onderzoek in MAANDAG 25 SEPTEMBER 1933 DERDE BLAD PAG. 9 Driehonderdjarig bestaan van Maassluis ONTHULLING GEDENKTEEKEN Tn 1914, liet jaar waarin de verschrikke lijke wèreldoorlog uitbrak, was 't. 300 jaar geleden, dat Maassluis en Maasland voordien Maaslandsluis geheeten zich in twee afzonderlijke gemeenten splitsten. De tijdsomstandigheden waren er toen niet naar dit feit op feestelijke wijze te her denken. Thans, bijna 20 jaar later, is in het cen trum van Maassluis, in een klein plantsoen tje, gelegen tusschcn de Haven; Fenacolius- laan en Stationslaan, een eenvoudige gra nieten gedenkzuil geplaatst, waarin beves tigd is de bronzen kon van Ds Johannes Fenacolius, de grondvester der zelfstan. digheid van Maassluis. Dit gedenkteeken is Zaterdagmiddag, in Monument van Ds. J. Fenacolius, stichter van de zelfstandigheid van Maassluis, dat Zaterdaa is onthuld. tegenwoordigheid van verschillende autori teiten en honderden belangstellenden uit de burgerij, plechtig onthuld. Onder de aanwezigen merkten we o. m. op de burgemeester, Mr. P. A. Schwartz, wethouders en leden van den gemeenteraad, oud-burgemeester Dommisse, die thans op zijn villa. „Uit de branding" te Katwijk z'n welverdiende rust geniet, Dr. C. Veltenaar, Geref. predikant te Tholen, en Maussluizer van geboorte, diens meer dan SO jaren oude vader, verschillende plaatselijke predikan ten, gemeentelijke functionarissen, enz., som migen vergezeld \an hun dames. Nadat het muziekcorps „I-Iarpe Davids" het „Wilhelmus" bad gespeeld, meegezon gen door de talrijke menigte, beklom oud burgemeester C, P. I. Dommisse onder applaus het spreekgestoelte. Als voorzitter van de Commissie, die zich in 1914 had gevormd tot oprichting gedenkteeken van Ds Joh. Fenacolius, be groette spr. de aanwezigen. Het is geen klein volk, aldus spr., dat zijn groote mannen eert. Vele Nederlandsche steden mogen zich beroemen groote mannen en vrouwen in hun midden te hebben ge had, wier namen in monumenten e. d. voort leven. Ook Maassluis kan zich beroemen personen die in en buiten de gemeente een vermaardheid verkregen, en wier nagedach tenis wij behouden hebben in de nomen van straten en kaden, Eén der grootste figuren uit de Maas- sluissche» historie is wel die van Ds. Joh. Fenacolius, de grondvester van Maassluis, tot wiens nagedachtenis wij thans een ge denkteeken willen stichten In 't kort ging spr. de geschiedenis na van den onvermoeiden arbeid vo.n Ds Fena colius, gedurende vele jaren, en hoe deze ten slotte in 1614 het pleit won, en dus niet alleen de kampioen, maar ook de grondves ter der zelfstandigheid van Maassluis is ge worden. Hierna verzocht spr. mevr. Dommisse het monument, dat met een groote doek bedekt was, te willen onthullen. Na deze plechtigheid dankte spr. allen die aan de oprichting van dit monument hebben meegewerkt, in 't bijzonder den heer G. Keuzekamp te 's-Gravenhage, die liet mo nument heeft ontworpen. Thans komt het monument onder bescher ming van het Gemeentebestuur. Het blijve een teeken van Gods voorzienig bestel en liefdevolle zorg voor deze gemeente. Spr. verzoekt het Gemeentebestuur dit monu ment wel te willen aanvaarden, (applaus). Daarop voerde burgemeester Schwartz het. woord, die zeide het een aangename taak te vinden dit monument uit de han den der Commissie te aanvaarden. Het herinnert aan een voortreffelijk ingezetene, 't Is een voorrecht dat op deze wijze de werkzaamheid van Ds. Fenacolius in blij- nen worden gekozen, dan deze plaat: verschillende verkeerswegen saamkomen, en waar men telkens weer het beeld kan zien van Ds. Fenacolius, een man die oog bad voor onze plaatselijke zelfstandigheid. Spr. dankte de Commissie voor hetgeen zij voor Maassluis heeft gedaan, (applaus). Ten slotte heeft nog gesproken Dr. C. Veltenaar