DINSDAG 9 APRIL 1935. Kerknieuws. CHR. GEiREF KERK Tweetal: Te Amersfoort. Joh. Jansen te Le.den en W. Kremer te Leeuwarden, Te Sneek. W Meijnhout te N'euwendam en J. Tam- niinga te Harderwijk. Te Oosterbeek. N, Bij- demast te Boskoop en W. F. Laman te M.ddeJ- harnis. Bedankt: Vooc Rijnsburg, W. Heerma te Aalsmeer. GEREF. KERKEN Tweetal: Te Koog-Zaandijk. D. Broer te Surhuistcrveen en D. Zemel te Vianen. Beroepen: Te Woldendorp. cand. T. Kle.n te Llithuizenneeden. Aangenomen: Naar KoHumerpomp. eand H. R. Groeneveld te Groningen. NED. HERV. KERK Aangenomeo: Naar Bodegraven, P A A. Klüsener te Vinkeveen. Naar Noordhorn. J K. Lofvers te Garsthuizen. Bedankt: Voor Vroomshoop. M Bons te Colijnsplaat. Voor Oud-Albias, L. Blok te Brandwijk. HERST. EV. LUTH. KERK Beroepen: Te Den Helder, W. F. ten Rou- welaar te Zwolle. DOOPSGEZ. GEM Beroepen: Te Hoogezand-Sappemeer. B. Dufour te Ijlst. Ds. F. C. MEYSTER In overeeos-emming met zijn, ook ons bekende verlangen, heeft Ds Meyster zijn 25-jarig jubi leum buiten kerkelijke herdenking kunnen houden. Slechts heeft hij in den morgendienst in de N. Zu-derkerk vóór de predicate met eenige woor den herinnerd aan zijn voorrecht en de gemeente van Rotterdam dank gezegd voor haar bewijzen van l.elde Aan het einde ven den denst heeft de gemeente haar leeraar Ps. 134 3 toegezongen. Ds H. SCHOLING Naar men ons meldt, heeft Ds. H. Scholing, predikant der Geref. Kerk van Arnemuiden. Donderdag jj. het ziekenhuis verlaten Na enkele weken rust hcopt hij zijn werkzaamheden weer gele.delijk te hervatten. De operatie betrof een galblaas- èo een blindedarmontsteking. BEGRAFENIS Ds. J. J. DE KAT ANGELINO Gister had «te Dordrecht de teraardebestelling plaats van het stoffelijk overschot van wijlen Ds J. J. de Kat Angelino, em. pred. van oe Ned. Herv. Gemeente te Deil ca., die verleden week te Dubbeldam ten hu-ze van zijn zoon. mr. W O. de Kat Angelino, op 79-jarigen leeftijd overleed. Aan de groeve voerden het woord mr. W. H. K o 1 f f. burgemeester van Deil. Ds. I. A. Haag van Me teren scriba van het classicaal bestuur van Zaltbommel. Ds H. Meyer van Dubbel dam en de heer H Wiersma, vroeger hoofd der school te Deil en Enspijk. De oudste zoen van de overledene. Ds. A de Kat Angelino van Emraen betuigde namens de familie dank voor de betoonde belangstelling. De algemeene vergadering der Vereeniging van Kerkvoogdijen in de Nederl. Nerv Kerk is gesteld op 15 en 16 Mei te Apeldoorn in Hotel de Poort van Kleef. Sprekers op deze vergadering zullen zijn: mr. H F. van Meer te Amsterdam over „Kerkelijke verzekeringsbelangen", mr. G. Vixseboxe te Almelo over „De bijzondere en de algemeene taak der kerkvoogdijen", mr. A. de Jong te Mijns- Ije eren land over „Het werk der Vereenig'.ng van Kerkvoogdijen in bet verleden, het heden en de toekomst", en ds. mr. C. J. B a r t e 1 s te Coim- schate over „De kerkvoogdijen in de reorganisatie der kerk". 1 Voorts zal er op de algemeene vergadering voor iedere kerkvoogdij gelegenheid zijn om z. belangen in besprelcng te brengen. In den namid dag van den 15'en Mei b.edt de afdeeling Gelder land van de vereeniging aan de leden der alge meene vergadering een autotocht naar het Lldde- lermeer aan. VEREEN. VAN PREDIKANTEN DER GEREF. KERKEN Algemeene vergadering te Utrecht De algem. vergadering van de Vereen, van predikanten der Geref Kerken zal 24 en 25 Apr:, onder leiding van Prof. Dr. F. W. Grosheide in het jaarbeursgebouw te Utrecht worden ge houden. In de eerste zitting komt o.m. aan de orde de verkiezing van twee besbuursledien in verband met de periodieke aftreding van de heeren Ds. C. B Bavinck, em. pred. te Amersfoort, en Ds. D v. D ij k te Groningen. Na afdoening der huishoudelijke zaken zal Dr K. D ij k van 's-GravJenhage-West refereeren over „Het Kerkbegrip van de Doleantie", 's Avonds zal Ds. K. Ferohout, em. pred. te Baarn een referaat houden over „De Doleaatietijd". Don derdag 25 April zullen als referenten optreden D' K. Sietsma. Geref. pred. te Amsterdam-Zuid met het onderwerp: „De beteekenis van het Ver bond voor den arbeid in de gemeente" en Dr. H. W. Ha ver-K a te, arts aan de Stichtingen Ennelo-Veldwijk, over het onderwerp: „Wcoder- geoezmgen PROTESTANTSCHE KERK IN INDIE Het „Alg. Protestantsch Kerkblad" meldt volgens Aneta, dat aan de Regeering is voor gesteld Ds. Beers, thans te Bondowoso, te