t Eenige in Londen BINNENLAND. MAANDAG 19 AUGUSTUS 1935 TWEEDE BLAD PAG. 3 Willey Post start voor zijn laatste vlucht. De vlieger zichtbaar in de cabinestart met z'n nieuw model toestel voor zijn vlucht naar Alaskawaar hij met de filmacteur Will Rogers die den tocht meemaakte, te pletter viel. Een nieuwe uit Denemarken stammende methode om 't vee in den winter versch gras te kunnen voorzetten, wordt te Spanbroek toegepast. In 'n betonnen kuip met houten opzetstukken wordt het gras met „zuur wei" ingemaakt. voor het Bewoners van Molare (Italië), waar de dam doorbrak en het water ontzaglijke verwoestingen aanrichttebehelpen zich met een houten getimmerte bij het oversteken van een vernielde brug. Een deel der Bernard Zweerskade te Amsterdam, dat gedempt wordt en voor vischliefhebbers thans laatst goede kansen biedt in De Anglikaansche Kerk Het is een kerk met een Roomsche liturgie, met een Calvinistische be lijdenis en met een Armeniaansche geèstelijklieid. Lord Chatham. Ik zou iets willen vertellen van de Ang- üikaansche kerk. Maar doe 't met schroom. Omdat het zoo ontzettend moeilijk is, ei gen objectieve beschrijving van te geven. In geen geval zou ik het. durven enkel op grond van wat ik in Londen met eigen oog in kerkdiensten heb gezien en van geeste lijken en anderen over .haar heb gehoord. Een goede hulp dacht ik te vinden in het in afleveringen verschijnende Duitschc werk „Ekklesia", waarvoor de uitgever be kwame medewerkers heeft weten te vinden die voor het meerendeel althans, schrijven over de eigen kerk, waartoe zij behooren. Het epistel over de Anglikaansche. kerk k wam reeds van de pers. Maar zie, over de inhoud sprekend met een Nederlander, die meer studie van genoemde kerk heeft ge maakt dan misschien alle overige Neder landers saam, vernam ik, dat ook „Ekkle sia" al geen zuivere bron is. Zeer eenzijdig luidde het deskundig oor deel. Wat te hegrijpen is. Juist ten aanzien Ivan de Anglikaansche kerk. die niet één aaneengesloten organisch geheel is; maar veeleer een combinatie van een laten we zeggen tiental kerkelijke gemeenschappen jnet een zeer breeden aanhang, zou .het al licht de objectiviteit van de beschrijving zijn ten goede gekomen, wanneer door den uitgever ais auteur iemand buiten deze kerk ware aangewezen. „Vader Wil lams" zei het op den bewus- ten Zondag in het onderhoud, dat we met hem na den kerkdienst mochten hebben, met nadruk: u spreekt voortdurend van Anglikaansche kerk, maar bedenk wel, onze kerk is feitelijk geen kerk, zij is een ver- ceniging van allerlei soms onderling lijn recht tegenover elkaar staande deelen. En zoo is het. Het is daarom niet juist te zeggen, dat 1de Aiiglikaansche kerk een kerk is meteen Roomsohe liturgie. Ware zij te vereenzelvigen met de hoog kerkelijke richting (high), waarvan wij een dienst hébben meegemaakt ja, dan stond de zaak anders. Maar die is slechts een klein onderdeel, een klein onderdeel nog maar van één der drie uiterste flanken van de Anglikaan sche kerk, nl. de A n g 1 o-K atholieken, een groep, die zich sterk oriënteert naar de Oud-Christelijke kerk en zich daardoor sterk verwant voelt aan de Oostersch-ortho- doxe en Oud-Katholieke kerk. Haar steunpunt zoekt zij in de leer en de praktijken der oude kerk, die van de eerste eeuwen, en dus bepaaldelijk van het Oosten. Zij wenscht de kerk van Engeland terug, zooals zij was vóór de Reformatie; propageert de transsubstantiatie, maar wil van de heerschappij en de onfeilbaarheid Van den Paus niet weten. Vlak tegenover haar staat een kleine groep van Reformatic-menschen, de „Refor mation Society". Maar deze twee groepen saam hebben nog niet 1 pet van het totaal aantal leden der Kerk. Nummer twee van de drie flanken, waar- II st.ond in ons nummer yan 16 Aug. op we zoo juist het oog hadden, zijn de Evangelisch en, die (evenals 't groep je van de „Reformation Society") sterk den uadruk leggen op de Reformatie. Daartoe zouden kunnen behooren om een vergelijking met Nederland te maken alle niet-moderne Ned. Herv. predikanten, de Groninger-richting incluis. Zij hebben