die als theoloog en historicus de beteekenis van Ds. Fenacolius teekende. Maassluis heeft een tweetal historische mo numenten, het Delflandhuis en de Noorder- kerk, de Fenacoliuskerk. Den Briel heeft zijn Catherinekerk, doch de Maassluis- sche kerk kent geen heilige. Onze kerk is zuiver Protestantsch, heeft maar één naam, nl. die van den econonoom Fenacolius. Op 9 October 1639 is deze kerk door hem ln gebruik genomen. In den loop der jaren hebben 70 uitnemende predikanten deze kerk gediend. Velen van hen waren beken de persoonlijkheden, maar geen van hen kan vergeleken worden met Fenacolius. Hem was de eerste plaats in Nederland waardig. Spr. eindigde zijn toespraak met neenlcbestuur van Maassluis, door oud-burge de woorden van Psalm 89 8, de psalm van Ds. Fenacolius, die op sprekers verzoek door de aanwezigen werd gezongen. De heer Dommisse dankte ten slotte bei de sprekers voor hun goede cn schoone woorden, waarna de plechtigheid besloten werd met het zingen van Psalm 75 1. Firma C. JöRG Sr. UTRECHT OPGERICHT 1819 SCHOUTFNSTR. Nr. 7 TOGA'S - HEERENKLEEDING Kerknieuws. CHR. GEREF. KERK Tweetal: Te Schiedam, H. Visser te Dordrecht en P. Zwier te Alphen a. d. Rjjn. NED. HERV. KERK Aangenomen: Naar Drachten (Herv. Evangelisatie), M. D. Gijsman te Nieuwe- Pekela. Naar Aagtekerke, cand. J. G. Pan- huise, hulppred. te Sloten (by Amsterdam). GEREF. KERKEN Bedankt: Voor Wormer, B. E. van Buuren te Hemelum (Fr.). Drietal: Te Tienhoven (U.), cand. P. Kuyper te Hilversum, cand. E. Teunis te Enschedé en cand. H. J. Westerink te Nun- CANDIDATEN TOT DEN H. DIENST We ontvangen van de zijde der Theologi sche School te Kampen het verzoek nog eens publicatie te geven van de volgende lijst van Theol. candidaten aldaar, die be roepbaar gesteld zijn bij de Geref. Kerken in Nederland, opdat de vacante en andere Gemeenten zich op de hoogte kunnen stel- n van namen en woonplaatsen: P. D. van Dijk, Wons. (Fr.); P. B. Leng- keek, Aelbrechtskade 86, Rotterdam; H. W. Kroeze, Geerstraat 4, Kampen; R. Dijkstra, Hoogend 10, Sneek; G. H. Schuppert, Rijks straatweg, Eefde bij Zutfen; F. van Dijk, Oude straat 44, Kampen; F. Colenbrander, Hulpprediker, Arnhem; J. W. Smitt, Huize „Vogelenzang", Bennebroek; A. Mollema, Scharnegoutum (Fr.); A. van der Ziel, Neede (Gld); W. Wiersma, Prinsegracht 1, Sneek; G. Morsink, Wierden (O.); H. Mul der, Kraneweg 67a, Groningen; Jac. Groen Jr, Binglevstraat 11a, Rotterdam; O. vah Noort, Westbroek (U.); Dr W. H. v. Zuylen, Spuistraat, Kampen; A. J. W. Vogelaar, Hardenberg; M. Ros, Balsemijnstr. 16, Hil- legersberg; H. J. Riphagen, Chr. Geurtsweg 20, Apeldoorn; T. H. Meedendorp, Gronin gerstraat 62, Assen; en M. Geertsema, Zuid- wolde (Gr.). KERKINSTITUEERING Te Goor (O.) is de institueering van een zelfstandige Geref. Kerk een feit geworden door de bevestiging van de gekozen ambtsdra gers, welke geschiedde door Ds. M. B. Parle- vliet, van Enter, die bij deze gelegenheid het Woord bediende uit Hand, 2:42. Vervolgens hebben tot de pas geïnstitueerde Kerk en haar Kerkeraad woorden van heilbede gesproken Ds. Joh. Jansen, van Wierden, namens de Clas sis Deventer; Ds. J. Kapteijn, van Lochem, namens Kerken in de omgeving; en Ds. J. R. Hamming, van Nijverdal. Ook Wethouder Th. G. G. Moorman heeft het woord gevoerd, zulks ns het Gemeentebestuur. Ouderling A. Rooymans sprak woorden van dank. Besioten werd met het laatste vers van den Avondzang. GEMEENTE-AVONDEN Te Eindhoven zullen vanwege de Vereeniging van Rechtzinnig-Hervormden de a.