benoemen te Djokjakarta. Ds. Deutz, van Durgerdam, nam het be roep naar hier aan. Hij wordt 13 Juni a.s. met het m.s. „Marnix van St. Aldegonde" in Indië verwacht. GOEDE TIJDINGEN UIT RUSLAND De palmboom groeit onder de verdrukking. En het geloof kent dezelfde ervaring; veler persoonlijk leven en het kerkelijk leven van vele eeuwen bevestigen het tot op dezen dag. Zoo ook gaat het in Rusland den laatsten tijd. De buitenlandsche Zendingsbladen ge wagen van toenemende neiging om te luiste ren, soms ook al den levenskoers om te wen den naar de blijde 'boodschap van het Evangelie. Ontvangen we al den algemee- nen indruk, dat het Christendom in Rus land zoo goed als ten bodem toe vernield ls, telkens blijkt, dat de de vervolging en verdrukking een lijdzaamheid werkt die groeit tot bevinding en de bevinding tot de hoop, die niet beschaamt. In de Missionsbote van het Oost-Europee- Bche Zendings^eld dat te Warschau zijn centrum heeft, treffen we talrijke berichten uit Rusland aan, waarin sprake is van een opmerkelijke toeneming der belangstelling in het Evangelie. Er wordt bericht over groo ten toeloop bij de samenkomsten, zóó groot soms, dat men na beëindiging van de eene, terstond een volgende moet beleggen. Tref fende staaltjes worden ook gemeld van wat men er voor over heeft, om de verkondi ging van de Boodschap der verlossing te kunnen bijwonen. En juist omdat deze mede deelingen uit verschillende dorpen overeenstemmen, meencn wij te mogen ge- looven, dat de palmboom des geloofs in Rusland groeit onder de verdrukking. Iloe zou het ook anders kunnen! CLASSICAL!! DIACONALE CONFERENTIE De een en twintigste te Almelo Ter Diaconale Conferentie voor d'e classis Deventer der Gevet. Kerk, vorige week te Almelo gehouden onder presidium van den lieer II. J. van Heek vun Almelo, heeft Ds J. Bos van Rijssen, gesproken over de gees telijke zijde van het Diakenambt. Na gewe zen te hebben op de moeilijkheden der diako-nale praktijk, merkte Ds Bos op, dat liet diakenambt niet vcor 90 stoffelijk vaai aard is met bovendien een geestelijk tintje, maar het is een ambt en reeds daar door zuiver geestelijk in den zin der H. Schrift, dat heel det werk onder de drijving des Heiligen Geest es in de Kerk geboren is en daardoor een geestelijk karakter draagt. Oorsprong en doel van het dliakonale werk beslissen hier. De eigenlijke en eenige diaken is Christus, Die gekomen is om te dienen en Zijn ziel te geven, Die ons bezocht heeft mrat innerlijke bewegingen der barmhartig heid cuizes Gods. In d.at hoogepriesterlijk offer van Christus ligt de ooi-sprong en krachtbron voor het ambt der diakenen! Zelfovergave Ambtshoogth edd is uit den booze, cimdat ze groot denkt van zichzelf, maar ambtelijk besef is noodig, want dat bewustzijn wil zeggen, dat ge groot denkt van Christus! Persoonlijk en ambtelijk moet de diaken gedurig inleven in hut priesterlijk werk des Heeren. Zijn zelfovergave leert ons ons aan geboren egoïsme af en zal geen zorg en moeite ons te veel zijn. Beter veel geld, achteraf nutteloos, besteed dan een ellendige, die de Heere ons toever trouwde, voorbijgegaan. Het stichtelijke woord, de raad, de troost of vermaning moet zioh bepalen tot datgene wat onmiddellijk verband houdt,mot den stoffelijken nood. Hot ideaal schetsen is al tijd gemakkelijker, duin heit in de practijk benaderen, maar toch blijft de roeping daar toe ,want die ligt vast in do ontfermende liefde van Gods verkiezing. Op dit referaat volgde eenige bespreking, waarna word gepauzeerd. Referaat K. Boersma Na de pauze verkreeg de heer K. Boer sma van Enschedé hei woord om te spre ken over: „De taak der Diaconie en haar verhouding tegenover Overheid en Crisds- Dit onderwerp, ald-us spr.. plaatst ons on middellijk in „de vragen van den dag". Als uitgangspunt ziet spr., dat de Diaconie een roeping lieêft te vervullen, dde de voorrang heeftvóór die der Overheid. Dit beginsel is neergelegd in art. 23 der Armenwet. He laas moet worden erkend, dat de Overheids- armenzorg, in plaats van uitzondering, veelal regel is geworden, al mag dankbaar worden erkend, dat onze kerken zich in hot verleden en tot nu toe ziah niet onbetuigd bobben gelaten. Maar wat zaJ onze taak zijn in den ge weldigen nood, diie we thans beleven? Meer en meer afschuiven van het ver drukte en het hulpbehoevende naar de Overheid? Monumentale kerkgebouwen, zorgvuldig