radtOüi Theologische Schooldag te Kampen Er dal De Levensloop van Pieter Peuter VRIJDAG 21 JUNI 1935 Referaten van Dr. H. Kaajan en Ds. C. Veenhof (Van Op de gisteren te Kampen gehouden Schooldag van de TUool. School der Geref. Kerken, kua.ni, na de openingsrede van den rector prof. dr S. Greydanus, allereerst aan de orde hot referaat van dr E. D- Kraan, Geref. predikant te Vlaardingen, over „De Buohmann-howegingHiervan gaven wc gister reeds verslag- Er volgde een leven dige discussie. Ds Joh. de Roér, van Zuid-Beyerland, •woonde twee house-parties bij. In haar ge heel kan de Buclimannhowegmg door GerefoiTneerden niet worden aanvaard. Ze is door en door ethisch. Ds Vonklenlbcrg zei eens, dat Ave het meest leereil van mensch cin waarmede \vq het niet eens zijn. De Buoh- mannjjcweging legt. grooten nadruk op tic Verhouding tot den naaste- Wc. weten, aldus spr., dat liet daaraan dikwerf schort ii Gemeente. Welke plaats heeft het persoon lijk getuigenis in den dienst des Woords? Of heeft het heel geen plaats? De heer Manni, van Rotterdam, vroeg of dc Buchmann-beweging niet dit goede in het kerkelijk leven heeft gebracht, dat ze het Geref. volk heeft wakker geschud. Wa ren we niet wat zelfgenoegzaam? Dr C. N. Impeta, van Kampen, zeidc niet t.e oordeelsn en er -hot hart van eenig Buehmanniaan. Maar een beweging wordt toch gekend door zijn voorstanders en wat die. er van maken. Hoe staan dc Geref. ker ken tegenover overtuigde Buehmanianen? Wanneer men .binnen de grenzen van de Geref. Kerken een house-party organiseert moot de kerke raad dan vermanen cn waar- De heer Friso, van Haarlem, wees op het woord van Jezus: Wie niet tegen ons is voor ons- Spr. oordeelde, dat niet door publieke geschriften, maar door huisbezoek het kwaad moet worden bestreden. De heer Engel, van Veenendaal. onder schrijft de groote liefde van den referent .voor dc Kerk Toch is spr. teleurgesteld door wat ref. zei over de Buchmann-bewe ging. Hi.i gaf een onjuiste weergave van die punten, waarop de Gereformeerden juist zoo gevoolig zijn. De Voorzitter verzocht den heer Engel die punten dan te willen, noemen, waartoe spr. hem gaarne nog enkele minuten geven wil. De heer Engel oordeelde het niet, wenscht in dezen grooten kring zulks te doen. Hij wilde er alleen op wijzen, dat het onjuist is. als ref. de Buchmann-beweging zeggen laat tegen de Kerk: verlaat de oude wogen- De Buehmann beweging brengt de menschen naar de Kerk toe. Hierna diende dr Kraan van repliek. Spr. constateerde, dat de grondidee van zijn referaat geen bestrijding vond. Het per soonlijk getuigenis heeft inderdaad geen plaats in de bediening des Woords, Er is niets, wat zoo zuiverend werkt, ook in de verhouding tégenover den naaste, als de Verbondmatige prediking. Paulus zegt, dat indien iemand; den broeder niet liefheeft, hij in de duisternis is. Spr. gelooft niet, dat; de Buchmannbeweglng ons heeft wakker' geschud. De studie, die spr. van. deze be weging maakte, stelde hem teleur- Het is een ondiepe beweging. Dr Impeta vroeg naar den bekenden weg. De beweging moet als beweging afgekeurd. Als er house-par- tics op Geref. grondslag worden gehouden, is er voor den kerkeraad ongetwijfeld aan leiding op te lieden. De Buchmannbewc- ging treedt publiek in geschrift op en dus hebben de Geref. Kerken ook publiek haar oordcel uit te spreken. De heer Engel ar gumenteerde niet cn spr. kan zijn optreden niet bewonderen. De voormannen van de Buchmann-beweging moeten van de Kenk niets hebben naar spr. uit de geschriften harer a oormannen citeerde- Wie in het pu bliek iemand Aveerspreekt, moet zijn betoog met bewijzen staven. De Voorzitter dankte, dr Kraan voor zijn betoog cn deed gemeenschappelijk zin gen Ps. 252, waarna dr Kraan de moi- genvergadering met denkzegging 6loot. DE MIDDAGVERGADERING Te twee uur ving de middagvergadering aan. Gezongen werden tAvee coupletten van hel Lutherïied (Gez. 24), waarna DsJ.de W aard, van Kampen, voorging in gebed. Eerste spreker in de middagvergadering as Di H. Kaajan, van