rescria»
Eenige dagen in Londen
De Levensloop van Pieter Peuter
MAANDAG 12 AUGUSTUS 1935
TWEEDE BLAD PAG. 5
CHR. NAT. WERKMANSBOND
Landdag van de afdeeling
Zuid-Holland
Dit jaar bestaat de Bond
veertig jaar
Zaterdagmiddag is te Schiedam voor de
eerste maal een landdag gehouden door
verschillende afd. van de Chr. Nat. Werk
mansbond in de Prov. Zuid-Holland.
De Bondsvoorzitter, <le heer J. v. R ij e,
wijst in zijn openingswoord op de onrust en
.verwarring van den tijd die we beleven en
op de noodzakelijkheid om als Christen-
werklieden de eenheid te zoeken. Tegenover
het bruut geweld van onzen tijd moet ge
steld worden Gods gerechtigheid. Er is
maar een uitweg in deze nood der tijden
en dat is het leven naar de geboden Gods in
alle levensverhoudingen. Dit is tevens het
eigene dat de Chr. Nat. Werkmansbond on
derscheidt van z.g. neutrale organisaties.
Spr. wijst op het Chr. beginsel als het vas
te fundament waarop do bond staat. Hand
having en versterking daarvan is in onzen
tijd dringend eisch.
Rede Ds. J. v. d. Wiel
Ds. J. v. d. Wiel, pred. te Rijswijk,
sprak over het onderwerp; „Onze plaats en
onze taak".
Onze tijd is te vergelijken bij een herfst
dag, waarin de nevelen laag neerhangen
over heel het leven. Er is overal verscheu
ring en verwarring. Scheidsmuren en puin
hopen zien we overal. De horizont is donker
en de toestanden worden hoe langer hoe
onhoudbaarder. Er wordt wel een antwoord
gegeven op de vraag, hoe we uit deze toe
stand kunnen geraken, maar de antwoor
den zijn zoo zeer verschillend, dat elke sa
menstelling zoek is.
Spr. wil wijzen op de plaats en de taak
Van den Christen, naar aanleiding van een
Voord uit de bergrede: „Gij zijt het zout der
aarde en het licht der wereld". Met dit
woord wijst de Christus de plaats en de
taak aan van al de Zijnen voor allle tijden.
Het is een verheven woord, dat in de loop
tier eeuwen bewaarheid is geworden.
De kerk van Christus is in alle landen
en onder alle volken gesticht. De kerk is
het zout en het licht in deze wereld, hoe
zeer men ook tegen haar heeft gewoed. De
vraag is: in welke betrekking staat de
Christen tot deze wereld. Er is hoofdzake
lijk tweeërlei antwoord. Voor een bekeerd
mcusch, zoo zeggen sommigen reeds van
oude tijden, is onthouding van de wereld
dringende eisch. Ook in onzen tijd is dit
geslacht nog niet uitgestorven. Men vergeet
dat de nuensch een Avercld der zonde met
zich medeneemt, zelfs in het meest een
zame bidvertrek. Zoo wordt de kroon der
trouw niet verkregen. Christus moet ge
diend worden in alle levensverhoudingen.
,Wic waarlijk Christen is houdt daarmede
niet op mensch te zijn, maar wordt daar
door juist de meest bruikbare mensch.
Een ander uiterste is om met de wereld
mede te doen alsof er geen enkel onder
scheid is tusschen een Christen en
mensch van de wereld.
De wereld is de kamer waar alles gevon
den wordt wat voor het leven noodig is,
maar het licht om dit ailes juist te zien
pnt breekt.
De wereld is als een dorp in de vlakte,
onveilig en vol gevaren van alle kant. De
Christen leeft wel in de wereld, maar met
iets dat boven deze wereld uitgaat. Overal
in eenvoudigheid zijn licht laten, schijnen is
.de roeping van den Chx-isten.
Niet alleen de grooten in de ikerk van
Christus, maar ook de eenvoudigen, die heb
ben gearbeid in eigen kleinen kring, zijn
het zout en het licht.