en goed beheer tier financiën, en een simpel bedrag voor den dienst der barmhartigheid? Gcd behoede ons voor zulk een veirstee- niimg en verstarring! Op de vraag of subsidie uit de Overheids kas mag worden aanvaard, is door ons steeds met een bondig „neen" geantwoord. Tweeërlei gevaar Doch thans dreigen er gevaren zoowel ven de zijde der Overheidals van die der Diaconieën. Van de zijde der Overheid is het gevaar dit, dat bij inzinking van den diaconalen arbeid, afgezien nog van de more el e schade, een catastfofe voor de gemeentefinancien zou kunnen bettekenen. Vandaar, de nei ging van sommige gemeentebesturen om door subsidies aan kerkelijke instellingen te voorkomen, dat deze geheel wordt stop gezet en daardoor de toeneming van burger lijke armenborg voorkomen. Het gevaar vpteï de zijde der kerken is, dat voor velen het geven voor de. armen meer en meer een offer begint te bettekenen. Doch mocht ooit de gedachte worden ge hoord om subsidie te aanvaarden, dan moet di.t stranden op het eigen en zelfstandig karakter der kerkelijke armenzorg, welk karakter we zouden prijsgeven bij aanvaar ding van subsidie. Dit blijkt duidcdijik uit de voorwaarden waaraan moet worden vol daan volgens art. 14 der Armenwet. Met betrekking tot het Crisiscomité staat de zaak wat anders, omdat het „aanvullend" optreedt. Er zijn gevallen, waar h,et C.C. door steun inzinking kan voorkomen. Na nog te hebben aangetoond op welke wijze een goed* samenwerking met de C.C. kan worden verkregen, besluit spr. met den wensch, dat God aan onze Kerken dat mede- doogen moge geven, cpd&t zij ook in deze zorgvolle tijden getrouw moge blijven aan den eisch van den barmhartigen Hooge- priester, Jezus Christus! Ook op dit onderworp volgde een leerzame discussie, waarna de Conferentie met dank zegging werd gesloten. Kerk en Staat in Duitschland Dc 2e Vrije Geref. Svnode. Besluiten tot stichting van een Gereformeerde kerk over geheel Duitschland. Van 26—-28 Maart j.l vergaderde te Siegen de 2e Vrije Gereformeerde Synode. Aan den voor avond der synode sprak prof. dr. Karl Barth voor een ontzaglijke schare Siegenlanders over het tweede gebod Op de syrvode waren afgevaardig den uit Schotland, utt Engeland en uit Zwitserland tegenwoordig. Na een inleiding door dr. Hermann Hesse van EÜberfe'jd besloot de synode, zulks naar aanleiding van het besluit der eerste vrije Geref. synode te Detmold (29 en 30 Nov. 1934) om alle belijdende Geref. gemeenten in Dintschland, welke zich houden aan de H. Schrift en den Heidelbenger Catechismus en instemmen met de Banner verklarin gen van 4 Jan. '34 en 31 Mei '34 en de Dahiemer verklaring van 20 Oct. 1934, om in geheel Duitsch land over te gaan tot het vormen van eigen sy noden. die zich zullen noemen „vrije synoden der belijdende Geref. kerk van Duitschland". IDeze sy noden worden in drieërlei onderscheiden, n.l. eerst de classissynoden, waartoe elke gemeente een pre d-kant ;n ouderling afvaardigt, gewestelijke sy noden (..kwartiersynoden") die een geheel gewest omvatten en tot welke elke classis een predikant en ouderling afvaardigt en de „vrije algemeene synode der belijdende Geref kerk van Duitsch land", tot wélke elke gewestelijke synode ern predikant en ouderling afvaardigt. De Geref. ge meenten in geheel Dirtschland worden uitgenoo- digd om zich voor 1 Mei als Geref. plaatselijke gemeente bij den voorzi.ter van de commissie tot vorming van een kerkverband aan te melden, o.l. bij ds. Oltmann te Loga in Oost-Friesland. Dit besluit beteeken'!, dat naast de eenige Geref landskerk die Duitschland thans telt (Hannover Oos'.-Friesland) de Siegensohe synode zich opmaakt een Geref. kerk in Duitschland te ver zamelen. Er zijn 5 mriJüoen Gereformeerden in Duitschland Dc synode tegen het heidendom Over het nieuwe heidendom refereerde vervol gens ier synode ds Barth van Oberfischbach. De synode besloot vervolgens: dat de Gereformeerde synode zich van harte aansluit bij de bekende ver klaring der belijdenissynode van de Oud-Pruisi sche Uctiekerk van 5 Maart ]J. Een Kerkelijke Hoogeschool Vervolgens ging de synode na een inleiding van kc. Niesel van Berlijn over tot het besluit tot oprichting van een kericeüjke hoogeschool voor reformatorische theologie. Gezien den toestand aan d universiteiten, aldus de synode, besluit zij deze hoogeschool op te richten „met de taak