N AT IO N A L E
Conferentie der Luther-Akademie
te Sondershausen
LEVENSVERZEKE RING-BANK
Geen koersverliezen bij een
Beleggings-Polis
der „Nationale"
DE VROME
OPENBARE SCHOOL
Wat men durft zeggen
Het „Comité Propaganda Openbare School
in Rotterdam-Zuid" heeft de verregaande
brutaliteit het volgende lasterlijke pamflet
de wereld in te sturen:
Ouders! Gij kiest voor Uw kinderen
natuurlijk de Openbare School!
Gij kiest
niet de Christelijke of Roomsch-Katholieke
school, omdat die in ons volk verdeeldheid
zaait en: „Wee het volk, dat in zichzelf
verdeeld is!"
Niet de Christelijke of Roomsah-Katholie-
ke school, waar de kinderen door de bespre
king van kerkelijke en politieke twistpunten
worden opgevoed tot Hervormde Nederlan
ders, Gereformeerde Nederlanders, Kerste-
niaanscihe Nederlanders, Roomsch-Katholie
ke Nederlanders en al naar het stempel
van de school tot nog vele andere soorten
van Nerjerlaniders meer;
Niet de Chr. of R.K. school, waar vanzelf
sprekend de verdraagzaamheid, dat koste
lijke nationale goed, uit den booze moet zijn;
Niet de Chr. of R.K. school, waar men de
Vadei'landsche Geschiedenis geweld aan
doen moet, om het eigen politieke of gods
dienstige beginsel in een glorieuzer licht te
doen verschijnen;
maar gij kiest in het belang van Uw kind
en in het belang van de eenheid der Neder-
lamdsche natie wèl de Openbare school met
het beginsel der algemeene menschenliefde,
verdraagzaamheid en nauwgezette plichtsbe
trachting.
r/rerztierofADPitK
lllLVtPHH
E.G.
Filiaal in ROTTERDAM:
le PIJNACKERSTRAAT IU, Telefoon «3123
Gij kiest dus
Wel de openbare school, die opvoedt tot
alle Christelijke en maatschappelijke deug
den, waar dus wel rekening wordt gehou
den met God en zijn gebod;
Wel de Openbare school, waar het onder
wijs is doortrokken van een echt Christelij
ker! geest van verdraagzaamheid.
Wel de Openbare school, waar uw kind
eerbied wordt ingeprent voor het Goddelijke,
ook zooals andersdenkenden dat zien en be-
Wel de Openbare school, waar Uw kind
wordt opgevoed tot verantwoordelijkheidsbe
sef en getrouwe plichtsbetrachting;
Wel de Openbare school, waar Uw kind
de geschiedenis van zijn volk leert kennen,
zooals die werkelijk is, zonder verdraaiing
der feiten;
Wel de Openbare school, waar de leer
krachten iets voor Uw kinderen „over heb
ben" (schoolreisje*, Vacantie-Kinderfeest
e.a.);
Wel de Openbare school, waar huis en
school het natuurlijk contact vinden en be
waren, zoekend hetzelfde doel (Ouderavon
den enz.).
Zóó is de Openbare school! Zendt Uw kin
deren daarheen! Oók Uw kinderen, die reeds
een Chr. of R.K. school bezoeken! Gij zijt
voor Uw kinderen verantwoordelijk!
Wij nemen dit zeldzaam brutale en onge
meen leugenachtige pamflet zonder commen
taar op om ons Christelijk volksdeel onder
het oog te brengen, wat men alzoo durft te
schrijven.
Het is har jammer, dat men bij de stellers
van dit stuk niets terugvindt van de heer
lijke eigensohappen welke de openbare
school heet aan te kweeken. Zij weigeren
zelfs schaamrood te worden.
HERV. GEREF. KNAPENBOND
Bovengenoemde Bond organiseerde 1.1.
Donderdag een zgn. „Jongensdag" in Rhe-
nen. Ruim 300 knapen waren plm. 10 uur
bijeen, waarna een wandeling werd gemaakt
in de eohoone bosschen.
Om elf uur opende de voorzitter, M.
Noteboom de openluchtvargadering.
waarna de heer Z. H. de Groot sprak
over Markus 1 40. Daarna vertelde de hear
Will em se van Utrecht een boeiend
verhaal. De imdeelredaciour de heer Ver-
ROFFELR1JMEN.
COLLECTEEREN
Collecteeren is een baantje
Dat niet ieder ambieert,
En toch wordt in onze kringen
Dag aan dag gecollecteerd.
Met of zonder veel ambitie,
Zelden zonder, meestal met,
Worden dikwijls vele kleintjes
In één groote omgezet.
Het is lang niet steeds hetzelfde
Waar je voor te velde trekt,
Maar het zijn dezelfde menschen
Waar je steeds wordt afgebekt.
Niet altijd hetzelfde smoesje
Wordt daar kosteloos verkocht
Neen, het geldt hier: vele vonden
Heeft de gierigaard gezocht
En..gevonden; bijna geestig,
Soms haast snedig, zelden grof
(Zonder ooit een cent te geven!)
