tweede blad pag. 5 volkseenheids- conferentie Neem 'n "AKKERTJE" BINNENLAND. Dinsdag is mei 1934 Jacobus II m Willem III Inspecteeren hm troepen. De jam Ujksehe militaire parade te Aldershot is steeds een belang rijk evenement voor het Engelsche leger. Een nummer in historische uniformen. De inwoners van de pas geannexeerde dorpen Ferms en Hoogvliet brengen op uitnoodiging van burgemeester Ltröog- leever Fortuyn een bezoek aan lnet Rotterdamsche raadhuis. Een delegatie uit het Saargebied passeert de Madeleinekerk te Parijs bij de viering van 't feest van Ste. Jeanne d'Arc. De verschillende steden uit het Saargebied dragen wapenschilden mee. Een gedeelte van de stad Campo Lung die in vlammen opging tijdens de branden in West-Roemeniè, waar, langen tijd geen regen viel. Het echtpaar Arie Olivier en Teuntje Olivier- van Steijn. te Asperen, hoopt Donderdag 17 Mei zijn 50-jar, echtvereeniging te herdenken. Beiden mogen zien nog in een vrij goede gezondheid verheugen. De brui degom is in Asperen en omgeving een goede bekende. Hij was o.a. gedurende 'n tiental jaren lid van den Gemeente raad en vanaf de oprichting tot op heden bestuurslid van de vereeniging Het Groene Kruis". Een grappige hindernis, die genomen moest worden door de deelnemers aan hei ruiterfeest te Cheltenham. NOG ENKELE REFERATEN Op de „Volkseenheidsconfereniie" voor studenten, te Zeist gehouden, sprak Vrijdag morgen Dr H. G. W. van der Wielen namens het Dietsch Studentenverbond over eb wel volgens deze stellingen: 1. De Nederlandeche volks gemeenschap be- 2. De Kederlandsohe Volksgemeenschap is land en Vlaanderen, een twee-eenheid, die be stemd is uit te groeien tot één eenheid. 3. De waarde van deze volksgemeenschap ligt tel het fedt, d<at zij door de eeuwen heen draag ster is van ons cultuuT-geheel, en tevens vorm geeft aan elk van onze persoonlijke cultuur. mlijkheid. die in zich zelf waarde beeft. 5. Niemand die in fedte blijkt deel te hebben •an onze cultuur wenschen wij uit onze volks- Dietsch Studenten Verbond wil, zoo ver dit op zijn specifiek studenten-arbeidster rein ligt, alle culturecle krachten der Neder- landsche 'volksgemeenschap In den breeds-ten •In van het woord tot de grootst mogelijke ontplooiing en eenheid trachten te brengen. Mede in aanfluiting op deze lezing spi'ak middags namens de N.C.S.V. de heer A. M. Brouwer over „De N.C.S.V. en de politieke en sociologische verschillen in het Nederlandsche volk". Uit a volgt, dat zq niei flieke richting hij ook Sluiten. Uit b volgt, dat zij te dentenlcven. Zij tracht de studiezin van de leden in hu: eigen vak acht hen te doordi jeest ook op het De s^identenwe: ■eld prikkelen 3e politiek. zijn 1 [rek kelijk isolement een bepaalde plaats tussclvcn de Verschillende bevolkingsgroepen in. a. Eenerzljds is dit isolement een gevaai Voor de toekomstige dienende functie van ae intellectueel in het volksgeheel. nderzijds -olkim hillonde kanten en zijn aangego- vereenigen. En i dit programma De N.C.S.V. tracht de vnn haar arbeid, zooals d:( past in de verwenkei ij kinj werkverdecling toe. Na deze lezing sprak Dr L. W. G Sc hol ten, namens de Calvinistische 'uiidentenhenveging over: T. Volkseenheid en godsdienstige verscheiden heid omvat een andere vraagstelling dan staats- eenheid en godsdienstige vet schei denheid. 2. Als machtige geestelijke factor voor de versterking der volkseenheid trekt de gods dienstige eenheid de aandacht van hen. die door de staatsmacht de volkseenheid wenschen nde de godedenstige verscheidenheid. Het begrip volkseenheid krijgt daardoor andere inhoud en de invloed der staatsmacht wordt terug ge- 4. Deze tolerantie-gedachte sluit geenszins in d« ontkenning van het exclusivistische karak ter van elke godsdienst; evenmin loochent ze de h^agodsdlenstige> in hét openbare leven en is niet identiek met de aanvaarding van een kleur loos, bloedeloos en religieus irrelevant Christen dom boven geloofsverdeeldheid 5. De opvatting van Oranje, - tische ia geworden, onttrekt 'i de Calvl ;t 's menschen hooge en strikt persoonlijke karakter der religie, anderzijds als gevolg van de leer der voorbeschikking. zooal3 Oranje dit ting hoid ei pllceert staatseenheid soheldenheid en daar ndlct godsdienetvrij- godsdienstige ver- volkseenheid en gods- I denheid. 