de toe komstige predikanten en leeraren der kerk voor de verkondiging van het goddelijk Woord in de gemeenten van Gereformeerde en Luhersche be lijdenis voor te bereiden. De bestudeering en het onderzoek van de kerkelijke leer zal door gemeen- schappelijken arbeid der leeraars van beide evan- ische belijdenissen behartigd worden." Een commissie der synode werd benoemd om met den Broederraad der Duitsche evangelische belijdenis- kérk in verbinding te treden en in verbinding met de Lufhersche belijdenisbeweging tot de oprichting dezer hoogeschool over te gaan. (Hiermee wordt ideaal van prof. dr. Karl Barth vervuld: komt het tot de oprichting dezer hoogeschool. dan is het niet uitgesloten, dat Prof. Barth er hoogleeraar wordt. Red Een motie werd aangenomen, sympathie uitspre kend voor de pred kanten die op en om 10 en 17 Maart geleden hebben. Telegram i Hitier STICHTING WOLFHEZE Een ui ei Naar men ons meldt, heeft de Ver. verzorging van krankzinnigen het op Dinsdag 9 Mei a.s. de te Woifheze nagenoeg voltooide Psychiatrische Kliniek „Neder Veluwe officieel in gebruik te nemen. Deze kliniek, beihoo- rende tot de Stichting „Woifheze" is gelegen onmiddellijk bi) het Spoorwegstation Woifheze, op een terrein, groot circa 4,5 H.A en is bestemd voor de verpleging van geesteszieken; acute, zoo wel als chronische. Voor hun opneming is geen rechterlijke machtiging noodig, voor zoover zij althans zich niet tegen hun verpleging verzetten. Het odium van krankzinnigheid kan dergelijke patiënten aldus worden bespaard, hetgeen in vele gevallen een niet te onderschatten voordeel voo: hun maatschappelijke positie beteekent. Ook kun nen zenuwzieken worden opgenomen, voorzoo- er plaats beschikbaar blijft. De verpleegprijs dezelfde als in de Stichting Woifheze. Er is plaats voor 54 mannen en 76 vrouwen. Ruime werkplaaatsen, zoowel voor de ma als voor de vrouwen maken de beoefening der arbeidstherapie ruimschoots mogelijk terwijl voor de verpleegden fraaie tuinen zijn aangelegd en he! boschrijke terrein alle gelegenheid tot 't maken van wandelingen biedt. Het gebouw heeft een frontbreedte van 135 M. en heeft drie verdiep n- gen. Aan weerszijden van de hall zijn parterre uit gebouwd de veugels. links de vrouwenafdeeling en rechts de mannenafdeeling. Aao de vleugel- einden zijn de vertrekken voor de permanente Aan rijkskanselier Adolf Hitler werd het vol gend telegram gezonden: „Bij den leider en rijks- kanseher van het Duitsche volk klaagt de 2e vrije Gereformeerde synode die staatsorganen aan, die de vervolging der Evangelische kerk. met in Nassau-<Hessen, de verantwoordelijkheid dragen. De synode verzoekt den leider en rijks kanselier eerbiedig ccn zijn persoonlijk ingrijpen." Ten slotte besloot de synode, dat het financieel bestuur der kerken onder zeggenschap der kerke raden moest blijven staan en geen enkele regeling aanvaard kan worden, die dit zeggenschap zou wegnemen. Aan de gemeenten werd gezegd, dat het de taak der Gereformeerde gemeenten was, haar financieel® verzorging zonder staatshulp ter hand te nemen, opdat de zelfstandigheid der ge- eenten gewaarborgd zou zijn. Een commissie tot uitvoering dezer besluiten werd benoemd, voorzatter ds. Oltmann. Voorzitter der synode was dr. Jürges van Detmold. (Van onzen Duitschen correspondent) Bij wijze van protest tegen de arrestatie van predikanten in verschillende deelèn van het Duit sche rijk en hun overbrengen naar het bekende concentratiekamp Dachau werd Zondag in de Berlijnsabe kerken, waar p dikao-en der positieve belijdenis den dienst leidden, de klok niet geluid. Ik begaf mij x» den vroegen ochtend naar Dahlem. waar Ds. Niemöller in de Jezus Christus-kerk pred'kte. Dahlem is met slechts een der schoonste voorsteden der werelds.ad, bet is te- een begrip geworden op het gebied van den kerkelijken strijd. Hier vergaderde in het kerkelijk gemeentehuis reeds eenige nalen de Pruisische Synode onder praeses Koch en uit alle deelen van Groot-BerHjo komen zij, die zich voor het kerke lijk vraags.uk interesseenen naar Dahlem, om in de oude of de nieuwe kerk naar een verkondiging in het evangelie te luisteren. Op den Zondag Judïca had Ds. Niemöller tot tekst gekozen Psalm 41: „Zelfs de man mijns v red es, op wien ik vertrouwde, die mijn brood at, heeft de verzenen tegen mij grootelijks verheven. Maar Gij. o Heere. wees mij genadig