Men heeft voor deze dingen geen bijzon
dere roeping noodig. Het zout behoeft niet
te bijten om haar werking te doen en het
licht behoeft niet altijd te flikkeren om
toch licht tc zijn. Iemand die op de plaats
waar God hem heeft gesteld de geest van
Christus laat zien, is het zout.
Iemand die een pleizieravondj© op kan
geven om een zieke te bezoeken of een
arme eenzame te vertroosten is het zout der
aarde. Christus is de Zon en de Zijnen zijn
de fakkels. Christus is de zoutbron, de
Christen moet zoutkorrel willen zijn.
Hoe wordt het eindelijk heter. Op deze
Vraag hebben we nu het antwoord van de
Koning der Waarheid: vernomen. Dit ant
woord is zeker beschamend voor ons allen.
We geven ons uit voor Christen en we ont
trekken ons zoo gemakkelijk uit allen ar
beid waarvan wë geeni persoonlijk voordeel
hebben. De wereld heeft'groot gelijk als ze
zulk Christendom niet moet. Laat toch
ieder persoonlijk eens beginnen te klagen
over eigen zonde en lauwheid,
&Ioe wordt het beter?
Het antwoord op deze vraag geeft 'dit
woord van Christus, als het door ons wordt
omgezet in een daad. Het geloof in Chris
tus is als een brandglas.
Laat ons mot Christus maken een zout
verbond. Bij Christus is alles wat we zelf
niet hebben. De 'lastbrief, gij zijt het zout
en het licht der wereld, is steeds de zelfde,
gelijk ook de lastgever Jezus Christus gis
ter en heden tot in eeuwigheid dezelfde is.
Verdere redevoeringen
De heer de Moor sprak namens de
Provinciale Bond over de beteekenis van
het insigne dat doör de Bond wordt uiige
reikt. Op dit insigne komen de woorden
voor: De rechtvaardige is moedig als een
jonge leeuw. Spr. zet de beteekenis van dit
woord in betrekking tot de Chr. Nat. W. B.
nader uiteen.
De heer J. Korsten, voorzitter van de
afd. Rotterdam, sprak over het onderwerp:
„Onze levenshouding
In onze dagen wordt gevraagd naar een
nieuwe wereldorde. Er wordt op verschil
lende wijze aan gewerkt. Het fascisme en
het communisme treden hierbij op den
voorgrond. Stanley Jones heeft het commu
nisme bestudeerd in Rusland zelf en hij is
tot de conclusie gekomen, dat alleen hot,
Koninkrijk Gods uitkomst kan geven. Niet
het kapitalisme maar het egoïsme is het
kwaad van onze samenleving.
Spreken als Christen is veel, te leven als
Christenis - meer. Het Koninkrijk Gods is
de Christus zelf. Hij moet worden het mid
delpunt in al ons doen en déniken, dat is
de beste levenshouding.
Dit jaar zal een herdenkingsjaar zijn,
om het feit dat de Bond veertig jaar gele
den is opgericht. Wat de oprichters heeft
bezield moet ook ons bezielen; het gaat om
de eer van onzen Koning, Zijn Christus en
om de uitbreiding van Zijn Koninkrijk.
De heer 'Broen, propagandist van den
Bond, sprak een slotwoord. Het symbool
van de Chr. Nat. Werkmansbond is zijn
eigen kracht te stellen in dienst van het
zwakke. In het 40-jarig bestaan van den
Bond is er zeker veel dat beter had gekund,
maar we zijn toch getrouw gebleven aan
ons ideaal om het zwakke onder ons te
steunen. De taak van de Christen-sociale
werker is niet in de sterren, maar hier op
aarde onder de menschen. In het tijdperk
dat achter ons ligt is er gebouwd. Het zal
de taak der jongeren zijn om te bewaren.
De Chr. Nat. W. B. staat nog in het teeken
van bloei. Dat wil veel zeggen in onze
tijd. Daarom kan het 40-jarig bestaan met
dankbaarheid worden herdacht.
Hierna sluiting.
Nederlandsche Rondvlucht 1935
De route vastgesteld.