7. Ook buiten de calvinistische kring is deze opvatting in het NoorduNederlandsohe staats wezen feitelijk aanvaard en deel geworden van het volkskarakter. Daardoor vertegenwoordigt de anti-revolutionaire of christelijk-historische richting, die dit als principe heeft aangenomen, do grondtoon van ons volkskaraktei heeft i reeks 157 nd. leid i n Orai „De Zelfstandigheid van het Friesche Volk in de Nederland sche Staat". 2. Er bestaat een Friesch volk, zich uitend in een .eigen taal. Door middel van de Frleecho beweging is het bezig met de versterking, zui vering en opbouw van een eigen cultuur. 3. In de Nederlandsche staat (in welken vorm ook) behoort het Friesahe volk (bewesten de 4. In dé richting van autonomie, hetzij per soonlijkheids-, hetzij gebieds-autonomie, moet de juiste vorm gezocht worden, Friesche volk èi 5. Samenwerking van beide deelen der Ne derlandsche Studentengemeenschap. gegrom lerlandsche i ch 1 Zaterdagmorgen sprak namens de Unie WJi R.K. Studentenvereeuigingen P. Geise O.F.M., over het onderwerp „Volk en Kerk" 1. Het gebruik van het woord „nationaal" is misleidend. Voor alles is noodig een strikte bepaling wat dit begrip Inhoudt. 3. De Kerk heeft krachtens het^ specifick- dus ligt haar specifiek eigen activiteit op een 3. Daar de Katholieke leer kent het harmo- Hij zeide om.: Binnen de eenheid van een volk. e?n ver schijnsel opgebouwd uit verschillènde factoren (o. w. de voornaamste zijn: a natuurlijke ver wantschap: b. gemeenschappelijke-taal, cultuur w. o. ook religie en historie; c. gemeen schappelijke staatsvorm indieu.mogalijk door zoovelen als mogelijk is aanvaara en d. volksbesef), doen zich steeds strevingen vóór. die tot groepsvorming leiden (a. om bdlangen: b. van culturee-lcn w.o. religieuzen aard). D.se strevingen zijn toe te juichen, da-ii- zij de kans bieden tot verheffing en ontwikkeling van het economische en geestelijke levenspeil van de betreffende groepen en van het volk Bij belangenbotsingcn en bij geestelijke te genstellingen vraagt het volksleven echter van de groepen: 1. bereidheid zichzelf niet als het inbegrip, maar als onderdeel van het gfootere gohc-el (het volk) te zien; 2. bereidheid daarmede het rqcht van andere groepen op welvaart en op zel&tandig en vol ledig deelnemen aan de cultuur fw.o. de religie) 3. bereidheid eigen economise!) en geestelijk Inzicht (als mensehelijk-onvollefhg) aan dat der andere groepen te toetsen. Deze drievoudige bereidheid wordt bedoeld, als wij spreken van verdraagzaamheid. Voor ons ls deze verdraagzaamheid gegrond in het Christelijk geloof: 1. omdat wij in de geestelijke ontwikkeling van een volk een „Himweis" zien naar het Koninkrijk Gods; 2. omdat wij in de ontwikkeling der persoon lijkheid (d.w.z. de vrije verovering van eigen- overtuiging) de door God gewilde bestemming van den mensch zien en wij uit godsdienstigen mogelijk willen waarborgen. Do groepsvorming vindt daarom eerst haar volkseenheid gevaarlijk wordt. De grens wordt door het volk in zijn daartoe gekozen en aan. vaarde organen vastgesteld. Do V.C.S.B. is van oordeel, dat tot groote schade van het volk de verdraagzaamheid in dezen tijd gevaar loopt als leidend beginsel van alle groepen te worden vergoten. 