en richt mij ik zal het vergelden. Hierbij weet ik, dat gij jan mij hebt en dat mijn vijand over mij nie: zal juichen". [>e belangstelling voor dezen dienst was zoo groot, dat op het altaar vele stoelen werden neer gezet, terwijl ook onder den kansel sommigen staande toehoorden. Na afloop van het eerste deel der liturgie deelde ds Niemöller vanaf den kansel mede, dat in het slotgebed ook gedacht zou worden aan een vijftal predikanten, die vanuit Saksen en Hessen zijn •gebracht naar het concentratiekamp Dachau, ondanks een nadrukkelijk protest der kerkelijke overheid. Voorts vertelde hij van een jeugdigen theoloog, die drie weken geleden in de buurt van Frankfort a d. Main op advies van den Duitsch-Christeliiken bisschop werd gearresteerd, terwijl zijn moeder een zware operatie moest ondergaan. De vader kreeg van den schrik een beroerte. „Niettemin mogen al zulke dingen odet leiden tot oppositie, want wij hebben ons te sch'kken naar den wil van God en zeggen: Uw wil geschiede!" Nadat in het slotgebed was gebeden voor allen die onder den druk der tijden gebukt gaan, bac' men gemeenschappelijk het Onze Vader en werd staande nog spontaan gezongen „Ach blijf met Uw genade bij ons. Heer. onze God". Door zijn eenvoud en inoerlijken ootmoed maakte deze dienst ook op ons, die bij dezen strijd met direct betrokken zijn, een onvergetelijk diepen indruk. HET WERK IN DE VERSTROOIING In het Maandblad der Geref. Kerken van België, tevens voor de verstrooide Geref. in Frankrijk, vqrtelt Ds. Maaskant weer een en ander over zijn tochten door Noord- Frankrijk. 't Zijn de voor ons, die „in 't veen zitten", maar heel „gewone" dingen. Doop en Avondmaal, maar ginds doorleeft men het zoo geheel anders: „Daar (in het Departement Yonne) was al eenige weken lang feest om de vreugde over de geboorte, maar dezen middag bereikte het feest zijn hoogtepunt nu deze ouders uit den mond Gods de verzekering zouden hooren, dat Hij naast hen zou staan in de opvoeding van deze kinderen, ja, ze met zijn kracht overschaduwen zou. Hier hebben de jonge ouders in de intieme sfeer van de gezellige huiskamer, waar alles zoo gewoon toegaat en niets de inleving in de heerlijk heid van Gods Verbond verstoort, het diep gevoeld, dat in hun zich neerbuigen voor God om zijn genade te ontvangen diezelfde genade tegelijkertijd in stroomen neergolft over de levens van hun kleine kinderen. Men moet het dan ook hebben meege maakt om te weten hoe krachtig en warm dat psalmvers (Ps. 105 5) wordt gezongen waarin de vastheid van het Verbond wordt bevestigd, wijl het hier geschiedt door ouders die iederen dag, door de Godsdienst loosheid van hun omgeving, versterkt wor den in de overtuiging, dat alleen in dat Verbond het heil ligt van hun kind. „Deze doopsbediening had plaats in het bijzijn van ongeveer 25 personen, het ge wone getal. In wijden boog zaten ze in de groote huiskamer. Op reis naar de Yonne had ik er al over nagedacht, hoe de doop van beide kindereD kon plaats hebben, daar het jongste nog maar 7 dagen was en dus de moeder nog niet hersteld. Maar dit pro bleem bleek volledig opgelost. De heele ver gadering was afgekomen naar het huis van de laatstgeborene. En toen ik mij nieuwe zorgen maakte nl. of dan de moeder van de kleinste er bij kon zijn, omdat het toch niet aanging de kleine in eigen huis te doopen buiten de tegenwoordigheid van de moeder, toen zag ik ze tot mijn groote ver bazing al de huiskamer binnenkomen en liggend op de divan heeft ze de heele gods dienstoefening meegemaakt. „Zoo valt een predikant op zijn Verstrooi- denreis van de eene rijkdom in de andere." DE KLOS IS AFGELOOPEN. In N. Holl. Kerkblad vertelt Ds. T a z e- 1 a a r over de opleiding tot predikant in ae Afgescheiden kerken vóór de stichting der Theol. School in 1854 en deelt de vol gende gebeurtenis mede: De student J. F. Bulens, evenals Wilden beest een origineel man, hield toen het zijn tijd was, een treffende, maar zeer korte tne- spraak over 2 Koningen 2 14m: „Waar is de Heere, de God van Elia, ja dezelve". Plotseling brak hij af en verliet den preek stoel met de woorden: „De klos is afgeloo- Een eerlijke student. Er zijn ook predi kanten geweest en ze zijn er misschien nog wel, wier klos was afgeloopen en die tocli door preeken! Schoolnieuws» THEOLOGISCHE SCHOOL TE KAMPEN „Sociale dag" Aan de Theol. School te Kampen is