In 1925 vertrok hij naar Bodegraven waar hij aa kleine gemeente aldaar hulpdiensten bewees. In 1927 moest hij ook deze arbeid neerleggen en vestigde zich opnieuw metterwoon te Zeist. Ds. v. Reenen was ook medewerker aan het orgaan van de Geref. Gemeenten „De Saambinder", waarin hij een rubriek „Bart en Kees" verzorgde. Juist in het laatste nummer legde hij zijn pennewerk neer, wijl naar hij schreef ,.de tijd zijner ontbinding nabij was". Ds. v. Reenen schreef 124 leerre denen in de Saambinder, behalve zijn rubriek bovengenoemd. Het stoffelijk overschot van Ds. v. Reenen zal a.s. Vrijdagmiddag op de begraafplaats aan de Groenesteeg worden tei-aardebesteld. Vooraf vindt in het kerkgebouw van Geref. Gemeente aldaar om half twee een rouwdienst plaats. Kerk en Staat in Duitschland BELIJDENIS SYNODE OP 16 SEPTEMBER Teneinde te beslissen o.a. inzake de ver houding van de kerkelijke financieele bu reaux der Belijdenisbeweging met de staats- bureaux, die de controle hebben op de gelden welke de staat aan de kerk uitkeert (ook de „Treuhandstellen" der belijdeniskerken), is een belijdenissynode van de evangelische kerk der Oud-Pruisische unie samengeroe pen: de synode komt 16 September a.s. te Koningsbergen in Pruisen bijeen. Een brief van Prof. Barth (Van i Duitschen correspondent) Aan de gemeente van Barmen Gemarke schreef professor Barth, de in Duitschland zeer gewaai-deerde theoloog, het volgende antwoord: „Ik betuig u mijn dank voor dit bewijs ontroerende christelijk-kerkelijke gemeen- „Wat de omstandigheden van mijn o gang naar Bazel aangaat, verzoek ik u, ge liefde broeders, te gelooven, dat dit besluit mij als een noodzakelijkheid voor de voeten is gelegd. Weest echter overtuigd, dat ik ook van Zwitserland uit de waarheid van de een heid en de algemeenheid eener christelijke kerk niet uit 't oog zal verliezen en dat ik ook voor den eerstvolgenden tijd tot de uwen gerekend wensch te worden. Geestelijke ver plichtingen zijn onveranderd, ook al zouden ze zich uiterlijk wijzigen. Ik weet niet of dat beteekent, dat ik toch zoo nu en d in uw midden zal mogen zijn, om u tè dienen. „De evangelische kerk in Duitschland gaat nog altijd groote moeilijkheden tegemoet. Men behoeft geen profeet te zijn, om vast te stellen, dat ook in andere landen de belijdenis zal worden aanget Wij willen elkaar de hand reiken met de belofte, dat we het Woord steeds trouw zullen blijven. PROF. DR. KARL BARTH. Schoolnieuws. Geref. Gymnasium te Amsterdam Installatie van den nieuwen rector Gisteravond heeft onder groote belangstel ling in het Geref. Gymnasium te Amsterdam de installatie plaats gehad van Drs. H. A. Höweler als rector van deze instelling. Prof. Dr. A. Gosling a, secretaris van de Vereen, voorVoorber. Univ. Onderwijs te Amsterdam, opende de plechtigheid, we gens ontstentenis van den voorzitter, den heer Mr. G. H. A. Grosheide. Hij herdacht het werk en de persoon „van Dr. C. Schenk, den vorigen rector, die 17 jaar aan hoofd heeft gestaan, doch door een instorting medio 1934 genoodzaakt werd den arbeid neer te leggen. Zijn taak werd toen overgeno men door den conrector drs. Höweler. Eigen lijk had Dr. Schenk opgevolgd moeten wor den door een classicus, doch in de wijze waarop drs. Höweler die Nederlandsche let teren doceert, de niet gemakkelijke