DINSDAG 9 JANUARI 1934 DERDE BLAD PAG. 9 BINNENLAND. BESCHERMING GEVRAAGD Men schrijft ons: Het- Nederlandscho volk is vrijheidlie vend. De rechten en vrijheden des volks worden angstvallig verdedigd, als het moet. Echter, juist oniuat dp vrijheid van ver gadering. van vereeniging, van drukpers, van woord, zulke «kostuare goederen zijn moet an dererzij ds streng worden gewaakt tegen allerlei uitwassen en verwording. Vooral geldt dit wel VQor het woord. d^J door miduel van de radio binnendringt, al thans binnendringen kan, in alle wonin gen Over het algemeen bestaat er vrij strenge controle op deze uitzendingen, waar hei politieke kwesties betrelt en mogelijk gevaar voor de goede arde Ten eeneiunale schiet deze echter tekort, waar het betreft de uitzendingen der vrij denkers Nederland is nog steeds eeh Christelijk land. En onze Regeering, bij haar eerste optreden met een verklaring naar voren tre dende, heeft nadrukkelijk verzekerd, dat zij dit Christelijk karakter vvenscht te hand- havpn en te beschermen. Welnu, door de uitzendingen der vrijden kers, waarin o zeker op nette, fatsoenlijke manier, ma-ar juist des te gevaarlijker de grondslagen van godsdienst in het algemeen zelfs worden ondergraven, de ongeloofsbew e ging wordt gesteund, tallooze weifelende zielen het laatste beetje geloof wordt om nomen door hun de ongerijmdheid, dat is ten slotte bespottelijkheid van het geloof, voor te praten en in te prenten, wordt zeei positief 't Christelijk karakter van ons volk onder toezicht der Regeering vernietigd Het is met het oog op de ongeloovigen zelf, op de jeugd, op iedere ziel, welke wordt of zal kunnen worden vernietigd door de vrijdenkersomroep, dat wij met ernst en klem de Regeering verzoeken aan deze uit zendingen zoo spoedig mogelijk een eind te maken, DE GASTHUISKWESTIE TE GOES Gasthuisbestuur bedankt en bloc. De Gasthuiskwestie te Goes heeft thans een on gedachte wending genomen. Men zal zich herinne ren dat de gemeente krachtens besluit van de Kroon thans verplicht is de tekorten op het Gast huis te betalen. Inmiddels heeft een Raadscommis sie aan de hand van het rapport van den heer Könings te Den Haag allerlei voorstellen inge diend waarmede de Raad zich heeft vereenigd en die de bedoeling hebben het tekort door wijziging in de bedrijfsvoering te verminderen. Thans heeft het Gasthuisbestuur aan B. en W. ontslag uit zijn functie gevraagd. Naar wij verne men koesterde het reeds lang dit voornemen, maar heeft het met de uitvoering gewacht tot over de rechtskwestie in hoogste instantie zou zijn beslist. Men achtte het rapport van de vereeniging van Ned. gemeenten voor het bestuursbeleid zoo vernie tigend en de door den Raad in de bedrijfsvoering aangebrachte wijzigingen zoo ongewenscht, dat het niet langer de verantwoordelijkheid meent te kun nen dragen. REÜNIE OP EEN NEDERLANDSCH FORT Op verzoek van den oud-commandant van de voormalige bezetting 1914^-1915 van Fort Honswijk om aldaar op Hemelvaartsdag 10 Mei a-s. éeu kameraadschappelijke samen komst te mogen houden van leden van de voormalige bezetting, heelt de minister gun stig beschikt. Deze leden, thans burgers van allen rang en stand, war in 19141915 officieren, onderofficieren, korporaals en manschappen van de infanterie, artillerie, genie en van het hospitaalpersoneel. Ook hun familieleden mogen tot het fort worden toegelaten. Dit is gelegen aan de Lek, nabij Schalkwijk. Nu al reeds zijn on geveer 500 personen te verwachten. Dit aan tal kan nog grooter worden. Zij komen uit 177 verschillende en zeer verspreid liggende woonplaatsen. De uitersten zijn Terschei ling, Loppersum, Maastricht en Vlissingen. Binnen dezen vierhoek liggen de 173 andere. Zij betalen met elkander do kosten. Fr wordt al ruim een jaar lang voor gecontri bueerd. Evenals in 1914 zullen in 't fort ook kerk diensten worden gehouden. De H. Mis voor de Roomsch-Katholieken vangt aan om elf uur en de godsdienstoefening voor de Pro testanten om drie uur. De organisatie en de algemeene leiding Van de ruenie berusten bij den vroegeron fortcommandant, overste A. Captijn. Daar het geval een unicum is in den landie, trekt het zeer de aandacht. AANBESTEDINGEN Door het Prov. Bestuur van Zuid-Holland is aanbesteed het onderhouden van de wa gen Leiden—Nieuwe Wetering, Leiderdorp Aardam en de Van der Valk—Bouman- laan te Woerden gedurende de jaren 1934 en 1935. Laagste inschrijfster was de N.V. De Geruischlooze Weg te Heemstede voor 32.900. Verder is aanbesteed het onderhoud van het Aarkanaal met daarbij bohoorerida wer ken gedurende de jaren 1934 en 1935. Het laagst werd ingeschreven door E. van Lu iing te Woubrugge voor ƒ53.138. Ook is nog aanbesteed het onderhouden van het kanaal tusschen Rijn en Schie met daarbij behoorende werken gedurende de jaren 1934 en 1935. Do N.V. Th Smeulers Aann bedrijf te Rotte' Lam was laagste in schrijfster voor 80.390. Kerknieuws. NED. HERV. KERK Drietal: Te Amsterdam (vac.