's Middags beeft de voorzitter de confe rentie met ecnige woorden gesloten. De bereidheid tot luisteren werd aange troffen. Luisteren is noodig in het leven. Als voorbeeld van de moedlijkiheden die naar voren kwamen' noemt spr. het begrip natie. Hierover moeten we volgende keer ook meer ails student spreken. Wat het politieke betreft is te weinig de grondbesohouwing gezien. Over al deze punten moet een meer systematisch betocg gehouden worden. Tenslotte is naar voren gekomen, dat de student te veel geïsoleerd leeft: de arbeider, de boer, de werkgever en de middenstander moeten gezocht- Het mooie was echter, dat we eikaars mensoh- zijn beleefd hebben. uit zoo'n nieuw handig zakdoosje bij Gevalle kou, Griep, Influenza. DE ..STEM DES VOLKS" EN HET WILHELMUS OOK DE S.D.A.P. MOET HET ZINGEN In de „Sociaal Democraat" keurt de heer E. Boekman de houding af van „Dc Stem des Volks" te Amsterdam, die haar medewerking weigerde aan het Stadion concert, omdat het Wilhelmus op het pro gramma voorkomt. Dc lieer Boekman schrijft o.a: „Geen groep in Nederland, welke zij ook moge wezen, heeft het recht het Wilhelmus te gebruiken als strijdlied tegen een andere groep van het Nederlandsche volk. Want voor dc eene groep om de traditie, voor de andere om de bedoeling, voor nog een an dere om de schoonheid, moet dit het lied zijn, dat het Nederlandsche voJk ook inder daad kan vereenigen. En wij, sociaal-demo craten, wij behooren tot dat volk en willen, dat het een Nederlandsch volk blijft, kn daarom hebben wij evenzeer recht op dat lied als elke andere strooming in dat volk. Onze tegenstanders misbruiken het ..Wil helmus'' tegen ons. Maar maken wij het dien tegenstanders niet erg gemakkelijk dit te blijven doen, door onze onthouding? Wanneer men verklaart, het „Wilhelmus" niet te willen zingen, niet, omdat men prin- cipieele bezwaren heeft, maar omdat onze tegenstanders hetv tot nu toe tegen ons ge bruiken, dan volgt daaruit, dat men het lied zelf dus weJ zou willen zingen, zoo er geen bijzondere omstandigheden waren, maar ook, dat men het zelf in de hand heeft die omstandigheden uit den weg te ruimen door het geüsurpeerde monopolie van het lied door onze tegenstanders te breken. Men bereikt dit door het ook te zingen bij die gelegenheden waar het een inderdaad nationale, alle volksgroepen ver- eenigend, dus niet anti-socialistische betee- kema heeft". ZAANDAM OPNIEUW RECALCITRANT De gemeenteraad van Zaandam heeft gis teravond in een zeer bewogen vergadering het voorstel-T i 1 k e m a besproken, om het ambtenaren-reglement te wijzigen in den geest van de bekende regeerings-circulaire, waardoor het mogelijk zou zijn revolutio naire elementen uit den overheidsdienst te ontslaan. Zooals te begrijpen is, lustte het den roo- den heeren niet daaraan mede te doen. De burgemeester zei het ronduit: De wijziging van het ambtenaren-reglempnt komt er todr, maar de verantwoordelijkheid zal niet op(fe. en W. en den Bard rusten. Gevolg was. dat over het voorstel-Tilka- nur'de stemmen staakten, mede door de af wezigheid van een der roode raadsleden. In een volgende vergadering zal dit voorstel vermoedelijk dus wel worden verworpen Zaandam b 1 ij ft recalcitrant! ALG. NED. VEREEN. VOOR VREEMDELINGENVERKEER DE NIEUWE BADPLAATSENPLAAT De Alg. Ned. Vereeniging voor Vreemdelin genverkeer heeft, nu het badseizoen in 't zicht is, een nieuwe badplaatsen^laat in kleurendruk uitgegeven, zeer duidenjk op 't Scheveningsche strand geïnspireerd, hoewel het daar geen natuurgetrouwe weergave van is. Deze plaat, die in de Fransche, Engelsche en Duitsche taal verschijnt, is speciaal be stemd \oor badplaats-propaganda in den vreemde. MED. VER. VOOR VOLKSCREDIET- WEZEM EM WOEKERBESTRIJDING POSITIEVE WOEKERBESTRIJDING. De Nederlandsche Vereeniging voor Volks- credietwezen en Woekerbestrijding heeft Zaterdag j.l. 