Utrecht, die een redo hield over: „De Doleantie". In 't begin van 1936 zal de Doleantie Avor- dcii herdacht en Spr. vreest, dat deze herdenking de gemoederen in Nederland fel zal beroeren. Veel. meer dan tegen de Afgescheide nen zijn de Her vormden tegen dc Doleerenden inge nomen. Dc refor matie van '86 ligt nog zoo versch in 't geheugen. In beginsel is er tussdhen Afschei ding en Doleantie niet zoo'n mach tig verschil. Ook in het. Jaar 18S6 ging de strijd tegen het staatscreatuur van Koning Willem. Groepeerde zich de Afscheiding hoofdza kelijk om mannen als Ds. H. de Cock, Ds. H. P. Scholte, Ds. A. Brummclkamp, Ds; S. van Velzeir, in dc Doleantie treden man- ïen als Dr. Abraham Kuyper, Dr. Frede- ■ik Lode wijk Rutgers en Dr. Willem van den Bcrgih op den voorgrond. Na verschillende uitspraken geciteerd tc hebben, Zeide Spr.: de Doleantie is voorbe- dan het moment, waarop ze ko men zou, niet van tc voren bepaald. Reeds in 1867 ontwikkolde Dr. Kuyper de zuiver Gereformeerde gedachte, dat Christus alleen Souverréin in de kerk is. Vervolgens 6taat Spr. stil bij enkele hoofd feiten in den gang van den Dok strijd. Na de Afscheiding van 183-i is het Herv. Kerk niet meer rustig geweest. Al meer drong de gedachte door, dat een breuk moest kolnen en slechts door afwerping an het juk der organisatie de Kerken de tiaar toekomende vrijheid konden herw' nen. Alleen, tot daden kwam 't aanvanke lijk niet. Maar in 1885 dook 't Amsterdamsehe flict op. Op voorstel van Ds. van Schelven cn Dr. Rutgers Averd door den Kerkeraad besloten, (lat jonge lidmaten, die door een vrijzinnigen predikant uit een naburige ge meente Avenschten aangenomen te worden, wel een bcwijsbriefje van goed zedelijk ge drag konden krijgen, mits zij vooraf ver klaarden dc leer, in het Oude en NieuAve Testament en in de Artikelen des Chris- telijken geloofs begrepen, van harte te ge- looven de Avaarachtige en volkpmene leer der zaligheid te zijn. Nu waakte dus Amsterdams Kerkeraad op tot gehoorzaamheid aan den wil des Heercn. Op de klacht de>r jongelieden beval het Provinciaal Bestuur van Noord-Holland den Kerkeraad van Amsterdam binnen zes we ken de attesten uit te reiken, 't Beroep van den Kerkeraad op de zoogenaamde Alge meens Synodale Commissie werd geAVezcn van de hand. Wat nu? 't Gereformeerde volk in Neder land wachtte in verklaarbare spanning op de dingen, die komen zouden. Plotseling echter namen de zaken een ding, die niemand had voorzien. De Ker keraad van Amsterdam -had steeds het vrij béheer gehad over de kerkgebouwen goederen der giemeente, Avelk 'beheer door één Kerkelijke Commissie wérd uitgeoefend. Deze Commissie stelde thans aan den Ker keraad-. voor - te bepalen, dat zij (zoodra schorsing zou intreden) zich had. tc houden aan den ouden Kerkeraad, die gehoorzaam as aan den Woorde Gods. Nauwelijks was dit vyorstcl door Amster dams Kerkeraad tot besluit verheven, of het Classicaal Bestuur van Amsterdam greep i: Onverhoeds werden (het was op den 4den Januari 1886) 80 leden van den Kerkeraad voorloopig geschorst. Het Classicaal Bestuur deed nu wat des kerkeraads Avas modernen jongelieden Averden door dit Be stuur de gevraagde attesten uitgereikt. De teerling was geworpen. Onder de geschorsten waren de predikan ten: Van Son, Van Loon, Van Schelven, De Gaay Fortman en Karssen. Tot de geschorste ouderlingen behoorden onder meer: Dr. Kuyper, Dr. Rutgers, Dr. Woltjer, Mr. Fabius Nu volgde een vreeselijke tijd. Een reuzen- werkkracht Werd door óe geschorsten ont wikkeld in het bepleiten van hun zaak. On derwijl werden ze met smaad en hoon over laden, zoo bijtend als loog. Op 1 Juli 1886 hechtte het Provinciaal Kerkbestuur zijn zegel aan het schorsings besluit, en ontzette de kerkeraadsledcn, zon der dat zij gehoord waren, uit het ambt. Op 16 December 1886 brak de Kerkeraad van Amsterdam met het Synodaal verband en keerde terug tot de Kerken-ordening van 1618 en 1619- leer. Dc Besturen brachten den strijd over op het terrein van het beheer, omdat ze begre pen, dat