-Dr. P. A. Klap), M. G. Gerritsen te Amersfoort, W. M. A. Kalkman te Katwijk aan Zee en J. P. Viaser te Warnsveld. GEREF. GEMEENTEN Tweetal. Te Lisse, J. Fraanje te Bar- neveld en A. de Blois te Dirksland. E e r o ep e n: Te Bruinisse, W._ C. Lamain te Rotterdam-Zuid. Bedankt: Voor Ierseke, G. H. Kersten te Rotterdam'. AFSCHEID, BEVESTIGING, INTREDE Cand. C. G. Bos, van Uithuizen, werd Zon dag j.l. door zijn vader, Ds. C. J. Bos, bevestigd als predikant der Geref. Kerk van Westereraden met Hand. S 5b. Aan de handop'eggng namen deel Ds. B. A. Bos, Assen, en Dr. F. L. Bos, van Wilnis. Des middags deed Ds. Bos intrede met Rom. 1 16 sprekende over: „de bereidheid van Paulus om ook te Rome het Evangelie te verkondi gen". Nagegaan werd, dat die Evangeliever kondiging moeilijk, mogelijk en heerlijk is. Aan het einde werd de nieuwe predikant toe gesproken door ouderl. J. van Doorn; Ds. L. ten Kate, van Stedum, a's consulent namens de Classis Appingedan; en Ds. B. A. Bos, van Assen. Mede aanwezig waren gemeester, Wethouders en Secretaris van Stedum. D s. B. B o u m a nam Zondagavond j.l. te Dirkshorn afscheid van de Geref. Kerk aldaar met een predikatie over Hebr. 12 1 en 2. Het kerkgebouw was overvol. Velen uit omringende Gemeenten waren eveneens opge komen. Aan het slot van de -bijeenkomst werd Ds. Bouma namens Kerkeraad Gemeente toegesproken door den heer L. Doekes, die liet toezingen Ps. 121 4 Namens de Classis sprak Ds. J. Donner, van Broek op Langendijk, op hartelijke wijze den scheiden den leeraar toe. De heer J. Rebel, van Huizen (N.-H.), zal als voorganger der Chr. Geref. Gemeente te Helder intrede doen op Zondag 2S Jan. a.s na bevestiging door Ds. J. L. de Vries, va Bussum. D s. Th. J. H. Steen beek, laatstelijk pred. bij de Ind. Kerk te Salatiga (Java), werd Zondag j.l. bevestigd als Predikant der Ned. Herv. Gemeente van Valkenburg (bij Leiden) door Ds. A. Steenbeek, van Stads kanaal, met Ez. 33 7-9. Des namiddags deed hij intrede met een predikatie over Joh. 3 16. Namens Kerkeraad en Gemeente sprak Ds. H. P. Fortgens, van Voorschoten. Hierna spraken nog Ds. E. J. B. Janzen, O.-I. predikant te Bondowoso, met verlof; en Ds. P. Pras, Katwijk aan Zee, namens den Ring Noordwijk D s. H. C. T o u w preekte Zondag j.l. voor de Ned. Herv Gemeente van Kage (Z.-H.) afscheid met 1 Thess. 5 24. Aan het einde werd de naar Eerbeek vertrekkende tar toegesproken door Dr. Joh. Riemens Jr., van Leiden, als vriend en namens het Rijnsche Convent; door Ds. T. J. Jansen Schoonhoven van Oegstgeest, namens den Ring Noordwijk; en door Ds. W. G. Krijkamp, Sassenheim, consulent, namens Kerke raad en Gemeente, die Ps. 121 4 liet toe zingen. Ds A. W a r m o 11 s Jr nam Zondag jl. afscheid van.de Ned. Herv. Gem. te Gar deren wezens vertrek naar Vreeswijk, met Jsaja 40:6-^8. De Gemeente Werd bepaald bij: 1. deze waarheid wordt telkens beves tigd; 2. ze is een bron Van rijke troost; 3. ze :n lichtende ster voor de toekomst. Toe spraken werden gehouden tot colleges en personen en tenslotte tot de Gemeente. Oud. .lansen sprak den scheidenden leeraar toe namens den Kerkeraad en herinnerde aan de hartelijke samenwerking. Toegezongen werd Ps. 121-4. Vervolgens sprak de heer J. A. van den Bovenkamp, hoofd der Chr. School, namens de Gemeente. Ds J. C. Wol- thers, van Putten, als waarn. consulent en namens den Ring Harderwijk, die liet toezingen Ps 134 3. Mede was aanwezig Ds Zijlstra,'van Kootwijfcerbroek. Ds. A. Wijngaarden nam, wegens vertrek naar Groningen, Zondag j.l. afscheid de Geref. Kerk te Bedum met een predi katie over 1 Petr. 5 10 en 11. Hij handelde daarin over Gods troostrijke belofte, dat Hij eens begonnen genadewerk zal vo'eindigen gelet op: 1. aan wie die voltooiing zal ge schieden; 2. waarin die voltooiing bestaat; en 3. waartoe zij strekt. De scheidende leeraar werd, wegens ongesteldheid van Ds. A. S. Timmer, toegesproken door oud. Hut, die 121 4 deed toezingen; door den heer