De definitieve route, welke voor de deel
nemers aan de Nederlandsche Rondvlucht
is vastgesteld luidt als volgt
Op Vrijdag, 23 Augustus a.s.: Vertrek vi
Schiphol 9 uur. Gevlogen wordt over Li
den, Voorburg, Oostvcorne naar Haamstede,
aankomst 10 uur. Vertrek van Haamstede
11 uur, waarna vervlogen wordt overSom-
melsdijk. Middel harnis. Barendracht, Leer-
sum, Ede, Zutphen, Hengelo naar het vlieg
veld Twente, aankomst 12.45 uur. Vertrek
van het vliegveld Twente om 15 uur, waar
na via Coevorden en Assen om 16 uur het
luchtvaartterrein Noord-Nederland bij Eel-
de ten Zuiden van Groningen wordt be
reikt.
Op Zaterdag, 24 Augustus a.s.: Om 10 uur
wordt van Eelde gestart. De vlucht gaat nu
over Groningen en de Waddeneilanden,
Schiermonnikoog, Ameland, Terschelling,
Vlieland en Texel naar Hr. Ms. Vliegkamp
De Kooy bij Den Helder, aankomst aldaar
11.30 uur. Vertrek van De Kooy om 15
waarna over Alkmaar, Haarlem en Ledden
om 16 uur het eindpunt, het RotterdamseUo
vliegveld Waalhaven, wordt bereikt.
De gouverneur van Suriname
Komt met verlof.
De gouverneur van Surname, Prof. Dr.
J. C. K i e 1 s t r a, heeft genoemd gewest
met verlof naar Eurona verlaten. Zijn tijde
lijke vervanger, de heer Mr. J. C. Brons,
voorzitter van het Hof van Justitie tc
Paramaribo, tevens onder-voorzitter van den
Raad van Bestuur, heeft het bestuur over
Suriname aanvaard.
Engeland en Nederland
Ik zoekCalvinisten.
Vrij naar Diogenes.
U wil een „high"-dienst meemaken in
de Anglikaansche kerk?. Dan moet u Zondag
morgen naar Highgate, in de St. Augustine's
aan de Archway. Het is daar zéér „high".
Het was een snik-heete Zondag.-Fel scheen
de zon op rijweg en trottoir van de Archway.
Daar zag ik al een torentje, achter de hui
zen rechts. Maar neen, dat was 'm niet. Nog
verder, de hoogte op. Ha, eindelijk. Heerlijke
koelte stroomde je bij den ingang tegen.
Op een der achterste banken zou ik me on
gemerkt laten neervallen. De dienst was
reeds begonnen. Maar de koster kwam op
me toe: even wachten!
Een processie schreed door de kerk. Een
jongeman met een groot kruis voorop. Dan
iemand met een vlag, waarop geborduurd
de beeltenis van den H. Augustinus. Daarop
volgde de predikant, omgeven door een aan
tal jongere geestelijken en een groep koor
knapen, allen in ambtsgewaad. Precies als
in een Roomsche kerk. Een der dienaren
zwaaide lustig naar links en rechts met de
wierookbus, zoodat in korten tijd heel het
gebouw met wierooklucht was vervuld.
Het orgel speelt. Het koor zingt. De ge
meente knielt. Ik kijk eens rond. Rechts
aan den ingang, achter ons, een groot beeld
van Jezus, kaarsen en bloemen er voor.
Links het beeld van een heilige, met het
kindje Jezus op den arm. Voor ons, langs
beide muren, ook beelden en schilderijen.
Heel in de verte, in mysterieus licht gehuld,
het altaar. Vele kaarsen benevens allerlei
elementen voor de H. Communie. De pre
dikant is nu met zijn stoet voor het altaar
aangekomen. Allen maken een kniebuiging,
een deel gaat links, een ander deel rechts,
koorknapen verdwijnen en komen weer op,
buigen en gaan van den een naar den ander.
De predikant zingt op zacht murmelende
wijze de litungie. De gemeente verrijst en
antwoordt op dcnzclfden een toni gen dreun
of zingt, ter afwisseling van het koor, het
in het „Prayerbook" voorgeschreven lied.
Een vrouw naast mij'begeeft zich naai
den ingang van het gebouw. Zij trekt aan
een touw en op het oogenblik, dat brood en
wijn gezegend worden, klinkt 't geluid van
het klokske, waarop weer de schare op de
knieën valt.