$. winter minstens vier Gemeente avonden gehouden worden. De eerste, waar schijnlijk op Maandag 30 October a.s., zal aan de gemeenschappelijke herdenking van Luthers hervormingsdaad gewijd zijn. Op een tweeden avond zal met de Gemeente, voorzoover zij op de door de Vereeniging georganiseerde samenkomsten wenscht aan wezig te zijn, een Zendingsvraagstuk bespro ken worden. En eindelijk komt het vraag stuk der reorganisatie van de Kerk aan de orde en de wijze, waarop men die in de kringen van Kerkherstel en Kerkopbouw zich denkt, 't Is nog niet zeker, of hieraan één dan wel twee avonden zullen worden gewijd. Voorts zal onder leiding van Ds. F. M. Muller en den heer J. D. Michon een Cen trale Bijbelcursus georganiseerd worden. Het rechtzinnige deel der Ned. Herv. Ge meente te Eindhoven werkt met kracht en opgewektheid. Het geeft ook een uitnemend geredigeerd orgaan „De Zondagsbode" uit RAAD VAN KERKEN EN DE ONTKERKELIJKING Een belangrijke conferentie. De Raad van Nederlandsche Kerken voor Practisch Christendom heeft, in verband met de onlangs gepubliceerde cyfers der laatste Vorstelling, „aan Kerkelijke Besturen, Kerke raden van groote steden, Kerkelyke pers, Ver- eenigingen voor Kerkelijke belangen en ande ren", een oproep doen uitgaan tot een con ferentie op Maandag 9 October in Utrecht, waar voor de vertegenwoordigers der Kerken en verdere belangstellenden de vraag der on kerkelijkheid in Nederland onder het oog zal worden gezien. Gedreven door groote bezorgdheid en drang tot ernstig zelfonderzoek zullen de Kerken eerst vragen naar de oorzaken, die tot een der- gelijken stand van zaken konden leiden. Over tuigd dat hier allerlei factoren in het spel zyn, en gewaakt moet worden voor al te eenzydige en simplistische verklaring, zal de vraag van verschillenden kant worden belicht. Allereerst door den statisticus C. D. van 't Hoff, Chef aan het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ver volgens door Dr. P. J. Kruyt, die zijn kijk als sociograaf op de ontkerkelijking zal geven. Daarna komt de netelige vraag: wat staat de Kerken te doen Als inleider zal een der 1 naamste predikanten van de Ned. Herv. Kerk optreden. De Voorzitter van den Raad, Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine, zal het inleidend woord en het slotwoord spreken. BELIJDENIS-ONDERZOEK VAN DOOFSTOMMEN Van de veertien oudere leerlingen, die on langs „Effatha", het Chr. Instituut voor doof stomme kinderen te Voorburg, verlieten, heb ben er elf vóór hun vertrek belijdenis des ge- loofs afgelegd: drie in de Geref. Kerfc te Voor burg en acht in de Ned. Herv. Gemeente al- KERKGEBOUWEN Te Bunschoten ontving de Kerkeraad der Geref. Kerk van meelevende Gemeente leden voor de in aanbouw zijnde Westerkerk aan den Eemdyk: een leunstoel op het plat vorm, loopers voor gangpaden en doophek, een keurig uitgevoerd doopvont, tafeltje op plat form en een keurig in leer gebonden psalm boek, en een viertal lampen. Te L i s s e werd voor een nieuw kerk gebouw der Geref. Kerk de eerste steen gelegd door Dr. Th. Ruys Jr., predikant aldaar, ie een korte toespraak hield. Voorts hebben nog het woord gevoerd De. A. K. Krabbe, van Hil- legom en Ds. A. de Bondt, van Leiden. Ge zongen werd Psalm 89 1 en Psalm 72 11. DIACONIE Het Diaconaal Ondersteuningsfonds voor de Geref. Kerken in de provincie Gronin gen houdt Woensdag 27 September a.s. te Groningen zijn 43ste algemeene vergade ring. Behalve allerlei zaken uit de praktijk komt er aan de orde een referaat van Ds. J. Visscher, van Spijk: „Historisch over zicht van de wijze van Kerkelijke armen zorg, gedurende de eerste drie eeuwen on zer Christelijke jaartelling, en wat daaruit valt te leeren voor onzen diaconalen dienst". BIJBELVERSPREIDING In zyn zoo juiet verschenen rapport, dat on der den titel „Teil the World" (zegt het de wereld) het licht zag, vermeldt het Britsch er Buitenlandsch Bijbelgenootschap, dat het om zetrecord van bybels, verleden jaar behaald, toch ditmaal weer overtroffen is niettegeiv- staande alle malaise. Het