W. P. Weyland, hoofd eener Geref. School; door Ds. D. van Dijk, van Groningen- namens de Classis; en door Ds. C. van Mourik, van Thesinge, namens de naburige Kerken. KERKBESTUUR. Als opvolger in het Prov. Kerkbestuur an Zuid-Holland der Ned. Herv. Kerk in plaats van Dr. Mr. N. G. Veldhoen, pred. te Voorburg, die overleden is, is aangewezen de, thans als secundus-lid fungeerende, Ds. K. H. E. Gravemeijer, predikant te Den Haag. HET GEBED IN DE KAZERNE Het Hoofdbestuur van de Nat. Chr. Onder- Officierenvereeniging heeft in zijn jongste vergadering zich beziggehouden met de moei lijkheden die bij het Bijbellezen in de kazerne in de verschillende garnizoenen worden onder vonden. Besloten werd dat alhoewel het niet mogelijk is om voor alle garnizoenen eenzelf de regeling voor het Bijbellezen in te voeren, 'pogingen aan te wenden om verschillende dervonden bezwaren op te heffen. FEUILLETON DE SPAANSCHE CAVALIER Door B. WARSTADT (37 HOOFDSTUK XXXIII Phantasie en werkelijkheid. Hier eindigt mijn verhaal, maar niet mijn arbeid. De verklaringen die vele schrijvers in hun voorrede geven, heb ik met opzet tot het laatste bewaard als het beste deel van mijn boek. Ik hoop, dat het de schrijfster zal worden Vergeven, wanneer zij aan den held van haar roman een naam heeft gegeven, die in Werkelijkheid wordt gedragen door een edelen Spaanschen evangelist, die de banier des evangelies in Sevilla heeft hoog ge houden. Mijn verhaal zou zijn doel hebben gemist, als het geen belangstelling wekte voor den schoohen arbeid, die in Sevilla en ook ia andere Spaansche stéden wordt ver richt. Om een denkbeeld te geven van den aard van het werk en den werkelijken Anguilera naast den verdichten, te ilaatsen mogen hier enkele uittreksels vo'gen ii een tijdschrift, dat in September 1873 dooi de Spaansche evangelische missie .werd uitgegeven. Dit tijdstip valt ongeveer vijf jaren latei dan het vpor de voorafgaande geschiedenis gekozene en behoort tot een periode, waarin een nieuwe revolutie in Spanje woedde. „Onze missionarissen in Sevilla hebben weer een tijd van veel angst en gebaar moe ten doormaken tengevolge van de revoluties die in Juni en Juli plaats vonden en J>e op de belegering van de stad volgden. Dooi de goedheid en barmhartigheid van onzen hemelschen Vader bleven onze vrienden be hoed voor alle gevaar, evenals hun kerken, zendingshuizen cn scholen." Daarna volgt een brief van een Engelscheu ooggetuige van dit wilde oproer, dat in den emotievollen zomer van het jaar 1873 in Sevilla uitbrak. ..Een vreeselijk voorval greep plaats. He' volk verzamelde zich in groote menigte en eischte onder wild geschreeuw het hired van de Junta-leden, die toevallig in de gevangenis van Ayimtamiente zaten. De Plaza Nueva, thans de Plaza de la RepuhPca Federal en de Plaza de San Francisco ston den volgepropt met menschen, die maar al door schreeuwden: Que muera! (Ze moeten sterven!). Eenige honderden vrijwilliger* vormden een halven cirkel voor het gevV de gevangenen zouden willen schieten. TV gouverneur probeerde de menigte gerust te stellen, die als hongerige wolven de onge- EUROPEESCHE THEOLOGEN CONFERENTIE TE LUND HET GEESTELIJK AMBT Lund (Zweden), 4 Januari 1934 Hollandsche theologen hebben zich over het algemeen niet te beklagen over te ge ringe oriënteering ten opzichte van het bui tenland. Taalverschillen zijn voor hen niet directe belemmeringen om kennis te nemen van wat over de grenzen komt Maar iets anders nog is het met levende vertegen woordigers van andere Kerken in aanraking ;lc komen en direct geconfronteerd te wor den met nieuwe of andere theologische ge zichtspunten. Van tijd tot tijd biedt de We reldfederatie van Christen-Studentenvereo ai gingen hiertoe gelegenheid. Zoti heeft zij momenteel een 75-taj theologische studen ten uit de Scandinavische 'anden, Zwitser land, Frankrijk, Duitschland, G»cot Brittan- nië, Holland, de Baltische landen bijeenge bracht en aandacht gevraagd voer net on derwerp: het geestelijk ambt. Van 2— 7 Januari zijn wij bijeen in de kltine Zweed sche universiteitsstad Lund. Voorzittor der conferentie is Dr H a n n s L i 1 j e, vice-voor- zitter der Wereldfederatie. De eerste dag werd begonnen met Korte inleidingen, vcornameiijk Informato- risch bedoeld, die de verschillende opvattin gen van het ambt in de Luthersche, Congre gatie-, Auglicaansche en Calvinistische Ker ken trachtten te karakteriseeren. 