een vec-1 soberder inrichting der kerkgebouwen dan de hoog-kerkelijken en veel eenvoudiger liturgie. Ook onder scheiden zij zich hierin van genoemde groep, dat zij niet, als deze, de Anglikaan sche kerk zien als de kerk, maar saam werking zoeken, ja, zelfs H. Avondmaal wollen houden met menschen buiten hun kerk. «Ten aanzien van dit punt heeft zich een merkwaardige kwestie voorgedaan. Aan de St Martin-in-the-fields is als pre dikant verbonden Ds Sheppard. Kerkgebouw en predikant, beide hebben iets bijzonders. Als ge u van Tottenham Court Road op weg begeeft naar de Westminsterbrug, steekt ge, afdalende van de Charing Cross Road, alvorens ge de breede Whitehall in slaat met haar majestueuse departements gebouwen, Trafalgar-square over met het: Nelson-monument. Links van dit plein ziet ge al van verre de St Martin en als vanzelf loopt ge door de openstaande deur naar binnen. Een al leraardigst kerkje met onder den grond de crypt, onderaardsche gewelven, waar zwer vers, die absoluut niets bezitten en nergens anders terecht kunnen, een onderdak vin den en voor cén nacht op de banken mogen slapen. Het tweede merkwaardige aan het ge bouw is, dat geregeld van hieruit kerkdien sten per radio worden uitgezonden. Ds Sheppard heeft een aantal „radio-preeken gebundeld en uitgegeven onder den titel: „Echoes from St Martin-in-the-fields". Welnu, deze Ds Sheppard is een sterk voorstander van broederschap der geloovi- gen, los van elke kerkelijk band (een ge meenschap dus boven de kerken) en beeft het onlangs aangedurfd om tot het Avond maal in zijn kerk to noodigen ook niet- leden van de Anglikaansche kerk. Dit is een zware overtreding van de ker kelijke wetten.' Een gewone plattelands- dominé zou wegens dit vergrijp door den bisschop ziin geschorst of afgezet. Ds Shep pard heeft te voren verzekerd: hij zou het doen, al zou het z'n positie kosten! Wel een bewijs, dat hij in de kerk van Engeland een bijzondere plaats inneemt en blijkbaar door de kerkelijke autoriteiten wordt ontzien. Alleen door deze groep van de Evangeli sch en waartoe Dr Sheppard behoort, wordt gelogenstraft de bewering, als zou d e Ang likaansche kerk hebben een Roomsche li- Naast deze twee, de „high" en de „low", is er dan nog, als derde, de „b road- church", die bestaat uit liberalen of mo dem en. Waar zij, méér dan de Evangelischen, voelen voor „aankleeding" en liturgie, heb ben zij wel meer „ornament" in hun eere- dienst, maar blijven toch ook zij verre van een Roomsche liturgie. In de tweede plaats iets over 'de belij denis van de kerk van Engeland. Laat zij Calvinistisch zijn gij moet daaraan niet al te groote beteekenis hech ten. Dominé en advc Want de belijdenis heeft voor den man van de Anglikaansche Kerk lang niet de waaide als die een Nederlandsche Gerefor meerde daaraan hecht. Voor ons is belijdenis hoofdzaak en komt liturgie pas in de tweede plaats. De echte Anglikaan zet liturgie voorop; de belijdenis, de kerkleer wordt pro memo rie uitgetrokken. O zeker, die 39 artikelen vormen voor hem een waardevol document, een belangrijk historisch bezit. Hij is er trotsch op, zoo als hij dat is op de voorwerpen uit de vroegere eeuwen, in den Tower uitgestald. Zooals een Egyptenaar trotsch is op zijn mummie. Geen bezit om uit te leven. Niet een ge schrift, dat de kerk houdt voor de waar heid, waarvoor zij als de pilaar en de vastigheid der waarheid staét. Die 39 artikelen hebben een merkwaar dige historie. Oorspronkelijk* zijn het er 42 geweest, op gesteld door den reformator Crauwer, van wien het jammer is, dat hij niet méér naar Calvijn heeft geluisterd en in zijn reforma tie-pogen niet resoluut, maar halfslachtig is te werk gegaan. Onder Koningin Elizabeth had een her- - ziening plaats, waarbij o.m. een drietal ar tikelen werden geschrapt. Niettemin dragen de 39 artikelen een Cal vinistisch karakter. Veel daarin is overgenomen uit de Augs- burgsche confessie, soms gewijzigd. Zoo wordt b.v. in artikel 5 de H. Schrift erkend als de eenige rpgel voor het geloof, hetgeen In de Augsburgsche confessie ontbreekt. Artikel 9 