Genootschap kocht 10.617.460 exemplaren van bybels bijbelgedeelten, dat is 65.186 meer dan het vorige jaar. Het genootschap heeft slechts twee vyanden, nl. de Sovjets en de financieele depressie. Hoe veel de Sovjets den omzet geschaad hebben is niet na te gaan. De financieele depressie drukt de inkomsten van het genootschap in één jaar met f360.000 omlaag. GIFTEN EN LEGATEN Te Borculo ontving de Ned. Herv. Ge meente van wylen den heer H. J. (Meilink een it van duizend gulden. Schoolnieuws. PROF. DR. H. H. KUYPER Omtrent den toestand van Prof. Dr. H. H. Kuyper, die voor de tweede maal een operatie in het Diaconessenhuis te Haarlem heeft ondergaan, luidt het laatste bericht, dat de nacht, volgende op de operatie, rustig is geweest en dat tot heden geen verontrustende me- dedeeling werd gedaan. TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT De volgende hoogleeraren hebben voor 't studiejaar 1933-1934 zitting genomen in de Commissie van overleg met de studenten: Dr J. G. Rutgers, voorzitter; Ir G. H. de Vries Broekman, seer.; Dr J. A. Veraart, Ir G. H. van Mourik Broekman, Ir M. J. Granpré Molière, J. C. Andriessen, E. J. Vocsnack, Jhr Dr G. J. Elias, Dr Ir H. ter Meulen en Ir M. H. Caron. RIJKSUNIVERSITEIT TE LEIDEN Leidsche Sterrewacht. De viering van het 800-jarig bestaan van de Leidsche Sterrewacht zal plaats hebben op Vrijdag 6 October a.6., des namiddags om drie uur in een plechtige zitting van den Senaat van de Leid sche Universiteit in het groot auditorium van het Academiegebouw. In deze bijeenkomst, waartoe ook een tiental buitenlandsche en vijftigtal binnenlandsche astronomen zullen worden uitgenoodigd, zal Prof. Dr. W. de Sit ter, directeur van de Sterrewacht, de herden kingsrede uitspreken. Na afloop is er een receptie in de Sterre wacht. Des avonds is in de groote collegezaal van de Sterrewacht een intieme bijeenkomst georganiseerd. In verband met het 25-jarig professoraat van Prof. W. de Sitter op 21 Oct. a.s., zal deze bijeenkomst een eenigszins fees telijk karakter dragen, o.a, zal de film van de Sterrewacht worden vertoond. Zaterdag morgen worden voor belangstellenden excur sies gehouden naar het natuurwetenschappe lijk historisch en naar het academisch histo risch museum. Ter gelegenheid van dit jubi leum wordt een in de Engelsche taal gesteld gedenkboek uitgegeven, betrekking hebbende op de geschiedenis der Sterrewacht, samen gesteld door Prof. de Sitter. GEM. UNIVERSITEIT TE AMSTERDAM Prof. Dr. M. Valkhoff, benoemd tot buitengewoon hoogleeraar in de Romaansche Taalwetenschap, inzonderheid het Fransch de Fransche letterkunde der middeleeuwen der 16de eeuw, heeft hedenmiddag zijn ambt aanvaard met het uitspreken van een inaugu- reele rede, getiteld „Argot en Bargoensch". Spr. ving aan met te zeggen, dat hij uit het uitgebreide gebied van zyn opdracht, de Ro maansche taalwetenschap, dit keer slechts een klein onderdeel wilde behandelen, en wel het Argot, omdat dit, evenals ons Bargoensch, van groot belang is door zyn invloed op de volkstaal, de jargons der lagere beroepen, de soldaten-, scholieren- en studententalen, ja zelfs het familiaire Algemeen Beschaafd. Ook vonden beide dieventalen door htm oorsprong en hun ontwikkeling, beter nog dan het Alge meen Beschaafd, de nauwe samenhang tus- schen taal en gemeenschap. Spreker lichtte deze twee punten door allerlei voorbeelden toe. Zoo zijn woorden als bolleboos, foppen, kwiek of stiekum, die we dagelyks zelf in onze def tige taal gebruiken, uit het Bargoensch af komstig. Elke groep, die zich in de maat schappij afzondert, tot man en vrouw toe, heeft de neiging aan bepaalde woorden een eigen gevoelswaarde toe te kennen; boe ster ker nu die afzondering is, des te uitgesproke ner wordt het eigen karakter van die