ze dan stonden op een sterker Maar het Doleantie-réveil was niet te kee- Spr. herinnerde aan wat gebeurde in Koot ijk, Voorthuizen, Rcitsum, Utrecht, Middel, burg en Zwartsluis, Leiderdorp, Nijkerk en andere plaatsen. Dc naam der ontkomen Kerken zou zijn: doleerendc Kerken. Dolce- boteokent: smart hebben, pijn lijden, be droefd zijn cn dus klagen. Godc zij dank, zegt Spr.. de Heer» schonk eer dan doleantie. Hij gaf reformatie. Toch, dit moeten we erkennen: de broe ders en zusters van '86 bCA\andelden daarbij eigen weg. Zij legden immers sterken nadruk op de. zelfstandigheid der plaatse lijke Kerk. En ze deden dit op voetspoor den beroemden Ganonicus Gijsbertus Voet i us. Natuurlijk heeft men in 1886 op de zelf standigheid der enkele Kerken ietwat een zijdig den nadruk gelegd, maar hierin spra ken ook de tijdsomstandigheden een krach tig woord mee. Kuyper en Rutgers waren allerminst in- dopcndcntisch. Tevens verklaarde het Con- ent zich tegen saamvoeging van geloovigen uit meerdere dorpen cn voor handhaving an dc historische grenzen der Kerken. God hoeft èn de Afscheiding èn de Dolc- aritie ten rijken zegen gesteld. En 1892 zette de kroon op het Nog zijn Avij in de strijdende Kerk, maar ook heden zegt Christus: „Zie, Ik ben met lieden, alle dagen, tot de voleinding der Wereld'.. De helle-poorten zullen Zijne Gemeente niet overweldigen. S C HOEN GR M E zoo goed voor 't leer! Groote doos 10 ets. Extra groote doos 15 ets* „Evenwicht of Waarheid?" Over dit onderwerp sprak ten slotte nog s. C. Veenhof, van Harkstede, die be gon met er op te wijzen, dat op de laatste Schooldagen de kerkelijke gebeurtenissen uit dc vorige eei.nv in hot middelpunt der aandacht hebben gestaan. Nu moeten Ave in dopr het herdenken al meer en grondi- overwohnen worden door de waarheid Uit de geschiedenis blijkt, dat. dat volko- icn overwonnen worden uiterst moeilijk is. I-ieèl de kerkhistorie is een aaneenschake ling van inwerkingen van in den grond hoipensehe beginse-len en beschouwingen op het leven en denken der kerk. En gevaarlijk .-erden de beginselen dan eerst, wanneer menschen in de kerk erdoor weroen besmet en meenden die beschouwingen te kunnen erzoenen met de Avaarheid der Schrift. En dan ontstond steeds die tragedie van menschen, die meenend Gode een dienst te ':>en, tóch zijn Avcrk tegenstaan. Smartelijk is dat bijv. te zien in de levens arbeid van Groen van Prinsterer, die er over klaagt, dat zijn leven in een reeks van teleurstellingen hoeft bestaan hem juist door vrienden in de beslissende momenten toe gebracht. Zoover ging tenslotte de onbroe- derlijkheid der .broeders", dat Groen klaagt: „polemiek tegen mij is der moeite niet meer Spr. wil nu enkele symptomen van een levenshouding teekenen, waarbij de wil er wel is om te buigen voor Gods Woord, maar waarbij toch opvattingen, meeningen, be- SchouAvLrtgeh het hart beheerschten, die niet gevormd cn gegroeid zijn in 't buigen voor de Schrift. Wanneer dergelijke in den grond afvallige beginselen gaan heerschen in het menschen- leven ontstaat het pogen om die „vreemde opvattingen met de Schriftuurlijke tot een eenheidsbeschouAving samen te smelten. Maar dat samensmelten lukt niet, brengt 'iet niiet verder dan tot een wichts constructie, waarbij niet een van beide beginselen geheel doorwerkt en tot heerschappij komt. Spr. beschrijft drie van dergelijke even- wiohts constructies daartegenover stellend de waarheid der Schrift. In de eerste plaats de eenheidsconstructie van individu en gemeenschap. In oen grond beschouwt buiten de gehoorzaamheid aan Gods Woord ieder mensch zichzelf souve- rein. Hij „vindt" evenwel de „gemeenschap" en zoekt oaarin een plaats. Zoo ontstaan o.a. ook allerlei religieuze gemeenschappen. Samcnbindingsfactor is ligging, zielsver wantschap. religieuze aanleg enz. En de reli gieuze individu beleeft die gemeenschap in clubs, kringen, conferenties en dergelijke. Van geheel andere orde is evemvel de ge meenschap des Geest es in dc kerk van Chris tus. Daar vervalt het