1-Iet eerste eigenlijke ivfera.it gaf Dr Hanns Li 1 j e, die spi-aik over- „Het gees telijke ambt en de belijdenisgeschriften". Spr. beperkt zich tot de Luth. belijdenis schriften en vraagt naar de religieuze be doeling. Opvallend is dat in de Confcssio Augustana over het aroM aesproken wordt tusschen de justificatie en de practische uit werking hiervan in. Het ambt staat niet ge ïsoleerd. maar is bovenal van practische be- teekenis. Het gaat er om, dat de menschen tot geloof komen, wat negatief dc radicale afwijzing van alle clerical'sme inhoudt. Br 'is een nauwe samenhang tusschen ambt cn openharing. God heeft het ambt geordend, omdat Hij wil,-dat ret Evangelie verkon digd wordt Geloof zonder verkondiging van het Woord bestaat niet. Het ambi staat dus in relatie met het geopenbaarde Woord. In de huidige situatie heeft het ambt opnieuw centrale heteekenis gekregen. Spr ziet in Duitschland dezelfde kwestie aan de orde: het gaat hier om de vraag naar het wezen der Kerk. Groote persoonlijke heteekenis heeft ook het ambt dcor de troost die er ligt in de onherroepelijke belofle van God, dat Zijn Woord niet ledig tot Hem zal weder- koeren. De eerste dag werd bes'oten door een korte Zweedsche godsdienstoefening in de oude Domkerk. Vanmorgen sprak Prof. Dr E. G. Gul in uit Finland, over: „Het geestelijke ambt in het Nieuwe Testament". Snr. karakteriseert het oer-Christendom met eenige -.voorden. De oer-Kerk is geen sociologische., maar een religieuss grootheid, die leeft uit de escha tologische gedachte van de nieuwe aeon, die zichtbaar wordt in de gemeenschap met den opgestanen Heer. De gemeente is het ware Israel, een nieuwe schepping Gods, waarin de hcmelsche krachten werkzaam zijn. Jezus heeft dit nieuwe Israël gegrond, daar om verkoos hij zich twaalf discipelen. In deze'.-gemeente nu treffen wij twew reeksen van ambten aan, nl. die van apos telen, profeten en leeraren, en die van epis- kopeu, presbyters en diakenen. Deze zijn niet streng te onderscheiden. Het uitvoerigst handelt spr over het apostelambt, aan de hand van de N.T. gegevens. De apostel heeft zijn volmacht niet van de gemeente., maar van God Paulus weet zich door God zelf ge roepen. Zijn ambt komt neer op de dienst der verzoening. Voor alle ambten is de betrokkenheid op Christus van principieele heteekenis. Christus is het, die zijn ambt in volledige gehoorzaamheid heeft uitgeoefend. Na dit referaat ging men voor discussie in groenen uiteen. Een vraag die hier naar vo ren kwam en ook nog wel herhaald zal wor den, is die over de verhouding van het bij zondere ambt en het algemeene priester ambt der geloovigen. Lund, 5 Januari 1934. Gisteravond heeft de voorzitter der confe rentie, Dr Hanns Lilje het nog eens heel duidelijk gezegd, nl. dat het op deze confe rentie niet gaat om abstracte, theoretische vragen, maar dat wij met een bespreking over het geestelijke ambt midden in de ac- tueele en practische ragen terecht komen Als theologen doordenken wij deze dingen natuurlijk ook theologisch, maar toch valt het op, hoe betrekkelijk eenvoudig de refe raten alle zijn, terwijl zij ons in de meest centrale problemen der theologie, als daai zijn: het ambt, de kerk, de openbaring, in leiden. Eenvoudig, practisch, maar tevens zeer fijn was ook de behandeling van het onder werp: „De innerlijke voorbereiding en het innerlijke leven van den ambtsdrager", waarover gisteravond Prof. Dr E. R. M o r- gan, uit Birmingham, sprak. Voortdurend stelde hij ons voor de wijze waarop Christus zijn middelaarsambt uitgeoefend heeft, zijp verzoekingen, Zijn deelen in het lijden der menschen, Zijn verheerlijking op den berg, Zijn offer op Golgotha. God heeft ons het ambt toevertrouwd om het te dragen niet zelftucht en reinheid van hart Zijn ij écn met Christus, dan beteeaent dit voor ons: offer en overgave. Ons leven moet zijn een leven des geheds. Vanmorgen sprak Prof. Dr Anders Ny g r en, uit Lund, één der vooraanstaande leiders der Zweedsche theologie, over: D e constitutieve b t e K e ns van 't g e e s t e 1 ij k ambt In de zeventiende eeuw nam hst ambt een gew-'chtige plaats in in de dogmatiek. Thans zwijgen dc mees te dogmatiek en hierov-r Mm .iceft de „locus de T.ihlsterio" naar 'ie sociologie verwezen, fa awi allerlaatsten tijd begint men echter meer begrip te krijgen voor de dogmatische petec-Ki-nis van het um.