waar- nemingstaak heeft vervuld, is voor het be stuur aanleiding geweest hem tot rector te benoemen. Hij is de right man in the right place, aldus spr. Daarna kreeg Dr. R. J. Woltjer het woord om drs. Höweler als rector te installeeren. De nieuwe rector betrad vervolgens het spreekgestoelte om dank te zeggen voor de woorden die men tot hem gesproken had. Vervolgens spraken nog Dr. Bolkestein, de inspecteur van het Voorbereidend en Hoo- ger Onderwijs, en de heer Anema namens de docenten. Met eenige ernstige treffende woorden werd daarop door den heer Arnold Ingwer- sen, de vorige rector Dr. Schenk, in herinne ring gebracht en bood hij het bestuur het gymnasium een geschilderd portret van Dr. Schenk aan. J. C. VAN GOUDOEVER (Zaterdag heeft de heer J. C. van Goudoever, hoofd van de School met den Bijbel aan den Hessenweg te De Bilt, afscheid genomen het onderwys na 47-jarigen dienot, waar ruim 25 jaren als hoofd der school De BilÜ. Door gemeentelijke en onderwijs- autoriteiten is blijk gegeven van de beteeke- 'olle plaats, welke de heer v. Goudoever jaren lang als opvoeder heeft ingenomen. ONDERWIJSBENOEMINGEN. Benoemd tot onderwijzeres aan de Vrije Chr. school te Veenendaal, mej. J. van Kasteel te Linschoten. Benoemd tot hoofd aan de school voor Chr. onderwijs te Stavoren, de heer A. Hof- tra, thans hoofd der school te Kalenberg. Tot tijdelijk onderwijzer aan de Chr. school te Valburg is benoemd de heer L. Blokhuis G z. te Spakenburg. Tot tydelyk onderwijzer aan de Chr. Ulo school te Veendam is benoemd de heer T. Schmal te Enschedé. Als leeraar in de oude talen aan het Ge meentelijk Lyceum te Kampen is door den gemeenteraad benoemd nr. 2 van de aanbe veling de heer Drs. S. Blankert te Leiden. gemeenteraad van Leeuwarden heeft benoemd aan het gymnasium tot leeraar in de Nederlandsche taal en letterkunde de heer G. A. van Es. Tot leeraar in de oude talen aan het Eras- miaansch gymnasium te Rotterdam is benoemd de heer Drs. E. L o p e z C a r d oz o te Hilversum, DE STAKING TE TILBURG Wie vertegenwoordigen de stakers? De houding der fabrikanten onveranderd Naar aanleiding van een schrijven, van het stakingscomité aan do fabri- kantenbond, -waarin dit comité zich de eenige werkelijke vertegcnwooi-digers der stakers noomt en mitsdien ver- zoekt met hen te willen onderhande len over het zioh inmiddels uitbreiden de conflict, heeft de Bond van fabri kanten geantwoord daartoe niet bereid te zijn, maar alleen met bevoegde in stanties te ■willen ondexhandelcn. Naar aanleiding van deze correspondentie heeft de Bond van Fabrikanten een bekend making gepubliceerd, waarin hij verklaart geen plannen te overwegen om aan do eischen van de stakers te voldoen. Nadi'ukkelijk wordt verzekerd, dat allo leden van de Bond eenstemmig hun stand punt handhaven en dat de toestand der Til- burgsohe wolindustrie dc handhaving der op 19 Augustus ingevoerde loonsverlaging nadrukkelijk eischt, 1-Iet is dan ook uitgesloten dat, zelfs al zouden de directe actiestakingen zich verder uitbreiden tot alle fabrieken, op ccnigerleï wijze in de arbeidsvoorwaarden zooals deze op 19 Augustus in werking zijn getreden ver andering zou worden gebracht. De toestand is thans zoo, dat van de 39 fabrieken bij 23 geheel of gedeeltelijk wordt gestaakt. Het aantal stakers bedraagt