probleem van indi vidu en gemeenschap. Men dient alleen 't Hoofd zoowel in het persoonlijk leA'en als in de verhoudingen onderling. Een tweede even wichtshouding is die van begrippenvcrecring en belevingscultuur. Van overoude tijden is tweeërlei houding t.o. de werkelijkheid op te merken. Velen stellen het begrip boven de werkelijkheid, anoeren de eigen psychische beleving der werkelijk heid. In „christelijke" gedaante ziet men «enerzijds het leven bij de eigen gevormde religieuze begrippen en anderzijds bij de eigen „beleving". Tegenover deze constructie moet gehand haafd de eigen aard, de totaal andere struc tuur van het echte gelooven n.l. het rusten in de waarheid Goos, d.i. zijn waarachtigheid cn betrouwbaarheid, zooals die konkreet is in Zijn Woord, Verbond en Beloften. Ten slotte bespreekt Spr. het uitéénscheu ren van Woord en Geest, om die dan ver bolgens tot eikaars complement te maken. Een gevaarlijke cn pedante abstractie, die de ernst cn de spanning in het hooren van Gods Woord verteert. Woord cn Geest zijn door God zelf ver bonden. En niemand gaat het Woord on bewogen, onaangedaan voorbij, 't Woord .•erkt altijd. Als het niet bouwt, dan breekt liet, als het niet gehoorzaamheid wekt dan verhardt het. Juist omdat het .geladen" is met den Heiligen Geest. Spr. besluit z'n toespraak met te wijzen op de bittere noodzaak om juist op de uitin gen der gereformeerde gezindheid te letten, voor alles in eigen leven. Juist in die „uitin gen" begint de doorwerking van het moder ne heidendom rondom. Een voortdurende toetsing van al die uitingen is levcnseisch Sluiting De Voorzitter dankte de sprekers voor hun woord. Dr Kaajan voor zijn histo risch betoog, Ds Veenhof voor zijn „geladen speech". Spr. constateerde, dat de Schooldag wèl geslaagd is, ook al werd niet met name over de School gesproken. Maar dat behoeft ook niet. Over de historie der Geref. Kerken werd veel gesproken en Kerk en School staan sinds 80 jaar in het nauwst verband' Spr. dankte voor de groote opkomst. Deze Schooldag moge de liefde tot de School der Kerken vermeerderen! Bovenal past Gode eere, dat Hij ons in Nederland rustig doet bijeenkomen. Hem en Zijnen Christus is de toekomst! Nadat gemeenschappelijk gezongen was *t slotvers vaij 18, sloot de rector der School prof. dr S. Greydanus, om vier uur de uitnemend geslaagde Schooldag met dank zegging. Hierna zong men staande Gez. 96. De vrienden van de Kamper School ver spreidden zich hierna weer naar vele wind streken. Het afscheid van dr J. J- Esser Bij hei afscheid van dr J. J. Esser als lector van de Theol. School te- Kampen, hebben behalve de heercn dr K. D ij k en prof. dr S. Greydanus nog het woord ge oord" de heeren J. V e r s p u v, rector van liet Studentenkorps „F.Q.I-" en prof. dr K. 'hilder, namens de reünisten. Dc heer Verspil y boou namens de studenten dr Esser als tastbaar bewijs van belangstelling een couvert niet inhoud aan. Dr Esser sprak eer. woord van erkente lijkheid, waarna prof. dr A. Noord t zij, i Driebergen, hoogleeraar aan de Rijksuni siteit te Utrecht, eveneens oud-lector der School, de bijeenkomst met dankzegging sloot. ZATERDAG 22 JUNI HILVERSUM 301 M. VARA-uitzcnding. 10.00 vjn. VPRO. 800 Orvitropia olv. J v- d Horst cd gram.pl. 9.00 Gram.pl. 10.00 Mor genwijding 10.00 Voor arb. in dc continu- bcdr B. Bloz (hobo). R. Sdioutc (piano). A Bouwmeester (voordracht). De Zonneklop pers olv. C. Steyo, F. v. d. Heide (klarinet). J Jcc.g (piano). Onze Radio-krant (maand- revue). 12.00 De Flierefluiters olv. E. Walis 12 45 Gram.pl. (Spreker: Ary van Nierop) 200 Hoe dc toonkunst groeide. 2.20 De No tenkrakers olv D Wins. 3.00 Filmpraatje M Sluyser. 3.15 Gicl Smit (alt-viool) en J. Jong (piano). 3 30 Vara-kinderkoor „De Kre keltjes" olv. L. Hulscher, mmv. J Kickhcfer (piano), cn gram.pl. 6-30 Esperanto-uitzen- ding. 6.50 A de Booy (zang) en C. Steyn (orgel) 7.15 Wcstfriesche uitzending. 8.00 SOS-ber. 8 03 Vaz Dias. Vara-vana. 8.10 Wij vragen uw aandacht voor8.15 Gr. pl. 8.30 Dc Bohemians olv. J. v. d Horst. 