Vrij dag jl. een „Sooiale Dag'' gehouden, waar als sprekers optraden de heer A. Schil der van Den Haag met het onderwerp „Recht tot Werkstaking?" en de heer Mr J. Noteboom met het onderwerp Publieke armenzorg en Diaconie". Recht tot werkstaking? In een korte inleiding herinnert de heer Schilder aan een artikej van Prof. Dr H. Bavinck, verschenen in 1918, waarin deze klaagde over het feit, dat de Christelijke Etihiek over verschillende vraagstukken, waaronder ook werkstaking, zich onvoldoen de uitsprak. Zij, die heden ten dage nog steeds terugvallen op uitspraken, gedaan vóór 1918, i.e. in 1891 stellen zich daarmede dus tegenover Bavinck. In het eerste deel van zijn voordracht wil spr. behandelen de verhouding, waarin God Zich stelt tot den mensch en daarbij meer in het bizonder letten op de gezagsver houding. Wij belijden, dat God is een absolute God, Die den eisch van volko menheid stelt, ook aan den gevallen mensch. Het Goddelijk voorbeeld en onze eed ver plichten ons om in onzen arbeid naar de hoogst mogelijke prestatie te streven. Wij hebben voorts te denken aan dat an dere deel van onze belijdenis, dat God alles bestuurt, niet in het minst het leven van den mensch, dat is dat ook de arbeid, welke ieder van ons heden verrichten moot, niet maar een toevalligheid is. Al deze eisohen komen tot ieder mensch er is geen reden hier onderscheid te ma ken naar de begrippen van patroon of ar beider. Het begrip van .staken", d. i. teruggeven aan God van de door Hem aan den mensch verleende opdracht, treft dus evengoed den patroon, die b.v. aan een uitsluiting meedoet, die in z ij n geval niet strookt met zijn „gcddelijk beroep" Ongeoorloofde werkstaking Spr. wijst er op, hoe de zemde sto rend inwerkt, zoodat toestanden kun nen ontstaan, waarhij voortgaan op den weg, waarop wij staan, zonde zou zijn. Dan moeten wij weer denken aan de harmonie in Gods gansche Wet. en met alle kracht, die in ons is, staan naar de bestrijding van diie zonde. Dén. maar ook dén alleen, is te aanvaarden de werksta king, hetzij door patroon, hetzij door arbeider, hetzij door huisvrouw of keu kenmeisje, hetzij door slaaf; dén is zij ook een plicht Een werkstaking, door wie dan ook, individueel of mas saal, zónder zulke omstandigheden, is niet geoorloofd te noemen, is zelfs zon de. Het staken van het werk, in welke kwaliteit men ook staakt, (volkslei der, hoogleeraar, staatsman, dominé. patroon, arbeider of hoe dan cok) is alleen dan verantwoord, indien het do e 1 der staking zeer beslist is, zoo als élles moet zijn, tot God. Ook spr. wenscht dus de mogelijkheid va geoorloofde staking niet te ontkennen. Zeer in liet kort wijst spr. er op, dat ook de ge zagsverhouding van mensch tot mensch, i.e. bcit gezag van den patroon over den in zijn dienst zijnden arbeider, welk gezag door hem wordt aanvaard, hier onze aandacht verdient, dcch dat dit onderdeel een afzon derlijke voordracht waard is en ook hierom thans mag blijven rusten, omdat het, indien men eerst gesteld heelt het absolute gezag van G 1. van ondergeschikte beteekenis is Het Sociaal Congres van 1891 Vervolgens toont spr. aan, dat de door hem gestelde gedachte niet strijdt tegen, maar naar zijn overtuiging juist overeen stemt met de meeningen, uitgesproken op en de conclusies, aangenomen door het Sociaal Congres van 1891. De fout van de huidige practijk Ls, dat zij wél zich gedekt kan ach ten door de 1 e 11 e r van die conclusies, maar in wezen strijdt togen oen geest van dat Congres; tegen den geest van onze men- schen van dien tijd. Op deze en andere gronden, meent spr., dat wij een beroep op dat Congres in den vorm van con clusi es-ci tecren-zond er-m eer moeten wraken. Dat de Kerk spreke Overgaande tot het laatste deel van zijn voordracht, stelt spr. vast, dat de stakings- practijk van de laatste tijden menigmaal is oen overtreding van het derde, vierde, zesde, achtste en ook van het vijfde gebod, en dat er dus wél reden is om te hopen, mét Prof. Bavinck, dat de Kerk zich niet langer onthoude van een be handeling van dit vraagstuk, en dat het ook onze plioht is te bestrijden de dwaling van hen, die leeren, dat de Kerk hier juist géén taak heeft. Spr. motiveert, waarom hij het een plioht der Kerk, nu in engeren zin genomen, (dus ook van de ambtsdragers, ook van de pre dikanten), aoht, om zich hier duidelijk uit te spreken, zóó, dat