Schiet zoo'n wezen uit z'n slof.
Zoo vertelde me een lezer;
Voor het Rusland-Comité
Kwam ik bij een rijken broeder
,J)ie nooit aan gebedel dee";
Dat de nood in Rusland groot is
Zette ik hem uitelkaar
En hij wilde wel erkennen:
Ja, daar was wel wat van waar
En tóch werd ik weggezonden
Met een ongehoorde zet
Die ik nimmer zal vergeten:
,,'t Is nog heel ver van mijn bed!"
(Nadruk verboden.)
LEO LENS
boom uit Gouda deelde mede, dat het beste
verslag van den Jongensdag zou worden
bekroond en tenslotte sloot Ds Klüsener
het samenzijn met een kort krachtig slot
woord en dank aan God.
Ouwehands dierenpark werd bezichtigd,
een tocht word gemaakt naar de Grebbeberg,
waarna de jongens vertrokken naar Noord*
Zuid, Oost en West dankbaar en voldaan,
ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1934 DERDE BLAD PAG. 9
Een katapult-vliegtuig, een der merkwaardigheden van Bij de Dollfuss-herdenking van het Vaderlandsche Front zaten op de eerste rijen (v. L n. rj de heeren Schuschnigg,
het moderne gevechtsschip, op de vlootweek te Chatham. StarhembergStockinger, Buresch, Neustadter-Stürmer en Fey
De Duce, in een van zijn karak
teristieke houdingen tijdens de,
Italiaansche vlootoefeningen.
De Canadeezen Reid en Eyling voor hun vlieg
tuig dat bij een poging om het lange afstand
record van Codos en Rossi te breken defect
geraakte en op Hendon moest dalen. Te Hatfield,
wordt het defect hersteld.
regeering welkom heet, terwijl hij gekomen
is in naam van de kerk. De DuitsChers zijn
hier al aan gewend, hoewel de meesten er
niet mee sympa/thiseeren. Vooral onder de
studenten vindt de beweging der „Duitsche
Christenen", die de kerk tot een staatskerk
wil maken, weinig „Anklang". Men leeft hier
in het vast vertrouwen dat deze beweging
maar van tijdelijke aard is. Oi het waar is?
Als buitenlanders valt het ons herhaaldelijk
op dat de predikanten in Duitsohland onder
een zekere druk leven. Zij durven zich niet
vrij uit te spreken. Steeds zijn ze uiterst
voorzichtig in het kiezen van hun bewoor
dingen. Zij, althans velen, zouden zich mis
schien ook niet vrij uit kunnen spreken, om
dat ze wél weten dat de beweging van Rijks
bisschop Muller niet goed is, maar niet
weten hoe dan wel precies de verhouding van
keik en staat moet zijn. Voorloopig zijn ze
nog niet verder dan dat ze de kerk los ma
ken van de staat en haar op zichzelf be
schouwen.
Van groot belang waren de mededeelingen
die Prof. Koch uit Weenen in de loop van
de vorige week deed over de toestand in
Oost-Europa.
De Protestanten in de Oost-Europeesche
landen hebben het niet gemakkelijk. Rome
spant zich tot het uiterste in om de macht
daar in handen te krijgen. Men behoeft
slechts te denken aan de Katholiseering van
Oostenrijk, die voor eenige tijd Grondwette
lijk een voldongen feit is geworden. In dit
land, als ook in Letland, Litauen en Roeme
nië wordt door de Roomsch-Katholieke kerk
sterk propaganda gemaakt tegen het Pro
testantisme, in het bijzonder tegen het
Duitsche Protestantisme. Bovendien doet
Rome nog meer. In de genoemde landen, die
immers grenzen aan de Sovjet-republiek, be
reidt de R.K. kerk zich voor op een missie
op groote schaal naar Rusland. Geestelijken
worden voorbereid op een school die spe
ciaal voor dit doel is ingesteld in Rome. Zoo
wordt dus door Rome een leger gevormd
en opgesteld aan de Russische grens om,
wanneer de tijd daar is, dit lanid te bestor-
En toch, ondanks de zware tegen/werking
is het Protestantisme in deze landen de laat
ste jaren geweldig toegenomen. De „Los van
Roime'Mbewegmg is in de laatste maanden
erg aangewakkerd. Na de strijd van 1215
Febr. 1.1. kwamen op de 16e Febr. tat van
menschen bij de dominee's voor opname in
de Protestantsche Luthersche kerk. Hoewel
ze vroeger katholiek waren, gaan ze naar
de Evangelischen over. Vanaf 16-Febr. tot 15
Juli zijn niet minder dan 20000 menschen
overgegaan tot het Protestantisme.
Ook in Oekraine is een groote opleving
waar te nemen. Voor enkele tientallen jaren
waren hier 35000 evangelischen. Dit neemt
nu erg toe. De laatste 6-S jaren zijn er 20.000
evangelischen bijgekomen.
De getallen, aan de juistheid waarvan niet
te twijfelen valt, spreken voor zichzelf.