Alles geheel Roomsohi,
Zoo zien we hier, als met één oogopslag,
bewaarheid de woorden van Groen van
Prinsterer, wanneer hij, schrijvende oyer
de Dordtsche Synode van 1618-1619 zegt, dat
de geschiedenis van Engeland als in
spiegelbeeld ons toont, waartoe de zege
praal van 't Arminianisme ook ten onzent
zou geleid hebben, het Arminianisme, dat
Engelands kerk zoo machtig geworden, daar
in de hand heeft gewerkt: overhelling der
Episcopaalsche kerk naar het Pausdom.
Maar de „high"-richting is toch niet de
Kerk van Engeland!
Daar is immers ook „low" en die voert
een hardnekkigen strijd tegen verroom-
sching van al wat met de kerk in verband
Ten einde een door sommigen gewaande
tegenstelling te dezer zake tusschen „high"
en „low" aan de werkelijkheid te toetsen,
woonde ik des avonds een „low"-dienst bij.
Wat -ik echter móest..£pnstateeren: w,èï
een gradueel,;- géén principieel 'verschil.
Geen wierook, geen ceremonieën- voor het
altaar, minder kleurige priestergewaden,
maar toch én optocht van predikant en
koor, èn liturgie, op ons, Gereformeerde
Protestanten, sterk den indruk makend van
overhellend naar den R.K. eeredienst.
En zeker, begeven we ons dan buiten de
Anglikaansche Kerk tot Baptisten en Con-
gregationalisten, tot Methodisten en Presby
terianen, tot Wesleyanen en Kwakers, dan
zijn er daar wel onder, waarin éen Gere
formeerde zich minder vreemd zal voelen,
maar thuis!dat is nog wat anders.
En we vinden het onbegrijpelijk, hoe de
Nederlandsche vereeniging van Gerefor
meerden in Londen niet in stand heeft kun
nen blijven, maar zich heeft opgelost, ge
deeltelijk in de Ned Hervormde Gemeente,
waar helaas geen Gereformeerde prediking
wordt gegeven, gedeeltelijk in een der vrijo
Kerken.
Maa n i e t in de Angliiiansche kerk.
Wat we ons, na het bijwonen van een
„high"- en een „low"-dienist, levendig kun
nen indenken.
Om Calvinisten te .vinden, moesten we in
andere richting zoeken.
„Sovereign Grace Union" de Calvinis
tische organisatie in Engeland.
We hadden het adres opgekregen van Ds
Dresselhuis te Oldeboorn, die vorig jaar in
dit dagblad enkele interessante artikelen
aan deze vereeniging wijdde, over doel en
grondslag uitvoerige mededeelingen heeft
gedaan, weshalve wij ons van deze taak
ontslagen mogen achten.
LD<) NederXandsché pnderzeëers O 12O 13 en O 25 aan de Parkkade te Rotterdam»
ROFFELRIJMEN.
STEVIG RECHT
Duitschland kent slechts vrije "burgers
Volksgenooten eerste klas
De veredelde Germanen
Stammend uit het zuiver ras.
Nevens deze Volksgenooten,
Leden van de Staatspartij
Die de chaos omgezet heeft
In een nieuwe maatschappij,
Nevens deze Volksgenooten
Leven in het Derde Rijk
Joden: dieven, volksverraders
En misdadigers gelijk.
Aangezien de opperleiding
Der Partij dat heeft verklaard
Is de Jood het licht, het leven
En de vrijheid niet meer waard
Is het niet een groote schande
Dat hij zich vertoont op straat?
Dat hij in een badinrichting
Tusschen Volksgenooten baadt?
Dat hij zijn verdorven blikken
Aan een Duitsche dame wijdt
Of de lucht durft infecteeren
In een dansgelegenheid?
Elk dier feiten is een misdaad
Aan het Vaderland begaan
Dat gereinigd en gelouterd
Uit zijn asch is opgestaan.
Daarom, zegt een Duitsche volkskrant,
Rust op èlken Volksgenoot
Thans de plicht tot arrestatie
Van den volksvijand den Jood.