-r Want het geestelijk ambt heeft niet alleen een practische, maar ook een constitutieve heteekenis. Men komt nu tot heter begrip dan in de zeventiende eeuw, toen in de dogmatiek liet ambt toch eigenlijk ook een vreemd element was. De stelling van Professor Nygren is, dat dc opvatting van den godsdienst beslist over de opvatting van het ambt De beslissing over het ambt ligt in den aard van de Chris telijke Godsgemeenschap. Deze r.u kan men karakteriseeren als theocentrisch tegenover de andere godsdiensten, waar de godsge meenschap egocentrisch is. Daar baant men zich zelf een weg tot God, in het Christen dom echter wordt de weg door God Zelf ge baand door Zijn rechtvaardigverklaring -au den zondaar. Het karakter van het geestelijk ambt is hiermee bepaald. Het is theocentrisch. Daar om kennen wij geen offerpriester meer, want God Zelf neemt in Christus onze last op Zich. Maar welke heteekenis blijft er dan eigen lijk nog over voor het ambt, als God Zelf Zijn wog baant? Dit is de verkondiging van het Woord, dat aan het geloof voorafgaat. Geloof is geen oorspronkelijk religieuze functie, maar het antwoord op de gerechtigheid van Gods kant. De zin van het geestelijk ambt is een van God uitgaande boodschap, welke tot Zijn gemeenschap roept. De Reformatie heeft den heilsweg van het Evangelie we derom ontdekt Het ambt is ingesteld ter wille van het geloof Daarmee is liet theolo gisch gefundeerd en dat is zijn constitutieve heteekenis. Na dit referaat ging men weder in dis cussiegroepen uiteen. Vanavond heeft Prof. Dr Y. Brilioth, uit Lund, gesproken over het leven van aartsbisschop Nathan S d e r b 1 o m, als één der groote Christelijke ambtsdragers. Zijn nagedachtenis hebben wij geëerd door ons een oogenblik van onze zitplaatsen te verheffen. Daarna zijn we wederom naar de Domkerk gegaan, waar de dag met Grego- riaansch gezang besloten werd. der Vaart Smit dat zij nog steeds hun wel- overvr .gen besluit hond haven, des te meer daar latere gebeurtenissen dc juistLeld rtïn hun besluit eer bekrachtigen dan ontzenu wen, dat zij tevens kennis hebben genomen van de aan Dr van der Vaart Smit gedane schriftelijke me lettceling van mej. Van Dorp, degene die iiet initiatief heeft g--no- inen tot bovengenoemde ver:-.hiring, dat deze verklaring in geenerlei opzicht twijfel heeft villen uitspreken ten aanzien van de goede trouw van ondergeleekenden bij hot nemen van het schorsingsbesluit, betreuren echter, dat de onderteekenaars van d'-ze verklaring zakelijke en persoonlijke motieven hebben vermengd, wijzen er op, dat het hun schuld niet is geweest, dat aan Dr van der Vaart Smit de gelegenheid is ontnomen zich op de algemeene ledenvergadering te verdedigen tegenover het door het bestuur genomen schorsingsbesluit en deelen tenslotte mede, dat zij in het openbaar in deze zaak than: hun laatste woord hebben gesproken, maai zich het recht voorbehouden aan de onder leekenaars dezer verklaring nadere niet ver der voor publicatie bestemde gegevens te verstrekken. Prof. Dr G. A. van den Bergh van Eysinga. Dr J. D. Bierens de Haan. Dr T. Goedewaa- gen, Dr R. J. Kortmulder, Ds A. P. van de Water, Dr Herman Wolf. KERK EN STAAT. De Rijksbisschop der Duitsche Evangelische Kerk, Ludwig Müller, heeft tot het bereiken van orde in de Kerk een Kerkwet uitgevaar digd, bepalende, dat in godsdienstoefeningen onder geen enkelen vorm de kerkpo'itiek ter sprake mag komen; dat kerkelijke gebouwen in geen geval voor kerkpolitieke vergaderin gen ter beschikking mogen worden gesteld; dat kerkelijke ambtsdragers zich van open lijke aanval1 en op de Kerkregeering behooren te onthouden; dat overtreding dezer v schriften schorsing kan meebrengen, welke tevens meebrengt, dat het inkomen onver wijld met een derde deel wordt gekort en dat de onlangs uitgevaardigde Kerkelijke wetten over de rechtspositie der predikanten en Kerkelijke ambtsdragers (wetten van 16 Nov. en 18 Dec. 1933) voorioopig worden opgeheven. Deze wetten stelden o.a. de Ariër paragraaf in de Kerk buiten werking- zoodat dus nu de Ariërparagraaf in de Kerk weder- i toepassing zou kunnen vinden. Blijkbaar dit echter niet de bedoeling der opheffing. De bedoeling is alleen de macht in handen te hebben tot voorkoming van den chaos in de Kerk, welke thans bij de sterke bewogenheid der Kerkelijke kringen dreigt. HET DORPSKERKVERBOND. Het Duitsche Dorpskerk verbond, dat voor het landelijk wezen, voor het bewaren oude Chrstelyke zeden en gewoonten opkomt er. zich tegenover de stedelijke nivelleering stelt, heeft na den dood van zijn stichter Dr. Hans von Lüpke, thans tot leider gekozen den