groeps taal. Op deze wijze ontstaan de speciale talen en de geheimtalen, in welke laatste de wil tot zelfverdediging van de groep op den voor grond ie getreden. In eenzelfde sfeer ontstaan hebben het Ar got en Bargoensch veel trekken gemeen, doch door de andere relaties van onze misdadigers- wereld is de samensmelting van de woorden schat vry verschillend. Terwyl in het Argot door het bagno aan de Middellandsche Zee veel Provencaals en Italiaansch binnendrong, is by ons de vreemde invloed vooral jiddisj met woorden als tof, goochem, mesjoche en zigeunersch met de bekende termen ate mollen of pooien. Spr. gaf ook eenige zeldzame a beelden van wederzydsche beïnvloeding het Bargoensch en het Argot. Het bargoensche „rad" (geldstuk) is byv. als rade overgeno men. Het veel kleiner aantal ironische uit drukkingen bij ons zal in verband staan met onze wat ernstiger Germaansche geest. De geringere grootte, het minder cosmopolitische karakter en het ver uit elkaar liggen van onze centra van bargoensche sprekers zyn waar schijnlijk aansprakelijk voor de betrekkelijke armoede van het Bargoenech, zoowel in weer gave, ideeën als in typische beelden en voor zyn impopulariteit onder de hoogere standen, die sterk afsteekt by de vogue van het Argot. Het is tevens te begrijpen, dat de Paryzenaar met zyn „amour du verbe", met zyn misschien het algemeen groote sensatielust en ster ker ontwikkeld nachttleven meer open stond voor het vaak zoo schilderachtige Argot, dan de gemiddelde Nederlander voor het vrij vlak ke Bargoensch. Spr. eindigde met de gebruikelijke toespra ken en stond vooral stil by het baanbrekende wetenschappelijke werk door Prof. Salverda de Grave, zyn leermeester en voorganger, ver- HOOFDBENOEMINGEN De Krim, Ov. (Rehobóth-School), T. P. Winkler, ond. te Amsterdam-Noord (1ste ond. Prinses Julianaschool). ONDERWIJZERSBENOEMINGEN Dordrecht (Wilhelmina-werkschool voor Buit. Ond., hoofd G. Bunt). J. Eïjgenraam, lste ond. Dr. Bavinckschool te Delft. n sche dé (Herv. School voor U.L.O., hoofd A. Lagerweij), G. H. de Visser, hoofd Herv. School te De Lier (Z.-H.). Wolfheze (Van Beeck Calkoenschool, hoofd S. Wierenga), P. van Enk. Voor tijdelijk. Leiden, mej. A. H. M. Eykman te iZoe- terwoude. Voorburg Effatha", z.g. voorschool •or jeugdige kinderen), mej. M. H. Oerla- mans te Dordrecht. VIJFJARIGE KWEEKSCHOOL Naar de „Tel." meldt, overweegt de Regeering de mogelijkheid, om de zoo juist tot drie jaar teruggebrachte Kweekschool, rustend op drie jaar H.B.S. of U.L.O., om te zetten in een vijfjarige, in dien zin, dat de Kweek schoolopleiding dan ook de tegenwoor dige studie voor de hoofdakte zal om vatten. Aan de verschillende organisa ties van leeraren aan Kweekscholen is hieromtrent advies gevraagd. ONDERWIJZERSVERGADERINGEN Te Almelo kwam Zaterdagmiddag de af- deeling Twenthe van de Vereen, van Chr. On derwezens in vergadering bijeen, onder voorzit terschap van den heer H. B. Spoelder. Medegedeeld werd, dat de pogingen om te komen tot een Prov. Schooldag aanvankelijk zijn geslaagd. De eerste zal te Zwolle gehou den worden met als spreker Dr. A. van Deur- sen, van Groningen. De heer K. N o 11 e svan Nijverdal, refe reerde daarop over „De Vaderlandsche Ge schiedenis op School" en behandelde de vol gende punten: 1. Wat verstaat men onder V, G. 2. Zal men op school V. G. behandelen 3. Wat is het doel daarvan? 