zij inderdaad leiding geeft aan het leven van haar leden, opdat deze niet zondigen. Hij wijst hierbij op uit latingen van vele van onze voormannen. Een aantal gestelde vragen werden door spr. uitvoerig beantwoord. De leiding van deze vergadering was in handen van den Rector, Prei Dr S. Greij- d a n u s. 1914-1918, n.l. „Een oorlog om afzetmarkten". In de antwoorden betreffen.de een ev. nieu wen oorlog komt de jonge Rus-politicus hier en daar al aardig om den hoek kijken. De 15-jarige voorziet: „De Japanners willen te gen ons een oorlog beginnen", een antwoord, dat 3 keer ook andere knapen geven. Voorts schijnt in Rusland een oorlog wel ongeveer zeker: „Hij komt in ieder geval" (11V& jaar). Of: „misschien" (10 jaar). Maar in elk geval: „Wij hebben ons roode leger" (di versen) en „wij zullen overwinnen" (meisje van 14 jaar) Welk vak? De antwoorden op de vraag naar het te kiezen vak zijn bijna alle in den zelfden geest gedrenkt; de jonge Rus wil worden: roodgardist, vliegenier, electro-ingenieur, me taaldraaier maar de 11-jarige dochter van een apothekersbediende heeft zachtmoediger plannen: „dokter, want ik wil zieke men- schen helpen". Vraagt men de Russische jeugd naar haar mooiste herinneringen, dan zijn deze meestal militair geladen: „militaire parade", ^na- van de infanterie", „in het kamp". Hun levensideaal. Tenslotte: hoe staat het met de idealen van de Russische jeugd? De antwoorden zijn typeerend voor het volk, waarvan zij de toe komst is. „Ik wil probeeren de kapitalisten te verslaan zegt een 11-jarige jongeling en een 13-jarige zet het nog wat breeder op: ,Dö wereldrevolutie". De meisjes zijn in Rusland wat kalmer: „Ik zou op zee willen varen enik wou dat alles voor iedereen gratis was". De jongen, die een spanen griffeldoos verdient: „Goeie rapporten krijgen en goed leeren". En zijn geestverwant: „Leeren en werken". Van den zoon van een boekhouder kan men het beter vergeven dan vergeten, dat hij als ideaal heeft: „Met gas gevulde medische lampen uit te vinden". Laat ons eindigen met de 10-jarige Tonja Chaimewitsj die het voor al haar vriendjes goed maakt door te stellen: „Alles begrijpen en vroolyk zijn". Salomo zag dat anders in PROF. Dr. P. ZEEMAN Wordt 70 jaar en W. van Amsterdam stellen den Raad aan prof. dr. P. Zeeman op rijn verzoek eervol ontslag te verleenen uit zijn betrdek.ng van gewoon hoogleeraar aan de Gemeente Universi- it, met ingang van 16 September a.s. ONDERWIJSBENOEMINGEN Benoemd tot tijd. onderwijzer aan de Prof Gunimgschool te 's-Gravenhage de heer C. W e s t s t ij n. te Loosduinen. Benoemd tot onderwijzer aan de Chr. Nat. School te Bergum de heer J. M e ij e r, thans in geiijke betrekking te Munmerwoude Hoe kinderen denken In Rusland. In aansluiting op de selectie uit de ant woorden van Fransche kinderen op 'n 15-tal vragen, hun gesteld door de redactie van de Panjsche courant „Marianne", volgt thans een bloemlezing uit die van de Russische schooljeugd op dezelfde vragen, ook in „Het Kind" afgedrukt Wat ons hier opvalt, zijn de bijna eenstem mige antwoorden op de vraag: „Waarom houd je van je ouders?" Immers wordt in Rusland volgens de wetten der Komsomol (jeugdorganisatie) t.o.v. de ouders nu juist met het summum van eerbied gevraagd. Wel nu, we lezen in negen van de elf antwoor den als begin: „Ik houd van hen", ofschoon gevraagd is: „waarom". Een mooie trek in het kind, ook het Russische kind: nog eens te willen uiten, wat voorop staat Het waarom wordt dan ook niet diep door dacht en misschien wel het juist getypeerd in het antwoord van de 10-jarige dochter van een arts: „Omdat ik ze van kind af Ken .(Deze zelfde jongedame geeft als ant woord op de vraag, welk vak je kiezen wil: balletdanseres). Van Gods bestaan. Hoever reeds het gif der Godloochening in de Russische kinderharten is doorgevreten blijkt voldoende uit de antwoorden op de desbetreffende (4e) vraag. „Kletspraatjes", „bedenksels", „verzinsels", „sprookjes", „uit gedacht door de priesters", ziedaar enkele meenmngen, en verder loopen de antwoor den samen in het steeds terugkeerend „Hij bestaat niet'. Huwelijk en kinderen Op de, overigens aan kinderen wel won derlijke vraag: „Wat denk je van het huwe lijk, van de meisjes (jongens). Zou je kin deren willen hebben?" zijn de antwoorden kenmerkend voor de inwerking van het Com munistisch denken op de Russische