Dat hij lééft is provocatie,
Is gevaarlijk voor de Staat
Die de Volksgenoot moet wreken
Door een weldoordachte daad-
Als je dat durft door te denken
Zeg je: zekerlijk, het Recht
Is bij onze oosterburen
Wel heel stevig vastgelegd!
(Nadruk verboden.) LEO LENS.
31 Imperia! Buildings, Ludgate Circus.
Ik had er mij heel wat van voorgesteld
„keizerlijke gebouwen". Maar in Ludgate
Circus aangekomen, konden we met geen
mogelijk no 31 vinden. Aan een agent ge
vraagd, en die wees ons een huis met een
zeer smal front aan den ingang. Boven de
deur: Imperial Buildings. Den bij deur en
lift staanden portier noemde ik den naam
der vereeniging. En jawel: instappen. Twee
de, derde verdieping daar waren we aan
het adres. Een lange gang, waarop vlak
naast elkaar tal van deuren uitkwamen.
Op matglas in de deur stond nummer en
naam van kantoor of zaak duidelijk aan
gegeven.
En zoo belandde ik op no 31.
Ilc klopte aan en trad binnen. Een oogen
blik stond ik perplex. Hier de Imperial
Buildings! Hier het centrum van de Cal
vinistische beweging jn het groote en mach
tige Albion. Hier de ziel van Brittannië's
„Gereformeerde organisaties!
Ik kwam juist van de IJ.M.C.A, Daar een
robust gebouw met majestueuzen topgevel,
.rce.ds van verre vanuit Charing Crossie
74ÉMj. een, kpn,inkijken; indruk makend óp
TleYi hoek van- Tottenham Cóürt Road" én
Great Russëll Street. DÜar !jeen prachtliaï,
„ggjnakkelijk zittende banken rondom, waar
in men zich na aankomst rustig neervleit,
om met secretaris of beambte de noodige
afèpraken te maken. Daar breede trappen
ch ruime gangen met convensatie-zaal,
-schrijfzaal, leeszaal, kapel, concertzaal,
gymnastiek- en zwemzaal, om niet meer te
noemen.
En hier
Een smalle kamer, bij wijze van spreken
anderhalve meter lang en een halve breed.
Langs twee van de muren: boeken en in
krantenpapier gewikkelde pakketten, ook
natuurlijk met boeken en brochures, bladen
en tijdschriften. De schoorsteenmuur be
hangen met plakkaten en teksten, op den
schoorsteenmantel kantoorbenoodigdheden,
een kop thee en eigendommen van de twee
„man" personeel; ter zijde aan een spijker
een parapluie en een damesmantel, recht
vooruit een raam, voor de bovenhelft we
gens de moordende hitte neergelaten, zoo
dat een. rangeerende locomotief van 't aan
grenzende emplacement er haar rook en
smook kon doen binnen tuffen; aan de be
nedenhelft behangen met een gordijntje,
dat bedenkelijke teekenen van ouderdom
vertoonde, In 't midden van de kamer een
soort toonbank, waarop papieren, alsmede
schrijf- en inpak-benoodigdheden en waar
onder een. bergplaats van allerlei en nog
wat. Daarachter links een vriendelijke, op
het oog eenigszins op jaren zijnde juffrouw
met daarnaast een corpulente, allergenoeg-
lijkst-uitziende oude heer, wier humeur
door het niet al te opgewekte milieu blijk
baar niet heeft geleden.
Hier liet centrum van de Engelsche Cal
vinistische beweging!
Maar de juffromy liet niet veel tijd voor
verbazing of overpeinzing.
„O yèês, Mr S., o yèès de secretaris
van de vereeniging, mr Burbridge, werd
nog even opgehouden, maar zou zóó wel
komen.
En jawel, aldus 'geschiedde. Na slechts
eenige minuten kwam een jong, pittig-uit-
ziend, energiek heer binnenstappen, die d e
"kracht van de organisatie bleek te zijn en
ons alle inlichtingen .verschafte, die we
noodig hadden.
Hij vertelde ons van de propaganda on
der ouderen en jongeren in spreekbeurten
en door middel van lectuur, waarvan hij
ons in allerlei dikte en formaat exemplaren
meegaf.