Oost-Europa is niet Geopalitisch. maar ook
kerkelijk een „eigenstandig" gebied. Men be
gint hier te hooren de roep Gods in de open
baring van Jezus Christus.
Als eerstvolgende belangrijke lezing staat
op het programma der conferentie e>en rede
van Pref. Althaus, de grootste der Duitsche
theologen, over het onderwerp: Germaan-,
sche religie en geloof aan Jezus Christus,
waarover we later hopen, te kunnen
schrijver*.
Aan de Berlijnsche reclamezuilen zijn de eerste proclamaties verschenen
betreffefide de verkiezingen op 19 Augustus a.s.
Hoe te Giethoorn op een regendag een begrafenis plaats vindt, alles per ojui-vaderlandsche punter.
Mêt vorstelijk-slot te Sondershausen, waarin de Luther-Academie. is ondergebracht.
groepbeweging, tot het individu en tot het
middelpunt der religieuze nood van onze
tijd, namelijk om voortdurend voorbijgaan
aan en voorbijzien van die eene, een ieder
bekende, gesloten deur in ons eigen inner
lijk; de deur waarachter wij te gelijk onze
schande."èn God weten. We houden ons be
zig met allerlei dingen, ook op philantro-
pisoh gebied, om maar geen tijd te hebben
die deur vastbesloten te openen en er door
naar binnen te gaan. De vroegere theoreti
sche, intellectueele bewijsvoering over het
bestaan of niet bestaan van God, kan ons de
deur niet openen, maar van het werkelijke
leven uit, moeten we de praktische vraag
stellen: „Hoe staat het met joiu en in jou?".
Slechts die menschen vinden de ware ge
meenschap, die de deur van het diepste in
nerlijk geopend hebben en staan in het volle
Licht van Gods genade. Elke poging de ge
meenschap als eerste en eenige te verwerke
lijken, die aan dje cfcur voorbijgaat, kan
slechts daartoe leiden, dat de menschen in
duisternis naast elkaar wandelen, om elkaar
spoedig weer kwijt te raken.
Inderdaad was deze godsdienstoefening
een prachtige opening der conferentie. Heel
waar was het begroetingswoord van lands-
bisschop Marahrens, waarin hij betoogde dat
Duitsohland in deze tijd het contact met het
protestantsche buitenland zoo noodig heej.
De Duitsche kerk maakt een moeilijke tijd
door. Ze worstelt op 't oogenhlik met heel
moeilijke prblemen: Het wezen en de vorm
van de kerk. haar verhouding tot de Staat
en tot de „Volksordnung", de belijdenisvraag
verhouding oecumeniciteit en nationaliteit,
en zoo veel andere.
Het doet een buitenlander erg vreemd aan
wanneer en op de begroetingsavond, waar
verschillende afgevaardigden van de omlig
gende plaatsen en streken een begroetings
woord spreken, een landSbisschop opstaat in
S.A.-unifomn en de buitenlanders namens cle
(Van een bijzonderen medewerker)"
Een goede gelegenheid om iets te weten te
komen en iets te leeren verstaan van de ver
houdingen en de toestanden binnen het ver
band van de Duitsche Evangelisoli-Luther-
sche kerk biedt de conferentie die dezer da
gen gehouden wordt in het oude residentie
stadje van de vorsten van Schwarzburg-
Sondershausen te Sondershausen. Deze con
ferentie gaat uit van de Luther-Akademie
die gevestigd is in liet oude vorstelijke slot,
waar momenteel Vorstin Anna Louise nog
haar verblijf heeft. Dit laatste zij daarom
als bijzonderheid vernield, omdat deze vor
stin een nicht is van wijlen Prins Hendrik.
Het doel van de Lutlier-Akadeimie is door
wetenschappelijk onderzoek de oecumeni
sche gedachte te bevorderen. Uit vele landen
zijn vertegenwoordigers aanwezig der Lu
thersche Kerk. Vooral de Baltisdie landen
zijn dit jaar goed vertegenwoordigd, zoodat
het mogelijk is ook uit die landen iets te
hooren over de toestand der keik, wat voor
al voor Holland ook van belang is, omdat
niet zooveel berichten dienaangaande ons
land bereiken. Als eenige niet-Lutiheranen
zijn hier aanwezig vier Hollandsohe Calvi
nistische studenten.
De bedoeling van dit en de volgende ver
slagen is niet een volledige weergave te ge
ven van alle lezingen en toespraken. Slechts
de talloos vele indrukken die men krijgt uit
de redevoeringen en besprekingen zullen
hier trachten samen te vatten.
De conferentie wrerd geopend Zondag 29
Juli met een godsdienstoefening in de Tri-
nitatiskeik. Hij werd geleid door Prof. Ru-
nestam uit Upsala. Uitgaande van 't feit der
mensdhelijke radeloosheid en van de behoef
te aan een leider, die tegenwoordig in veel
landen tot uiting komt, kwam de prediker,
die sterk onder invloed staat van de Oxford-