predikant Richard Paluk te Tliierenberg- die het Verbond direct zich heeft doen aan sluiten by het Duitsch Evangelisch Mannen- verbond, en het tijdschrift „Die Dorfkirche" thans onder denzelfden titel zal bly'ven uit geven als orgaan van den Duitsch-EvangeU- schen Mannenbond, „afdeeling boeren- er landgemeenten". KORTE BERICHTEN Ede. Hier hoopt men te komen tot stich ting van een afdeeling van den Geref. Bond in de Ned. Herv. Kerk. A.s. Donderdagavond treedt daarvoor op Ds. J. Goslinga, var Utrecht, met „De nood der tijden". Harkstede. Hier wordt de oude, ge restaureerde Herv. kerk a.s. Zondag weer ir. gebruik genomen. By de overdracht den dag te voren, zal de kerkhistoricus Prof. Dr. J. Lindeboom spreken. Wetenschap. KANT-GESELLSCHAFT Verklaring van het bostnnr der ontbonden Nederlandsche afdeeling Ondergetee-tenden, bestuursleden der ont bonden afdeeling Nederland der Kantgesell- schaft, die, na aanvankelijk aarzelen van eenigen, eensgezind en weloverwogen het besluit hebben genomen den secretaris, Dr van der Vaart Smit, te schorsen in zijn functie als secretaris, niet als bestuurslid, verklaren naar aanleiding van de gepubli ceerde verklaring ten behoeve van Dr van Land- en Tuinbouw. TEELTBEPERKING VAN HET RUNDVEE Afname nuchtere kalveren De Crisis Rundveecentrale maakt be kend, dat het in haar voornemen ligt, bin nen korten tijd over te gaan tot het af nemen van vrouwelijke nuchtere kalveren. Deze afname houdt verband met de door voering van het teeltregelingsplan, hetwelk ten doel heeft het totaal aantal aan te hou den kalveren te beperken. Nader zal worden bekend gemaakt op welk tijdstip met de levering zal kunnen worden begonnen en tegen welke prijzen de afname zal geschieden. Het is wenschelijk dat van de zijde de veehouders een voldoend aantal dezer kalveren geleverd wordt, opdat ook ten aan zien van de levering van vrouwelijke nuch tere kalveren dwingende maatregelen ach terwege kunnen blijven. AANGIFTEKAARTEN C.R.C.-VEE De aangiftekaarten voor levering van vee aan de Crisis-Rundveecentrale zullen vanaf het oogenblik der instelling van de districts commissies van de Gewestelijke Rundvee- centrales verkrijgbaar gesteld worden bij de secretarissen van de districtscommissies. Tevens blijven zij verkrijgbaar pij de plaatselijke zaakvoerders der Nederlandsche Varkenscentrale, zooals zulks tot dusveri het geval was. CHRIST. BOEREN- EN TUINDERSBOND Holl. Brab. afdeeling. Op de bestuursvergadering van de Holl. Brab. Afd. Chr. B. en T. Bond, gehouden te Rotterdam, werden een groot aantal punten behandeld en zonden aan het Hoofdbestuur, met verzoek in drie Centrale organisaties te willen behandelen indien noodig bij de Regeering ter sprake te bren gen: o.a. kwai..eQ naar voren: beperking Rundvee en tevens beperking aanfok: beperking varkens mogelijke overdracht, mede in verband de verschil lende streken en behoeften: heffingen op granen er contingenteering veekoeken: beperking tuinbouw- en akfcerbouw-gewassen; 1 /etsvoorstel Verkeers- fonds, wat voor velen, vooral in den tuinbouw, belangrijke schade zal opleveren: ten slotte de op heffing van enkele Kantongerechten, in verband de behandeling Kamers van Crisis Pachtzaken; de benoemde commissies worden mede opgeheven, wat niet juist geacht wordt: de bestaande miessies zijn over het algemeen beter met behandelen vei zoeken op de hoogte dan de missies uit andere Kantongerechten. Nog verschil lende punten werden behandeld in belang van onze boeren en tuinders, waarna de voorzitter de verga dering sloot. UIT HET SOCIALE LEVEN DE PROEF VAN DE KWATTA-FABRIER Jongemannen presteeren meer dan meisjes 1933 begon de dlr Sindsdien zün or ruim acht maaiden verloo pen en velen zullen zullen wel benM wd r.U naar de ervaring, die de „Kwatta" heelt opge daan. Het „Dagblad van Noord-Brabant" he-ft zich dezer dagen tot den directeur. din he<-: Alphons van lersel gewend, om daarover een ei a.ider te mogen vernemen. Aan het onderhoud ontleenen wü het volgen' dc: „In het geheel hebben wü", aldus de heer v lersel. „tot nog toe circa 70 jongens in d< plaats van meisjes gesteld e.i wü «tuinen nle ;eggen. dan dat wü die inzake dit i üd nog voor een z gestaan. Wat de jongens betreft: wü hebben zo tel kens met groepjes in de plaata den gang gezet. Natuurlük niet die niet voor hen geschikt zün. Zouden wü die jongens b.v bonbons laten inpakken, da hoogot vingers staan daa dat geestdoodende, -nltial iei8jes bediend i wü ze bü