4. Wat moet de vrucht zijn? 5. Hoe moet de V. G. behandeld worden Op dit onderwerp volgde een breede bespreking. Na een korte pauze hield de Voorzitter een inleiding over: „De Schoolstrijd tot 1920", waarin deze het Gewijzigd Unierapport be sprak in verband met de behandeling hiervan op de in November a.s. te houden algemeene vergadering. Ook op dit onderwerp volgde be spreking. Na rondvraag werd de goed bezochte en zeer geanimeerde vergadering met dankzegging gesloten. INSPECTIE M.O. Dr. E. Jensema en Dr. H. A. J. van Swaay gaan heen. By Kon. besluit is met ingang van 1 Jan. 1934 aan Dr. E. Jensema en Dr. H. A. J. van Swaay op hun verzoek eervol ontslag verleend als inspecteur van het Middelbaar Onderwijs, met dankbetuiging voor de door hen aan den lande bewezen diensten. OPHEFFING VAN OPENBARE SCHOLEN Te IJsselmonde ontving het Gemeente bestuur een schryven van Gedep. Staten van Zuid-Holland, waarin aangedrongen wordt op opheffing van de Openbare School in West- IJsselmonde. EXAMENS ACADEMISCHE EXAMENS UNIVERSITEIT TE NIO Theologie: doet. ex.. de heer A, Rotterdam (met lof). EXAMENS-WISKUNDE DEN HAAG. 23 Sept. Akte L.O. Geëx. 3, getsL alle 3 oaind., nl. de heeren J P A vain Beugen te Den Haag. W. D. van Hettema te Tilburg en J. Brands te DwtingeLoo. EXAMENS-SPORTLEIDER nfl. de heer R zal op 23 Oot. a.s. te Den Haag en te Den Bosch worden gehouden. Het mondeling gedeelte ral worden afgenomen op 30 Oct. en volgende da gen te Den Haag in Pulohri Studio, Langa Voorhout 15. EXAMENS-STUURMAN DEN HAAG. 23 Sept. Geel. voor 3den atuure man gr. stoomv., de heer K B J Bikbergen Volbeda^ Alkmaar; P Wanoet. Heerlen; H Hof stee. Lonneker; J Walhout, Boxtel; J P Weasel, Hoorn; J Wapstra. Zaandijk; K B C Weer kom p. Zutphen; J Wetseijn. Sdhiebroek; M Wielinga. Leiden; K W Ch A Wering, Weert! J Westerbeek. Blijeham. Het diploma word behaald door: J M A Kas- prowlez, Enschedé; A Vroom. Haarlem; H C M de Winkel. Nijmegen: C Chr Hakstege. Den Haag: A Wauben, KaatsheuvelG A van Wa keren. Glanenbrug: A Ypma, Breskens: N H v d Wurf. Utrecht; A N WiUemsen. Haarlem: C v d Heijden. Asdh: C P C Witberg. Vlaardingen: C G van der Wijst. Wijk aan Zee: J Zonneberg, Den Haag; G Westervedd. Hilversum: H Wagen- voort, Wapenveld: H van WLngaarden. Leerdam; N C S Vroom, De Bilt; A van Waarden beng, "rieUe; G Wisman, IJmuldenJ Wind. Rldder- erk; S Woliters. Drachten; P. Weldenaar, Meta- ""'eninga, Wlrdum; W C Zwaan, *sluis; Th J H Wijnsma. Dieren: A C H do Wolf. IJmudden; J G v d Vijver. Breda; F van Wijk. Winschoten; W P M v d Wielen. Amster dam: H GroeneveJde, Wijk bij Duurstede; B Wijma, Winschoten; D N van Wier, Apeldoorn: van Zanten. Wonde: H Winkel. Hoogeveen. De examens zijn afgeloopen. Van de 1784 deel- emers verwierven 161 het diploma met aan tekening en 510 heit gewoon diploma, zood&t Tgewezen werden 1113 oandidutcn. XXXIII Ons zelf blijven (H.D.) Vóór wij overgaan tot afwerking dezer reeks artikelen, Welke korten tijd is afgebroken, willen wij een enkel woord zeggen over ons ter oore gekomen uitingen. Toen wij begonnen met onze uiteenzettingen, begrepen wij heel goed te leven in een tijd, waarin zich hier een bepaald pro had gevormd, elders een bepaald contra. Men scheldt verschrikkelijk op landen, waar het vrije woord dus zoogenaamd verdwenen heet te zijn, maar is vaak precies van hetzelfde hondje gebeten, en moet van een onderzoek naar de oorzaak, hoe het mogelijk was, dat groote wereldstroomingen zich baan braken, niets hebben. Ook dat noemt men dan gaarne democratie, maar het is demo cratie op een' koopje. Vooral die marxisten ten onzent, die tot levenstaak hebben hun geestverwanten te vermaken door per soonlijke dingen te zeggen over den schreef van het behoorlijke heen op een wijze, waarover pas de socialisten Goudriaan en Schaper vruchteloos het hunne gezegd hebben, zijn daar sterk in. Maar dit zal niemand deren, die nu eenmaal weet, dat het leven van den mensch naar zijn aard moet worden gevuld, al heeft het dan niet altijd veel van vullen. Iets anders staat de zaak, waar wij enkele belangstellende Vlagen ontvingen, hierop neerkomend, of wij niet wat te veel sympathie gingen koesteren voor wat