leert nadrukkelijk de erfzonde, maar zwijgt van de erfschuld. Artikel 17 spreekt over de praedestinatie en verkiezing als een verkiezing ten leven; van de verwerping wordt gezwegen. Artikel 37 ontzegt den bisschop van Rome elk gezag in Engeland, kent den lands vorst hel hoogste regiment toe over alle standen, geestelijke en wereldlijke. Al is liet dus te kras gezegd, als men be weert, dat de belijdenis in haar geheel Calvinistisch is ongetwijfeld domineert in de 39 Artikelen het Gereformeerde ele- Als we dan ten slotte nog constateeren, dat de Anglikaansche kerk er niet een is niet een A"miniaansche geestelijkheid hoewel er tal van Arminianen zijn, zooals uit bovenstaande, blijkt dan concludeeren we, dat de middenmoot van de uitspraak van lord Chatham nog het grootste percen tage aan waarheid bevat. Met de genoemde drie richtingen van „high", ,/low" en broad" is de verscheiden heid in de kerk yan Engeland evenwel niet uitgeput. Daarnaast zijn er nog de liberale Anglo- Katholieken, de liberale Evangelischen, de Evangelische Anglo-Katholieken, de Church Army (een soort Methodisten), om niet meer te noemen. En hieruit kan een ieder van de Angli- kanen wel een keuze doen, zoudt ge denken. Naar het schijnt neen. Want het gróót ste deel hunner behoort tot géén van deze groepen. Zij, de groote massa, acht zich te behooren tot de Moderate-Anglicans, die zich bij nTet een der genoemde partijen thuis voelen eenvoudig lid zijn, zoóïPS zij het noemen, van de ééne kerk van Christus. Vertegenwoordiger van deze middengroep is de bisschop van Gloucester, die vrien den heeft onder alle richtingen, ook onder de modernen, en zijn zienswijze op deze wijze verdedigt: elke richting brengt op haar wiize een bepaalde zijde van den on- naspeurlijken rijkdom van Christus naar voren; het zou een verlies zijn voor de kerk, als ook maar een der richtingen, het zij Gereformeerd, hetzij Boeddhist, haar ging verlaten. Laat elk der groepen zich vrijelijk uitspreken, want alleen zóó komt de kerk in haar geheel in bezit van de volle waarheid! Het behoeft geen betoog, dat deze voor stelling van zaken totaal onjuist is. Het gaat in den godsdienst, zooals Dr. J. H. Bavinck zegt in „Horizon" Juni 1935, steeds om een scherp gesteld „öf óf." Of het eene is waar, öf het andere. Of Boeddha is waard gevolgd te worden, óf Christus. Of Mohamed, öf de Gekruisigde. Niet Pïlatus met zijn „wat is waarheid?" kan onze leidsman zijn. Maar Jezus Christus, die gezegd heeft: Ik ben d e Waarheid. I. STAP. Om de wethouderszetels De verdeeling te Zaandam De S.D.A.P.-fractie van den Zaamdam- schen gemeenteraad zal het aan de twee communistische raadsleden te danken heb ben, dat zij haar wensch van 2 wethouders zetels te bezetten, vervuld zal zien. Door de desbetreffende verklaring der C.P.H.'ers zul len de A.R., V.D. en R.K., resp. bestaande uit 4, 3 en 2 leden moeten uitmaken hoe de resteerende 2 zetels bezet zullen worden. De bouw der Moerdijkbrug .De vierde brugboog Naar wij vernemen, zal de 4de overspan ning ten behoeve van de nieuwe verkeers- brug over het Hollandsch Diep op Dinsdag a.s. 20 Augustus van Dordrecht naar den Moerdijk worden overgebracht. Het convooi zal des morgens om 6 uur van de werf van Penn en Bauduin te Dordrecht vertrekken. Een liedje van onze Prinses Met muziek van Cath. van Rennes Wij lezen in de „Radiobode": Jacob van Hamel bezocht een poosje ge leden Catharina van Rennes met het doel, onze grijze nationale componiste van den kinderzang een nieuwe bijdrage te verzoeken voor zijn A.V.R.O.