v aan machin >rden. Dit la louden door rk rebeisch lorkeur aan s gezet, die laat werken, de Jongens beter t gedeelte, waarmeee ze te maken juwenarbeid is. de verhouding ïisje. dat een of ande: rde machine bedient, s i dat gedeelte, wanrint riachlne bü *ükt zün ma t hü hoe die hinc wat dieper. Op der o oral voor het psy cho-technisch onderzoek onze acht maanden pructük alreeds van 6ü- dere waarde. Nergens kan men beter beoor- len, hoe een jonge man werkt, da.i warneer aan den arbeid Is. Dan kan men zün manier doe.i beoordeelen en zün aanleg peilen. Al- Kunnen wij thans met kïnni* van cm ze kkrachten. de beschikbare plaatsen in onze fabrieken bezetten. n de züd» van versch \den groote fabn.- des land* is men naar ons gekomen. of heeft men ï.ilichtinsen gevraagd om de praetük in onzen maatregel te beoordeelen o.a. van de hillpsfabrieken. de glasfabriek Leerdam, ver heiden sigarenfabrieken. confectiefabrieken. t en dood of len. worden r - opschuiving automatisch be •en. die reeds 3 tot 5 jaar in meer onbelangrüke afdee- de kunnen d.e werklooze leldelük opklimmen en op een leef- üd van 24 Jai blijk geven van ü"er blükt bijzonder, dat de -eikt. ongegroni -verhouding tus verving ha.idha i bepaalden leeftijd heb- DE WERKLOOZENKASSEN Menige vakorganisatie komt voor groot# moeilijkheden ten opzichte van de werklozen kassen. Zoo raamt de penningmeester van den Ned. Bond van Chr. fabrlcks- en transport arbeiders, dat een bedrag van ruim een millloen noodig is om de werkloozenkas over 1934 be hoorlijk te do'-n functioneeren. De Inkomsten kunnen echter slechts geraamd worden op 655 000. Het tekort bedraagt dan 355.000. Om dit te dekken stelde de penningmeester voor de extra-büdrage voor de werkloozenkas om te zetten In een tüdelüke verhooging. wat 75 000 plus 160 pet. subsidie 120.000) zou op brengen. Verder wordt voorgesteld verminde ling van uitkeeringsbedragen 20.000). hepcr- pende bepalingen inzake werken 35 000). storting extra büdrage 1933 40.000). plus 160 pet. subsidie hierop (/ƒ64.000). Hierdoor wordt het tekort 354.000) gedekt. Gemengd Nieuws. MOORD TE ALKMAAR Men meldt ons uit Alkmaar: Hedennacht om lialf 12 is in de Bloem- straat alhier de 36-jarige J. Oldenburger, wonende aan den Vennewatersweg te Eg- mond, door den 33-jarigen D. Groen, vroeger wonende te Eganond aan Zee, doodgeslagen. De versiagene, een weduwnaar, laat drie kinderen achter. De dader heeft zich bij de politie aange meld. Over de toedracht van de zaak vernemen wij nog het volgende: In perceel Bloemstraat 13b woont genoem de G., die daar sinds 1 Januari j.l. samen leefde met de '29-jarige gescheiden vrouw A. de H., met wie de versiagene in Egmond aan Zee ongeveer anderhalf jaar had ge leefd. Te omstreeks half 12 kwam J. O. in de Bloemstraat, waar hij door het tweemaal gooien van een steen door de ruiten van de bovenwoning waar G. woont, van zijn aan wezigheid kennis gaf. G. vermoedde, dat met een revolver was geschoten. Hij zocht een zwaar stuk hout, waaraan twee groote ijzeren scharnieren waren bevestigd en be gaf zich hiermede naar buiten. In een hoek je vond hij O. staan, dien hij uit vrees di rect met het stuk hout een slag op het hoofd toediende. O. zakte terstond ineen, waarna G. zich naar het politiebureau be gaf en de politie zeer ontdaan van het ge beurde in kennis stelde. De politie stelde terstond een onderzoek ter plaatse in en legde een noodverband. Op medisch advies werd het slachtoffer naar het Centraal Zie kenhuis te Alkmaar vervoerd, waar hij spoedig overleed. Bij onderzoek bleek, dat een ijzeren scharnier en een stuk van do schedel in de hersenen waren gedrongen. De dader, die een volledige bekentenis heeft afgelegd, werd in arrest gehouden en ter beschikking van de justitie gcstehl. Ihsnqt hatoefdeel van Uw-cbktax! £1 THANS OOK/N JOÖNE f LACONS üU-KX*. lukkigen naar het leven stond. Nu volgde een hartverscheurend tooneel. De vrouwen cn kinderen der gevangenen drongen door den hoop heen, knielden neder in den hal ven cirkel en vroegen het volk om bami- hartigheid voor hen, die hen het naast en hot liefst waren, de kleine kinderen strekten hun handjes uit, doch alles was tevergeefs. „Que muera!" bleef het eenige antwoord. Plotseling trad Aguilera, onze Evangelist naar voren, gevolgd door eenige vrienden: vanaf een balkon hield hij een af ngrijpende redevoering. Hij sprak zoo luide, dat men hem aan den anderen kant van het plein kan hooren. Het volk ilde eerst niet