'n algemeene ledenvergadering gehouden te Amsterdam, onder voorzitter schap van Mr. Dr. G. v. d. Bergh. De secretaris, Mr Th. J. E s k e n s, bracht het jaarverslag uit. Aan dit verslag is het volgende ontleend: Toen, dank zij het initiatief van den voorzitter der vereeniging, de tegenwoordi ge Geldschiete.rswet in de Staten-Generaal behandeld werd, gingen er stemmen op, zoowel in het parlement als daarbuiten, die betoogden dat de wet alleen nooit in staat zou zijn het kwaad van den woeker op af doende wijze te beteugelen. Zoolang de wet niet zorg droeg, dat ook de positieve woekerbestrijding werd ter hand genomen, zoolang zou zij onvolkomen zijn. En zoo, terwijl de behandeling van het wetsontwerp nog gaande was, sloegen eeni- ge personen de handen ineen en bespraken de wijze waarop een en ander te organisee- ren zou zijn. Te Leiden werd dit initiatief genomen. De initiatief-nemers ontmoetten sympathie alom. De vereeniging werd op 30 April 1932 opgericht. Hot dool van dc vereeniging bleef riiot beperkt tot positieve woekerbestrijding alleen, ook de bevorde ring van een goede uitvoering der Geld- schieterswet heeft zij in haar doelstelling opgenomen. Vervolgens kwam aan de orde de bevor dering van de oprichting van plaatselijke centra van woekerbestrijding. Als grondslag der besprekingen diende een door het lid van het Dag. Bestuur, den heer P. A. van Ag ge lcn, directeur der Gemeentelijke Hulpbank (Gemeentelijke Bank van Leening en Geldschietbank) te Leiden geschreven brochure. POSTVERVOER MET BINNENLANDSCHE LUCHTLIJNEN. Met ingang van 15 Mei zullen Je binnen- landsche luchtdiensten Twente-Schipho! vertrek 17.15 Eindhoven-Waalhaven, ver trek 17.25, Vlissingon-Waalhaven vertrek 17.25 meL ingang van 1 Juni ook de dienst Groningen-Srhiphol vertrek 17.15, welke diensten aansluiting geven op de vliegtui gen naar Londen en Parijs, voor postver voer worden gebezigd, (gewone en aange- teekende correspondentie). Het hiervoor verschuldigde lurhtreeht be draagt zoowel voor het binnenlandse!» als voor verder Europeesch verkeer 5 cent per 20 gram. ROFFELR1JMEN. lk ben geen ioovenaar Broedertwisten te beslechten In mijn hoekje in de krant, Hopelooze middenstanders Even redden uit de brand Jongens aan hèt meisje helpen Dat hun boezem zet in vuur. Een gemeente uit te maken Over een betwiste muur Extra steungelden bedingen Voor een extra arm gezin, Radio cadeau te vragen Voor een eenzame vriendin, Alle bloempjes aan te prijzen Voor de steden op hun beurt, Heftiglijk te protesteeren Voor den man die is bekeurd, Overplaatsing aan te vragen Voor een broeder-ambtenaar, Wanbetalers aan te duiden Als een permanent gevaar, Prijsvraagrijmen corrigeeren, Vervolmaken desgewenscht, Of een aardigheid lanceer en Die aan profanatie grenst, Het mag opzichzelf onschuldig, Aardig, nuttig, noodig zijn, Vreugde geven, vrede stichten, Licht verschaffen, zonneschijn 'k Ben een menschals mensch geboren, En getogen, eerlijk waar, En geen uit de lucht gevallen Twintigst'eeuwsche toovenaarl Wat ik in de vele brieven Van mijn lezers nuttig acht Wordt, zoo noodig flink gepeperd Voorgediend en opgebracht; Wat vandaag mij minder dienstig Voorkomt wordt met zorg vergaard En zorgvuldig ingezouten ln het pekelvat beivaard. Lieve, beste, brave lezers! Als je soms niets van mij hoort, Denk dan aan het oude spreekwoord: Wat in 't vat isenzoovoort. (Nadruk verboden.) LEO LENS. N.B. Mag ik nóg eens zeggendat alleen wie een postzegel insluit antwoord van mij mag verwachtenL. L. DE OVERBRUGGING VAN DE HOLLANDSCHE IJSSEL De Bond van Bedrijfsautohouders in Ne derland heeft zich met 'een adres gericht tot de leden der Tweede Kamer, waarin er op wordt aangedrongen, de Hollandscha IJssel in aansluiting met den centralcu weg no. 10 spoedig te overbruggen. .-4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1934 | | pagina 5