900 The Twinkling Three, mmv. Jack Miller (piano). 9.10 Vervolg der Bohemians. 9.30 Voordracht J. v. Ocgen. 9 50 Vervolg der Twinkling Three. 10.00 N. dc Klijn (viool) en J. Jong (plano). 10.15 De Flierefluiters olv. E. Walis. 11.00-12.00 Gram pl. pianosoli Isja Rossican. HUIZEN 1875 M. KRO-uitzcndiug 8 00-9 15 cn 10.00 Gram.pl. 11.30-12.00 Godsd. half uur. 12.15 Gram pl cn orkestconcert, 2.00 Le zingen. 3.00—-4.00 Kinderuur. 4.15 Gram.pl. 4.30 Orkestconcert. 5.20 Orgelspel cn gram. pl. 6 20 Lezingen en gram.pl. 8.00 Vaz Dias. 8 05 Reportage. 8.35 Causerie. 8 55 Schlager- muziek. voordracht en gram.pl. 11.00—12.00 Gram.pl DROITWICH 1500 M. 10 35-10 50 Morgen- wijding 11.20 BBC-Northcrn orkest olv. Mor rison. mmv. E Armitage (tenor). 1.20 Com modore Grand Orkest olv. Davidson. 2.20 BBC-Northern-Irclaod Orkest olv. E. G. Kunst en Letteren. EEN KUNSTZINNIGE SMID Men meldt ons uit Pijnacker: De heer F. I. v. d. Burg, die in dc Stations straat alhier sinds jaren een flinke smederij drijft, heeft opnieuw van zich doen spreken. Van stalen vlampijpen heeft hij een klokken, spel gefabriceerd, dat in zijn eenvoud en Brown. 3.20 Orgelspel H Ramsay. 3.50 Or- kcstconcert olv. A. Beckwith. mmv. F. Hall (harp). 4.50 Troise cn zijn orkest, mmv. Don Carlos (zang). 5.35 Ambrose en zijn Band. 6 20 Berichten. 6.50 Sportpraatje. 7.05 Welsch intermezzo. 7.20 Orkest v d. Royal Air For ce. olv. R P O'Donneïl. mmv J Thorne (ba nton) 8.05 Fred Hartley s Novelty Kwintet, mmv B Lawrence. 8 50 Variété-programma. 9.50 Berichten. 10.20 BBC-orkes; aiv. J. Lewis, 1120—12.20 BBC-dansorkest ólv. H Hail, mmv. solisten. RADIO PARIS 1648 M. 7.20 en 8 20 Gram.pL 12.35 Orkestccocert olv. J. Doven 8.20 Vo caal concert dcor kwartet cn soliste. 9.05 „La Favorita". opera van - Donizetti. Mmv. solis ten, koor en orkest, oiv. Bigot. Hierna dans muziek. KALUNDBORG 1261 Meter. 12 20-220 Concert uit rest. „Wivex", 3.50—5.50 Om roeporkest olv. Gröndahl. 8.20 Kalman-coo- cert olv. Mahler 9 20 Tschaikowski-concert. 9 55 Zang door The Mills Bros (gr.pl). 1005 Pianorecital 10.40 Suppé-concert olv. Mahler. 11.2012 35 Dansmuziek KEULEN 456 M. 6.35 Orkestconcert. 12 20 Orkestconcert en solisten. 4 20 Vroolijk pro gramma mmv. solisten eo orkest, olv. Kneip, 6.35 Concert. 7.30 Kwartetconcert. 8.30 Con cert mmv. orkest, koor. dansorkest en solisten* olv. E. Kalthoff. 11.00—12.20 Dansmuziek. ROME 421 M. 9 10 „La nave rossa opera van Sepiüi. Leiding: Cl. de Fabritius eo V* Veneziani. BRUSSEL 322 en 484 M. 322 M.i 12.20 Gram.pl 12.50 Omroeporkest olv. Douliez. I.50-2.20, 4.20. 4 50 en 5.20 Grara.pl 6.50 Salonorkest. 7.35 Gram.pJ. 8.20 Omroeporkest olv Douliez. mmv. zangsoliste. 10.30 Gratn.pl. II.20—12.20 Populair concert. 484 M.: 12.20 Granupl. 12.50 Salonorkest. 1.50—2.20 eo 4.35 Gram.pl 5.20 Populair coocert, 6.20 Gram.pl. 8 20 Het Don-Kozakkenkoor. 9.05 Svmphonieconcert olv. J. Vereist. 10.30—- 12.20 Populair concert. DEl'TSCHLANDSENDER 1571 Me«er. 8.30 „Es lebe der Rcservetnanngevar, militair programma. 10.20 eo 11 05 Berichten, 11 20—1.15 Uja Livschakoffs orkest. Rheumatische pijnen na volkomen verdwenen Hier hebt ge het oorbeeld van een man, wiens been gezAvollen en uiterst pijnlijk was. In één maand waren zijn klachten volkomen verdwenen. Ziehier zijn brief: „Uw Kruschcn Salts heeft mij meer goed gedaan dan eenig ander middel. Mijn rechter been deed mij steeds pijn, soms meer, soms minder en dat bleef zoo gedurende de laatste 5 jaren. Mijn been Avas gezwollen en steeds pijnlijk, maar na één maand Kruschen Salts gebruikt te hebben voelde ik mij een ander mensch. De pijnlijkheid verdween, tegelijk met de zwelling. Voordat ik met Kruschen Salts begon, kon ik mijn schoenen niet dicht krijgen, terwijl ik er nu, na een maand niet de minste last meer mee heb. Ik schrijf U om U te zeggen, dat ik Kruschen Salts als het beste middel beschouw, dat ik ooit genomen heb." G. A. P. Wanneer ge snelle en -afdoende verlichting van Uw rheumatische pijnen wenscht, begin dan morgen, of beter nog vandaag, met Kruschen Salts. De 6 verschillende zouten, Avaaruit Kruschen Salts bestaat, zorgen door de aansporende werking op lever, nieren en ingewanden, dat urinezuur en andere opge hoopte afvalstoffen, die het bloed veront reinigen en de oorzaak der pijnen zijn, langs de natuurlijke kanalen volkomen uit het lichaam worden verwijderd. Met het weg nemen der oorzaak verdwijnen tevens de pijnen, terwijl tegelijkertijd Uw gcheele ge zondheidstoestand enorm zal verbeteren. Weg de rheumatische wijnen en stralende gezondheid voor één cent per dag. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a 0.90 1.60 per flacon, omzetbelasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakkinï. de naam Rown- tree Handels Maatschappij voorkomt. (Adv.) •heldere klank, een waar kunststuk mag wor den genoemd. Het is een vol octaaf groot, en alle bekende liederen Avorden er door liet slaan met een houten hamer op gespeeld. Het pijpers- en fanfarecorps „Jubal" on- derafd. der C.J.M.V. te Dordrecht, heeft liet aangekocht, zoodat velen het wel eens zullen hooren, daar dit corps door dc radio groote bekendheid heeft. Aan het eind dezer weck wordt het naar Dordrecht vervoerd. HET GENOOTSCHAP W. BILDERDIJK beoemde dr. E. F. Malon. minister van binnen- Jandsche zaken en onderwijs der Unie vao Zuid- Afrika tot eerelid. Dr. Colijn en dr. H. D. Broekhuizen waren dit jaar reeds als zoodanig benoemd. MENGELBERG heeft te Parijs concerten van den Beethoven- cyclus gedirigeerd. Het succes was zeer groot. HITLER ALS SCHILDER Dc Br. St. ontleent aan de „News Chronid het bericht, dat Hitier vóór den oorlog een 70 a 80 waterverfschilderijen heeft vervaardi meerendeels in het bezit van particulieren. Enkele bevinden zich in het nat.-soc. archief te München. vijf zijn het eigendom van een apotheker te München. Hitier maakte ze, toen hij in 1912 tc Müochen met sahilderen zijn brood trachtte tc verdienen. MAATSCHAPPIJ VAN NED. LETTERK. In verband met de betreurenswaardige beslis sing in zake de Van der Hoogt-prijs. is prof. dr. J. de Vries als voorzitter der Maatschappij af getreden. HET MULTATULI-MUSEUM zal 10 December a s. het 25-jarig bestaan ded atuli-vereeniging herdenken. „DE HECHTE BAND" e Wekker avonds 9 uur in H.M.'s 55en de microfoon Naar Prof. J. W. Geels in meedeelt, hoopt hij 10 Juli as. het nationale gedenkboek ter eere jaardag De Hechte Band vo der N.CR.V te bespreken. PORTRET MARIE GARTUNG Het Tolstoj-museum te Moskou verkreeg het cenige portret, dat bestaat van Maric Gartung. de dochter van Poesjkuj. Zij diende Tolstoj a'u model voor zijn heldin in Anna Karioioe. CHALJAPIN de beroemde zanger, die ernstig ziek is geweest* i thans geheel hersteld. VAN SCHENDELS FREGATSCHIP verscheen in Engelsche vertaling van Brian Wi Door G. TH. ROTMAN Opa was kwaad, dat snap je terstond, i Hij pakte zijn wandelstok van den grond, Waarmee hij Pietcrs broek ging meten, In de lengte en in de breedte! De stok kwam neer Keer op keer! Au, au. au. Wat deed dat zeer! 48. Den and'ren middag na den eten Was Piet het leed al weer vergeten; Hij zat met Hilda aan den waterkant, En daar was 't buitengemeen amusant: 'n Hond moest lecreii Apporteeren; Telkens moest hij t' Wéér probëeren. (Wordt Maandag vervolgd). FEUILLETON TOEN MOEDER WAS HEENGEGAAN Een klein nichtje bij zeven neven (ii De kat Avas in een keldergat Verdwenen. Thérèse opende de deur van ons huis en dadelijk nam ik mijn plaats in de keuken weer in, eenigszins ontevreden over den slechten -afloop van mijn bezonk bij de kleine zieke." „Wat een ruw mensch is die portierster zei ik tot Thérèse. „Zacht is ze niet, maar zij heeft toch veel goeds. Het is een vlijtige, zinde'ijke vrouw, die al het huiswerk doet cn heel goed is voor het. kind... Alleen tegen haar is zij .vriendelijk." Ik vroeg of Anna al sedert lang lam was en Thérèse vertelde mij, dat zij het al heel jong, uit een ziekte had gehouden; haar beenen Avaren altoos krachteloos gebleven en zij had nooit kunnen loopen. Eigenlijk Avas zij bijna