-repertoire. Deze bijdrage zou dan ook worden opgenomen in den der den A.V.R.O. Kinderliederen-bundel „1935 Tiental". „Catharina van Rennes dacht een oogen- blik na, zocht in haar archief en na eenige aarzeling reikte zij aan Hamel over een ge dichtje: „De dansende Haasjes". Nu gaan wij vroolijk dansen, Wij dansen poot aan poot, ja, ja Wij zijn de haasjes uit de bosschen En snoepen een hazelnoot, tra-la-la. O kijk eens hoe wij dansen, tra-la-la Wij dansen poot aan poot. „Boven aan het tekstblad stonden de let ters J. v. O., klaarblijkelijk de initialen van den maker van het versje. „Van wie is dat?" vroeg Jacob Hamel. „Hierop verklapte Catharina van Rennes dat J. v. O. beteekende: Juliana van Oranje. „De Prinses was immers in haar kinderja ren leerlinge van Catharina van Rennes. Het was de gewoonte van de zangleerares haar leerlingen nu en dan op te dragen een ge dichtje te maken. Ook Prinses Juliana heeft aan zoo'n opdracht eenmaal voldaan met de inlevering van „De dansende Haasjes". „Catharina van Rennes componeerde hier een melodietje bij. „Jacob Hamel aanvaardde het liedje na tuurlijk gaarne en hij verzocht de Prinses of het Haar goedkeuring zou hebben, wanneer het A.V.R.O.-Kinderkoor „De dansende Haasjes" leerde en dat het zou worden op genomen in den bundel „1935 Tiental". „De Prinses wist zich nog zeer goed te herinneren, het gedichtje in Haar jeugd ge maakt te hebben; H. K. H. verleende vol gaarne Haar toestemming. Zij vond het leuk. „Op 20 Augustus zingt het koor het versje voor 't eerst". Zich opdringen Ook het N.V.V. wil meedoen Het is nog niet zoo heel lang geleden, dat de leiders der S.D.A.P. betoogden, dat de roode sociale organisaties zich buiten de politiek behoorden te houden; dat moesten ze overlaten aan de politieke instanties. Tegenwoordig gaat dat anders. Het N.V.V. heeft op de politieke gang van zaken min stens evenveel invloed als de S.D.A.P. In de S tr ij d, het orgaan van het roode vak verbond schreef de voorzitter van het N.V.V. nog pas: „Zoolang de R.K. niet de moed hebben om openlijk uit te spréken, dat wanneer er niet een totale verandering komt in de regeeringspolitiek, zij dit kabinet zullen blijven bestrijden en zij zoo noodig bereid zijn, alleen met de S.D.A.P. een regeering te vormen, zoolang kan de heer Colijn rustig doorgaan". Hij besluit met een woord tot de mannen van het R.K. Werkliedenverbond, van wier houding in de komende weken, volgens hem, zeer veel zal afhangen. Die moeten dus ook aan politiek gaan „Het rood-roomsch verbond, dat is ons eenig ideaal", zoo zingt in kooi' het roode gezelschap, ROFFELRIJMEN PLECHTIGE VERKLARING [Ernstig bedoeld.), Stom verwonderd dat de fietser. Blijkbaar er geen zier om geeft Dat hij zonder plaatje fietsend Kans op een bekeuring heeft, Komt de dertiende Augustus Uit mijn pen een „Manifest", (In de stijl der hedendaagsche Roode schrijvers op hun best) Zóó verward en zóó onzinnig Dat de doorsnee-lezer voelt: 't Is natuurlijk door den schrijver Juist net andersom bedoeld! Mooi zoo! denk je; onze lezer. Die mij nu al jaren kent Zal begrijpen dat een poging Met wat scherts wordt aangewend Om den fietser te doen voelen: Wie de wet met voeten treedt Of de wet wenscht te ontduiken Drage stil het boete-kleed... Mis hoor! Booze brieven krijg je! Verontwaardigd roept men uit Dat het volk in onze kranten Schandelijk wordt opgeruid...!. Plechtig kom ik dus verklaren: 'k Zie het als een ernstig kwaad Dat een heel groot aantal fietsers Niet zijn burgerplicht verstaat. Ik betreur dat ik. geschertst heb. Voortaan zet ik het erbij: Dit is ernst, dit is een grapje, Dit half ernst half spotternij. Ondertusschen weet ik zeker Dat wie fietst in onze kring Nu dan weet, althans kan weten Waar 't in feite over ging (Nadruk verboden.) LEO LENS. De slapte in het kappersbedrijf Dit jaar reeds 187 kapperszaken opgeheven De Nederlandsche Kappersbond schrijft Uit een door den Ned. Kappersbond inge stelde enquête is komen vast te staan dat sinds 1 Januari j.l. tot 1 Augustus 1935, dus in acht maanden, niet minder dan 1S7 kap perszaken in Nederland zijn opgeheven. Alleen in Den Haag zijn in dat tijdvak 32 kapperszaken gesneuveld en te Amster dam konden 37 kappers den strijd om het bestaan niet langer volhouden. Verreweg het meerendeel (ongeveer 80%) der opgeheven zaken behoorde tot de groep die de laatste drie jaar zijn opgericht. De Ned. Kappersbond heeft, ten dienste van hen die zich als nieuweling in het be drijf wenschen te vestigen, een bureau ge vormd, waar gratis voorlichting te verkrij gen is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 5