nnnr hem luisteren, verscheidenen riepen: ,.Hot is een verrader". Anderen schreeuwden: „Het is een Protestant!" Weer anderen: „Schiet hem neer!" Maar spoedig verstomde het geroep en liet volk werd door de ernstige woorden diep geroerd, tot er eindelijk geroe pen werd: „Ze mogen blijven leven!" Op deze wijze redde Aguilera door zijn moedig optreden de ongelukkige gevangenen, die anders aan de bloeddorstige menigte zouden zijn ten offer gevallen". Thans nog enkele uittreksels uit wat een Engelsch missionaris, in Sevilla werkzaam, schreef: „Gelcofd zij de Behoeder Israels en gepre zen zij Zijn Naam, daar Hij ons in liefde volle goedheid voor alle schade heeft be hoed. De kerken, woningen en scholen van de missie werden in het geheel niet be schadigd, hoewel enkele er van heel dicht bij het tooneel der verwoesting lagen. De Junrrevolutie eindigde betrekkelijk vreed zaam maar het Juli-oproer was de aanlei ding tot veel bloedvergieten en tot grootp verliezen aan eigendommen. Niemand weet het juiste aantal dooden en gewonden. De Madridsche bladen noemen ongeveer 800, maar dat zal wel overdreven zijn. De stad zag er uit als een groot leger. In alle deelen waren barricaden opgericht Zondag den 27 Juli zag men van den top der Giralda de re- geeringstroepen naderen. Niemand, behalve de vrouwen en kinderen, mocht de stad ver laten. Het was niet zeker welk stadsgedeelte door dc troepen zou worden aangegrepen; maar de algemeene indruk was. dat de aan val tegen het district Macara zou gericht zijn, en dientengevolge vluchtten velen naar de kathedraal en in de richting van de ri vier. Toevallig bevond ik mij in San Ba- si lio met domine Palomares, bezig met het treffen van maatregelen voor het opnemen van gewonden. De kerk was vol vrouwen en kinderen, voor wie men veiligheid had ver kregen onder bescherming der Engelsche vlag en onder die van het Roode Kruis. Ik kon niet nalaten tegenover dominé Paloma res op te merken, dat God na het kwade veel goeds zou doen komen, wijl de Room- sche families door het feit dat zij onder een Prótestantsch dak bescherming hadden ge vonden, hun toevlucht in het rijk der ge nade zouden zoeken, waar door hun zielen gered zouden zijn. Het bombardement begon dos Maandags om half twee en het duurde tot Woensdag, toen het aan de troepen gelukte de stad in te nemen. Doniiné Palomares, ondergeteekende en nog eenige leden van het Roode Kruis be gaven zich des Dinsdagsavonds naar buiten ora eenige gewonden te halen, maar wij kon den niet wegkomen, de kogels floten ons voortdurend om de ooren. Het was een hart verscheurend schouwspel. Verschillende hui zen waren met petroleum overgoten en de vuurzuilen en de rookzuilen waren ver schrikkelijk om aan te zien: nog nooit in mijn leven heb ik zooiets bijgewoond. Het is wonderlijk en opmerkenswaardig, dat terwijl de huizen ter rechter- en linker zijde van onze school alle meer of minder beschadigd waren, ons gebouw zelfs door geen kogel was getroffen. Een groote kurk- fabriek, die hoogstens tien meter van ons schoolgebouw afstond, was afgebrand, maar het schoolgebouw kwam er geheel onbe schadigd ar. Ons schoolonderwijs werd slechts enkele dagen onderbroken, en thans worden de scholen weer even goed bezocht als voor heen. Moge God zich over de arme Span jaarden ontfermen en het licht des Evan gelies ook daar doen schijnen!" "egge ieder die deze regelen leest eerbie dig amen op dit gebed; en vergenoege nie mand zich alleen met 'n gevoel van deelna me voor hen, die voor zulk een heilige zaak strijden. Hier is behoefte aan beide, aan missionarissen en aan geld en dc strijd is nog lang niet voleindigd. Nog strijden zulke Spanjaarden als Cabrera en Aguilera tegen schrikkelijke vijanden: maar hun wapen is het Woord Gods, en aan hun zijde bevinden zich vast in hot geloof staande buitenland- sche vrienden. Al? de martelaars van vroe gere eeuwen en de geloovige helden van den tegenwoordigen tijd eenmaal in do woningen des vredes en der zaligheid zicli den strijd herinneren waaraan zij deelna men, mogen dan mijn lezers in staat zijn vreugdevol te verklaren: „Wij hebben nirt ledig langs den weg gestaan en den strijd aanschouwd. De hulp, die wij hebben ge schonken. hebben wij gaarne verleend ook wij kunnen nu het zegelied zingen en instemmen mot de psalmen aangeheven ter eere van (iodes Naam, voor den triomph van het Evangelie in Spanje".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1934 | | pagina 9