nog steeds ongeveer 2500. De 6takens gedragen zich, evenals de vorige week, rustig. In de loop van de morgen vergaderden do fabrikanten om hun houding te bepalen. Het nieuwe Departement van Landbouw Diensten hierbij ondergebracht Volgens bericht in de St.Ct. zyn bij heb meS ingang van 2 September 1935 ingestelde De partement van Landbouw en Visschery, onder gebracht de volgende diensten: directie vai* den Landbouw, landbouwonderwijs, landbouw- voorlichtingsdienst, wering en bestrijding van ziekten van cultuurgewassen en van voor cul- tuurgewassen schadelijke dieren, paarden-, rundvee-, varkens-, schapen- en geitenfokkerij, pluimvee- en bijenteelt; rykslandbouwproer- stabions, proefboerderijen en proefvelden; trek hondenfokkerij, pacht, landbouwcrediet; be- vloeiïngen en ontwatering in het belang vani den landbouw; ruilverkaveling; jacht; beschee ming van in het wild levende diersoorten, nuttig voor den landbouw; bestrijding van be* drog in den handel in meststoffen, zaaizadert en veevoeder; veeartsenijkundig staatstoezicht en bestrijding van veeziekten; keuring van voor uitvoer bestemd vee; rijksseruminrfch- ting; staatsveeartseny kundig onderzoekings instituut; verstrekking van grond aan land arbeiders; ontginning van woeste gronden voor bebossching en voor stichting van boer derijen; beheer van de rentambten en den scheurpolder, staatsboschbeheer; ryksbosch- bouwproef station; bescherming van bosschen en andere houtopstanden; behoud van'natuur schoon; maatregelen op zuivelgebied; bevor dering van den afzet van landbouwproducten; economische landbouwvoorlichting; internatio nale maatregelen en algemeene zaken den land bouw betreffende; landbouwstatistiek; land- bouw-crisis-aangelegenhedenvisschery. VERSTOPPING wordl vlug verholpen door Leopillen. Sedert 20 jaar een beproefd, zuiver plantaardig laxeermiddel dat een milde en prompte uitwerking heeft. Iln doosjes vanaf 20 i Bij alle apoth, en drog. Weerbericht BAROMETERSTAND Hoogste stand: te La Conina 76-4.7. Laagste stand te Lerwick 746.3. Stand vanmorgen halftwaalf 756.4. WEERVERWACHTINO Zwakke tot matige Z.W. tot W. wind, ge deeltelijk bewolkt, waarschijnlijk eenige regen en iets warmer. BUITENLANDSCH WEERBERICHT De kern van het depressiesysteem verplaat ste zioh een weinig O. N.O.-waarts, doch lage druk verbonden met een depressiegebied over Finland. De hooge drukking bij IJsland veranderde weinig, terwijl bet hooge druk- gebied in bet Z. een weinig aan beteeken is verloor. Een secundaire uitiboging van de depressie ligt over het Kanaal. 'Rond en in het depi-essiesysteem blijft het weer slecht. De meeste stations melden zwaar bewolkte hemel, terwijl in de afgeloopen 24 uur groote hoeveelheden regen op tal van plaatsen wer den afgetapt. Over Frankrijk brachten kleine depressiekernen onweer niet zware neerslag. Slechts in N. Fi-ankrijk waren de ochtend- temperaturen wat hooger. In bijna het ge- heele vei-dere gebied daalden zij. Er is nog geen groote verandering in de algemeene weerstoestand ten onzent te verwachten. TEMPERATUUR Stand vanmorgen halftwaalf 17.0 C. 5 SEPTEMBER. Zonsopgang 6.17 uur, zonsondergang 7.39 uur Maan op nam. 2.48 uur, onder nam. 9.59 uur 5 SEPTEMBER. „Van 's avonds 8.09 uur tot 's morgens 5,45 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 2