De resultaten zijn, vooral den laatsten
tijd, moedgevend. Lectuur wordt veel ver
kocht, zoowel die over fundamenteele on
derwerpen als de souvereine genade en het
Verbond, als over actueele onderwerpen:
Buchmannbeweging en nieuwe opkomende
secten.
Terugkeerend naar ons tijdelijk verblijf
dwaalden onze gedachten naar eigen vader
land en we zagen in gedachten vóór ons
het Kuyper-huis in Den Haag (politieke
actie), het C.N.V.-gebouw in Utrecht (so
ciale arbeid), de V.U. in Amsterdam (hoo-
ger onderwijs), het Bondsbureau in Amers
foort (jeugdbeweging) en onze gedach
ten vermenigvuldigden zioh in ons
Waarom wij, ons kleine Nederland,
zoo rijk gezegend door het Calvinisme?
Terwijl toch Calvijn door geen band van
bloedverwantschap aan ons volk is verbon
den geweest, zelfs nimmer op Nederlands
bodem een voetstap heeft gezet, met Neder
landers slechts zelden in aanraking is ge-
Tóqh Nederland de akker, waar het zaad
door Calvijns hand gestrooid, het diepst
heeft wortel geschoten en het rijkst vrucht
heeft, gedragen!
Waarom?
Hier past slechts één antwoord: „Sove
reign Grace'1 louter yrije genadel
Een kijkje uit een
galmgat van den
Haagschen toren
op de herstelwer
ken aan het Haag-
sche stadhuis
DINSDAG 13 AUGUSTUS
HUIZEN 301 M. KRO-uitzending. S.OO—
9.15 en 10.00 Gram.pl. 11.30—12.00 Godsd.
halfuur. 12.15 SoListenc.oncert ,en gram.pl.
2.00 Vróuwenuur. 3.00—4.00 Gram.pl. 4.15
■=- Popnlair'ccmcert en gram.pl. &50 Orkest-
coijcert, gram.pl. en lezingen. S.OO Berich
ten, Gram.pl. 8.15 Orkéstconcert 'en gr.
pl. 9.45 Populair concert. 10.30 Berichten.
Gram.pl. 10.45 Populair concert. 11.30
12.00 Gram.pl.
HILVERSUM 1875 M. AVRO-uitzending,
11.00 en 6.30 RVU. S.OO Gram.pl. 10.00
Morgenwijding. 10.15 Gewijde muziek.
10.30 Cantabile-orkest olv. E. Beeckman.
11.00 RVU. Mevr. L. de VriesHambur
ger: kniples kinderkleeding. 11.30 Ver
volg concert. 12.30 Gram.pl. 1.30 Omroep
orkest olv. N. Treep. 2.15 Zang door G.
Holthaus. A. d. vleugel: E. Veen. 2.30
Vervolg Omroeporkest. 3.00 Vervolg zang
voordracht. 3.154.00 Omroeporkest olv.
N. Treep, mmv. Cor de Groot (piano).
4.15 Gram.pl. 4.30 Radiokinderkoorzang
o.l.v. J. Hamel. 5.00 Voor kleine kinderen
5.30 De AVRO-Decibels olv. E. Meenk en
grant.pl. 6.15 Het Lyra-Trio. 6.30 RVU.
Dr. H. Gerversmans: Zuid-Limburg cn
zijn volk. 7.00 Vervolg trio-concert 7.30
Officieele Berichten
ONDERSCHEIDING
Benoamcl ia tot Ridder in de Orde van Oran-
..1 Nassau, j'hr P B J Veg-elm van Claerbe
burgemeester van Haskerland. Toegekend
gouden eerc-medaille, verbonden aan de Orde
van Qranje-Nasflau aan W G Hendriks te Arn-
ZEEMACHT
Be volgende plaatsingen zijn gelaat: de lult.