men dan kortweg het fascisme noemt. Dit waren maar enkelen tegenover de zee r Velen, die ons hun groote ingenomenheid betuigden over de vóórlichting, welke wij beproefden te schenken, en waaraan zij zeiden behoefte te hebben, nu nog zoo weinig bladen de histo rische achtergrond en de zielkundige verklaring der dingen in Duitschland geven. Op de veie verzoeken of deze artikelen niet ifi boekvorm kunnen worden uitgegeven, zij hier geantwoord, dat dit wel overwogen wordt. Maar de enkele vrienden, die, naar het ons voorkomt, nog niet precies zijn doorgedrongen tot den opzet van ons schrijven, willen wij, vóór wij verder gaan, even te woord staan. Er is geen sprake van, dat het fascisme onze beko ring wegdraagt. Elk land zal het beste varen bij den bestuursvorm, die historisch aansluit bij het volkskarakter. Voor Nederland is dan tegel ij k het oordeel geveld over het fascisme of nationaal-socialisme, of welk ander verwant stelsel. Echter beteekent dit ook, dat een volk zelf moet weten, aan welken vorm het de voorkeur wil schenken. wereld biedt dus een staalkaart van regeeringsstelsels en be- stuursvoimen. Hieruit volgt reeds, dat zulk een onbegeerlijk stelsel niet met een enkel woord is weg te redeneeren, of met een bestrij ding, welke in het persoonlijke verloopt. Wij vreezen zelfs, dat dusdanige bestrijding het stelsel, hetwelk men tegen wil houden, leven zal inblazen. Wie verzuimt het goede in zijn geestelijken tegenstander te zien, en de algemeene genade strooit ruim met zijn goede gaven, niet alleen bij ons, ontrooft zich zelf den naam van onpartijdig te zijn in het beschouwen der wereldgebeurtenissen. Maar erger, de historie zal hem op een bepaald oogenblik overtuigen van zijn bekrompen kijk op de dingen en door veel van zijn vroegere opvattingen zal hij een streep moeten halen. Het nationaal-socialisme is in zijn beginsel voor ons onaanvaardbaar. Maar in zijn practische betooning in Duitschland gebruikt het veel materiaal, hetwelk af komstig is uit het tuighuis der Christenen. Ontegenzeggelijk oneindig veel meer, dan bij de Fransche Revo lutie van 1789 het geval was, welke in den grond tegen het Christendom inging. Dit schept onder Christenen verwarring, maar doet ook weer beter de houding der Duitsche Christenen begrijpen. Wij moeten ernaar streven onze geestverwanten te begrijpen, niet uit de hoogte over hen oordeelen. Geen enkel officieel persoon in Duitschland heeft het den Franschen minister nagezegd, dat de lichten des hemels gedoofd zijn. Wel, dat men de grondslagen van het Christendom aan vaardt. Dat is geheel wat anders, al erkennen wij direct, dat de bemoeiingen met de Kerk en de zoogenaamde sterelisatie-plannen en andere zaken daarnevens, ons de vrees bijbrengen, dat men soms met geschoeide voeten het heiligdom nadert en misschien zelfs een enkele maal binnentreedt. De Christenen in Duitsch land hopen, nu de openlijke godsbestrijding uitgeroeid is, dat de Geest Gods op de wateren moge dalen. Zelf zullen wij het in onze oogen verkeerde beginsel slechts goed kunnen bestrijden, wanneer wij de talrijke ongebruikte wapenen uit ons arsenaal voor den dag halen, en gaan gebruiken. Dat wil dus zeggen: niet alleen negatief optreden, maar vooral, vooral positief. Slechts dan is de nieuwe wereldbeschouwing door ons te weerstaan. Wij meenen, dat dit in den kamp onder ons te veel verzuimd wordt. Ouderen, jongeren, uit alle standen en beroepen, ook vrije beroepen, die zien, dat de wereld op een keerpunt staat, en die dreigen ten onder te gaan in de maatschappelijke ellende, vragen in hun hart, en vaak ook met den mond, hoe wij ons de aan passing aan de nieuwe dingen denken. Want nieuwe dingen zijn komende. Slechts, wie als de struis zijn oogen toedekt met zand, woestijnzand nog wel, merkt