nooit uit die donkere kamer geweest. Toen haar vader nog leefde, zette die lvaar bij een der buren, maar toen wr- 7.ij nog zoo klein, dat zij liet zich namv lijks herinnert. Na zijn dood is het nooit meer gebeurd. „,Zij ziet nooit andere kinderen, evenals jij, lieveling",, voegde Thérèse er bij. „Maar ik kon ten minste buiten loopen en alles zien: beesten, bloemen cn de lucht. terwijl zij die arme kleine gevangene, nau-, welijks Aveet wat een zonnestraaltje is." Eensklaps kwam de gedachte bij mij op: „Haar moeder komt vanavond terug!... Zij telt de uren, zij verwacht haar... Ach! hoeveel gelukkiger is zij dan ik!" Ik stond op zonder iets te zeggen en ging naar mijn kamer. Toen de etensbel luidde, zat. ik bij het open raam met een opgezwollen gelaat, zóó had ik geschreid. Haastig veegde ik mijn tranen weg en knapte mij een jjeet.jp op, maar jawel... in een donkere vreemde kamer gaat dat zoo gauw nieten iedereen zat reeds aan tafel toen ik binnen kwam. Het licht verblindde mij zoo. toen ik uit het donker kwam, dat ik eerst niets kon onderscheiden, maar ik hoorde tante zeg gen: „AIavccj- tc laat! Dat is wezenlijk een onvcrdragelijke geAvoonte." „Kom, kom niet knorren!" zei een andere stem die rnij goed deed, hoewel die toen ik haar kort geleden voor het e°rst hoorde, een geheel anderen indruk op mij gemaakt had. „Kom hier naast mij zPtcn, klein ding: het is Avel een klein plaatsje maar toch groot genoeg voor jou. Ken je mij nog?" Ik ging gauw op mijn plaatsje zitten. „Wat zie je er koud uit", zei oom, die mij medelijdend aankeek. „Waar heb je toch gezeten?" „Mijn raam had ik opengelaten." „Het raam open cn dat in het begin van November 's avonds om zeven »ui!... Je hebt het verstand van je grootte, maar niet van je leeftijd, mijn kind." Die laatste woordeü deden mij zoo goed, dat ik begon te lachen. Ik dacht niet dat zijn bijzijn., dat mij den vorigen avond nog vrees aanjoeg, mij nu zoo welkom zou zijn, hoeAvel hij zich, toen ik eenmaal op mijn plaats zat niet verder met mij bemoeide. Over het algemeen sprak hij zeer weinig en haastte zich met het eten, om Aveer aan zijn bezigheden te kunnen gaan. Tegen het einde van den maaltijd nam hij een bockyuit zijn zak en begon al etende te lezen. Het verwonderde mij, dat hij zijn gedachten bepalen kon bij hetgeen hij las. te midden van al die praatjes -lie men om hem heen hield. Hoe kostbaar moest zijn tijd wel zijn, als hij niet rustig kon eten, evenals de anderen! Oom Rebel had im mers gezegd dat zijn tijd goud Avaard was., dat gaf mij stof tot nadenken. Hij besteedde du? zijn tijd, zoo goed om meer geld te verdienen... Het. vortromven dat ik een oogenblikje geleden in liem gesteld hacl maakte toen opnieuw plaats voor vrees en het onaangename gevoel, dat mij voor één oogenblik had verlaten, maakte zich weer van mij meester. Men praatte, lachte en at om mij heen en ik geA'oelde mij een ellen dig verlaten ding te midden van al die luidruchtige, opgeruimde menschen. Het meest hinderde mij het gelaat van tante, die tegenover mij zat. en haar door dringend, strenge, koude blik zoodra die op mij,-ami klein ding gevestigd werd... Het was pas de tweede maal dat ik aan dezen Avelbereiden disch plaats nam en miin hart klopte van angst als ik bedacht, dat ik iede re» dag en wel driemaal per dag er deel aan moest nemen. Och! A's men mij maar de restjes had willen geven in de keuken bij Thérèse!... als juffrouw Rosalie er ten minste niet bij was. Thérèse en haar kat, dat was voor mij prettig gezelschap dat mij den eetlust niet benemen zou, maar daar was geen denken aan. Thérèse had AA-el gelijk; toen ik haar mijn wensch meegedeeld had, zei ze dat ik een jongejuffrouw Avas en mijn plaats in de eetzaal was zonder twijfel een eereplaats, maar zeker niet voor mijn pleizier. HOOFDSTUK VI Een botsing Het scheen mij nu toe alsof mijn neven niet zoo onverdragelijk waren als 's morgens; zij kibbelden ten minste minder en waren niet zoo vijandig jegens elkaar. Zelfs Piet gedroeg zich beter en niet -als zoo'n bedor ven kind dat altijd .gelijk meent te hebben en alleen voor den vorm beknord wordt. Even voor het. eind van den maaltijd had er even wel nog een kleine twist plaats, aan het andere gedeelte der tafel tusschen neef Al- bert en twee andere broers van wie één die hatelijke Paul was, mijn aartsvijand; den □aam \an don ander kende ik nog niet. „Het was louter om vertooning te maken on nergens anders om" ,zci dc/.