jeugd. Wat dunkt u van dezen 11-jarigen pacifist: "Krijgsvolk heeft het niet erg noodig om te trouwen". Een flinke terechtwijzing aan zijn vragers gaf een 15-jarige knaap: „Het is nog wat vroeg om over trouwen te spreken". Nog iets militanter dan de 11-jarige zegt het een 13-jarige: „Ik zal een krijgsman zijn en dan is een vrouw slechts een hinderpaal". Zeer beslist is reeds de 12-jarige, die antwoordde: „Kinderen wil ik niet hebben, m'n vrouw moet werken". Verstandig klinkt het van een lo-jange: „Daar denk ik heelemaal niets over en eveneens (14 jaar): „Over het hu wehjk heb ik nooit nagedacht, wel over mijn lessen Over den en over een oorlog Opmerkelijk is, dat verscheiden Russische kinderen overeenstemden in een heider in zicht to.v. '">n de oorzavca van den oorlog ZENDING EN PHILANTHROPE ACADEMISCHE EXAMENS RIJKSUNIVERSITEIT TE UTRECHT. GesM Rechten: cand.ex., de heer E. A. van Nieuwen- hoven Helbaoh. Wis- en Natuurkunde (hoofdvak Natuurk.)j doet. ex., de heeren B. Kahn on C. Krijgsman, R.K. HANDEUSHOOGESCHUOL TE TIL BURG. Gesl.: Handelswetenschappen: propaed. M Bles, Tilburg; P F M 1 R.K. UNIVERSITEIT TE NIJMEGEN. Gesl-S Rechten: cand.ex., de heer I. Goemans,- Heem stede. AmsteTdai UTRECHT. Opger. 6 cand.. niet opgek. 1« J. J F Hoyng. Bilthoven; de heeren MACHINISTEN DEN HAAG. Gesl voor dlpL A: J R Meijer, Meijer. GoTssel; J M Steendara en I J Vreke. Vliesamgen: B Wijbenger, Alphen a, d. Rijn; L Boogert, Rotterdam. Van den uitgever J. N. Voorhoeve te Den Heag ontvingen wij een prachtige col lectie belooningskaartjes voor de Zondags school. Deze kaartjes zijn in heldere kleu ren uitgevicicird en zullen vooral kinderen toespreken. Over 't algemeen zijn 't aardige plaatjes, die de kinderen met vreugde zul len ontvangen en dankbaar bewaren. Alle kaartjes zijn van een korte Bijbeltekst voor zien en»zijn welkom evangelisatie-materiaal. De groote kaarten inzonderheid zijn ju weeltjes voor den arbeid op dit terrein. Er zijn ware schilderijtjes bij. En waar elke kaart van een koordje voorzien is, kunnen ze zóó in huis- of slaapkamer worden op gehangen. Wie uit ervaring weet, welk een blijd schap zulk een kleurig en fleurig geschenk in kinderharten brengt, zal deze uitgave met ingenomenheid begroeten. Onze Zon dagsscholen zullen goed doen er eens ken nis mee te maken. Voor weinig geld heeft men hier een sohat van hulpmateriaal, dat vreugde zal en zegen kan brengen. KORTE BERICHTEN Voorzien van talrijke kiekjes, is ver schenen het jaarverslag 1934 der Centr. Verg. voor Gezondheidskolonies Wetenschap. TWEEDE AFLEVERING VAN „HISTORIA" Met ingenomenheid hebben we onlangs de verschijning van dit maandschrift voer ge schiedenis begroet. En thans ligt van deze mooie uitgave van Kemink en Zoon N.V., Over den Dom te Utrecht, de tweede afleve ring vóór ons. Hierin worden de volgende artikelen op genomen: Wet honderd jaren vermogen, door H. VersfeitVan Hardenhroek; De mislukte December-opstand van 1825 in Rusland, door Mr H. J. A. van Son; De rol dor Loire- j kastoelen in de Fransche Geschiedenis, door W. II. J. van Heemstra; De heldin van Geëtö, door Mr E. van Beusekom; Het laat ste beleg van Naarden, door Dr B. D. E. Kraft. Dit tij'dsohrift bedoelt te geven interes sante verhalen en beschrijvingen van wei nig bekende gebeurtenissen uit de oudere en nieuwe geschiedenis. Uit de twee ver schenen afleveringen blijkt, dat dit doel op boeiende wijze wordt nagestreefd. De auteurs maken ernstige studie van oude en nieuwe bronnen, maar t resultaat van hun onderzoek geven ze in zoodanigen vorm, dat ieder, die van geschiedenis houdt, met be langstelling hun bijdragen zal volgen. Dit tijdschrift, in twee kleuren uitge voerd en op prachtig papier geel.nkt, wordt bovendien op voorname wijze geïllustreerd. Slechts één opmerking.' Het eerste artikel vangt aan met de mededeeling, dat ,,'t bijna een jaar geleden is", dat de „Pelikaan" zijn prachtige retourvlucht naar Indië deed, en met deze prestatie nog in het geheugen, brengt de „Uiver" ons weder ni iuwe ver rassingen". Dat doet anno April 1935 wel een beetje vreemd aan! Maar deze opmerking wil slechts een «klein bewijs zijn, dat. wij van don inhoud van „Historia" met belangstelling kennis mimen. Wij wenschen dit mooie maand schrift een goed begin en lange historie!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1935 | | pagina 10