ter zee der 2e kl. P J v der Burgh bjj de mari
nekazerne tc Willemsoord; de luits ter zee der
le kl. O R T I mm Ink. ter beschikking gesteld;
en A N Schrakamp. bil het Kon. Instituut voor
Radio-volkszang olv. P. C. Poortman:. 8.00»
Berichten. 8.05 Gram.pl. 8.15 Uit het Kur-
liaus te Scheveningen: Residentie-orkest
olv. I. Neumark, mmv. Tito Schipa (te
nor). In de pauze: pianospel E. Veem
10.30 Gram.pl. 11.00 Berichten. 11.10—
12.00 JTansmuziek uit „Palermo" te Sche
veningen,
DROITWICH 1500 M. 10.35—10.50 Mor
genwijding. 11.05 Orgelconcert S. Torch,
11.50 Gram.pl. 12.20 BBC-Northern-orkest
olv. C. McNair. 1.20 Het New Victoria
Cinema Orkest olv. S. Phasey. 2.20 Gr,
pl. 3.05 De Karl Cay lus Players. 3.50 Gr.,
pij 4.35 Het Sylvan-Trio en Ellis Keeler
(bariton). 5.35" Het Serge Krish Septet,
6.20 Berichtèn. 6.50 BBC-Midland-orkest
olv. R. Burston. 7.35 BBC-Dansorkest olv.
H. Hall. 8.20 Het Celebrity Trio. 9.00
„Gert and Daisy take a Zoo-holiday",
mmv. solisten, het BBC-Revue-koor en
Variété-orkest olv. Lubbock. 10.00 Berich
ten. 10.20 BBC-Symphonie-orkest olv. Sir.
Henry Wood. 10.50 Het Norbert Wethmar
Trio. 11.3512.20 Lew Stone en zijn band,
RADIO PARIS 1648 M. 7.20 en 8,20 Gram,
pL 12.25 Orkestconcert olv. Kréttly. 7.10
Gram.pl. 9.05 Populair concert olv. An-
dré. 11.10—12.35 Dansmuziek,
KALUNDBORG 1261 M. 12.20—2.20 Con
cert uit rest. „Ritz". 3.205.20 Omroep
orkest olv. Gröndahl. 8.20 Saxofoonsoli,
8.35 Radiotooneel. 9.15 Gram.pl. 10.15—
11.15 Symphonieconcert olv. Mahler.
KEULEN 456 M. 6.50 Orkestconcert. 12.20
Dresdensch Philh. Orkest en solisten.
2.35 Gram.pl. 4.20 Viool, viola en cem
balo. 5.20 Omroepkleinorkest olv Eysoldt,
8.30 Vroolijk programma.
ROME 421 M. 9.00 Kamermuziek mmv,
kwintet en Marg. Cossa (sopraan). 10.20
Gevar. programma.
BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.: 12.20
Gram.pl. 12.50 Omroeporkekst olv. Dou-
liez. 1.502.20, 5.20, 6.35 en 7.35 Gram.pl.
S.20 Omroeporkest olv. Douliez en gram.
pl. 10.30—11.20 Gram.pl. 484 M.: 12.20
en 1.302.20 Gram.pl. 5.20 Dansmuziek.
6.20 Gram.pl. 6.50 Zang. 7.05 Gram.pL 7.20
Pianorecital. S.20 Symphonieconcert olv.
A. Marsick en radiotooneel. 10.3011.20
Paul Godwins orkest.
DEUTSCHLANDSENDER 1571 M. 8.30
Dansmuziek door Hans Bund en zijn or
kest. 10.20 Berichten. 10.40 Sportnieuws.
10.50 Orgelspel. 11.05 Weerbericht 11.20
12.20 Kamermuziek door het Berber
kwartet.
91 Piet werd naar de kostschool pet rans- 92
porteerd,
Daar heeft hij zijn streken gauw ver
leerd;
Hij verwierf er tot nut van hot algenieon
Een schat van nuttige kundigheên.
Hij kreeg op z'n vel.
En werd heel snel
Een toonbeeld van orde,
Kortom; een modell
Vijftien jaar later ziet men hem voldaan
Met. 'fieren tred door de straten gaan.
Hij is nu een man in de maatschappij,
Zijn wilde harén zijn lang voorbij.
Wat liefd'rijk gezag
En tucht vermag.
Dat ziet. .een ie dec
Aan zijn gedrag.
11^ KIND R