è; „als nie mand het gezien had. zou je het wel gelaten hebben". „Het was ïen minste niet fatsoenlijk", zei neef Albert. „Ik kan me voorstellen, dat men zoo iets eerder doet wanneer men niet gezien „Je zoudt er althans je handschoenen voor moeten uittrekken, Albert, en je weet hoe veel tijd je noodig hebt om ze weer aan te krijgen; daarom houd ik vol dat Paul het alleen gedaan heeft om opzien te baren". „Wat heeft Paul gedaan?" vroeg tante. Oom Gérard. steeds in zijn boek verdiept, scheen niets te hooren. Verscheiden stemmen spraken door elkan der, totdat eindelijk één het woord kreeg. Toen zij 's middags naar school gingen, waren zij een armen ouden man tegenge komen die, blijkbaar uitgeput van vermoeie nis, een zvvaar geladen kar voortduwde. Paul had-zijn boeken aan een van zijn broens ge geven, met geweld de plaats van den ouden man ingenomen en de kar tot boven aan de steile straat voortgeduwd. Dit Avas het wat één van de broers hem verweet, omdat het niet. fatsoenlijk Avas, en een ander, dat hij het alleen gedaan had om attentie te trekken. «Tiij was zoo oud!" zej Paul tot zijn ver ontschuldiging. „Als je handschoenen had aangehad zoo als Albert", zei dc neef, dien ik 's morgens aan tafel zoo gedecoreerd had, „dan zou je ze zeker gescheurd hebben, cn dan..." „Welnu, Avat dan?" riep Paul met een stem als een bulhond, „ik had geen hand schoenen aan, ik draag ze nooit cn kan ze dus ook niet scheuren". „Het spreekt vanzelf", hernam de eerste beschuldiger op zijn dofticon afgemeten toon, „dat men onmogelijk handschoenen kan dragen als men er zulke liefhebberijen op nahoudt." „Als men eens alle karren die men op straat tegenkwam wilde voortduwen, Avaar zou het dan eindigen?" zei Albert. „Maar de menschen, die ze voortduwen zijn niet altijd ^oo oud a's die mail", zei Paul half boos, half verlegen, „en ik ver klaar je, dat deze minstens tachtig jaar oud -Het verwonderde mij erg, dat men Paul zoo hard viel, omdat ik niet Inzag, wat er afkeurenswaardig was in zijn handeling. Oom Gérard nam nu het woord en zei: „Komaan, kinderen!... wat een drukte over zoo'n kleinigheid. Paul heeft niets moer dan zijn plicht gedaan en het zou mij spijten als een van je allen in zijn plaats niet hetzelfde zou gedaan hebben. Pauls rechters schenen op dit gezegde een Aveinig verlegen. „Ja maar, vader", zei neef Albert. En de ander herhaalde op vinnigen toon: „Het was hem toch alleen maar tc doen om vertooning te maken, daar sta ik voor in". Paul scheen evenwel voldaan en ik was het ook. Ik vergat geheel het liedje van dien morgen cn hield nu meer van Paul dan van één van de anderen: vooral hem kon ik niet uitstaan,, die maar telkens op spottenden toon A'an vertooning maken sprak. Ik begreep eerst niet, Avat hij er mee be doelde, want op „Wilgenhof" had ik nooit zoo iets gehoord, hoewel ik zeer goed be greep, dat er niet in Pauls voordeel gespro ken werd. Ik vernam bij die gelegenheid ook den naam van zijn beschuldiger: hij heette Ernst en was mijn tweede neef, van Avien ik m het geheel niet hield- Paul was zeker de leelijkste, de ondeugend ste en de ruwste van de zeven broers, maar hij had blijk gegeven ook voor anderen iets o\er te hebben, anders had hij zich voor dc plagerijen \an z(jn broers wel gewacht en zich nit| zooveel moeite gegeven, om een armen man van dienst te zijn, alleen omdat hij oud en vermoeid was. Ik keek hem een oogenblikje vriendelijk aan, maar nauwe lijks zag hij dit of hij trok een leelijk ge zicht tegen mij, wat mij ook al weer ont moedigde. (Wordt vervolgd.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 9