dit niet op. Nu hebben wij van geslacht op geslacht in onze Christelijke kringen geleefd cn gestreden onder het motto: Tegen de Revolutie het Evangelie. Vergeten wij niet, dat hier mede de Fransche revolutie werd bedoeld. De strijd van Groen van Prinsterer ging tegen de gevolgen van deze Fransche revolutie. Indien nu ook maar de schijn zou ontstaan, alsof wijs thans gaarne genoegen gingen nemen met een maat schappij, met een politiek staatsbestel, hetwelk doordrenkt is met denkbeelden, ontsproten aan de beginselen van deze Fransche revolutie, met op den koop toe het onmisbare aanhangsel van den klassenstrijd, om in vredesnaam maar het fascisme tegen te houden, dan lijkt mij onze strijd hope loos. Want ook het nationaal-socialisme is een reactie op do Fransche revolutie. Zeker, via den grooten oorlog, zonder welken deze reactie misschien nog wel een halve eeuw was weggebleven, maar toch de bewuste, uit het volk opgekomen reactie, gesteund door de wetenschap. Wij vreezen, dat dit nog niet tot allen doordringt In de ontkenning alleen zit nooit de groote kracht. De strijd zal dus op positief gebied moeten worden overgebracht. Het Christel ij k solidariteitsgevoel, hetwelk natie en standen aan elkaar moet verbinden, steviger dan nu het geval is, met wegbanning yan klas senstrijdopvatting, welke volk en maatschappij v erscheurt, is het positieve, hetwelk wij hebben na te jagen. Het liberalistisch individualisme met zijn ongebreidelde jacht naar persoonlijk gewin zal deze wereldcrisis niet ongerept te boven komen. Zoo, in 't kort zien wij de dingen. In onze slotbeschouwing komen wij er breeder op terug. Maar ter verduidelijking van enkele vrienden en een enkel geestverwant blad, dit artikel nu reeds. En overigens, let op het waardelooze van veler ééndags- of soms gedurende vele jaren aangehangen meening. Denk dan aan het oordeel over Italië en zijn man, Mussolini. Tot vóór eenige jaren slechts schimp en hoon en kleineerend gelach over deze natie en dezen man. Thans staat het niet meer gekleed, wanneer men niet méézingt in den lof over dezen volksleider en wanneer men niet uitspreekt, dat h ij de groote Europeesche politicus is. De II a a g s c h e Post, een blad, hetwelk zich gaarne onpartijdig noemt, maar in de prac-tijk er ver van af blijft, heeft jarenlang Italië en Mussolini bekampt op een wijze, alsof dit zoogenaamde familie-orgaan het in de wereld voor het zeggen had. Thans zingt het zonder aan eigen verleden te willen denken, in de hoop, dat het lezersvolk ook zoo kort van memorie is, week aan week den lof van den Duce, natuurlijk met 't doel Duitschland op die manier te bestrijden. Nogmaals tien jaar verder, en het blad wisselt misschien weer van rol. Wij, men- schen, zijn van gisteren, en weten immers nauwelijks iets. Maar nu wij Mussolini noemden, een enkel woord van dezen man, die toch wel een zeer groote rol speelt in de wereldgeschie denis van het heden. Welnu, Mussolini herinnerde er pas aan, dat in het hart van Europa het groote Duitsche volk van tegen de zeventig millioen zielen niet is weg te denken. Zóó is het. Even zeker, als Japan voor zijn opeengepakte bevolking om brood roept en het ook verkrijgen zal, even zeker zal het Duitsche volk, nu het na al de ellende van twintig jaren zichzelf blijkbaar in groote eendracht gevonden heeft, zijn roep om levensmogelijkheid in de wereld der volkeren blijven uitstooten. Het nationaal- socialisme geeft deze roep weer. Laat ons in Nederland acht geven op de teekenen der tijden. Laat ons. Christenen van Nederland, onze principieele politiek ook toetsen aan deze teekenen, en aldus onszelf blijven, en toch pnte taak vervullen in het verkeer der yolkeren onderling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1933 | | pagina 9